Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Riippuu varmaan autosta millanen homma. E90 bemarissa takalasia ei saanut pysymään kohdillaan millään, sivupikkulaseista ei saa varmaan millään ehjänä pois, aukeavat takalasit meni aika helposti.

Hmm.. joo mun rotjaketta on valmistettu 4.5 miljoonaa kappaletta. Toisaalta ajatuksena ei ole poistaa niitä ikinä. Asennuksen helppous lähinnä mielessä. Alan kartelli firmat hinnoittelee kalvot 220€ ja plexius tais olla 155€.

HB kyseessä ja varsinkin sen takalasin osuus olisi se tärkein asia.
 
Vain yksistä plekseistä kokemusta kaverin kautta ja hänellä ne rämis todella häiritsevästi ja pidemmän päälle ikkunoiden puhtaana pito oli mahdotonta kun pleksejä piti repiä irti ja sitten ne pleksit hajosi.

Talvella ikkunat myös jäätyi sieltä välistä.
 
Riippuu varmaan autosta millanen homma. E90 bemarissa takalasia ei saanut pysymään kohdillaan millään, sivupikkulaseista ei saa varmaan millään ehjänä pois, aukeavat takalasit meni aika helposti.
Meillä oli e91 ja oli todella helpot ja toimivat. Ilman mitään säätöä.
 
Jos käytetyn auton (bensa sedan) historiassa on kaksi muutoskatsastusta, niin miten siihen pitäisi suhtautua? Toinen on tehty keväällä 2018 ja toinen keväällä 2021, sillä välillä ajettu n. 10 tkm. Voisiko kyseessä olla etanoli- tai kaasukonversio ja myöhemmin sen poisto?
 
Jos käytetyn auton (bensa sedan) historiassa on kaksi muutoskatsastusta, niin miten siihen pitäisi suhtautua? Toinen on tehty keväällä 2018 ja toinen keväällä 2021, sillä välillä ajettu n. 10 tkm. Voisiko kyseessä olla etanoli- tai kaasukonversio ja myöhemmin sen poisto?

Herättää ihmetystä, että miksi olisi muutokset poistettu?
 
Herättää ihmetystä, että miksi olisi muutokset poistettu?

Jos on korvertoitu kaasuautoksi ja havaittu kaasun toimivan huonosti eikä ole haluttu jatkaa kaasuauton käyttövoimaveron maksamista, jos kuitenkin ajetaan bensalla? Mutta en tiedä, miksi noin pienillä ajomäärillä ko. konversiota olisi muutenkaan tehty.

E: Mahdollisesti rengas-/vannekoon muutos ja sittemmin palattu alkuperäiskokoon?
 
Viimeksi muokattu:
Itse veikkaisin että ollut jokin madaltava alustasarja joka sitten palautettu vakioksi.
 
Jos käytetyn auton (bensa sedan) historiassa on kaksi muutoskatsastusta, niin miten siihen pitäisi suhtautua? Toinen on tehty keväällä 2018 ja toinen keväällä 2021, sillä välillä ajettu n. 10 tkm. Voisiko kyseessä olla etanoli- tai kaasukonversio ja myöhemmin sen poisto?
Eipä tuolla näytä olevan merkintää vaihdetuista osista, joten voi olla ihan hyvin vaikka etanolimuutos ja vannekoon muutos kyseessä tms.
 
Jos käytetyn auton (bensa sedan) historiassa on kaksi muutoskatsastusta, niin miten siihen pitäisi suhtautua? Toinen on tehty keväällä 2018 ja toinen keväällä 2021, sillä välillä ajettu n. 10 tkm. Voisiko kyseessä olla etanoli- tai kaasukonversio ja myöhemmin sen poisto?
Jos olet tuota ostamassa, niin tarkista öljynkulutus
 
Jos käytetyn auton (bensa sedan) historiassa on kaksi muutoskatsastusta, niin miten siihen pitäisi suhtautua? Toinen on tehty keväällä 2018 ja toinen keväällä 2021, sillä välillä ajettu n. 10 tkm. Voisiko kyseessä olla etanoli- tai kaasukonversio ja myöhemmin sen poisto?
Jotain hämärää tuossa on, kuskin penkki erilainen kuin apparin ja kuskin penkki silti aivan tohjona noihin kilometreihin!

Kuskin puolen ovet eri sävyä muun auton kanssa, eli olisiko kylkikolari, penkki bägi lauennut ja penkki vaihdettu?

Tästä kuvasta näkee parhaiten sävyeron

seht.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Jotain hämärää tuossa on, kuskin penkki erilainen kuin apparin ja kuskin penkki silti aivan tohjona noihin kilometreihin!

Tarkkasilmäistä! Verhoilu on tosiaan hieman eri.

Kuskin puolen ovet eri sävyä muun auton kanssa, eli olisiko kylkikolari, penkki bägi lauennut ja penkki vaihdettu?

Olikohan tuon ajan Mondeoissa samaa ongelmaa kuin Focuksessa, että ovia ja takaluukkuja vaihdettiin ruostumisen takia jo takuuaikana? Se voisi selittää sävyeron, mutta tuo penkin verhoilu on ongelmallisempi.
 
Tarkkasilmäistä! Verhoilu on tosiaan hieman eri.



Olikohan tuon ajan Mondeoissa samaa ongelmaa kuin Focuksessa, että ovia ja takaluukkuja vaihdettiin ruostumisen takia jo takuuaikana? Se voisi selittää sävyeron, mutta tuo penkin verhoilu on ongelmallisempi.
Juu, MK3:iin vaihdettiin ovia ja maalattiin ovia melkein rekisteröidessä. Meillä oli noita pari kappaletta aikanaan ja molemmissa ovia meni.
 
Tarkkasilmäistä! Verhoilu on tosiaan hieman eri.



Olikohan tuon ajan Mondeoissa samaa ongelmaa kuin Focuksessa, että ovia ja takaluukkuja vaihdettiin ruostumisen takia jo takuuaikana? Se voisi selittää sävyeron, mutta tuo penkin verhoilu on ongelmallisempi.

Oli ja ei, itsellä oli facelift mk3 millä oli ikää myydessä 12v ja 300tkm ja koskaan ei ollut tarvinnut maalata mistään, eikä ollut ruostetta.
 
Wv golf mk6, vm -12. 1,6 tdi bluemotion, manuaali.

Ihan kun ohjauksesta kuuluisi hirmuinen natina ja nitinä? Etenkin kääntäessä kuuluu, mutta välillä myös suoraan ajaessakin.
Mistä kannattaa alottaa tutkimhaa?
 
Wv golf mk6, vm -12. 1,6 tdi bluemotion, manuaali.

Ihan kun ohjauksesta kuuluisi hirmuinen natina ja nitinä? Etenkin kääntäessä kuuluu, mutta välillä myös suoraan ajaessakin.
Mistä kannattaa alottaa tutkimhaa?
Kääntölaakerit, kallistuksenvakaimen korin kiinnitys. tms. missä kumipusla metallia vasten. Mahdollisuuksia on monia, mistä päin auto ääni kuuluu, kuuluuko ulos?

Yksi kikka koittaa kääntölaakerit, on ottaa jousesta kiinni kun toinen kääntelee rattia, jos jousi värisee, tai nykii niin kääntölaakeri voi olla entinen.
 
Kääntölaakerit, kallistuksenvakaimen korin kiinnitys. tms. missä kumipusla metallia vasten. Mahdollisuuksia on monia, mistä päin auto ääni kuuluu, kuuluuko ulos?

Yksi kikka koittaa kääntölaakerit, on ottaa jousesta kiinni kun toinen kääntelee rattia, jos jousi värisee, tai nykii niin kääntölaakeri voi olla entinen.

Sisälle ainakin kuuluu hyvin, kun kuskina istuupi. Ulkona en tiedä kuuluuko :hmm:

Pitääpä seuraavilla vapailla tutkailla ja pyytää tuttavaa apuriksi
 
Wv golf mk6, vm -12. 1,6 tdi bluemotion, manuaali.

Ihan kun ohjauksesta kuuluisi hirmuinen natina ja nitinä? Etenkin kääntäessä kuuluu, mutta välillä myös suoraan ajaessakin.
Mistä kannattaa alottaa tutkimhaa?
Onhan ohjaustehostimella tarpeeksi öljyä? Jos on, onkohan kuinka vanhat? Alkoiko oireet kerrasta vai ns pikkuhiljaa?
 
2009 cayenne(tdi) sisäpuhallin/tuuletin sammuilee tasaisin väliajoin ja käynnistyy hetken kuluttua uudestaan. Oletan, että joku kontrolleri/vastus vittuilee, mutta en tiedä tarkalleen mikä ja missä se mahdollisesti sijaitsee. Osaako joku arpoa mitä osaa sieltä kannataa ensimmäiseksi lähteä vaihtamaan? Autohan on käytännössä Audi/VW.
 
2009 cayenne(tdi) sisäpuhallin/tuuletin sammuilee tasaisin väliajoin ja käynnistyy hetken kuluttua uudestaan. Oletan, että joku kontrolleri/vastus vittuilee, mutta en tiedä tarkalleen mikä ja missä se mahdollisesti sijaitsee. Osaako joku arpoa mitä osaa sieltä kannataa ensimmäiseksi lähteä vaihtamaan? Autohan on käytännössä Audi/VW.
Etuvastus tms.
 
saako liikenteessä ajaa jos apukuskin penkki on otettu pois? ja saako lapsi olla sitten ns apparin puolen takapenkillä jos ei ole etupenkkiä siinä?
 
Mistähän ihmeestä löytyisi taakkatelineelle 13x13 kannalla T-urapultti? Isompia löytyy kun googlaa mutta pienempää ei. Kuvan kaltainen mutta 13 mm leveään uraan.

Näyttää 13mm olevan vähän harvassa nopealla googlella mutta eikö tommosesta leveestä aika helpolla silpase sen verran pois että menee 13mm uraan..
 
Näyttää 13mm olevan vähän harvassa nopealla googlella mutta eikö tommosesta leveestä aika helpolla silpase sen verran pois että menee 13mm uraan..
No se on kyllä totta, ei vaan ole vehkeitä itellä. Kiinastahan noitakin pultteja näköjään saisi mutta hullulta tuntuu. Pistin myyjäliikkeeseen viestiä, varmaan maahantuojalle voisi laittaa myös että miksi tällaisia edes myydään.
 
No se on kyllä totta, ei vaan ole vehkeitä itellä. Kiinastahan noitakin pultteja näköjään saisi mutta hullulta tuntuu. Pistin myyjäliikkeeseen viestiä, varmaan maahantuojalle voisi laittaa myös että miksi tällaisia edes myydään.

Jos ei ~parinkympin rälläkkää raaski ostaa niin luulis melkeen minkä vain putkan tollaset hiasevan kun lyö kympin kouraan
 
Foorumin matikkanerot, huom! Nykyinen auton kasko maksaa vuodessa noin 318eur täydet bonuksillaan eli 70%. Takapuskurin kolhuun otan kertakorvauksena törmäysvakuutuksesta, joten bonukset (seuraavasta kaudesta)tippuu sinne 50%:iin. Korvaus on omavastuun jälkeen noin 600eur käteen.
Korvauksen sijasta pohdin, että jäisinkö voitolle jos 300eurolla saisin kyseisen kohdan korjattua? Vai ottaisko vaan sen 600eur ja toivoo, että toinen vakuutusfirma antaisi sellaisen tarjouksen, että tälle nykyiselle(Turva) kiitos&näkemiin?
Muoks.kyseinen kolhu ei haittaa meitä sinänsä ollenkaan koska on perheen ns.kakkosautona
 
Foorumin matikkanerot, huom! Nykyinen auton kasko maksaa vuodessa noin 318eur täydet bonuksillaan eli 70%. Takapuskurin kolhuun otan kertakorvauksena törmäysvakuutuksesta, joten bonukset (seuraavasta kaudesta)tippuu sinne 50%:iin. Korvaus on omavastuun jälkeen noin 600eur käteen.
Korvauksen sijasta pohdin, että jäisinkö voitolle jos 300eurolla saisin kyseisen kohdan korjattua? Vai ottaisko vaan sen 600eur ja toivoo, että toinen vakuutusfirma antaisi sellaisen tarjouksen, että tälle nykyiselle(Turva) kiitos&näkemiin?
Muoks.kyseinen kolhu ei haittaa meitä sinänsä ollenkaan koska on perheen ns.kakkosautona

Turvan uudessa kaskovakuutuksessa ei ole perinteistä bonusta, vaan vahingottomuusalennus. Yksi vahinko ei pudota alennusta, vaan se säilyy, kunnes vahinko on korvattu. Tämän jälkeen alennus palautuu kahden vahingottoman vuoden ajon jälkeen.

Turvan UUDESSA! Eli kato nyt ensin minkälainen vakuutus sulla on. Pistä vaikka kuva kolhusta niin joku varmaan osaa sanoa paremmin mitä korjaaminen maksaa. Jos siis haluat edes korjata, tai kyseessä vanhempi kulkine millä ei niin suurta rahallista arvoa.
 
Uutta autoa oisin ostamassa. 2010 vm corolla 1.6 bensa n. 150 tkm. Huoltokirjassa mainostetaan että sen öljynvaihtovälit on olleet aika pitkät alussa: 25 tkm -> 40 tkm -> 75tkm -> 107 tkm ja siitä eteenpäin on ihan normaalia kun vissiin on omistaja vaihtunut tjms.

Myyjä meinasi että huollot on tehty ajallaan mutta itse näin ei auto ihmisenä vähän epäilen että onko tuo nyt ihan normaalia... Kannattaako tuota välttää noitten perusteella vai huolehinko turhaan?
 
Uutta autoa oisin ostamassa. 2010 vm corolla 1.6 bensa n. 150 tkm. Huoltokirjassa mainostetaan että sen öljynvaihtovälit on olleet aika pitkät alussa: 25 tkm -> 40 tkm -> 75tkm -> 107 tkm ja siitä eteenpäin on ihan normaalia kun vissiin on omistaja vaihtunut tjms.

Myyjä meinasi että huollot on tehty ajallaan mutta itse näin ei auto ihmisenä vähän epäilen että onko tuo nyt ihan normaalia... Kannattaako tuota välttää noitten perusteella vai huolehinko turhaan?
Kyllähän tuo myyjä paskaa puhuu. Skippaisin. Jos nyky Corollassakin on 15tkm vaihtoväli, en tiedä mitä noissa vanhemmissa, mutta ei takuulla pidempi.
 
Ajoja keskimäärin noin 10tkm/v. Eli öljyt ei ole vaihdeltu vähintään kerran vuodessa. Itte skippaisin sen
 
Onkos kellään kokemuksia GH-partsin tuotteista? Ovatko ihan ok vain enemmän sekundatuotteita? Strona główna - Auto GH

Sattui silmään, kun saisi foordiin eteen iskunvaimennusparit kaikkine hilppeineen about samaan hintaan kuin esim motonetistä vain yhdelle sivulle.
 
Näkeekö Copartin myymistä autoista mistään mihin hintaan auto meni? Olisi mielenkiintoista tietää mikä oli ex auton loppuhinta mutta en tunnut löytävänä historiatietoja mistään.
 
Miten auto luovutetaan Suomessa asuvalle ulkomaalaiselle, jos ei ole hetua? Trafi: "Luovutusilmoitukseen tarvitset ostajan henkilötunnuksen tai Y-tunnuksen."
 
Miten auto luovutetaan Suomessa asuvalle ulkomaalaiselle, jos ei ole hetua? Trafi: "Luovutusilmoitukseen tarvitset ostajan henkilötunnuksen tai Y-tunnuksen."
Joku 15v sitten myin auton puolalaiselle, mentiin suoraan katsastuskonttoriin tekemään paperit niin ei jäänyt mitään epäselvää. Taisi rahdata sen toyotan suoraan afrikkaan hyvällä voitolla.

Mut kai se edelleen toimii ilman hetua, papereihin/sähköiseen dokumenttiin osoitteet yms tiedot vaan. Tärkeintähän on että voit todistaa auton poistuneen omistuksestasi toiselle henkilölle.

Trafin sivuilta:
Jos uusi omistaja ei ole rekisteröinyt ajoneuvoa nimiinsä, etkä pysty selvittämään uuden omistajan nimi- ja osoitetietoja, voit ilmoittaa ajoneuvon luovutetuksi tuntemattomalle. Luovutuspäiväksi liikenneasioiden rekisteriin merkitään ilmoituksen saapumispäivä, ei todellista luovutuspäivää. Voit tehdä ilmoituksen sähköisesti Traficomin Oma asiointi -palvelussa tai täyttämällä lomakkeen ajoneuvon luovutuksesta tuntemattomalle ja toimittamalla sen rekisteröintejä tekevälle katsastustoimipaikalle.
 
Viimeksi muokattu:
Miten auto luovutetaan Suomessa asuvalle ulkomaalaiselle, jos ei ole hetua? Trafi: "Luovutusilmoitukseen tarvitset ostajan henkilötunnuksen tai Y-tunnuksen."

Teet vaikka ihan perinteisen kauppakirjan. Tällä voi sitten asian todistaa ja konttorilla merkkaavat auton myydyksi.
 
Onko jarrurummuissa joku aikataulu milloin olisi hyvä huollattaa tai vaihtaa? Kyseessä hyundai i20 vuodelta -16 ja takajarruina jarrurummut. Käsittääkseni kyseiset jarrut ei koskaan huollettuja. Etujarruissa levyt ja palat vaihdettu parisen vuotta sitten. Katsastuksessa ei ole ollut tähän mennessä mitään huomautettavaa sen osalta
 
Onko jarrurummuissa joku aikataulu milloin olisi hyvä huollattaa tai vaihtaa? Kyseessä hyundai i20 vuodelta -16 ja takajarruina jarrurummut. Käsittääkseni kyseiset jarrut ei koskaan huollettuja. Etujarruissa levyt ja palat vaihdettu parisen vuotta sitten. Katsastuksessa ei ole ollut tähän mennessä mitään huomautettavaa sen osalta

En osaa sanoa onko mitään nyrkkisääntöä, mutta kannattaa ottaa auki aiemmin kuin myöhemmin. Kengät kuluttavat rumpuunnitselleen poteron ja kokemuksesta voin sanoa, että joskus on kiva irroittaa rumpua kun kengät asettuneet kunnolla poteroon. Ja riipouen ajotyylistä, saattaa myös kengät olla jo vaihtokunnossa.

Renkaanvaihdon yhteydessä levyjarrut on helppo tarkistaa, mutta rummut ovat työläämpiä. Jos rutiiniksi ottaa kerran kahdessa (?) vuodessa rummut auki, niin tuskin tulee ylläreitä.
 
En osaa sanoa onko mitään nyrkkisääntöä, mutta kannattaa ottaa auki aiemmin kuin myöhemmin. Kengät kuluttavat rumpuunnitselleen poteron ja kokemuksesta voin sanoa, että joskus on kiva irroittaa rumpua kun kengät asettuneet kunnolla poteroon. Ja riipouen ajotyylistä, saattaa myös kengät olla jo vaihtokunnossa.

Renkaanvaihdon yhteydessä levyjarrut on helppo tarkistaa, mutta rummut ovat työläämpiä. Jos rutiiniksi ottaa kerran kahdessa (?) vuodessa rummut auki, niin tuskin tulee ylläreitä.
Jos ei aja useampia kymmeniä tuhansia vuodessa niin riittää kun aukaisee tarkistukseen 1-2 vuoden välein.
 
Onko rumpujarrut yleisiä takana? Ajattelin että nuo olisivat vanhojen autojen varusteita. Luulisin yleisemmäksi, että varsinaiset jarrut takana olisi levyillä, mutta käsijarruna silti rumpu.
 
Onko rumpujarrut yleisiä takana? Ajattelin että nuo olisivat vanhojen autojen varusteita. Luulisin yleisemmäksi, että varsinaiset jarrut takana olisi levyillä, mutta käsijarruna silti rumpu.

Ainakin meidän Hyundai i20 vuodelta 2018, oli rumpujarrut takana. Uskoisin että noissa halvemmissa pikkuautoissa ovat edelleen aika paljon käytössä.
 
Onko rumpujarrut yleisiä takana? Ajattelin että nuo olisivat vanhojen autojen varusteita. Luulisin yleisemmäksi, että varsinaiset jarrut takana olisi levyillä, mutta käsijarruna silti rumpu.
Onhan niitä id 3 ja muissa sähköautoissakin?
 
Onko rumpujarrut yleisiä takana? Ajattelin että nuo olisivat vanhojen autojen varusteita. Luulisin yleisemmäksi, että varsinaiset jarrut takana olisi levyillä, mutta käsijarruna silti rumpu.
Kuten mainittu niin sähköautoissa varsinkin ovat enemmistössä takajarruina, monissa halvemmanluokan autoissa on muutenkin rummut takana esim kia rio, picanto, toyotan aygo.

Itselle ei tule juuri nyt mitään merkkiä mieleen jossa olisi takana levyjarrut, mutta käsijarru olisi rummuilla. Monissa mitä jarruremppaa tehnyt niin käsijarrutkin käyttävät levyn paloja.
 
Itselle ei tule juuri nyt mitään merkkiä mieleen jossa olisi takana levyjarrut, mutta käsijarru olisi rummuilla. Monissa mitä jarruremppaa tehnyt niin käsijarrutkin käyttävät levyn paloja.
Taitaa olla nykyään jo vähenemään päin, mutta näin äkkiä ainakin Mersulla, Bemarilla, Volvolla, PSA:lla ja muistelen jossain japsissakin noihin törmänneeni. Mitsu?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 952
Viestejä
4 895 419
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom