normikuulokkeisiin joutuu varmaan sitten ulkoisen dacin hankkimaan, ja maksaa helposti enempi kuin perushyvät kuulokkeet.
usb ois siinä mielessä kätevämpi.
DAC eli Digital to Analog Converter on muotikusetustermi jolla myydään vähempää enempänä.
Ja sellainen löytyy aivan jokaisesta digitaalisesta laitteesta joka antaa ulos analogista äänisignaalia.
Ja äänikortit käyttävät aivan samoja D/A-muuntimia kuin kaikki muutkin audiolaitteet.
Itse asiassa yleensä todella päteviä.
Pelirihkamapaskeiden ja Fleabayn halpis USB-donglet ovat taatusti keskivertoja Realtekin piirejä heikommalla D/A-muunnoksella.
Täysin ylihypetetty Sennheiser GSX:kin on aitona pelihypetuotteena normi-Realtekkeja ja ~40€ Audigy Fx:ä heikommalla D/A-muunnoksella.
Eikä kuulokelähtökään ole yhtään Realtekin piirejä parempi!
Binaural-simulaatio siinä sentään on kärkeä Creativen algoritmien kanssa, mutta se ei muuta paskaa rautaa mihinkään.
Tyhminä yhden viran laitteenahan muotihypetys-DACit eivät osaa tehdä mitään muuta, kuin sen digitaalisen stereo-signaalin analogiseksi muuntamisen.
Ja sillä kaiuttimille tarkoitetulla pelin stereoäänellä ei kuulokkeilla saa muuta immersiota, kuin oikeassa/vasemmassa korvassa (kuin se sinne sisään yrittävä itikka/kärpänen) tai pään keskellä äänen.
Signaalista kun puuttuu kaikki pään ja korvalehden tuottamat muutokset, joista aivot päättelevät äänen 360 asteen tulosuunnan.
Ideaalitilanne tuota äänen käyttäytymistä jäljittelevälle binaural-simulaatiolle olisi alkuperäinen pelin äänimaailma äänilähteiden 3D-sijainteineen valmiiksi tasoon ja kiinteisiin kaiutinkanaviin mankeloidun äänen sijaan.
Mutta Microsoftin vistattua PC-pelaajia ahteriin käytännössä peliäänten rautakiihdytyksen tappamalla nyt joudutaan toivomaan, että pelikehittäjät olisivat laittaneet peliin pätevän äänirenderöijän tuottamaan kelvollisen 5.1/surround äänen äänikortin algoritmien lähdemateriaaliksi.
Tämän ensimmäinen minuutti on loistava pikatesti kuulokkeiden kyvykkyydelle laukauksilla erisuunnissa ja etäisyyksillä.
Vertailussa se normistereo on
tunnelmaltaan kuin eri pelistä
Tässä
pitempää pelinäytettä
Binaural-ääni vain vaatii kuulokkeilta paljon enemmän kuin mikään stereo-ääni.