Energiaviraston 2024 markkinaraportin mukaan päivän sisäinen max–min -ero tuntihinnoissa oli keskimäärin 80,62 €/MWh ja sama raportti toteaa, että tuntihintojen volatiliteetti on kasvanut viime vuosina. Eli heilunta on jo nyt iso, mutta pointti on, että se kasvaa vielä lisää.
Fingrid käynnisti vielä erikseen pilotin, jossa kerätään >10 MW sähkökattiloiden kulutussuunnitelmia, koska oli epävarmuutta siitä, kuinka paljon kulutus reagoi day-ahead -hintaan – eli iso “heilurimainen” kuorma on ihan konkreettinen uusi tekijä. Kun markkinoilta poistuu 2000 MW CHP:tä ja tilalle tulee 2000 MW sähkökattiloita, vaikutus on “kaksinkertainen” (tuotantoa pois + kuormaa tilalle).
Koko dynamiikka muuttuu: halvoista tunneista tulee enemmän kilpailua ja sää/siirtotilanne korostuu. Siksi yhden vuoden kuukausikeskihintojen tuijottaminen on huono tapa arvioida, koska kv-sopparin pointti on heilunnasta hyötyminen. Lisäksi olennaista on piikkiriski, mitä tässä alkuvuonna nähtiin.
Ja joo, kyllä pörssin keskihinta nousee, se valuu lopulta kaikkiin sopimuksiin. Mutta kulutusvaikutussopparin aito etu on se, että jos saat oman painotetun hinnan systemaattisesti keskimääräistä alemmaksi, niin volatiliteetista voi oikeasti hyötyä isosti. Se toimii samalla hyvänä vakuutuksena.
Sopimusasioista kun puhutaan niin edelleen sitä mieltä että KV soppari on tällä hetkellä ainoa järkevä, oletettuna että kulutusta pystyy edes jossain määrin kontrolloimaan. Jos mun optimointi menee huonosti niin mun vuoden keskiarvo jää 5cnt/kw huitteille. Ilman KV sopparin antamaa suojaa, mun vuoden sähkölasku helmikuulta olisi jo enemmän, kun viimevuoden pörssisähkö yhteensä.
Luulen, että kesän keskihinnat tulee jäämään sinne 3-5cnt haarukkaan ja talvista tulee helvetin kalliita, johtuen em. seikoista. Jokainen tekee miten haluaa. KV-tarjoaa suojaa, mikä on korkean volan tilanteessa aika oleellinen seikka.