Kuulokkeet, mikrofonit ja headsetit (peli- ja peruskäyttö)

Ahaa, miten tuo suljettu vaikuttaa peleissä toiston tarkkuuteen??? Itselläni On Kingston Hyper Cloud Revolverit. Mielestäni aika jees pelit, tietty ei mulla ole vertailupohjaakaan
Jos pelkällä stereolla pelaa niin ei mitenkään.
Pelien stereo-miksaus kaiuttimille antaa aina "ääni vasemmassa/oikeassa korvassa tai ääni pään keskellä" vaikutelman riippumatta kuulokkeista.
Mutta binaural-ääni joka jäljittelee suoraan signaalissa pään ja korvalehtien aiheuttamia äänen tulosuunnasta riippuvia eroja korvien vastaanottamassa signaalissa taas vaatii tarkkaa toistoa.
Jos vain pään muoto on lähellä keskimääräistä, hyvillä kuulokkeilla on 360 suuntavaikutelman lisäksi myös selvä etäisyyksien tuntu.

Huonoilla kuulokkeilla se sama signaali taas voi kuulostaa kuin olisi pää ämpärissä veden alla:
Koko etäisyysvaikutelma katoaa ja kaikki tulee korvan vierestä toisten äänten ollassa vain vaimeampia kuin toiset.
En edes tiennyt että ääni voi olla niin huono, ennen kuin pääsin kokeilemaan yksiä suljettuja Turd Beachin pelirihkamia.
Sen siitä saa kun kokemukset ovat avoimista Beyereistä ja Senkuista...

Kingstonin donglen käyttämä Dolby Headphone on aika keskinkertainen ja kun ovat suljetut, niin tuskin on kovin hyvä etäisyyksien tuntu.
Tämän ensimmäinen minuutti on erittäin hyvä pikatesti kuulokkeille eri suunnista ja eri etäisyyksiltä tulevine äänineen:
 
Jos pelkällä stereolla pelaa niin ei mitenkään.
Pelien stereo-miksaus kaiuttimille antaa aina "ääni vasemmassa/oikeassa korvassa tai ääni pään keskellä" vaikutelman riippumatta kuulokkeista.
Mutta binaural-ääni joka jäljittelee suoraan signaalissa pään ja korvalehtien aiheuttamia äänen tulosuunnasta riippuvia eroja korvien vastaanottamassa signaalissa taas vaatii tarkkaa toistoa.
Jos vain pään muoto on lähellä keskimääräistä, hyvillä kuulokkeilla on 360 suuntavaikutelman lisäksi myös selvä etäisyyksien tuntu.

Huonoilla kuulokkeilla se sama signaali taas voi kuulostaa kuin olisi pää ämpärissä veden alla:
Koko etäisyysvaikutelma katoaa ja kaikki tulee korvan vierestä toisten äänten ollassa vain vaimeampia kuin toiset.
En edes tiennyt että ääni voi olla niin huono, ennen kuin pääsin kokeilemaan yksiä suljettuja Turd Beachin pelirihkamia.
Sen siitä saa kun kokemukset ovat avoimista Beyereistä ja Senkuista...

Kingstonin donglen käyttämä Dolby Headphone on aika keskinkertainen ja kun ovat suljetut, niin tuskin on kovin hyvä etäisyyksien tuntu.
Tämän ensimmäinen minuutti on erittäin hyvä pikatesti kuulokkeille eri suunnista ja eri etäisyyksiltä tulevine äänineen:

Aika siisti pätkä!!! Eli nyt tyhmemmällekkin: Jos haluaisin saada itselle monikanavaäänet kuulokkeiden kautta peleihin, niin onko koko jutun ydin itse äänikortti joka osaa sit syöttää singnaalin kaikkine vaihe-eroineen kuulokkeisiin, kun kuulokkeisiin??? Tarkoitan sitä, et siis kummallekkin korvalle riittää yksi elementti. Eli ne itse kuulokkeet ei tartte olla välttämättä ns pelikuulokkeet??? Ja pystynkö saamaan emolevyn Realtekin valinnoista jonkin asteiset monikanavaäänet vai pitääkö olla tyylii Soundblaster Z??? Dolby Atmos löytyy himasta, mut kuuloketasolla alkoi kiinnostamaan. Olen ollut skeptinen, että voiko kuulokkeilla oikeasti kuulla takasivut yms, mut ilmeisesti voi!!!
 
Aika siisti pätkä!!! Eli nyt tyhmemmällekkin: Jos haluaisin saada itselle monikanavaäänet kuulokkeiden kautta peleihin, niin onko koko jutun ydin itse äänikortti joka osaa sit syöttää singnaalin kaikkine vaihe-eroineen kuulokkeisiin, kun kuulokkeisiin??? Tarkoitan sitä, et siis kummallekkin korvalle riittää yksi elementti. Eli ne itse kuulokkeet ei tartte olla välttämättä ns pelikuulokkeet??? Ja pystynkö saamaan emolevyn Realtekin valinnoista jonkin asteiset monikanavaäänet vai pitääkö olla tyylii Soundblaster Z??? Dolby Atmos löytyy himasta, mut kuuloketasolla alkoi kiinnostamaan. Olen ollut skeptinen, että voiko kuulokkeilla oikeasti kuulla takasivut yms, mut ilmeisesti voi!!!

Tai kokeilehan tukanleikkuussa käyntiä:


Peli(brändi)kuulokkeethan ovat käytännössä kusetusta.
Laitetaan halparihkamaan jännät värit/erikoinen ulkonäkö ja nimi ja pumpataan hintaan ilmaan kuin Adolf Trumpin egossa on sitä.
Kingstonin HyperX:t ovat harvoja pelikuulokkeita jotka ovat sentään vakavasti yrittävän budjettivalmistajan tekemiä.
QPADit ovat myös kyseisen Takstarin tekemiä. (QH-85 harvoja avoimia peliheadsettejä)

"Aidot surround" kuulokkeet ne vasta ovatkin kusetusta.
Kaatopaikkakuormallinen vielä halvempia Kiinakuraelementtejä taatusti ilman että mitään on viritetty kunnolla toimimaan yhdessä ei voi tehdä muuta kuin paskoa äänenlaatua. (tosin voi se kyllä paremmalta kuulostaa kuin perus stereo)
Elementti on viritettävä toimimaan yhdessä koteloinnin kanssa aivan samoin kuin kaiuttimissa hyvän taajuusvasteen saamiseksi.
Eivätkä ne pysty koskaan jäljittelemään luonnollista äänten kulkeutumista eri kaiuttimista korviin.

Korviin kulkeutuvien ääniaaltojen käytöksen matemaattinen jäljittely ei kärsi niista ongelmista.
Tosin vaatii sitten kuulokkeiden äänenlaadulta paljon enemmän kuin mikään stereomusiikki vaikutelman hyvään toimivuuteen.
Mutta pelirihkamien hintoihin nähden ei tarvitse maksaa yhtään lisää: AKG K702 on yksiä ehdottomasti parhaita luureja yksityiskohtien erottamiseen kilpailullisessa pelaamisessa neutraalilla bassollaan ja analyyttisellä äänellään.
Jos neutraalia hauskempaa bassoa haluaa, niin Beyerin DT990 on hintaansa nähden erinomainen pelaamiseen.

Toinen haaste on että HRTF algoritmit käyttävät mallina keskimääräistä pään muotoa.
Ja jos kuuntelijan pään muoto poikkeaa enemmän keskimääräisestä, niin immersio heikkenee.
Mutta toisaalta sitä on kyllä helppo testata binaural-äänen sisältävillä pelivideoilla.
Ja Creativella pitäisi olla viimeistelyn alla pään ja korvan muodolle kustomoitavan HRTF algoritmin tuotteita.
Olisi aikamoinen emämunaus jos eivät sitä toisi äänikortteihin.

Creative myös myy nykyisen algoritmin sisältävää ohjelmistoa, joka toimii minkä tahansa äänikortin kanssa asentuen "virtuaaliseksi" äänikortiksi äänilähteiden ja fyysisen äänikortin väliin:
Sound Blaster X-Fi MB3

Microsoftin online kaupassaan myymä Dolby Atmos for Headphones toimii samoin.
En ole löytänyt siitä paljoa pelivideoita, mutta ainakaan se ei turvota bassoa ja kaiu kuin uimahalli kuten vanha Dolby Headphone.
 

Tai kokeilehan tukanleikkuussa käyntiä:


Peli(brändi)kuulokkeethan ovat käytännössä kusetusta.
Laitetaan halparihkamaan jännät värit/erikoinen ulkonäkö ja nimi ja pumpataan hintaan ilmaan kuin Adolf Trumpin egossa on sitä.
Kingstonin HyperX:t ovat harvoja pelikuulokkeita jotka ovat sentään vakavasti yrittävän budjettivalmistajan tekemiä.
QPADit ovat myös kyseisen Takstarin tekemiä. (QH-85 harvoja avoimia peliheadsettejä)

"Aidot surround" kuulokkeet ne vasta ovatkin kusetusta.
Kaatopaikkakuormallinen vielä halvempia Kiinakuraelementtejä taatusti ilman että mitään on viritetty kunnolla toimimaan yhdessä ei voi tehdä muuta kuin paskoa äänenlaatua. (tosin voi se kyllä paremmalta kuulostaa kuin perus stereo)
Elementti on viritettävä toimimaan yhdessä koteloinnin kanssa aivan samoin kuin kaiuttimissa hyvän taajuusvasteen saamiseksi.
Eivätkä ne pysty koskaan jäljittelemään luonnollista äänten kulkeutumista eri kaiuttimista korviin.

Korviin kulkeutuvien ääniaaltojen käytöksen matemaattinen jäljittely ei kärsi niista ongelmista.
Tosin vaatii sitten kuulokkeiden äänenlaadulta paljon enemmän kuin mikään stereomusiikki vaikutelman hyvään toimivuuteen.
Mutta pelirihkamien hintoihin nähden ei tarvitse maksaa yhtään lisää: AKG K702 on yksiä ehdottomasti parhaita luureja yksityiskohtien erottamiseen kilpailullisessa pelaamisessa neutraalilla bassollaan ja analyyttisellä äänellään.
Jos neutraalia hauskempaa bassoa haluaa, niin Beyerin DT990 on hintaansa nähden erinomainen pelaamiseen.

Toinen haaste on että HRTF algoritmit käyttävät mallina keskimääräistä pään muotoa.
Ja jos kuuntelijan pään muoto poikkeaa enemmän keskimääräisestä, niin immersio heikkenee.
Mutta toisaalta sitä on kyllä helppo testata binaural-äänen sisältävillä pelivideoilla.
Ja Creativella pitäisi olla viimeistelyn alla pään ja korvan muodolle kustomoitavan HRTF algoritmin tuotteita.
Olisi aikamoinen emämunaus jos eivät sitä toisi äänikortteihin.

Creative myös myy nykyisen algoritmin sisältävää ohjelmistoa, joka toimii minkä tahansa äänikortin kanssa asentuen "virtuaaliseksi" äänikortiksi äänilähteiden ja fyysisen äänikortin väliin:
Sound Blaster X-Fi MB3

Microsoftin online kaupassaan myymä Dolby Atmos for Headphones toimii samoin.
En ole löytänyt siitä paljoa pelivideoita, mutta ainakaan se ei turvota bassoa ja kaiu kuin uimahalli kuten vanha Dolby Headphone.

Kiitos! No tuossa on hyvin kaikki kiteytettynä! Tämä selvensi aika paljon. Eli Jos esim ostan Noi AKG:t ja sit vaik Soundblaster Z kortin, niin sillä pääsis aika pitkälle. Onkos noissa Asuksen ja Creativen äänipiireissä mitään radikaalia eroa? Creative itsella aiemmin ollut ja tykkäsin
 

Tai kokeilehan tukanleikkuussa käyntiä:


Peli(brändi)kuulokkeethan ovat käytännössä kusetusta.
Laitetaan halparihkamaan jännät värit/erikoinen ulkonäkö ja nimi ja pumpataan hintaan ilmaan kuin Adolf Trumpin egossa on sitä.
Kingstonin HyperX:t ovat harvoja pelikuulokkeita jotka ovat sentään vakavasti yrittävän budjettivalmistajan tekemiä.
QPADit ovat myös kyseisen Takstarin tekemiä. (QH-85 harvoja avoimia peliheadsettejä)

"Aidot surround" kuulokkeet ne vasta ovatkin kusetusta.
Kaatopaikkakuormallinen vielä halvempia Kiinakuraelementtejä taatusti ilman että mitään on viritetty kunnolla toimimaan yhdessä ei voi tehdä muuta kuin paskoa äänenlaatua. (tosin voi se kyllä paremmalta kuulostaa kuin perus stereo)
Elementti on viritettävä toimimaan yhdessä koteloinnin kanssa aivan samoin kuin kaiuttimissa hyvän taajuusvasteen saamiseksi.
Eivätkä ne pysty koskaan jäljittelemään luonnollista äänten kulkeutumista eri kaiuttimista korviin.

Korviin kulkeutuvien ääniaaltojen käytöksen matemaattinen jäljittely ei kärsi niista ongelmista.
Tosin vaatii sitten kuulokkeiden äänenlaadulta paljon enemmän kuin mikään stereomusiikki vaikutelman hyvään toimivuuteen.
Mutta pelirihkamien hintoihin nähden ei tarvitse maksaa yhtään lisää: AKG K702 on yksiä ehdottomasti parhaita luureja yksityiskohtien erottamiseen kilpailullisessa pelaamisessa neutraalilla bassollaan ja analyyttisellä äänellään.
Jos neutraalia hauskempaa bassoa haluaa, niin Beyerin DT990 on hintaansa nähden erinomainen pelaamiseen.

Toinen haaste on että HRTF algoritmit käyttävät mallina keskimääräistä pään muotoa.
Ja jos kuuntelijan pään muoto poikkeaa enemmän keskimääräisestä, niin immersio heikkenee.
Mutta toisaalta sitä on kyllä helppo testata binaural-äänen sisältävillä pelivideoilla.
Ja Creativella pitäisi olla viimeistelyn alla pään ja korvan muodolle kustomoitavan HRTF algoritmin tuotteita.
Olisi aikamoinen emämunaus jos eivät sitä toisi äänikortteihin.

Creative myös myy nykyisen algoritmin sisältävää ohjelmistoa, joka toimii minkä tahansa äänikortin kanssa asentuen "virtuaaliseksi" äänikortiksi äänilähteiden ja fyysisen äänikortin väliin:
Sound Blaster X-Fi MB3

Microsoftin online kaupassaan myymä Dolby Atmos for Headphones toimii samoin.
En ole löytänyt siitä paljoa pelivideoita, mutta ainakaan se ei turvota bassoa ja kaiu kuin uimahalli kuten vanha Dolby Headphone.

Ei juma, mikä toi ekä pätkä oli ja toinen ääninäyte myös, toi parturi. Meinasin paskoa housuuni. Löytyi Hyper X:stä ainakin vaaka-akseli kokonaan ja muutenkin. Aivan uskomatonta
 
Kiitos! No tuossa on hyvin kaikki kiteytettynä! Tämä selvensi aika paljon. Eli Jos esim ostan Noi AKG:t ja sit vaik Soundblaster Z kortin, niin sillä pääsis aika pitkälle. Onkos noissa Asuksen ja Creativen äänipiireissä mitään radikaalia eroa? Creative itsella aiemmin ollut ja tykkäsin
Jos on tarkoitus äänistä "wall hackata" missä vastustajat ovat peleissä niin K702 on ehdotonta kärkeä.
Seuraava askel ylöspäin olisi se että peli näyttäisi kartalla äänilähteiden sijainnin pelihamon ympärillä.
"Detail whoringin" vastineena basso vain on hyvin neutraali, niin siltä ei kannata hauskinta immersiota odottaa.
Dolby Headphonesta poiketen Creativen algoritmi on bassoneutraali ja basson boostaus equlla voisi vaatia vähän järeämpää lähtöä.
AKGt vaativat keskimääräistä (ja Beyeriä) enemmän sähkötehoa per dB ottaen sen virtana.

Ja erikoisemman kokoiselle päälle AKG:n "automaattinen" pannan säätö ei ehkä ole paras.
Isolla päällä voisi tuntua puristavalta ja pienellä varsinkin alaspäin kapenevalla päällä voisi yrittää kupit valua alaspäin.
Beyerissä taas on manuaalista säätövaraa reilusti.
Itseltä löytyy K702 bassoneutraaliksi verrokiksi ja neutraalia jykevämmän basson K712 ja Beyerin DT990.


Tekniseltä D/A muunnoksen laadultaan tuoreemmat Realtekit eivät nyt ole ole mitään huonoja, jos vain toteutus emolevyllä on hyvä.
Mutta niistä tosiaan puuttuu binaural-simulaatio, ellei siihen ole erillistä ohjelmistoa.



Ei hitto, tää on jo aika friikkiä kun meinaa väkisinkin katsella ympärilleen että mitä hittoa :D
Niin niitä korvia/aivoja "vedetään nenästä"...

Aika surkea vain keskimääräinen peliäänien tilanne vertailussa siihen mitä voisi olla.
Jos Microsoft ei olisi tappanut peliäänten rautalaskentaa äänikortit voisivat laskea binaural äänen pelin alkuperäisestä äänidatasta äänilähteiden 3D-sijainteineen ja peliympäristön akustisesta mallista.
Nyt joudutaan tyytymään valmiiksi tasoon litistettyihin häviöllisiin 5.1/7.1 ääniin, laskettuna mitä sattuu koodilla.
Äänipuoli kun on jäänyt kokonaan toissijaiseksi grafiikan ja muun alle.
 
Jos on tarkoitus äänistä "wall hackata" missä vastustajat ovat peleissä niin K702 on ehdotonta kärkeä.
Seuraava askel ylöspäin olisi se että peli näyttäisi kartalla äänilähteiden sijainnin pelihamon ympärillä.
"Detail whoringin" vastineena basso vain on hyvin neutraali, niin siltä ei kannata hauskinta immersiota odottaa.
Dolby Headphonesta poiketen Creativen algoritmi on bassoneutraali ja basson boostaus equlla voisi vaatia vähän järeämpää lähtöä.
AKGt vaativat keskimääräistä (ja Beyeriä) enemmän sähkötehoa per dB ottaen sen virtana.

Ja erikoisemman kokoiselle päälle AKG:n "automaattinen" pannan säätö ei ehkä ole paras.
Isolla päällä voisi tuntua puristavalta ja pienellä varsinkin alaspäin kapenevalla päällä voisi yrittää kupit valua alaspäin.
Beyerissä taas on manuaalista säätövaraa reilusti.
Itseltä löytyy K702 bassoneutraaliksi verrokiksi ja neutraalia jykevämmän basson K712 ja Beyerin DT990.


Tekniseltä D/A muunnoksen laadultaan tuoreemmat Realtekit eivät nyt ole ole mitään huonoja, jos vain toteutus emolevyllä on hyvä.
Mutta niistä tosiaan puuttuu binaural-simulaatio, ellei siihen ole erillistä ohjelmistoa.



Niin niitä korvia/aivoja "vedetään nenästä"...

Aika surkea vain keskimääräinen peliäänien tilanne vertailussa siihen mitä voisi olla.
Jos Microsoft ei olisi tappanut peliäänten rautalaskentaa äänikortit voisivat laskea binaural äänen pelin alkuperäisestä äänidatasta äänilähteiden 3D-sijainteineen ja peliympäristön akustisesta mallista.
Nyt joudutaan tyytymään valmiiksi tasoon litistettyihin häviöllisiin 5.1/7.1 ääniin, laskettuna mitä sattuu koodilla.
Äänipuoli kun on jäänyt kokonaan toissijaiseksi grafiikan ja muun alle.
Okei. Eli löytyykö tuo Bi-natural simulaatio sit esim. creativen Sounblastereista??? Ja joo, toi äänimaailma ihmetytttää pelisaralla, et parempaankin varmasti pytyttäisiin. Noihinkin pitäisi saada jokin standardi. Olis vaik Dolby Atmos tai Dolby true Hd ja se olis kaikilla. Äänikorttivalmistajienkinnolis paljon helpompaa.
 
Morjes!

Pitäisi löytää itselle laadukkaat, mutta kumminkin järkevän hintaiset langattomat kuulokkeet pääasiassa pelailuun. Jos noille nyt budjettia pitää lyödä niin vaikka max. 200€. Katsellut jo muutamia vaihtoehtoja, joista nyt on revikoidenkin perusteella hankala päättää.

Corsair HS70 Wireless, langattomat pelikuulokkeet mikrofonilla, hiilikuitu/musta - 109,90€

SteelSeries Arctis 7, langattomat pelikuulokkeet mikrofonilla, DTS Headphone:X 7.1, musta - 169,90€

Nämä nyt ulkoasultaan ovat eniten miellyttäneet, muut tuntuvat olevan klassista "gamerlookkia". :DOnko joillaki mitään sanomista näistä kahdesta vai jotain muita suosituksia? Valmiina on jo Superluxin HD681 ModMicilla varustettuna niin ei tarvitse alkaa tätä suosittua vaihtoehtoa tarjoamaan. Toki nämäkin voisi jättää täysin ostamatta jos ihan kauheita räpellyksiä ovat hintaansa nähden. Revikoissakin näitä joko hypetetään äänenlaadultaan tai haukutaan alimpaan helvettiin, joten hankala lähteä ostopäätöksiä tekemään.
 
Pitäisi löytää itselle laadukkaat, mutta kumminkin järkevän hintaiset langattomat kuulokkeet pääasiassa pelailuun.
Siinähän se ongelma onkin että saisi järkevään hintaan laatua muodikkaasti langattomana.
HD681:n puoli-avoimuudesta päätellen ei ole ympäristön melua vaimennettavaksi, niin avoin rakennekin olisi parempi suljettujen purkkien sijaan.

10v sitten Sennheiserillä oli langattomat avoimet kuulokkeet 200€ hintaluokassa.
Mutta malliston uudistuksissa ovat mokomat hilanneet hintaa reilusti ylöspäin ja nyt siihen saa vain suljettuja.
Jotka eivät ole käytännössä avoimiin kuulokkeisiin keskittyneen Senkun osaamisaluetta ja tuskin pärjäävät budjetti-Superluxeille.
(Sennheiser on se joka kehitti avoimen rakenteen kuulokkeet, tuoden pienoisen vallankumouksen äänenlaatuun)
HD330:stä tiedän että Superlux pystyy antamaan oikeasti haastetta audiovalmistajien avoimille luureille.

Tuo Corsairhan on korkeintaan muotihypekkäämpi versio HS50:stä, joka suljettuna tusinahalpiksena tuskin on lähelläkään Superluxeja.
Enkä luottaisi hypeseriesiin yhtään enempää hintaa vastaavan äänenlaadun antamisessa.
Näiden pelirihkamien "testitkään" kun jos eivät ole suoraan täyttä mainosta, eivät käytännössä testaa oikeasti itse kuulokkeita.
Ja selvästi yritetään vältellä vertaamista audiovalmistajien kuulokkeisiin.
 
Okei. Eli löytyykö tuo Bi-natural simulaatio sit esim. creativen Sounblastereista??? Ja joo, toi äänimaailma ihmetytttää pelisaralla, et parempaankin varmasti pytyttäisiin. Noihinkin pitäisi saada jokin standardi. Olis vaik Dolby Atmos tai Dolby true Hd ja se olis kaikilla. Äänikorttivalmistajienkinnolis paljon helpompaa.
Binaural simulaatio löytyy kaikista Creativen äänikorteista alkaen budjettiluokan Audigy Fx:stä.
Eroina on liitäntöjen määrät, D/A muunnoksen (se DAC) laatu ja kuulokelähdön taso.

Kun pyörän keksimisessä uudelleen ei ole järkeä, niin Audigy Fx itse asiassa käyttää Realtekin ALC898:a, mutta lisäten opampin kuulokelähtöön.
SB Z:ssa tulee sitten kattavammat liitännät, DD/DTS 5.1 enkoodaus optiselle lähdölle ja luokkaa ylempi oikein hyvätasoinen DAC.
 
Tietääkö joku hyvää ja edullista bluetooth chat-kuulokemikkiä (jossa kuuloke vain toisella puolella), joka ei peitä liikaa ympäristön ääniä? Käyttökohteena kommunikointi pelikavereiden kanssa peliäänten tullessa Dolby Atmos -kotiteatterista. Olen tähän asti käyttänyt Sennheiserin toispuoleista kuulokemikkiä USB-hubiin (hubiin kytketty myös hiiri) kytkettynä, hubi näppiksen USB-läpivientiin kytkettynä. Jostain syystä yhteys on alkanut katoamaan välillä, eli hiiri lakkaa toimimasta sekunniksi eikä kaveri kuule enää puhettani. Olen testannut kahdella eri merkkisellä USB-hubilla ja pätkimistä tapahtuu molemmilla. Näppiskään tuskin on viallinen, sillä hiiri ei menetä koskaan yhteyttä, kun se on kytkettynä suoraan näppiksen USB-läpivientiin.

Spoilerissa kuva

2q1uq75.jpg
 
Binaural simulaatio löytyy kaikista Creativen äänikorteista alkaen budjettiluokan Audigy Fx:stä.
Eroina on liitäntöjen määrät, D/A muunnoksen (se DAC) laatu ja kuulokelähdön taso.

Kun pyörän keksimisessä uudelleen ei ole järkeä, niin Audigy Fx itse asiassa käyttää Realtekin ALC898:a, mutta lisäten opampin kuulokelähtöön.
SB Z:ssa tulee sitten kattavammat liitännät, DD/DTS 5.1 enkoodaus optiselle lähdölle ja luokkaa ylempi oikein hyvätasoinen DAC.
Nonii, Asia kunnossa. Sen verran vielä vaivaan, että kuinka tuo binaturan simulaatio käytännössä esim peleissä toimii? Eli Peleissä käsittääkseni on tehty ainakin uudemmissa ihan useita äänikanavia, koska niitä ainakin kotiteatterivahvistin osaa jakaa oikeisiin äänikenttiin, mutta ottaako tuo binatural ohjelma siis koko datan vastaan ja päättelee sit, millaisilla viiveillä yms ajetaan kumpaankin korvaan, että se saisi saman vaikutelman aikaiseksi?
 
Nonii, Asia kunnossa. Sen verran vielä vaivaan, että kuinka tuo binaturan simulaatio käytännössä esim peleissä toimii? Eli Peleissä käsittääkseni on tehty ainakin uudemmissa ihan useita äänikanavia, koska niitä ainakin kotiteatterivahvistin osaa jakaa oikeisiin äänikenttiin, mutta ottaako tuo binatural ohjelma siis koko datan vastaan ja päättelee sit, millaisilla viiveillä yms ajetaan kumpaankin korvaan, että se saisi saman vaikutelman aikaiseksi?
Äänikortti esittää peleille olevansa 5.1 tilassa.
Kuulokkeiden valinta ja SBX Pro Surroundin enabloinnin kortin ohjauspaneelista pitäisi automaattisesti vaihtaa Windowsin toistoasetuksiin päälle 5.1 konfiguraatio, mutta se on hyvä tarkistaa.
 
Äänikortti esittää peleille olevansa 5.1 tilassa.
Kuulokkeiden valinta ja SBX Pro Surroundin enabloinnin kortin ohjauspaneelista pitäisi automaattisesti vaihtaa Windowsin toistoasetuksiin päälle 5.1 konfiguraatio, mutta se on hyvä tarkistaa.
Kiitos. Näköjään suosittu kortti toi Soundblasterin Z kinnverkkiksestä ja jimmsiistä loppu :)
 
Hakusessa olisi "ei-pelikuulokkeen-näköiset", kankaisella pehmusteella, over ear malliset ja langattomat kuulokkeet.

Lisäksi pitäisi olla hyvät pelikäytössä.

Ei tarvi olla halvat, mutta ei mitkään viiden sadan kuulokkeetkaan tunnu järkevältä.

Käytössä nyt Bosen vastamelukuulokkeet. Äänen puolesta suht ok, mutta muista ei oikein ole kokemustakaan.
Niissä vain tekonahka hiostuttaa korvia sisältä pidemmän päälle..
 
Hakusessa olisi "ei-pelikuulokkeen-näköiset", kankaisella pehmusteella, over ear malliset ja langattomat kuulokkeet.

Lisäksi pitäisi olla hyvät pelikäytössä.

Ei tarvi olla halvat, mutta ei mitkään viiden sadan kuulokkeetkaan tunnu järkevältä.
Jos ei ole tarvetta ulkoisten äänten eristykselle niin avoimia suosisin.
Veluureiden kanssa eivät paljoa hiosta vaikka pitäisi päässä koko päivän.

Valinnanvarana vain on lähinnä Senkun RS185.
HifiStudio - SENNHEISER RS 185 LANGATON KUULOKE
Sennheiser RS 185 ‐digitaalinen langaton kuulokejärjestelmä 269,90 €
Akutkin ovat standardit AAA-Eneloopit, niin ovat helppoja vaihtaa kun alkavat väsymään.

Alemmat suljetut mallit taas tuskin ovat kovin päteviä pelaamiseen, kun suljettu rakenne ei kuulu Senkun osaamisalueeseen.
 
löytyykös mitään kelvollisia usb-headsettejä pelikäyttöön. Jostain syystä ei suostu mikki-linja pelittään laisinkaan että joskos usbilla sais toimimaan.
 
löytyykös mitään kelvollisia usb-headsettejä pelikäyttöön. Jostain syystä ei suostu mikki-linja pelittään laisinkaan että joskos usbilla sais toimimaan.
Kyllä se USB tarkoittaa käytännössä jotain ylihinnoiteltua pelibrändirihkamaa.
Ja jos ei emolevyn mikkiportti suostu toimimaan, niin kyllä sitä nyt löytyy vaikka USBiin tökättäviä äänikortteja joihin mikin voi kytkeä.

Tosin jos käyttönä on kuulokkeilla pelaaminen, niin emolevyjen integroidut äänikortit ovat siihen yleensä pahasti vajaavaisilla ominaisuuksilla.
Yhtään pätevillä kuulokkeilla binaural-ääni parantaa immersiota todella rajusti.
Kunnollisilla kuulokkeilla pystyy hahmottamaan suunnan lisäksi etäisyyttäkin.
Kunhan vain HRTF-algoritmi on kunnollinen, kuten Creativen korteissa.
 
mikähän se nykyään on halvin suositeltava äänikortti, joskus aikoinaan se oli asus Xonar DG joka löytyisi PCI-väyläisenä itseltäkin mutta eihän se pirulainen tuohon uuteen emoon mene.
 
Nuo taitaa ainakin olla Komplettilla tarjouksessa 99e, eli hyvässä alennuksessa. Itsekin miettinyt langatonta headsettia jota olisi kätevä käyttää casual pelailuun pc:llä ja ps4:lla ja perus "taustamusiikin" popitteluun.

Vähän tosin epäilyttää siirtyä suljettuihin(?) kuulokkeisiin Qpad QH-85:n jälkeen...

Hieman tosiaan epäilyttää, sen verran hyvät olleet nuo parit viimeiset Superluxit ettei muuhun tekisi mieli siirtyä. Hieman kalliit nuo langattomatkin vain casuaaliin pelailuun mihin itsekkin niitä olin ajatellut. Pitänee pohtia, nuo casuaalimmat pelit (Witcher 3, No Mans Sky jne..) kuulostavat äänimaailmaltaan niin huikeilta näillä nykyisillä kannuilla.
 
Hieman tosiaan epäilyttää, sen verran hyvät olleet nuo parit viimeiset Superluxit ettei muuhun tekisi mieli siirtyä. Hieman kalliit nuo langattomatkin vain casuaaliin pelailuun mihin itsekkin niitä olin ajatellut. Pitänee pohtia, nuo casuaalimmat pelit (Witcher 3, No Mans Sky jne..) kuulostavat äänimaailmaltaan niin huikeilta näillä nykyisillä kannuilla.

Superluxit on kieltämättä ylivertaiset ainakin musiikin kuuntelussa, siis jos ajatellaan minkä hintaiset luurit ne on.

Huom. Komplettin tarjous taitaa olla vain tänään voimassa, jos siihen meinaa tarttua.
 
Vähän tosin epäilyttää siirtyä suljettuihin(?) kuulokkeisiin Qpad QH-85:n jälkeen...
Takstarin tekemät nuo QH-85:t.
Vaikka avoimelle rakenteella basson tuntu onkin heikompi, muuten pitäisi olla reilusti paremmat kuin suljettu versio QH-90:ssä/HyperX Cloudissa.
Jos ovat yhtään samaa tasoa kuin Superluxin HD-330, niin tuskin monet suljetut pääsevät samaan.
 
suosittelen isosti bosea. varaosia lyötyy ja olenkin ostanut heidän verkkokaupasta varaosia.(koira pureskellut piuhoja ja silikonisuojia) iso plussa varaosista!
omistan tällä hetkellä ja kaikki toiminnassa:. soundtrue ultra, soundsport wireless
ja n 5vanhat on earit.
Pidän "BOSE" soundista koska tasaisen tarkka äänimaailma.

jbl everest elite 750nc hyväksi todettu langaton vaihtoehto. päädyin alennuksen vuoksi JBL:ään maksoin 150e(300ovh). eli halusin päästä NC ominaisuuteen käsiksi. Tassu näille kuulokkeille, päässä ovat kuin peltorit eli eivät kevyet olleskaan ja sulkee tausta äänet melko tehokkaasti. Parhaat kuulokket minusta.
töissä yleensä vedän bose wirelesit päässä, koska kevyet ja jos ihmismekkalaa jbl puuttuu peliin.

mitä tulee tilaääniin, niin ohessa tietoa.
Xbox One audio: Dolby Atmos for Headphones vs. Windows Sonic for Headphones
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin itse tommoset Qpad QH-85:t keskiviikkona kun kyllästyin vihdoin HyperX Cloudien rahtaamisen työpaikan ja kodin väliä. Pitkään meinannut vaan ostaa toiset HyperX:t mutta ihan @E.Tn mieliksi ostin tommoset avoimet Qpadit testiin, kun kotona kuitenkin nimenomaan pelikäyttöön tulee. Töissä suljetut on kyllä ihan must, kun on välillä semmonen hälinä open spacessa, mutta kotona onkin sit hiljaisempaa. Lähinnä halusin edes ok-tason luurit, joissa olisi mikki ilman mitään pöytämikki-säätämistä, olen ihan tyytyväinen HyperXien mikkiin esimerkiksi ollut. :comp:

Nyt on vaan sitten kuulokkeita kaikki paikat täynnä, kun kotona on myös yhdet Fostexit, joista pitäisi jaksaa kuulokejakki korjata, kun hävittää äänen oikeasta kanavasta vähän väliä, jotkut Sonyn hinnat alkaen -AC luurit, joita en tykkää yhtään käyttää, koska onear ja sit on vielä useammat nappikuulokkeet. Pitäisi jaksaa myydä noita pois, kaipa ne joku trokari käy hakemassa kun laittaa kaikki samaan pakettiin ja myy tarpeeksi halvalla. :joy:

Kunhan saan kuulokkeet pelipaikoille niin voin kirjoittaa jonkin sortin revikkaa nopeasti, sikäli kun ketään kiinnostaa. :comp:

On kyllä tämä oma kuulokepuuhastellut mennyt ikävästi väärään suuntaan tässä viime vuosina: Sennheiser HD600 -> Fostex T50rp Mk3 -> Qpad QH-85. :rolleyes:
 
Tuli tuossa viime viikolla kustin kyydissä tuollaiset Audeze Mobius -kuulokkeet mistä löytyy myös 7.1 -tila. Täytyykö peleistä laittaa erikseen ääniasetuksista "kotiteatteri" päälle vai antaako sen olla vain stereona?
 
Kyllähän noi Sonyn pulset tärisi myös. Bf 3:ssa oli ihan hauskaa lentää ja ajaa tankilla kun kuulokkeet alkoi täriseen :D. Olivat muuten hyvät, mutta ulkoisesti natisi ja alkoi menee rikki vähän joka puolelta.
 
Tuli tuossa viime viikolla kustin kyydissä tuollaiset Audeze Mobius -kuulokkeet mistä löytyy myös 7.1 -tila. Täytyykö peleistä laittaa erikseen ääniasetuksista "kotiteatteri" päälle vai antaako sen olla vain stereona?
Windowsin toistoasetuksissa pitää olla päällä 5.1/7.1.
 
Jos ei ole tarvetta ulkoisten äänten eristykselle niin avoimia suosisin.
Veluureiden kanssa eivät paljoa hiosta vaikka pitäisi päässä koko päivän.

Valinnanvarana vain on lähinnä Senkun RS185.
HifiStudio - SENNHEISER RS 185 LANGATON KUULOKE
Sennheiser RS 185 ‐digitaalinen langaton kuulokejärjestelmä 269,90 €
Akutkin ovat standardit AAA-Eneloopit, niin ovat helppoja vaihtaa kun alkavat väsymään.

Alemmat suljetut mallit taas tuskin ovat kovin päteviä pelaamiseen, kun suljettu rakenne ei kuulu Senkun osaamisalueeseen.

Kiitoksia suosituksesta!

Päädyin kuitenkin Corsairin malliin, kun pääsi kokeilemaan päähän ja koneella Gigantissa.

Linkki
(Liian pitkä osoite)

Ei tunnu olevan montaa kuulokketta ilman keinonahkaa.

Mutta erittäin hyvät ensikokemuksen jälkeen. Kiinteä varsimikki hieman kiusasi olemassaolollaan sekä hieman epätyylikäs ulkomuoto. Ääni on loistava. Pelissä suuntien vaihdossa vähän meinaa olla outoa, kun jokin ääni vaimenee mielestäni liian jyrkästi. Esim edessä jokin mootori jyrisee ja kääntymällä ääni muuttaa suuntaa kivasti, mutta sitten se loppuu melkein kokonaan, kun jää jonnekkin taakse.
Toki tuollainen on varmasti vaikea tehdä ja toisaalta suunnat erottaa paremmin noin.

Musiikki kuulostaa erittäin hyvältä näillä.
Voin suositella.

Kokeilin Steelseriessejä, mutta minulla ne osuvat korvalehteen vaikka aika peruskorvat mielestäni minulla on. Ihan vähän osuvat, mutta sen verran, että en sen enempää jäänyt miettimään.
 
Superluxin HD 681 ja HD 681 evot on tullut omistettua, joista tämä evoluutiomalli edustaa parempaa kuunteluelämystä kuin edeltäjänsä. HD 681 Evosta ei enää ääntä kuulu kuin toiselta puolelta, kun johdon kytkökset eivät kestäneet parin vuoden päivittäistä käyttöä enempää.

HD 681 evo 14.6.2016 ostettu (hinta 29€) ja ainakin vielä toimii OK. Lähes päivittäistä käyttöä joten ainakin ovat hintansa arvoiset olleet (lasken että ellei aivan heti hajoa päästään kuitenkin alle euro per kuukausi hintaan mikä on mielestäni jo kohtuu halpaa kun käyttöelektroniikasta tietokoneiden parissa puhutaan). Saa nähdä miten jatkossa mutta rapiat 2v ainakin toimineet ilman ongelmia.
 
Pelissä suuntien vaihdossa vähän meinaa olla outoa, kun jokin ääni vaimenee mielestäni liian jyrkästi. Esim edessä jokin mootori jyrisee ja kääntymällä ääni muuttaa suuntaa kivasti, mutta sitten se loppuu melkein kokonaan, kun jää jonnekkin taakse.
Toki tuollainen on varmasti vaikea tehdä ja toisaalta suunnat erottaa paremmin noin.
Kyllä siinä silloin jotain paskaa on jossain.
Etu-taka suunta ei välttämättä ole kaiken tyyppisillä äänillä kovin selvä ja tarvitsisi varmaan kustomoitavan HRTF-algoritmin parhaaseen vaikutelmaan.
Mutta ei ääni missään kohtaa mihinkään katoa millään kunnollisella algoritmilla ja kunnollisilla kuulokkeilla.
Mutta siihen laatuun on kyllä tuossa yhtä vähän luottamista kuin poliitikkoihin.

Tuossa on hyvä testi kuulokkeille takasuunnille:
 
Pitäisi löytää tyttöystävälle amp/dac setti joka ei ole täyttä paskaa, kuulokkeiksi tulossa joko AKG K712 Pro tai HD6XX senkut. Budjetti olisi luokkaa 100€ max. En tiedä tekeekö sillä dacilla pakosti mitään, mutta jokin vahvari tuohon kylkeen varmaan tarvitaan. Yhtenä vaihtoehtona olisi varmaan äänikortin hankkiminen pöytäkoneeseen? Käyttötarkoituksena lähinnä musiikin kuuntelut & elokuvien katselu, ja jonkin verran pelikäyttöä.

Apua kaivataan!
 
Kyllä siinä silloin jotain paskaa on jossain.
Etu-taka suunta ei välttämättä ole kaiken tyyppisillä äänillä kovin selvä ja tarvitsisi varmaan kustomoitavan HRTF-algoritmin parhaaseen vaikutelmaan.
Mutta ei ääni missään kohtaa mihinkään katoa millään kunnollisella algoritmilla ja kunnollisilla kuulokkeilla.
Mutta siihen laatuun on kyllä tuossa yhtä vähän luottamista kuin poliitikkoihin.

Ei se ääni lakkaa. Vaimenemisen nopeus on mielestäni vain liian nopea. Siis joissain tilanteissa.

Laatu noin fyysisesti ei herätä luottamusta vuosien kestosta.
Äänenlaatuun/-erotteluun minulla on vertailuna Bosen jotkut vastamelukuulokkeet ja nämä Corsairit hakkaa ne todella selvällä erolla.
Muusta en tiedä.
 
Onko mahdollista laittaa kahdet kuulokkeet kiinni yhtäaikaa koneeseen jotta voin vaan vaihtaa kuulokkeita lennosta toisiin? Ja valitsisi sitten äänistä kuulokkeet mistä ääni tulee ulos. AKG 702 ja HD 59x kuulokkeet käytössä ja koneessa AE-5 äänikortti. Hoituuko homma vaan jollain splitter johdolla ja jos hoituu voiko äänenlaatu mahdollisesti kärsiä vrt. Yhdistetty suoraan äänikorttiin.

Tällä hetkellä siis vaihdan aina johtojen paikkoja koneen takana..
 
asiasta ei fatka tietoa, mutta järki sanoo splitteri jakaa sen antotehon puoliksi, oletus molempiin tulee sama ääni kokoajan. se onko huomattava ei tietoa.
paras olisi vain tökätä kuulokkeet koneeseen millä haluaa kuunnella. Sellainen 3,5mm piuha naaraspalalla väliin, että vaihdon teet pöydällä etkä koneen takana suositus.
 
Onko mahdollista laittaa kahdet kuulokkeet kiinni yhtäaikaa koneeseen jotta voin vaan vaihtaa kuulokkeita lennosta toisiin? Ja valitsisi sitten äänistä kuulokkeet mistä ääni tulee ulos. AKG 702 ja HD 59x kuulokkeet käytössä ja koneessa AE-5 äänikortti. Hoituuko homma vaan jollain splitter johdolla ja jos hoituu voiko äänenlaatu mahdollisesti kärsiä vrt. Yhdistetty suoraan äänikorttiin.
AE-5 kyllä pukkaisi ulos riittävästi tehoa kaksillekin luureille.
Mutta ongelma on se että nuo vaativat hyvin erilaisen jännitteen per dB.
Eli vaikka audiokytkimellä pystyisi vaihtamaan kuulokkeesta toiseen, äänenvoimakkuus vaihtelisi rajusti ilman sen käsin säätämistä jokaisen vaihdon yhteydessä.

Sarjavastussäätimellä voisi kyllä rajoittaa jännitettä/virtaa Senkuille, mutta niiden rajun impedanssivaihtelun takia se pöhöttäisi bassoa.
Samoin damping factor ja sen mukana ääni menisi mahdollisesti päin persettä.
Itse asiassa saattaisi bassokin kadota tarvittavan sarjavastuksen tason takia.
HD595:llä ensin sarjavastussäätimellä signaalia vaimentaessa basso hieman voimistui, mutta tietyn rajan jälkeen bassosta hävisi puhti ja koko ääni puuroitui.

Tuntuvat myös olevan Suomessa myytävät audiokytkimet RCA-liittimillä.
HQ ASWITCH-3 audiokytkin 24,90 €
Eli tarvitsisi 3.5mm uros-RCA uros kaapelin äänikortista tuolle ja kuulokkeille RCA uros-3,5mm naaras kaapelit.
 
Olen tässä miettinyt pidemmän aikaa langattomia kuulokkeita.
Tuo Komplettin koodi toimisi HyperX Flightiin ja näille jäisi hintaa noin 111€. Sitten taas aikaisemmin oli kokeilussa RS175 mutta en pitänyt suljetuista niin myös RS185 ovat käyneet harkinnassa.

Myös Artcis Pro Wireless käynyt mielessä.

Toki HyperX pitäisi hommata ne kankaiset kupit mutta kannattaako vai unohtaa vain ja mennä Senkuilla?
 
Beyerdynamicin DT770 80ohm ja Procaster DAC-03 MKII lähdössä tilaukseen. Samalla ajattelin Superluxin E205 mikin ja Behringer Xenyx Q802 USB
mixerin tilata.

Onko menevä setti? Onko halvempaa vaihtoehtoa jalustaksi mikille kuin Roden PSA-1?

Edit. Tosiaan, itsellä ei juurikaan minkäänlaista hajua mixereistä saatikka DACeista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Komplettin koodi toimisi HyperX Flightiin ja näille jäisi hintaa noin 111€. Sitten taas aikaisemmin oli kokeilussa RS175 mutta en pitänyt suljetuista...
No sitä samaa suljettua HyperX:ää se tuokin on.
Ei ole johtoa pois repiessä lähtenyt kansia irti...:p

Harmillisen heikoksi mennyt avointen langattomien tilanne.
Jokunen malliston "uudistus" aiemmin oli Senkun avoin langaton malli kohtuuhintaisempi.
 
Beyerdynamicin DT770 80ohm ja Procaster DAC-03 MKII lähdössä tilaukseen. Samalla ajattelin Superluxin E205 mikin ja Behringer Xenyx Q802 USB
mixerin tilata.

Onko menevä setti? Onko halvempaa vaihtoehtoa jalustaksi mikille kuin Roden PSA-1?
Jos on hiljainen ympäristöä, niin ottaisin avoimen DT990 Pron.
Beyerdynamic DT990 PRO avoimet kuulokkeet - St. Paul's Sound verkkokauppa

Ja jos tulee pelaamiseen tai elokuvien katseluun, niin äänikortit ovat muoti-"DACeja" paremmat.
 
Juurikin suljetun rakenteen takia oon noita DT770 hommaamassa. Noita Daceja nyt ollaan tunnuttu suosivan ja suosittelevan aika paljon, sen takia sellaiseen päätymässä.
Milloinkas muodilla on ollut tekemistä järkevyyden kanssa?
Tyhminä yhden tarkoituksen laitteina DACit osaavat tehdä vain sen digitaalisen stereosignaalin muuntamisen analogiseksi.
Ja pelien kaiuttimille miksaama stereoääni sukkaa pahasti kuulokkeilla.
Siinä ei ole edes varsinaista vasen-oikea suuntavaikutelmaa.
On vain hyvin keinotekoinen "ääni vasemmassa korvassa-ääni pään sisällä-ääni oikeassa korvassa" tunnelma, koska vasemman kanavan ääni ei pääse kulkeutumaan myös oikeaan korvaan ja päinvastoin.

Ja kuulokkeet pystyvät stereoääntä parempaankin.
Luonnollista korviin äänilähteestä tulevien äänten käytöstä matemaattisesti jäljittelemällä saa hyvillä kuulokkeilla hyvän 360 asteen suuntavaikutelman ja etäisyyden tunnun.
 
Milloinkas muodilla on ollut tekemistä järkevyyden kanssa?
Tyhminä yhden tarkoituksen laitteina DACit osaavat tehdä vain sen digitaalisen stereosignaalin muuntamisen analogiseksi.
Ja pelien kaiuttimille miksaama stereoääni sukkaa pahasti kuulokkeilla.
Siinä ei ole edes varsinaista vasen-oikea suuntavaikutelmaa.
On vain hyvin keinotekoinen "ääni vasemmassa korvassa-ääni pään sisällä-ääni oikeassa korvassa" tunnelma, koska vasemman kanavan ääni ei pääse kulkeutumaan myös oikeaan korvaan ja päinvastoin.

Ja kuulokkeet pystyvät stereoääntä parempaankin.
Luonnollista korviin äänilähteestä tulevien äänten käytöstä matemaattisesti jäljittelemällä saa hyvillä kuulokkeilla hyvän 360 asteen suuntavaikutelman ja etäisyyden tunnun.
No mitäs äänikorttia suosittelet?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 209
Viestejä
4 504 954
Jäsenet
74 340
Uusin jäsen
spacevector

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom