Itse ainakin laitattaisin keraamisen kestopinnoitteen. Tietty hintaa nyt reilusti enempi kun vahauksilla, mutta olisi paljon helpompi pitää puhtaana ja huolettomampi.Tuli ostettua tuossa ihan uus auto ja mietin vahaus / pesusysteemejä tässä (eka uus auto, muut olleet vanhoja). Kova vahaus ilmeisesti järkevin kerran vuodessa mut onko se syytä tehdä mahdollisimman pian nyt oston jälkeen? Entä onko noiden automaattipesuloiden vahauksissa mitään mieltä? Olis helppoa kun saan ABC Carwashistä kaikki pesut ja vahaukset puoleen hintaan aina. Pesut ainakin siellä sit mut mietityttää noiden vahausten hyöty jos esim tekee kovan vahauksen? Vai riittäiskö pelkkä automaattivahva tietyn väliajoin? Kiitti jo eukäteen.
Ilma otetaan siis osalla 8, sitten se menee putkien 11 ja 12 kautta ilmanputsarin koteloon 15 + 16, josta se sitten lähtee alemmassa kuvassa puhtaana turbon kompressorille putkella 1. Turbolta ilma lähtee sitten välijäähdyttimen kautta imusarjalle.Miten päin ilmanotto oikein menee tässä 1.6l THP koneessa, turbo ottanee ilmansa tokan kuvan putken 1 kautta, mutta mitä kautta mahtaa mennä normaali ilmanotto?
Lisäksi missä mahtanee sijaita MAP anturi tässä koneessa?
KiitoksetIlma otetaan siis osalla 8, sitten se menee putkien 11 ja 12 kautta ilmanputsarin koteloon 15 + 16, josta se sitten lähtee alemmassa kuvassa puhtaana turbon kompressorille putkella 1. Turbolta ilma lähtee sitten välijäähdyttimen kautta imusarjalle.
Turbokoneessa kaikki ilma menee ahtimen läpi, eli tuo on koneen ainoa ilmanottokanava. "Manifold Air Pressure"-anturi löytynee imusarjasta.
Juu siksi ihmettelin noita sekalaisiä tietoja eri liikkeiden ja myyjien pohjalta. Ainoa joka tuntui tietävän tarkemmin noista nopeammista oli Bikeworldin myyjä jolta en tajunnut kysyä tuosta vaan speksit annettuani osoitti Can-amin ja Polariksen laitteisiin. Ovat nykyään kuulema ainoita speksit täyttäviä uusia.Tieliikennelaista (liite 5.1) ei löydy mitään 90 km/h suurin sallittu -vehkeitä. Kohdassa g on absillinen traktorimönkijä, 80 km/h. Mun mielestä L7:t eivät sopineet mihinkään kohtaan, joten näkisin niillä saavan ajaa tiekohtaisen rajoituksen mukaan.
Ajoneuvolain 21. pykälässä lukee, että luokituksesta L-luokan ajoneuvoiksi säädetään L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa. En tiedä mistä moinen asetus löytyisi.
Trafin sivuilla oli noita 15 kW ja 90 km/h -mainintoja, mutta tekstit olivat vuosilta 2013-2016. Silloin oli voimassa vanhempi tieliikennelaki, jonka aikana Trafi sai antaa määräyksiä L-luokan ajoneuvojen alaluokista.
Tehonpuutteen takia ei tarvitse hylätä 80 km/h absimönkijöitä.
Esim. Can Amilta:
Maverick Sport DPS 1000 R, 95 hv, 637 kg -> 6,71 kg/hv
Renegade X XC 1000 T, 80 hv, 323 kg -> 4,04 kg/hv
Katsomasi Polaris Scrambler XP 1000 S, 89 hv, 417 kg -> 4,69 kg/hv
Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Ajoneuvolaki 82/2021 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Ainoa muuttuva tekijä on puhaltimen nopeus.Onko kesähelteillä ilmastointi päällä taloudellisempaa mitä korkeampi lämpötila-asetus on päällä? Ymmärtäkseni sitä jäähdytettyä ilmaa lämmitetään tarpeen mukaan, mutta ei varmaan jos pyynti on matalampi kuin ulkolämpötila?
Eli esim. ulkolämpötila 30°C --> asetus 18° vs vaikka 25°C? Luulisi että kun se tavoitelämpötila saavutetaan niin mennään suht pienellä "ylläpitoviilennyksellä".
Entä onko noiden automaattipesuloiden vahauksissa mitään mieltä? Olis helppoa kun saan ABC Carwashistä kaikki pesut ja vahaukset puoleen hintaan aina. Pesut ainakin siellä sit mut mietityttää noiden vahausten hyöty jos esim tekee kovan vahauksen? Vai riittäiskö pelkkä automaattivahva tietyn väliajoin? Kiitti jo eukäteen.
Vaha kestää parhaimmillaan melkein yhden talven, mutta vaatii ylläpitona jatkuvaa vahaturvallista käsinpesua. Suola ja vahaturvallisuus on vaikea yhdistelmä, mutta jos on intoa, aikaa ja paikka jossa voi käyttää omia aineita ja kintaita niin onnistuu.Itse ainakin laitattaisin keraamisen kestopinnoitteen. Tietty hintaa nyt reilusti enempi kun vahauksilla, mutta olisi paljon helpompi pitää puhtaana ja huolettomampi.
Ihan perinteisissä autoissa on jo pitkään (10 vuotta?), ollut hyvin yleisesti muuttuvatilavuuksinen kompressori, eli tehoakin kyllä pystyy hiujan säätelemään.Ainoa muuttuva tekijä on puhaltimen nopeus.
Autojen ilmastointi toimii aina täysillä, ja lämpötilan säätö tapahtuu vain lämmittämällä uudelleen sitä jäähdytettyä ilmaa.
Tuo ei ole ehkä kaikkein energiatehokkain tapa, mutta se on teknisesti yksinkertaisin ja samalla helpoin tapa säädellä sitä sisälämpöä ja samat peruskomponentit toimivat perusmallissa siinä missä hifilämppärissäkin.
Uudempien sähkö- tai hybridiautojen ratkaisuissa voi olla myös muita energiatehokkaampia ratkaisuja.
Se lienee siksi että kompuran kierrokset muuttuvat jatkuvasti moottorin kierrosten mukana.Ihan perinteisissä autoissa on jo pitkään (10 vuotta?), ollut hyvin yleisesti muuttuvatilavuuksinen kompressori, eli tehoakin kyllä pystyy hiujan säätelemään.
Lapset ovat vielä mallia turvaistuin ja turvakaukalo eli ongelma lähinnä on ettei saa ovea auki riittävästi. Ja nuo liukuovi autot on sellaisia että mieluummin laitan lapset laitokseen kun ajelen sellaisellaOnko huolena että lapset kolaroivat viereisiä autoja ? Siihen auttaa myös liukuovet takana, jotka tosin taitavat olla harvinaisia nykypäivänä.
Itselläni MAP anturi sijaitsee kuvasta poiketen putken 5 loppupäässä, joten säästyypähän isommalta purkamiselta jos jotain tulee.Ilma otetaan siis osalla 8, sitten se menee putkien 11 ja 12 kautta ilmanputsarin koteloon 15 + 16, josta se sitten lähtee alemmassa kuvassa puhtaana turbon kompressorille putkella 1. Turbolta ilma lähtee sitten välijäähdyttimen kautta imusarjalle.
Turbokoneessa kaikki ilma menee ahtimen läpi, eli tuo on koneen ainoa ilmanottokanava. "Manifold Air Pressure"-anturi löytynee imusarjasta.
Mä olen tehny yleensä jokseenkin näin:Pitäisi muutama ruostekohta puhaltaa ja vetää uusi maali päälle. Ovat "keskellä" peltiä ja saaneet kolhuista alkunsa, kolhujen alkua en tiedä kun ne sai kaupan päällä ostaessa Myös takakaaren nurkassa on ruosteen alut ja ne pitäisi myös puhaltaa jos ehtii ja maalata. Kaarien ruosteisiin ajattelin soveltaa pesu->puhallus->maali->alusta öljy+kiveniskumassa.
Mitä ainetta tuohon kannattaa vetää puhtaan pellin päälle pohjaksi ? Kelpaako sinkkispray vai pitääkö olla järkeämpää kamaa ? Noihin kolhuihin EHKÄ vedän myös sävytetyn paikkamaalin päälle.
Auto on 100% käyttöauto eli näyttelyyn ei olla viemässä ja puskurit on muutenkin niin täynnä viirua ettei sinänsä ulkonäöllä merkitystä. Teknisesti kuitenkin erittäin hyvä ja kilometreistä johtuen (150tkm) ruostettakaan ei ole noita kohtia lukuunottamatta. Periaatteessa ei varmasti mitään tarvitsisi/kannattaisi tehdä, mutta jos se kuitenkin kestää tekniikaltaan vielä +5v niin ajattelin nuo hoitaa. Arvo ehkä max tonnin, mutta käyttöarvo paljon suurempi.
Aika pienellä budjetilla yritetään mennä. Onko tuo ruosteenestokitti kuinka oleellinen osa prosessia ? Unohtui tosiaan mainita, että olisi hyvä päästä Biltema/Motonet tuotteilla jottei tarvitse tilailla. Mitähän tuo ruosteenmuuntoaine, onko mahdollisesti sama kuin tämä Ruosteenpoistoaine Biltema.Mä olen tehny yleensä jokseenkin näin:
Ruosteet pois harjalaikalla (porakone/rälläkkä)
Hapolla / ruosteenmuuntoaineella loput pois
Ruosteenestokitti + hionta tasaiseksi
Jos jäi peltiä missä ei ole kittiä niin ruosteenestopohjamaali (biltema/motonet).
Perus pohjamaali jolla tasainen väri korjatun alueen päälle
Karhennus ruskealla karhunkielellä tai 400 paperilla
Värimassa
2k-lakka (2-komponenttisuus on tässä tärkeää että tulee kestävä)
Jos tosi tiukka budjetti niin korvaa värimassa ja lakka pensselipullolla, pohjissa en säästelisi. Ehkä happo/ruosteenmuuntoaine ei ole välttämätön, mutta pitää olla tarkka että ei jää mitään lentoruostetta tms.
Ja jos ruoste on alkanu sisältä ulkoapäin niin sittenhän tämä on lähes turhaa työtä, ruostunu pelti pitää vaihtaa tai putsata molemminpuolin. Kaarissa tyypillistä että on päällekkäin useampi pelti ja ruostetta on muissakin kuin pintapellissä. Lyhyen ajan korjaus on fiksata vain näkyvin pelti, seuraavan kerran kun ruoste alkaa puskea näkyviin niin takana olevassa pellissä ei ole ehjää rautaa ollenkaan.
Miltä valmistajalta löytyy tuollaista mainittua ruosteenesto kittiä? Nopea googletus ei tuottanut mitään tulosta.
Mopon taluttaja on jalankulkija.Saako liikennekäytöstä poistettua mopoa taluttaa yleisellä tiellä? Vaikka pienessä kännissä, avaimet taskussa ja kypärä kotona.
Ei toimi, akku kaput, kaasarissa vikaa niin ei todellakaan lähde käyntiin.
Tämmöistä on tullut käytettyä, helppoa hioa:Miltä valmistajalta löytyy tuollaista mainittua ruosteenesto kittiä? Nopea googletus ei tuottanut mitään tulosta.
Kyllä se muuttuu jälkinäytön päiväksi. Entisaikaan ei tainnut muuttua, vaan muistaakseni tuli käyttöön siinä muutama vuosi sitten tehdyssä uudistuksessa. Jonka johdosta viim katsastus päivä muuttuu myös jos katsastat ennakkoon.Mulla ollut aina katsastus viim. 19.7, nyt kun viime vuonna kävin jälkitarkastuksessa 10.8, niin nyt näyttää viim. Päiväksi 10.8? En oo aiempina vuosina huomannut, että jälkitarkastuspäivän mukaan muuttuis? En nyt nopeasti googlettelulla löytänyt, kiitos jo etukäteen.
Okay no se sitten selittää, en oo parii vuoteen joutunut jälkitarkastuksessa käyttää, niin ei oo sit osunut kohdalle. Kiitokset nopeasta vastauksesta, ei tarvitse arpoa katsastuspäivän kanssa. (Helvetisti hylkyä sieltä kumminkin pukkaa)Kyllä se muuttuu jälkinäytön päiväksi. Entisaikaan ei tainnut muuttua, vaan muistaakseni tuli käyttöön siinä muutama vuosi sitten tehdyssä uudistuksessa. Jonka johdosta viim katsastus päivä muuttuu myös jos katsastat ennakkoon.
Pari tuntia työtä + osa. Laadukas laakeri 50eur + 120eur työstä, jos tuntihinta 60eur.Mikä on mielestänne kohtuullinen hinta (osa+työ) etupyörän laakerin vaihtamisesta? Että tietää vähän minkälaiseen korjaamon tarjoukseen kannattaa tarttua. Focus MK2 kyseessä.
Autojerrystä luntattuna 200e on hyvä hinta, mutta voi joutua pulittamaan jopa lähelle 300e.Mikä on mielestänne kohtuullinen hinta (osa+työ) etupyörän laakerin vaihtamisesta? Että tietää vähän minkälaiseen korjaamon tarjoukseen kannattaa tarttua. Focus MK2 kyseessä.
Mikä on mielestänne kohtuullinen hinta (osa+työ) etupyörän laakerin vaihtamisesta? Että tietää vähän minkälaiseen korjaamon tarjoukseen kannattaa tarttua. Focus MK2 kyseessä.
MK2 Focuksessa taitaa jo olla pyörännapa ja laakeri samaa pakettia (olikohan vielä abs-anturikin integroituna laakeriin? ), että ei ihan noin halvalla selviä laakerin kanssa. Tuollainen napa-asetelma taitaa kyllä olla jonkin verran nopeampi vaihtaa kuin alkaa prässäillä uutta laakeria paikoilleen, joten töiden hinnassa säästänee.Pari tuntia työtä + osa. Laadukas laakeri 50eur + 120eur työstä, jos tuntihinta 60eur.
Tämä lienee lähellä totuutta. Omaan MK2.5 Focukseen vaihdettiin pyöränlaakeri joskus muutama vuosi sitten ja muistelisin, että laakeri oli jotain 80-100e luokkaa ja siihen työt päälle.Autojerrystä luntattuna 200e on hyvä hinta, mutta voi joutua pulittamaan jopa lähelle 300e.
No niinpä näkyy olevan. Tuossa tapauksessa laakeri on hieman arvokkaampi.MK2 Focuksessa taitaa jo olla pyörännapa ja laakeri samaa pakettia (olikohan vielä abs-anturikin integroituna laakeriin? ), että ei ihan noin halvalla selviä laakerin kanssa. Tuollainen napa-asetelma taitaa kyllä olla jonkin verran nopeampi vaihtaa kuin alkaa prässäillä uutta laakeria paikoilleen, joten töiden hinnassa säästänee.
Jos tarkoitat sisempien ja ulompien vaihtoa, etkä nelivetomallia, niin Volkkarissa nostaisin kyllä koko vetoakselin työpöydälle. Siistimpää, kuin auton alla turaaminen. Se sisäpää on pulteilla kiinni ja helppo irroittaa ilman että vaihteistoöljyt karkaa.Onkos kukaan ketjun sankareita vaihtanut Vetarin suojakumeja T4 Transporteriin? Pitäisi kaikki 4kpl uusia ja mietin että jaksanko alkaa tallissa väkertää vai veisikö suosiolla korjaamolle. Saakos nuo vaihdettua vetaria kokonaan irrottamatta esim niin että navan päästä jotenkin irti ja luiskauttaa molemmat paikalleen?
Näyttäis löytyvän hyvin samannäköisiä jos laittaa hakusanaksi 1987 GMC 7000. En tiedä saisiko vuosimallia hienosäätämällä vielä parempia, toi 1987 vaan sattui tulemaan ensimmäisenä vastaan.Mikähän kuorma-auto mahtaa olla kyseessä, joku GMC? Kuvakaappaus tv-sarjasta, googletus ei meinaa tuottaa tulosta. Todella hieno ja äijä vehje
Minä päädyin aikoinaan vaihtamaan omaan T4:seeni molemmat vetoakselit, kun SKF:än ( ei niin laadukkaat ) valmisteet maksoivat Aeromotorssilla vähän päälle satasen kappaleelta, niin ei huvittanut kumien kanssa turaaminen.Onkos kukaan ketjun sankareita vaihtanut Vetarin suojakumeja T4 Transporteriin? Pitäisi kaikki 4kpl uusia ja mietin että jaksanko alkaa tallissa väkertää vai veisikö suosiolla korjaamolle. Saakos nuo vaihdettua vetaria kokonaan irrottamatta esim niin että navan päästä jotenkin irti ja luiskauttaa molemmat paikalleen?
Jos tarkoitat sisempien ja ulompien vaihtoa, etkä nelivetomallia, niin Volkkarissa nostaisin kyllä koko vetoakselin työpöydälle. Siistimpää, kuin auton alla turaaminen. Se sisäpää on pulteilla kiinni ja helppo irroittaa ilman että vaihteistoöljyt karkaa.
Vaihtoehtoina tietysti ylivedettävät tai halkaistavat suojakumit. Nämäkin toimii, mutta oma värkkäys niidenkin kanssa on.
Jos ei tykkää vetonivelrasvan kanssa suljaamisesta ja epäilee itse nivelen kuntoa, niin kannattaa kurkata myös koko vetoakselin hintaa keskieurooppalaisista verkkokaupoista. Parhaimmillaan noita löytyy valmiina pakettina satasen pintaan. Kestoikä ei ole ehkä orkkiksen veroinen, mutta pitää miettiä, onko autolla muutenkaan tarkoitus enää satojatuhansia ajaa.
Taidan ottaa neuvosta vaarin ja vaihtaa koko vetarit samalla.Minä päädyin aikoinaan vaihtamaan omaan T4:seeni molemmat vetoakselit, kun SKF:än ( ei niin laadukkaat ) valmisteet maksoivat Aeromotorssilla vähän päälle satasen kappaleelta, niin ei huvittanut kumien kanssa turaaminen.
Autodatasta vilkaistuna lähinnä pelkkä öljynvaihto, ja sitten aiemmista huolloista riippuen 1-6 tuntia erinäisiä tarkastuksia, mm. hybridiakun jäähdytinnesteen tarkastus ja täyttö.Heippa
Onko täällä tietoa vw passat gte -16 huolto-ohjelmasta?
Mitä kuuluu 198tkm ajettuun autoon?
Autojerrystä kilpailutettuna, tulee kolme hyvin toisistaan poikkeavaa tarjousta
Jakohihna iän puolesta, vaihtoväli 6 vuotta.Heippa
Onko täällä tietoa vw passat gte -16 huolto-ohjelmasta?
Mitä kuuluu 198tkm ajettuun autoon?
Autojerrystä kilpailutettuna, tulee kolme hyvin toisistaan poikkeavaa tarjousta
Soita merkkarille kysy hintaa ja mitä huolto sisältää. Noissa pitäisi olla jo sähköinen huoltokirja josta näkevät mitä on aikaisemmin tehty ja mitä pitäisi seuraavaksi tehdä. Helpompi vertailla muita tarjouksia ja niiden sisältöjä.Heippa
Onko täällä tietoa vw passat gte -16 huolto-ohjelmasta?
Mitä kuuluu 198tkm ajettuun autoon?
Autojerrystä kilpailutettuna, tulee kolme hyvin toisistaan poikkeavaa tarjousta
No miks se seuraava katsastus enää kiinostelee auton myynyttä henkilöoletettua?No, eiköhän se autoliikekin ostohetkellä ole leiman tarkastanut.
Nyt kai seuraavasta katsastuksesta kyse...
Ei tietenkään pidä tuollaista tietää. Vasta katsastaja ne viat on löytänyt.Vanha picanto pistettiin autokaupassa vaihtoon. Vaihdossa piti kirjallisesti vakuuttaa auton olevan kunnossa.
Mielenkiinnosta katselin kyseisen auton katsastustietoja niin se olikin hylätty. Pakokaasumittaukset hylätty ja etuakseliston runkokumit uusittava.
Kysymys on, että olisko tämmöiset viat maallikkona pitänyt tietää?
No eiköhän se liike ole nyt syystä tai toisesta katsastanut sen auton vaikka leima olisi ollutkin voimassa. Moni liike tekee ihan sen takia että jos tulee rekkulaa, niin voi sanoa että on leimattu joten ainakin niiltä osin ollut OK.En tiedä takerrunko trolliiin tässä nyt.. Mut, että oisko pitänyt tietää ettei auto oo leimas? No joo, kyllä.
Käytännössä yksityisen ja autokaupan välisessä kaupassa tuollaisella paperilla on hyvin vähän painoarvoa, mutta esim jos autosta löytyy laiton virityslastu, tai esim saastelaite postettu, ne voivat tulla kyselemään sulta hyvitystä tuon takia. Käytännössä rosiksessakin niillä on todistustaakka, mutta jos olet esim auton uutena ostanut ja lastuttanut ja töhjännyt pöntöt siitä, niin kyllä tuossa melko heikossa asemassa on.Vanha picanto pistettiin autokaupassa vaihtoon. Vaihdossa piti kirjallisesti vakuuttaa auton olevan kunnossa.
Mielenkiinnosta katselin kyseisen auton katsastustietoja niin se olikin hylätty. Pakokaasumittaukset hylätty ja etuakseliston runkokumit uusittava.
Kysymys on, että olisko tämmöiset viat maallikkona pitänyt tietää?