Voi siihen usein vaikuttaa.Kuten tuossa jo mainittiin niin auto itse päättää eri parametrien avulla milloin start/stop aktivoituu, kuljettaja ei tähän voi vaikuttaa kuin kytkemällä järjestelmän kokonaan pois halutessaan.
Ainakin oman koslan s/s aktivoituu pysähtyessä vain, jos autoa pitää paikallaan reilummalla jarrulla. "Pintajarrulla", joka kuitenkin riittää ongelmitta auton paikallaan pysymiseen, moottori ei sammu. Näin s/s ei pääse häiritsemään pätkääkään, kun lyhyet pysähdykset menee automaattisesti siten, ettei moottori ole aikeissa sammua. Tuskin on Mazda ainoa, jossa homma pelaa jotenkin näin.
Olen kyllä ajanut sellaistakin autoa, jossa pienelläkin jarrulla heti pysähdyshetkellä moottori sammui, ilman pienintäkään viivettä. Se alkoi kyllä korpeamaan nopeasti ja poiskytkentänappia alkoi hamuamaan automaattisesti siinä määrin, että tuli muutamassa tunnissa rutiiniksi siinä missä turvavyön laittokin.
Mitä vittua? Itse en ole tottunut valuttelemaan vapaalla risteyksiin, mutta moni on. Eikö tuollainen toiminta voi pahimmillaan olla jo aika vaarallista?"Paras" tapaus start/stoppiin liittyen oli viime kesän alle vuoden vanhassa manuaaliaskisessa vuokra Seat Leonissa, jossa kyseinen paske sammutti moottorin valoihin valuttaessa jotain 15m ennen pysähtymistä. Ei muuten olisi haitannut, mutta hirveän ikävä vääntää jyrkästi kaartuvaan valoliittymään ilman jarru- ja ohjaustehostinta
Olen kuvitellut, että jokainen s/s-järjestelmä käynnistää moottorin, mikäli rattiin kosketaan. Ja kääntäen, jos rattia käännellään, moottori ei edes yritä sammua. Ilmeisesti olen ollut väärässä.
Kyllä kai se melkein ylimääräistä energiaa on, ainakin pirun halpaa, kun eikös tuollaisiin superkonkkiin saada työnnettyä aika kovasti mehua lyhyessä ajassa? Ainakin akkuun verrattuna. Ts. jarrutusenergiaa saadaan talteen lyhyilläkin hidastuksilla aika paljon, ja hetkeä myöhemmin se energia saadaan myös nopeasti ulos.Ei tarvitse, mutta noita starttilaturillisia ei juurikaan vielä ole edes liikenteessä, varsinkaan meillä. Sen sijaan mitä kalustoa tässä maassa liikenteessä on, niin 99% s&s toimii perinteisesti startilla ja akulla.
Eipä sillä sinänsä ole vaikutusta pyöritetäänkö sitä konetta erillisellä startilla vai laturilla ja otetaanko virtaa akusta vai konkista, ei sinne silti mistään taiota ylimääräistä energiaa, jota ei tarvitsisi jälleen uudelleen varata.
Tämä on täyttä mutua, voin olla väärässäkin näiden konkkien suhteen.
Ja ei, en minäkään osaa pitää s/s-kikkareita kovin järkevänä/hyödyllisenä, ainakaan auton käyttäjän vinkkelistä. Eipä nuo tosin häiritsekään, mikäli on edes etäisesti järkevästi toteutettu. Järkevä toteutus tässä yhteydessä tarkoittaa tietysti sitä, mikä on järkevä minun omiin ajotottumuksiini nähden. Saman auton toiminta voi jonkun toisen ajotottumuksilla olla ärsytyskynnyksen ylittävää helpostikin.