Kysymyksiä sähkömiehille

Mitäs tuo oikosulkuvirta käytännössä meinaa?
Hypoteettisesti jos johtimen päät laitetaan käyttöpäässä yhteen, niin kuinka suuri sähkön virta (A) saadaan käyttöpäässä mitattua.
Oikosulku virtaa rajoittavana tekijänä vaikuttaa kaapelin johtimien pinta-ala, -materiaali ja -pituus, jotka tuottavat johtimissa kulkevalle sähkövirralle vastuksen.

Saa korjata jos väärin neuvoin

Mitäs tuo oikosulkuvirta käytännössä meinaa? Kaivoin sen verran tallin nurkalta kaapelivetoja esille, että sieltä tulee jo yksi tollanen 5 johtiminen kaapeli 5mm putkessa. Meniskö tonne joku vähän ehkä taipuisampi kaapeli? Käsittääkseni toi 6mm2 kaapelointi on jo aika järeää 16a virralle ja tuossa tosiaan riittää dedikoida tuo vaan sille voimavirtapistokkeelle.
Oikosulkuvirta pitää olla riittävän iso, että oikosulkutilanteessa sulake laukeaa riittävän nopeaa. Jos laittaa liian pienen kaapelin liian pitkästi, niin tulee liikaa häviöitä, eikä virtaa riitä enää kaapelin päähän asti.

Sen saa kyllä laskettuakin, jos mittaa syöttöpäästä virrat, mutta joka tapauksessa suositeltavaa autolataukseen asentaa isompi kuin 2,5mm2 kaapeli, eli ehdotettu 4x6. Tämä sen takia, kun virtaa syötetään pitkiä aikoja isollla teholla, niin kaapelilta tarvitaan enemmän kestoa. Pienemmällä kaapelilla pitää laskea jo asennusreitin aiheittamat kuormitukset.

Kukakohan tuota kaapelin ylimitoitusta suosittelee?
Ei se ole ylimitoitusta. Riippuu reitistä. Jos vedetään eristeen läpi vähänkään pitempää matkaa, niin lämpökuorma alkaa oleen kova. Normaali pistorasioitakaan ei ole mitoitettu jatkuvaan 16A käyttöön. En itse ainakaan vedä välikaton kautta 2,5mm3 kaapelilla sähköauton latausa.

Ei se ole ylimitoitusta. Riippuu reitistä. Jos vedetään eristeen läpi vähänkään pitempää matkaa, niin lämpökuorma alkaa oleen kova. Normaali pistorasioitakaan ei ole mitoitettu jatkuvaan 16A käyttöön. En itse ainakaan vedä välikaton kautta 2,5mm3 kaapelilla sähköauton latausa.
Joo, ei voi tarkemmin tutkimatta sanoa että 1,5mm2 kaapeli riittäisi, mutta en mä maa-asennuksessa automaattisesti olettaisi että kaapeli kulkee välikatossa. Ja vaikka se menisikin välikaton kautta talliin sisään, niin ei tuolle 6mm2 kaapelille normaalisti ole tarvetta.

Normaalisti tuossa käytetään 2,5mm2 kaapelia, ja jos tuossa ei ole mitään poikkeuksellista (eli normaali asennus), niin se menee sillä 2,5mm2 kaapelilla.

Toki jos amatöörinä hankkii kamat itse, niin siinä on se riski että ammattilainen ilmoittaa, että "noukänduu".

Tosin sopivassa tapauksessa tuo 6mm2 kaapelointi voi myöhemmin toimia myös 22kW latausasemalle, jos sellaisen haluaa.. Riippuu tapauksesta.

Milläs tollanen kaapeli kannattaa suojata tossa sokkelin lähellä. Tallin nykyinen kaapelointi on vedetty sen verran mutkan kautta maan alta, että samaan putkeen ei varmastikaan saa mitään tollasta järeämpää kaapelia vedettyä. Putkessa on tollanen 2,5 neliömillin kaapeli nykyisellään, mutta eipä tolla n. 10m vedolla nyt mitään kustannusvaikutusta olennaisesti ole vaikka kaapeli on järeämpääkin.

Käytännössä varmaan kätevin tapa on vaan viedä tosta kevytsoraharkkosokkelista kaapelointi läpi ja tiivistää jollain liimamassalla. Sisäpuolella ei tässä kohtaa ole lämmöneristeitä. Onko joku metallinen suojakouru sille matkalle kun ottaa ylösnostoa sokkelia vasten passeli ratkaisu vai millaisella tuollainen tyypillisesti toteutetaan? Tallin sisällä mulla on nykyiselläänkin kaapelit pintavetona tollasen galvanoitua metallia olevan U-mallisen suojakuoren sisällä, joten tuollaisella voi varmaan hoitaa tämän uudenkin. Talli on tollasella reunavahvisteisella laatalla, niin laatan alta lattian läpi tuominen ei ole kätevä vaihtoehto.

Joo, ei voi tarkemmin tutkimatta sanoa että 1,5mm2 kaapeli riittäisi, mutta en mä maa-asennuksessa automaattisesti olettaisi että kaapeli kulkee välikatossa. Ja vaikka se menisikin välikaton kautta talliin sisään, niin ei tuolle 6mm2 kaapelille normaalisti ole tarvetta.

Normaalisti tuossa käytetään 2,5mm2 kaapelia, ja jos tuossa ei ole mitään poikkeuksellista (eli normaali asennus), niin se menee sillä 2,5mm2 kaapelilla.

Toki jos amatöörinä hankkii kamat itse, niin siinä on se riski että ammattilainen ilmoittaa, että "noukänduu".

Tosin sopivassa tapauksessa tuo 6mm2 kaapelointi voi myöhemmin toimia myös 22kW latausasemalle, jos sellaisen haluaa.. Riippuu tapauksesta.
En olettanutkaan että viedään eristeestä läpi. Sanoin, että 2,5mm2:lle pitää laskea kestävyys riippuen reitistä ja 4x6 on turvallinen.

Normaalisti pistorasioille viedään 2,5mm2 kaapeli, mutta monesti syötöt myös menee 50cm eristeen läpi katosta, ni laskeppa 5x2,5mm2 virran kesto sille reitille, kun välikatolla 40 astetta. En lähtis suosittelemaan 2,5mm2 kaapelia yleisesti. Tosin en muista oliko mcmk paremmin kestävä. Autolatauksessa sulaa normi pistorasiatkin.

Erikoisia nykyajan sähkärit, kun ne ei suoraan kerro mitä kaapelia pitää käydä ostamassa 😅

Statistiikka

Viestiketjuista
305 141
Jäsenet
82 623
Uusin jäsen
niilo21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom