Hiikeri
Team Intel
- Liittynyt
- 13.12.2016
- Viestejä
- 2 252
Ei tainnut forumilta vielä löytyä ohjetta kuinka saada ns. "SuperSmooth" käyttöön omassa PC:ssä niin tässäpä syyt miksi ko. homma on erittäin suositeltavaa, varsinkin jos pelaa ns. 1st person shootereita.
1. Siis monitorin virkistystaajuuden syncronointi GPU:n kanssa jotta Stutter ja microstutter saadaan minimoitua.
2. Pakollinen myös syncronoivien eli FreeSync (AMD) sekä G-Sync (nVidia) monitoreiden kanssa (koska eivät poista kaikkia stutterointi ongelmia, vähentävät toki sekä ns. poistavat tearing-ilmiön (kuvan repeilyn)).
3. Input-Lagin minimointi (viive aika hiiren liikkeestä näytöllä tapahtuvaan kursorin liikkeeseen).
ALOITUS:
Aseta VSync päälle (sekä mahdollinen FreeSync/G-Sync). Ja sitten...
Ja siis käytössähän on kaikilla RTSS? Jos ei löydy niin uusin versio tästä: Guru3D RTSS Rivatuner Statistics Server Download v7.1.0 Final
Asenna se ja varmista että SETUP sivun Statistics properties osiosta EI ole valittuna Display integer framerate päälle.
Paina OK. Minimize eli pienennä RTSS alas.
Mene TestUFO: Refreshrate sivustolle ja anna selaimesi olla siinä n. 1min verran kunnes monitorisi todellinen virkistys taajuus on saatu vakaasti luettua.
Lukema asettuu vakaaksi. Jos siinä on silti muutaman 1/1000 osan heittelyä (0.001Hz), ei se haittaa.
Ko. lukema on näyttösi todellinen eli tarkka virkistystaajuus.
HUOM. Selaimessa pitää olla Salli: Laitteisto kiihdytys päällä.
Minun monitorini tarkka virkistystaajuus on 99.869Hz.
Monitorisi ko. lukemasta vähennetään sadasosa sekunti eli 0.01.
Eli minulla on 100Hz monitori ja tarkaksi lukemaksi saan 99.869-0.01=99.859! Kirjoita muistiin!
Jos sinulla on esim. 60Hz monttu ja todellinen on 59.994. Vähennät siitä 0.01 eli loppulukema on 59.984.
Tai jos on 144Hz monitori ja todellinen on 143.798. Tekee se -0.01 > 143.788.
Sitten menet RTSS asennuskansioon:
Esim. C:\Program Files (x86)/Rivatuner Statistics Server/Profiles
Jos käytät yleistä (Global) RTSS asetuksia kaikille ohjelmille (Minä, käytän, miksi käyttää useampia?) vaan 1 yleinen asetus kyllä riittää.
Ko. Profiles kansiossa on "Global" tiedosto.
SIIRRÄ tiedosto työpöydälle ja olet vapaa muokkaamaan sitä (anna lupa siirrolle).
Avaa tiedosto vaikka Muistiolla.
Parin kymmenen ekan data-rivin jälkeen siitä löytyy osio:
[Framerate]
Limit=99.859
Siis tuohon LIMIT kohtaan laitat sen monitorisi Hz arvon jonka yläpuolella laskit.
Minullahan se on toi 99.859. Esimerkkini mukaan.
Tallenna tiedosto ja siirrä se sitten takaisin C:\Program Files (x86)/Rivatuner Statistics Server/Profiles kansioon josta se alunperin otitkin (vaatii yleensä taas luvan). Anna se.
DA-DAA...
Sinun FPS on nyt capattuna tarkalleen monitorisi virkistystaajuuteen ilman että GPU:si rupeaisi puskuroimaan ruutuja, kehyksiä (=frameja) joka aiheuttaa stutterointia/micro-stutterointia sekä lisää Input-Lagia.
Lopuksi vielä PITÄÄ näyttiksen ajureista muuttaa Max frames Ahead (Suomenkielisissä: Esipiirrettyjen kehysten enimmäismäärä arvoon: 1.
AMD ajureista en muista kun viimeksi ollut 290X eli vuosia sitten mutta sieltä se niidenkin nykyisistä ajureista jostain löytyy.
Joku voisi lisätä ko. asian kuinka AMD:n kortit laitetaan ajureistaan 1 framen puskuroinnille (joka antaa siltä osin minimaalisen stutteroinnin/input-lagin).
Ja muistattehan että pelaaminen FullScreen asetuksella antaa pienemmän Input-Lagin kuin Borderless tai Windowed pelaaminen.
1. Siis monitorin virkistystaajuuden syncronointi GPU:n kanssa jotta Stutter ja microstutter saadaan minimoitua.
2. Pakollinen myös syncronoivien eli FreeSync (AMD) sekä G-Sync (nVidia) monitoreiden kanssa (koska eivät poista kaikkia stutterointi ongelmia, vähentävät toki sekä ns. poistavat tearing-ilmiön (kuvan repeilyn)).
3. Input-Lagin minimointi (viive aika hiiren liikkeestä näytöllä tapahtuvaan kursorin liikkeeseen).
ALOITUS:
Aseta VSync päälle (sekä mahdollinen FreeSync/G-Sync). Ja sitten...
Ja siis käytössähän on kaikilla RTSS? Jos ei löydy niin uusin versio tästä: Guru3D RTSS Rivatuner Statistics Server Download v7.1.0 Final
Asenna se ja varmista että SETUP sivun Statistics properties osiosta EI ole valittuna Display integer framerate päälle.
Paina OK. Minimize eli pienennä RTSS alas.
Mene TestUFO: Refreshrate sivustolle ja anna selaimesi olla siinä n. 1min verran kunnes monitorisi todellinen virkistys taajuus on saatu vakaasti luettua.
Lukema asettuu vakaaksi. Jos siinä on silti muutaman 1/1000 osan heittelyä (0.001Hz), ei se haittaa.
Ko. lukema on näyttösi todellinen eli tarkka virkistystaajuus.
HUOM. Selaimessa pitää olla Salli: Laitteisto kiihdytys päällä.
Minun monitorini tarkka virkistystaajuus on 99.869Hz.
Monitorisi ko. lukemasta vähennetään sadasosa sekunti eli 0.01.
Eli minulla on 100Hz monitori ja tarkaksi lukemaksi saan 99.869-0.01=99.859! Kirjoita muistiin!
Jos sinulla on esim. 60Hz monttu ja todellinen on 59.994. Vähennät siitä 0.01 eli loppulukema on 59.984.
Tai jos on 144Hz monitori ja todellinen on 143.798. Tekee se -0.01 > 143.788.
Sitten menet RTSS asennuskansioon:
Esim. C:\Program Files (x86)/Rivatuner Statistics Server/Profiles
Jos käytät yleistä (Global) RTSS asetuksia kaikille ohjelmille (Minä, käytän, miksi käyttää useampia?) vaan 1 yleinen asetus kyllä riittää.
Ko. Profiles kansiossa on "Global" tiedosto.
SIIRRÄ tiedosto työpöydälle ja olet vapaa muokkaamaan sitä (anna lupa siirrolle).
Avaa tiedosto vaikka Muistiolla.
Parin kymmenen ekan data-rivin jälkeen siitä löytyy osio:
[Framerate]
Limit=99.859
Siis tuohon LIMIT kohtaan laitat sen monitorisi Hz arvon jonka yläpuolella laskit.
Minullahan se on toi 99.859. Esimerkkini mukaan.
Tallenna tiedosto ja siirrä se sitten takaisin C:\Program Files (x86)/Rivatuner Statistics Server/Profiles kansioon josta se alunperin otitkin (vaatii yleensä taas luvan). Anna se.
DA-DAA...
Sinun FPS on nyt capattuna tarkalleen monitorisi virkistystaajuuteen ilman että GPU:si rupeaisi puskuroimaan ruutuja, kehyksiä (=frameja) joka aiheuttaa stutterointia/micro-stutterointia sekä lisää Input-Lagia.
Lopuksi vielä PITÄÄ näyttiksen ajureista muuttaa Max frames Ahead (Suomenkielisissä: Esipiirrettyjen kehysten enimmäismäärä arvoon: 1.
AMD ajureista en muista kun viimeksi ollut 290X eli vuosia sitten mutta sieltä se niidenkin nykyisistä ajureista jostain löytyy.
Joku voisi lisätä ko. asian kuinka AMD:n kortit laitetaan ajureistaan 1 framen puskuroinnille (joka antaa siltä osin minimaalisen stutteroinnin/input-lagin).
Ja muistattehan että pelaaminen FullScreen asetuksella antaa pienemmän Input-Lagin kuin Borderless tai Windowed pelaaminen.
Viimeksi muokattu: