Mieltäni on askaruttanut kysymys, miksi autojen bensamoottori kuluttaa polttoainetta enemmän kuin vastaava diesel..?
Dieselpolttoaineella on suurempi tiheys ts. litra dieseliä painaa hieman enemmän kuin litra bensaa. Energiatiheys suhteessa painoon on suurinpiirtein sama, joten kun tavallisesti kulutuksia verrataan litroissa niin litra dieseliä sisältää enemmän energiaa. Mikäli vertailtaisiin kiloja (esim. kg/100 km kulutuksessa) niin tätä etua dieselin hyväksi ei olisi.
Yksi asia on puristussuhde. Ottomoottorin (bensiinimoottori) toiminta perustuu puristetun kaasun sytytykseen sytystulpalla. Mikäli kaasua puristetaan tarpeeksi se syttyy itsekseen. Sytystulpan sijainnista etenevä hallittu palaminen kun on suunnitteluperusta, niin sponttaani räjähdys kammiossa on ongelma (nakutus). Diesel taas perustuu tähän puristussytykseen. Bensiinimoottorin puristussuhde on tyypillisesti luokka 10:1 kun dieselilllä se on 20:1. (Bensiinillä tarkastellaan oktaanilukua, joka kertoo puristuskestävyydestä, ja dieselillä setaanilukua, joka käänteisesti kertoo syttymisherkkyydestä). Lämpövoimakoneen hyötysuhde on riippuvainen puristussuhteesta ja molemmat edellisistä ovat kaasuprosessia lämpövoimakoneita, joten teoreettisesti dieselin korkeammasta puristussuhteesta on saavutettavissa etua. Mazda on kyllä tuomassa puristussytytteistä besiinimoottoria markkinoille (löytyy myös tulpat tiettyjä tilanteita varten), joten saa nähdä minkälainen se tulee olemaan.
Kokonaisuutena pitää huomioida että molemmilla moottorityypeillä on paljon pieniä ominaisuuksia, mitkä summana vaikuttavat kulutukseen. Dieselmoottorista tahtoo tulla painavampia ja kalliimpia, koska (yksinkertaistettuna) niillä on toimintaperiaatteensa kautta suuremmat vaatimukset kestävyyden suhteen. Ominainen pyörintänopeus on sitten taas dieselillä matalampi, mitä kautta saavutetaan pinemmät liikekitkat. Tämän lisäksi molemmilla moottorityypeillä on eri tyyppiset päästöt, joiden hallinta asettaa rajoitteita, vaatii lisälaitteita ja vaikuttaa epäedullisesti optimaaliseen polttoaineen käyttöön. Vastaavasti tehoalueet ja optimaalinen toiminta-alue eroavat. Kun vaatimuksena on liikkeelle lähtö ja kiihdytys, tasainen hiljainen nopeus, suuri nopeus ja kaikkea näiden väliltä niin kokonaisuus on monella tavalla kompromissi. Mikäli moottori voitaisiin suunnitella tuottamaan tasainen teho koko ajan, niin kaikki olisi paljon helpompaa (vrt. hybridi, jossa poltttomoottori toimii vain generaattorina).
Tekniikan kehitys on lähentänyt paljon mottoreita eli diesel ei ole enää "suuri, laiska, voimakas" ja bensiini "pieni, nopea, tehokas" vaan molempiin on saatu toivottuja ominaisuuksia toisistaan. Nykyakaiset pienet suoraruiskutteiset polttomoottorit omaavat varsin kilpailukykyisen polttoainetalouden vastaaviin dieseleihin verrattuna ja turbojen avulla niihin on saatu myös tehoa/voimaa osa-alueille, jossa moottorityyppi ei muuten omaisuuksiltaan loista. Kääntöpuolena sitä mahdollisesti vikaantuvaa tekniikkaa on myös ihan toisella tavalla kuin ennen.