Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
828
Lisää sitten ne puuttuvat ruuvit ja ne opalit on ok.
Toki aina on se mahdollisuus, että se kojerasia on korjannut ja ruuvit eivät enää pidä siellä.
Teoriassa on mahdollista että on niin vanha kojerasia, ettei kalusteelle ole ruuvikiinnitystä ollenkaan, vaan pitää käyttää rasiakynsiä. Mutta silloin mentäisi jo 50-luvulle (60-luvulla oli jo M3-kierteiset peltirasiat), ja silloin tuskin on asennettu apk:lle pr:ää allaskaappiin, kun ei ole varmaan koko koneita ollut olemassa. Jos rasia ruuvinreijillä, jotka korkannet niin sitten isommat ruuvit kuin normaalit rasiaruuvit tai kiinnitys rasiakynsillä.
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
27
Sellanen nopea kyssäri palstojen sähkömiehille että mulla on kotona useammassa huoneessa himmennettävät spotit katossa. Vaihdoin halogeeni lamput ledeiksi ja himmennys kyllä toimii mutta hiukan erikoisesti välillä. Hiukan kun tulee virtapiikkiä niin saattaa lamput välähtää täydelle teholle. Selvittelin että tuo seinän himmennin/katkaisija pitäisi ilmeisesti päivittää ledien kanssa toimivaksi.

Onko noissa kovasti laatueroja? Jostain Julasta saa sellaisen alle 20 €, Clasulta 30€ mut sit jossain K-Raudassa hinnat on 70-100€. Onko suurta eroa tai väliä minkä ostaa?

Onko se simppeli homma itse vaihtaa vai tarvitaanko ammattilaista?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 688
Sellanen nopea kyssäri palstojen sähkömiehille että mulla on kotona useammassa huoneessa himmennettävät spotit katossa. Vaihdoin halogeeni lamput ledeiksi ja himmennys kyllä toimii mutta hiukan erikoisesti välillä. Hiukan kun tulee virtapiikkiä niin saattaa lamput välähtää täydelle teholle. Selvittelin että tuo seinän himmennin/katkaisija pitäisi ilmeisesti päivittää ledien kanssa toimivaksi.

Onko noissa kovasti laatueroja? Jostain Julasta saa sellaisen alle 20 €, Clasulta 30€ mut sit jossain K-Raudassa hinnat on 70-100€. Onko suurta eroa tai väliä minkä ostaa?

Onko se simppeli homma itse vaihtaa vai tarvitaanko ammattilaista?
Ite oon laitellut ja suositellut Schneiderin uni400lediä. Tuosta saa tarvittaessa vaihdettua, leikkaako säädin jännitteen nousevaa vai laskevaa reunaa. Perinteiset triac-säätimet leikkaavat nousevaa reunaa (leading edge) ja jos sellaisella ei toimi, niin kannattaa kokeilla tuollaista laskevaa reunaa (trailing edge) leikkaavaa säädintä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
326
Sellanen nopea kyssäri palstojen sähkömiehille että mulla on kotona useammassa huoneessa himmennettävät spotit katossa. Vaihdoin halogeeni lamput ledeiksi ja himmennys kyllä toimii mutta hiukan erikoisesti välillä. Hiukan kun tulee virtapiikkiä niin saattaa lamput välähtää täydelle teholle. Selvittelin että tuo seinän himmennin/katkaisija pitäisi ilmeisesti päivittää ledien kanssa toimivaksi.

Onko noissa kovasti laatueroja? Jostain Julasta saa sellaisen alle 20 €, Clasulta 30€ mut sit jossain K-Raudassa hinnat on 70-100€. Onko suurta eroa tai väliä minkä ostaa?

Onko se simppeli homma itse vaihtaa vai tarvitaanko ammattilaista?
Mikäli himmentimelle nollajohto kytkettävissä, niin kannattaa valita himmennin jossa mahdollisuus kytkeä myös nolla. Toimii tällöin todennäköisesti paremmin led mallien kanssa. Hyväksi todettuja mm. Schneider ja Plejd.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 312
Talon huippuimuria on tähän asti ohjastettu liesikuvusta löytyvällä kolmiportaisella säätimellä. Nyt näyttäisi siltä, että alkuperäinen tehonsäädin on mennyt kaput ja huippari toimii ainoastaan kolmosteholla eli täysillä, muilla pykälillä ei tapahdu mitään. Eikös tuon saa melkeinpä helpoiten fiksattu sillä, että soitan sähkömiehen paikalle ja pyydän asentamaan tuohon väliin pinta-asennuksena jonkun esim. tämmöisen tyristorisäätimen? Keittiö on menossa jossain kohtaa remppaan ja huipparikin luultavasti pääsee tässä jossain vaiheessa eläkkeelle, joten tähän hätään riittäisi oikein hyvin joku tällainen ratkaisu. En usko että on järkevää lähteä korjailemaan tuota alkuperäistä systeemiä, varsinkin kun tehoportaat oli muutenkin ihan paskat, ts. ykkönen liian vähän, kakkonen jo liikaa, eli jo siinäkin mielessä portaaton säätö olisi kiva saada.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 092
Viestejä
4 191 188
Jäsenet
70 862
Uusin jäsen
pesä_

Hinta.fi

Ylös Bottom