Kysymyksiä sähkömiehille

Kysytäänpäs täällä jos joku osaisi neuvoa. Eli meillä omakotitalon vessassa on edellisten omistajien laittamana peilikaapin yläpuolella kolme led valoa ja nämä on liitetty jonkinlaiseen elektroniseen muuntajaan. Meidän olisi tarkoitus ottaa nämä pois, mutta ongelmana on että jos ottaa led valot pois niin myös katossa oleva normaali valaisin pimenee. Eli mitenköhän nämä led valot saisi pois siten että tuo kattovalaisin vielä toimisi?
 
^Muuntaja kaapin päällä josta lähtee piuhat pistorasiaan ja tästä pistorasiasta lähtee piuhat seinän sisälle.
 
Oisko sarjassa kattovalaisimen kanssa, vähän outoa kyllä. Käynnistyykö kaikki ja sammuu yhtäaikaa? Jotkut led muuntajat on sellasia että ne katkasee piiristä virran jos "polttimo" ei ole paikallaan.
 
Ottaa muuntajalta peilikaapin ledien piuhat irti?
Vai ”jatkuuko” peilikaapin ledeiltä kattovalaisimelle piuhat
 
^Jos ottaa pistorasiasta muuntajan piuhat pois niin kattovalaisin sammuu ja samoin käy myös jos ottaa muuntajasta ledien piuhat irti.
 
^Jos ottaa pistorasiasta muuntajan piuhat pois niin kattovalaisin sammuu ja samoin käy myös jos ottaa muuntajasta ledien piuhat irti.

Eli todennäköisesti kattovalaisimen johto pitäisi kytkeä suoraan muuntajaan, ja jättää peilikaapin valot pois välistä. Asiaa voi vaikeuttaa jos se kattuvalaisimen ei suoraan yllä muuntajalle tai jos johtoon ei pääse käsiksi kunnolla.
 
^Tässä vielä kuva tuosta virityksestä.

1000018882.jpg
 
Suosittelisin lämpimästi kutsumaan sähkärin paikalle, tuossa asennuksessa on aika paljon muutakin korjattavaa
jep, toi on aika selkee tapaus. Sähkärille soitto on paras, ei siinä oo mitään järkee ite ruveta säätämään jos ei oo varma mitä tekee. Tulee vaan kalliimmaks jos menee jotain pieleen.
 
Oiskohan niin että "ledmuuntaja" tarvitsee jonkun minimikuorman syöttääkseen ja kattovalaisin ei yksin sitten riitä
 
Oiskohan niin että "ledmuuntaja" tarvitsee jonkun minimikuorman syöttääkseen ja kattovalaisin ei yksin sitten riitä
Tätä veikkaisin itsekin. Muuntajaan näyttäisi olevan merkitty "35-105W", ja laite näyttää muutenkin halogeenimuuntajalta eikä LED-virtalähteeltä. Monet halogeenimuuntajat vaativat juurikin sen parinkymmenen watin kuorman toimiakseen.
 
Oiskohan niin että "ledmuuntaja" tarvitsee jonkun minimikuorman syöttääkseen ja kattovalaisin ei yksin sitten riitä

Tätä veikkaisin itsekin. Muuntajaan näyttäisi olevan merkitty "35-105W", ja laite näyttää muutenkin halogeenimuuntajalta eikä LED-virtalähteeltä. Monet halogeenimuuntajat vaativat juurikin sen parinkymmenen watin kuorman toimiakseen.
Näin myös mutuilisin. Tämä ei tosin ole se ongelma vaan ensimmäisenä paistaa silmään ihan hirveä ranetus joka on vielä tehty kylppärissä. Tuohan on koko asennus kuin Venäjällä. Äkkiä paikalle joku joka osaa tehdä asioita sillai sivistyneesti. Kaapelien erillisten johtimien eristeet esillä, hyvä kun ei kupari kiillä suoraan kameraan. Jeesus.
 
Oiskohan niin että "ledmuuntaja" tarvitsee jonkun minimikuorman syöttääkseen ja kattovalaisin ei yksin sitten riitä
Jep, ns "no-load" suojaus, mut sen pitäs toimia vain silloin kun kaikki on muuntimesta irroitettu ellei oo yhdistelty eri valmistajien tuotteita, eli ehkä kattovalaisin on sarjassa sekä pistorasian että led muuntajan kanssa ja kun piiri katkeaa muuntajan vuoksi niin mikään ei enää toimi vessassa. Muuntajassa näyttäisi olevan jakorasia 6:lle led valolle. Muunnin taitaa antaa 11,5v dc ulos.
Itse diy miehenä laittaisin minimi led kuormaa vastaavan tehoresistorin ledin tilalle (olettaen että on oikeasti led, max 3w) niin ei tarvii sähkömiehen minimimaksua maksaa.
Hän irroittaa yhden johdon, kiinnittää toisen, ottaa ylimääräiset sisälmykset ulos tuon pistorasian sisältä ja veloittaa minimin.
Voisin myös ihan vaan jättää led valaisin kiinni ja piilottaa sen, spraylla pari kerrosta maalia pintaan niin ei vuoda valoa ulos, jos vaan ei lämpene liikaa.
 
Itse diy miehenä laittaisin
Mutta kunnon DIY-mies, hyvä tai huono, ei kyselisi. Tuollainen rytöpersehän olisi laitettu siistiin kuntoon niin että heilahtaisi. Nyt kuitenkin näkymä on kamala jo ihan verkkojännitepuolella, ottamatta kantaa siihen miten tuo ledejä ruokkiva muuntaja on asenneltu.
 
Mutta kunnon DIY-mies, hyvä tai huono, ei kyselisi. Tuollainen rytöpersehän olisi laitettu siistiin kuntoon niin että heilahtaisi. Nyt kuitenkin näkymä on kamala jo ihan verkkojännitepuolella, ottamatta kantaa siihen miten tuo ledejä ruokkiva muuntaja on asenneltu.
Jep, ja diy miehet ei varmaan edes pitäs saada pääsyä tämmöselle kanavalle, aiheuttaa vielä pahennusta. Kanava on kuitenkin kysymyksille vastuullisilta SÄHKÖMIEHILTÄ.
Olis mielenkiintosta nähdä minkä jännitteen tuo kattolamppu saa jos sarjassa ac-dc muuntimen kanssa, no ainakin se toimii.
 
Tällöin katossa oleva valaisin sammuu myös.
Teillä on pesuhuoneen seinässä kytkin, jolla olette voineet laittaa valot päälle kattolamppuun ja näihin ledeihin, jotka ovat muuntajan takana? Ovat toimineet saman katkaisijan takaa? Kattovalaisin on 230V? Tuohon pistorasiaan mitä ilmeisemmin nyt tulee jatkuva vaihe pistorasialle ja sitten katkaisilla ohjattu vaihe, joka menee muuntajalle. Muuntajalta lähtevät johdot menevät selkeästi näille valoille, jotka halutaan poistaa? Ei ole voitu kierrettää kattovalaisimme? Kyselen sen vuoksi, että ei muuntajan irroittaminen pitäisi pimentää 230V:n kattolamppua, jos sellainen katossa on.
 
Teillä on pesuhuoneen seinässä kytkin, jolla olette voineet laittaa valot päälle kattolamppuun ja näihin ledeihin, jotka ovat muuntajan takana? Ovat toimineet saman katkaisijan takaa? Kattovalaisin on 230V? Tuohon pistorasiaan mitä ilmeisemmin nyt tulee jatkuva vaihe pistorasialle ja sitten katkaisilla ohjattu vaihe, joka menee muuntajalle. Muuntajalta lähtevät johdot menevät selkeästi näille valoille, jotka halutaan poistaa? Ei ole voitu kierrettää kattovalaisimme? Kyselen sen vuoksi, että ei muuntajan irroittaminen pitäisi pimentää 230V:n kattolamppua, jos sellainen katossa on.
Jep eli seinän kytkimestä on mennyt päälle sekä kattovalaisin sekä nuo led valot. Kattovalaisin ihan perinteinen e12 led polttimolla oleva. Valaisimeen tulee kaksi piuhaa katosta ja tarkemmin ei pääse katsomaan miten siitä eteenpäin kytketty.

Noita kaapistossa olevia led valoja on 3 kpl ja jos 1-2kpl irroittaa niin kattovalaisin yhä palaa, mutta jos kaikki ottaa pois niin kattovalaisin ei syty.

Entisen omistajan tekosia todennäköisesti koska luulisi ettei kukaan sähkäri tuommoista jälkeä tekisi.

Vessaan siis tulossa uudet kaapistot ja tästä syystä haluaisimme noista ledeistä luopua.
 
IMG_1873.jpeg


Ulkoporealtaan vesipumppu, jonka laakeri sanoi itsensä irti. Sisältä paljastui sitten tämmöistä. Onkohan mitään mahiksia, että tämä staattori vielä toimii? Kunnon likakerros tuossa ainakin on.
 
Jep eli seinän kytkimestä on mennyt päälle sekä kattovalaisin sekä nuo led valot. Kattovalaisin ihan perinteinen e12 led polttimolla oleva. Valaisimeen tulee kaksi piuhaa katosta ja tarkemmin ei pääse katsomaan miten siitä eteenpäin kytketty.

Noita kaapistossa olevia led valoja on 3 kpl ja jos 1-2kpl irroittaa niin kattovalaisin yhä palaa, mutta jos kaikki ottaa pois niin kattovalaisin ei syty.

Entisen omistajan tekosia todennäköisesti koska luulisi ettei kukaan sähkäri tuommoista jälkeä tekisi.

Vessaan siis tulossa uudet kaapistot ja tästä syystä haluaisimme noista ledeistä luopua.
Onko sellaista tilannetta, että jos yhden valon irroitat ja kattolamppu ei pala enää sen jälkeen? Oletko kokeillut irroittaa vain yhtä valoa kerrallaan ja todennut kattovalon palamista?
 
IMG_1873.jpeg


Ulkoporealtaan vesipumppu, jonka laakeri sanoi itsensä irti. Sisältä paljastui sitten tämmöistä. Onkohan mitään mahiksia, että tämä staattori vielä toimii? Kunnon likakerros tuossa ainakin on.

Nuo liat voi vaikka vesipesulla(tulppaa läpivienti kytkentäkoteloon) ja paineilmalla huuhdella pois ja sitten johonkin lämpimään paikkaan et kosteus haihtuu pois. Mittaamalla käämien oomit ja eristysvastukset voi jotain osviittaa saada kunnosta. Luultavasti toimii ilman mitään toimenpiteitä kun on toiminut tähänkin asti.
 
Onko sellaista tilannetta, että jos yhden valon irroitat ja kattolamppu ei pala enää sen jälkeen? Oletko kokeillut irroittaa vain yhtä valoa kerrallaan ja todennut kattovalon palamista?
On kokeiltu ja vaatii aina että vähintään 1 led on kytkettynä että myös kattovalo palaa.
 
Onkohan joku muinainen maadoituskaapeli tai ukkosenjohdatin?
Sekä liekö tuossa toisessa päässä joku "ankkuri", tms. että pysyy siellä maan alla, vai kenties kieppi lisää tuota kaapelia?


Tausta: Noilla paikkeilla oli sähkölinja ("yksi" johto, pientaloalue). Pylväs ojan vieressä, pylvään vieressä, ojan suuntaisesti n. 1,5m päässä ollut ainakin 80-luvulta lähtien rautaputki (vastaava kuin liikennemerkkitolpat, yms.), joka maata vasten länässä.
Näkyvissä putkea ollut n. 80cm. Jotenkin lapsena järkeilin, että oli semmoinen rajapyykin tolppa, joka kaatunut ja se mielikuva jäänyt elämään mieleen.

Sähköpylvään kaivoivat/nostivat pois talvella ja tuo putki jäi. Ei varmaan huomanneen lumen takia sitä.

Arvelin keväällä, että nostan sen pois, no ei lähde. Putkessa näytti olevan vettä ja hölskyy kun heiluttelee. Vähän siis heiluu, mutta alapää tarraa kiinni kovaa, yritin vetää ruohonleikkurilla, mutta ei noussut ja vetonarukin katkesi, ei jaksanut liinoja alkaa etsimään, saati kaivamaan. Vähän kaivoin kuoppaa ympärille ja puukkosahalla pistin putken poikki.
Ihmettelin kun sisällä olikin vaijeri. Arvelin että onkin ollut joku harus tuolle pylväälle, toki ihmettelin, että aika lähellä ja väärään suuntaan, jos olisi kyseiseen tolppaan tarkoitettu. Sekä miksi vaijeki putken kyljestä tulee läpi.

No laitoin maata päälle ja ojan penkka siistiksi.
Kiinnitin myöhemmin huomiota, kun maa hieman painunut siinä kohti ja vettä kuopassa. Lisäksi tuo "vaijerin" pää oli noussut näkyviin enemmän. Nyt laitoin rälläkällä poikki ja huomasin, että kuparia tuo pirulainen onkin.
Maahan jääneen suojaputken sai revittyä pois, n. 50cm tuli maasta, mutta tuo kuparikaapeli ei tule. Vähän nousi, mutta sitten stoppasi, olisiko joku kaapelin päässä, tai sitte mutkalla ja ei tule sen rautaputken läpi. Maan päällisellä osalla tuo kaapeli oli tuotu putken seinämän läpi ja huomasin sen vasta silloin putken katkaisun jälkeen, kaapeli oli maan puolella. Sekä ei tietoa kuinka pitkä tuo putki aikoinaan ollut.
Kaapelissa 7kpl n. 2,5mm2 johtimia.

Laitoin maata päälle, löytyyhän til metallin paljastimella, jos alkaa enemmän kiinnostamaan tai kuparin hinta joskus taivaissa. :D

Collage_20260518_101940.jpg
 
Maadoitusvaijeriltahan tuo näyttää. Sitä pitäisi olla maassa kymmeniä metrejä, ei se sieltä vetämällä ylös tule.
 
Ok. Oisko sitten joku vanha maadoitus. Vähän outo, kun tuo putki ollut maata kohti taipuneena niin pitkään kuin muistan ja sähkölinjaan ei minun elinaikaan ole tehty muutoksia, ainakaan sellasia näkyviä, että asian olisi huomannut. Ainoa muutos minkä nähnyt, on että vanha pylväs meinasi joku about 10v sitten katketa/kaatua ja korjauksena siihen vanhan tolpan viereen junttasivat uuden ja sitoivat ne yhteen.
Talo/asuinlalue on 50-luvulta. Vanhoista sähkölinjoista vaikea sanoa, onko päivitetty jossain vaiheessa ennen 80/90 vaihdetta.

Onhan sekin mahdollinen, että tuossa tolpassa on ollut tuo maadoitus kiinni, vaikka putki "kaadettu" aikoinaan. Jos se vaijeri on kulkenut sieltä maata myöten siihen tolpalle ja jäänyt ajan saatossa maanpinnan alle. En muista tai ole kiinnittänyt ikinä huomiota oliko pylvään kyljessä vaijeria/johtoa. Se putki vain samassa asennossa 80/90 luvulta asti. Epäilen, että jos ei tahallaan kaadettu(poistettu käytöstä, tms), niin traktori saattanut sen peltotöissä kaataa. Pelto vieressä.

Edit.

Jäi sen verran häiritsemään ja tuli mieleen, että onhan se Google kuvannut useaan kertaan nämä tiet ja sieltähän se selvyys löytyi. Maadoitusvaijeri ja putki kaadettu pitkän aikaa sitten.
Asiasta toiseen, 5 kertaa kuvattu tämäkin tien pätkä. On näköjään resursseja/aikaa tehdä kuvausta...

Vasemmalla kuva 2025 vuodelta, kuvaan merkkasin maassa olevan tolpan. Sekä uudessa pylväässä maadoitus ja vanhassakin suojaputken riekale vielä näkyy. Toinen kuva vuodelta 2009 ja metalliputkea ei näy korkean heinän vuoksi, mutta siellä se samassa asennossa on.

Collage_20260519_063803.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Elko One painonappi impulssijousella + push dim kiekko + Arten Nova kattovalot toimii välillä niin että valojen syttyminen kestää huomattavan kauan. Pahimmillaan lähemmäs minuuttia varmaan ollut ja sitten taas välillä syttyy kuten kuuluukin samantien kun napista painaa. Tuntuu että varsinkin aamulla pitkän sammuksissa olon jälkeen ensimmäinen käyttökerta olisi poikkeuksetta normaalia pidempi odotusaika n. 5-10sek näppituntumalta. Välillä valot myös hakevat hetken edellistä kirkkaussäätöä jolla ne on sammutettu ja välillä tuo säätö myös muuttuu, vaikka ei painiketta pitkään pohjassa säätämällä sitä olisi tehtykään. Mikähän ongelmia voisi aiheuttaa? Asennuksen tehnyt sähkäri meinasi että nuo Elko One kamat ei vaan niin hyvin tuohon käyttöön sopisi jostain syystä. Näitä on kahdessa eri tilassa ja molemmissa vastaavaa ongelmaa.
 
Elko One painonappi impulssijousella + push dim kiekko + Arten Nova kattovalot toimii välillä niin että valojen syttyminen kestää huomattavan kauan. Pahimmillaan lähemmäs minuuttia varmaan ollut ja sitten taas välillä syttyy kuten kuuluukin samantien kun napista painaa. Tuntuu että varsinkin aamulla pitkän sammuksissa olon jälkeen ensimmäinen käyttökerta olisi poikkeuksetta normaalia pidempi odotusaika n. 5-10sek näppituntumalta. Välillä valot myös hakevat hetken edellistä kirkkaussäätöä jolla ne on sammutettu ja välillä tuo säätö myös muuttuu, vaikka ei painiketta pitkään pohjassa säätämällä sitä olisi tehtykään. Mikähän ongelmia voisi aiheuttaa? Asennuksen tehnyt sähkäri meinasi että nuo Elko One kamat ei vaan niin hyvin tuohon käyttöön sopisi jostain syystä. Näitä on kahdessa eri tilassa ja molemmissa vastaavaa ongelmaa.

Mikä on tuo "Push dim kiekko"? Elkon valikoimista en ainakaan sellaista löytänyt. Painonappi itsessään ei aiheuta mitään tuollaista, oli valmistaja mikä tahansa.
 
Mikä on tuo "Push dim kiekko"? Elkon valikoimista en ainakaan sellaista löytänyt. Painonappi itsessään ei aiheuta mitään tuollaista, oli valmistaja mikä tahansa.
Itsekään en epäilisi painonappia ensimmäisenä vaan syyttävä sormi osoittaisi ensisijaisesti himmennintä ja toissijaisesti itse valaisinta jos tuo himmennys toteutetaan jotenkin itse valaisimessa.
 
Himmentimet ovat jotkut Schneiderin vastaavat kuin tämä. Ja lamput ovat triac himmennettävät.

En tiedä onko tämä sama malli, mutta tässä himmentimessä pystyy valitsemaan kuorman tyypin jolloin on mahdollista että se on väärin asetettu ja aiheuttaa ongelmia noiden jupeled/arten -liitäntälaitteiden kanssa.
Eli sähköalan ammattihenkilö kokeilee ohjeen mukaisesti eri säätöä RL/RC -välillä jos mahdollista.


On toki mahdollista että tuo himmennin/valaisinkombo ei vaan yksinkertaisesti toimi ja toinen niistä on vaihdettava eri merkkiin.
Nollattomien himmenninten kanssa on toisinaan aikamoinen säätäminen että löytää oikean yhdistelmän ja saa himmennyksen toimimaan myös pienellä kirkkaudella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 569
Viestejä
5 231 264
Jäsenet
83 332
Uusin jäsen
Huuhero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom