Minulla on shelly ohjaamassa vesivaraajaa ja lattialämmityksiä ja 2x ILP on kotiautomaation perässä eli halvimmat tunnit tulee boostattua näillä. Laskin viimevuoden spot hintojen ja kulutusdatan pohjalta, että jo ennen kotiautomaatiota mun kulutusvaikutus oli ~-0.9 cnt keskimäärin, eli n. 5cnt/kw nykysellä sopimuksella. Volatileetin kasvun myötä hyödystä tulee vaan entistä isompi.
Miksi luulen, että kulutusvaikutus soppari tulee olemaan se voittaja nyt ja tulevaisuudessa on meidän verkossa tapahtuvat muutokset.
En tiedä seuraako näitä kukaan muu, mutta meillä on tämän vuoden loppuun mennessä 3000MW sähköistettyä kaukolämpöä ja muutaman vuoden sisällä pari datakeskusta lisää.
Kulutus siis kasvaa. Tämä on kohtalaisen uusi ilmiö, Fingridin kulutusdata menee 2024 vuoteen, ei sen kauemmas. Rakentamisbuumi alkoi joskus 2020:
Sähkökattiloiden maihinnousu
Jokainen voi laskea mitä tapahtuu, kun nämä imuroi halvan sähkön ja PPA johdannaisilla suojattuna myös imuroivat kallista sähköä. Myyjä ja ostaja on sama. 3000MW eestä säätövoimaa, jolla leikata pörssistä kaikki halvat hinnat pois. Toki heilunnalle ei ole ylärajaa.
Eli kun tuulivoimaa tulee lisää, sähkökattiloita tulee lisää ja datakeskuksia tulee lisää niin meidän volatileetista tulee järkyttävä. Kulutusvaikutus on ainoa milloin pääset hyötymään silloinkin kun hinta on reippaasti korkea, kunhan se vain heiluu riittävästi.
Liitteenä hieman dataa mitä kaivelin fingridistä ja yhdistin pörssihintoihin. Minusta on aivan selvää, että pörssisopparilla ei tee kohta enää yhtää mitään. Heiluri-mallisia kuluttajia tulee pelkästään tänävuonna ~2000MW lisää.