Eikös tuo kennon ohitus ole käytössä lämpimällä kelillä,kun LTO:ta ei tarvita? Pakkasilla nimenomaan ilman tulee virrata kennon läpi.Kylläpä ilmanvaihdon kanssa alkoi ongelmat nyt kevät pakkasilla. Noin kuukausi sitten ihmettelin kun alkoi parissa ikkunassa kuuraa keräämään ulommaisen ikkunaruudun sisäpuolelle. Googlettelin mistä moinen ilmiö yleensä johtuu ja ylipaineestahan se. Noh menin sitten tarkistamaan iv-koneesta, että onko suodattimet tukossa tai muuta kummalista, mutta huomasin, että lämmöntalteenottokenno umpijäässä poistoilman puolelta. Noh ajattelin, että sattuuhan näitä ja sulattelin kennon ja nakkasin takaisin paikoilleen. Talo on rakennettu 2016 ja tämä kone ollut alusta asti, eikä ennen ole näin jäähän vetänyt, että vaikuttaa jo ilman kiertoon.
Parin päivän päästä menin tarkistamaan miltä näyttää kenno kun alkoi taas olemaan kovia yöpakkasia ja eiköhän se ollut jäätynyt uudestaan. Siinä sitten manuaalia tutkimaan ja säätämään sulatustoiminnot käytännössä tappii ja lämmityspyyntö jälkilämmitysvastukselle 28c asteeseen. Vaihdoin myös suodattimet uusiin vaikka edellisetkään ei nyt niin törkyset olleet. Myös puhaltimet tarkistin, että pyörii normaalisti ja ovat siistit. Vastuksen myös mittasin ohmisesti, oli ok ja alkaa lämpiämään. Kone tosiaan Vallox 96 SE. Sulatustoimintona kennon ohitus mikä on ollut oletusasetuksena alusta asti ja toiminut hyvin. Ohituspellissä oli yksi tiiviste lähtenyt vaeltamaan kun liimaus pettänyt, tämän irroitin kun nätisti lähti ja liimasin uudestaan. Testasin myös, että moottori toimii ja ohitusepelti todella menee oikeaan asentoon laittamalla pienen rasvatäpän tiivisteeseen, mikä olikin jättänyt jäljen seinämään yön aikana. Tuota läppää kun ei tietääkseni pysty pakottamaan kiinni, vaan kone tekee sen automaattisesti kun kokee sen tarpeelliseksi Ajattelin, että auttaisikohan nämä nyt sitten asiaan.
Ja eikun taas parin päivän päästä tarkistamaan ja jäätähän se oli alkanu keräämään Koneessa on kaksi sulatustoimintoa, joista toinen on tuloilmapuhallinta katkomalla. Kokeilin tätä toista toimintoa aiemminkin, mutta en silloin ollut nostanut vielä tuota pyyntilämpötilaa korkeammaksi, eikä se tuottanut toivottua tulosta. Nyt kuitenkin tällä tuloilmapuhaltimen katkomisella ja lämpötilaa nostamalla kenno on pysynyt sulana vaikka ulkona ollut -20 asteen pakkasiakin.
Se mikä tässä nyt ihmetyttää on, että miksi tuo kennon ohitus ei enää pysty pitämään kennoa sulana kun pakkanen laskee -10 tienoille Kuitenkin tähän asti toiminut hyvin.
Omassa SE121 koneessa tehdasasetuksena sulatustapa on tuloilmapuhaltimen pysäytys.
Oletko katsonut ettei lämpötila-anturi ole rikki, joka kertoo koneelle koska kenno pitää ohittaa? Esim. Omassa koneessa kennonohitus on +12, eli kun tuloilma ulkoa on tämän lämpöistä menee kenno ohitukselle.