Te, jotka olette kääntäneet heikon koulumotivaation hyväksi työuraksi: miksi ahkerointi ei koulussa kiinnostanut mutta töissä kyllä? Kouluttautumisen tarkoitushan on nimenomaan luoda pohjaa työuralle.
Johtuiko motivaation muutos aikuistumisesta vai jostain muusta?
Minä olen vain pohjimmiltani todella laiska. Koulussa laiskuutta katsotaan vain sormien läpi ja lätkitään sitten huonoja numeroita, kun taas työelämässä laiskuuden voi kääntää voitoksikin.
Etenkin IT-alalla laiskuuden saattoi/voi kääntää voimavaraksi; aiemmin hommia tehtiin manuaalisesti toistaen, kun minä tein niitä kerran ja automatisoin samalla, eipähän tarvinnut samaa tehdä uudestaan. Samalla keräsin mainetta hyvänä, tehokkaana ja tunnollisena työntekijänä vaikka oikeasti vedin lonkkaa ja/tai podin kankkusta kopissani. Työuran edetessä laiskuus vain antoi lisäkyytiä, esimiehen tärkeimpiä tehtäviä on tehtävien tehokas delegointi, ja tämä sujui oikeastaan kuin luonnostaan työtä vieroksuvalle.
Laiskuus nuorena (miksi en tehnyt jotain) on myös antanut sujuvasti bonusta työelämän tärkeimmälle taidolle eli paskan puhumiselle. En puhu varsinaisesta valehtelusta vaan asian välttelystä tai aiheen vierestä puhumisesta. Hyvänä esimerkkinä todettakoon, että minulle ei tuota lainkaan ongelmia tuottaa 10 slideä powerpointtia vaikka materiaalia on tuskin yhteen slideen. Asiantuntijoita tämä ei hämää, mutta asiakkaita ja johtoa kyllä.
Olin nuorempana myös ahne, töissä ylimääräisen tekeminen johti konkreettisesti parempaan tulotasoon ja arvostukseen. Koulussa sait ehkä paremman numeron (tai sitten et) ja et lainkaan arvostusta - ehkä jopa vittuilua. Tämä johti työelämässä jossain vaiheessa huomattavan epäterveelliseenkin ylityömäärään, rahantuloa kun ei voinut vastustaa - jonka lisäksi luuli saavansa sitä arvostusta työn sankarina. Ahneus on hellittänyt iän myötä totaalisesti, en ymmärrä nuorempaa itseäni lainkaan tässä suhteessa.
Ehkä tärkein on kuitenkin se yleinen aikuistuminen. Nuorena oli kovasti teräviä mielipiteitä, jotka toi kernaasti julki. Nykyisin olen kyynistynyt ja järkeistynyt niin paljon, että osaan peittää terävät mielipiteeni ja mukautua vallitsevaan ilmapiiriin. Lisäksi osaa ehkä sanoittaa mielipiteitään paremmin kuin ennen, töissä palaverissa "VMP" on joskus ihan paikallaan jos sen osaa perustella. Koulussa vastaava ei olisi johtanut mihinkään hyvään vaikka sen olisi perustellutkin.
Ja vaikka tämä nyt antaa vähän nilkkimäisen kuvan, niin on sitä aherrettu minikorvauksella asioiden kanssa jotka kiinnostavat oikeasti. Oikea osaaminen ei ilmesty tyhjästä joten sitä on kehitetty omalla ajalla oikeastaan koko ajan, kun on kiinnostusta on myös aikaa. Myös patenttia ja tieteellisiä artikkeleita on väännetty käytännössä ilman korvausta satoja-tuhansia tunteja.
Lisäksi esimieshommissa on joutunut venymään ihan empatian puitteissa määräämättömiin tunteihin ties missä hautajaisissa tai henkilökohtaisissa kriiseissä, näitä kun ei voi delegoida.