Aika vanhat on. Itse laittaisin talveksi nuo korkeammat 65 renkaat. Maavaraa tulee vähän lisää ja nopeusmittari näyttää lähemmäksi oikein. Tuo 195/65 15 on muutenkin se yleisin koko ja renkaita saa helpommin tuossa koossa. Itsellä on Peugeot 406 autossa tuo sama koko. Toisissa renkaissa oli 205/55 16. Molemmat koot on ihan hyviä. Myös isompi 65 näyttää paremmalta, koska ei ole niin paljon tyhjää tilaa.2004 1.6L Corollaan pitäis katella uutta talvikumia. Vanhat renkaat on Hakkapeliitta 5, mitoissa 195/60 R15. Parissa renkaassa urat 4mm pinnassa ja parissa yli 6mm vielä mutta nakit on leimattu 18/07, eli aika vanhat ovat jo?
Tässä mietityttää lähinnä nyt että kannattaisiko siirtyä 195/65 joka myös ohjekirjassa seisoo, vai pysyäkkö 195/60 näitä uusia katsellessa. Olisiko jollain tojotakuskilla tarjota risuja tai ruusuja kummastakaan koosta, mihin tuo nyt loppusestaan lie vaikuttaakaan noin yleisen ajettavuuden kannalta? Tämä oma malli on kivasti vielä se viimeinen josta mm. semmoiset hienoudet kun luistonesto puuttuu kokonaan...
On siinä pyyhkijän akselissa suutinHuomasin että Seat Cordoba farkku 2000 autossa ei ole pissapoikaa takalasille. Pelkästään lasinpyyhin, jonka otin jo vähän aiemmin pois.
Joku säästömalli kun on/oli pelkkä takalasin raaputin.
Täytyypä tutkia. Ilmeisesti letku tai se suutin tukossa, kun pesunestettä ei tullut.On siinä pyyhkijän akselissa suutin
Paskaahan se on, lantrattua viinaa ponneaineella.
W5 Jäänpoistosuihke - Lidl Suomi
Lidlissä torstaina jäänpoistospraytä 2,99€/500ml. Onko kukaan moista koittanut tekeekö mitään?
Mitä tuo sisältää?
Tämä olikin hyvä tarkennus. En ole edes kiinnittänyt huomiota, että tosta on tosiaan kahta "konttiperää" tarjolla. Erokin on todella minimaalinen, että en olisi varmaan ajossa edes huomannut moista.Ei ole ollut. Kahdesta ensimmäisestä generaatiosta oli kolme korimallia sedan, liftback ja farkku. Kahdessa viimeisessä on pyyhin, sedanissa ei ole. Joo olen omistanut. Uusimmassa kopassa ei ole kuin sedan ja farkku ja siinä sedanissa ei pyyhintä ole.
Sitä pystyy päättelemään, että eturenkaissa on nyt vähemmän rengaspainetta tai renkaat on kylmemmät (pienempi rengaspaine). Lisäksi oikeassa eturenkaassa olisi vähän vähemmän ilmaa kuin vasemmassa.Viime vuonna arvottiin iskunvaimentajatestissä tuloksiksi etuakselille 40,0%/40,0% ero 0,0% ja taka-akselille 60,0%/65,5% ero 8%.
Tänä vuonna samalla asemalla samalla mittauslaitteella saatiin tuloksiksi etuakseli 60,0%/70,0% ero 14% ja taka-akselille 60,0%/65,0% ero 8%.
Mitä noista nyt pitäisi päätellä?
Noista voi päätellä sen että autosi on erilailla kuormattu, eri renkaat tai heittoa rengaspaineessa.Katsastuksen iskunvaimentajatestistä kysymys. Mitä tuo oikein mittaa ja miten niitä tuloksia pitäisi tulkita.
Viime vuonna arvottiin iskunvaimentajatestissä tuloksiksi etuakselille 40,0%/40,0% ero 0,0% ja taka-akselille 60,0%/65,5% ero 8%.
Tänä vuonna samalla asemalla samalla mittauslaitteella saatiin tuloksiksi etuakseli 60,0%/70,0% ero 14% ja taka-akselille 60,0%/65,0% ero 8%.
Mitä noista nyt pitäisi päätellä?
Mulle katsuri sanoin vanhan kärryn katastuksessa, ettei hän voi hylätä iskareiden takia kun ne on yhtä huonot kaikkialla mutta suosittelee kovasti vaihtoa. Prosentit oli jotain 25 luokkaa ja ne huomasi jo ajossa ihan loppuunkuluneiksi.Asia selvä, eli ei aiheuta toimenpiteitä vaikka mittausarvot vaihtelevat merkittävästi vuodesta toiseen. No, onpahan kivoja numeroita tarkastuslapussa jos ei muuta.
Voiko asian ymmärtää niin, että jos yhden akselin molemmat iskarit ovat lähes loppu niin läpi pääsee koska puolten ero ei ole vielä riittävän iso vai verrataanko akseleita vielä keskenään.
Nuo testeritkin on jotenkin outoja, 2v sitten oli 55% kieppeillä iskarit ja nyt oli 84% kohdilla vaikka mitään niille ei ole tehty ja sama konttorikin. Ehkä ne on vain suuntaa-antavia että näkee jos jokin kulma on huomattavasti heikompi kuin muutMulle katsuri sanoin vanhan kärryn katastuksessa, ettei hän voi hylätä iskareiden takia kun ne on yhtä huonot kaikkialla mutta suosittelee kovasti vaihtoa. Prosentit oli jotain 25 luokkaa ja ne huomasi jo ajossa ihan loppuunkuluneiksi.
Kaupunkiajossa ihan loistavat, hidastetöyssyistä pysty ajamaan ihan läpi vaan ja "nimismiehenkiharat" ei tuntunu talvisin missään. Maantiellähän tuo koppero olikin sitten jo lähes hengenvaarallinen kun leijui vain eteenpäin ja kaarteissa ei ollut mitään tuntua tiehen.
Eli ei voi hylätä tasaisen paskuuden takia, mutta omien kokemusten perusteella voin suositella vaihtoa jos maantiellä on tarkoitus yhtään ajaa.
Vähintäänkin vaatii totuttelua. Kartta tai Android Auto on varmaan helpommin katsottavissa, kun näyttö on niin korkealla. Vähän kuten Tesla Model 3 mallissa. Myös uudessa tulevassa Toyota Corollassa on kait näyttöä nostettu korkeammalle.Onko teistä kukaan pannut merkille näissä uusissa autoissa olevia radio/komentokeskuksien sijoituksia? Itsellä ainakin se hyökkää silmille kun koeistuu esim uusinta focusta, ceediä tai i30. Suunnittelukukkanen sellainen jöpöttävä näyttö koelaudan päällä/edessä.
Mittaa sitä kuinka (kauan ajasta prosentuaalisesti) rengas pysyy rullan päällä.Katsastuksen iskunvaimentajatestistä kysymys. Mitä tuo oikein mittaa ja miten niitä tuloksia pitäisi tulkita.
Viime vuonna arvottiin iskunvaimentajatestissä tuloksiksi etuakselille 40,0%/40,0% ero 0,0% ja taka-akselille 60,0%/65,5% ero 8%.
Tänä vuonna samalla asemalla samalla mittauslaitteella saatiin tuloksiksi etuakseli 60,0%/70,0% ero 14% ja taka-akselille 60,0%/65,0% ero 8%.
Mitä noista nyt pitäisi päätellä?
Nythän ei ole enää mitään romutuspalkkiota voimassa. Varmaan kestää taas muutama vuosi, niin saattaisi tulla uudestaan?Miten romutuspalkkio ja auton romutus toimii käytännössä, jos tilanne on, että auto tulisi tehdastilauksena ja odotus aika olisi useita kuukausia? Romutettava auto on täysin ajokuntoinen ja päivittäisessä ajossa. Joutuuko tuossa välissä autottomaksi?
Olen toki tietoinen asiasta. Kyse on kuitenkin tulevasta romutuspalkkio ajankohdasta.Nythän ei ole enää mitään romutuspalkkiota voimassa. Varmaan kestää taas muutama vuosi, niin saattaisi tulla uudestaan?
Miten romutuspalkkio ja auton romutus toimii käytännössä, jos tilanne on, että auto tulisi tehdastilauksena ja odotus aika olisi useita kuukausia? Romutettava auto on täysin ajokuntoinen ja päivittäisessä ajossa. Joutuuko tuossa välissä autottomaksi?
Oman ymmärrykseni mukaan joutuu autottomaksi. Auton kun täytyy romuttaa ennen romutuspalkkion päättymistä. Ja jos uusi auto on vieläkin vasta tulossa, niin joutuu autottomaksi.Olen toki tietoinen asiasta. Kyse on kuitenkin tulevasta romutuspalkkio ajankohdasta.
On huomattu sama ilmiö, on kehittynyt viime aikoina. Toteutus vaihtelee, joissain se on hyökkäävämpi. Vaatii totuttelua mutta kuten sanoit, se ei itse penkillä istuttaesa iske niin silmään. On hiukan oma lehmä ojassa tässä keskustelussa, kun oma uusi Foccari on Hangon ja autoliikkeen välillä tulossaVähintäänkin vaatii totuttelua. Kartta tai Android Auto on varmaan helpommin katsottavissa, kun näyttö on niin korkealla. Vähän kuten Tesla Model 3 mallissa. Myös uudessa tulevassa Toyota Corollassa on kait näyttöä nostettu korkeammalle.
Fiestassa ihan samanlainen näyttö myös kuin Focuksessa. Ei se siitä kuskin paikalta niin kauhean paha ole? Ulkoa autosta kun katsoo sisälle, niin näyttö törröttää rumasti
Ei välttämättä pääse läpi, tässä kohtaa riippuu katsurin ammattitaidosta. Nollalukemat yleensä paranee kun kuormaa lisää, monesti kokeilevat uudestaan esim seisomalla koukun päällä jos sellaista on. Jos arvot heikkoja niin otetaan vielä silmämääräinen tarkastus, jos vuotoa niin hylsy...Asia selvä, eli ei aiheuta toimenpiteitä vaikka mittausarvot vaihtelevat merkittävästi vuodesta toiseen. No, onpahan kivoja numeroita tarkastuslapussa jos ei muuta.
Voiko asian ymmärtää niin, että jos yhden akselin molemmat iskarit ovat lähes loppu niin läpi pääsee koska puolten ero ei ole vielä riittävän iso vai verrataanko akseleita vielä keskenään.
Sitä vähän itsekkin ihmettelen, toki tuo satasen rutku ei ole talouden ainoa auto. Käytettya ostaessa auto jää joka tapauksessa seisontaan/romutettavaksi.Ihan mielenkiinnosta nyt tarvitsee kysyä, että onko tosiaankin tapahtumassa semmoinen ihme, että joku joka oikeasti ajaa muutaman satasen vanhalla rutkulla on tosiaan päivittämässä sen romutustodistuksen avulla pakasta vedettyyn autoon?
Mulla vuotaa toinen takaiskari ja niissä oli samat arvot, niin tuli korjauskehoitus. No täytyy seuraavaan katsastukseen vaihtaa.Ei välttämättä pääse läpi, tässä kohtaa riippuu katsurin ammattitaidosta. Nollalukemat yleensä paranee kun kuormaa lisää, monesti kokeilevat uudestaan esim seisomalla koukun päällä jos sellaista on. Jos arvot heikkoja niin otetaan vielä silmämääräinen tarkastus, jos vuotoa niin hylsy...
Jos käynnistelet moottoria talvella, niin käytä sitten moottori lämpimäksi ja ilmastointia olisi hyvä käyttää se 10min, että se saa voitelun per kk.Pösö 307 bensa tulee lepäämään talven hallissa, akun kytken ylläpitolaturiin ja sisälle vähän kosteudensyöjää että ei homehdu sisusta. Mutta kannattaako sitä autoa käynnistellä ollenkaan talven aikana? Onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä.
Muutamaan 307:skaan ja 206:seen on tullut vaihdettua BSI-ohjainlaitteita sen seurauksena, kun on menty kaivamaan ajoneston koodia jollain laitteella. Ja se on sellainen päälle tonnin keikka töineen. Halvemmaksi tulee käydä kysymässä se koodi marmorilta.Osaako joku sanoa, että toimiiko tuo obdstar f108+ vuoden 2002 307 pösön ajoneston pin koodin kaivamiseen? Netistä löytyy vähän ristiriitaista tietoa tuon toimivuduesta noissa k-line vehkeissä.
Jos marmorilla tarkoitetaan merkkiliikettä niin eivät suostuneet ainakaan Oulussa sitä luovuttamaan edes rahaa vastaan. Onko tietoa jostain luotettavasta tahosta, joka voi sen koodin hakea vin numerolla?Muutamaan 307:skaan ja 206:seen on tullut vaihdettua BSI-ohjainlaitteita sen seurauksena, kun on menty kaivamaan ajoneston koodia jollain laitteella. Ja se on sellainen päälle tonnin keikka töineen. Halvemmaksi tulee käydä kysymässä se koodi marmorilta.
Mun ymmärryksen mukaan jokainen merkkiliike on velvoitettu antamaan asiakkaalle jos asiakas sitä kysyy. Koska koodikortit mitä avainten mukana tuli on tavaraa mitä ei enään toimiteta, niin tästä syystä sen ei pitäisi olla ongelma. Kaivaisin muuten sulle itse, mutta kun oikeudet noihin avainkoodikyselyihin on vain muutamalla työnjohtajalla per liike niin menee hankalaksi. :/ Jos ei muuten niin sitten suosittelen soittoa tai sähköpostia maahantuojan suuntaan.Jos marmorilla tarkoitetaan merkkiliikettä niin eivät suostuneet ainakaan Oulussa sitä luovuttamaan edes rahaa vastaan. Onko tietoa jostain luotettavasta tahosta, joka voi sen koodin hakea vin numerolla?
Jotenkin en usko, että tämä pätee ajoneston koodeihin. Joku radion koodi nyt vielä onkin sellainen joka pitää pyytämällä saada, mahdollisesti pientä korvausta vastaan.Mun ymmärryksen mukaan jokainen merkkiliike on velvoitettu antamaan asiakkaalle jos asiakas sitä kysyy.
Yksi, mikä mahdollisesti tekee kiusaa on moottorin ja korin välinen maadoituskaapeli.En tiedä onko tämä oikea alue, mutta seuraavanlainen startti-ongelma 2005 Toyota Avensiksessa:
1) Välillä kun käännän avainta, niin startti tapahtuu melko vaikeasti: Normaali ja vaisut starttiäänet vuorottelevat kunnes tulee normaalit moottorin käyntiäänet. Kuulostaa ihan siltä kuin jokin ei pääsisi pyörimään kunnolla.
2) Välillä avainta kääntäessä taas kuuluu pelkkä startin naksunta ja sähkölaitteet menevät päälle. Tätä saattaa tapahtua useilla yrityksillä peräkkäin kunnes seuraavalla yrityksellä auto starttaa (joskus vaisusti, joskus täysin normaalisti)
3) Jos moottori on ehtinyt lämmetä, niin auto starttaa täysin normaalisti (esim. tankkauksen jälkeen)
----
Eli onko tuossa starttimoottori vain romuna vai häh? Starttimoottori ja akku vaihdettu uusiin 6kk sitten. Oma tietämys autoista on luokkaa "Hyvä, että osaan avata konepellin"..mutta koitan tarjota lisätietoa jos on tarve.
RuskeankeltaistaMinkä väristä valoa vilkut noin "virallisesti" ovat ? Lontooksi ilmeisesti "amber" joka on meripihka eli olisko kullanruskea oikea ? Vai oranssi-keltainen ?
Suuntavalaisimen lähettämän valon on oltava vilkkuvaa ja väriltään ruskeankeltaista.
Tämä taas johtuu siitä, että esim 206:sen on saanut tilattua tehtaalta pakettiautoversiona. Tuossa Trafin ohjeellinen lista niistä viistoperistä ja hacthbackeista mitkä voi rekisteröidä ongelmitta pakettiautoksi: https://www.trafi.fi/filebank/a/1538127150/68bb22fd7d47ffd7b026b55101615899/31929-pakettiautolista_9_2018.pdfAinakin vielä muutama vuosi sitten sai noita hatchbackeja (Golf, Fiesta, 206 yms.) rekisteröityä pakuiksi samalla lailla kuin farkkujakin.
Eli konttorilta kannattaa kysyä.
Kyllähän sitä ainakin löytyy semmoista kontakteihin tarkoitettua vaseliinia joka varmasti pitää korroosion poissa.Availin juuri autoni maadoituspisteitä, hioin liittimiä ja maadoituskohtia kirkkaaksi rälläkän teräsharjalla sekä hiomapaperilla. Kun maadoitusjohto on laitettu paikalleen, olisiko työn päätteeksi pitänyt suihkuttaa jotain ainetta liittimen päälle jotta ei hapettuisi? Miten noi maadoituspisteiden suojaus toteutetaan?
Normaalin pysäköintiruudun leveys on leveimmillään noin 2,6 m.Miten leveä minimissään olisi yhden auton katoksen/tallin oltava, jotta normaalin sedan auton käyttö olisi suht ongelmatonta? Sen ei tarvitsisi olla autoremontin tekemiseen.