Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Mut mix ei sit näy käyris?
Larmatin nyt näkyy uutta tuottöa Fringridin käyrissä.

Koska se ei tuota vielä mitään valtakunnanverkkoon, sen takia se ei näy fingridin käyrissä. Tuohon, että mihin se mahdollinen reaktoriteho/-lämpö tällä hetkellä ajetaan, on todella monta vaihtoehtoa, esim. tahdistettu verkkoon, mutta omakäyttösähkönosuus on suurempi kuin verkkoon menevä osuus. Toinen on, että turbaani ei pyöri kuin paaksilla tai vaikka pyörisikin, niin generaattoria ei ole tahdistettu verkkoon ja lämpö ajetaan mereen. Toki sitten se tähän vaiheeseen hieman epätodennäköisempi on, että lämpö ajetaan höyrynä katolle.
Chaos, mistäs tuo "ylimääräinen" ydinvoima tulee fingridin kaavioon ellei OL3?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Larmatin nyt näkyy uutta tuottöa Fringridin käyrissä.



Chaos, mistäs tuo "ylimääräinen" ydinvoima tulee fingridin kaavioon ellei OL3?
Niin, se on alkanut tuottamaan sähköä verkkoon joskus ~00:30. Totta kai se sieltä ilmestyy tuotantokäyrille, kunhan vaan ensin verkkoon ja tuotantoon saavat.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
263
Huomenna kaverin häät maistraatissa, pukukoodiksi merkattu Smart Casual. Itsellä ei käytännössä mitään hajua mitä laittaisi päällensä Vinkkejä?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 008
Huomenna kaverin häät maistraatissa, pukukoodiksi merkattu Smart Casual. Itsellä ei käytännössä mitään hajua mitä laittaisi päällensä Vinkkejä?
smart casual on useimpien paikkojen mukaan kauluspaita suorat housut ja nappaskengät joku pikkutakki kans. google auttaa tossa. En itekkään tienny että sanalla Casual tarkoitetaan noin juhlavaatetta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
smart casual on useimpien paikkojen mukaan kauluspaita suorat housut ja nappaskengät joku pikkutakki kans. google auttaa tossa. En itekkään tienny että sanalla Casual tarkoitetaan noin juhlavaatetta
Itsekin olen nuo aina googlella katsellut, ja tosiaan Smart Casualiksi itse käsitän suunnilleen kaikki "farkut ja t-paita" -lookista parempaan päin. Joka kerta (silloin harvoin kun tarvitsee) tulee nuo kuitenkin googlattua.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Itse käsitän Smart Casualin tyyliin "siistit housut ja kauluspaita tai neule, nappaskengät tai vastaavat". Housut voi olla esim. tummat farkut.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 654
Itse käsitän Smart Casualin tyyliin "siistit housut ja kauluspaita tai neule, nappaskengät tai vastaavat". Housut voi olla esim. tummat farkut.
Siistit ja puhtaat tennarit käy kans. Jos omistaa pikkutakin niin sinne alle voi laittaa melkein mitä vaan.

edit. Helpoin ja halvin ratkaisu on ostaa joku perus kauluspaita. Sitten puhtaat ja siistit housut, vaikka farkut, ja puhtaat ja siistit kengät. Siinähän se.
 
Viimeksi muokattu:

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
986
Miksi kengännauhat aukeaa?

Olen vuosia ihmetellyt kun vaimollani kengännauhat aukeilevat eikä itsellä koskaan. Tietysti kannustavasti olen haukkunut hänen nauhansitomistaitojaan, mutta nyt ensimmäistä kertaa eläissäni ostin kengät joissa rusetit eivät vain yksinkertaisesti pysy kiinni:

1672388098400.png

Kyseessä tuollainen "talvi" ulkoilu/retkeily tms. kenkä. Jostain kumman syystä nauhat vaan aukeaa. Onko nauhat vaan jotenkin liian liukkaat kun ovat tuollaiset pyöreät vai aiheuttaako tuo "läpän" (mikä tuon nimi on?) liike avautumisen en osaa sanoa. Olen yrittänyt parantaa ongelmaa tekemällä tuohon kuvan kohtaan 1. sellaisen extra solmun ikäänkuin puoliväliin, mutta ei sillä juuri tunnu olevan merkitystä. Nauhojen vaihtamista mietin myös, mutta kenkä on selvästi suunniteltu noille nauhoille koska nauha napsahtaa kohdan 2. merkattuun lenkkiin tosi napakasti kiinni. Tarvikenauhalla menettäisin tuon ominaisuuden. Teen ihan samanlaisen solmun kun kaikkiin muihinkin kenkiin. Eli ensin solmu jonka päälle lenkeistä solmitaan rusetti. Vaikka vetäisin rusetin hampaat irvessä tiukkaan se aukeaa silti jossain kohtaa. Ihan vitun rasittavaa... Alanko vaan tekemään jotain tupla/tripla rusetteja sitten?
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Miksi kengännauhat aukeaa?

Olen vuosia ihmetellyt kun vaimollani kengännauhat aukeilevat eikä itsellä koskaan. Tietysti kannustavasti olen haukkunut hänen nauhansitomistaitojaan, mutta nyt ensimmäistä kertaa eläissäni ostin kengät joissa rusetit eivät vain yksinkertaisesti pysy kiinni:



Kyseessä tuollainen "talvi" ulkoilu/retkeily tms. kenkä. Jostain kumman syystä nauhat vaan aukeaa. Onko nauhat vaan jotenkin liian liukkaat kun ovat tuollaiset pyöreät vai aiheuttaako tuo "läpän" (mikä tuon nimi on?) liike avautumisen en osaa sanoa. Olen yrittänyt parantaa ongelmaa tekemällä tuohon kuvan kohtaan 1. sellaisen extra solmun ikäänkuin puoliväliin, mutta ei sillä juuri tunnu olevan merkitystä. Nauhojen vaihtamista mietin myös, mutta kenkä on selvästi suunniteltu noille nauhoille koska nauha napsahtaa kohdan 2. merkattuun lenkkiin tosi napakasti kiinni. Tarvikenauhalla menettäisin tuon ominaisuuden. Teen ihan samanlaisen solmun kun kaikkiin muihinkin kenkiin. Eli ensin solmu jonka päälle lenkeistä solmitaan rusetti. Vaikka vetäisin rusetin hampaat irvessä tiukkaan se aukeaa silti jossain kohtaa. Ihan vitun rasittavaa... Alanko vaan tekemään jotain tupla/tripla rusetteja sitten?
Itse olen todennut, että ongelma tulee nauhan materiaalista, eli liukkauteen liittyvä asia se on. Joidenkin kenkien nauhat on vaan pakko solmia kahdelle rusetille, jolloin solmu ei luista auki.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Miksi kengännauhat aukeaa?
Kysymystä voisi laajentaa että miksi toisen kengän nauha aukeaa, kun mulla oli nauhakengät niin alkoi jossain vaiheessa kiinnittää huomion että vain toisesta aukesi nauhat. Kun sitä seurasin niin toisessa kengässä nauhat aukesivat koko ajan kun toisessa meni yli vuosi ennen kuin sen joutui solmimaan kesken kaiken.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Mä en löydä mistään että pitääkö olla Suomen kansalainen jos haluaa ASP-tilin avata. Tietääkö kukaan?
Etsitkö muka, 7 sekuntia googlella.. "ASP-sopimuksen voi avata myös ulkomaalainen henkilö (suomalainen henkilötunnus edellytetään), jos vakituinen asunto hankitaan Suomesta."
 
Liittynyt
23.12.2022
Viestejä
25
Etsitkö muka, 7 sekuntia googlella.. "ASP-sopimuksen voi avata myös ulkomaalainen henkilö (suomalainen henkilötunnus edellytetään), jos vakituinen asunto hankitaan Suomesta."
En käytä googlea. Laitoin koko ton fraasin ja siltikään ei osu. Miltä sivulta sen sait?
 
Liittynyt
23.12.2022
Viestejä
25
Etsitkö muka, 7 sekuntia googlella.. "ASP-sopimuksen voi avata myös ulkomaalainen henkilö (suomalainen henkilötunnus edellytetään), jos vakituinen asunto hankitaan Suomesta."
En käytä googlea. Laitoin koko ton fraasin ja siltikään ei osu. Miltä sivulta sen sait?
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Kannattaisko kokeilla? Sitä googlea siis. Tuo on Valtionkonttorin "Ohje Asuntosäästölainoitukseen VK ASP 01/2021 " pdf:stä, mä oon baarissa eikä mun kiinnostus riitä tähän hommaan sen enempää.
 
Liittynyt
23.12.2022
Viestejä
25
Miksi pitäis kokeilla googlea kun saan vastaukset muutenkin? No kuitenkin hyvää baari-iltaa sulle. Tosin näköjään baarikulttuuti muuttunut Suomessa kun viimeksi kävin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Miksi pitäis kokeilla googlea kun saan vastaukset muutenkin? No kuitenkin hyvää baari-iltaa sulle. Tosin näköjään baarikulttuuti muuttunut Suomessa kun viimeksi kävin.
Varmaan siksi että google osaa parhaiten kertoa. Nykyään tuntuu että muut hakukoneet ovat vuosia jäljessä hakutulosten kattavuudessa ja laadussa, esim Bing on ihan toivoton nykyään.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 654
Varmaan siksi että google osaa parhaiten kertoa. Nykyään tuntuu että muut hakukoneet ovat vuosia jäljessä hakutulosten kattavuudessa ja laadussa, esim Bing on ihan toivoton nykyään.
Itsellä oletuksena DuckDuckGo ja se yleensä antaa ihan hyvät haut. Myönnettäköön että joskus joutunut googelilla täräyttää perään. Ehkä joka kymmenes kerta.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 605
Varmaan siksi että google osaa parhaiten kertoa. Nykyään tuntuu että muut hakukoneet ovat vuosia jäljessä hakutulosten kattavuudessa ja laadussa, esim Bing on ihan toivoton nykyään.
Täällä venäjällä ei paljon googlea tai muita käytellä. Yandex ja Bing toimii osittain.
 
Liittynyt
23.12.2022
Viestejä
25
Varmaan siksi että google osaa parhaiten kertoa. Nykyään tuntuu että muut hakukoneet ovat vuosia jäljessä hakutulosten kattavuudessa ja laadussa, esim Bing on ihan toivoton nykyään.
Itsellä oletuksena DuckDuckGo ja se yleensä antaa ihan hyvät haut. Myönnettäköön että joskus joutunut googelilla täräyttää perään. Ehkä joka kymmenes kerta.
Mulla on duckduckgo mutta kun suomeen muutin niin hirveä säätö että löydän sillä mitään järkevää. vaikka laitan alueeksi finland niin siltikin tulee hakutuloksia kaikkialta muulta. mutta jos enkuks tarviin jotain nii sitte pelittää hyvin.

Siltikään en googlen käyttäjäksi ala, ennemmin soitan pankintädeille tai naapurin jormalle.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
93
Miksi kengännauhat aukeaa?

Olen vuosia ihmetellyt kun vaimollani kengännauhat aukeilevat eikä itsellä koskaan. Tietysti kannustavasti olen haukkunut hänen nauhansitomistaitojaan, mutta nyt ensimmäistä kertaa eläissäni ostin kengät joissa rusetit eivät vain yksinkertaisesti pysy kiinni:



Kyseessä tuollainen "talvi" ulkoilu/retkeily tms. kenkä. Jostain kumman syystä nauhat vaan aukeaa. Onko nauhat vaan jotenkin liian liukkaat kun ovat tuollaiset pyöreät vai aiheuttaako tuo "läpän" (mikä tuon nimi on?) liike avautumisen en osaa sanoa. Olen yrittänyt parantaa ongelmaa tekemällä tuohon kuvan kohtaan 1. sellaisen extra solmun ikäänkuin puoliväliin, mutta ei sillä juuri tunnu olevan merkitystä. Nauhojen vaihtamista mietin myös, mutta kenkä on selvästi suunniteltu noille nauhoille koska nauha napsahtaa kohdan 2. merkattuun lenkkiin tosi napakasti kiinni. Tarvikenauhalla menettäisin tuon ominaisuuden. Teen ihan samanlaisen solmun kun kaikkiin muihinkin kenkiin. Eli ensin solmu jonka päälle lenkeistä solmitaan rusetti. Vaikka vetäisin rusetin hampaat irvessä tiukkaan se aukeaa silti jossain kohtaa. Ihan vitun rasittavaa... Alanko vaan tekemään jotain tupla/tripla rusetteja sitten?
Vaimoni neuvosta olen jo muutaman vuoden tehnyt niin, että ensimmäisen solmun jälkeen olen tehnyt toisen solmun löysästi ja vasta sen jälkeen rusetin kireälle. Yksinkertaista, mutta ihme kyllä toimii hyvin!
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Koska en ole sellaista hankkimassa kysytään täällä eikä UPS-ketjussa, minkä kokoinen UPS tarvittaisiin 25A pääsulakkeilla varustetun asunnon ja valtakunnanverkon väliin? Kun tästä oli joskus jossain juttua niin jäi sellainen mielikuva että epäilyttävän pieni (halpa) riittäisi, olisiko ollut jotain 10-15k€ luokkaa joka ei taloa rakennettaessa iso lisä olisi.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Koska en ole sellaista hankkimassa kysytään täällä eikä UPS-ketjussa, minkä kokoinen UPS tarvittaisiin 25A pääsulakkeilla varustetun asunnon ja valtakunnanverkon väliin? Kun tästä oli joskus jossain juttua niin jäi sellainen mielikuva että epäilyttävän pieni (halpa) riittäisi, olisiko ollut jotain 10-15k€ luokkaa joka ei taloa rakennettaessa iso lisä olisi.
Tarkoitat nyt varmaan noita Tesla Powerwallia (ei taida olla saatavilla suomesta vielä) ja vastaavia (esim. SolarWatt aurinkoakku varastoi aurinkopaneelien ylimääräisen energian ). Akuston koko riippuu kulutuksesta mitä sillä halutaan varmistaa, ei sulake, ja kuinka kauan varmistuksen tulee kestää.

Varmaan aurinkoakku, tai aurinkosähköakku on toimivia hakusanoja.

[edit] Ja noi on siis lähinnä tarkoitettu aurinkopaneelien kaveriksi.
 

NewB-66

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Koska en ole sellaista hankkimassa kysytään täällä eikä UPS-ketjussa, minkä kokoinen UPS tarvittaisiin 25A pääsulakkeilla varustetun asunnon ja valtakunnanverkon väliin? Kun tästä oli joskus jossain juttua niin jäi sellainen mielikuva että epäilyttävän pieni (halpa) riittäisi, olisiko ollut jotain 10-15k€ luokkaa joka ei taloa rakennettaessa iso lisä olisi.
Tuosta:APC Smart-UPS RT - UPS - 16 kW - 20000 VA | Dell UK
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 135
Toi ei ota kotimaisia jännitteitä vastaan mutta muistaakseni se jotain tota kokoluokkaa oli kun koetin laskea että paljonko 3*25A vaatisi UPSilta. Nykyisillä sähkönhinnoillahan tollasessa olisi sekin ikävä puoli että kun hyötysuhde alle sata niin sähkölasku kasvaisi muutaman prosentin.
Kotimaa ei siis ole Suomi?
Input Voltage Range 160-280 50/60hz.

Pidän tuota myös taloa rakentaessa aika isona lisänä :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Mihin käyttöön kyseinen UPSi menisi? Tuon kokoisella ei nimittäin kuuhun mennä, toki ne mahdolliset hallitut 2h:n katkot hoitaa, varsinkin pienillä valmisteluilla, mutta...
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 130
Taas kaljapäissä tuli mieleen et miksi greenvitsissä on se kellon nolla raja mut jossain uudes seelannin vaihtuu vuos eka...
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Taas kaljapäissä tuli mieleen et miksi greenvitsissä on se kellon nolla raja mut jossain uudes seelannin vaihtuu vuos eka...
Samoa on eka, mut haiskahdat liikaa trollilta ni jään odotteleen ett vastaat itse itselles.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 257
Taas kaljapäissä tuli mieleen et miksi greenvitsissä on se kellon nolla raja mut jossain uudes seelannin vaihtuu vuos eka...
GMT (vihreänoidan ilkeä aika) on vain nollapiste tietyille, lähinnä eurooppalaisille, toiminnoille, kuten uutistoimistoille jne.
Vuorokausiraja on taas Tyynellämerellä globaalisti sovitusti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 441
GMT (vihreänoidan ilkeä aika) on vain nollapiste tietyille, lähinnä eurooppalaisille, toiminnoille, kuten uutistoimistoille jne.
Vuorokausiraja on taas Tyynellämerellä globaalisti sovitusti.
No joo, mutta 'vain' on ehkä pieni yksinkertaistus. "English speakers often use GMT as a synonym for Coordinated Universal Time (UTC)." UTC on kuitenkin käytännössä GMT:n perillinen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 257
No joo, mutta 'vain' on ehkä pieni yksinkertaistus. "English speakers often use GMT as a synonym for Coordinated Universal Time (UTC)." UTC on kuitenkin käytännössä GMT:n perillinen.
No jep, mutta kaljapäiselle ap:lle en halunnut tehdä asiaa liian vaikeaksi. :)
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Englanninkielisessä maassa asauvana en oo ihan samaa mieltä tosta GMT:n käyttämisestä, yleensä Z- tai Zulutime jos siitä joku jostain syystä puhuu mutta ehkä se muuttuu maasta riippuen.. GMT on kuitenkin kai viiskyt vee vanha juttu.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 008
GMT on kuitenkin kai viiskyt vee vanha juttu.
GMT opetettiin ja käytettiin vielä ysärillä jossain välissä haluttiin suomessakin poistua puhumasta gmt ajasta ja käskettiin käyttämään utc:ta. Zuluaika on tietääkseni gmt:n synonyymi mitä käytetään jossain muualla
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Windows 10 herää sleep modesta automaattisesti noin 10 sekunnin kuluttua Sleep modeen siirtymisestä. Jos laitan uudelleen Sleep moden päällä, tämän jälkeen Windows ei enää tunnista Displayport liittimellä kytkettyä monitoria vaan ruutu on mustana Sleep moden päätyttyä. Monitoriin saa palautettua kuvan ainoastaan Displayport piuhan irrottamalla ja kytkemällä takaisin?
Miten ongelman saisi ratkaistua?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 409
Taas kaljapäissä tuli mieleen et miksi greenvitsissä on se kellon nolla raja mut jossain uudes seelannin vaihtuu vuos eka...
Sen takia että vuorokausi vaihtuu suurinpiirtein mahdollisimman kaukana siitä greenwitchistä, eli toisin sanoen pallon toisella puolella. Eli kun aikavyöhykkeitä on periteisesti lähdetty greenwitchistä laskelmaan plussaa ja miinusta, niin siinä kohti missä -12 ja +12 kohtaa (noin suurinpiirtein) vaihtuu vuorokausi.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 605
Oliko olemassa sellasta palvelua jossa voi hakea tietoja sotaveteraaneista, että missä palveli ja milloin? Ihan ku oisin joskus tuollaiseen joskus törmännyt mutten ees muista että koskiko vain kaatuneita.

Ihan kaverin puolesta kyselen kun hänen (jo edesmennyt) ukki ei suostunut ikinä puhumaan mitään sodasta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 256
Oliko olemassa sellasta palvelua jossa voi hakea tietoja sotaveteraaneista, että missä palveli ja milloin? Ihan ku oisin joskus tuollaiseen joskus törmännyt mutten ees muista että koskiko vain kaatuneita.

Ihan kaverin puolesta kyselen kun hänen (jo edesmennyt) ukki ei suostunut ikinä puhumaan mitään sodasta.
Oliskohan tämä kyseessä:
MISTÄ SAAN TIETOA HENKILÖN SOTATAIPALEESTA?
Sinun kannattaa ensin tilata henkilön kantakortti Astian verkkolomakkeen avulla. Jos henkilö on kaatunut 1939-1945 sodissa, löydät hänen kantakorttinsa digitoituna.
Kantakortista lisää: Näin tilaat kantakortin - Kansallisarkisto
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 285
Viestejä
4 196 525
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom