Kuinka vanhana vielät asut himassa?

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Lukion jälkeen kotona vielä vuosi, josta puoli vuotta intissä, seuraavana syksynä sitten muutin opiskelupaikkakunnalle, ikää silloin 20v. Lähinnä kaverien takia tuli käytyä vanhemmilla varmaan 3 viikonloppua kuussa, olin myös muutaman kesän kesätöissä pk-seudulla jolloin asuin vanhemmilla. Sekin oli lähinnä olosuhteiden pakosta.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
334
26 vuotiaana eli alkuvuodesta tuli muutettua omaan kämppään. Aikaisemmin olisin halunut muuttaa mutta ei olisi ollut taloudellisesti järkevää kun ei ollut vakituista kokoaikatyötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 541
Intin jälkeen lähdin noin vuodeksi poisvanhempien nurkista, sitten palasin sinne vähäksi aikaa ja lopulta naisen kanssa yhteen 22v ikäisenä.

Yksi kaveri muutti vasta omilleen. Ikää 34v...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Itse en vaan tajua mentaliteettia:"Kun mun muksut täyttää 18v niin samana päivänä lentää ovesta pihalle, mää maksamassa niiden elämisiä" :eek:

Tosin jos pentu on joku narkkari niin tuon ymmärtää mutta jos muksu on kirkkokuoron sopraano ja muutenkin "kiltti" niin aikas raaka veto vanhemmilta :(

Onko kokemuksia?
No jaa. Ajattelisin tämän "joku narkkari" -aspektin päinvastoin. Jos vanhemmat onnistuvat kasvattamaan 18-vuotiaan narkkarin, on melkoinen sydämettömyyden jatke heittää pihalle. Toisaalta se saattaa olla lapselle pienempi paha, koska vanhemmat oletuksena perseestä. Taas jos myöhemmässä vaiheessa herkeää sietämättömäksi, niin mitäpä muutakaan tekemään.

Toki itsenäisyyteen kannustaminen on hyvästä, jos olosuhteet eivät ole tätä vastaan. Se ei ole kiva idea, jos nimenomaan on ilmeistä, ettei kykyä tähän ole.

Siinä tapahtui asioita, joita ei haluttu kertoa ihmisille, jotta voitaisiin luoda suurempi kuva messiaasta tms. Taavi Kassila kirjoitti asiasta hiljan kirjan.
Tai sitten sitä osaa tarinasta ei koskaan kirjoitettu, tai se ei ketään kiinnostanut. Ehkä myyttejä yhdisteltäessä jokin osa jäi ristiriitaiseksi ja piti myöhemmin leikata pois, tai sitten kyse oli sattumasta. Kuka enää tietää tässä vaiheessa? Tuskin ainakaan joku säkkilä antaa sen parempaa arvausta kuin satunnainen muro.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
182
Itse muutin omilleni kun vuosia oli 28. Intin ja tämän välisenä aikana kerkesin olla työttömänä pariin kertaan. Tänä aikana keräsin myös rahaa (ja maksoin "vuokran"),jonka avulla sain lopulta oman asunnon.

Mikä ihmeen kiire ihmisillä on muuttaa, kun ikää tulee 18?
Ellei välit ole tulehtuneet todella pahasti omiin vanhempiin, niin eikö kannattaisi kerätä alkupääomaa jonkin aikaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Itse muutin omilleni kun vuosia oli 28. Intin ja tämän välisenä aikana kerkesin olla työttömänä pariin kertaan. Tänä aikana keräsin myös rahaa (ja maksoin "vuokran"),jonka avulla sain lopulta oman asunnon.

Mikä ihmeen kiire ihmisillä on muuttaa, kun ikää tulee 18?
Ellei välit ole tulehtuneet todella pahasti omiin vanhempiin, niin eikö kannattaisi kerätä alkupääomaa jonkin aikaa?
Näinhän se on. Ellei jotakin suurta syytä ole, kuten opiskelu tai yhteenmuutto tyttöystävän kanssa, niin ei siinä mitään kiirettä ole muuttaa pois jos välit vanhempiin kunnossa.

Toki oma rauha on aina mukavaa sen ikäiselle. Mutta sitten vanhemmiten alkaa kyllä vähän kaipailla takaisin, etenkin yksineläjänä. :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 805
Itse muutin omilleni kun vuosia oli 28. Intin ja tämän välisenä aikana kerkesin olla työttömänä pariin kertaan. Tänä aikana keräsin myös rahaa (ja maksoin "vuokran"),jonka avulla sain lopulta oman asunnon.

Mikä ihmeen kiire ihmisillä on muuttaa, kun ikää tulee 18?
Ellei välit ole tulehtuneet todella pahasti omiin vanhempiin, niin eikö kannattaisi kerätä alkupääomaa jonkin aikaa?
En tiedä mutta kyllä mulla ainakin siinä 20v paikkeilla alko jo niin paljon polttelemaan alkaa elää omaa elämää ja muuttaa omilleen vaikka kotona olis vähän rahaa säästänytkin. Tokihan kotona piti alkaa maksaa ruoka/ylläpitorahaa heti kun aloitti työelämän.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 534
Joops,sitä tuli vähän(liikaakin) pelailtua yötä myöten ekoissa kämpissä.Nykyään sitä oppinut jo vähentämään ihan niiden yöunien vuoksi ja alkanu vihaamaan väsyneenä ulkoilua koska silloin juuri sattuu ja tapahtuu niitä vahinkoja.:kahvi:
Tärkeintähän on se, että ei tule kyllä yhtään katumapäälle kun miettii jotain 20h pelimaratoneita. Nykyään ei tällä iällä enää yksinkertaisesti kykenisi enää! :cigar2:
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 105
16-vuotiaana muutin lukion perässä ensin opiston 6-hengen solukämppään ja vuotta myöhemmin parin kaverin kanssa kimppakämppään. Välillä oli vähän tungosta, kun opiston solukämpät täytyy silloin tällöin tyhjentää viikonlopuksi ja kaverit ottivat tavakseen oleskella meidän kämpässä viikonlopun yli. Lukion jälkeen sitten puolison kanssa yhteiseen asuntoon. Voin sanoa, että siivoaminen sai tuossa vaiheessa kokonaan uuden merkityksen :lol:.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 287
Ekan kerran muutin kotoa 20-vuotiaana silloisen tyttökaverin kanssa yhteen. Töitä ei ollut tarjolla, rahaa ei ollut mihinkään, tuli ero ja palasin kotiin.

Seuraavan kerran lähdin kotoa 22v täyttäneenä jolloin sain vakituisen duunin vieraalta paikkakunnalta ja silloinen tyttökaveri muutti saman katon alle vuoden sisään. Työttömyyttä tai pakkolomailua ei ole vielä sattunut päivääkään kohdalle vaikka firmaa olen välillä vaihtanut.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Kyllä se kirpaisee kovasti jos on intti tulossa, eukko kiikarissa ja asuntoa pitäisi alkaa sompailemaan jollain opintotuen turvin.
Tosin sitten on "koti-asujia" jotka käyvät joka päivä himassa esim. syömässä, toki vanhemmat taputtavat päähän ja muistavat mainita "meidänkin Mikko maksaa _vapaaehtoisesti_ jokaisesta ateriasta, ENHÄN minä mitään vaatisi" :tdown:

Kyllä himassa pinnat kirenee kun työttömyys/opintorahalla kituuttaa ja pitäisi maksaa himaan jotain asumisesta sekä laskuja, äkkiä alkaa tulemaan huutoja "perkele jää sinä tähän yksin asumaan ja maksa koko vuokra, minä muutan vanhainkotiin"
Kyllä tuon ymmärtää kun kotona asuu täysi-ikäisenä niin toisen tulot pienenee, sitten jos ei anna/eikä ole varaa antaa pennin latia asumisesta/syömisestä himaan niin varmasti keikka on valmis.

Jos kaverilla ei ole suunnitelmat kondiksessa jne. niin kaikki normaalisti kaatuu kivasti päälle :(
Tulee kodista lähtö, laittele anomuksia liuta, sitten tulee kesäduunin jälkeen mätky-kortti, opintolainaa yritetään laittaa ulosottoon, likkakaveri alkaa valittaa että olet liikaa koneella ja tahtoo muksun.. huoh... :facepalm:
 

Antwerp

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
172
Muutama kuukausi intin päättymisen ja 20v täyttämisen jälkeen. Mielestäni oikein hyvä ikä muuttaa omilleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 863
Mikä ihmeen kiire ihmisillä on muuttaa, kun ikää tulee 18?
Ellei välit ole tulehtuneet todella pahasti omiin vanhempiin, niin eikö kannattaisi kerätä alkupääomaa jonkin aikaa?
Yleensä varmaan opiskelu se suurin syy lähteä. Itselläkin olisi ollut ruuhkassa ajamista kouluun joku 30-40km/suunta niin ei mitään järkeä kun pääsi muuttamaan halpaan soluasuntoon koulun viereen. Muistaakseni 170€/kk sisältäen veden, sähkön ja netin. Kotona asuessa ei olisi saanut tukia niin paljoa ja bensaan olisi mennyt huikeita summia rahaa kuussa, joten ei olisi missään nimessä kannattanut kotona asua.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
513
Ite olin 27v kun muutin kotoa pois.
Sain vakisopparin töihin ja miltei suoraan pankkiin asuntolainaa hakemaan

Opiskelut yms hoitui "ilmaiseksi" kotoa. Lukio + AMK (noin 20km suuntaansa koulumatka)
Tosin annoin äidille kuukaudessa rahaa, ei mitään tiettyä summaa.
Sen mitä halusi...
Asuttiin 3h+k (noin 80m2) kerrostaloasunnossa

Ärsytti ne kanssaopiskelijat, jotka kitisi ettei oo yhtään rahaa. Asuivat yksin tai kaksin
Kyllä bilettämiseen löytyi...
Olisi asunut kotona niin olisi ollut rahaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 282
Itsellä muutto kotoa tapahtui 18-vuotiaana, kotiasunto myytiin (kerrostalokolmio) ja vanhemmat muutti maalle asumaan, itse jäin kaupunkiin. Näin jälkeenpäin ajateltua olisin kyllä muutenkin halunnut asua mieluummin yksin kuin jäädä kotiin vaikka tilanne olisikin mennyt toisin. Kyllä sitä kaipasi yksityisyyttä ja omaa rauhaa, kun ensin asui neljän hengen perheessä pienessä asunnossa.

Jos taas vanhemmilla olisi ollut iso omakotitalo ja paljon tilaa asua, niin kotoa ei olisi varmaan ollut kiire lähteä mihinkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
..Mikä ihmeen kiire ihmisillä on muuttaa, kun ikää tulee 18?..
Sulla ei tule mieleen yhtään mitään, mikä kiinnostaa 18 vuotiasta, joka pääsee pois äidin helmoista?

Ja jotta pysytään aiheessa, niin heti armeijan jälkeen muutin pois. Taisin olla juuri 19v.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
975
Aina olen kotona asunut, jos ei lasketa joitain muutamia hotelliöitä matkoilla ja sukulaisissa käymistä. Vanhempieni ruokakunnasta muutin pois heti lukion jälkeen kun lähdin toiselle puolelle Suomea opiskelmaan.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Yleensä jos kotona asuu vielä +23 niin siihen vaikuttaa tasan a)taloudellinen tilanne b)joku sairaus c)maatilan kartano on niin iso että siellä edes omaa kersaa näy vaikka asuisikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
18 vuotiaana, amiksen jälkeen kun tuli päästyä töihin 50km päähän. Vaihtoehtona oli ostaa auto tai muuttaa työpaikkakunnalle. Emäntä oli siihen asti kämpännyt meidän porukoilla melkein joka päivä vuoden verran joten luontevinta oli vuokrata kämppä ja muuttaa yhteen.Tuli ostettua parin kk päästä se auto kuitenkin.

Olihan se aika nopia lähtö. Kuitenkin pesunkestävä nörtti tuolloin jolla ei ollut mitään muita tavotteita kuin, että adsl löytyy ja sekin kun oli saatu maaseudulle niin mihinkäs sitä mamman lihapatojen äärestä... Siskolle meikäläisen muutto oli shokki kun se halusi muuttaa cityyn jo aikoja ennen mua ja sitten hävisinkin kotoa ensin.

Eipä siihenkään kauaa mene kun oma jälkikasvu on siinä iässä, että voi muutella opiskelujen perässä. Viihtykööt kotona puolestani niin pitkään kuin tykkäävät.
 

Aihio Sekasorto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Mikä ihmeen kiire ihmisillä on muuttaa, kun ikää tulee 18?
Ellei välit ole tulehtuneet todella pahasti omiin vanhempiin, niin eikö kannattaisi kerätä alkupääomaa jonkin aikaa?
Ei ehkä vielä noin nuorena, mutta kyllä 28 on jo aika pitkälle venyttämistä.

Ja liittyy tuohon muuttamiseen muutakin kuin pelkkä rahallinen kysymys (joka sitä paitsi ei loppujen lopuksi ole Suomessa välttämättä edes ratkaisevaa, koska tuet). Itsenäistyminen, vastuunotto, totuttelu omillaan olemiseen. Kaikkea sen sellaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Edelleenkin asun kotona. Tosin silloin kun olin noin 21v ilmoitin porukoille että tuolla noin on vapaa kämppä ja teillä viikko aikaa pakata kamat ja poistua. Eukko tosin opiskeli vielä silloin toisella paikkakunnalla, joten vkl asui täällä, valmistuttuaan muutti sitten pysyvästi saman katon alle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Aikajana: YO paperit keväällä => reilu kuukausi kesätöitä => inttiin kesällä (6kk ) => vuodenvaihteessa töihin tienaamaan rahaa opiskeluja varten (n.7kk) => syksyllä AMK ja muutto opiskelija-asuntoon ja välimatkaa muutama sata km. Ikää 19.

Kovin paljon nopeampaa en onnistunut lähtemään. Jäin silti pahasti jälkeen muista kun olin ainoa jonka piti intti käydä... Kyllä olisi pää hajonnut asua yhtään pidempään vaikka hyvät välit vanhempiin olikin/on.

Yksi työkaveri intin jälkeen varmaan lisäsi muuttomotivaatiota entisestään; ikää oli jotain +25v ja oli ollut töissä heti amiksen jälkeen vakituiseen(!). Asusteli kotona ja söi äidin tekemiä ruokia töissä. Kotiin jumiutumiselle on monia järkeenkäypiä syitä mutta tässä ei ollut yhtäkään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 091
19v muutin tyttökaverin kanssa yhteen. Vuodenvaihteessa kun hän oli juuri täyttänyt 18. Lukio loppuun, kesä töissä, muutto kaupunkiin, syksy töissä, armeijaan 6kk, kesä töissä ja sitten opiskelemaan, samalla ilta ja viikonlopputöitä.

Tuon jälkeen muutettu vielä kahdesti, viimeisimpänä omakotitaloon ja jälkikasvuakin tullut. Ei kaduta tippaakaan että lähdin lapsuuden kodista aikaisin. Olin laiska lapsi, ja itsensä elättäminen kasvatti kyllä selkärankaa enemmän kuin armeija tai mikään oppilaitos.

Yksi lapsuuden kaveri jonka tapasin luokkakokouksessa, oli 26 ja asui kotona vaikka kävi paperitehtaalla töissä. Tuntui käsittämättömältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Ei saa kauheasti irti kun et kerro minkä ikäinen olet nyt. Vissiin yli 21v?
No en ole ikääni kertonut koskaan, vaikka sillä nyt mitään merkitystä onkaan. Onhan tuosta jutusta aikaa reippaasti, enkä erikoista casea ala nyt sen paremmin avaamaan.
Pointti oli vaan että sen ikäisenä omilleni asumaan vaikken muuttanut metriäkään:)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Vaikka itse olen elännyt 17-vuotiaasta asti (aluksi tietyin ehdoin) itsenäisesti, on tunnustettava että ensiasunto sisältää myös paljon turhamaisia kulttuurimarxistisia piirteitä.

Jos joillakin on edellytyksiä, niin kotona-asumisella voi tienata jo kolmekymppisenä hyvän omaisuuden, sekä vuokralaisella maksatetun asunnon. Ensiasunnosta tulee siis sijoitusasunto ja vuokralainen lähtee sitten kun aika on on tarpeeksi omaan muuttoon. Kotona asuminen voi olla rationaalista ja hyvin perusteltua, suoraan sanoen nerokasta.
Voi käydä jopa niinkin, että vuokralaisena sijoitusasunnossa onkin oma kaveri, joka elää tyypillistä "itsenäistä aikuiselämäänsä" tuilla ja opintolainalla, tai palkalla.

Se tosin kysyy niitä vanhempien tahtoa ja mahdollisuutta, kuin halua itse missata jännän "lounaalla roskaruokaa, viikonloppuna kaljaa ja kaatoja " sekä mitä niitä kulttuuripiirteitä on nykyisyydessään.
"Oman tien kulkija" voi hyvinkin vaurastua nopeasti ja päästä lähtökohdissaan pitkälle, skippaamalla "kultaisen nuoruuden villit ajat". Siispä hyödyntämällä kulttuurimarxismin luoman kysynnän, oman roolinsa tuosta kiertäen.

Liikenerous ei sitten ole allekirjoittaneen ominaisuuksia. Pieni palautus vaan, tarkempaan tarkasteluun.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Haluatko avata tätä vähän? Miten asunto omaa tällaisia piirteitä? Oliko seinälläsi "Refugees Welcome" -julisteita?
Myönnetään, että oli väärin käytetty tässä sanaa -asunto, oikeammin olisi ollut siis muutto omaan "itsenäiseeen ruokakuntaan". Loppu oli sitten tapahtuuko se vuokralla tai lainalla nyt ja heti, vaiko myöhemmin, kenties huomattavalla omaisuudella, joka korvaa sen että on elänytkin vanhempien ruokakunnassa, vaikka mahdollisuudet olisivatkin olleet perinteiseen.
 

Aihio Sekasorto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Myönnetään, että oli väärin käytetty tässä sanaa -asunto, oikeammin olisi ollut siis muutto omaan "itsenäiseeen ruokakuntaan". Loppu oli sitten tapahtuuko se vuokralla tai lainalla nyt ja heti, vaiko myöhemmin, kenties huomattavalla omaisuudella, joka korvaa sen että on elänytkin vanhempien ruokakunnassa, vaikka mahdollisuudet olisivatkin olleet perinteiseen.
Ei kyllä edelleenkään havainnollista minulle mitä se kulttuurimarxismi tässä tapauksessa tarkoittaa :btooth:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Ei kyllä edelleenkään havainnollista minulle mitä se kulttuurimarxismi tässä tapauksessa tarkoittaa :btooth:
Kulttuurimarxismi on tässä kuin tietty itsestään selvyys, jonka poikkeamaa hämmästellään, kummastellaan, irvistellään ja jopa sormella osoitellaan. Se "henki" on varsinaista marxismia, tässä kulttuurissa.

Tämähän on vain yksi niistä, vanhemmilta muuttaminen.
 

Aihio Sekasorto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Kulttuurimarxismi on tässä kuin tietty itsestään selvyys, jonka poikkeamaa hämmästellään, kummastellaan, irvistellään ja jopa sormella osoitellaan. Se "henki" on varsinaista marxismia, tässä kulttuurissa.

Tämähän on vain yksi niistä, vanhemmilta muuttaminen.
Sittenhän oikea käsite olisi "marxistikulttuurinen" :confused:
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
139
16 kun menin Lukioon opiskelemaan, tosin viikonloput/lomat olin kotona. Asuisin kyllä nyttenkin (34v) kotona kun säästäisi kustannuksissa niin paljon, mutta välimatkaa on 500km. Vanhempani ovat aina olleet aika köyhiä ja olen joudun aina silloin tällöin tukemaan heitä rahallisesti muutenkin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Jos joillakin on edellytyksiä, niin kotona-asumisella voi tienata jo kolmekymppisenä hyvän omaisuuden, sekä vuokralaisella maksatetun asunnon. Ensiasunnosta tulee siis sijoitusasunto ja vuokralainen lähtee sitten kun aika on on tarpeeksi omaan muuttoon. Kotona asuminen voi olla rationaalista ja hyvin perusteltua, suoraan sanoen nerokasta.
Voi käydä jopa niinkin, että vuokralaisena sijoitusasunnossa onkin oma kaveri, joka elää tyypillistä "itsenäistä aikuiselämäänsä" tuilla ja opintolainalla, tai palkalla.
Tuossa on puolensa. Yhteiskunta kuitenkin antaa tukia eri tavalla jos asut kotona kuin jos asut omassa asunnossa. Tuo vaikuttaa hyvinkin paljon näihin liikkuihin. Mutta kotona asuminen tai jos vaikka tukienkin takia ottaa toisen asunnon niin kodin "hyväksikäyttö" tuossa about parikymppisenä auttaa kovasti omaisuuden kartuttamista. Joku lähtee 18-v asumaan tukien avulla omaan kämppään, hommaa p*skan auton velalla jne, toinen taas asustelee pidempään kotona (ehkä asunto tukien takia) ja pärjää ilman autoa - näistä voi tulla valtava ero sitten joskus 25-v iässä.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Mikä ihmeen kiire ihmisillä on muuttaa, kun ikää tulee 18?
Ellei välit ole tulehtuneet todella pahasti omiin vanhempiin, niin eikö kannattaisi kerätä alkupääomaa jonkin aikaa?
Jep. Hyvä paikkahan tuo olisi kerätä hieman alkupääomaa asumalla muutaman vuoden pitempään kotona. Toinen vastaava paikka olisi asua siellä opiskelija-asunnossa halvalla.

Itse tosin en tehnyt kumpaakaan vaan taisin olla 21v kun muutin kotoa opiskelijakämppään. Ja opiskelijäkämpästäkin muutin aika pian sen jälkeen kun löytyi opintoja vastaava "oikea" työpaikka, tosin sen takia kun kämppiskaveri päätti muuttaa yhteen tyttöystävänsä kanssa niin en minäkään viitsinyt sinne soluun jäädä jonkun random, juuri opintonsa aloittaneen jantterin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
716
23v muutin veke himasta suoraan emännän kans yhteen. Mulla on poikkeuksellisen hyvät välit vanhempiini.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
16v pakkasin repun ja lähin omille. Ei kyllä ollut fiksuin veto. Mutta hengissä selvitty[emoji5]
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Toikin on totta. Menis aika tiukoille nykyset omat tulot tuskin riittäisi vuoden bussikorttiin, autoon, kämppään, ruokaan, puhelin sekä nettilaskuun, koulukirjoihin ja vapaa-ajan harrastuksiin.

Nykyisessä tilanteessa jää jopa omaa rahaa säästöön noiden jälkeen.
Näinpä. Kun asuu opiskelijana porukoiden luona, niin ei tarvitse jokaista pesuainepisaraa ja vessapaperiarkkia laskea.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 392
Itellä ikää 24v vakituinen kohtuu palkkainen työ, vielä himassa asustelen. Työmatkaa on vain vähän reilu 70km päivä joten samalle paikkakunnalle voisi muuttaa mieluiten, ei vain ole järkevää kämppää. Rivitaloon ei huvittaisi muuttaa maksamaan vuokraa vaan suoraa ostaa talo. Keräilis muutaman vuoden säästöjä jos innostuisi sitten... Vuokralle toki jos oikein alkaa vituttamaan. Vielä ei pakottavaa tarvetta ole. Harrastuksiin autoon ym mitä nyt käyttää niin yllin kyllin fyffeä. Toki nyt ruuat joutuu ostamaan mutta joka kuu jää 400-500e säästöön.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 000
Itellä ikää 24v vakituinen kohtuu palkkainen työ, vielä himassa asustelen. Työmatkaa on vain vähän reilu 70km päivä joten samalle paikkakunnalle voisi muuttaa mieluiten, ei vain ole järkevää kämppää. Rivitaloon ei huvittaisi muuttaa maksamaan vuokraa vaan suoraa ostaa talo. Keräilis muutaman vuoden säästöjä jos innostuisi sitten... Vuokralle toki jos oikein alkaa vituttamaan. Vielä ei pakottavaa tarvetta ole. Harrastuksiin autoon ym mitä nyt käyttää niin yllin kyllin fyffeä. Toki nyt ruuat joutuu ostamaan mutta joka kuu jää 400-500e säästöön.
No huhhuh. Minä en yksinkertaisesti voi ymmärtää tälläisiä aikamiespoikia, melkoista vässykkämeininkiä omiin silmiin. Sinullakin ikää pian lähemmäs 30v, vakituinen kohtuupalkkainen työ ja asut äidin helmoissa kun ei viitsi rivitalosta maksaa vuokraa? Ja suunnitelmana on vielä muutama vuosi säästellä, jos vaikka sitten katsoisi uudestaan.. Voi jessus sentään. Onko sinulla mitään sukupuoli- tai yksityiselämää? Mitäs kumppanit ovat olleet mieltä näistä tulevaisuudensuunnitelmistasi? Onnea jos olet sellaisen naisen löytänyt, jonka mielestä kuulostaa hyvältä suunnitelmalta ja joka mielellään vierailee luonasi anoppilassa. Jos kumppania ei ole löytynyt, niin niitä syitä ei todennäköisesti kauhean pitkältä tarvitse etsiä.. :kahvi:

Itse muutin pois kotoa 20-vuotiaana heti armeijasta päästyäni. Samalla sain elämäni ensimmäisen vakituisen työpaikan, mutta työt eivät olleet syynä muuttoon - ne vain mahdollistivat sen, vanhemmat kun eivät sponssanneet mitään. Nykyään ikää on 28 enkä voisi todellakaan kuvitella asuvani vanhemmillani vielä tässä vaiheessa tai edes muutama vuosi takaperin. Isoveljeni muutti myös parikymppisenä omaan kämppäänsä, pikkusiskoni taas muutti jo 16-vuotiaana silloisen poikaystävänsä kanssa yhteen. Nykyään kaikki meistä on varsin hyvin toimeentulevia aikuisia ja kaikilla on erittäin lämpimät välit vanhempiin edelleen. Mikään pakko ei kenelläkään meistä ollut muuttaa; kaikki muutti ihan omasta tahdostaan juuri silloin kun siltä tuntui.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 000
Jaa, sitten kannattaa varmaan poistua internetistä? Mistäs tässä ketjussa olikaan tarkoitus keskustella? Millä perusteella toisten elämänvalintoja voi arvostella, ellei juurikin oman elämänkokemuksen perusteella ja siihen peilaten? Miten asioista voi edes olla eri mieltä jos ei omaa mielipidettään saa edes esittää? Vai mennäänkö taas siihen, että kenestäkään ei saa sanoa mitään pahaa ja kaikkea pitää vain ymmärtää loputtomasti?

Totta kai minä saan esittää oman mielipiteeni asiaan. Siksi minäkin täällä keskustelen; jotta voin oppia ja saada myös muita näkökulmia. Sitä minä en vain yksinkertaisesti ymmärrä, että miksi kukaan pian lähemmäs 30-vuotias työssäkäyvä terve aikuinen haluaisi asua vielä vanhemmillaan. Mielestäni se on aikamoista vässykkämeininkiä ja osoittaa haluttomuutta itsenäistymiseen sekä kenties jonkinlaista läheisyysriippuvaisuutta? Ihan aidosti mielenkiinnosta haluaisin myös tietää, että miten ne naisasiat sujuvat tuollaisen järjestelyn kanssa. Mutta nämähän ovat vain minun mielipiteitäni, kaikki peräkammarin pojat saavat puolestani jatkossakin elää ja asua juuri niin kuin itseä huvittaa. Ei minun sitä tarvitse silti arvostaa.

Silloin asia taas on aivan eri jos itsellä on vaikka jokin sairaus, mistä ei selviä ilman omaishoitajaa (jotka siis olisivat ne vanhemmat). Tai jos tosiaan on itse hoitamassa vaikka kuolemansairaita vanhempiaan. Tai jos vaikka muuttaa hetkellisesti vanhemmallakin iällä vanhemmilleen yllättävästä syystä X - tapahtui vaikka ero puolison kanssa eikä uutta kämppää löydy heti. Kaikki tälläiset skenaariot minä ymmärrän kyllä erittäin hyvin ja omassa kaveripiirissäkin on vastaavia tapahtunut. Sitä minä en ymmärrä, että terve vakituisessa työssä käyvä, pian lähemmäs 30v mies asuu vielä äitinsä helmoissa, koska ei viitsi maksaa vuokraa rivitalosta. Ja suunnittelee vielä asuvansa muutamia vuosia. Ei kertakaikkisesti riitä ymmärrys, mutta meitähän on moneen junaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Kyllä eri mieltä saa olla, mutta sinä lähdit suoraan toisessa lauseessa haukkumaan vässykäksi.

Onko se sinusta keskustelua, että heti kärkeen aletaan nimitellä toisia?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 000
Mitä jos nyt opettelisit vaikka lukemaan? Ketä minä olen haukkunut vässykäksi, voitko osoittaa suoraan sen kohdan viestistäni? Minä keskustelen täällä ketjun aiheesta, en kenestäkään yksittäisestä henkilöstä. Kyllä, sanoin että se on omiin silmiini melkoista vässykkämeininkiä, jos täysin terve työssäkäyvä reilusti yli 20-vuotias asuu vielä vanhempiensa helmoissa ja suunnittelee tekevänsä näin vielä muutaman vuoden eteenpäinkin. Tämäkin kirjoittaja olisi siis muutaman vuoden päästä vähintään 27-vuotias. Se ei ole suomalaisessa yhteiskunnassa normaalia ja mielestäni se vaikuttaa melkoiselta vässykkämeiningiltä jos mitään halua itsenäistymiselle ei ole. Ei siitä mihinkään pääse, mutta se on vain minun mielipiteeni. En kuitenkaan haukkunut kirjoittajaa vässykäksi, vaan kuvailin vässykkämeiningiksi kuulemaani skenaariota. Sitähän minä en tiedä, onko tällä kirjoittajalla joitakin muitakin syitä mitä hän ei tullut kirjoittaneeksi tähän. Voihan hän seuraavaksi yllättää ja kertoa, että tontilla on 15 hehtaaria kokoa ja vaikka asuukin "vanhemmillaan" niin ei ole heitä edes nähnyt viimeiseen vuoteen. Minä kommentoin vain skenaarioon ja kyllä, edelleen mielestäni on todella vässykkämeininkiä elellä äidin helmoissa kun ei viitsi maksaa vuokraa. Vaikka löytyy vakituinen kohtuupalkkainen työ ja vuoden päästä ollaan lähempänä kolmea- kuin kahtakymppiä.

Ihan vastaavasti joku aikamiespoika voi tulla kertomaan omia näkemyksiään ja tuomita sellaiset vanhemmat, jotka päästävät jälkikasvunsa maailmalle jo 20-vuotiaana. Kuka tahansa voi aivan vapaasti arvostella valintojani, miksi en jäänyt kotiin loisimaan kun äiti pesisi pyykitkin ja saisi asua ihan ilmaiseksi? Olenko tyhmä, kun haluan tarkoituksella tuhlata rahaa asuntoon? Niin, ehkä jonkun mielestä olen. Sellaista se on internetissä ja maailmassa. Minä elän itseäni varten, en sen mukaan mitä muut ajattelee tai kommentoi. En loukkaannu ollenkaan jos joku arvostelee minun valintojani, etenkin kun ne liittyvät ketjun aiheeseen. Mielestäni he voisivat poistua internetistä, joita loukkaa se ettei joku ymmärrä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Aiheeseen vielä palaten sen verran, että käyn porukoilla vieläkin keskimäärin 2 kertaa viikossa. Lauantai saunat faijan kanssa ja yleensä kerran viikkoon soittelevat syömään. Kesäisin, kun tehdään faijan kanssa samoja töitä, niin saattaa olla tuplatenkin tuo käyntimäärä.

Tästä huolimatta, kun vanhassa kämpässä sattui vesivahinko ja oli lähdettävä kuivureita evakkoon, niin kohtuullisen nahkaista oli asustaa porukoilla viikko. Vissiin se menee niin, että kun on kerran lähtenyt niin käymässä voi käydä mutta yöpyminen ei tule kysymykseen. :D Tuon viikon taistelun jälkeen lähdin takaisin kuivureiden sekaan ja koetin äänieristää makkarin ovea sen verran, että pystyisi jotenkin olemaan. Olikohan ne imurit siellä kolme viikkoa yhteensä tai jotain.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 151
Täytän pian 23 ja asun vielä kotona - tosin vuokra-asunto on haussa koko ajan. Syynä muuttoon on työt eri paikkakunnalla. Toki myös itsenäistymisen halu vaikuttaa. Opiskelin ja kävin armeijan kotipaikkakunnalla niin ei niidenkään perässä tarvinnut muuttaa muualle :D

Kaveri muutti 18 vuotiaana 17-vuotiaan tyttöystävänsä kanssa yhteen. Kaverilla oli vielä amis kesken (taisi jotain keikkahommia tehdä, mutta nekin loppuivat pian), tyttöystävä oli lukiossa ja nosti opintolainaa asumiseen. Sitten tosiaan kun kaverin työt loppuivat niin elivät tuilla (+tyttöystävän laina ja sai kotoaan jotain pientä avustusta). Erosivat sitten ja nyt kaveri asuu takaisin kotona, tytöstä ei tietoa.

En kritisoi heidän valintojaan (tai muiden jotka olleet vastaavassa tilanteessa), mutta kyllä se työpaikka IMO pitäisi olla (edes toisella jos muuttaa yhteen jonkun kanssa). Ja varmaan tytöstä kiva maksella lainoja takaisin jotka otettu vaan että voi maksaa asumisen ja juhlia melkein joka viikonloppu :bored:
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
118
Itellä ikää 24v vakituinen kohtuu palkkainen työ, vielä himassa asustelen. Työmatkaa on vain vähän reilu 70km päivä joten samalle paikkakunnalle voisi muuttaa mieluiten, ei vain ole järkevää kämppää. Rivitaloon ei huvittaisi muuttaa maksamaan vuokraa vaan suoraa ostaa talo. Keräilis muutaman vuoden säästöjä jos innostuisi sitten... Vuokralle toki jos oikein alkaa vituttamaan. Vielä ei pakottavaa tarvetta ole. Harrastuksiin autoon ym mitä nyt käyttää niin yllin kyllin fyffeä. Toki nyt ruuat joutuu ostamaan mutta joka kuu jää 400-500e säästöön.
Olisinpa itsekin tajunnut tehdä vastaavanlaisen tempun kun oli vielä aikaa (olin vielä nuori). Tuo säästöön jäävä summa vaan on sellainen, että "kohtuu palkkainen" säästäisi helposti tuplaten ilman vuokra- yms pakollisia menoja. Kaveripiirissä pari tapausta, jotka tekivät saman tempun ja ostivat n. 26veenä saunalliset kolmiot suurinpiirtein käteisellä. Tuo on hemmetin hyvä suunnitelma, toteutus vähän kusee. Vuokralla asuessa voi säästää samoja summia eikä tee edes tiukkaa...

Itsellä ikää oli pois muuttaessa sen 22v ja lukioajan sekä intin asuin lapsuudenkodissa. Poismuuton mahdollisti käynnissäoleva työvoimakoulutus jonka loppuessa työpaikka oli enää sopimuksen allekirjoittamista vaille varma nakki. Aluksi asuin kaverin kanssa kimppakämpässä, vaan kasetti alkoi levitä varsin varhain ja alle vuodessa muutin sitten omaan vuokrayksiöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Mitä jos nyt opettelisit vaikka lukemaan? Ketä minä olen haukkunut vässykäksi, voitko osoittaa suoraan sen kohdan viestistäni? Minä keskustelen täällä ketjun aiheesta, en kenestäkään yksittäisestä henkilöstä. Kyllä, sanoin että se on omiin silmiini melkoista vässykkämeininkiä, jos täysin terve työssäkäyvä reilusti yli 20-vuotias asuu vielä vanhempiensa helmoissa ja suunnittelee tekevänsä näin vielä muutaman vuoden eteenpäinkin. Tämäkin kirjoittaja olisi siis muutaman vuoden päästä vähintään 27-vuotias. Se ei ole suomalaisessa yhteiskunnassa normaalia ja mielestäni se vaikuttaa melkoiselta vässykkämeiningiltä jos mitään halua itsenäistymiselle ei ole. Ei siitä mihinkään pääse, mutta se on vain minun mielipiteeni. En kuitenkaan haukkunut kirjoittajaa vässykäksi, vaan kuvailin vässykkämeiningiksi kuulemaani skenaariota. Sitähän minä en tiedä, onko tällä kirjoittajalla joitakin muitakin syitä mitä hän ei tullut kirjoittaneeksi tähän. Voihan hän seuraavaksi yllättää ja kertoa, että tontilla on 15 hehtaaria kokoa ja vaikka asuukin "vanhemmillaan" niin ei ole heitä edes nähnyt viimeiseen vuoteen. Minä kommentoin vain skenaarioon ja kyllä, edelleen mielestäni on todella vässykkämeininkiä elellä äidin helmoissa kun ei viitsi maksaa vuokraa. Vaikka löytyy vakituinen kohtuupalkkainen työ ja vuoden päästä ollaan lähempänä kolmea- kuin kahtakymppiä.

Ihan vastaavasti joku aikamiespoika voi tulla kertomaan omia näkemyksiään ja tuomita sellaiset vanhemmat, jotka päästävät jälkikasvunsa maailmalle jo 20-vuotiaana. Kuka tahansa voi aivan vapaasti arvostella valintojani, miksi en jäänyt kotiin loisimaan kun äiti pesisi pyykitkin ja saisi asua ihan ilmaiseksi? Olenko tyhmä, kun haluan tarkoituksella tuhlata rahaa asuntoon? Niin, ehkä jonkun mielestä olen. Sellaista se on internetissä ja maailmassa. Minä elän itseäni varten, en sen mukaan mitä muut ajattelee tai kommentoi. En loukkaannu ollenkaan jos joku arvostelee minun valintojani, etenkin kun ne liittyvät ketjun aiheeseen. Mielestäni he voisivat poistua internetistä, joita loukkaa se ettei joku ymmärrä.
Toivottavasti tajuat miten idiootilta kuulostat. Jos et niin kannattaa miettiä olisiko omassa asenteessa syy jos kavereita tai tyttöystävää ei löydy. Tekstisi halveksui edellistä kirjoittajaa vaikka täysin normaali ratkaisu. Vai oletko niitä jotka ottaa 300 000e asuntolainan ja 50 000e autolainan 1700e palkalla koska näin kuuluu tehdä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 536
Viestejä
4 194 111
Jäsenet
70 746
Uusin jäsen
vateezz

Hinta.fi

Ylös Bottom