Pyrres
Apina koulutuksessa
- Liittynyt
- 18.07.2017
- Viestejä
- 5 596
Rajoittimen ohitus ei ole millään tapaa tehtynä laillinen. Ja hyvä tiedostaa, että sanktiot on mahdollisia heti kun on mitään muutoksia tehty jos kiinni jää, tuo 65km/h on raja jonka jälkeen sanktiota tulee sitten raskaimman kaavan kautta. Sitä alhaisemmistakin nopeuksista saa kyllä liikennevirhemaksua ja kilvetkin voidaan viedä, jos poliisi sillä päällä sattuu olemaan.
Ohittaja ohjattu niin että kaukosäätimellä päälle ja aina kun moottori sammutetaan/virrat pois menee rajoitin päälle. Ei toki auta jos olet painanut tutkaan jo 80kmh, mutta noin normi moporatsiassa yms varsin näppärä kuulema.En minäkään mitään syytä keksi, mutta tämä tuli vaan mieleen, kun löysin pari ohjetta, joissa sanottiin, että jos rajoitinta vaihtaa päälle/pois moottorin käydessä, se voisi aiheuttaa jotain vauriota (en tosin tiedä minne, sähköjärjestelmään?).
Kaukosäädin olisi periaatteessa kätevä, mutta siinä on sellainen käytännön ongelma, että se pitäisi sitten muistaa pitää mukana. Siksi ajattelin, että kiinteä ratkaisu olisi kätevämpi ja tosiaan mielellään sen tulisi olla sellainen, ettei tarvitse erillistä kytkintä lainkaan, eli käytännössä ohitus menisi päälle jonkun tietyn valo/painikekombinaation toteutuessa ja vastaavasti sen pitäisi palautua oletukseksi aina kun virrat katkeaa, jotta rajoittimen ohitus ei jää vahingossa päälle.
Ja tosiaan tarkoitus olisi, että lopputulos on laillinen, tai siis niin laillinen kuin se nyt voi olla. Joku raja näissä on käsittääkseni 65km/h, jonka ylittyessä alkaa sanktiot ropisemaan, kun moposta tulee seuravan luokan kulkine ja siten veroseuraamuksia. Vaikka A-kortti löytyykin, nii sellaista ei ole tarkoitus tässä saada aikaiseksi. Kyse on teinin moposta, joka ajaa sillä vakiona, eikä ainakaan tässä vaiheessa kaipaa mitään muutoksia, eli tosiaan ihan vain itseäni varten tässä suunnittelen koko settiä. Nuo nykypäivän isopyöräiset "supermotomopot" ovat kauniina kesäpäivänä yllättävän näppäriä ja kivoja kulkineita, jos vaan saisi edes vähän lisää potkua. Tuossakin on vissiin aika pitkälti sama runko kuin kevytmoottoripyöräversiossa.
Jos tästä keskusteleminen tosiaan rikkoo jotain foorumin sääntöjä tälläkin tasolla, niin samalla voi sitten varmaan laulaa suohon autojen moottorinohjausjärjestelmäketjun ja potkulauta/sähköpyöräviritykset jne.
Itsellä ei ole kokemusta, luotan siihen että aikuinen kuski prätkäkamat päällä ja about 60kmh huiput 43v vanhassa Soliferissa ei liikaa tule nillittämistä koska on välitetty kiihtymään ja vääntämään vs huippujen haku. On tuo leimattukin virit kiinni ilman ongelmaa vaikka kerroin avoimesti virit, miksi viritetty ja millä idealla ja ne näkyvät myös ulospäin (tehari, Pipercross, välitykset, säätösuutin jne jne...).
