No apek tuossa jo vähän kertoikin. Yleensä vasemmalla puolella on väljempää, kun ei ole öljyistä ketjua varottavana. Sen Prisman 2,49 € paikkarasian mukana tulee kolme rengasrautaa. Niiden avulla kammetaan ulkorenkaan yksi kylki irti vanteen urasta.
Raudat lukittuvat kahvapäästään pinnoihin. Niitä asetellaan noin 10 cm välein edeten, kunnes renkaan avattava kylki tuntuu niin irtonaiselta, että lopun voi liu'uttaa yhdellä raudalla irti. Takapyörää voi pyörittää samalla, jos ei halua pujotella raudan kanssa takahaarukan/lokarien/tarakan putkien ohi.
Kun yksi kylki on irti, voi sisärenkaan kaivaa siltä puolelta ulos tarkasteltavaksi. Venttiilinkin voi halutessaan irrottaa vanteesta. Pumppaa ilmaa renkaaseen, niin kuulet mistä vuotaa. Tuki sormella vuotokohta, eli varmista ettei ole kahta reikää. Kurkkaa ulkorengasta vastaavasta kohdasta, niin näkee mikä on puhkonut ja onko se vielä renkaassa kiinni. Paikkarasian hiekkapaperilla saa samalla kerralla sekä merkittyä että karhennettua vuotokohdan. Karhenna yli paikan suuruiselta alueelta ja pidä huoli, että reikä pysyy karhennetun alueen keskipisteenä. Sisäkumia voi venyttää, jos reikä pääsee hukkumaan. Jos vuoto on niin pieni, ettei sitä kuule, käytä ylähuulta (hankalimmat paikantuvat vesivadin avulla kuplista) hennon ilmavirran tuntemiseen.
Valitse rasiasta riittävän kokoinen paikka. Levitä tuubista liimaa hieman yli paikan kokoiselle alueelle. Odota 5 min. tai rasian ohjeen mukaan (*). Poista paikan pohjasta suojapaperi/-folio, mutta älä kajoa paikan päällä olevaan muovi-/paperikalvoon. Aseta paikka liima-alueelle niin, että liimaa jää yli joka puolelta (muuten paikka alkaa vanhemmiten repsottaa). Hinkkaa rengasraudan kuperalla ja sileällä osalla paikkaa muovikalvon läpi suht voimakkaasti jotain napakkaa vasten (esim. aseta sisärengas paikkoineen häkkivaraston pystytolppaa tai kypärää vasten). Voit lopettaa paikan hinkkaamisen sitten kun muovikalvo tuntuu irtoavan lähes itsestään paikan pinnasta.
* Odotusaikana on hyvä käydä käsillä varovasti tunnustellen ulkorenkaan sisäpuoli läpi, ettei sinne jää puhkeamisen aiheuttajaa. Lampun avulla katsotaan, että vannenauha on ehjä ja kulkee keskellä peittäen terävät kohdat. Mahdolliset hiekat valuvat ulkorenkaan alaosaan, josta ne sipaistaan kädellä pois.
Seuraavaksi pumpataan vähän ilmaa, jotta sisäkumi saa vähän muotoa, muttei vielä täyttä kokoa. Tällöin sisärengas sujahtaa ja asettuu paremmin renkaan sisään. Jos venttiili tuli irrotettua, niin nyt se laitetaan vanteeseen kiinni ennen ulkorenkaan kiinnitystä. Venttiilin mutteria löysätään hieman/jätetään löysälle, jos on Presta-/Dunlop venttiili (eli ei autonventtiili Schrader). Avattua kylkeä aletaan kiinnittämään vanteeseen venttiilin kohdalta. Löysätty mutteri auttaa tätä, koska nyt sisärengas voi nousta kauemmas vanteesta ja näin ulkorengas on kevyempi saada vanteen sisäuraan kiinni. Kun ulkorengas on kiinni venttiilin kohdalta, edetään vaaksan verran yhteen suuntaan samalla avonaista kylkeä kiinnittäen. Molemmilla peukaloilla painetaan yhdessä ja lähekkäin ulkorenkaan reunakaapelia vanteen sisään. Sormet ovat toisella puolella ulkorengasta. Vaaksan jälkeen vaihdetaan suuntaa ja aletaan kiinnittämään venttiilin toiselta puolelta. Vaaksa on "väärään" on siltä varalta, ettei homman edetessä ulkorengas vahingossa irtoaisi ainakaan venttiilin yli. Kiinnitys käy raskaammaksi loppua kohden, joten viimeiset 25 cm kannattaa edetä vain sentti per peukalonpainallus. Painalluksen kanssa samalla kannattaa kiertää ulkorengasta kuin kaasukahvaa pienemmälle. Itse olen saanut aina tiukimmat nastarenkaatkin vaivatta paikoilleen, mutta myös apuvälineitä voi käyttää (rengasraudat, tippa fairya liukasteena).
Lopuksi pumpataan ilmat renkaaseen. Alkuvaiheessa on hyvä rutistella ulkorengasta, jotta sisärengas asettuu hyvin ja reunakaapeli kulkee vakiosäteellä navasta. Rutistelun jälkeen pumpataan loput ilmat ja tarkistetaan, että rengas pyörii niin nätisti kuin vanteen suoruus antaa myöten.
Pitkä selostus, mutta hommaan menee kokeneelta vain 10 min. Kaikkea lueteltua ei ole pakko tehdä, mutta ne keventävät hommaa ja takaavat laadukkaan lopputuloksen sekä auttavat välttämään sudenkuopat. Parilla kaverilla paikat repsottavat tai jopa irtoavat/tulee kuplaa. Omissa paikkauksissa ei ole ollut mitään sanomista ja ovat kestäneet sen noin 20-30 vuotta, mitä vanhimmat sisärenkaat hapertumatta ovat olleet käytössä.
Edit. Jos reikä oli sisärenkaan sisäkehällä, niin todennäköisesti on ajettu liian vähillä paineilla kanttikiveen ja on syntynyt ns. snake bite. Tällöin paikattavia reikiä on 1-2 kpl. Kahden tapauksessa normivanteiseen riittää yksi pitkä paikka poikittain, mutta fat bikeen tarvitaan kaksi pientä paikkaa. Jos ei ole snake bite, niin vannenauha pitää käydä erityisen huolellisesti läpi. Tarvittaessa pitää ostaa uusi vannenauha, jos vanha on liian kovettunut/rispaantunut/kapea.