Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos pelkällä stereolla pelaa niin ei mitenkään.Ahaa, miten tuo suljettu vaikuttaa peleissä toiston tarkkuuteen??? Itselläni On Kingston Hyper Cloud Revolverit. Mielestäni aika jees pelit, tietty ei mulla ole vertailupohjaakaan
Jos pelkällä stereolla pelaa niin ei mitenkään.
Pelien stereo-miksaus kaiuttimille antaa aina "ääni vasemmassa/oikeassa korvassa tai ääni pään keskellä" vaikutelman riippumatta kuulokkeista.
Mutta binaural-ääni joka jäljittelee suoraan signaalissa pään ja korvalehtien aiheuttamia äänen tulosuunnasta riippuvia eroja korvien vastaanottamassa signaalissa taas vaatii tarkkaa toistoa.
Jos vain pään muoto on lähellä keskimääräistä, hyvillä kuulokkeilla on 360 suuntavaikutelman lisäksi myös selvä etäisyyksien tuntu.
Huonoilla kuulokkeilla se sama signaali taas voi kuulostaa kuin olisi pää ämpärissä veden alla:
Koko etäisyysvaikutelma katoaa ja kaikki tulee korvan vierestä toisten äänten ollassa vain vaimeampia kuin toiset.
En edes tiennyt että ääni voi olla niin huono, ennen kuin pääsin kokeilemaan yksiä suljettuja Turd Beachin pelirihkamia.
Sen siitä saa kun kokemukset ovat avoimista Beyereistä ja Senkuista...
Kingstonin donglen käyttämä Dolby Headphone on aika keskinkertainen ja kun ovat suljetut, niin tuskin on kovin hyvä etäisyyksien tuntu.
Tämän ensimmäinen minuutti on erittäin hyvä pikatesti kuulokkeille eri suunnista ja eri etäisyyksiltä tulevine äänineen:
Aika siisti pätkä!!! Eli nyt tyhmemmällekkin: Jos haluaisin saada itselle monikanavaäänet kuulokkeiden kautta peleihin, niin onko koko jutun ydin itse äänikortti joka osaa sit syöttää singnaalin kaikkine vaihe-eroineen kuulokkeisiin, kun kuulokkeisiin??? Tarkoitan sitä, et siis kummallekkin korvalle riittää yksi elementti. Eli ne itse kuulokkeet ei tartte olla välttämättä ns pelikuulokkeet??? Ja pystynkö saamaan emolevyn Realtekin valinnoista jonkin asteiset monikanavaäänet vai pitääkö olla tyylii Soundblaster Z??? Dolby Atmos löytyy himasta, mut kuuloketasolla alkoi kiinnostamaan. Olen ollut skeptinen, että voiko kuulokkeilla oikeasti kuulla takasivut yms, mut ilmeisesti voi!!!
Tai kokeilehan tukanleikkuussa käyntiä:
Tai kokeilehan tukanleikkuussa käyntiä:
Peli(brändi)kuulokkeethan ovat käytännössä kusetusta.
Laitetaan halparihkamaan jännät värit/erikoinen ulkonäkö ja nimi ja pumpataan hintaan ilmaan kuin Adolf Trumpin egossa on sitä.
Kingstonin HyperX:t ovat harvoja pelikuulokkeita jotka ovat sentään vakavasti yrittävän budjettivalmistajan tekemiä.
QPADit ovat myös kyseisen Takstarin tekemiä. (QH-85 harvoja avoimia peliheadsettejä)
"Aidot surround" kuulokkeet ne vasta ovatkin kusetusta.
Kaatopaikkakuormallinen vielä halvempia Kiinakuraelementtejä taatusti ilman että mitään on viritetty kunnolla toimimaan yhdessä ei voi tehdä muuta kuin paskoa äänenlaatua. (tosin voi se kyllä paremmalta kuulostaa kuin perus stereo)
Elementti on viritettävä toimimaan yhdessä koteloinnin kanssa aivan samoin kuin kaiuttimissa hyvän taajuusvasteen saamiseksi.
Eivätkä ne pysty koskaan jäljittelemään luonnollista äänten kulkeutumista eri kaiuttimista korviin.
Korviin kulkeutuvien ääniaaltojen käytöksen matemaattinen jäljittely ei kärsi niista ongelmista.
Tosin vaatii sitten kuulokkeiden äänenlaadulta paljon enemmän kuin mikään stereomusiikki vaikutelman hyvään toimivuuteen.
Mutta pelirihkamien hintoihin nähden ei tarvitse maksaa yhtään lisää: AKG K702 on yksiä ehdottomasti parhaita luureja yksityiskohtien erottamiseen kilpailullisessa pelaamisessa neutraalilla bassollaan ja analyyttisellä äänellään.
Jos neutraalia hauskempaa bassoa haluaa, niin Beyerin DT990 on hintaansa nähden erinomainen pelaamiseen.
Toinen haaste on että HRTF algoritmit käyttävät mallina keskimääräistä pään muotoa.
Ja jos kuuntelijan pään muoto poikkeaa enemmän keskimääräisestä, niin immersio heikkenee.
Mutta toisaalta sitä on kyllä helppo testata binaural-äänen sisältävillä pelivideoilla.
Ja Creativella pitäisi olla viimeistelyn alla pään ja korvan muodolle kustomoitavan HRTF algoritmin tuotteita.
Olisi aikamoinen emämunaus jos eivät sitä toisi äänikortteihin.
Creative myös myy nykyisen algoritmin sisältävää ohjelmistoa, joka toimii minkä tahansa äänikortin kanssa asentuen "virtuaaliseksi" äänikortiksi äänilähteiden ja fyysisen äänikortin väliin:
Sound Blaster X-Fi MB3
Microsoftin online kaupassaan myymä Dolby Atmos for Headphones toimii samoin.
En ole löytänyt siitä paljoa pelivideoita, mutta ainakaan se ei turvota bassoa ja kaiu kuin uimahalli kuten vanha Dolby Headphone.
Tai kokeilehan tukanleikkuussa käyntiä:
Peli(brändi)kuulokkeethan ovat käytännössä kusetusta.
Laitetaan halparihkamaan jännät värit/erikoinen ulkonäkö ja nimi ja pumpataan hintaan ilmaan kuin Adolf Trumpin egossa on sitä.
Kingstonin HyperX:t ovat harvoja pelikuulokkeita jotka ovat sentään vakavasti yrittävän budjettivalmistajan tekemiä.
QPADit ovat myös kyseisen Takstarin tekemiä. (QH-85 harvoja avoimia peliheadsettejä)
"Aidot surround" kuulokkeet ne vasta ovatkin kusetusta.
Kaatopaikkakuormallinen vielä halvempia Kiinakuraelementtejä taatusti ilman että mitään on viritetty kunnolla toimimaan yhdessä ei voi tehdä muuta kuin paskoa äänenlaatua. (tosin voi se kyllä paremmalta kuulostaa kuin perus stereo)
Elementti on viritettävä toimimaan yhdessä koteloinnin kanssa aivan samoin kuin kaiuttimissa hyvän taajuusvasteen saamiseksi.
Eivätkä ne pysty koskaan jäljittelemään luonnollista äänten kulkeutumista eri kaiuttimista korviin.
Korviin kulkeutuvien ääniaaltojen käytöksen matemaattinen jäljittely ei kärsi niista ongelmista.
Tosin vaatii sitten kuulokkeiden äänenlaadulta paljon enemmän kuin mikään stereomusiikki vaikutelman hyvään toimivuuteen.
Mutta pelirihkamien hintoihin nähden ei tarvitse maksaa yhtään lisää: AKG K702 on yksiä ehdottomasti parhaita luureja yksityiskohtien erottamiseen kilpailullisessa pelaamisessa neutraalilla bassollaan ja analyyttisellä äänellään.
Jos neutraalia hauskempaa bassoa haluaa, niin Beyerin DT990 on hintaansa nähden erinomainen pelaamiseen.
Toinen haaste on että HRTF algoritmit käyttävät mallina keskimääräistä pään muotoa.
Ja jos kuuntelijan pään muoto poikkeaa enemmän keskimääräisestä, niin immersio heikkenee.
Mutta toisaalta sitä on kyllä helppo testata binaural-äänen sisältävillä pelivideoilla.
Ja Creativella pitäisi olla viimeistelyn alla pään ja korvan muodolle kustomoitavan HRTF algoritmin tuotteita.
Olisi aikamoinen emämunaus jos eivät sitä toisi äänikortteihin.
Creative myös myy nykyisen algoritmin sisältävää ohjelmistoa, joka toimii minkä tahansa äänikortin kanssa asentuen "virtuaaliseksi" äänikortiksi äänilähteiden ja fyysisen äänikortin väliin:
Sound Blaster X-Fi MB3
Microsoftin online kaupassaan myymä Dolby Atmos for Headphones toimii samoin.
En ole löytänyt siitä paljoa pelivideoita, mutta ainakaan se ei turvota bassoa ja kaiu kuin uimahalli kuten vanha Dolby Headphone.
Jos on tarkoitus äänistä "wall hackata" missä vastustajat ovat peleissä niin K702 on ehdotonta kärkeä.Kiitos! No tuossa on hyvin kaikki kiteytettynä! Tämä selvensi aika paljon. Eli Jos esim ostan Noi AKG:t ja sit vaik Soundblaster Z kortin, niin sillä pääsis aika pitkälle. Onkos noissa Asuksen ja Creativen äänipiireissä mitään radikaalia eroa? Creative itsella aiemmin ollut ja tykkäsin
Niin niitä korvia/aivoja "vedetään nenästä"...Ei hitto, tää on jo aika friikkiä kun meinaa väkisinkin katsella ympärilleen että mitä hittoa
Okei. Eli löytyykö tuo Bi-natural simulaatio sit esim. creativen Sounblastereista??? Ja joo, toi äänimaailma ihmetytttää pelisaralla, et parempaankin varmasti pytyttäisiin. Noihinkin pitäisi saada jokin standardi. Olis vaik Dolby Atmos tai Dolby true Hd ja se olis kaikilla. Äänikorttivalmistajienkinnolis paljon helpompaa.Jos on tarkoitus äänistä "wall hackata" missä vastustajat ovat peleissä niin K702 on ehdotonta kärkeä.
Seuraava askel ylöspäin olisi se että peli näyttäisi kartalla äänilähteiden sijainnin pelihamon ympärillä.
"Detail whoringin" vastineena basso vain on hyvin neutraali, niin siltä ei kannata hauskinta immersiota odottaa.
Dolby Headphonesta poiketen Creativen algoritmi on bassoneutraali ja basson boostaus equlla voisi vaatia vähän järeämpää lähtöä.
AKGt vaativat keskimääräistä (ja Beyeriä) enemmän sähkötehoa per dB ottaen sen virtana.
Ja erikoisemman kokoiselle päälle AKG:n "automaattinen" pannan säätö ei ehkä ole paras.
Isolla päällä voisi tuntua puristavalta ja pienellä varsinkin alaspäin kapenevalla päällä voisi yrittää kupit valua alaspäin.
Beyerissä taas on manuaalista säätövaraa reilusti.
Itseltä löytyy K702 bassoneutraaliksi verrokiksi ja neutraalia jykevämmän basson K712 ja Beyerin DT990.
Tekniseltä D/A muunnoksen laadultaan tuoreemmat Realtekit eivät nyt ole ole mitään huonoja, jos vain toteutus emolevyllä on hyvä.
Mutta niistä tosiaan puuttuu binaural-simulaatio, ellei siihen ole erillistä ohjelmistoa.
Niin niitä korvia/aivoja "vedetään nenästä"...
Aika surkea vain keskimääräinen peliäänien tilanne vertailussa siihen mitä voisi olla.
Jos Microsoft ei olisi tappanut peliäänten rautalaskentaa äänikortit voisivat laskea binaural äänen pelin alkuperäisestä äänidatasta äänilähteiden 3D-sijainteineen ja peliympäristön akustisesta mallista.
Nyt joudutaan tyytymään valmiiksi tasoon litistettyihin häviöllisiin 5.1/7.1 ääniin, laskettuna mitä sattuu koodilla.
Äänipuoli kun on jäänyt kokonaan toissijaiseksi grafiikan ja muun alle.
Siinähän se ongelma onkin että saisi järkevään hintaan laatua muodikkaasti langattomana.Pitäisi löytää itselle laadukkaat, mutta kumminkin järkevän hintaiset langattomat kuulokkeet pääasiassa pelailuun.
Binaural simulaatio löytyy kaikista Creativen äänikorteista alkaen budjettiluokan Audigy Fx:stä.Okei. Eli löytyykö tuo Bi-natural simulaatio sit esim. creativen Sounblastereista??? Ja joo, toi äänimaailma ihmetytttää pelisaralla, et parempaankin varmasti pytyttäisiin. Noihinkin pitäisi saada jokin standardi. Olis vaik Dolby Atmos tai Dolby true Hd ja se olis kaikilla. Äänikorttivalmistajienkinnolis paljon helpompaa.
Nonii, Asia kunnossa. Sen verran vielä vaivaan, että kuinka tuo binaturan simulaatio käytännössä esim peleissä toimii? Eli Peleissä käsittääkseni on tehty ainakin uudemmissa ihan useita äänikanavia, koska niitä ainakin kotiteatterivahvistin osaa jakaa oikeisiin äänikenttiin, mutta ottaako tuo binatural ohjelma siis koko datan vastaan ja päättelee sit, millaisilla viiveillä yms ajetaan kumpaankin korvaan, että se saisi saman vaikutelman aikaiseksi?Binaural simulaatio löytyy kaikista Creativen äänikorteista alkaen budjettiluokan Audigy Fx:stä.
Eroina on liitäntöjen määrät, D/A muunnoksen (se DAC) laatu ja kuulokelähdön taso.
Kun pyörän keksimisessä uudelleen ei ole järkeä, niin Audigy Fx itse asiassa käyttää Realtekin ALC898:a, mutta lisäten opampin kuulokelähtöön.
SB Z:ssa tulee sitten kattavammat liitännät, DD/DTS 5.1 enkoodaus optiselle lähdölle ja luokkaa ylempi oikein hyvätasoinen DAC.
Äänikortti esittää peleille olevansa 5.1 tilassa.Nonii, Asia kunnossa. Sen verran vielä vaivaan, että kuinka tuo binaturan simulaatio käytännössä esim peleissä toimii? Eli Peleissä käsittääkseni on tehty ainakin uudemmissa ihan useita äänikanavia, koska niitä ainakin kotiteatterivahvistin osaa jakaa oikeisiin äänikenttiin, mutta ottaako tuo binatural ohjelma siis koko datan vastaan ja päättelee sit, millaisilla viiveillä yms ajetaan kumpaankin korvaan, että se saisi saman vaikutelman aikaiseksi?
Kiitos. Näköjään suosittu kortti toi Soundblasterin Z kinnverkkiksestä ja jimmsiistä loppuÄänikortti esittää peleille olevansa 5.1 tilassa.
Kuulokkeiden valinta ja SBX Pro Surroundin enabloinnin kortin ohjauspaneelista pitäisi automaattisesti vaihtaa Windowsin toistoasetuksiin päälle 5.1 konfiguraatio, mutta se on hyvä tarkistaa.
Jos ei ole tarvetta ulkoisten äänten eristykselle niin avoimia suosisin.Hakusessa olisi "ei-pelikuulokkeen-näköiset", kankaisella pehmusteella, over ear malliset ja langattomat kuulokkeet.
Lisäksi pitäisi olla hyvät pelikäytössä.
Ei tarvi olla halvat, mutta ei mitkään viiden sadan kuulokkeetkaan tunnu järkevältä.
Kyllä se USB tarkoittaa käytännössä jotain ylihinnoiteltua pelibrändirihkamaa.löytyykös mitään kelvollisia usb-headsettejä pelikäyttöön. Jostain syystä ei suostu mikki-linja pelittään laisinkaan että joskos usbilla sais toimimaan.
Audigy Fx.mikähän se nykyään on halvin suositeltava äänikortti, joskus aikoinaan se oli asus Xonar DG joka löytyisi PCI-väyläisenä itseltäkin mutta eihän se pirulainen tuohon uuteen emoon mene.
Nuo taitaa ainakin olla Komplettilla tarjouksessa 99e, eli hyvässä alennuksessa. Itsekin miettinyt langatonta headsettia jota olisi kätevä käyttää casual pelailuun pc:llä ja ps4:lla ja perus "taustamusiikin" popitteluun.
Vähän tosin epäilyttää siirtyä suljettuihin(?) kuulokkeisiin Qpad QH-85:n jälkeen...
Hieman tosiaan epäilyttää, sen verran hyvät olleet nuo parit viimeiset Superluxit ettei muuhun tekisi mieli siirtyä. Hieman kalliit nuo langattomatkin vain casuaaliin pelailuun mihin itsekkin niitä olin ajatellut. Pitänee pohtia, nuo casuaalimmat pelit (Witcher 3, No Mans Sky jne..) kuulostavat äänimaailmaltaan niin huikeilta näillä nykyisillä kannuilla.
Takstarin tekemät nuo QH-85:t.Vähän tosin epäilyttää siirtyä suljettuihin(?) kuulokkeisiin Qpad QH-85:n jälkeen...
Windowsin toistoasetuksissa pitää olla päällä 5.1/7.1.Tuli tuossa viime viikolla kustin kyydissä tuollaiset Audeze Mobius -kuulokkeet mistä löytyy myös 7.1 -tila. Täytyykö peleistä laittaa erikseen ääniasetuksista "kotiteatteri" päälle vai antaako sen olla vain stereona?
Windowsin toistoasetuksissa pitää olla päällä 5.1/7.1.
Jos ei ole tarvetta ulkoisten äänten eristykselle niin avoimia suosisin.
Veluureiden kanssa eivät paljoa hiosta vaikka pitäisi päässä koko päivän.
Valinnanvarana vain on lähinnä Senkun RS185.
HifiStudio - SENNHEISER RS 185 LANGATON KUULOKE
Sennheiser RS 185 ‐digitaalinen langaton kuulokejärjestelmä 269,90 €
Akutkin ovat standardit AAA-Eneloopit, niin ovat helppoja vaihtaa kun alkavat väsymään.
Alemmat suljetut mallit taas tuskin ovat kovin päteviä pelaamiseen, kun suljettu rakenne ei kuulu Senkun osaamisalueeseen.
Superluxin HD 681 ja HD 681 evot on tullut omistettua, joista tämä evoluutiomalli edustaa parempaa kuunteluelämystä kuin edeltäjänsä. HD 681 Evosta ei enää ääntä kuulu kuin toiselta puolelta, kun johdon kytkökset eivät kestäneet parin vuoden päivittäistä käyttöä enempää.
Kyllä siinä silloin jotain paskaa on jossain.Pelissä suuntien vaihdossa vähän meinaa olla outoa, kun jokin ääni vaimenee mielestäni liian jyrkästi. Esim edessä jokin mootori jyrisee ja kääntymällä ääni muuttaa suuntaa kivasti, mutta sitten se loppuu melkein kokonaan, kun jää jonnekkin taakse.
Toki tuollainen on varmasti vaikea tehdä ja toisaalta suunnat erottaa paremmin noin.
Kyllä siinä silloin jotain paskaa on jossain.
Etu-taka suunta ei välttämättä ole kaiken tyyppisillä äänillä kovin selvä ja tarvitsisi varmaan kustomoitavan HRTF-algoritmin parhaaseen vaikutelmaan.
Mutta ei ääni missään kohtaa mihinkään katoa millään kunnollisella algoritmilla ja kunnollisilla kuulokkeilla.
Mutta siihen laatuun on kyllä tuossa yhtä vähän luottamista kuin poliitikkoihin.
AE-5 kyllä pukkaisi ulos riittävästi tehoa kaksillekin luureille.Onko mahdollista laittaa kahdet kuulokkeet kiinni yhtäaikaa koneeseen jotta voin vaan vaihtaa kuulokkeita lennosta toisiin? Ja valitsisi sitten äänistä kuulokkeet mistä ääni tulee ulos. AKG 702 ja HD 59x kuulokkeet käytössä ja koneessa AE-5 äänikortti. Hoituuko homma vaan jollain splitter johdolla ja jos hoituu voiko äänenlaatu mahdollisesti kärsiä vrt. Yhdistetty suoraan äänikorttiin.
No sitä samaa suljettua HyperX:ää se tuokin on.Tuo Komplettin koodi toimisi HyperX Flightiin ja näille jäisi hintaa noin 111€. Sitten taas aikaisemmin oli kokeilussa RS175 mutta en pitänyt suljetuista...
Jos on hiljainen ympäristöä, niin ottaisin avoimen DT990 Pron.Beyerdynamicin DT770 80ohm ja Procaster DAC-03 MKII lähdössä tilaukseen. Samalla ajattelin Superluxin E205 mikin ja Behringer Xenyx Q802 USB
mixerin tilata.
Onko menevä setti? Onko halvempaa vaihtoehtoa jalustaksi mikille kuin Roden PSA-1?
Juurikin suljetun rakenteen takia oon noita DT770 hommaamassa. Noita Daceja nyt ollaan tunnuttu suosivan ja suosittelevan aika paljon, sen takia sellaiseen päätymässä.Jos on hiljainen ympäristöä, niin ottaisin avoimen DT990 Pron.
Beyerdynamic DT990 PRO avoimet kuulokkeet - St. Paul's Sound verkkokauppa
Ja jos tulee pelaamiseen tai elokuvien katseluun, niin äänikortit ovat muoti-"DACeja" paremmat.
Milloinkas muodilla on ollut tekemistä järkevyyden kanssa?Juurikin suljetun rakenteen takia oon noita DT770 hommaamassa. Noita Daceja nyt ollaan tunnuttu suosivan ja suosittelevan aika paljon, sen takia sellaiseen päätymässä.
No mitäs äänikorttia suosittelet?Milloinkas muodilla on ollut tekemistä järkevyyden kanssa?
Tyhminä yhden tarkoituksen laitteina DACit osaavat tehdä vain sen digitaalisen stereosignaalin muuntamisen analogiseksi.
Ja pelien kaiuttimille miksaama stereoääni sukkaa pahasti kuulokkeilla.
Siinä ei ole edes varsinaista vasen-oikea suuntavaikutelmaa.
On vain hyvin keinotekoinen "ääni vasemmassa korvassa-ääni pään sisällä-ääni oikeassa korvassa" tunnelma, koska vasemman kanavan ääni ei pääse kulkeutumaan myös oikeaan korvaan ja päinvastoin.
Ja kuulokkeet pystyvät stereoääntä parempaankin.
Luonnollista korviin äänilähteestä tulevien äänten käytöstä matemaattisesti jäljittelemällä saa hyvillä kuulokkeilla hyvän 360 asteen suuntavaikutelman ja etäisyyden tunnun.