Kuinka SER-jäte prossuilla pärjää nykyään ?

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Kerro sitten, miten pelasi! Olen itsekin miettinyt prossun päivittämistä kyseiseen kantaan. Noiden sivujen mukaan direct heatpipe-jäähyt eivät käy, olisin kiinnostunut prossun saapumisen jälkeen ainakin tälle kuulemaan syitä.
Eiköhän ole syy se paljas ydin ja tommosessa jäähyssä 1 - 2 heatpipeä ottais vaan ytimeen kiinni ehkä juuri ja juuri. Eli kyllä se varmaan toimii, mutta lämmöt saattaa olla kaikkea muuta kuin hyvät ja riski rikkoa se prossun siru.
Tai itse ymmärsin että kyse on tämmöisistä jäähyistä:

1607345192347.png



Muuten R5 2600 olisi testattu ja muuten CoD: Warzonessa ottaa turpaan Core i7-2600K:lta :)
Ja muutenkin pärjää samallalailla kuin aikaisemminkin eli jostain Core i7:sta tommoseen ei kannata missään nimessä päivittää.

Mutta nyt 3500X kiinni testipenkissä ja kellotukset tässä meneillään. Ja tässä parit huomiot tähän mennessä:
-Prime95 small fft virrankulutus vakiona 120W
-Boostaa vakiona jo 3.95GHz:n kaikilla 6-ytimellä
-Ei ongelmia muistin kanssa kuten Zen ja Zen+ prossujen kanssa, eli 3600MHz muistit meni heittämällä 3600MHz:ä ja kiristin tuossa latenssitkin 16 - 16 - 16 säädöille.
-Vaikuttais että 4.2GHz on maksimi mitä tuo menee kun 4.3GHz ei ole pätkän vertaa vakaa eikä myöskään 4.25GHz -> eli näitä on aika turha kellotella kun kerran 3.95GHz menee vakiona.
 
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
238
Eiköhän ole syy se paljas ydin ja tommosessa jäähyssä 1 - 2 heatpipeä ottais vaan ytimeen kiinni ehkä juuri ja juuri. Eli kyllä se varmaan toimii, mutta lämmöt saattaa olla kaikkea muuta kuin hyvät ja riski rikkoa se prossun siru.
Tai itse ymmärsin että kyse on tämmöisistä jäähyistä:




Muuten R5 2600 olisi testattu ja muuten CoD: Warzonessa ottaa turpaan Core i7-2600K:lta :)
Ja muutenkin pärjää samallalailla kuin aikaisemminkin eli jostain Core i7:sta tommoseen ei kannata missään nimessä päivittää.

Mutta nyt 3500X kiinni testipenkissä ja kellotukset tässä meneillään. Ja tässä parit huomiot tähän mennessä:
-Prime95 small fft virrankulutus vakiona 120W
-Boostaa vakiona jo 3.95GHz:n kaikilla 6-ytimellä
-Ei ongelmia muistin kanssa kuten Zen ja Zen+ prossujen kanssa, eli 3600MHz muistit meni heittämällä 3600MHz:ä ja kiristin tuossa latenssitkin 16 - 16 - 16 säädöille.
-Vaikuttais että 4.2GHz on maksimi mitä tuo menee kun 4.3GHz ei ole pätkän vertaa vakaa eikä myöskään 4.25GHz -> eli näitä on aika turha kellotella kun kerran 3.95GHz menee vakiona.
Pystyisitkö heittään vertailua valmistajan boostin ja omien kellotusten välillä? Tuolla toisessa thredissä kun on keskustelua kellottelun järkevyydestä nykypäivänä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Pystyisitkö heittään vertailua valmistajan boostin ja omien kellotusten välillä? Tuolla toisessa thredissä kun on keskustelua kellottelun järkevyydestä nykypäivänä.
En nyt tiedä mitä vertailua kaipasit mutta tässä kellotus tulokset:

r5_3500x.jpg


Ja vakiona siis boostaa 3.95GHz:n 1.41 voltilla eli 200MHz sai vain lisää kellottamalla. Eli ei ole oikein järkeä lähteä tämmöstä 3500X kellottelemaan.
Mutta huomenna aloitan tuon testaamisen :)

Tässä sitten R5 2600 testi videota ja mulla on ollut videokaappaus boksin kanssa "vähän" ongelmia emon ees taas vaihtojen jäljiltä. Eli video kuva välillä hidastelee ja syytä en ole sille vielä keksinyt.
Tai syy voi olla OBS:ssäkin kun olin tyhmä ja menin sen vasta ikää päivittämään, vaikka ei sitä pitäis päivittää kun se toimii.
Nimittäin yhdessä vaiheessa ainakin OBS itse tuota aiheutti.


EDIT: Video kuvan tökkiminen näemmä johtui OBS:ssä, kun tuossa testailin eri asetuksia niin nyt vaikuttais ettei tökkisi enää...
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Ja vakiona siis boostaa 3.95GHz:n 1.41 voltilla eli 200MHz sai vain lisää kellottamalla. Eli ei ole oikein järkeä lähteä tämmöstä 3500X kellottelemaan.
Lisäksi 1.41 v on liikaa jännitettä raskailla kuormila 3. Gen ryzeneille. Sen jännitteen pitäisi olla max 1.3 v eikä sekään ole taattua että prossu pysyisi ehjänä. Toki osa 3. Gen ryzen siruista kestää sen ja enemmänkin.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
27
Kuten @Lamanka sanoi jo, että LGA1366 alustan Bloomfield Core i7:t kannattaa unohtaa kun Westmereä on tarjolla pilkka hintaan.
Kun Bloomfieldejen ongelma on ettei niillä muisti kelloja saa yli 1650MHz:n. Joka hidastaa niitä peleissä aikasta paljon.

Westmeret ja LGA1156 alustan Core i7:lla muistikellot saa helposti 2000MHz:n ja ylikin.
Mikä auttaa peleissä pirusti kuten näistä videoitani voit nähdä:



Ja nykyään myös FX:t ovat OK budjetti alusta. Eli tarjoilee nykyään parempaa pelikokemusta kuin LGA1155 alustan Sandyt.
Muutenkin vaikuttais että LGA1155 ja X79 alustan Sandyihin ja Ivyihin ovat purreet Intel tietoturva paikkaukset.
Kun esim. Microsoft Flight Simulator 2020:ssä nuo vanhemmat Westmeret pyörittävät peliä huomattavasti paremmin.
Ja Overwatchissa FX-8320 peittoaa 2500K ja 2600K:n reilulla erolla (50fps).
Miten niin Bloomfieldillä ei saa muistikelloja yli 1650MHz :hmm:? Olen itse ajanut i7 920:lla muisteja parhaimmillaan yli 2200MHz. Ja 24/7 käytössäkin yli 2000.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Miten niin Bloomfieldillä ei saa muistikelloja yli 1650MHz :hmm:? Olen itse ajanut i7 920:lla muisteja parhaimmillaan yli 2200MHz. Ja 24/7 käytössäkin yli 2000.
Ai 200MHz väylällä ?
Kun se tarkoittaisi 2000MHz muistikelloilla että uncoren pitäisi mennä/olla 4000MHz:ssä. Ja semmoista yksilö en ole löytänyt Bloomfieldeistä enkä edes Westmereistäkään vaikka ne normalisti kulkevatkin uncoren osalta reilusti kovempaa kuin Bloomfieldit.
Että aika kultainen yksilö sinulla jos saat 2000MHz muistikellot tauluun kun prossu on kellotettu sinne 4 - 4.3GHz:n 200MHz väylällä.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
27
Joo, 200MHz väylällä. 24/7 oli just se 200x21 käytössä ja parhaimmillaan testejä ajelin muistaakseni 222x21 eli 4,66GHz. Emona Evgan Classified ja vesijäähy 2x360 radeilla. Muistit oli Corsairin Dominator GT 1866.

Edit: Eikö uncorea pystynyt muka erikseen pienentämään? On tämä setti vielä tallessa ja pitäs varmaan ottaa uudestaan käyttöön :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Joo, 200MHz väylällä. 24/7 oli just se 200x21 käytössä ja parhaimmillaan testejä ajelin muistaakseni 222x21 eli 4,66GHz. Emona Evgan Classified ja vesijäähy 2x360 radeilla. Muistit oli Corsairin Dominator GT 1866.

Edit: Eikö uncorea pystynyt muka erikseen pienentämään? On tämä setti vielä tallessa ja pitäs varmaan ottaa uudestaan käyttöön :D
Pystyy muuttamaan ja samalla rajaa muistit siihen 1650MHz:n tietämille. Westmereillä tätä ongelmaa ei ole koska löytyy enemmän kertoimia uncoren säätämiseen.
Pitää sanoa että aika hyvä tuo 222MHz väyläkin kun itselläni jokainen yksilö on tökännyt viimeistään 211MHz:n kohdalla.
Eikä voi olla emo kohtaista koska olen leikkinyt noiden kanssa Asuksen P6T SE, P6X58D Premiumin sekä Rampage III Extremellä ja kaikilla sama homma.
Yhdellä gigabyten sekä MSI emolla en muistanut asiaa kokeilla.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
27
Ennen Classifiedia minulla oli joku Asuksen mATX emolevy ja ei kulkenut läheskään yhtä hyvin. Prossu oli kyllä jotain hyvää batchia, se oli kolmas 920 kun niitä silloin vaihtelin. 3851 batch muistaakseni, ei voi enää tarkistaa kun prossu on hiottu eikä taida missään olla ylhäällä.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
522
Asus m4a77t + phenom x4 965 setti saapui ja nopealla testauksella toimi ok kunnes vaihdoin parempiin muistikampoihin.

Yritin muutaman kerran postata paremmilla ddr3 kammoilla mutta eipä toiminu ja pistin sitten entiset kammat takasin mutta eipä toimi enää näilläkään, eli sama homma ei postaa.

Tämän jälkeen nollasin biossin pariin kertaan mutta ei auttanut ja dram ok nappulan painelulla ei ollut mitään vaikutusta, vikkuu punaisena ainoastaan.

Nyt on viittä eri merkkistä kampaa kokeiltu ja kaikilla sama homma, ei postaa..... mikä perkl tätä lautaa vaivaa, netistä löytyy keskusteluista saman ongelman kanssa painineita mutta kunnon ratkaisua ei tunnu löytyvän....

Eli onko teillä ollut vastaavanlaisia ongelmla aiemmin?

Tuossa samaa vikaa ASUS M4A77T/USB3 DRAM LED flashing light
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
522
Mulla oli sama lauta ja Phenom II X2 555 BE @ X4 ja pelitti kyllä noilla kaikilla muisteilla mitä itellä oli, 4x2GB ja 4x4GB HyperX 1600:aa kaikki ja molemmissa tapauksissa oli 2kpl eri kittejä eli ei neljää samanlaista kummallakaan kerralla.

btw. hyvin tuntuisi nuo MSI:n ja Asuksen lankut postaavan, muuta romua en vielä ole kokeillut. :comp:
Yks persereikä tuntuu olevan koko lauta alkuunsa, tuskinpa tuo nyt muistien vaihdolla paskaksi meni..... Tuol esim tapeltu kans M4A77T ja Asus Memok! onkelma
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
522
Itellä kyllä toimi kaikenpuolin muuten ok, kellotteluun pistin vielä virransyötölle pikkusiilet niin ei throttlaillut pelatessakaan.
Testailla huomen viel, mikäli ei virkoa niin hommata uus lauta tilalle ku ei nuo kahvipakettia enempää maksa.... Jotenki en vaan jaksa uskoa että olis paskana.... Kingstonit (toimii ilmeisesti parhaiten täl laudal) ku sais jst millä testailla ku tuppaa nuo mun ddr3 oleen corsairia A-dataa ja samsungia yms....

Samsungin muisteil tuo siis pelitti sen 2h normaalisti mitä winukkaa yms muuta asentelin siihen asti ku vaihdoin muisteja.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Nyt tässä se olisi... eli Ryzen 5 3500X videoni:


Ja valitan edelleen videon kuvan hetkittkäiset hidastelut, joiden syyn olen jo saanut selville... Eli hynixin muistipiireillä olevat G.Skillsin TridentZ Neo muistit mitkä jouduin asentamaan koneeseeni että testi käyttöön sain b-die muistit.
Ensin nuo vaikutta hyvin toimivan 3133MHz CL15 säädöillä... mutta eipä olleetkaan vakaat ja vielä 2866MHz kelloilla pukkaa välillä windows sinistä ruutua :(
Nyt käytössä 2666MHz kellot ja vieläkin on pieniä ongelmia, että tulispa äkkiä postissa ne toiset b-die muistit kun näistä Hynixin muisteista ei näemmä Ryzen 7 1700 tykkää ei niin yhtään.

Mutta nyt kun 3500X:n lisäksi sain jo testattua myös 2700:n:

R7_2700.png


Niin tämä 3500X vie 2600:sta ja tätä 2700:sta joka pelissä... tai no jostain syystä CoD:Warzonessa 2700 pärjää pikkasen paremmin vaikka peli ei hyödykkään sen säie määrästä :hmm:
Mutta kaikista yllättävintä ollut 2700:n suoriutuminen Microsoft Flight Simulaattorissa jossa se ei päässyt edes 60fps:n kun taas 3500X oli lähempänä 70fps suurimman osan ajasta.
Tosin kun kattelin edellisiä videoitani niin FX-8320 vetää samoja tuloksia 3500X:n kanssa tuossa kyseisessä pelissä... että outoa miksi 2700 suoriutuu siinä niin surkeasti.

Mutta R7 2700 video olisi tulossa ens maanantaina ja testipenkissä nyt kiinni Ryzen 7 1700:n, jonka varmaan testaan huomenna.
Ja tässä ajatellut että jätän tällä kertaa testaamatta R5 1600:n sekä R3 1200:n ja hyppään suoraan Athlon 200GE:n. Nimittäin jostain syystä sitä edelleen suositellaan paljon budjetti pelikoneisiin joten pakkohan on nähdä kuinka surkeasti se 2c/4t Athloni pärjää. Kun ainakin aikaisemmin sillä pelikokemukset eivät olleet kauhean hääppöiset, joten mites nykyään ?
Kun eihän sitä varmaan turhaan suositella budjetti pelikoneeseen eihän ?

Athlon 200GE:n jälkeen jatketaan SERien SER prossu testejä tällä kertaa AM2 alustan kanssa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Tullut tässä tänään opeteltua Davinci Resolven käyttöä, kun huomasin että videoihin tökkimistä aiheuttaa ihan käyttämäni PowerDirector jos video on MKV muodossa tai video tiedosto on iso.
Kuten R7 2700 materiaalin äänitin 100Mb/s bitti virralla testi mielessä ja sen takia tullut upittua R7 2700 video youtubeen jo kolmasti.
Eli ekalla kerralla se nyki kuin mikä mikä siis johtui PowerDirectorista, sitten käsittelin ne Handbrakella uudestaan. Mutta se taas tuhosi täysin kuvanlaadun Serious Sam 4 pätkästä.

Joten tein videon lopulta Davincilla ja ihan kiva softa tuo onkin kun vähän opettelee käyttämistä. Ja siis sillä ei ollut ongelmia noiden 100Mb/s videoitten kanssa ja tekee pienemmällä bittivirralla todella paljon parempaa jälkeä kuin PowerDirector.
Mutta youtube sössi videon täydellisesti eli video menee Serious Sam 4 pätkässä todella muussiksi.

Kun siinä pätkässä olen juuri jossain isolla tori aukealla missä on yksityiskohtia paljon jopa "lattia" textuurissa. Sitten kun tohon päälle ympätään AMD:n terävöitys homma niin näyttää olevan liikaa melkein mille vaan bittivirralle.
Mutta jatkossa menen takas 10Mb/s bittivirralle noissa kaappauksissa kun lopullisessa youtube videossa ei näy eroa onko se ollut alunperin 100Mb/s vaiko tolla 10Mb/s äänitetty.

Ja videon hidasteluihin että tässä juuri testaan toista DDR4 settiä mikä oli menossa rouvan koneeseen ja vaikuttais että nämä 3200MHz Corsairin muistit Samsungin (mitkä lie mutta ei ainakaan b-die) muistipiireillä vaikuttaisivat toimivat ihan 3200MHz kelloilla... ainakin vielä...
Mutta vaikuttaa että ainakin mun R7 1700 sekä R7 2700 tykkäävät samsungin muistipiireillä olevista muisteista, mutta eivät niin yhtään hynixin.

Sitten asiasta toiseen että kaikki varmaan muistaa sen kuuluisan Showman prossujäähyn ?
Ne nykyään tekee NVMe jäähyjäkin ja tulikin itselle semmoinen hommattua:

IMG_20201210_181916.jpgIMG_20201210_175329.jpgIMG_20201210_175745.jpg

Alle 6€ tuo maksoin ja luulis pitävän SSD:n viileämpänä koska aika lämmin on jo hetken käytön jälkeen. Että on toimii ihan jäähdytyssiilenä eikä vaan koristeena :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Valitan, olen perfektionisti: se on snowman, eli lumimies. Pitää viileänä. :)

..ja niillä oli se yksi 20€ jäähy, nyt selvästi on laajennettu valikoimaa muihin jäähdytystuotteisiin. Enpä tiedä, jäähyssä säästää kympin ja tuossa M.2-jäähyssä pari euroa, verrattuna Jimm'sin Jonsboon.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Valitan, olen perfektionisti: se on snowman, eli lumimies. Pitää viileänä. :)

..ja niillä oli se yksi 20€ jäähy, nyt selvästi on laajennettu valikoimaa muihin jäähdytystuotteisiin. Enpä tiedä, jäähyssä säästää kympin ja tuossa M.2-jäähyssä pari euroa, verrattuna Jimm'sin Jonsboon.
Juu jostain syystä kirjoitan jokakerta sen väärin :rofl:
Ja ihan huvikseen tuo jäähyn tilasin kun pitihän se nähdä minkälainen Snowmanin jäähy on NVMe SSD:tä varten.
Itse asiassa Jonsbolta löytyy parikin eri NVMe jäähyä joista halvimman saa 4€:lla ja tätä Snowmania vastaavan saa reilulla 8€:lla.

Thaiphoon Burnerilla näet mitkä muistipiirit löytyy muistikammoista. Ilmaisversio riittää noiden tietojen lukemiseen.
Tuon näyttää ihan CPU-Z... ja tuota linkkaamaas ohjelmaa kyllä käytin kun testasin sitä Ryzen muistilaskuria.

Mutta nyt ois R7 1700 testattu ja se ei mennyt ihan nappiin. Nimittäin kerkesin äänittämään alkuhöpinät sekä BIOS asetukset ja sitten huomasin että mikkini ei toimi...
Windows ilmoittaa vaan että USB laite ei toimi oikein :(
Onneksi löytyy langaton mikki jonka ostin autovideoitani varten, mutta en ollut sitä vielä kertaakaan käyttänyt. Mutta nyt se pääs heti tosi toimiin, mutta ei tuon äänenlaatu ole läheskään niin hyvä kuin tuolla hajonneella. Mutta tällä mennään ainakin hetki jos toinenkin.

Mutta ne Corsairin muistit ihan 3200MHz:llä ei aiheuttaneet samoja videon kaappaus kuvan hidasteluja kuin ne G.Skillsin Hynix muisteilla olevat tekivät vielä 2666MHz:n kelloilla sekä R7 1700:lla ja R7 2700:lla.
Sitten itse R7 1700:sta että virtaa kuluttaa 10W enemmän kuin samoilla kelloilla R7 2700:n eli pieni ero siinä.
Peleissä R7 1700 suoriutui huomattavasti huonommin Serious Sam 4:ssa ja pikkasen huonommin Microsoft Flight Simulator 2020:ssä jossa tiputtiin pahimmillaan 39fps:n :hmm:
Eli MFS2020 toimii Zen ja Zen+ Ryzeneillä todella surkeasti jostain syystä...

Mutta sitten Crysis Remasted toimi helkutin hyvin ja hakkaskin X79 prossut noin 30 - 40fps erolla mikä oli aikasta yllättävää. Kun aikaisemmin X79 kamat ovat piesseet nämä Zen Ryzenit, mutta ei nähtävästi enää.

Mutta ens viikolla sitten paneudun Athlon 200GE testaamiseen ja sitten mennään Phenom 1:n pariin.
Niiden kellotus ja varsinkin DDR2:n säätämiset ovat minulle aika vieras asia, joten lähden liikkeelle samalla taktiikalla kuin Phenom 2:n kanssa eli väylä mahdollisimman korkeaksi.
Mutta mites noi DDR2:n viiveet ja voltit eri kelloilla ? Kun noista oikeasti en tiedä juuri mitään.

Muisteina olisi G.Skillsin F2-8500CL5D-4GBPQ eli 1066MHz 5 - 6 - 6 - 18 muisteja 8 Gigan edestä.

EDIT: Hajonnut mikki toimii taas.
Piti purkaa se ja pätkästä johdosta pätkä pois.
Näemmä oli usb kaapeli vahingoittunut kun aina käännä mikin käyttöön ja sivuun, kun sen johto roikku suht vapaasti.
Mutta nyt ois johto nippusiteillä löysästi kiinnitetty telineeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Tuossa sain Athlon 200GE:n testattua ja yllättävän hyvinhän se peleissä jakselee.
Yllättävästi Crysis: Remastedissa vetää samoja fps:siä kuin 6c/12t X79 kivet, tosin frame timet ovat paljon huonommat.
Toinen yllättävä asia oli että se hyyty täysin Overwatchissa Ultra asetuksilla, mutta low asetuksilla kaikki oli sitten OK.
MFS2020 oltiin siellä 20-30fps:ssä ja CoD: Warzonessa pyörittiin 80f-100fps tuntumassa.
Eli yllättävän hyvin max 80W kuluttava dual core "Ryzen" jaksoi peleissä.



Ja kun tuo Athlon jaksoi noin hyvin, niin se innosti testaamaan vielä Ryzen 3 1200:n joka on siis 4c/4t siru.
Se olisikin jo tuossa kellotettuna odottamassa testaamista ja se oli idea eilen testata.
Mutta mikin kanssa ollut ongelmia, kun se "korjattu" mikkini kuulosti oudolta (sen kuulee Athlon 200GE videosta sitten), niin eilinen päivä meni kun sitä langatonta mikkäni säädellessä.
Ja nyt se kuulostaa ihan OK:lta vaikka ei nyt ole niin hyvä kuin tuo toinen.
Pitää tässä laittaakkin uusi mikki tilaukseen kunhan keksin jonkun hyvän ja suht edullisen vaihtoehdon.

Myöskin videon hidasteluita on edelleen havaitavissa, mutta vain Serious Sam 4:ssa :hmm:
Eli vaikuttais että kaappaus boksini ei pysy siinä perässä, joten tilasin uuden kun ne eivät maksaa enää kuin 20€ joka pystyy 1080p 60fps tai 4k 30fps.

Mutta tässä viimeisin videoni jossa siis hidateluja oli vielä reilusti kiiitos niiden Hynix muistejen yhteensopivuus ongemien takia ja myös tuon videon myötä siirryin Davincin käyttöön ja hylkäsin PowerDirectorin koska sekin aiheutti videon hidasteluja.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.10.2020
Viestejä
258
Tervehdys tänne.

Oletteko mistä hankkineet näitä ns. Ser-jäte osia? Kiinnostaisi tuollaista x58 settiä testailla tai vastaavaa. Toki löytyy suomestakin välillä, mutta ajattelin kysyä miten tulee amazon/ebay:stä nyt näinä aikoina esim. Kiinasta. Aika hintavia oli ebayssä ainakin emolevyt..

Tori löytönä sattui samalla paikkakunnalla olemaan AMD Phenom II X6 1090T ja Crosshair iv formula emolevy setti. Pitänee tuota kokeilla ensin, harmi vain kun ilmeisesti kaikki pelit eivät käynnisty.

On mahtavia videoita ollut Zetteriltä katsoa ja nähdä kuinka vanharauta yhä jaksaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Tervehdys tänne.

Oletteko mistä hankkineet näitä ns. Ser-jäte osia? Kiinnostaisi tuollaista x58 settiä testailla tai vastaavaa. Toki löytyy suomestakin välillä, mutta ajattelin kysyä miten tulee amazon/ebay:stä nyt näinä aikoina esim. Kiinasta. Aika hintavia oli ebayssä ainakin emolevyt..

Tori löytönä sattui samalla paikkakunnalla olemaan AMD Phenom II X6 1090T ja Crosshair iv formula emolevy setti. Pitänee tuota kokeilla ensin, harmi vain kun ilmeisesti kaikki pelit eivät käynnisty.

On mahtavia videoita ollut Zetteriltä katsoa ja nähdä kuinka vanharauta yhä jaksaa.
Pikkuhiljalleen noita olen keräillyt, mutta X58 kuten myös X79 emot ovat aika kivenalla ja ihan suomesta olen nuo hommannut koska ebayssä ja alissa maksavat aivan liikaa. Sitten taas suurimman osan Xeoneistani ja Ryzeneistani olen ostanut Alista.
Sitten taas Core i3, i5 ja i7:t sekä AMD FX:t ja Phenom 2:t ovat suomesta koska ne maksavat aivan liika ebayssä ja alissa jostain syystä.

Tässä muuten vihdoin päätin jatkaa tämän 11€:n X79 emon elvyttelyä kunhan suurentavat lasit tulevat alista että näkisinkin kunnolla ne vinot pinnit.
IMG_20191021_174200.jpgIMG_20191021_174326.jpg

Tuossa on ollut jo tähän mennessä kivasti oikomista kun pinneihin oli joku tönäissyt kovalevyllä....
Alunperin se oli täysin kuollut, mutta tällä hetkellä tilassa että antaa jo prossulle virtaa (kun se lämpenee) ja prossun kuormitus valot (juu tuossa on semmoiset) syttyvät jo palamaan, mutta ei se POSTaa vielä.
Mutta jos sen sais niillä suurentavilla laseilla kuntoon.

Mitä tulee vanhaan raudan jytäämiseen, niin kauhean monella... liian moni on käsityksessä että peleihin tarvitsee uusinta uutta + hemmetisti ytimiä ja säikeitä.
Tosin tätä käsitystähän aika moni tech tubettajakin pökittää ihmisiin ja onhan täälläkin moni mitkä niin jatkuvasti väittävät.
Kuten MechWarrior 5:n ja MFS2020:n kohdalla eli kun se ei toimi kunnolla uusilla tehokkailla niin SE EI VOI toimia vanhoilla. Vaikka todellisuudessa pelit ovat niin päin persettä optimoitu että peli toimii ihan yhtä hyvin tai no huonosti oli alla uutta tai vanhaa rautaa.

Tosin eipä noitakaan huutelijoita oli tässä topicissä enää näkynyt mitkä väittivät että tahallaan valkkaan kevyitä pelejä että SERit näyttävät hyviltä.
Loppuivat nämä täysin siinä kohtaa kun näytin juuri MechWarrior 5:sta MFS2020 vanhalla raudalla, että ne toimii ihan hyvin.
Mutta mikä sen mukavempaa kuin näyttää kuinka väärässä jotkut valittajat ovat ja sen koommin niistä ei enää mitään kuulukkaan :)
 

JTO

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
394
Tuo P6T ei tue turbo kertoimella kellottamista joten X5675 isolla kertoimella on se paras vaihtoehto. Jo pelkästään sen takia että on pakosti uudempaa erää.
Kiitos vielä vinkistä! Laitoin AliExpressistä X5675:n tilaukseen (hinta noin 20 euroa kuluineen) ja nyt se jo pyörii koneessa mukavasti em. alustalla Noctuan NH-D14:n jäähdyttämänä. Kellot taitavat olla nyt 4,1GHz hujakoilla - voin tarkistaa tämän, jahka olen taas kyseisellä koneella.

Muisteina mulla on tosin ainoastaan 1333MHz palikoita. Ehkä pitää vaihtaa 1600 MHz palikat tilalle, mutta tällöin muistin määrä puolittuu (12 GB -> 6 GB). RX570:n kanssa tuo tosin riittänee suorituskyvyltään mainiosti.

X58 on kyllä erinomainen harrastajan alusta, jos sattuu löytymään ehjä emolevy jo valmiiksi tai jostain halvalla. Tässä on samanlaista harrastamisen iloa kuin aikoinaan Duron 700:sta lyijykynällä ja vesijäähyllä kellottaessa. :D
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Nyt olisi Ryzen 3 1200:n testattu ja yllättävän vähän eroa on Athlon 200GE:n vaikka siis 1200 on 4c/4t prossu ja Athloni 2c/4t.
Tai no, monessa pelissä kyllä fps:t ovat korkeammat, mutta esim CoD:Warzonessa tulee sitten isoja fps droppeja aina silloin tällöin. Eli sama ilmiö havaittavissa kuin Intelin Core i5 prossuilla.
Ja suuri yllätys olikin että tämä 1200 ei ole juuri hitaampi kuin 1700 MFS2020:ssä ja tässä nähdään että kyseinen peli on aikasta paskasti optimoitu.

Mutta video tuosta 1200:sta tulee ulos 23. päivä eli juuri ennen joulua :)

Ja tässä sitten eilen ulos tullut 1700 video:


Myöskin tuossa testasin Asuksen Maximus IV Extreme emoa putsauksen jälkeen, että vieläkö antaa muisti erroria eikä suotu postaamaan vai toimiiko normaalisti.
Että tarviiko alkaa metsästämään uutta LGA1155 testiemoa.



Myöskin siirryin nyt tuon 1200 jalkeen "pikkasen" vanhempaan AMD:n rautaan eli AM2+ alustan pariin ja nyt testi penkissä kiinni Phenom 9950.
Joka muuten vie IDLEssä jo 130W ja kuormilla 220W :)

Tässä vielä miltä AM2 testi setti näyttää:
IMG_20201217_153018.jpgIMG_20201217_153058.jpg
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Nyt olisi Phenom X4 9950 Blackki kellotettu:

phenom9950.png


Tietämättä näistä oikeastaan yhtään mitään, eikä netissäkään mitään guidea löytynyt Phenom ykkösten kellottamiseen, joten lähdin liikkeelle samalla taktiikalla kuin Phenom 2:n kanssa.
Eli väylä mahdollisimmat korkeaksi kuten myös HT ja CPU/NB kellot.
Elikkäs 245MHz väylällä kaikki oli vielä OK, mutta 250MHz sitten oli aivan liikaa ja myöskin itse kelloja ei pystynyt nostamaan enää yhtään vaikka kuinka voltteja nosti.

Hyvä kun BIOSissa säädin muisteja niin emo ilmoitti että voisin aktivoida SLI Memoryt kun se tunnisti 1066MHz muistini. Ja 1066MHz:llä niitä olisikin voinut ajaa jos olisi väylän jättänyt vakioksi eli 200MHz:n, mutta mielummmin MAX power väylän, HT ja CPU/NB kohdalla ja pikkasen ottaa takkiin muistikellojen osalta.

Virtaa kuluu noilla kelloilla P95 small fft kuormalla noin 310W ja Cinebench R15 pisteet huimat 306... tosin ne ovat yllättävän hyvän kun vertasin muihin samanajan ja uudempiinkin prossuihin.
Ja ajattelin että testit jäävät joulutauvolle, mutta ehkä kerkeänkin huomenna aamulla testaamaat pelit tällä (ja samalla siis äänittämään videon) :)
Mutta tämän 9950:n jälkeen ideani olisi sitten testata Phenom X4 9600 missä on siis se TLB bugi. Että paljon tuo bugi tänäpäivänä vaikuttaa suorituskykyyn vai vaikuttaako ollenkaan ?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Tänään sitten saapui toinen setti b-die muisteja... sopivasti juuri kun tältä erää kaikki Ryzenit ovat testattu jo :cautious:
No eipä seuraavalla kerralla tarvitse omasta koneesta lainailla niitä.

Mutta se mielenkiintoisempi mikä saapui on tämä ylikellotettava 6c/12t ES mobiili prossu LGA1151 kantaan joka siis toimii "kaikilla" LGA1151 emoilla.
Pitää sanoa että aika mielenkiintoisen viritelmän ovat kiinalaiset saaneet aikaiseksi.

IMG_20201219_170443.jpgIMG_20201219_170453.jpgIMG_20201219_170459.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
238
Ei taas aiheeseen kuulu, mut millä hitolla aftserburnerista saa noi käppyrät, mm frametime näkyviin?

Edit: No perkele löytyhän se oikee täppä sieltä =)

Edit2: Oli tässä tarkoitus ajella vähän testiä Core i5 4670K ja GTX 1060 -combolla ja tehdä pientä raporttia tännekin, mut nyt on kaikki ICT -jumalat mua vastaan. Kellotukset kosahti jo 4,2GHz kohdalla ja Flight Simin latauskaan ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Ei taas aiheeseen kuulu, mut millä hitolla aftserburnerista saa noi käppyrät, mm frametime näkyviin?

Edit: No perkele löytyhän se oikee täppä sieltä =)

Edit2: Oli tässä tarkoitus ajella vähän testiä Core i5 4670K ja GTX 1060 -combolla ja tehdä pientä raporttia tännekin, mut nyt on kaikki ICT -jumalat mua vastaan. Kellotukset kosahti jo 4,2GHz kohdalla ja Flight Simin latauskaan ei toimi.
Sieltä se löytyy monitoring välilehdeltä... muistaakseni ainakin.
Kun en nyt pysty tarkastamaan kun omalla koneellani minulla ei ole tuota asennettuna.
Mutta joo Haswellit ovat aika surkeita kellottumaan tai itselleni osuneet kaikki paskat yksilöt tai sitten en vaan ole osannut niitä kellottaa "oikein".
Kun 4770K, 4670K sekä se Pena kaikki kulkivat vaan sen 4.4GHz.
Toki kohta olisin parempi mahiksia saada niistä hiukan enemmän irti kun on nyt 280mm AIO jäähy sekä nestemetallia :)

Asiasta toiseen että olisi tässä suunnitteilla videoita jossa katsotaan saako Xbox Series S:n hinnalla (eli about 300€) minkälaisen pelikoneen kasattua.
Idea tehdä kaksi konetta, eli kiina X79 setillä sekä jos ei halua kiinasta tilailla niin mitä suomesta tohon rahaan saa.

Ja kiina vehje olisi E5-2620 v2 Xeonilla varustettuna sekä 16Gigaa muistia ja RX 560:n (kun RX 570 menee jo budjetin ylitse).
"Suomikone" olisi Athlon 200GE ja "vain" 8 Gigalla muistia kun näemmä muistien hinnat ovat lähtenee nousuun että 16Gigaa maksaakin jo nykyään 94€.... kun vastahan nuo oli noin 70€ :cautious:

Toki minuilla ei ole mitään sponssia tai muutenkaan rahaa noita fyysisesti rakentaa, mutta prossut löytyy sekä emotkin.
Eli idea videoissa tehdä noista "ostoskorit" ja sitten testataan E5-2620 v2 ihan tuolla Asuksen Rampage IV:lla ja 2400MHz muistilla... mutta muistikellot tiputan 1333MHz:n ja latenssit sinne CL10 mitä noissa kiina paketeissa nuo muistit ovat.
RX 560:stä ei minulla myöskään ole mutta simuloidaan sitä RX 570:llä reilusti alikellottamalla se.
Sitten Athlon 200GE:ssa ainoa oikominen pitäisi tehdä emolevyn suhteen, jossa käyttäisi tuota HTPC:ääni olevan Asrockin ITX emoa enkä halppis mATX emoa.

Toki hienohan nuo olisi fyysisesti rakentaa, mutta eipä ole rahaa noin 600€ sijoittaa tämmöiseen "projektiin" vaikka saishan sen rahan takaisin pois myydessä (ainakin teorissa).
Mutta mitkäs benchmarkit noilla kannattais ajaa mitkä ovat nykypäivä jotenkin tärkeitä porukalle ?
Höpöhöpö Mark kenties ja CS:GO:n se fps mappi, mutta mitäs muuta ?

Tietenkin eri pelejä olisi idea kokeilla, mutta en ajatellut että niitä benchmarkkaisin kuten vaikka CoD:Warzonea. Katsottais vain miten ne yleisesti toimii ja millä graffa asetuksilla.
Eli selvitettäis tällä projektilla että saako Xboxin hinnalla jotenkin kelvollisen peli pc:n.

Tietenkin järkevintä oli mennä linjalla 4c/8t LGA1156 Xeonit tai joku 2600K LGA1155:n tai miksei 8-ydin FX:llä, mutta ei noita ole yleisesti helposti saatavilla... varsinkin niitä emoja. Sekä noiden kanssa sitten tarvitaan tehokkaampi poweri ja mikä sitten lisää kuluja.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Tuossa kun meinasin laittaa Ryzyn 5 4650G:n tilaukseen niin huomasin sen speceissä pari mielenkiintoista juttua.

Ensinnäkin kokoajan pidin sitä Ryzen 5 3600:a mihin on laitettu Vega iGPU siru mukaan. Mutta 3600:ssa molemmissa CCX:ssä on 16Mt L3 cachea eli 32Mt yhteensä, niin tuossa 4650G:ssä onkin vain 4Mt per CCX eli siinä onkin vain 8 Mt L3 cachea.
Ja villi veikkaus että tuo hidastaa tuota aikasta paljon....
Sitten huomasin että Ryzen 3 2200G:ssähän on Vega 8 iGPU, mutta tuossa 4650G:ssä onkin "vain" Vega 7 eli yksi laskenta yksikkö on disabloitu. Tosin kellot ovat niin paljon korkeammat tuossa Vega 7:ssa että sen pitäisi olla huomattavasti nopeampi + Zen 2:n ansiosta muistikellotkin saa reilusti korkeammalle.
Itse meinasin tuon 4650G:n tilata HTPC:täni varten. Ja vaikka AMD lupaa että itse prossu 65W ja Vega 7 65W, niin 3500X vei vakiona 120W vaikka olis myös 65W:ksi luokiteltu että ei taida mun HTPC:n 150W poweri tuohon riittää ei niin mitenkään. Jollei 24Megan L3 cachen leikkaaminen ole tiputtanut virrankulutusta oikeasti ihan pirusti.
Että pitää vielä harkita laitanko tuon 4650G:n tilaukseen vai en.

Toisena asiana että ompas isot erot samojen emojen välillä kuinka muistit kulkevat.
Eli siirsin R7 2700:n ja nuo G.Skillsin b-die muistit testi Asuksen Crosshair VI Herolta omassa koneessani olevalle toiselle Crosshair VI Herolle.
No samoilla säädöillä olikin hemmetin epävakaa ja mitä tässä ajanut vakaus testejä niin:
Testi Crosshair VI:lla muistit 3266MHz CL15 ei vakaus ongelmia
Oman koneeni Crosshair VI:lla 3266MHz CL15 kone pukkaa erroria melkein välittömästi ja 3200MHz:lläkin erroria pukkaa viimeistään 6 tunnin rasituksen jälkeen kuin myös 3133MHz kelloillakin.
Mutta 3333MHz kelloilla CL16 säädöillä meni 12 tuntia ilman erroria :hmm:

Myöskin testi emolla CPU-Z ym. softat raportoi prossu voltit oikein ja omassa koneessani oleva näyttää aina vaan 0.654 volttia.
Ja kummassakin on uusin 7901 bios sisässä, että ihmeen suuria eroja samojen emojen välilläkin nähtävästi.

EDIT: Mainittakoon että aikaisemmin R7 1700:lla ne samat muistit kulki 3133MHz:ssä CL15:sta täysin vakaasti oman koneeni C6H:lla...
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Sieltä se löytyy monitoring välilehdeltä... muistaakseni ainakin.
Kun en nyt pysty tarkastamaan kun omalla koneellani minulla ei ole tuota asennettuna.
Mutta joo Haswellit ovat aika surkeita kellottumaan tai itselleni osuneet kaikki paskat yksilöt tai sitten en vaan ole osannut niitä kellottaa "oikein".
Kun 4770K, 4670K sekä se Pena kaikki kulkivat vaan sen 4.4GHz.
Toki kohta olisin parempi mahiksia saada niistä hiukan enemmän irti kun on nyt 280mm AIO jäähy sekä nestemetallia :)

Asiasta toiseen että olisi tässä suunnitteilla videoita jossa katsotaan saako Xbox Series S:n hinnalla (eli about 300€) minkälaisen pelikoneen kasattua.
Idea tehdä kaksi konetta, eli kiina X79 setillä sekä jos ei halua kiinasta tilailla niin mitä suomesta tohon rahaan saa.

Ja kiina vehje olisi E5-2620 v2 Xeonilla varustettuna sekä 16Gigaa muistia ja RX 560:n (kun RX 570 menee jo budjetin ylitse).
"Suomikone" olisi Athlon 200GE ja "vain" 8 Gigalla muistia kun näemmä muistien hinnat ovat lähtenee nousuun että 16Gigaa maksaakin jo nykyään 94€.... kun vastahan nuo oli noin 70€ :cautious:

Toki minuilla ei ole mitään sponssia tai muutenkaan rahaa noita fyysisesti rakentaa, mutta prossut löytyy sekä emotkin.
Eli idea videoissa tehdä noista "ostoskorit" ja sitten testataan E5-2620 v2 ihan tuolla Asuksen Rampage IV:lla ja 2400MHz muistilla... mutta muistikellot tiputan 1333MHz:n ja latenssit sinne CL10 mitä noissa kiina paketeissa nuo muistit ovat.
RX 560:stä ei minulla myöskään ole mutta simuloidaan sitä RX 570:llä reilusti alikellottamalla se.
Sitten Athlon 200GE:ssa ainoa oikominen pitäisi tehdä emolevyn suhteen, jossa käyttäisi tuota HTPC:ääni olevan Asrockin ITX emoa enkä halppis mATX emoa.

Toki hienohan nuo olisi fyysisesti rakentaa, mutta eipä ole rahaa noin 600€ sijoittaa tämmöiseen "projektiin" vaikka saishan sen rahan takaisin pois myydessä (ainakin teorissa).
Mutta mitkäs benchmarkit noilla kannattais ajaa mitkä ovat nykypäivä jotenkin tärkeitä porukalle ?
Höpöhöpö Mark kenties ja CS:GO:n se fps mappi, mutta mitäs muuta ?

Tietenkin eri pelejä olisi idea kokeilla, mutta en ajatellut että niitä benchmarkkaisin kuten vaikka CoD:Warzonea. Katsottais vain miten ne yleisesti toimii ja millä graffa asetuksilla.
Eli selvitettäis tällä projektilla että saako Xboxin hinnalla jotenkin kelvollisen peli pc:n.

Tietenkin järkevintä oli mennä linjalla 4c/8t LGA1156 Xeonit tai joku 2600K LGA1155:n tai miksei 8-ydin FX:llä, mutta ei noita ole yleisesti helposti saatavilla... varsinkin niitä emoja. Sekä noiden kanssa sitten tarvitaan tehokkaampi poweri ja mikä sitten lisää kuluja.
Eks tuo CS:ssän FPS benchmark ole aika yleinen ja ihan hyvä prosessorin testatukseen?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Eks tuo CS:ssän FPS benchmark ole aika yleinen ja ihan hyvä prosessorin testatukseen?
Yleinen kyllä, mutta ei hyvä. Koska ei pätkän vertaa kuvasta kuinka peli oikeasti pyörii. Siksi olenkin ihmetellyt miksi se on niin tärkeä monelle.

Mutta joo ideani ajaa noilla 300€ seteillä jotain benchmarkkeja ja testata kasa pelejä.
Että saako oikeasti konsolin hinnalla riittävän pelipc:n, mikä itse pidän pc parempana valintana jo pelkästään pelikirjaston takia sekä pelejä saa paljon halvemmalla tai jopa ilmatteiksi (ala Epic Store).
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 259
Yleinen kyllä, mutta ei hyvä. Koska ei pätkän vertaa kuvasta kuinka peli oikeasti pyörii. Siksi olenkin ihmetellyt miksi se on niin tärkeä monelle.
Se on huono testi, jos tarkoitus on selvittää miten CS:GO pyörii. Se on hyvä, eli luotettavasti toistettava ja realistisen kuormittava testi jos testataan miten prosessorien/kokoonpanojen suorituskyky vertautuu suhteessa toisiinsa.

Ei se ole työkalun vika, jos käyttäjä ei sitä osaa käyttää. Ei vasaraa ole mielekästä tuomita huonoksi työkaluksi, koska sillä ei pysty sahaamaan.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 833
Kyllähän tuo CS:GO Benchmark soveltuu vertailemaan koneiden suorituskykyä CS:ssä keskenään(identtisillä asetuksilla), jos toinen mylly saa testissä 500fps ja toinen 300fps niin antaa se aika hyvin osviittaa. Raakasti voi sanoa että kone joka ei tuossa testissä saa 120fps on pelikelvoton CS:ään, vaikka pelitilanteessa tuo välttävä lukema vielä onkin.
 
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
238
Kertokaas millä asetuksilla ajellaan sitten CS:GO benchmarkit, niin voisin joulun pyhinä kokeilla omilla museovehkeilläni. Eli (Phenom 985BE, (vai oliko se 955) AMD FX-4300@4,2Ghz & GTX760, sekä i5 2500k ja i5 4670 varustettuna GTX1060:lla.

Näillä vehkeillä on ihan sujuvasti pelattu näihin päiviin asti. Väittäisin että kestää pitkällekin tulevaisuuteen Xboxin tai Pleikkarin korvikkeena.

Edit: Ei ollutkaan toi Phenom vaan olikin FX...
 
Viimeksi muokattu:

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 833
Kertokaas millä asetuksilla ajellaan sitten CS:GO benchmarkit, niin voisin joulun pyhinä kokeilla omilla museovehkeilläni. Eli Phenom 985BE, (vai oliko se 955) ja GPU joku vanha sekä i5 2500k ja i5 4670 varustettuna GTX1060:lla.

Näillä vehkeillä on ihan sujuvasti pelattu näihin päiviin asti. Väittäisin että kestää pitkällekin tulevaisuuteen Xboxin tai Pleikkarin korvikkeena.
Full HD ja kaikki low/disabled (paitsi multi-core toki enabled) lienee yleisin. @Sampsa voinee avata millä asetuksilla ioteekki esim ajelee?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Se on huono testi, jos tarkoitus on selvittää miten CS:GO pyörii. Se on hyvä, eli luotettavasti toistettava ja realistisen kuormittava testi jos testataan miten prosessorien/kokoonpanojen suorituskyky vertautuu suhteessa toisiinsa.

Ei se ole työkalun vika, jos käyttäjä ei sitä osaa käyttää. Ei vasaraa ole mielekästä tuomita huonoksi työkaluksi, koska sillä ei pysty sahaamaan.
Paitsi että käyttäytyy eri näytönohjaimilla ihan miten sattuu. Kuten näissä testeissäni asia tuli hyvin selväksi (=savu kohdassa RX 570 kyykkää ihan täysin):


Ja juuri noissa toisessa 300€ budjetti setissä ajan sitä RX 570:stä alikellotettuna että oltais lähellä RX 560 suorituskykyä ja tämän takia 1% low fps tulevat olemaan hemmetin matalat.
SItä en tiedä kuinka tuo Athlon 200GE:n Vega 3 siinä käyttäytyy kun en ole sitä kertaakaan kokeillut.
Mutta tulen sen joka tapauksessa ajamaan kun se on niin tärkeä monelle kuten myös 3dmark.
Ehkä vielä joku kolmas, jos vaan keksisin minkä.

Mutta noita 300€ budjetti pelikone videoita alan tuossa kyhäämään joulun jälkeen kun muu perhe lähtee reissuun ja jättää minut kotia (kun itse en voi lähteä reissuun töiden takia).

EDIT: Tosiin voishan Cinebenchit myös ajaa, vaikka jollain budjetti pelikoneella niillä tuloksilla ei paskankaa merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:

cl0

Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
364
On kyllä ollut mielenkiintoista seurata miten vanhat 2-ydin suorittimetkin jaksavat pyörittää uudehkoja pelejä. Foorumia lukiessa tuntuu siltä että pelaaminen vaatiin nykyään vähintään 6 ydintä kun kaikki siitä toitottaa vaan pyörii ne pelit pienemmälläkin ydinmäärällä.
 
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
238
On kyllä ollut mielenkiintoista seurata miten vanhat 2-ydin suorittimetkin jaksavat pyörittää uudehkoja pelejä. Foorumia lukiessa tuntuu siltä että pelaaminen vaatiin nykyään vähintään 6 ydintä kun kaikki siitä toitottaa vaan pyörii ne pelit pienemmälläkin ydinmäärällä.
Samaa tässä ihmetellyt. Pojan teinikaveritkin väittävät kiven kovaa, että alle tonnin tietokone on täysin pelikelvoton ja oikea "pelikone" maksaa vähintään 1500€. Itse en ole törmännyt vielä yhteenkään oikeasti säikeitä vaativaan peliin.

No näytönohjaimet taas ovat olleet kovassa kehityksessä. Niin laadultaan kuin hinnaltaan. Vastahan kalleimmat huippumallit maksoivat 500€ ja kelpaavan budjettimallin sai reilulla satasella. Näytöissä sama kehitys... Mut väitän silti saa#*na, että 90% pelaajista ei huomaa eroa 30, 60 tai 160 fps välillä!
 
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
238
AMD FX-4300@4,2Ghz, GTX760 ja 8Gb RAM, pyöräytti GS:GO benchmarkissa 110fps.

En edes muista ostaneeni moista prossua ja nyt se vetelee viimeisiä iltojaan pojallani Pukki tuo vähän uudempaa rautaa. Ja toiseks, minkähän helvetin takia olen päivittänyt Phenomista tohon... Suorituskykyloikka ei ole voinut kummoinen olla
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 259
AMD FX-4300@4,2Ghz, GTX760 ja 8Gb RAM, pyöräytti GS:GO benchmarkissa 110fps.

En edes muista ostaneeni moista prossua ja nyt se vetelee viimeisiä iltojaan pojallani Pukki tuo vähän uudempaa rautaa. Ja toiseks, minkähän helvetin takia olen päivittänyt Phenomista tohon... Suorituskykyloikka ei ole voinut kummoinen olla
No kyllä se ykkösphenomista ihan ok päivitys on voinut olla, mutta Phenom II prossuista jopa taaksepäinmenoa :D

Halvallahan noita sai
 
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
238
No kyllä se ykkösphenomista ihan ok päivitys on voinut olla, mutta Phenom II prossuista jopa taaksepäinmenoa :D

Halvallahan noita sai
Kyllä se 955BE (tjsp) oli ja ihan ei 5Ghz mennyt rikki. Käytössä tuli muistaakseni ajeltua 4,7Ghz:lla. Jotain traagista tässä varmaan on tapahtunut koska en muista tuota FX:n hankintaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
On kyllä ollut mielenkiintoista seurata miten vanhat 2-ydin suorittimetkin jaksavat pyörittää uudehkoja pelejä. Foorumia lukiessa tuntuu siltä että pelaaminen vaatiin nykyään vähintään 6 ydintä kun kaikki siitä toitottaa vaan pyörii ne pelit pienemmälläkin ydinmäärällä.
Vanhemmat arkkitehtuurit kyllä hidastaa jonkun verran, mutta ei niistä pelikelvottomia tule.

Kannattaa pitää min fps jotenkin mukana mittauksissa, varsinkin tuoreempien pelien kohdalla, kun se käytännössä kertoo, paljon pätkii. Kun ytimestä loppuu tehot, peli alkaa pätkimään ja se ei ole hyvästä pelikokemukselle.

--

Itse jätän FX-prosessorit kauppaan ja suosittelen vahvasti Inteliä välillä 2011-2017.. Mutta jokainen tyylillään ja ihan hyviä tuloksia olette saaneet. Toki teidän tuloksissa on kellotukset mukana ja oletan massiivisia jäähyjä, kun ne menee aika kiukaiksi noilla kelloilla..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Testaako Zetteri miten Cyberpunk pyörii serrillä? :hungry:
Jos sinä tai joku muu antaa avaimen, niin sitten ilman muuta ;)
Muussa tapauksessa ei.

Vanhemmat arkkitehtuurit kyllä hidastaa jonkun verran, mutta ei niistä pelikelvottomia tule.

Kannattaa pitää min fps jotenkin mukana mittauksissa, varsinkin tuoreempien pelien kohdalla, kun se käytännössä kertoo, paljon pätkii. Kun ytimestä loppuu tehot, peli alkaa pätkimään ja se ei ole hyvästä pelikokemukselle.

--

Itse jätän FX-prosessorit kauppaan ja suosittelen vahvasti Inteliä välillä 2011-2017.. Mutta jokainen tyylillään ja ihan hyviä tuloksia olette saaneet. Toki teidän tuloksissa on kellotukset mukana ja oletan massiivisia jäähyjä, kun ne menee aika kiukaiksi noilla kelloilla..
Kuten meillä töissä on opetettu että ennen meni jo.
Nykyään 8-ydin FX:t suoriutuvat yllättävän hyvin ja tarjoavat mukavempaa pelikokemusta kuin Intelin 4c/4t Core i5 kivet.
Eikä FX:n virransyönti ole mikään ihan älytön kunhan ei mennä 4.5GHz:n ylitse. Sen jälkeen se karkaa ihan lapasesta.
Että ihan OK budjetti koneeseen, mutta tuo oikeasti pitää saada puol ilmatteiksi.

Tässä muuten uusin videoni, jonka aiheena 2-ydin 4-säie Athlon 200GE ja se suoriutukin yllättävän hyvin (siihen nähden mitä siltä odotin)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Mut väitän silti saa#*na, että 90% pelaajista ei huomaa eroa 30, 60 tai 160 fps välillä!
Itselläni tulee yleensä fortnitessä 165hz näytöllä varustetulla koneella noin 200fps epic asetuksilla, mutta muutama päivä sitten tuli hetkeksi jokin bugi jolloin ei mennyt muutamaan minuuttiin yli 30fps. Oli nostalgista pelata niin vähillä framerateilla, vihulainen aina kerkesi pompata edestä ja osuminen nuilla fps:sillä oli mahdotonta. Mutta tosiaan ~100fps jälkeen ei tämmöine 30v boomeri enää huomaa mitään eroa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Itselläni tulee yleensä fortnitessä 165hz näytöllä varustetulla koneella noin 200fps epic asetuksilla, mutta muutama päivä sitten tuli hetkeksi jokin bugi jolloin ei mennyt muutamaan minuuttiin yli 30fps. Oli nostalgista pelata niin vähillä framerateilla, vihulainen aina kerkesi pompata edestä ja osuminen nuilla fps:sillä oli mahdotonta. Mutta tosiaan ~100fps jälkeen ei tämmöine 30v boomeri enää huomaa mitään eroa.
Rehellisesti sanottuna luulin että Fortnite on enemmänkin 7 - 16 vuotiaitten peli :hmm:

Mutta tässä uusin videoni ja perjantaina tulee vielä POV-kuvakulma koneenpäivitys videota ja muuta tällä hetkellä ei olekkaan tehtynä.



Mutta lyhyesti tällä 4c/4t Ryzenilla on sama ongelma kuin Intelin 4c/4t Core i5:lla eli hyvän IPC:n ansiosta fps:t ovat liian korkealle säikeitten määrään nähden joka aiheuttaa ikäviä töksähtelyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Rehellisesti sanottuna luulin että Fortnite on enemmänkin 7 - 16 vuotiaitten peli :hmm:
Taitaa mennäkkin näin että kouluikäiset sitä pelaa ja sitten tälläiset 30 kesäiset insinöörit. Itselläni on laaja pelikaverikunta joka koostuu ikäisistäni korkeakoulutetuista joiden kanssa tahkotaan niteä kun lapset nukkuu ja vaimo leikkii satisfyerillä. Mahtava peli!
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Ei sitä muuten kyllä Fortniteä tulisi pelattua mutta omat lapset sitä pelaa joten ollaan otettua siitä yhteinen peli.

Pikkuveli jaksaa vinoilla aiheesta näillä meemeillä :hmm:
IMG-20201223-WA0000.jpg
 
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
238
Taitaa mennäkkin näin että kouluikäiset sitä pelaa ja sitten tälläiset 30 kesäiset insinöörit. Itselläni on laaja pelikaverikunta joka koostuu ikäisistäni korkeakoulutetuista joiden kanssa tahkotaan niteä kun lapset nukkuu ja vaimo leikkii satisfyerillä. Mahtava peli!
Siehän oot nuori poikanen vielä ja sun kuuluukin pelata Fortniteä

Onhan tuota tullut katseltua kun poika pelaa. En vaan tajua kuinka sitä pystyy niin nopeasti tahkoamaan. Itse suosin jo vuoropohjaisia pelejä tai simulaattoreita niin saa rauhassa miettiä
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Itse olen tässä 30:n loppupuolella eli 38v, niin kyllä nettipelit ole kiinnostaneet enää vuosiin. Batlefield 3 oli viimeinen mihin tuli tuhlattua aikaa oikein huolella. Ja sitä alussa pelailin Core 2 Duo E8500 ja Radeon HD 6870 yhdistelmällä kaikki 25 - 35fps:llä ja hauskaa oli silleenkin. Myöhemmin sitten päivitin Q9450:n ja voi kun 60fps tuntui pelissä mukavalta... tosin se ilo ei ollut kauhean pitkä kestoinen kun Asuksen P5Q Pro emo sanoi poks.
Se vaihtui FX-8320:n kun ei ollut varaa Intelin premium Sandy tai Ivy prossuihin.

Mutta eipä tuon jälkeen ole pahemmin nettipelit kiinnostaneet. Mutta sitä ennen tuli hakattua eri Quake pelejä ja BF2:sta netissä. Ja edelleen Quaken sinkohipat ovat sitä hauskinta nettipelaamista.
Aikoinaan vuonna 98 ja 99 hakattiin Quake 1:sta ammattikoulun ATK luokassa LANissa ja se oli hauskaa.

Nykyään tulee pelattua yksinpelejä ja nytkin tullut hakattua MechWarrior 5:sta aikasta paljon...
Pitääkin sanoa että peli alkaa aika äkkiä toistamaan itseään, mutta hauska se on kumminkin. Varsinkin noilla MechWarrior 2 musiikeilla :)

Laitetaan tähän vielä POV-kuvakulma koneenpäivitys videoni:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Kysyn nyt suoraan ammattilaiselta, eli @Zetteri mistä lähteä liikkeelle, jos lähtee kasaamaan ser-pelikonetta tyhjästä. Vaatimuksina kun ei ole mitkään ultra-asetukset 4k resoluutiolla ja säteenseurannat päällä niin siksi mielelläni kallistuisin ser-jätteen puolelle jos sillä vain saa säästettyä järkevän kasan euroja uuteen verrattuna.

Lähinnä kaipaan suuntaa, että mihin katsella. Millä prosessoreilla ja emolevyillä on niin hyvä saatavuus, niin ettei niitä tarvitse viikko tolkulla metsästää jostain netin hämäristä, hämähäkin seitin peittämistä nurkista? Ilmeisesti 4c/8t prosessori vähintään mutta olisiko se 1366 kantaa vai mitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 052
Viestejä
4 190 116
Jäsenet
70 855
Uusin jäsen
Suiza58

Hinta.fi

Ylös Bottom