- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 216
Moi,
Keskustelua otsikon aiheesta ja aiheen ympäriltä. Itsellä alla BC-kortti joka ajettu 2000-luvun puolella. Minulla ei ole kuin jokin hähmäinen muistikuva itse ajokokeesta, jonka lopputuloksena sain ajokortin. Voi sitä iloa sillä hetkellä. Nyt kun vuosikymmenet liikenteessä ajettu ja omat lapset alkavat suorittamaan kuljettajantutkintoa, niin kummasti alkoi kuljettajantutkinnon sisältö ja tuoreet kokemukset kiinnostamaan.
Onko kenelläkään tuoreempaa kokemusta mm. teoriakokeesta ja sen sisällöstä. Itselle tuo ei muistaakseni aikoinaan tuottanut ongelmia enkä oikein muista edes paljoa tietokoneella tehtävään kokeeseen treenata. Piti osata liikennemerkit ja säännöt. Kävin nyt ostamassa meidän tulevaisuuden liikenteen sankarille liikenneopetukselta teoriakokeen harjoittelupaketin ja olen sitä "huvikseni" itsekin muutaman kerran testannut. Se mikä eniten hämmästyttää tuossa harjoittelupaketissa on kuinka tarkasti pienet yksityiskohdat pitää kuvista osata havaita. No tarkkaahan se liikenteessäkin on, mutta onko näin tarkkaa.
Esim. auton ohjaamossa olevia kuvia pitää tietokoneella zoomata jotta näet vaikkapa osittain vastaantulevan kuorma-auton hytin takana olevan liikennemerkin. Eli ensimmäinen yllätys oli, että kuvaa pitää isontaa ennen kuin alkaa vastaamaan. Osa kysymyksien vastauksista taas linjaa selkeästi mitä tieliikennelaissa pitää tehdä, mutta osa kysymyksistä ei välitä niinkään tieliikennelaista vaan ohjaa väistämään mahdollisesti arvaamatonta pyöräilijää vaikkei ajoneuvon kuljettajalla ole tieliikennelain perusteella väistämisvelvollisuutta. En vielä muutaman kerran testin jälkeen oivaltanut, että mikä tuo balanssi nk. lain ja varovaisuuden välillä on. Lähtökohtaisesti liikenteessä pitää olla aina tarkkana kuin porkkana, mutta osa vastauksista taas sivuuttaa turvallisuuden. Yhdessä kysymyksessä mm. linja-auto on jo osittain ajokaistalla vilkku päällä juuri pysäkiltä lähteneenä ja oman tieliikenteessä opitun periaatteen mukaan osittain ajokaistalla olevan bussin kanssa ei ole fiksua lähteä kilpailemaan. Vastasin, että on syytä väistää, mutta oikea vastaus olikin että annetulla nopeusrajoituksella ei pidä väistää.
Vaatii vielä muutaman testin alle, mutta kertokaas te muut omia tuoreempia kokemuksia.
Onko Traficomin teoriakoe sisällöltään samanlainen kuin esim. tuo liikenneopetuksen paketti?
Keskustelua otsikon aiheesta ja aiheen ympäriltä. Itsellä alla BC-kortti joka ajettu 2000-luvun puolella. Minulla ei ole kuin jokin hähmäinen muistikuva itse ajokokeesta, jonka lopputuloksena sain ajokortin. Voi sitä iloa sillä hetkellä. Nyt kun vuosikymmenet liikenteessä ajettu ja omat lapset alkavat suorittamaan kuljettajantutkintoa, niin kummasti alkoi kuljettajantutkinnon sisältö ja tuoreet kokemukset kiinnostamaan.
Onko kenelläkään tuoreempaa kokemusta mm. teoriakokeesta ja sen sisällöstä. Itselle tuo ei muistaakseni aikoinaan tuottanut ongelmia enkä oikein muista edes paljoa tietokoneella tehtävään kokeeseen treenata. Piti osata liikennemerkit ja säännöt. Kävin nyt ostamassa meidän tulevaisuuden liikenteen sankarille liikenneopetukselta teoriakokeen harjoittelupaketin ja olen sitä "huvikseni" itsekin muutaman kerran testannut. Se mikä eniten hämmästyttää tuossa harjoittelupaketissa on kuinka tarkasti pienet yksityiskohdat pitää kuvista osata havaita. No tarkkaahan se liikenteessäkin on, mutta onko näin tarkkaa.
Esim. auton ohjaamossa olevia kuvia pitää tietokoneella zoomata jotta näet vaikkapa osittain vastaantulevan kuorma-auton hytin takana olevan liikennemerkin. Eli ensimmäinen yllätys oli, että kuvaa pitää isontaa ennen kuin alkaa vastaamaan. Osa kysymyksien vastauksista taas linjaa selkeästi mitä tieliikennelaissa pitää tehdä, mutta osa kysymyksistä ei välitä niinkään tieliikennelaista vaan ohjaa väistämään mahdollisesti arvaamatonta pyöräilijää vaikkei ajoneuvon kuljettajalla ole tieliikennelain perusteella väistämisvelvollisuutta. En vielä muutaman kerran testin jälkeen oivaltanut, että mikä tuo balanssi nk. lain ja varovaisuuden välillä on. Lähtökohtaisesti liikenteessä pitää olla aina tarkkana kuin porkkana, mutta osa vastauksista taas sivuuttaa turvallisuuden. Yhdessä kysymyksessä mm. linja-auto on jo osittain ajokaistalla vilkku päällä juuri pysäkiltä lähteneenä ja oman tieliikenteessä opitun periaatteen mukaan osittain ajokaistalla olevan bussin kanssa ei ole fiksua lähteä kilpailemaan. Vastasin, että on syytä väistää, mutta oikea vastaus olikin että annetulla nopeusrajoituksella ei pidä väistää.
Vaatii vielä muutaman testin alle, mutta kertokaas te muut omia tuoreempia kokemuksia.
Onko Traficomin teoriakoe sisällöltään samanlainen kuin esim. tuo liikenneopetuksen paketti?