Kuulokkeet, mikrofonit ja headsetit (peli- ja peruskäyttö)

Langattomat ovat eli dongleen bluetoothilla.

Tuossa sanotaan ettei tarvi mitään ajureita tms, eli plug and play laite, ja jos tuo dongletin/kuuloke korvaa äänikortin niin onkohan sille jotain softaa säädöille. Ei ainakaan missään ole mainintaa, taitaa vaan nuo kuulokkeiden eri äänitilat toimia säätöinä.

Oispa äänenlaatu siedettävä, muutoin vaikuttaa ihan pätevältä.
 
Langattomat ovat eli dongleen bluetoothilla.

Tuossa sanotaan ettei tarvi mitään ajureita tms, eli plug and play laite, ja jos tuo dongletin/kuuloke korvaa äänikortin niin onkohan sille jotain softaa säädöille. Ei ainakaan missään ole mainintaa, taitaa vaan nuo kuulokkeiden eri äänitilat toimia säätöinä.

Oispa äänenlaatu siedettävä, muutoin vaikuttaa ihan pätevältä.

Joo kyllä se noin että äänikortti on donglessa tai kuulokkeissa ja "disabloi" sen sun kunnolisen äänikortin. eli sinällään paskaa ellei halua väkisin langattomuutta. Äänen laadullisesti paljon parempaa pelaamisen olekkaan kun toi sun zx/dt990 yhdistelmä.
 
Saas nähä kuinka tuo muka-dolby atmos toimii, se lisenssi tulee messiin. Onko se kuulokekohtainen että on lupa käyttää tilaääntä vai miten toimii?
Se on "Windows" kohtainen.
Kaikenlaisten ennalta purkitettujen mainosten lisäksi vain ei paljoa löydy Youtubesta Dolby Atmos for Headphones materiaalia.
Vanhan Dolby Headphonen bassopöhöä ja kaikua siinä kyllä sentään tunnu olevan.
 
Joo kyllä se noin että äänikortti on donglessa tai kuulokkeissa ja "disabloi" sen sun kunnolisen äänikortin. eli sinällään paskaa ellei halua väkisin langattomuutta. Äänen laadullisesti paljon parempaa pelaamisen olekkaan kun toi sun zx/dt990 yhdistelmä.

Joo näillä pelikuulokkeilla haetaan vaan monikanavaa ja langattomuutta xboxille ja PClle.

Vkl voi antaa tuomion.
 
Suositelkaa oikeasti kestäviä kuulokkeita. Kun itellä headsetin keskimääräinen kesto on 1v. niin alkaa tuntua turhauttavalta uusia niitä kerran vuodessa. Ajattelin, kun kännyköissäkin on catepillar versio, niin mikä on kuuloke maailmassa sellainen. Kuulokkeet tulisivat PC:lle Peli/leffa/musiikki käyttöön (tuossa järjestyksessä.) Mielellään mikillinen versio ja langattomuus plussaa, mutta silloin akut pitäisi kestää yli 16h. Hinta mielellään alle 200e Mutta kestävyys etusijalla.
 
Suositelkaa oikeasti kestäviä kuulokkeita. Kun itellä headsetin keskimääräinen kesto on 1v. niin alkaa tuntua turhauttavalta uusia niitä kerran vuodessa. Ajattelin, kun kännyköissäkin on catepillar versio, niin mikä on kuuloke maailmassa sellainen. Kuulokkeet tulisivat PC:lle Peli/leffa/musiikki käyttöön (tuossa järjestyksessä.) Mielellään mikillinen versio ja langattomuus plussaa, mutta silloin akut pitäisi kestää yli 16h. Hinta mielellään alle 200e Mutta kestävyys etusijalla.
Langattomat headsetit ovat kaikki pelirihkamakuraa ja äänenlaatu mitä sattuu.
Sennheiserillä on kyllä langattomia kuulokkeita...
Mutta eivät tosiaan ole halpoja (käyttävät AAA akkuja joten eivät poropietariakkuihin happane) ja pitäisi olla joko pöytämikki tai sitten käyttää ModMiciä, joka on irrotettavissa silloin kun sitä ei tarvitse.
(hinta ~50€)

Tosin kaikki edes jotenkin tuohon budjettiin mahtuvat Senkut ovat suljettua, mikä ei ole hyväksi äänelle.
Jos ei ole meluisaa ympäristöä niin binaural-äänelle hyvät avoimen rakenteen kuulokkeet pystyvät todella hyvään immersioon:
360 suunnan lisäksi myös etäisyyttä pystyy aistimaan.
Tuohon budjettiin saisi langallisissa kuulokkeissa jo jonkin verran valinnanvaraakin hyvissä kuulokkeissa.

Eli onko ympäristö meluisa vai rauhallinen?
 
Pari peliä CoDia takana Xboxilla näillä: RIG 800LX, Langattomat Xbox One -pelikuulokkeet | Plantronics

On kyllä muovinen ääni verrattuna DT 990Pro. Langattomuus ja keveys plussaa. Äänenlaatua ei pääse kehumaan mutta pelatessa menee. Jotenkin hurjan kirkas, varmaan korostaa rapinoita jne jotta äkkää toisen pelaajan tms. Diskanttihelkkari.

Pari kysymystä Atmoksesta,

- se näköjään aktivoidaan koodilla Win tiliin, toimii siis kaikilla kuulokkeilla sekä Xboxilla että PC:llä?

- pitääkö se softa laittaa päälle erikseen tms? Nyt tuli ylimääräistä kaikua mukaan, tuli mieleen etten kai onnistunut jotenkin räppäämään sitä tuplana taustalle. Naurettava kaiku efekti :D

Pelikuulokkeiksi ihan jees mutta oikeiksi kuulokkeiksi eij.
 
Langattomat headsetit ovat kaikki pelirihkamakuraa ja äänenlaatu mitä sattuu.
Sennheiserillä on kyllä langattomia kuulokkeita...
Mutta eivät tosiaan ole halpoja (käyttävät AAA akkuja joten eivät poropietariakkuihin happane) ja pitäisi olla joko pöytämikki tai sitten käyttää ModMiciä, joka on irrotettavissa silloin kun sitä ei tarvitse.
(hinta ~50€)

Tosin kaikki edes jotenkin tuohon budjettiin mahtuvat Senkut ovat suljettua, mikä ei ole hyväksi äänelle.
Jos ei ole meluisaa ympäristöä niin binaural-äänelle hyvät avoimen rakenteen kuulokkeet pystyvät todella hyvään immersioon:
360 suunnan lisäksi myös etäisyyttä pystyy aistimaan.
Tuohon budjettiin saisi langallisissa kuulokkeissa jo jonkin verran valinnanvaraakin hyvissä kuulokkeissa.

Eli onko ympäristö meluisa vai rauhallinen?
Ympäristö on rauhallinen. Ja äänen laatu saa kärsiäkkin. Kunhan se laite on kestävä. Kestää pientä hittiä putoamisia ym. Ettei taas vuoden päästä ole toinen kuuloke pimeänä.
 
Ympäristö on rauhallinen. Ja äänen laatu saa kärsiäkkin. Kunhan se laite on kestävä. Kestää pientä hittiä putoamisia ym. Ettei taas vuoden päästä ole toinen kuuloke pimeänä.
No tuskinpa pelirihkamia yleensä kestämäänkään suunnitella.
Parempi myynnille jos eivät kestä "liian pitkään"...
Ja äänenlaatu huomioiden ovat aikalailla täysin ylihintaisia kusetuksia.

Jos nyt kovalle pinnalle tapaat pudotella, niin silloin on todella hankala sanoa mikä kestäisi hyvin kaikissa mahdollisissa asennoissa tippumisen.
Tosiaan johonkin tiettyyn kohtaan tietystä suunnasta tuleva tälli voi aiheuttaa hyvinkin teräviä rasituksia.
Langattomien akku ja vastaanotinelektroniikka vielä lisää painoa, niin ei ainakaan vähennä putoamista seuraavan äkkipysäyksen iskuenergiaa.

Esim. studiokäyttöön tarkoitetut kuulokkeet kyllä luulisi olevan suunniteltu ainakin pöytään kolistelu huomioiden tehty.
Ja jos alla on matto niin AKG:t keveinä ja joustavasta rautalangasta tehdyllä pannalla saattaisivat kestää yllättävän hyvin.
Tosin huollettavuus on paljon monimutkaisempaa kuin Beyereissä, joissa ei montaa osaa ole irrotettavaksi elementtiinkin käsiksi pääsemiseen.
 
- se näköjään aktivoidaan koodilla Win tiliin, toimii siis kaikilla kuulokkeilla sekä Xboxilla että PC:llä?

- pitääkö se softa laittaa päälle erikseen tms? Nyt tuli ylimääräistä kaikua mukaan, tuli mieleen etten kai onnistunut jotenkin räppäämään sitä tuplana taustalle. Naurettava kaiku efekti :D
Jos se tosiaan liittyy siihen Microsoftin Windows tiliin, niin silloin taitaa olla mahdollista käyttää useammassa laitteessa.
Ja se laitetaan päälle Windowsin toistoasetusten toistolaitteen ominaisuuksista, jossa on viimeisenä jokin tehoste-tabi.
How to Use Dolby Atmos Surround Sound on Windows 10

Vanha Dolby Headphone kyllä kuulostaa normaalistikin todella kaikuvalta, kirjaimellisesti kuin kaakeloidulta uimahallilta/sen pesuhuoneelta.
(jonka päälle tulee bassokaiku)
Netin muutamassa videossa tuota aivan vastaavaa ei Dolby Atmos for Heaphonessa tuntuisi olevan.
Mutta tiedä sitten jos tuo pelirihkamien vuoristorata-taajuusvaste sitten tuo sen esiin.
Suljetulle rakenteellehan keskiäänet ja diskantti ovat todella hankala tasapainotettava.
 
Jos se tosiaan liittyy siihen Microsoftin Windows tiliin, niin silloin taitaa olla mahdollista käyttää useammassa laitteessa.
Ja se laitetaan päälle Windowsin toistoasetusten toistolaitteen ominaisuuksista, jossa on viimeisenä jokin tehoste-tabi.
How to Use Dolby Atmos Surround Sound on Windows 10

Vanha Dolby Headphone kyllä kuulostaa normaalistikin todella kaikuvalta, kirjaimellisesti kuin kaakeloidulta uimahallilta/sen pesuhuoneelta.
(jonka päälle tulee bassokaiku)
Netin muutamassa videossa tuota aivan vastaavaa ei Dolby Atmos for Heaphonessa tuntuisi olevan.
Mutta tiedä sitten jos tuo pelirihkamien vuoristorata-taajuusvaste sitten tuo sen esiin.
Suljetulle rakenteellehan keskiäänet ja diskantti ovat todella hankala tasapainotettava.

Pikasella testauksella atmos kuulosti yllätävänkin hyvältä ainakin sbx verrattuna.
 
Pitääpä testailla vielä PClläkin, eiköhän tuo Atmos tuki toimi sekä Xboxissa että PCllä samaan aikaan. Harva peli tosin tulee sitä, ehkä jokin testipätkä vois olla hyvä.
 
Ympäristö on rauhallinen. Ja äänen laatu saa kärsiäkkin. Kunhan se laite on kestävä. Kestää pientä hittiä putoamisia ym. Ettei taas vuoden päästä ole toinen kuuloke pimeänä.

Tilauspäivä: 14.6.2016. Tuote: Superflux HD681 EVO. Paikka: Jimm's PC Store. Hinta 29€ (täysin mahdollista että hinta on elänyt ~2v aikana)
Kesto: Toimivat edelleen. Käyttö: Päivittäistä, useampia tunteja.

Muuta mietittävää: kissa talous, kuulokkeet välillä tippuneet lattialle (parkettia) jne. EI sisällä mikkiä, langallinen. Käytössä emolevyn integroitu äänipiiri ja luurit tungettu kiinni (gasp) näppiksen ääniulostuloon (täysin harhaoppista!).

Käytössä myös Denon AVR-1603 + 5.1 setti esim. TV/Netflix/musiikin kuuntelua varten.

Eron huomaa aitoon 5.1 verrattuna. Eron huomaa subbariin verrattuna. Eron huomaa usean tunnin käytössä esim. korvien kevyenä hikoamisena tms.

Eli laatu on (yllätys) huonompi kuin aito 5.1. Edelleen täysin ehjä joten on kestävä. Nopeasti laskien hinnaksi per päivä on tullut ~4 centtiä ja koska käyttö jatkuu edelleen hinta laskee edelleen per käyttöpäivä. Oma päätökseni on siis: edullinen ja hintaan nähden kestävä tuote.

Ei ole lapsia, en ole esim. rullannut päältä tuolilla tai heittänyt vihoissani monitoria / seinää päin, en sammunut antaen luurien jäädä lillumaan tuoppiin tms. Eli en tiedä kestääkö "äärimmäisiä peliolosuhteita" :)
 
Sound BlasterX H7 Tournament Edition -kuulokemikrofonin sain viikolla tilattua Verkkokaupasta vähän reiluun sataseen, kun muualla näytti olevan 130-. Ja nyt sama Verkkiksessäkin 145, vaikka ei noissa mitään alennuslappuja ollut näkyvillä kun tilasin. Postissa nyt tulossa, kohtuullisia arvioita tuo näyttää ainakin saaneen. Ei kestä korvat enää iki vanhaa Plantronicsin "peli"-kuulokkeita kuunnella.

2_384920-1192x1071.jpeg
 
Laitoin tuon Dolby Atmos koodin Xboxille, ja nyt testailin PC:llä. Syötin koodin Win Storeen mutta kertoi että käytetty jo. Eli sain ladattua vain trial version siitä Dolby softasta. Dolby Atmos for headphones täppä tuli äänivalikkoon mutta näyttää siltä ettei riitä että sama win tili PC:llä ja Xboxissa vaan laitekohtainen missä käytössä tuo Dolbyn lisenssi.

No eikai se paljoa maksa ottaa PClle myös.

Sopiva testipeli olis paikallaan, BF1 en varmaankaan jaksa enää asennella. Pitää kattoa mitä FC5 tarjoaa.
 
ite osaa verratakun razer blacksharck expert 2.0 pelikuulokkeisiin jotka makso jtn 170e kai sillon. ni toi viritys hakkas ne ainakin sata nolla.
sama,
170€ razer blacksharck expert 2.0 romut löytyy hyllystä ja jopa logitechin g430 kuulostaa mahtavilta verrattuna razerin romuun.
 
Moro.
Hetken katellu uusia langallisia kuulokkeita pc käyttöön pelaamiseen/netflix. Around ear mallia ei ole ylimääräsiä taustameluja eli ei tartte olla suljetut ja erillinen modmic tulis niille kaveriks. Hintaa noin 200e iha max 250e. Maku on sellanen ettei ainakaan puutteita saisi olla bassossa.
 
Moro.
Hetken katellu uusia langallisia kuulokkeita pc käyttöön pelaamiseen/netflix. Around ear mallia ei ole ylimääräsiä taustameluja eli ei tartte olla suljetut ja erillinen modmic tulis niille kaveriks. Hintaa noin 200e iha max 250e. Maku on sellanen ettei ainakaan puutteita saisi olla bassossa.
Vaikkakin AKG K702:n basso menee avoimeksi dynaamiseksi luuriksi kiitettävän alas, niin se on aina "takapenkillä" yksityiskohtiin nähden.
Eli Beyerdynamicin DT990 tai AKG:n näkemys "hauskasta" bassosta eli K712 olisivat vaihtoehdot.
K712 on käytännössä K702:n kanssa tasoissa äänikuvassa ja voittaa vähän DT990:n yksityiskohdissa mutta vastaavasti häviää "fun factorissa".
Kaikki toimivat oikein hyvin Creativen binaural-simulaation kanssa.
K702 on melkolailla "god mode/wall hack" luurit pelin ympäristön tulkitsemiseen äänistä.

HeadRoom Headphone Graph Comparison Tool
 
Multa hajos HyperX cloud headsetin mikki ja tarkotus ois hommata joku toinen. Tykkään ite puolavoimista/avoimista luureista ja kangaspintasista kupeista mut noita ei oikeen tahdo löytyä. Umpinaiset kupit on mulla siitä huonoja kun tuppaan sit huutamaan. PC käytössä mennään ja tärkeetä ois mobiiliyhteensopivuus eli 3,5mm tupla jäkki PC:lle ja muihin laitteisiin sit toi yhdistetty liitin.

Hintaa saa olla max 150e ja ite tasapainottelen nyt seuraavien tuotteiden välillä:

  • Steelseries Arctis 3 // kuulemma ok kuulokkeet mut mikki on radistin diskantti-rikas härpäke. Itteäni toi radistimaisuus ei haittaa kunhan vaan kaverit saa selvän mitä höpisen. Plussaa tulee noista kupeista jokka ei hiosta. Pään yli menevä kiristys-sträppi on kyseenalainen ja headsetti on umpinainen josta miinusta.
  • OMEN By HP Headset 800 // tän mikki on hintaluokassa kuulemma aika cool, mutta kuulokkeiden rakenne umpinainen.
  • Sennheiser GAME ZERO SE // Sennheiserit on yleensä laadukkaita. Miinusta tulee kupeista, noi näyttää hiostavilta. Umpinainen rakenne. Plussaa tulee siitä et jos mikin haluu mykäks, siirtää ton mikrofonin sangan yläasentoon jonka kuulee *kliks* soundista.
Äänikorttina SupremeFX jossa "300Ω headphone amplifier". Vai pitäskö mun nyt hommata joku ihan joku blue yeti tms mikki ja jokku hyvät luurit erikseen...

Tai mennä vaikka Superlux HD-668B ja zalmanin tai modmiken mikeillä.
 
Viimeksi muokattu:
Multa hajos HyperX cloud headsetin mikki ja tarkotus ois hommata joku toinen. Tykkään ite puolavoimista/avoimista luureista ja kangaspintasista kupeista mut noita ei oikeen tahdo löytyä. Umpinaiset kupit on mulla siitä huonoja kun tuppaan sit huutamaan. PC käytössä mennään ja tärkeetä ois mobiiliyhteensopivuus eli 3,5mm tupla jäkki PC:lle ja muihin laitteisiin sit toi yhdistetty liitin.

Hintaa saa olla max 150e ja ite tasapainottelen nyt seuraavien tuotteiden välillä:

  • Steelseries Arctis 3 // kuulemma ok kuulokkeet mut mikki on radistin diskantti-rikas härpäke. Itteäni toi radistimaisuus ei haittaa kunhan vaan kaverit saa selvän mitä höpisen. Plussaa tulee noista kupeista jokka ei hiosta. Pään yli menevä kiristys-sträppi on kyseenalainen ja headsetti on umpinainen josta miinusta.
  • OMEN By HP Headset 800 // tän mikki on hintaluokassa kuulemma aika cool, mutta kuulokkeiden rakenne umpinainen.
  • Sennheiser GAME ZERO SE // Sennheiserit on yleensä laadukkaita. Miinusta tulee kupeista, noi näyttää hiostavilta. Umpinainen rakenne. Plussaa tulee siitä et jos mikin haluu mykäks, siirtää ton mikrofonin sangan yläasentoon jonka kuulee *kliks* soundista.
Äänikorttina SupremeFX jossa "300Ω headphone amplifier". Vai pitäskö mun nyt hommata joku ihan joku blue yeti tms mikki ja jokku hyvät luurit erikseen...

Tai mennä vaikka Superlux HD-668B ja zalmanin tai modmiken mikeillä.

Olis Beyerdynamic mmx300 jouten ja löytyy myös tuolta myydään osiosta jos sattuis kiinnostamaan.
 
M
  • Sennheiser GAME ZERO SE // Sennheiserit on yleensä laadukkaita. Miinusta tulee kupeista, noi näyttää hiostavilta. Umpinainen rakenne. Plussaa tulee siitä et jos mikin haluu mykäks, siirtää ton mikrofonin sangan yläasentoon jonka kuulee *kliks* soundista.
Äänikorttina SupremeFX jossa "300Ω headphone amplifier". Vai pitäskö mun nyt hommata joku ihan joku blue yeti tms mikki ja jokku hyvät luurit erikseen...

Sennheiser G4ME ONE Musta | Dustinhome.fi tuo on avoin versio, ei pitäisi hiostaa.
 
Sennheiser G4ME ONE Musta | Dustinhome.fi tuo on avoin versio, ei pitäisi hiostaa.
Oi saamari, toihan on just täydellinen tuote mulle! Kiitos ihan älyttömästi @k334 tästä mahtavasta vinkistä! Meni tilaukseen toi valkonen versio!

Ton HyperX cloudin implemedanssi on 60Ω ja joudun pitään volymet winukassa siellä ~6-7/100. Noitten sennheissereitten on 50Ω niin oma masiina suoriutuu tosta täysin mukisematta. Veikkaisin volymetason noille ~5-6/100. Kiitos ihan mielettömästi tästä!!!!!1
 
Olisi hakusessa kuuloke-mikrofoni-setti puhtaasti peli käyttöön ja pääasiallinen kriteeri on äänen suunnan ja etäisyyden toistaminen.

Mulla on ollut yli vuoden käytössa Kingstonin HyperX Cloud II kuulokemikrofoni-yhdistelmä. Tähän olen muuten ihan tyytäväinen, mutta tuolla mun nykyisellä pääkriteerillä eli äänensunnalla mitattuna noista ei ole mihinkään. Oma kokemus on tässäkin ketjussa mainittu 3-piste äänet: oikealla, vasemmalla tai pään sisällä.

Noissa saa sen 7.1-tilamoodin päälle ja pois. Itse huomaan vain, että ääni "muuttuu". Suuntia se ei toista yhtään paremmin sen kanssa tai ilman.

Lueskelin tästä ketjusta viimeisen puoliskon ja osa teistä vakuutti minut asiantuntemuksellaan. Vahvoja kandidaatteja lukemani perustella olisi:
Bayern DT 990 Pro tai AKG K701 / K702. Näihin sitten ModMic kaveriksi.

Aiheesta sitten muutama kysmys auditiivisille ihnmisille:

1) Entäs semmoiset kuulokeet missä on 3 elementiä per korva?
Semmoisiakin myydään. Toimivatko ne paremmin/huonommin kuin tässä ketjussa mainitut. Ymmärrän kyllä, että ihmisellä on vain kaksi input kanavaa. Kuitenkin jos pers tuntumalta pitäisi lyödä vetoa, niin olettaisin, että kaikenlainen simulointi/emulointi joilla aivoja yritetään huijata häviää sille, että ääni tulee ihan oikeasti jostain suunnasta. Vai onko sitten niin, että nuo usean elementin kuulokkeet ei vaan toimi, koska pieneen luuriin ei saa mahdutettua niitä elementtejä tai suunnattua niitä mitenkään järkevästi? Ja/tai avoin rakenne on avain asia sille, että etäisyyttäkin pystyy jotenkin emuloimaan?

2) Ootteko pääseet näitä jossain testaamaan?
Pitääkö mennä verkkokauppaan oman läppärin kanssa ja napsauttaa siellä myymälässä kuuloke kiinni omaan testi ympäristöön vai onnistuuko jossain helpommin?

3) Mitäs muuta tarvitaan, että saa 360 asteen äänet kuulokkeisiin?
Pitääkö olla joku huippuluokan äänikortti? Kelpaako emolevyn oma 7.1 ruppana? Pitääkö asentaa jotain softaa? Mikä softa on paras(tm)?
 
Olisi hakusessa kuuloke-mikrofoni-setti puhtaasti peli käyttöön ja pääasiallinen kriteeri on äänen suunnan ja etäisyyden toistaminen.

Mulla on ollut yli vuoden käytössa Kingstonin HyperX Cloud II kuulokemikrofoni-yhdistelmä. Tähän olen muuten ihan tyytäväinen, mutta tuolla mun nykyisellä pääkriteerillä eli äänensunnalla mitattuna noista ei ole mihinkään. Oma kokemus on tässäkin ketjussa mainittu 3-piste äänet: oikealla, vasemmalla tai pään sisällä.

Noissa saa sen 7.1-tilamoodin päälle ja pois. Itse huomaan vain, että ääni "muuttuu". Suuntia se ei toista yhtään paremmin sen kanssa tai ilman.

Lueskelin tästä ketjusta viimeisen puoliskon ja osa teistä vakuutti minut asiantuntemuksellaan. Vahvoja kandidaatteja lukemani perustella olisi:
Bayern DT 990 Pro tai AKG K701 / K702. Näihin sitten ModMic kaveriksi.

Aiheesta sitten muutama kysmys auditiivisille ihnmisille:

1) Entäs semmoiset kuulokeet missä on 3 elementiä per korva?
Semmoisiakin myydään. Toimivatko ne paremmin/huonommin kuin tässä ketjussa mainitut. Ymmärrän kyllä, että ihmisellä on vain kaksi input kanavaa. Kuitenkin jos pers tuntumalta pitäisi lyödä vetoa, niin olettaisin, että kaikenlainen simulointi/emulointi joilla aivoja yritetään huijata häviää sille, että ääni tulee ihan oikeasti jostain suunnasta. Vai onko sitten niin, että nuo usean elementin kuulokkeet ei vaan toimi, koska pieneen luuriin ei saa mahdutettua niitä elementtejä tai suunnattua niitä mitenkään järkevästi? Ja/tai avoin rakenne on avain asia sille, että etäisyyttäkin pystyy jotenkin emuloimaan?
Ääni yhdessä korvassa (kuin korvaan pyrkivä itikka/kärpänen) tai pään sisällä on stereo-kaiutin miksauksen ominaisuus kuulokkeilla kuunneltuna.
Parhaatkaan kuulokkeet eivät sitä muuta yhtään:
Oikeassa maailmassa äänilähteestä tuleva ääni kantautuu aina kumpaankin korvaan.

Pään ja korvalehden muoto vain aiheuttaa korvien vastaanottamaan signaaliin tulosuunnasta riippuvia muutoksia, joista aikaeron kanssa aivot prosessoivat äänen tulosuunnan.
Kuulokkeissa tuota ei pysty koskaan tapahtumaan, eikä kaatopaikkakuormallinen paskimpia elementtejä muuta tilannetta yhtään.
Luonnollinen pehmeä 360 suuntavaikutelma ei niillä ole mitenkään mahdollinen.
Ja yhdenkin elementin virittäminen antamaan järkevä taajuustoisto vaatii työtä, niin useampien huonompien elementtien summittaisesta sinne survomisesta ei seuraa kuin kakofonia.


Eri suunnista tulevien äänten muutoksia pystytään jäljittelemään tallenteessa laittamalla mikrofonit oikean kuuntelijan tai tekopään korviin.
Symphony Orchestra rehearsal performance(Headphone Required)--Binaural recording
Snakecharmer Binaural by Ottmar Liebert and Luna Negra

Sama voidaan mallintaa myös matemaattisesti, jossa erityisesti Creativen äänikortit ovat hyviä.
Tämän binaural-äänen toimiminen vain vaatii kuulokkeilta paljon enemmän, kuin mikään stereo-musiikki.
Erityisesti suljettu rakenne on vaikeuksissa siinä.
Monet audiovalmistajienkaan suljetut kuulokkeet eivät pysty binaural-äänelle kunnolliseen signaalin toistoon.
Ja pelipaskebrändien halvat bassorihkamat ovat kuin "pää ämpärissä veden alla".
Minkäänlainen joidenkin taajuuksien "pehmentely/siloittelu" alkaa helposti sotkea aivojen tarvitsemia signaalin yksityiskohtia avoimillakin.


Nuo HyperX:tä ovat rehellisesti yrittävän Takstarin tekemiä ja ääneltään reilusti parempia kuin valtaosa pelibrändipaskeista, mutta eiköhän suljettu rakenne rampauta niitäkin.
(ja se bundlattu geneerinen halpa USB-donglekin on heikkolaatuinen)
Tässä pitäisi ensimmäisen minuutin aikana olla suunnan lisäksi selvä etäisyyksienkin tuntu laukausten tullessa eri suunnilta ja etäisyyksiltä.


Lisää BF4 peliä

AKG K702 on tuohon ehdotonta kärkeä.
AKG K702 avoimet kuulokkeet - St. Paul's Sound verkkokauppa
Äänikuvan koko/etäisyyserottelu on pykälän DT990 Beyeriä parempi ja neutraali basso pitää yksityiskohdat aina paremmin esillä.
Seuraava taso ylöspäin olisi käytännössä äänilähteiden sijainnin ruudulla näyttävä kartta.
Vastaavasti neutraali basso tuntuu arastelevalta, jos äänten yksityiskohtien analysoinnin sijaan kiinnostaa hauskuus.


Reilummin keskiverrosta poikkeava pään ja korvalehtien muoto myös muuttaisi yksityiskohtia joista aivot prosessoivat suunnan.
Siihen ainoa ratkaisu olisi Smyth Realiser tyyppinen laite.
Ainakin siihen asti kunnes oman HRTF:n pystyisi mittauttamaan ja sen voisi sitten syöttää esim äänikortin osftaan.
 
Ääni yhdessä korvassa (kuin korvaan pyrkivä itikka/kärpänen) tai pään sisällä on stereo-kaiutin miksauksen ominaisuus kuulokkeilla kuunneltuna.
Parhaatkaan kuulokkeet eivät sitä muuta yhtään:
Oikeassa maailmassa äänilähteestä tuleva ääni kantautuu aina kumpaankin korvaan.

Pään ja korvalehden muoto vain aiheuttaa korvien vastaanottamaan signaaliin tulosuunnasta riippuvia muutoksia, joista aikaeron kanssa aivot prosessoivat äänen tulosuunnan.
Kuulokkeissa tuota ei pysty koskaan tapahtumaan, eikä kaatopaikkakuormallinen paskimpia elementtejä muuta tilannetta yhtään.
Luonnollinen pehmeä 360 suuntavaikutelma ei niillä ole mitenkään mahdollinen.
Ja yhdenkin elementin virittäminen antamaan järkevä taajuustoisto vaatii työtä, niin useampien huonompien elementtien summittaisesta sinne survomisesta ei seuraa kuin kakofonia.


Eri suunnista tulevien äänten muutoksia pystytään jäljittelemään tallenteessa laittamalla mikrofonit oikean kuuntelijan tai tekopään korviin.
Symphony Orchestra rehearsal performance(Headphone Required)--Binaural recording
Snakecharmer Binaural by Ottmar Liebert and Luna Negra

Sama voidaan mallintaa myös matemaattisesti, jossa erityisesti Creativen äänikortit ovat hyviä.
Tämän binaural-äänen toimiminen vain vaatii kuulokkeilta paljon enemmän, kuin mikään stereo-musiikki.
Erityisesti suljettu rakenne on vaikeuksissa siinä.
Monet audiovalmistajienkaan suljetut kuulokkeet eivät pysty binaural-äänelle kunnolliseen signaalin toistoon.
Ja pelipaskebrändien halvat bassorihkamat ovat kuin "pää ämpärissä veden alla".
Minkäänlainen joidenkin taajuuksien "pehmentely/siloittelu" alkaa helposti sotkea aivojen tarvitsemia signaalin yksityiskohtia avoimillakin.


Nuo HyperX:tä ovat rehellisesti yrittävän Takstarin tekemiä ja ääneltään reilusti parempia kuin valtaosa pelibrändipaskeista, mutta eiköhän suljettu rakenne rampauta niitäkin.
(ja se bundlattu geneerinen halpa USB-donglekin on heikkolaatuinen)
Tässä pitäisi ensimmäisen minuutin aikana olla suunnan lisäksi selvä etäisyyksienkin tuntu laukausten tullessa eri suunnilta ja etäisyyksiltä.


Lisää BF4 peliä

AKG K702 on tuohon ehdotonta kärkeä.
AKG K702 avoimet kuulokkeet - St. Paul's Sound verkkokauppa
Äänikuvan koko/etäisyyserottelu on pykälän DT990 Beyeriä parempi ja neutraali basso pitää yksityiskohdat aina paremmin esillä.
Seuraava taso ylöspäin olisi käytännössä äänilähteiden sijainnin ruudulla näyttävä kartta.
Vastaavasti neutraali basso tuntuu arastelevalta, jos äänten yksityiskohtien analysoinnin sijaan kiinnostaa hauskuus.


Reilummin keskiverrosta poikkeava pään ja korvalehtien muoto myös muuttaisi yksityiskohtia joista aivot prosessoivat suunnan.
Siihen ainoa ratkaisu olisi Smyth Realiser tyyppinen laite.
Ainakin siihen asti kunnes oman HRTF:n pystyisi mittauttamaan ja sen voisi sitten syöttää esim äänikortin osftaan.


Kiitos vastauksista. Tuolta jo aikaisemmin threadistä lueskelin sun kirjoituksia.
Kattelin nyt tota sun videotakin 2.0-äänillä (niillä kai se kuuluu katsoa, että tulee puhtaana läpi) ja en näillä Cloud II:lla kyllä kuule rysähtääkö kopteri tonttiin edessä vai takana.
(kuten on olen huomannut jo peleissäkin asian olevan)

Sinulla taitaa olla nuo AKG 702'set. Osaatko sanoa mitä eroa on niillä ja AKG 701:lla?
AKG itse kehaisee 701:iä premium luureiksi, kun 702 on "vain" studio luuri. Hintaakin kehtaavat laittaa vähän enemmän.
Mutta sitten kun täältä katsoo HeadRoom Headphone Graph Comparison Tool
niin 702 näyttäisi antavan vahvemman basson, kun taas 701 vahvemmat äänet siinä 10kHz ympärillä. Sitten todella korkeissa 702 vetäisee taas kaulaa.
Keskiäänissä luurit menevät ihan rinta rinnan. Mitä tämä sitten käytännös tarkoittaa ja kuulostaa?

Mainitset myös, että Creativen äänikortti auttaa. Onko tämä vähän kuin pakollinen hankinta, kun haetaan 360 asteen ääniä?
Vai onnistuuko jollain softa härpäkkeellä myös? Mulla on emolevyssä joku Realtek'in 7.1-äänipiiri. Saan varmaan kaivettua sen tarkan mallin jostain.

Niin ja mitäs nämä tämmöset asetukset ihan tuolla Wintoosassa ovat:
4r3jgl.jpg


Ne voi laittaa päälle ihan mille tahansa äänilähteelle, mutta mitä nämä oikeasti tekevät? Ja jos tuolta jotain nappaa päälle niin osaako peli sitten laittaa 7.1-ääntä kuulokkeille asti oikeaa putkea pitkin?

On sen verran noita mahdollisuuksia säätää ja kytke päälle kaikenlaista "parannusta", että hieman on epäselvää mihin asentoo mikäkin asetus pitää kääntää.
 
Kiitos vastauksista. Tuolta jo aikaisemmin threadistä lueskelin sun kirjoituksia.
Kattelin nyt tota sun videotakin 2.0-äänillä (niillä kai se kuuluu katsoa, että tulee puhtaana läpi) ja en näillä Cloud II:lla kyllä kuule rysähtääkö kopteri tonttiin edessä vai takana.
(kuten on olen huomannut jo peleissäkin asian olevan)

Sinulla taitaa olla nuo AKG 702'set. Osaatko sanoa mitä eroa on niillä ja AKG 701:lla?
AKG itse kehaisee 701:iä premium luureiksi, kun 702 on "vain" studio luuri. Hintaakin kehtaavat laittaa vähän enemmän.
Mutta sitten kun täältä katsoo HeadRoom Headphone Graph Comparison Tool
niin 702 näyttäisi antavan vahvemman basson, kun taas 701 vahvemmat äänet siinä 10kHz ympärillä. Sitten todella korkeissa 702 vetäisee taas kaulaa.
Keskiäänissä luurit menevät ihan rinta rinnan. Mitä tämä sitten käytännös tarkoittaa ja kuulostaa?

Mainitset myös, että Creativen äänikortti auttaa. Onko tämä vähän kuin pakollinen hankinta, kun haetaan 360 asteen ääniä?
Vai onnistuuko jollain softa härpäkkeellä myös? Mulla on emolevyssä joku Realtek'in 7.1-äänipiiri. Saan varmaan kaivettua sen tarkan mallin jostain.

Niin ja mitäs nämä tämmöset asetukset ihan tuolla Wintoosassa ovat:
4r3jgl.jpg


Ne voi laittaa päälle ihan mille tahansa äänilähteelle, mutta mitä nämä oikeasti tekevät? Ja jos tuolta jotain nappaa päälle niin osaako peli sitten laittaa 7.1-ääntä kuulokkeille asti oikeaa putkea pitkin?

On sen verran noita mahdollisuuksia säätää ja kytke päälle kaikenlaista "parannusta", että hieman on epäselvää mihin asentoo mikäkin asetus pitää kääntää.
Sonic for Headphones on rikkinäinen kikkare mikä toimii vain ja ainoastaan Xbox One konsolilla. Wintoosan audio-asetukset pitäisi saada asetettua pelejä varten 7.1 tilaan mikä ei ole Mikkisoftan aivopierun takia mahdollista Windowsilla.

EDIT: Ohops, onko mikkisofta osannut korjata aivopierunsa? Ainakaan julkaisussa se oli täysi susi kun 7.1 tunnistusta ei saanut päälle.
EDIT2: Ei, edelleen kasa haisevaa.

Atmos "toimii" mutta on maksullinen, ja tietääkseni vaatii vielä peliltä Atmos-tuen (Overwatch esimerkiksi omaa sen, ja sillä sitä markkinoidaankin).
 
Viimeksi muokattu:
Sinulla taitaa olla nuo AKG 702'set. Osaatko sanoa mitä eroa on niillä ja AKG 701:lla?
AKG itse kehaisee 701:iä premium luureiksi, kun 702 on "vain" studio luuri. Hintaakin kehtaavat laittaa vähän enemmän.
Mutta sitten kun täältä katsoo HeadRoom Headphone Graph Comparison Tool
niin 702 näyttäisi antavan vahvemman basson, kun taas 701 vahvemmat äänet siinä 10kHz ympärillä. Sitten todella korkeissa 702 vetäisee taas kaulaa.
Keskiäänissä luurit menevät ihan rinta rinnan. Mitä tämä sitten käytännös tarkoittaa ja kuulostaa?.
Erona on K701:n enemmän maksava kiinteä kaapeli:
AKG K701, avoimet hifikuulokkeet - St. Paul's Sound verkkokauppa
No saahan tuossa myös vaalean värin jos ei mustasta tykkää...

Tuollaisia pieniä 1-2dB eroja voi olla jo hyvinkin esim vähän erilaisista pehmusteiden kovuudesta johtuen, jos ei ole samaan aikaan testattu.


Atmos "toimii" mutta on maksullinen, ja tietääkseni vaatii vielä peliltä Atmos-tuen (Overwatch esimerkiksi omaa sen, ja sillä sitä markkinoidaankin).
Dolby Atmos for Headphonen pitäisi olla Dolby Headphonen korvaaja, mutta jos senkin kanssa Windows uskottelee peleille käytössä olevan 2.0:n ilman erillistä tukea peliltä, niin taas kusee koko homma.
Vietävän Mikkihiirisofta (tai Hessu Hopohan siellä on varmaan ruorissa) kun meni tappamaan peliäänten rautaprosessoinnin...
 
Tuota Dolby Atmos for Headphonesia saa testailla Win10 jonkun aikaa ilmaseks, siinä softassa myös muutama demopätkä mukana.

Ostin DT 990 Pron kaveriksi pelikuulokkeet (aiemmin tässä ketjussa) jossa oli mukana tuo Dolby Atmos lisenssi, laitoin Xboxille sen niin ei enää kelvannut win10 vaan pitää näemmä maksaa sillekin erikseen kun kokeilujakso ohi. Vaikka sama mikkitili käytössä.

Ei oo aikaisemmin tullut testailtua näitä mutta ei voi valittaakaan, aitoa Atmospeliä ei nyt ole asennettuna.

Youtubesta kaikki tulee muuten 2kanavaisena niin ei varmaan paras lähde koittaa virtuaalikamaksi muutella?
 
Olen käyttänyt DT 990 Pron kanssa HeSuVi:a ja olen ollut tyytyväinen. Nopeasti vain säädin omalle korvalle sopivat asetukset. Siitä löytyy "Dolby Atmos Headphone" ja monia muita, mutta en tiedä eroaako ne miten paljon noista maksettavista softista.
 
Onko joku törmänny testeihin tuosta : Trust Emita GXT252 Streaming Studio mikki? Moni käyttää twitchissä yt:ssä blue yeti.

On nyt tarjouksessa tuo trusti et uskaltaako ottaa pois kuleksimasta.
 
No niin, jos nyt oletetaan, että on hyvät kuulokkeet 360-asteen äänille löytynyt (esim. nämä AKG702:set) ja kovalevyltä löytyy peli joka tukee 7.1-ääniä.

Mitäs sitten pitää tehdä, että homma toimii Wintoosa 10:llä kuin kaikki siellä ranta-ruotsalaisten kesämökillä? Lisää rautaa, softaa vai molempia?

Olen käyttänyt DT 990 Pron kanssa HeSuVi:a ja olen ollut tyytyväinen.
Mikä tämä HeSuVi on?
 
Viimeksi muokattu:
Sama voidaan mallintaa myös matemaattisesti, jossa erityisesti Creativen äänikortit ovat hyviä.

Vietävän Mikkihiirisofta (tai Hessu Hopohan siellä on varmaan ruorissa) kun meni tappamaan peliäänten rautaprosessoinnin...

Nämä kommentit (tai tarkemmin sanottuna niiden yhdistelmä) saivat minut hieman hämilleen siitä mihin suuntaan sitä omaa ruoria pitäisi pyörittää.
 
No niin, jos nyt oletetaan, että on hyvät kuulokkeet 360-asteen äänille löytynyt (esim. nämä AKG702:set) ja kovalevyltä löytyy peli joka tukee 7.1-ääniä.

Mitäs sitten pitää tehdä, että homma toimii Wintoosa 10:llä kuin kaikki siellä ranta-ruotsalaisten kesämökillä? Lisää rautaa, softaa vai molempia?
Äänikortti on helpoin ja vähimmällä käsin säätämisellä toimiva.
Riittää että asentaa äänikortin softineen.
Sen jälkeen täytyy vain valita äänikortin lähtöasetuksista kuuloketila ja laittaa Surround päälle.
Tuossa vaiheessa Windowsin toistolaiteasetuksien pitäisi automaattisesti vaihtua 5.1/7.1 kaiutin/kanava-konfiguraatioon, jonka voi käsin tarkistaa.

Pelit tuottavat sen Surround äänen (jos pystyvät siihen) ja Windowsin audiorajapinnan siirtäessä sen äänikortille...
Eikä Windowsin tarvitse ymmärtää mitä sille äänelle sen jälkeen tapahtuu äänikortin toimesta.


Nämä kommentit (tai tarkemmin sanottuna niiden yhdistelmä) saivat minut hieman hämilleen siitä mihin suuntaan sitä omaa ruoria pitäisi pyörittää.
Virtsausta alias Vistaa edeltävänä aikana pelit pystyivät DirectSoundin kautta offloadaamaan äänten laskennan/"renderöinnin" äänikortille ja sen omalla raudalle.
Kunnolla tehty peli siis lähetti äänikortille äänilähteiden sijainnit 3D-koordinaatistossa pelihahmon ympärillä, äänisamplet ja mahdollisen ympäristön karkean akustisen mallin ja äänikortti sitten laski tästä esim mahdolliset liikkuvan kohteen doppler-ilmiön, heijastukset ja esim esteen taakse peittymisen vaikutuksen.
Samoin äänikortti laski valittujen asetustensa mukaiset äänikanavat suoraan tästä alkuperäisestä pelin 3D-äänimaailmasta.
Pelien tuottamat 5.1/7.1 äänethän ovat tasoon litistettyjä (vertikaalidata häviää) ja äänilähteiden tarkemmat sijainnitkin on mankeloitu kyseisen äänen voimakkuuseroon eri kanavissa.
Ja sitten jos pelin oma äänirenderöijä on vielä jotain sinnepäin, niin se 5.1/7.1 äänikin voi olla kehno.

Pitäisi olla helppo tajuta että pelin alkuperäinen häviötön data on aina paras lähtökohta minkäänlaiseen prosessointiin jo johonkin muottiin survotun sijaan.
Mutta kiitos Microsoftin tilanne on nyt tällainen epäoptimaalinen ja osin huonompi kuin 15v sitten.
 
Millaisia kuulokkeita suosittelette ps4 pelin kanssa käytettäväksi? Nuorelle tulis ja haluaa hyvät. Ja mikrofinikin pitäisi niissä olla.
 
Dam, tulin kokeilleeksi musan kuuntelua kuulokkeilla, oli sitten ihan eri planeetalta :joy: kuin 2.0 tietokone kajareista. There's no going back to 2.0 speakers :(


Harmi kun ei ole mahollisuutta OR vehkeisiin mitä kaverilla on koti hovissa.:(
 
Viimeksi muokattu:
Elikkäs tuli tuolle paremmalle puoliskolle ostettua Hyper-X Cloud II. Mikrofoni ottaa kaikki pienetkin äänet, lähes miltä etäisyydeltä tahansa. Omissa Cloudeissa tätä ongelmaa ei ole ollut ikinä. Mitenköhän tuon saisi korjattua?
 
Elikkäs tuli tuolle paremmalle puoliskolle ostettua Hyper-X Cloud II. Mikrofoni ottaa kaikki pienetkin äänet, lähes miltä etäisyydeltä tahansa. Omissa Cloudeissa tätä ongelmaa ei ole ollut ikinä. Mitenköhän tuon saisi korjattua?
Jos mikin kokonaisäänenvoimakkuus on korkea, niin voit laskea sen "herkkyyttä"/volumea Windowsin asetuksista.
Se vaimentaa myös mikin poimimia taustaääniä.
Mutta jos ongelma on se että mikki poimii taustaäänet turhan herkästi verrattuna puheeseen, niin sitä on hankalampi korjata.

Veikkaan että ovat vaihtaneet noise cancelling/uni-directional kapselista omni-directional kapseliin.
Sen herkkyys ja taajuusvaste/äänenlaatu on parempi, mutta se poimii samalla herkkyydellä kaikista suunnista tulevat äänet.
 
Mitä langattomia kuulokkeita suosittelette Sennheiser Rs-170 tilalle?

Tulee peli ja musiikin kuuntelu ja muuhun perus käyttöön.

Maksimi hinta noin 300e.

Katsellu esim seuraavia vaihtoehtoja:

-Hyperx cloud flight
-SteelSeries Arctis Pro Wireless
-Senkulta oli kanssa jotkut kalliimmat noin reilun 300e kuulokkeet, mutta nyt en muista mikä malli oli.

Mikrofonia en tarvitse, mutta en ei haittaa jos sellainen on kiinni.
 
Korvat alkanut hieman tinnittämään, arvelen että kuulokkeiden käytön syytä. Mielestäni en ole kovalla soittanut musiikkia.
En ole nyt kuunnellu enää kuullokkeilla. Auttaisiko laadukkaammat kuulokkeet ettei tulisi tinnitus takaisin, vai onko vika jossain muussa kun halvoissa kuulokkeissa?

Koitin tinnitus hakusanaa, niin tuli kuulonsuojauksesta ja konserteista topikkia ja mielestäni mun tapaus liittyy enemmän pelaamiseen.
Käyttämäni kuulokkeet on Logitech G430.
 
Korvat alkanut hieman tinnittämään, arvelen että kuulokkeiden käytön syytä. Mielestäni en ole kovalla soittanut musiikkia.
En ole nyt kuunnellu enää kuullokkeilla. Auttaisiko laadukkaammat kuulokkeet ettei tulisi tinnitus takaisin, vai onko vika jossain muussa kun halvoissa kuulokkeissa?

Äänenvoimakkuushan tuohon nyt lähinnä vaikuttaa, luulisin että tinnituksen ja kuulon alentuman saa ihan yhtä helposti 20€ kuulokkeilla kuin vaikka 200€ kuulokkeilla. Kyllä munkin korvat saattaa joskus vähän inistä kuulokkeilla kuuntelun jälkeen ja oikeassa korvassa saattaa olla hiuksen hieno kuulon alentuma liian kovan kuuntelun seurauksena mutta se tuntuisi olevan pikkuhiljaa korjaantumaan päin. En suosittele kuitenkaan koettelemaan rajoja, yleensä tinnitus tulee pysyäkseen eikä alentunut kuulo välttämättä palaa koskaan entiselleen.
 
Liialle melulle altistuminen on tosiaan yksi tinnituksen syy.
Ja siihen ei auta muu kuin sen SPL:n kontrollointi riippumatta kuulokkeista.
Mutta korva on alemmalla äänenpaineella aina suhteessa vähemmän herkkä bassolle ja keskiäänille kuin keskiäänille, joten kuulokkeiden heikkous niissä voi aiheuttaa SPL:n nostoa.
 
AKG K702 on tuohon ehdotonta kärkeä.
AKG K702 avoimet kuulokkeet - St. Paul's Sound verkkokauppa
Äänikuvan koko/etäisyyserottelu on pykälän DT990 Beyeriä parempi ja neutraali basso pitää yksityiskohdat aina paremmin esillä.
Seuraava taso ylöspäin olisi käytännössä äänilähteiden sijainnin ruudulla näyttävä kartta.
Vastaavasti neutraali basso tuntuu arastelevalta, jos äänten yksityiskohtien analysoinnin sijaan kiinnostaa hauskuus.
Hommasin nyt noi K702:et. Toimittivat päivässä. Testailin eilen ja tänään.

Ensin täytyy sanoa, että en ole ollenkaan kuulo-aistin varassa toimiva ihminen. Äänimaailma on mulle aina ollut toissijalla ja visuaalisuus dominoi kokemuksiani.
Eli tältä pohjalta ei kannata minun sanomisiani ottaa minkäänlaisena yleispätevänä referenssinä.

Mutta kun löin nämä K702:t päähän niin täytyy sanoa, että olen erittäin tyytyväinen ostokseeni. Tälläinen luupääkin kuulee, että ääni maailma on paljon ilmavampi ja laajempi kuin suljetuilla kupeilla. Tulee sellaista tilan tuntua. Lisäksi arvostan suuresti sitä kirkautta ja selkeyttä. Näillä tosiaan erottaa paljon enemmän nyansseja ja kuulee ääniä mitkä ennen olivat hukkuneet jonnekkin. Basso ei tosiaan ole niin jykevä kuin esim. noissa mun HypperX Cloud II:ssa (tai monessa muussa). Mutta peleissä nämä toimivat paljon paremmin ja hiemankin perus jumputusta monipuolisemmassa musiikissakin kyllä suosin näitä K702:a. Hyvät laitteet :tup:

Sitten se 7.1. Peleissä kun tuon laittaa päälle niin ääni kuulostaa paremmalta. Tulee vieläkin enemmän sellaista tilan tuntua.
Mutta se suunta. Kuuntelin E.T.:n linkkaamaa BF-videota suoraan 2.0-äänillä (kuten kai kuuluukin, että se tulee suoraan läpi sellaisenaan) ja ehkä kuulen joskus hieman paremmin mistä suunnasta ääni tulee, mutta kyllä jää edelleen epäselväksi.

Sitten kokeilin paria peliä emolevyllä olevalla RealTekin äänipiirillä.
Surround ääni kuulostaa kyllä hyvältä ja paremmalta kuin noi HyperX:t, mutta suunnan suhteen tuntuu edelleen hankalalta.
Tuosta "vasemmassa-korvassa <-> pään sisällä <-> oikeassa korvassa" on hieman parantunut eli jotenkin kuulen kun ääni lähde on edessäni.
Se kyllä kuulostaa omana korvaan hieman siltä kuin se olisi edessä ja ylhäällä.
Oikea ja vasen kuulostavat todella hyvältä ja eivät ole ihan korvakäytävässä vaan kaukana.
Mutta kun ääni menee taakse, se tuntuu katoavan ja sitä ei kuule ollenkaan. Tämä lienee joku äänen prosessointi ongelma.

Napsuttelin myös tästä äänikortin/piirin ohjaus softasta näitä kaiuttimia:
27yu4gz.jpg


Tässä tilassa ääni on aika aneeminen. Kuulen kaiuttimien eron, mutta kuulenko oikeasti sen suunnan?
Tuntuu, että peliessä sen huomasin jopa hieman paremmin (tai sitten omat näköhavainnot augmentoivat kuulemistani)
Mutta tässä näkymässä en kuullut sivu- ja taka-kaiutimissa mitään eroa.
Lisäksi tuo sub-woofer ei tee mitään. Eli jotkin asetukset eivät taida ihan vielä olla kohdallaan.

Mutta hyvät luurit. Ehkä ajureita säätämällä, softaa ja/tai rautaa asentamalla saan näistä vielä paremmat, mutta 7.1 äänet taitavat jäädä alkumetreille.

EDIT:
Asensin ton ja vähän testailin jollain asetuksella ja kyllä huomaan eron.

Tossa oli mukana test_surround.ogg-tiedosto. Sitä kun ajoin pelkällä äänipiirillä tunnistin etuäänen suunnan, mutta kaikki sivu äänet (front-right, right, rear-right) tuntuivat tulevan samasta suunnasta, mutta vain eri äänen voimakkuudella.

Sitten laitoin ton HeSuVin jollain asetuksilla päälle (en enää muista mikä), niin olin erottavinani front-right ja right suunnan toisistaan. rear-right tuntui tulevan samasta suunnasta kuin right.

Eli vähän meni parempaan suuntaan. Ehkä tuota suuntaa voi tosiaan virtualisoida.
Pitää tutkia lisää, mutta jos jollain on lisää vinkkejä aiheesta niin mielelään kuuntelen/luen.
 
Viimeksi muokattu:
Hain Gigantin tarjouksesta arctis 5 headsetin 69e ja hyi kun sylettää miten paskoja nämä 'gaming' tuotteet on.
yhden illan havaintoja;
-haisee kiinalaiselle.
-korkeudensäätö perseestä - tarranauhoja repimällä.
-painavat ja alkavat painaa pitemmän päälle. hiostavat.
-mikki pätkii/ei lähe aina päälle.
-äänet sekoilee välillä (esim toistuvasti pubgissa pelistä palatessa menuvalikkoon)
-johdossa joku game/chat säätö namista, jonka hienoutta en ihan tajunnut.
- se tärkein eli äänen laatu on tosi tunkkainen, tynnyristä tuleva. mistään 7.1 ei todellakaan voi puhua. steelseriesin bloattisofta on asennettu.

palaan näihin aiemmin käyttämääni kympin sennheiser pc3:hin ja arctic lähtee takaisin kikanttiin. väittäisin että näissä on parempi äänenlaatu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 506 813
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom