• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kysy LVI:stä

Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 417
Meillä kun tekivät kylpyhuoneremontin niin urakoitsija osastoi kyllä kylpyhuoneen hyvin semmoisella vetoketjullisella suojaovella. Eteisessä oli sitten vielä lattiat yms. suojattu. Enpä kyllä muista et erityisemmin olisi pölyä taikka muuta roskaa muualle kantautunut.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 696
Moi,
minulla alkaa kuukauden kylpyhuoneremontti kerrostalokaksiossa huomenna. Olen tehnyt tiettyjä toimenpiteitä rakennuspölyn leviämisen estämiseksi. Tuleeko mieleen vielä jotain, mitä minun kannattaisi tehdä?

Kylpyhuoneen ovi on eteisessä lähellä ulko-ovea. Työmiehet rakentavat eteiseen ovellisen väliseinän, jolla muu asunto erotetaan työmaasta eli kylpyhuoneesta ja eteisen puolikkaasta.
-olen tukkinut keittiön alipaineella toimivan liesituuletinaukon, jotta se ei ime pölyä keittiön suuntaan
-eteisestä keittiöön ja makuuhuoneeseen johtaviin oviin olen alareunaan liimannut P-muotoista tiivistysnauhaa (vai mitä se on nimeltään); liimasin samanlaista oven kohdalle lattiaan; ovien alla oleva rako tuli tilkittyä 95-prosenttisesti
-eteisen "asumispuolelle" laitan robotti-imurin pyörimään päivittäin
-olohuoneessa heitin vahvistimen ja kaiuttimien päälle jätesäkit

Asun remontin ajan enimmäkseen muualla.

Kiitokset etukäteen ajatuksista. Remontit eivät ole minulle tuttuja.
Itse just selvinnyt yhdestä 3kk putkirempasta. Me laitettiin tollasta alla linkissä olevaa suojamuovia teipillä kaikkien kaappien yläreunasta kiinni ja telkkarit sekä sängyt myös muoviin. Jos sulla on atk:ta niin kotelo, näytöt, näppis, hiiri yms jätesäkki huppuun ja pöydän alle plus muovitus/lakana tms vielä varuiks päälle. Sit suosittelen tilaamaan ammattisiivoojan remontin päättymiseen vaikka sen pari tuntia käymään läpi kämppää alkaen eteisestä ja laittaa lisätietona asunnossa tehty kylppäri remontti. Mutta teitpä miten hyvin suojauksen niin sitä pölyä löytyy kuitenkin joka paikasta. Itse ainakin stressasin eniten elektroniikasta ja suojasin atk:t todella hyvin.
SUOJAMUOVI PROF TEIPILLÄ SISÄKÄYTTÖÖN 2700MM X 20M

EDIT: Meillä oli siis koko asuntoa koskeva putkiremppa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Itse just selvinnyt yhdestä 3kk putkirempasta. Me laitettiin tollasta alla linkissä olevaa suojamuovia teipillä kaikkien kaappien yläreunasta kiinni ja telkkarit sekä sängyt myös muoviin. Jos sulla on atk:ta niin kotelo, näytöt, näppis, hiiri yms jätesäkki huppuun ja pöydän alle plus muovitus/lakana tms vielä varuiks päälle. Sit suosittelen tilaamaan ammattisiivoojan remontin päättymiseen vaikka sen pari tuntia käymään läpi kämppää alkaen eteisestä ja laittaa lisätietona asunnossa tehty kylppäri remontti. Mutta teitpä miten hyvin suojauksen niin sitä pölyä löytyy kuitenkin joka paikasta. Itse ainakin stressasin eniten elektroniikasta ja suojasin atk:t todella hyvin.
SUOJAMUOVI PROF TEIPILLÄ SISÄKÄYTTÖÖN 2700MM X 20M

EDIT: Meillä oli siis koko asuntoa koskeva putkiremppa.
Ihan eriasia tehdä pelkkä vessaremontti, kuin koko asunnon putkiremontti. Ei sieltä vessasta käytännössä mitään tule ulospäin jos tekijät eristää sen tilan kunnolla. Ihan turhaa nuo mitä tuo on jo mennyt tekemään asunnon ilmanvaihdon tukkimisesta lähtien. Rupeaa menemään jo vainoharhan puolelle nuo jutut.
 

Häivehirvi

Köyhä
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
47
Kiitos paljon hyvistä kommenteista. Kuulostaa siltä, että tätä remonttia varten ei kannata miettiä tämän enempää varotoimia, ellei sitten työmiehiltä tule jotain kommentteja.
 
Liittynyt
10.10.2020
Viestejä
98
Itse just selvinnyt yhdestä 3kk putkirempasta. Me laitettiin tollasta alla linkissä olevaa suojamuovia teipillä kaikkien kaappien yläreunasta kiinni ja telkkarit sekä sängyt myös muoviin. Jos sulla on atk:ta niin kotelo, näytöt, näppis, hiiri yms jätesäkki huppuun ja pöydän alle plus muovitus/lakana tms vielä varuiks päälle. Sit suosittelen tilaamaan ammattisiivoojan remontin päättymiseen vaikka sen pari tuntia käymään läpi kämppää alkaen eteisestä ja laittaa lisätietona asunnossa tehty kylppäri remontti. Mutta teitpä miten hyvin suojauksen niin sitä pölyä löytyy kuitenkin joka paikasta. Itse ainakin stressasin eniten elektroniikasta ja suojasin atk:t todella hyvin.
SUOJAMUOVI PROF TEIPILLÄ SISÄKÄYTTÖÖN 2700MM X 20M

EDIT: Meillä oli siis koko asuntoa koskeva putkiremppa.
Tuo muovi on aika ohutta ja siihen tulee todella helposti reikiä, jos on putkiremppa tulossa niin suosittelisin kyllä ottamaan kaikki elektrooniset laitteet ja huonekalut jossa textiiliä pois asunnosta rempan ajaksi. On kokemusta yhden tutun rempasta jonka ennen me huputettiin kaikki huonekalut ym. keskellä olohuonetta. Rempan aikana oli remppamiehet saaneet joitain pieniä reikiä muoviin ja kaikki kamat olivat sen jälkeen pölyn peitossa.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 417
Kiitos paljon hyvistä kommenteista. Kuulostaa siltä, että tätä remonttia varten ei kannata miettiä tämän enempää varotoimia, ellei sitten työmiehiltä tule jotain kommentteja.
Kerta sinulla on vielä oviaukot erikseen muihin tiloihin niin kysy remppamiehiltä jos ne laittaa molempiin ne vetoketjulliset pölysuojaovet niin eiköhän siinä ala olemaan jo ihan riittävästi suojaa. Tai osta itse kun ne ei ole hinnalla pilattu... Paikasta riippuen hinnat lähtee jostain kympistä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Lattialämmityksen jakotukista. Onko tällaisissa venttiileissä mitään esisäätöä? Ongelma siis talon perällä oleva kph, johon ei meinaa riittää lämpöä. Tukilta on tuonne matkaa reilut 10m niin voi olla että menovesi jäähtyy jo matkalla liikaa, kiertoa pitäisi siis saada lisää. Termostaattia tuossa piirissä ei ole vaan käsisäätö joka ollut täysin auki. Tuota hammastettua pyörylää yritin varovasti kiertää, mutta ei se tunnu liikkuvan mihinkään.

Onko muuten normaalia, että jakotukit on niin päin, että paluupuolen tukki on ylempänä kuin meno? Yleensä kaikissa kuvissa mitä nähnyt niin nuo on toisin päin.

Paluupuoli:
DUDmJ0xl.jpg


Menopuoli:
Cz33tt0l.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
99
Tuttavan puolesta kysyn. -60/-70 luvulla tehty ok-talo. Jälkikäteen vessaan lisätty poistoilmakanava, Pax-puhaltimella. Putki kulkee kylmässä tilassa yläpohjassa ja tulee räystään otsalaudoituksen läpi. Putki eristetty muuten mutta ei tuolta räystään matkalta, eli noin 40cm lopusta. Putken päähän kertyy pakkasella paljon jäätä, joka tietenkin häiritsee. Onko keinoa miten estää jään muodostumisen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
20
Lattialämmityksen jakotukista. Onko tällaisissa venttiileissä mitään esisäätöä? Ongelma siis talon perällä oleva kph, johon ei meinaa riittää lämpöä. Tukilta on tuonne matkaa reilut 10m niin voi olla että menovesi jäähtyy jo matkalla liikaa, kiertoa pitäisi siis saada lisää. Termostaattia tuossa piirissä ei ole vaan käsisäätö joka ollut täysin auki. Tuota hammastettua pyörylää yritin varovasti kiertää, mutta ei se tunnu liikkuvan mihinkään.

Onko muuten normaalia, että jakotukit on niin päin, että paluupuolen tukki on ylempänä kuin meno? Yleensä kaikissa kuvissa mitä nähnyt niin nuo on toisin päin.

Paluupuoli:


Menopuoli:
Tuosta menopuolesta avaat tuon hattumutterin niin sen alla on säätö. 6kulma avaimella saa säädettyä. Ruuvaa vaikka ensin pohjaan se säätö ja katsot kuinka paljon se on ollut auki ja laita johonkin ylös jos joskus tarvii tietää. Se säätö aukeaa jonkun 5.5 kierrosta ja silloin on täysin auki.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Moi,
minulla alkaa kuukauden kylpyhuoneremontti kerrostalokaksiossa huomenna. Olen tehnyt tiettyjä toimenpiteitä rakennuspölyn leviämisen estämiseksi. Tuleeko mieleen vielä jotain, mitä minun kannattaisi tehdä?

Kylpyhuoneen ovi on eteisessä lähellä ulko-ovea. Työmiehet rakentavat eteiseen ovellisen väliseinän, jolla muu asunto erotetaan työmaasta eli kylpyhuoneesta ja eteisen puolikkaasta.
-olen tukkinut keittiön alipaineella toimivan liesituuletinaukon, jotta se ei ime pölyä keittiön suuntaan
-eteisestä keittiöön ja makuuhuoneeseen johtaviin oviin olen alareunaan liimannut P-muotoista tiivistysnauhaa (vai mitä se on nimeltään); liimasin samanlaista oven kohdalle lattiaan; ovien alla oleva rako tuli tilkittyä 95-prosenttisesti
-eteisen "asumispuolelle" laitan robotti-imurin pyörimään päivittäin
-olohuoneessa heitin vahvistimen ja kaiuttimien päälle jätesäkit

Asun remontin ajan enimmäkseen muualla.

Kiitokset etukäteen ajatuksista. Remontit eivät ole minulle tuttuja.
Jos haluaa pelata varmanpäälle, niin itse totesin varsinkin purkuvaiheessa todella hyväksi vuokraamosta haetun alipaineistajan. Hinta oli n10€/päivä. Sen pörrätessä ei pölyä käytännössä muihin huoneisiin tullut lainkaan. Riippuu osin asunnon koosta ja muusta, että miten tuollaisen saa toimimaan hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
99
Moi,
minulla alkaa kuukauden kylpyhuoneremontti kerrostalokaksiossa huomenna. Olen tehnyt tiettyjä toimenpiteitä rakennuspölyn leviämisen estämiseksi. Tuleeko mieleen vielä jotain, mitä minun kannattaisi tehdä?

Kylpyhuoneen ovi on eteisessä lähellä ulko-ovea. Työmiehet rakentavat eteiseen ovellisen väliseinän, jolla muu asunto erotetaan työmaasta eli kylpyhuoneesta ja eteisen puolikkaasta.
-olen tukkinut keittiön alipaineella toimivan liesituuletinaukon, jotta se ei ime pölyä keittiön suuntaan
-eteisestä keittiöön ja makuuhuoneeseen johtaviin oviin olen alareunaan liimannut P-muotoista tiivistysnauhaa (vai mitä se on nimeltään); liimasin samanlaista oven kohdalle lattiaan; ovien alla oleva rako tuli tilkittyä 95-prosenttisesti
-eteisen "asumispuolelle" laitan robotti-imurin pyörimään päivittäin
-olohuoneessa heitin vahvistimen ja kaiuttimien päälle jätesäkit

Asun remontin ajan enimmäkseen muualla.

Kiitokset etukäteen ajatuksista. Remontit eivät ole minulle tuttuja.
Jos haluaa pelata varmanpäälle, niin itse totesin varsinkin purkuvaiheessa todella hyväksi vuokraamosta haetun alipaineistajan. Hinta oli n10€/päivä. Sen pörrätessä ei pölyä käytännössä muihin huoneisiin tullut lainkaan. Riippuu osin asunnon koosta ja muusta, että miten tuollaisen saa toimimaan hyvin.
Eikö remonttisopimuksessa lukenut jotta urakoitsija alipaineistaa remontoitavan tilan remontin ajaksi?
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
334
Millainen homma on asentaa tuloilmaputkeen yläpohjan puolella äänenvaimennin? Joku tämän tyyppinen on mielessä. Periaatteessa yksinkertainen homma, eristeet pois, putkesta äänenvaimentimen mittainen pätkä pois, vaimennin tilalle ja eristys? Mietityttää vain tuo putken katkaisu, pakista ei löydy mitään sopivaa työkalua. Tuleeko halvemmaksi ostaa työkalu vai maksaa asentajalle?

Ongelma, jota tuolla yritän ratkaista, on ilmanvaihtokoneen äänen kuuluminen liian voimakkaana yhteen makkariin. Tällä hetkellä olen ajastanut ilmanvaihdon yöksi 10% pienemmälle, joka sekin toimii. Rakennuksen terveyden kannalta haluaisin hoitaa sen kuntoon siten, ettei tarvitse ilmanvaihdosta tinkiä. Onkohan tässä edes mitään järkeä vai kannattaako jatkaa tuolla ajastetulla säädöllä?
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
334
Kierresaumaputki menee vaikka rautasahalla. Ei varmasti vie 10 min pidempään.

Eli, jos oot tekijäukko, niin halvempi ostaa kalu. Kiinnitys popniiteillä. Mutta pysyy se toki liimamassallakin tai vaikka alumiiniteipillä. Ei ole pakko popniitejä, popniittitejää (porakoneeseen) ja popniitti-pihtejä ostaa.
Kiitos vastauksesta. Rautasaha löytyy ja pop-niittityökalut ei näytä maksavan kovin paljoa. Taidan tehdä itse niin tulee halvemmaksi.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Tuosta menopuolesta avaat tuon hattumutterin niin sen alla on säätö. 6kulma avaimella saa säädettyä. Ruuvaa vaikka ensin pohjaan se säätö ja katsot kuinka paljon se on ollut auki ja laita johonkin ylös jos joskus tarvii tietää. Se säätö aukeaa jonkun 5.5 kierrosta ja silloin on täysin auki.
Kiitos. Tuoltahan se löytyi. Mutta ilmeisesti kaikki piirit on tuolta säädetty täysin auki, koska aukisuuntaan (eli ulospäin?) ei venttiili enää liiku vaan pelkästään sisäänpäin.

Ehkä parempi antaa olla. Menee liian vaikeaksi jos pitäisi alkaa kaikkia muita piirejä kuristamaan.
 

Art

Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
45
Voihan syy olla jokin muu kuin tuo säätö. Meillä ei lämmennyt kaikki huoneet kun paisuntasäiliön kalvo oli rikki (2 kerroksinen talo).
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
20
Kato jostain talon papereista mikä firma on lattia lämmityksen suunnitellut. Sieltä varmaan löytyisi esisäätö asetukset.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Voihan syy olla jokin muu kuin tuo säätö. Meillä ei lämmennyt kaikki huoneet kun paisuntasäiliön kalvo oli rikki (2 kerroksinen talo).
Paisuntasäiliö on kyllä varmaan uusimiskunnossa, mutta ei kai tuon pitäisi tähän vaikuttaa. Paineet verkossa on ihan ok kun yläkertakin lämpenee ja tämä ongelmallinen kylppäri on kuitenkin alakerrassa.
Kato jostain talon papereista mikä firma on lattia lämmityksen suunnitellut. Sieltä varmaan löytyisi esisäätö asetukset.
Talo on jo 25 vuotta vanha niin tuskin löytyy enkä ole vanhoissa papereissa tuollaisia nähnyt. Veikkaan että muutenkin 90-luvulla näitä ei niin tarkkaan sunniteltu.

Nyt kun kelit on taas lauhemmat niin tilanne on parempi. Nuo reippaat pakkaskelit on selvästi ongelmallisia kun kaikki piirit on käytännössä jatkuvasti auki (huonetermarit ei sulje piirejä).
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
64
Meillä on lämminvesivaraaja alkanut tiputtaa siitä ylivuotoliitännästä ja tehnyt sitä nyt kuukauden päivät. Tarkastelin ne säätöventtiilit ja koitin väännellä niin kireeseen kun saa, mutta edelleen tip-tip-tiputtaa. Mitä tommoselle voi koittaa tehdä vai onko vaan nöyrästi puettava ostohousut jalkaan ja marssittava kauppaan? (Laitteella ikää arviolta 20+vuotta.)
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
64
Että ei ois varoventtiili?

Ajoittainen tiputtelu ok. Jos tiputtaa aamullakin vaikka koko yönä ei ole käytetty lämmintä vettä, niin varoventtiilin vaihtoon.
Joku putki mistä voi päästellä vesiä pihalle varaajasta eli ehkä se on sit toi varoventtiili.

Joo sillai mäki ymmärsin, että ihan OK, jos välillä tiputtaa, mutta nyt tosiaan yötä päivää tiputellut. Onks jotain arviota mitä tommosen vaihto maksaa ja onko kuitenki järkevä vielä vaihtaa ton ikäseen masiinaan?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 587
Kattoo vanhasta koon ja aukeamispaineen, marssii rautakauppaan ja investoi 15-25 €. Varon vaihtamiseks ny tartte tyhjentää, sulku kiinni ja paineet hanasta pois (+ vaikka sulakkeet varuiksi veks jos jännittää). Parin minuutin homma kun venttiili oikean kokoisena käpälässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Pystyykö näitä Velcon automaatti korvausilmaventiileitä säätämään käsin vai onko se pelkän automagiikan armoilla?
Käsin saa säädettyä kuinka pienelleen toi menee minimissään, mutta tuota automagiaa ei pysty säätämään. Itse säätänyt niin että minimiasennossaan noin 2mm auki. Joku vahatermostaatti sisällä?

Muuten toiminut kyllä hyvin ja luotettavasti viime kesästä lähtien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 815
Käsin saa säädettyä kuinka pienelleen toi menee minimissään, mutta tuota automagiaa ei pysty säätämään. Itse säätänyt niin että minimiasennossaan noin 2mm auki. Joku vahatermostaatti sisällä?

Muuten toiminut kyllä hyvin ja luotettavasti viime kesästä lähtien.
Eli jos ulkona on kova tuuli tai huippari täysillä niin sieltä tulee sitä ilmaa mitä tulee? Se on kyllä vähän paha. En oikein tiiä kallistunko noihin vai perinteisiin.. Meinasin makkariin ja olkkariin tommosia ja muualle kämppään manuaalisia mutta en nyt tiiä..
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
113
Lattialämmön jakotukille pitäisi joku kotelointi saada suojaksi, että ei osu tavarat siihen eikä lapsi pääse nuppeja säätämään. Jakotukki sijaitsee vaatehuoneessa, alimman vaatehyllyn alapuolella ja on seinään kiinnitetty jo. Millaisia ratkaisuja olisi suojaamiseen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Lattialämmön jakotukille pitäisi joku kotelointi saada suojaksi, että ei osu tavarat siihen eikä lapsi pääse nuppeja säätämään. Jakotukki sijaitsee vaatehuoneessa, alimman vaatehyllyn alapuolella ja on seinään kiinnitetty jo. Millaisia ratkaisuja olisi suojaamiseen?
30€ seinäkaappi mistä jättää taustalevyn kiinnittämättä
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
711
Mistäs noin halvalla?
Tuosta varioimaan Metod runkoja
 

Mönssi

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
111
Lattialämmön jakotukille pitäisi joku kotelointi saada suojaksi, että ei osu tavarat siihen eikä lapsi pääse nuppeja säätämään. Jakotukki sijaitsee vaatehuoneessa, alimman vaatehyllyn alapuolella ja on seinään kiinnitetty jo. Millaisia ratkaisuja olisi suojaamiseen?
Onhan näitä erikokoisia koteloita, esim: Uponor
Esimerkin malli on tarkoitettu asennettavaksi yhtä aikaa putkien kanssa, joten nyt kaappi pitää leikellä että saat sen paikoilleen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Kysymystä vesikiertopattereiden toiminnasta.

Asunnossa 5 em. patteria joista 3 omia linjojaan ja 2 (olohuone) tulee samasta linjasta.

Kaikki patterit väännetty 0 asentoon muutama päivä sitten ja todellisuudessa 2 patteria on vain kylmänä ja loput hohtaa loimottaa lämpimänä. Mistähän tämä voisi johtua, että nuo kolme ei viilene ollenkaan?

Asunto on 2v vanha kerrostaloasunto. Pattereista ei lähde mitään kolinaa ja pihinää jos olisi esimerkiksi ilmaamisesta kyse. Tähän loppuu ongelman kuvaamisen osaaminen. :D kysyttäessä voin yrittää vastata ja täydentää!
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Venttiili jumissa, jää auki asentoon. Mutu tuntumaveikkaus tämä toki on. Voihan vain pelkkä termostaatti osa olla rikki, eikä venttiili itsessään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 360
Meillä tehtiin kylppäriremppa taloyhtiön toimesta ja samalla vaihdettiin lämminvesivaraaja uuteen. No nyt suihkusta jos laittaa sekoittajasta veden täysin lämpimän veden puolelle niin vesi on polttavan kuumaa. Kuinka kuumaa sen veden pitää olla eli soitanko huoltoyhtiöön nyt vai heti?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 851
Meillä tehtiin kylppäriremppa taloyhtiön toimesta ja samalla vaihdettiin lämminvesivaraaja uuteen. No nyt suihkusta jos laittaa sekoittajasta veden täysin lämpimän veden puolelle niin vesi on polttavan kuumaa. Kuinka kuumaa sen veden pitää olla eli soitanko huoltoyhtiöön nyt vai heti?
Eiköhän hanasta pitäisi tulla +55C.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 786
vaihdettiin lämminvesivaraaja uuteen.
No eikös siinä varaajassa ole mitään säätömötikkää? Toki jos se sekoittaja jostain käsittämättömästä syystä tarvii kääntää täysin kuumalle niin yllärinä sieltä silloin tuleekin kuumaa vettä..
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 786
Siinä on kolme eri säätömötikkää joten en ala itse säätelee.
Jahas, ehdin muuten ninjaeditoida tota viestiänikin jo, mutta 1 kuva varaajan kolmesta mötikästä vois auttaa asiaa.. Villi arvaus ois näkemättä että ne kolme mötikkää on varaajan putkissa, todennäköisesti sulkuventtiili, varoventtiili ja lähtevän veden lämpötilan säätö.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 360
Jahas, ehdin muuten ninjaeditoida tota viestiänikin jo, mutta 1 kuva varaajan kolmesta mötikästä vois auttaa asiaa.. Villi arvaus ois näkemättä että ne kolme mötikkää on varaajan putkissa, todennäköisesti sulkuventtiili, varoventtiili ja lähtevän veden lämpötilan säätö.
varaaja.jpg


Tuossa
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
488
Kysymystä vesikiertopattereiden toiminnasta.

Asunnossa 5 em. patteria joista 3 omia linjojaan ja 2 (olohuone) tulee samasta linjasta.

Kaikki patterit väännetty 0 asentoon muutama päivä sitten ja todellisuudessa 2 patteria on vain kylmänä ja loput hohtaa loimottaa lämpimänä. Mistähän tämä voisi johtua, että nuo kolme ei viilene ollenkaan?

Asunto on 2v vanha kerrostaloasunto. Pattereista ei lähde mitään kolinaa ja pihinää jos olisi esimerkiksi ilmaamisesta kyse. Tähän loppuu ongelman kuvaamisen osaaminen. :D kysyttäessä voin yrittää vastata ja täydentää!
Minulla oli viime putkiremontin jälkeen makkarin patteri niin lämmin, että aluksi piti talvella pitää parvekkeen ovea auki. Huoltomies sitten opasti, että näissä on kaksi säätöä, asukkaalle se näkyvä ja sen alla sitten huoltomiehelle kuuluva säätö. Patteri oli putkiremontissa unohtunut säätää kohdilleen. Parin minuutin homma korjata ja tällä myös tasapainotetaan lämmönjako eri asuntojen välillä. Sen takia asukkaan ei itse kuulu koskea näihin.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 786
Sininen on varoventtiili ja musta on se mystinen säätönamiska joo

Edittiä taas: siis säätö on toki kuumavesilinjassa, kokeile kädellä kumpi putki lämpiää ko lasket vettä hanasta ni ei tarvi arvailla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
826
Pari kertaa tullut jo vastaan kylpyhuoneen pesualtaan vesilukkoa puhdistettaessa, että sen pysytyputken ympärillä olevan ohuemman muoviputken alapää oli sulanut muodottomaksi ilmeisesti kuumaa vettä laskettaessa. Ja kerännyt sitten kaikkea shaibaa, kun ei ole päässyt esteettä virtaamaan. Miten tuota ei ole suunniteltu kestämään edes sen verran kuumaa vettä mitä hanasta on mahdollista laskea?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Minulla oli viime putkiremontin jälkeen makkarin patteri niin lämmin, että aluksi piti talvella pitää parvekkeen ovea auki. Huoltomies sitten opasti, että näissä on kaksi säätöä, asukkaalle se näkyvä ja sen alla sitten huoltomiehelle kuuluva säätö. Patteri oli putkiremontissa unohtunut säätää kohdilleen. Parin minuutin homma korjata ja tällä myös tasapainotetaan lämmönjako eri asuntojen välillä. Sen takia asukkaan ei itse kuulu koskea näihin.
Joo en ole aikeissa ottaakaan tuota irti, että pääsisin käsiksi siihen ”alempaan säätimeen”.

Asia vaivaa sen vuoksi, että asunnossa 25,5C lämmin vaikka yksin istun läppärin kanssa keittiön pöydässä. Ei tunnu kovin normaalilta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Pari kertaa tullut jo vastaan kylpyhuoneen pesualtaan vesilukkoa puhdistettaessa, että sen pysytyputken ympärillä olevan ohuemman muoviputken alapää oli sulanut muodottomaksi ilmeisesti kuumaa vettä laskettaessa. Ja kerännyt sitten kaikkea shaibaa, kun ei ole päässyt esteettä virtaamaan. Miten tuota ei ole suunniteltu kestämään edes sen verran kuumaa vettä mitä hanasta on mahdollista laskea?
Meillä kävi pari vuotta sitten rempatussa kylppärissä ihan sama homma. Syynä ehkä myös osin se, että pari kertaa tuota putsasin myös niillä viemärinavausrakeilla, joiden perään kippasin lähes kiehuvan kuumaa vettä. Kun tuon epämuodostuneen putken pään sitten vesilukkoa avatessa huomasin, otin sen irti ja sahasin melkein kokonaan pois. Putken pituus tuntuu silti riittävän siihen, että vesilukko toimii kuten pitää ja lisäksi altaan viemäri on toiminut jo pitkään ilman tukkeutumista.

Jotenkin epäilen, että tuo muoviosa oli jo alunperin jäänyt tarpeettoman pitkäksi, jolloin jo pieni määrä hiuksia ym. tauhkaa pääsi tukkimaan vesilukon. Vaikea myös ymmärtää miten viemäriputkissa voi olla osia, jotka ei kuumaa vettä kestä.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
826
Meillä kävi pari vuotta sitten rempatussa kylppärissä ihan sama homma. Syynä ehkä myös osin se, että pari kertaa tuota putsasin myös niillä viemärinavausrakeilla, joiden perään kippasin lähes kiehuvan kuumaa vettä. Kun tuon epämuodostuneen putken pään sitten vesilukkoa avatessa huomasin, otin sen irti ja sahasin melkein kokonaan pois. Putken pituus tuntuu silti riittävän siihen, että vesilukko toimii kuten pitää ja lisäksi altaan viemäri on toiminut jo pitkään ilman tukkeutumista.

Jotenkin epäilen, että tuo muoviosa oli jo alunperin jäänyt tarpeettoman pitkäksi, jolloin jo pieni määrä hiuksia ym. tauhkaa pääsi tukkimaan vesilukon. Vaikea myös ymmärtää miten viemäriputkissa voi olla osia, jotka ei kuumaa vettä kestä.
Tein myös niin, että leikkasin sulaneen pätkän pois, kun kyllä siinä pituus riitti silti. Ei ollut tosiaan omia asuntoja vaan vuokrakohteita, niin en tosiaan tiedä mitä sinne on kaadeltu, voi olla, että vaikka sitä kiehuvaa vettä sitten.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 786
Se harmaa Uponorin viemäriputki kestää 85 asteista vettä jatkuvasti, hetkellisesti 95. Se ihan lukeekin siinä jollei sit oo käytetty jtn erittäin edullista mukaviemäriä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Se harmaa Uponorin viemäriputki kestää 85 asteista vettä jatkuvasti, hetkellisesti 95. Se ihan lukeekin siinä jollei sit oo käytetty jtn erittäin edullista mukaviemäriä.
Nyt ei ollut kyse mistään varsinaisesta viemäriputkesta vaan sellaisesta normaalista kromisesta vesilukosta, jossa se sinne lukkoon "uppoava" poistoputken lisäpätkä on sellaista vähän läpikuultavaa muovia,

Edit: Tuossa kuvassa alavasemmalla oleva putken pätkä: http://kesko-onninen-pim-resources-...est-1.amazonaws.com/pimdocuments/11474651.pdf

Heh, tuossahan muuten lukee: Viemärinpuhdistusaineita ei suositella käytettäväksi, koska ne voivat vahingoittaa vesilukkoa tai vesilukkoputkea :whistling:

Silti sitä mieltä, että tuo on alunperin liian pitkä ja se pitäisi olla materiaalia joka kestää.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
101
Kylläpä ilmanvaihdon kanssa alkoi ongelmat nyt kevät pakkasilla. Noin kuukausi sitten ihmettelin kun alkoi parissa ikkunassa kuuraa keräämään ulommaisen ikkunaruudun sisäpuolelle. Googlettelin mistä moinen ilmiö yleensä johtuu ja ylipaineestahan se. Noh menin sitten tarkistamaan iv-koneesta, että onko suodattimet tukossa tai muuta kummalista, mutta huomasin, että lämmöntalteenottokenno umpijäässä poistoilman puolelta. Noh ajattelin, että sattuuhan näitä ja sulattelin kennon ja nakkasin takaisin paikoilleen. Talo on rakennettu 2016 ja tämä kone ollut alusta asti, eikä ennen ole näin jäähän vetänyt, että vaikuttaa jo ilman kiertoon.

Parin päivän päästä menin tarkistamaan miltä näyttää kenno kun alkoi taas olemaan kovia yöpakkasia ja eiköhän se ollut jäätynyt uudestaan. Siinä sitten manuaalia tutkimaan ja säätämään sulatustoiminnot käytännössä tappii ja lämmityspyyntö jälkilämmitysvastukselle 28c asteeseen. Vaihdoin myös suodattimet uusiin vaikka edellisetkään ei nyt niin törkyset olleet. Myös puhaltimet tarkistin, että pyörii normaalisti ja ovat siistit. Vastuksen myös mittasin ohmisesti, oli ok ja alkaa lämpiämään. Kone tosiaan Vallox 96 SE. Sulatustoimintona kennon ohitus mikä on ollut oletusasetuksena alusta asti ja toiminut hyvin. Ohituspellissä oli yksi tiiviste lähtenyt vaeltamaan kun liimaus pettänyt, tämän irroitin kun nätisti lähti ja liimasin uudestaan. Testasin myös, että moottori toimii ja ohitusepelti todella menee oikeaan asentoon laittamalla pienen rasvatäpän tiivisteeseen, mikä olikin jättänyt jäljen seinämään yön aikana. Tuota läppää kun ei tietääkseni pysty pakottamaan kiinni, vaan kone tekee sen automaattisesti kun kokee sen tarpeelliseksi :bored: Ajattelin, että auttaisikohan nämä nyt sitten asiaan.

Ja eikun taas parin päivän päästä tarkistamaan ja jäätähän se oli alkanu keräämään :shifty: Koneessa on kaksi sulatustoimintoa, joista toinen on tuloilmapuhallinta katkomalla. Kokeilin tätä toista toimintoa aiemminkin, mutta en silloin ollut nostanut vielä tuota pyyntilämpötilaa korkeammaksi, eikä se tuottanut toivottua tulosta. Nyt kuitenkin tällä tuloilmapuhaltimen katkomisella ja lämpötilaa nostamalla kenno on pysynyt sulana vaikka ulkona ollut -20 asteen pakkasiakin.

Se mikä tässä nyt ihmetyttää on, että miksi tuo kennon ohitus ei enää pysty pitämään kennoa sulana kun pakkanen laskee -10 tienoille :tdown: Kuitenkin tähän asti toiminut hyvin.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
826
Se harmaa Uponorin viemäriputki kestää 85 asteista vettä jatkuvasti, hetkellisesti 95. Se ihan lukeekin siinä jollei sit oo käytetty jtn erittäin edullista mukaviemäriä.
Ei ollut nyt kyse viemäriputkesta, vaan pullovesilukon sisällä olevasta ohuesta "holkkiputkesta".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 588
Viestejä
4 185 183
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom