Itse suhtauduin ennen tuota mainitsemaani kontaktia bitcoin-louhijaan aika skeptisesti kryptoihin. Tuosta kiinnostuneena tuli sitten katseltua sijoitussivuilta, joissa muuten tulee käytyä, mitä niissä sanotaan esim. ETH:sta. Hämmästyin, että kirjoitusissa oli ihan eri tarinaa kuin suomalaisittain asiasta puhutaan. Lähinnähän se on sitä ponzi- tai pyramidihuijausta, rikollisten rahaliikennettä yms. jossa ei nähdä mitään sijoitusaspektia. Sitten lahden takana puhutaan, että sijoitusten hajautuksessa olisi syytä olla vähintään bitcoin, mielellään myös ETH mukana. Aiemmin oli puhetta suomalaisella sijoituspalstalla, miten joku kaveri piti 1/3 sijoituksistaan bitcoinissa ja suurin osa muista (minä mukaanlukien) lähinnä ihmetteli, mikä meininki. Kryptoihin voi muuten myös sijoittaa arvopapereiden kautta pörssissä, joka tuli itsellekin mieleen, jos tuo verotus menee liian hankalaksi suhteessa volyymiin hoitaa, kun sijoittaa suoraan kryptopörsseihin.
1/3 on ehkä itselle turhan hapokasta, mutta olen nyt sijoituksiini nähden äärimmäisen pienellä panoksella mukana ja pienimuotoinen louhinta tuottaa jonkun verran lisää. Nimittäin minäkin olen joulukuusta asti jättänyt kaikki hodliin. Hieman olen palauttanut jo aiemmin nostamiani euroista takaisin ETH:ksi. Kannattaa katsoa vaikka Seeking Alphasta kryptoihin liittyviä juttuja, suomalaisista sijoitusjutuista en sellaista tarinaa tosiaan löydä.
En osaa ottaa kantaa millainen kryptotalvi seuraavaksi tulee, mutta osa noista jutuista nimenomaan ethereumiin liittyen on sellaista, että se saattaa tulevaisuudessa jopa ajaa bitcoinin ohi. Koska bitcoin on ja jää eräänlaiseksi "kultavarannoksi", ethereum taas kehittyy yleisesti sopimusjärjestelmäksi ja -alustaksi, jonka kautta voi tapahtua mitä vaan. Osa on sellaista, joka menee yli hilseen, mutta esim. ETH arvostusta voidaan ajatella osana ethereum-verkkoa, joka olisi kuten yksi tech-firma. Ja sen mukaisesti tarkasteltuna ETH on rankasti aliarvostettu. Myös fiatin virtaus kryptoihin on yksi tapa tarkastella samoin kuin käyttäjämäärien kasvu. ETH 2.0:sta mainittiin myös mielenkiintoinen aspekti, että kun hodlaus steikkauksen muodossa tuottaa, niin se aiheuttaa insentiivin pitää ETH hodlissa. Tällä hetkellä on myyntipainetta, koska kuten
@elmo mainitsi, ainakin sähkökulujen ja toisaalta myös laitteiston maksamiseksi louhijat myyvät ETH:ta kattaakseen kuluja. ETH 2.0 jälkeen näin ei enää ole.
Näitäkään ei pidä ottaa minään sijoitusneuvoina ja korostan, että olen todella vaatimattomalla panoksella itse liikenteessä. Lähinnä halusin tuoda ehkä uudenlaisia ajatuksia (ainakin itselleni ne sitä ovat...) vrt. suomalainen sijoituskeskustelu. Tämä on nyt hyvä kysymys, mihin vedetään raja louhinta- ja sijoituskeskustelussa, kehotettiin pysymään louhinta-aiheessa. Mutta jos ajatellaan, että ETH 2.0 on myös "louhintaa", niin kyllähän jonkinlainen asiayhteys löytyy ETH:n tulevaisuuden, arvostuksen ja steikkauksen muodossa. En tiedä, onko ihan tarkoituksenmukaista rajoittaa keskustelua pelkkään louhintarautaan?