Kuulokeongelma XR, Ipad mini 2, Pad 10.2

Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
24
Hei, Tätä ongelmaa ei esiintynyt vielä viime joulukuussa. Onko joku päivtys tms. rikkonut asian. Minulla on Iphone XR, Ipad 10.2 ja vanha Ipad mini 2. Käytän kuulokeadapteria lightning liitännässä kun Applen omat kuulokkeet eivät pysy korvissa.

Puheääni on erittäin vaimea (lähes olematon) Netflixissä ja esim. Google mapsissa. Leffojen tausta ja tehosteäänet kuuluvat normaalisti, mutta puheääni ei. Spotifyikin kuuluu heikosti. Kun laitan Applen omat kuulokkeet, niin ei mitään ongelmaa.

10.2 pädissä kun menee ääniasetuksiin ja liu'uttaa säädintä isommalle tietyn rajan yli tulee ilmoitus "hiljainen tila poistettu" ja leffojen puheäänetkin kuuluvat. Jos toiston keskeyttää tai menee johonkin muuhun sovellukseen ongelma palaa. Vanhassa minissä tai XR:ssä säädintä siirtämällä kuulee vain soittoäänen voimakkuuden muuttuvan. Mitään hiljaisia tiloja en ole mistään mihinkään laitteeseen kytkenyt,

Mikä ihme tässä on? Ennen ei moista ole esiintynyt ja kaikissa laitteissa on uusin käyttis ja ne ovat olleet silloinkin kun homma vielä toimi. Myös adapteri on alkuperäinen. Nyt ei tajua. Jos joku asetus on päällä niin en löydä mistä sitä säätäisi.

Ainoa uusi asia on viikko sitten hankittu Apple TV 4K. Olisiko se se voinut jotenkin muokata näitä ääniasetuksia myös mainittuihin muihin laitteisiin kun nämä ovat samassa lähiverkossa? Telkussa on optisella piuhalla kiinni soundbar ja subbari. Jos näin niin todella daijua. Kun nämä ongelmat esiintyivät vaikka Apple TV oli nukkumassa. Lisäksi koitin XR:rää ilman WLAN-yhteyttä mutta ongelma ei poistunut.

Applen omilla kuulokkeilla kaikki kuitenkin siis toimii, mutta kun ne eivät sovi korviin.

Kiitos neuvoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Kuulokkeiden ääniasetukset taitavat löytyä Asetukset > Musiikki alta, josta kannattaa pistää Taajuuskorjain, Äänenvoimakkuusraja ja Voimakkuuden tasaus pois päältä, jos joku sattuu olemaan päällä.
Voi olla myös viallinen adapteri, sillä konversioon Lightningista analogiseksi vaatii erinäisiä piirejä kaapelin sisällä.
 
Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
24
Kiitos mutta Adapterissa tuskin vikaa. Ollut käyttämättä joulukuisesta lennosta asti joten se tuskin itsestään hajoaa. Lisäksi Ipad minissä on vanha 3.5 mm liitäntä ja sekään ei toimi. Ongelma on siis, että kaikki tehosteäänet ja musiikki esim. Netflixistä kuuluu miten pitää, mutta puhe tuskin lainkaan. Ihan kuin "puhekanava" ei olisi lainkaan päällä. Sama myös Google mapsin opastuksessa. Jotenkin veikkaan että tuo Apple TV 4K olisi jotenkin confannut nämä muutkin samassa wlanissa olevien laitteiden äänet. Jos näin niin miksi ja kenen luvalla?
 
Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
24
Oisko sulla vaan kuulokkeet rikki.
Eipä ollut kuulokkeet rikki mutta asia ratkesi. Kokeilimme työkaverin puhelimella minun kuulokkeitani ja ongelma siirtyi hänelle Iphone X:sään. Kokeilimme myös toistemme kuulokkeita ja adaptereita ristiin rastiin ja yllättäen hänen kuulokkeensa toimivat vaikkei ollut mikään Applen tuote.

Asiaa pähkäiltyäni huomasin että hänen nappikuulokkeensa olivat ilman handsfree -optiota kun taas minun kaikissa kuulokkeissani ne olivat.

Elikä homma kosahti kaikilla lankakuulokkeilla joissa handsfree oli mukana. Ipad minillä (myös 3,5 liitännästä), Ipad 10.2:lla, XR:llä ja X:llä.

Ennen ovat toimineet eli jotain on Omena (salaa?) muuttanut.

Tämä tulee varmaan eteen muillekin, joille Applen omat kuulokkeet eivät korvaan sovi ja napeissa on mukana Handsfree.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Eipä ollut kuulokkeet rikki mutta asia ratkesi. Kokeilimme työkaverin puhelimella minun kuulokkeitani ja ongelma siirtyi hänelle Iphone X:sään. Kokeilimme myös toistemme kuulokkeita ja adaptereita ristiin rastiin ja yllättäen hänen kuulokkeensa toimivat vaikkei ollut mikään Applen tuote.

Asiaa pähkäiltyäni huomasin että hänen nappikuulokkeensa olivat ilman handsfree -optiota kun taas minun kaikissa kuulokkeissani ne olivat.

Elikä homma kosahti kaikilla lankakuulokkeilla joissa handsfree oli mukana. Ipad minillä (myös 3,5 liitännästä), Ipad 10.2:lla, XR:llä ja X:llä.

Ennen ovat toimineet eli jotain on Omena (salaa?) muuttanut.

Tämä tulee varmaan eteen muillekin, joille Applen omat kuulokkeet eivät korvaan sovi ja napeissa on mukana Handsfree.
Apple on kautta aikain käyttänyt eri standardia kuulokeliitännässään kuin suuri osa muista valmistajista, mutta hyvä että ratkesi.


Smartphone Headset Standards: Apple iPhone, AHJ (CTIA), & OMTP
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 166
Tuon takia OnePlus USB-C <> 3,5mm adapteri ei toimi IpadProon kanssa, koska fApple tekee 3,5 mm liittimen yhä omalla tavallaan.
 
Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
24
Tuon takia OnePlus USB-C <> 3,5mm adapteri ei toimi IpadProon kanssa, koska fApple tekee 3,5 mm liittimen yhä omalla tavallaan.
Kyllä minun tapauksessani tiesin että Apple tekee nuo kuulokeliitännät omilla spekseillään. Joka tapauksessa nuo kuulokkeet handsfree ominaisuudella adapterilla (tai ilman Ipad mini 2) ovat minulla aina toimineet moitteettomasti jo ainakin 3 vuotta. Viimeksi viime joulukuussa. Nytpä ei toimi sitten enää vaan pitää olla ihan tavalliset nappikuulokkeet. Jotain on siis muuttunut jossakin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 773
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom