Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Autoilijan näkökulmasta mikä pointti siinä on, että luovutetaan auto korjaamolle katsastushuoltoon? Eikö se perinteisesti ole niin, että korjaamolle mennään se vikalistan kanssa? Ja toinen tyhmä juttu mielestäni on se, että kauden vaihtuessa kaivaa auton renkaat vintiltä auton takakonttiin(likaiseksi) ja ajetaan jonnekin jollekin vaihdettavaksi, ja sitten sama toisinpäin kotiin mennessä
 
Autoilijan näkökulmasta mikä pointti siinä on, että luovutetaan auto korjaamolle katsastushuoltoon? Eikö se perinteisesti ole niin, että korjaamolle mennään se vikalistan kanssa? Ja toinen tyhmä juttu mielestäni on se, että kauden vaihtuessa kaivaa auton renkaat vintiltä auton takakonttiin(likaiseksi) ja ajetaan jonnekin jollekin vaihdettavaksi, ja sitten sama toisinpäin kotiin mennessä

Se korjaamoyrittäjä saattaa käyttää siinä konttorilla melkoisen määrän autoja/vuosi. Em. syystä ei välttämättä nillitetä pikku jutuista ja jos jotain pientä on, korjaamo saattaa samaan rahaan hoitaa sen enempiä kyselemättä. Nämä siis omia kokemuksia. Yksi autoista meni ongelmitta läpi kun korjaamoyrittäjä käytti sen. Vein itse seuraavana vuonna niin sitten katsottiinkin asioita ihan eri tarkkuudella :D Ei siinä, siellä oli kyllä "vika" (ruostereikä muovihelman takana) mutta katsuri oli kyllä ihan tosissaan saanut etsiä/nähdä vaivaa jotta sen oli löytänyt ja ilmeisesti etsiessään/vääntäessään samalla hajoittanut helmamuoveista kiinnikkeet. Konttorikin tosin oli eri.
 
Autoilijan näkökulmasta mikä pointti siinä on, että luovutetaan auto korjaamolle katsastushuoltoon? Eikö se perinteisesti ole niin, että korjaamolle mennään se vikalistan kanssa? Ja toinen tyhmä juttu mielestäni on se, että kauden vaihtuessa kaivaa auton renkaat vintiltä auton takakonttiin(likaiseksi) ja ajetaan jonnekin jollekin vaihdettavaksi, ja sitten sama toisinpäin kotiin mennessä
Yhden luukun palvelu.
Asiakkaan näkökulmasta auto on helppo viedä aamulla määräaikaishuoltoon ja hakea töiden jälkeen katsastettuna pois ilman, että tarvitsee ravata korjaamon ja katsastuksen väliä.

Samaan aikaan korjaamolla ja katsastusasemalla on todennäköisesti yhteistyötä sen verran, että korjaamo saa katsastuksen tavis-perttiä edullisemmin. Korjaamo joka tapauksessa tutkii huollon yhteydessä autoa, niin samalla ne voi tsekata ja tarvittaessa korjata valot ja alustan väljyydet ennen katsastukseen viemistä. Joillakin voi olla myös epärehellistä peliä siten että kanta-asiakkaana auto saa leiman, vaikka pitäisi hylätä, mutta se tuskin kantaa kovin pitkälle, enkä oikein usko sen olevan kovin yleistä.
 
Kyseessä on Bilteman sähkövinssi 12V 907 kg.
Ohjeessa mainitaan, että sähkövinssi olisi kytkettävä auton akkuun ja auto käynnissä vinssattava.
Voisiko aivan hyvin vinssin kytkeä erilliseen akkuun?
Akun jännitehän noissa tavoissa on eri. Autossa 14,2 V ja erillisessä 12,6V.
Kyseessä on veneen vinssaaminen ja ajatuksissa olisi erillinen akku säilityslaatikossa johon menee johdot. Auton kans puljaaminen vinsaamisessa on hankalaa.
 
Kyseessä on Bilteman sähkövinssi 12V 907 kg.
Ohjeessa mainitaan, että sähkövinssi olisi kytkettävä auton akkuun ja auto käynnissä vinssattava.
Voisiko aivan hyvin vinssin kytkeä erilliseen akkuun?
Akun jännitehän noissa tavoissa on eri. Autossa 14,2 V ja erillisessä 12,6V.
Kyseessä on veneen vinssaaminen ja ajatuksissa olisi erillinen akku säilityslaatikossa johon menee johdot. Auton kans puljaaminen vinsaamisessa on hankalaa.

En näkisi syytä miksei voi vinssata irrallisella akulla. Akun jännite on tuo mainitsevasi 12.6V ja kun auto käy, laturin automatiikka pitää akun täytenä ladaten sitä korkeammalla jännitteellä.
 
Onko kenelläkään kokemuksia auton lunastukseen menosta? Tuliko heti hyvä korvaus vai joutuiko tappelemaan korvauksen suhteen jne..?

Oma auto todennäköisesti lunastukseen menossa ja auto on jo viikon ollut copartilla, mutta ainakaan vielä ei ole mitään kuulunut.
 
Onko kenelläkään kokemuksia auton lunastukseen menosta? Tuliko heti hyvä korvaus vai joutuiko tappelemaan korvauksen suhteen jne..?

Oma auto todennäköisesti lunastukseen menossa ja auto on jo viikon ollut copartilla, mutta ainakaan vielä ei ole mitään kuulunut.
Itellä mennyt kerran lunariin ja silloin mielestäni sain ihan hyvän hinnan. Katselin nettiautosta mitä vastaavista pyydettiin ja tein sen perusteella omasta mielestäni rehellisen oloisen hinta-arvion, jonka esitin vakuutusäijälle puhelimessa. Hän tuumasi, että on samaa mieltä ja neuvottelu oli siinä. Pohjola oli tuolloin yhtiönä.

E: Avopuolisolla oli muuten myös hiljattain kyseinen tilanne. Hän ei osannut esittää mitään arviota, niin vakuutusäijä oli tarjonnut mielestäni ihan reilua summaa, jonka kehotin ottamaan ja näin toimi. Tuon maksoi If.
 
Kyseessä on Bilteman sähkövinssi 12V 907 kg.
Ohjeessa mainitaan, että sähkövinssi olisi kytkettävä auton akkuun ja auto käynnissä vinssattava.
Voisiko aivan hyvin vinssin kytkeä erilliseen akkuun?
Akun jännitehän noissa tavoissa on eri. Autossa 14,2 V ja erillisessä 12,6V.
Kyseessä on veneen vinssaaminen ja ajatuksissa olisi erillinen akku säilityslaatikossa johon menee johdot. Auton kans puljaaminen vinsaamisessa on hankalaa.
Usein näkee peräkärryihin rakennetun boksin, jossa akku on juurikin vinssiä varten, hyvin toimii jos akku on vaan riittävän kokoinen. Jos sitä lisäakkua meinaa ladata autosta ajon aikana, tarvii askarrella uusia kytkentöjä, siitä peräkärrin töpselistä ei oikein latausvirtoja oteta. Helpoin pitää vaan akku irtonaisena ja latailla kotona jos käyttö on vähäistä.
Vinssihän imaisee aika tavalla virtaa, joten akku pitäisi olla ihan siinä vinssin vieressä mielellään ja paksut kaapelit. Auton akulta asti ei oikein pysty peräkärrylle asti vetämään sähköjä, kun se tosiaan saa olla melkoisen paksua se kaapeli tuollaisella pikkuvinssilläkin, etenkin mitä pidemmältä vedetään.
 
Itellä mennyt kerran lunariin ja silloin mielestäni sain ihan hyvän hinnan. Katselin nettiautosta mitä vastaavista pyydettiin ja tein sen perusteella omasta mielestäni rehellisen oloisen hinta-arvion, jonka esitin vakuutusäijälle puhelimessa. Hän tuumasi, että on samaa mieltä ja neuvottelu oli siinä. Pohjola oli tuolloin yhtiönä.

E: Avopuolisolla oli muuten myös hiljattain kyseinen tilanne. Hän ei osannut esittää mitään arviota, niin vakuutusäijä oli tarjonnut mielestäni ihan reilua summaa, jonka kehotin ottamaan ja näin toimi. Tuon maksoi If.
Juodutko itse kastoa hintaarvio autosta vai varmisti vaan että vetää välistä? Ite odotin vaan että vakutusyhtiö soiti ja sano mulle hinta on tämä ja se oli minun onneksi ennemän kun auton arvo.
 
Juodutko itse kastoa hintaarvio autosta vai varmisti vaan että vetää välistä? Ite odotin vaan että vakutusyhtiö soiti ja sano mulle hinta on tämä ja se oli minun onneksi ennemän kun auton arvo.
Oman auton kohdalla vakuutusyhtiön edustaja kysyi, että onko minulla joku ehdotus korvaussummasta ja hän hyväksyi esittämäni summan, tämä oli mielestäni melko realistinen arvio, ehkä hiukan enemmän kuin olisin saanut siitä myymällä. Avovaimon autossa ehdottivat itse summaa, joka oli riittävä.

Järkevää varmasti tehdä joku arvio itse jo ennen kuin korvausta tarjotaan, mutta mulla ei ainakaan ollut sellainen olo näissä kummassakaan tapauksessa että olisi yritetty kusettaa.
 
Mitä olen aikaisempia lunarikokemuksista lukenut niin aika paljolti kiinni tarkastajasta. Jotkut mukisematta suostuvat jo siihen ”no, kun nettiautossa hintapyynnöt ovat tätä luokkaa” perusteluun ja sitten vastaavasti on se toinen ääripää. Että vähän onnestasi kiinni kenelle sattuu sinun keissi käsiteltäväksi.
 
Mitä olen aikaisempia lunarikokemuksista lukenut niin aika paljolti kiinni tarkastajasta. Jotkut mukisematta suostuvat jo siihen ”no, kun nettiautossa hintapyynnöt ovat tätä luokkaa” perusteluun ja sitten vastaavasti on se toinen ääripää. Että vähän onnestasi kiinni kenelle sattuu sinun keissi käsiteltäväksi.
On varmasti tarkastajakohtaistakin vaihtelua, mutta sitten moni asiakas varmasti haluaa myös saada kahden tonnin autosta viisi tonnia. Nämä tyypit myy jossain nettiautossakin omia aarteitaan valioyksilöinä, joiden hintapyynti oli asiallinen ehkä 5 vuotta ja 100 000 km sitten. Tässä tapauksessa voi subjektiivinen näkemys laitteen arvosta olla paljonkin erilainen kuin tarkastajalla. Sitten toki pettymys on kova, kun tarkastaja ei laittanutkaan 100 % lisää korvaukseen tunnearvon vuoksi.
 
Yhden sukulaisen auto meni lunariin. Sikäli uniikki lumihiutale että oli takuulla suomen ainoa sellainen niillä varusteilla mitä oli, koska tuontiauto ja suomessa silloin vielä harvinainen merkki eikä vastaavaa ollut edes myytävänä. Mistään kalliista vehkeestä ei kuitenkaan ollut kyse. Siitä sai sen minkä oli maksanutkin muutama vuosi takaperin ja lunastusturva pisti vielä vähän päälle.
 
Buick LeSabresta (3.8L V6) hajosi ignition control module (suomeksi sytytysohjain?), ja ajoin ehkä 20 km mittaristo vilkkuen ja moottori yskien ennen korjaamokäyntiä. Ohjaimen vaihdon jälkeen kaikki toimii muuten normaalisti, mutta käynnistäminen tuntuu nykyään erilaiselta. Aiemmin moottori lähti yleensä tosi nopeasti käyntiin, mutta nyt joutuu startata ehkä sekunnin tai pari pitempään. Startti tuntuu pyörivän ihan hyvin, mutta jotenkin se ei kunnolla lähde polttamaan bensaa. Moottorin lämpötilalla ei ole asiaan vaikutusta. Vastaavaa on aiemmin tapahtunut satunnaisesti (ehkä kerran kuussa) kylmällä moottorilla.

Meniköhän jotain pilalle kun jatkoin ajamista huonolla sytytyksellä, vai voiko uusi sytytysohjain aiheuttaa tuollaisen ilmiön? Vai onko siellä jotain muuta vialla? Vai meneekö normaalin laatuvaihtelun piikkiin?
 
^No jos kerran samaa vikaa on vähemmässä määrin esiintynyt jo ennen osan vaihtoa niin todennäköistähän silloin on, ettei uusi osa ole vian aiheuttaja.
 
Buick LeSabresta (3.8L V6) hajosi ignition control module (suomeksi sytytysohjain?), ja ajoin ehkä 20 km mittaristo vilkkuen ja moottori yskien ennen korjaamokäyntiä. Ohjaimen vaihdon jälkeen kaikki toimii muuten normaalisti, mutta käynnistäminen tuntuu nykyään erilaiselta. Aiemmin moottori lähti yleensä tosi nopeasti käyntiin, mutta nyt joutuu startata ehkä sekunnin tai pari pitempään. Startti tuntuu pyörivän ihan hyvin, mutta jotenkin se ei kunnolla lähde polttamaan bensaa. Moottorin lämpötilalla ei ole asiaan vaikutusta. Vastaavaa on aiemmin tapahtunut satunnaisesti (ehkä kerran kuussa) kylmällä moottorilla.

Meniköhän jotain pilalle kun jatkoin ajamista huonolla sytytyksellä, vai voiko uusi sytytysohjain aiheuttaa tuollaisen ilmiön? Vai onko siellä jotain muuta vialla? Vai meneekö normaalin laatuvaihtelun piikkiin?
Katsoisin tulpat ainakin. Jos ajettu yskien ja pätkien niin tulpat voivat olla entiset.
 
onko CDI ammattilaisia täällä saako mistää halvemmalla isompaa suutinta ku om646 w211

1699669071220.png


 
Missä kunnossa ne tulpat ja johdot on? Tai sitten ei saa tarpeeksi bensan painetta tai suutin vuotaa (onko edes ruisku?) , vaihtoehtoja on...
Katsoisin tulpat ainakin. Jos ajettu yskien ja pätkien niin tulpat voivat olla entiset.
Tulpat kävi itsellänikin ensimmäisenä mielessä. Valitettavasti tossa poikittais-V6:ssa on takimmaiset tulpat niin pahassa paikassa, että en tiedä miten niitä voi edes katsoa nostamatta koko moottoria pois. Mutta samasta syystä niitä ei varmaan koskaan ole edes vaihdettu.

Johdotkin vois liittyä asiaan, koska niitä on kuitenkin jouduttu räpläämään ohjainta vaihdettaessa.

Mutta positiivista on se, että viimeiset kolme käynnistystä ovat vaikuttaneet täysin normaaleilta. Korjauksen jälkeen olen ajanut lähinnä reipasta maantieajoa, eli olisko sinne vaan rikkinäisenä ajaessa kertynyt jotain paskaa tms. joka on nyt sitten palanut pois.
 
Asia, joka on mietityttänyt jo vuosikausia :D

Miksi opasteissa on usein opastettu käyttämään väärää kaistaa? Esimerkiksi tästä läheltä kulkee kaksi kaistaa leveä tie ja opasteet kertovat, miten molemmilta kaistoilta pääsee tietylle isommalle tielle. Näin ei kuitenkaan todellisuudessa ole, koska vasemmanpuoleinen kaista kääntyykin vasemmalle noin kilometrin päässä ja vain oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä pääsee ko. tielle vaihtamatta kaistaa. Tai toinen vaihtoehto, jossa yhdessä isommassa risteyksessä (kaksi kääntyvää kaistaa) opasteet neuvovat käyttämään oikeanpuoleista kaistaa jos aikoo mennä paikkaan X, johon liittyvään risteykseen on tuosta matkaa ehkä 1,5 kilometriä. No, todellisuudessa se oikea valinta olisikin vasen kaista :rolleyes:

Itsellehän nuo ei aiheuta ongelmia kun tietää, mitä kaistaa on järkevämpi ajaa, mutta ulkopaikkakuntalaiselle tai uudelle kuljettajalle voi tulla turhia kaistanvaihtoja ja etenkin tuossa jälkimmäisessä tapauksessa se ei ole aina ihan helppoa ruuhka-aikaan. En jaksa uskoa, että olisivat laittaneet noita ajattelematta väärin kun ensimmäisen tapauksen opasteetkin on vasta päivitetty parisen vuotta sitten. Onko tuossa nyt se taika, että liikennettä pyritään ohjaamaan tietyille kaistoille liikennevirtojen takia?
 
Miten saa saunakärrin rekisteröityy siten että.sitä saa vetää 100km/h. Pohja on 1500kg traileri jarruilla.
 
Sitä minäkin mut liike netis myy sellaista ja väittää et se on ihan rekisteröity hinattavas laitteex ja rekkariottees lukee 100km/h. En vaan tajuu miten on mahollista, eix kukaan osaa selittää?
Linkki olis kiva
 
Sitä minäkin mut liike netis myy sellaista ja väittää et se on ihan rekisteröity hinattavas laitteex ja rekkariottees lukee 100km/h. En vaan tajuu miten on mahollista, eix kukaan osaa selittää?
Se on sitten max 750 (tai 825) kg kantavuudella eli menee jarruttomaksi kärryksi, jota saa vetää 100 km/h.
 
Mistäpä tietää onko autoon jemmattu GPS joku vakoilusysteemi. Voi olla siis sisällä tai jossain rakenteissa?
 
Mistäpä tietää onko autoon jemmattu GPS joku vakoilusysteemi. Voi olla siis sisällä tai jossain rakenteissa?

Niin, se on vähän sen jemmaamisen idea varmaankin että se on piilossa, eikä sitä välttämättä ihan helposti tiedä onko moinen härväin autossa vai ei.
 
Niin, se on vähän sen jemmaamisen idea varmaankin että se on piilossa, eikä sitä välttämättä ihan helposti tiedä onko moinen härväin autossa vai ei.

Sepä se, ajattelin vaan että onko jotain kohtuu simppeliä konstia etsiä sitä signaalia autosta.


Mahdollista on että jotain tuollaista piilossa, ja sitten joku pienempi paikannin minkä nimeä en nyt muista. Jollakin naisella siis erittäin mustasukkainen miesystävä joka pistänyt puhelimeenkin salaa seurantaohjelman, ja ei ole mitenkään poisluettua etteikö autostakin löytyisi jotain jännää.
 
Jos asennus on tehty laiskasti "virta suoraan akulta", voisi akun johdotuksista saada vinkkiä.

Pitäis tuota päästä katsomaan tarkemmin. Vaikka sisältä ei sitä huomaa mutta entinen taksi niin mitähän kaikkea sieltä voi löytyä mikä ei välttämättä liity mihinkään. Ei tosin tietoa miten niitä taxivarusteita puretaan tai mitä on edes mahdollisesti ollut. Mahdollisen seuraimen laittaja kyllä taas tietää sähköhommat suht hyvin.

Edit: mitään ylimääräisiä vimpaimia ei ole, kuten lisävaloja tai muuta sellaista.
 
Kaipa tuohon kävisi myös airtag tai vastaava vähän puukotettuna, ettei piippaile turhia. Esimerkiksi penkin pehmusteisiin piilotettuna voi olla melkoisen hankala löytää.

Auton ulkopuolelle jemmaaminen rajoittaa tietysti piilopaikkoja, mutta peilin koteloon saattaisi mennä hyvin piiloon.
 
Oon melkosen varma että voisin viskoo lörön autoon moisia smart- tai airtageja kourallisen ilman et se suuremmin kiinnittäis asiaan huomiota vaikka moisen jossain näkiskin, ja hanskalokeroon tai keskikonsolin lootaan moiset hautatuis kaiken muun romun sekaan niin ettei niitä huomais kukaan ikinä. Toki asia vois olla eri juttu jos moisia sieltä ihan etsis. Omassa käyttiksessä muuten moisia hard wired trackereitä on kaks, toinen tehtaan jäljiltä ja toinen vakuutusyhtiön antama varkausvakuutuksen hinnanalentaja. :cool:
 
Mahdollista on että jotain tuollaista piilossa, ja sitten joku pienempi paikannin minkä nimeä en nyt muista. Jollakin naisella siis erittäin mustasukkainen miesystävä joka pistänyt puhelimeenkin salaa seurantaohjelman, ja ei ole mitenkään poisluettua etteikö autostakin löytyisi jotain jännää.
Just eilenhän oli uutinen aiheesta:
 
Just eilenhän oli uutinen aiheesta:

Noniin, ei aina tule luettua kaikkia uutisia mutta tuota airtagia on ainakin käytetty niin että on laitettu avaimenperään. Myös iPhonet käytössä. Voihan se olla että autossakin on tuollainen tai jotain muuta hauskaa...
Tänään kun olin kyseisen daamin kyydissä niin lopulta tuli puhelu, kaiutin päällä toki että mäkin kuulen - että miten voi kauppareissu kestää noin pitkään jne. Ja tää emäntä osaa kyllä sanoa takaisin että, no jätän mainitsematta mutta puhelun päätyttyä kertoi tosiaan että tälläistä vakoilua on ollut sekä puhelimen että tagin kautta, puhelimen huomasi vahingossa.


Oon melkosen varma että voisin viskoo lörön autoon moisia smart- tai airtageja kourallisen ilman et se suuremmin kiinnittäis asiaan huomiota vaikka moisen jossain näkiskin, ja hanskalokeroon tai keskikonsolin lootaan moiset hautatuis kaiken muun romun sekaan niin ettei niitä huomais kukaan ikinä. Toki asia vois olla eri juttu jos moisia sieltä ihan etsis. Omassa käyttiksessä muuten moisia hard wired trackereitä on kaks, toinen tehtaan jäljiltä ja toinen vakuutusyhtiön antama varkausvakuutuksen hinnanalentaja. :cool:

Autohan ei ole mikään kaatopaikka, mutta siellä on kyllä tilaa jemmata kaikenlaista. Enkä varmaan omastakaan autosta löytäisi mitään muuten kun täysin vahingossa.
 
crc motor clean pro

onks tosta mikä seuraava tehokkaampi aine tolla lähti kyllä nätisti mutta onko vielä tehokkaampaa
 
Oon melkosen varma että voisin viskoo lörön autoon moisia smart- tai airtageja kourallisen ilman et se suuremmin kiinnittäis asiaan huomiota vaikka moisen jossain näkiskin, ja hanskalokeroon tai keskikonsolin lootaan moiset hautatuis kaiken muun romun sekaan niin ettei niitä huomais kukaan ikinä. Toki asia vois olla eri juttu jos moisia sieltä ihan etsis. Omassa käyttiksessä muuten moisia hard wired trackereitä on kaks, toinen tehtaan jäljiltä ja toinen vakuutusyhtiön antama varkausvakuutuksen hinnanalentaja. :cool:
Itsellä on juurikin tagi käytössä piilossa auton pienimmässä mahdollisessa raossa, johon ei kyllä vahingossa tai edes etsiessä päädy. Toiminut oikein hyvin. Nyt tosin loppui paristo ja pitää kaivella pariston vaihtoon, kestihän se sen vähän yli vuoden 24/7 läpi talven kylmien ja kesän kuumien kelien yhdellä kellonparistolla.
 
Mitens kun sen paino on noin 1300kg..mitens sitä sit saa vetää 100km/h

Ei saa. Tai sit Traficom valehtelee.. Hmm, tai mainosmies. Kumpi sun omasta mielestäs on todennäkösempi vaihtoehto?

"Luokittelumassaltaan enintään 750 kg:n peräkärryä (O1-luokka) vedettäessä suurin sallittu ajonopeus on 100 km/h, myös silloin kun peräkärry on tyhjä. Muilla perävaunuluokilla yhdistelmän suurin sallittu nopeus on enintään 80 km/h."

 
Antakaas vinkkejä mitä viimasuojia olette käyttäneet talvella varsinki diiselimiehet syylärin edessä? pahvia en vitti kastuu ja vetistyy.

Carman maskisuoja 44x100cm tollai löyty tostahan saa tehyä
 
Viimeksi muokattu:
Antakaas vinkkejä mitä viimasuojia olette käyttäneet talvella varsinki diiselimiehet syylärin edessä? pahvia en vitti kastuu ja vetistyy.

Carman maskisuoja 44x100cm tollai löyty tostahan saa tehyä

Onhan noita dieseleitä ollut kaikenlaisia, yhteenkään ei edes käynyt mielessä laittaa suojaa. Kun en missää arktisissa olosuhteissa ajele. Ennenhän noita oli ihan bensavehkeissäkin - varmaan melko turhaan mutta kuitenkin. Ainoa mieleen jäänyt dsl oli mk1 Octavia mihin meinasi jäätyä kovilla pakkasilla. Joo oli vaan käytössä, seuraavana päivänä kun oli vielä kylmempää niin turbo Supra alle niin siinä tarkeni sitten paremmin... Ehkä noi on vähän mennyttä aikaa tuollaiset suojat, ellei sitten olosuhteet ole todella huonot, mutta muuten en näkisi tarvetta.
 
Onhan noita dieseleitä ollut kaikenlaisia, yhteenkään ei edes käynyt mielessä laittaa suojaa. Kun en missää arktisissa olosuhteissa ajele. Ennenhän noita oli ihan bensavehkeissäkin - varmaan melko turhaan mutta kuitenkin. Ainoa mieleen jäänyt dsl oli mk1 Octavia mihin meinasi jäätyä kovilla pakkasilla. Joo oli vaan käytössä, seuraavana päivänä kun oli vielä kylmempää niin turbo Supra alle niin siinä tarkeni sitten paremmin... Ehkä noi on vähän mennyttä aikaa tuollaiset suojat, ellei sitten olosuhteet ole todella huonot, mutta muuten en näkisi tarvetta.

Itse olen pariin autoon tehnyt ohuesta pleksistä ja hakenut motonetista kiinnikkeet (206 ja 406, bensoja molemmat). Viimasuoja nokalla nopeuttaa moottorin lämpeämistä normaaliin käyntilämpöön, näin ollen säästäen polttoainetta. Energiapuheissä dieseleissä tämä korostuu, kun se vähäinen "hukkalämpö" saadaa ohjattua kabiiniin kuljettajan hyödyksi.
 
Eipä ole tullut käyttöä kuin yhdessä autossa ja sekin oli 1.6 bensa farkku. Lämmöt ovat nousseet ihan tarpeeksi vauhdilla ja kone myös pysynyt lämmöissä (OBD portin dataa tarkkailemalla todettu).
 
Joissain riskinä että jäätyy huohottimet ilman noita suojia(alfa, psa ainakin)

Monessa autossa saa helposti piiloon tuon viimasuojan kun raottaa maskia yläreunasta ja leikkaa vaikka telttapatjasta sopivan palan. Tämä ei tietenkään toimi jos flektit on etupuolella.
 
Joissain riskinä että jäätyy huohottimet ilman noita suojia(alfa, psa ainakin)

Monessa autossa saa helposti piiloon tuon viimasuojan kun raottaa maskia yläreunasta ja leikkaa vaikka telttapatjasta sopivan palan. Tämä ei tietenkään toimi jos flektit on etupuolella.
Tuohon jäätymiseen liittyen. Itsellä jäätyi joskus kiinalaisvalmisteisen skootterin ryyppy auki (lämpötilan avulla jotenkin sääteli itseään) ja tuloksena että skootteri kyljelleen kun kaasun päästäessä kierrokset eivät laskeneet ja perä lähti alta jäisellä kadulla (nastat oli alla). Oli siinä maahantuojalla hämmentyneet katseet kun selitin tilanteen :D. Ei kuulema ollut kukaan ennen kohdannut moista ja vielä hämmeentyneempiä olivat kun kehuin kiinalaista akkua jolla skootteri lähti napista ensimmäisellä käyntiin -30c tai allekin pakkasissa. Tekivät custom tuulisuojan ryypyn ympärille tuohon omaani ja korjasivat katteet takuuseen.
 
Autoon vaihdettiin uusi Vartan käynnistysakku ja samalla testatttiin Boschin akkutesterillä akun kunto. Mitä testituloksessa tarkoittaa kohdassa "akun kunto" tuo palkkidiagrammi? Tarkoittaako se sitä, että akussa on virtaa tällä hetkellä tuon verran ja ylläpitolaturilla voi ladata sitten akun täyteen ja sen jälkeen akku on kuin pakasta vedetty, mitä sen pitäisikin olla, koska on täysin käyttämätön. (Samaan tapaan kuin vaikka läppärit ja puhelimet kun ne otetaan ensimmäistä kertaa käytttöön ja ladataan täyteen).

Kuvassa testitulos: https://aijaa.com/gQgVAg
 
Buick LeSabresta (3.8L V6) hajosi ignition control module (suomeksi sytytysohjain?), ja ajoin ehkä 20 km mittaristo vilkkuen ja moottori yskien ennen korjaamokäyntiä. Ohjaimen vaihdon jälkeen kaikki toimii muuten normaalisti, mutta käynnistäminen tuntuu nykyään erilaiselta. Aiemmin moottori lähti yleensä tosi nopeasti käyntiin, mutta nyt joutuu startata ehkä sekunnin tai pari pitempään. Startti tuntuu pyörivän ihan hyvin, mutta jotenkin se ei kunnolla lähde polttamaan bensaa. Moottorin lämpötilalla ei ole asiaan vaikutusta. Vastaavaa on aiemmin tapahtunut satunnaisesti (ehkä kerran kuussa) kylmällä moottorilla.

Meniköhän jotain pilalle kun jatkoin ajamista huonolla sytytyksellä, vai voiko uusi sytytysohjain aiheuttaa tuollaisen ilmiön? Vai onko siellä jotain muuta vialla? Vai meneekö normaalin laatuvaihtelun piikkiin?
Mulla loppui joskus mondeosta kipinä yhdestä sylinteristä ja ajoin tuolla sitten n. 40 km matkan kolmella pytyllä. Sylinteri kului jostain syystä soikeaksi ja alkoi syömään öljyä ns. vittuna, tyyliin 10 l / 1000 km. Tiedä sitten mikä on näiden asioiden syy-yhteys, mutta ajallisesti tapahtuivat kyllä niin sopivasti peräkkäin. Olin juuri ostanut auton ja tuohon tehtiin liikkeen laskuun kansiremonttikin, mutta eipä siitä iloa ollut.
 
Mulla loppui joskus mondeosta kipinä yhdestä sylinteristä ja ajoin tuolla sitten n. 40 km matkan kolmella pytyllä. Sylinteri kului jostain syystä soikeaksi ja alkoi syömään öljyä ns. vittuna, tyyliin 10 l / 1000 km. Tiedä sitten mikä on näiden asioiden syy-yhteys, mutta ajallisesti tapahtuivat kyllä niin sopivasti peräkkäin.
Kyllähän palamaton seos huuhtele öljykalvoa, mutta että menisi noin äkkiä sohloksi, kuulostaa uskomatomalta. Olisiko sen sijaan älytön öljyn syönti pimentänyt kyseisen sylinterin kynttilän, eli syy ja seuraus olisikin päinvastoin?

Minulle on väitetty, että ECU osaisi lopettaa pimeään sylinteriin ruiskuttamisen, mutta en tuota ihan ostanut.
 
Kyllähän palamaton seos huuhtele öljykalvoa, mutta että menisi noin äkkiä sohloksi, kuulostaa uskomatomalta. Olisiko sen sijaan älytön öljyn syönti pimentänyt kyseisen sylinterin kynttilän, eli syy ja seuraus olisikin päinvastoin?

Minulle on väitetty, että ECU osaisi lopettaa pimeään sylinteriin ruiskuttamisen, mutta en tuota ihan ostanut.
Toki, ero lämmöissä per sylinteri voi vaikuttaa yllättävän rajusti. Kolme kuumaa, yksi kylmä. 40km on kuitenkin suoraan sanottuna typerän pitkä matka ajaa vajaapyttyisenä, etenkin edes semi modernilla autolla. Ja mitä Mondeon koneisiin tulee, olen itse polkenut MK2-5 Mondeloilla niin helvetisti ja about yrittänyt räjäyttää koneet onnistumatta siinä.

Mitä ruiskuttamisen lopettamiseen, riippuu täysin moottorista, softasta jne jne. Toisissa ruiskii entistä enemmän koska softa ei tiedä onko sylinterin tila mikä ja yrittää vetää ns safe modeen, siinä missä toiset vetävät kaikki seis noin millisekunnissa koska yksi kipinä puuttui.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom