Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Verottajalle kaikkein helpoin näyttää suora mittarin lukema, voi olla että ns mutulla laskettua et saa läpi.Mitä tollaisella energiankulutusmittarilla tekee, vai haluatteko vaan tietää pelkästään tietokoneen kulutuksen?
Itse ainakin seuraan koko kämpän kaikkien laitteiden kulutusta suoraan sähköyhtiön nettisivuilta.
Oma kulutus tässä kuussa 2h + keittiö kerrostalohuoneistossa.
Verottajalle kaikkein helpoin näyttää suora mittarin lukema, voi olla että ns mutulla laskettua et saa läpi.
Samaahan ne molemmat näyttää. Kunhan rigin uptime on suunnilleen tiedossa, niin se on aivan yhtä validi arvaus sähkönkulutuksesta kuin joku halpa mittari.
Olikos jossain jo tuloksia Binance vs ethermine poolien välillä? Mietin kun kaveri sanoi binancen feet olevan 0,5% vs 1% ethermine
Etteikö vaan tuosta tulisi se virtalähteen hyötysuhde mukaan? Sitähän ei pysty mikään softa näyttämään.No ei kyllä. Nuo softat näyttää ihan mitä sattuu. Jokainen rigi vie mulla 150-200w enemmän mitä nuo softat ilmoittaa. Nuo reportatut kulutukset ei oo sinnepäinkään oikeaa. Kuten elmokin jo tuossa sanoi että sen sähkön saa vähennyksiin niin ihan silläkin jo toi erillinen mittari. Ja sitten jos virtalähteet on mitoitettu yhtäänkin tiukemmaksi niin se oikea kulutus on hyvä tietää siinä tapauksessa. Kokeilin kuinka tarkka tuo opal on niin 25w tuulettimelle se ilmoitti 25.4w
No ei kyllä. Nuo softat näyttää ihan mitä sattuu. Jokainen rigi vie mulla 150-200w enemmän mitä nuo softat ilmoittaa.
Etteikö vaan tuosta tulisi se virtalähteen hyötysuhde mukaan? Sitähän ei pysty mikään softa näyttämään.
Kyllä itsekkin boostaan pelikoneella mainausta, mutta silloin laitan virtajohdon mittarin taakse. Eli hyvin saan tarkkaa lukemaa joka tunnista mitä louhii.Entäs jos pelikone on louhintakäytössä? Eipä mittari erittele sitä "omaa" käyttöä louhinnasta..
Ei siinä, onhan mittarilla hauska testata että näyttää samoja mitä arvioidun kulutuksen pitäisikin olla ja voi viilata sitten suuntaan tai toiseen. Itsellä ei ole ainakaan mitään intressejä vahtia jotain mittarien lukemia (ja että onko ne ruvennut porsimaan). Näyttisten kulutus on tarkkaan tiedossa ja se kuinka kauan ne pyörii kuukaudessa (ei ole montaa tuntia alhaalla). Se louhintatulo ei tyhjästä synny ilman sähköä, näistä tehdyt laskelmat on (imo) täysin valideja ja luotettavia Verottajan ohjeisiin nähden.
Verottaja: "Louhintaan käytettävän laitteen sähkönkäyttö voidaan **esimerkiksi** mitata erikseen. " ... "Luotettavan selvityksen puuttuessa tulonhankintaan liittyvän sähkön käytön osuus arvioidaan. "
Mitä kaksi tommosta louhintaläppäriä suurinpiirtein kuluttaa kuukaudessa? Laskin nyt jos käyttö olis 100w, niin kuukaudessa koituisi kuluja n. 30€.. Pitääkö paikkaansa?
Tuskinpa vähennyksiin teen sen kummasempaa laskua kuin että kuinka paljo laturi syöttää ja siitä sitten hinnan mukaan. Valtion sähkö niin täytynee tutkia asiaa tarkemmin.
Riippuu sopimuksesta eli mitä maksat kaikkineen per kwh. Jos ihan ok soppari ja siirto + myynti yhteensä 10snt/kwh
100w x 24 h = 2,4kwh / vuorokausi eli 24 senttiä vuorokausi = ~7e kuukausi per läppäri jos kulutus 100w per läppäri
Sähkönsiirtofirma sitä tilastoa pitää, ei se mistä ostat sähkön.
Juu ei siis itseä kiinnostakaan, enemmän kaverin puolesta kyselin kun hän siitä kiinnostui, itse niin laiska ja ethermine toiminut niin hyvin että minä mitään tuollaista jaksa.Jos puol prossaa tuntuu lompakossa, niin teet kyllä jotain väärin. Enemmän Binancen etuna on päivittäinen maksu ja ei tarvi siirrellä rahaa minnekään, kun se on suoraan käytössä exchangea varten tai kotiuttamiseen.
Juu ei siis itseä kiinnostakaan, enemmän kaverin puolesta kyselin kun hän siitä kiinnostui, itse niin laiska ja ethermine toiminut niin hyvin että minä mitään tuollaista jaksa.
Tuo mittaustavan riittävyys riippuu ihan verottajasta, sieltä saattaa tulla lisäselvityspyyntöjä sitten, esim miten sähkökulutus mitattu ja mitä mittaria käytetty (malli jne) ei kait niillä resurssit riitä sen suurempiin tutkimuksiin mutta hoitamalla hommat huolella selviää helpomalla
Tartteekohan sitä muuta? Nuo on 3060 Ti korteille.-minRigSpeed -50 -tt 65 -powlim -30 -cclock -200 -mclock +1050
Sama täälläItse en ainakaan aio vaivautua kulutusmittarin kanssa mittaamaan verovähennyksiä varten. Sitten varmaan joo, jos olisi paljon kalustoa, mutta kahden kortin kanssa en todellakaan.
Lasken sähköyhtiön asiakasdatasta keskimääräisen kulutuksen ennen ja jälkeen louhinnan aloittamisen ja yritän saada vähennettyä sen erotuksen. Ellei tämä riitä/kelpaa niin sitten saa mun puolesta vähennykset olla.
Helpoin lienee kun otat koneen kulutuksen ja uptimen ylös ja lasket kulutuksen sen mukaan?Itse en ainakaan aio vaivautua kulutusmittarin kanssa mittaamaan verovähennyksiä varten. Sitten varmaan joo, jos olisi paljon kalustoa, mutta kahden kortin kanssa en todellakaan.
Lasken sähköyhtiön asiakasdatasta keskimääräisen kulutuksen ennen ja jälkeen louhinnan aloittamisen ja yritän saada vähennettyä sen erotuksen. Ellei tämä riitä/kelpaa niin sitten saa mun puolesta vähennykset olla.
Helpoin lienee kun otat koneen kulutuksen ja uptimen ylös ja lasket kulutuksen sen mukaan?
Itse en edes aijo vaivautua ilmoittamaan verottajalle sähköä yhdestä 3080. Katseltiin tossa pari päivää sitten emännän kanssa Fortumin sivuilta paljon on mennyt sähköä ja päivässä keskimäärin meni 0,68€.
Hauskinta on että sähköä on mennyt enemmän niinä kuukausina jolloin en edes mainannut.
Veikkaisin että näin on juurikin käynyt. Tottakai oon myös kotona tehnyt pieniä sähkön säästöjä(ei ylimääräisiä saunan lämmityksiä, ei ylimääräisiä pyykinpesuja yms) että näkee sen todellisen kulutuksen. Ja positiivisesti yllättynyt tosta miten vähän tuo kone kuluttaa todellisuudessa kun tuossa jauhaaItellä on se ongelma että rigejä on jo kymmenkunta ja jatkuvalla syötöllä pyrin rakentelen uusia. Jos pistäisin vaan sillä kulutuksella alusta asti mitä nyt ikinä tulee olemaan loppujen lopuksi, menisi siinä satoja euroja hukkaan. Mikäli ethi tulee pysyyn näin korkealla, tuun rakentaan ja sijoittaan kalustoon ainakin seuraavat pari kuukautta
Tää varmaan johtuu siitä että pari tuntia pelailua missä prossu ja näyttis hakkaa täysillä, oikein säädettynä samalla virtamäärällä louhii useita tunteja. Eli jos oot ollu oikein ahkera pelaamaan ennen louhinta touhun aloittamista, se kone saattaa viedä päivässä jopa vähemmän
Lopun alkua, lopun alkua. Kurssi on abaut ATH, ei ole ainankaan siitä kiinni. ~20% kuukaudessa näkyy lisääntyvän louhintateho, eli pitää rohmuta itsekkin lisää rautaa, jos meinaa samat tuotot pitää. Tuotot on vielä tällähetkellä kyllä ihan siedettävät.Mikähän siinä nyt on että eth tuottotaso on näin turkasen heikkoa? Onko tämä nyt uusi normaali sitten?
Ylävalikosta, trade välilehden alta, 'convert' on se helpoin tapa.Mistäs tuolta binancesta saa muutettua eth euroiksi
Yhden Vegan kokemuksilla väittäisin ja melko työlääksi virittää juhlakuntoon, kun pitää kaikki memory timingsit heittää stetson-harrison menetelmällä.. Tuolla tulee nyt samat mitä 3060:lla, ilmeisesti olis varaa kiristää vielä 2-4mh/s, mutta siinä missä nvidian ajuri tilttaa ja käynnistyy itsestään uudestaan, amd vaatii rebootin, joka kyllä lannistaa kokeiluja,
Saa kyllä kiertää kaukaa nää asuksen amd kortit. Mikään kulje vaikka mitä tekee. Vega 56 - > 45mh/s ja yritetty twiikkailla päivä. Meni hermot ja jätin silloin tohon 45. Kaikki muut 56 kulkee 52-54 mh/s. Asus rx 5600xt, ei pysty bios modata. Joku lukko. Asus rx 580, samsungeilla. 31mhs samaan aikaan Sapphiret pauhaa 34-35mh/s pienemmillä wateilla.
Eipähän tarvi asuksen kuraa enää ostaa
5600xt korttiin löytyy bitby unlocked modified bios.