Teoriasi vaatisi sen, että kitkavoima olisi suoraan verrannollinen pinnan tukivoimaan niin kuin koulussa on opetettu. Kumi-asfaltti-materiaali pari ei noudata tätä.
@Catrik ja varsinkin
@teppo mörkö voisi miettiä seuraavien tapausten kannalta:
1. Auton jarrut rajoittaa hidastuvuutta.
2. Renkaan ja tien välinen kitka rajoittaa hidastuvuutta.
Tapauksessa 1 lienee täysin triviaalia, että sama auto hidastuu hitaammin täyteen kuormattuna kuin tyhjänä. Ihan siitä syystä, että lämmöksi muutettavaa liike-energiaa on täydellä kuormalla enemmän ja jarrujen lämmöntuotantonopeus on rajoittava tekijä.
Tapaus 2 onkin sitten haastavampi, koska kuten yllä on mainittu kumi ei materiaaliominaisuuksiensa vuoksi noudata normaalia "koulussa opetettua" kitkalakia. Tällöin kuorman lisääminen autoon ei kasvata renkailta saatavaa kitkavoimaa samassa suhteessa lisätyn kuorman kanssa. Itsekään en ole asiasta tarpeeksi hyvin perillä, jotta osaisin antaa tältä istumalta vastauksen kysymykseen, mutta tältä kannalta asiaa kannattaa pohtia.
Siitä voitaneen silti olla yhtä mieltä, että jarruttoman hiekkaperäkärryn kanssa henkilöauto hidastuu hitaammin kuin ilman kärryä, koska kärry lisää liike-energiaa, mutta ei lisää millään tavalla kitkavoimaa auton renkaille.