Koulumenestyksesi?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Se koulun teoria on niin puuduttavaa..pitäs olla valkokuvamuisti jos meinaa saada kokeista 9-10..
Kokeista 9-10 saa valokuvamuistin lisäksi myös ymmärtämällä asioita ja niiden välisiä riippuvuuksia ja muita suhteita. Valokuvamuisti toki auttaa, jos ei tuo syvempi sisäistäminen onnistu. Tai toisaalta sellainen, joka kykenisi asioita oppimaan, saattaa vain luottaa hyvään ulkomuistiin, jos se on helpompaa.

Opettajana näen paljon oppilaita, jotka saavat fysiikassa kirjallisten tehtävien perusteella 9-10, mutta eivät pyydäpä liittämään lamppu tasavirtalähteeseen ja mittaamaan virta, niin ovat ihan sormi suussa. Ja toisaalta on paljon niitä, jotka eivät kokeessa saa paperille mitään, mutta annapa esim. läjä komponentteja ja piuhoja, niin kasaavat siitä vaikka mitä ja päässä laskevat likimääräiset jännitteet ja virrat kaikille johtimille.

Itse kuulun siihen porukkaan, joka pyrkii niitä asioita ymmärtämään. Niin huono ulkomuisti, että se on ainoa tapa mun oppia mitään. Esimerkkinä vaikkapa mainitsemani kandiopinnot vs maisteriopinnot fysiikasta. Kandiaikana mulla kaikki vaikutti toisistaan irrallisilta asioilta ja opeteltavaa tuntui olevan aivan helvetisti. Rämmin kaikesta läpi ilman isompia ongelmia, mutta syvempi ymmärrys jäi. Maisterivaiheessa jotenkin kaikki tuntui loksahtavan kohdalleen ja mm. sähköoppi tai differentiaaliyhtälöt olivat yhtäkkiä aivan loogisia kokonaisuuksia toisiinsa liittyviä asioita.

Peruskoulussa näitä riippuvuuksia yritetään kyllä opettaa, mutta monille opettajillekin ne tuntuvat olevan vähän hakusessa ja opetustyyli tästä johtuen menee ulkoapaukuttamiseksi. Oppikirjatkin tuntuu kirjoittaneen joku, jolla on vain pintapuolinen käsitys asioista.
 
  • Tykkää
Reactions: drc
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Yksi iso asia millä oli merkitys koulumenestykselleni oli mielenkiinnon puutteen lisäksi kohtuullisen huono keskittymiskyky. Tai tarve katkaista ajatuksen juoksu.

Opetettiin että kokeisiin luetaan kerralla putkeen tai maksimissaan pariin osaan jaettuna tai tehtävät tehdään paikallaan istuen kaikki heti. Tai ei pidetä taukoja kesken tehtävien. Edes kotona siis.

Nyt aikuisena tajunnut oman tyylin, riippuen fiiliksestä pidän ihan lyhyitä taukoja 15-30min välein. Saatan vain nousta ylös ja istua alas. Joskus se auttaa jäsentämään ajatuksia, esim jos teen jotain isoa esseetä niin pieni hetki, vaikka käyn laittamassa astianpesukoneen päälle ja takaisin, niin alkaa taas olemaan ajatukset kasassa ja alkaa sujua kuin rasvattuna.
Jotenkin pää täynnä ideoita joita ei saa järjestykseen ilman pientä taukoa. Joskus taas ajatukset lähtee harhailemaan johonkin ihan muuhun ja palaa takaisin kun tekee jotain.
Kirjankin voisi hyvin lukea 15min pätkissä, vaikka 10 x vrk. Mutta kun se ei ole "oikea tapa"
Tuon kun olisi tajunnut vaikka teini-iässä, ehkä koulunkäynti olisi ollut mieluisampaa. Ehkä tuosta tuli jonkinlaista tiedostomatonta ahdistusta ja sitä kautta koulun vastustamista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 428
Kielissä olen aina ollut hyvä (mitä nyt lukihäiriö vaivaa) ja niistä tuli aina ysiä ja kymppiä. Nyt aikuisena (it-alalla ei tosin kielistä yhtään mitään hyötyä ole, mutta lomailessa se on ihan jees) tullut opiskeltua kieliä hyvällä menestyksellä ikään kuin harrasteena. Viimeisenä työn alla arabia, mutta se on kyllä jo niin perhanan vaikea kirjoituksensa osalta (plus se lukihäiriö siellä taustalla) eli tässä sitä ollaan.

Tällä perusteella olisi fiksua hakea jonnekin kaupalliselle alalle, siellä olisi kielitaidostakin hyötyä.
Paitsi että englanti, sekä suullinen että kirjallinen on käytännössä pakollinen taito. Harva IT-pulju toimii ainoastaan Suomeksi. En ole ollut missään IT-firmassa töissä missä työkieli ei olisi englanti.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Paitsi että englanti, sekä suullinen että kirjallinen on käytännössä pakollinen taito. Harva IT-pulju toimii ainoastaan Suomeksi. En ole ollut missään IT-firmassa töissä missä työkieli ei olisi englanti.
Englanti onkin toinen kotimainen. Sen lisäksi puhe/kirjoitus onnistuu ruotsi/venäjä/italia/saksa -akselilla. Noista jälkimmäisistä nyt ei ole mitään hyötyä. Enkku on vähän kuin toinen kieli ollut jo lapsuudesta (oikeastaan sen osasin jo ennen suomea).
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Toi "hyvä työura" kannattaa sekin miettiä, että mitä sillä sitten tarkoitetaan? Moni esimerkiksi tekniikan alan ihmisten hyväksi kokema työura jossain johdossa, konsultoinnissa, myynnissä jne. ei oikeastaan juuri niitä yliopistolla opittuja tietoja hyödynnä. Tuotekehitys, tutkimus, ohjelmistohommat on sitten toista laitaa, joissa opitulla voi olla arvoa ja mahdollinen uramotivaatio täydentää. Vaikka jotain johtamista nimellisesti opetetaankin niin se on lähinnä stereotyyppinen tutafuksi, jolle naureskellaan kun suunnitelmat on lähteä opiskelemaan johtamista ja sitten töihin johtamaan tai johdon konsultiksi.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Ku kokeilin lukiota toisen kerran,niin äidinkielen tehtävät oli TODELLA VAIKEITA!!
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
On muuten jännä, että vaikka pärjäsin erinomaisesti yliopistomatematiikassa, niin päässälaskutaito on umpisurkea. :lol:

Kertotaulut on toki muistissa hyvin, mutta muuten ei oikein suju. Onko kohtalotovereita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
On muuten jännä, että vaikka pärjäsin erinomaisesti yliopistomatematiikassa, niin päässälaskutaito on umpisurkea. :lol:

Kertotaulut on toki muistissa hyvin, mutta muuten ei oikein suju. Onko kohtalotovereita?
Alakoulussa matikka oli yhtä tuskaa, kun piti kertotauluja opetella ja nopeuslaskua arvostettiin. Yläkoulussa pääsin kärryille, kun nopeus ei ollut enää pääasia. Lukiossa meni kiitettävästi ja yliopistossa samaa linjaa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
Moni esimerkiksi tekniikan alan ihmisten hyväksi kokema työura jossain johdossa, konsultoinnissa, myynnissä jne. ei oikeastaan juuri niitä yliopistolla opittuja tietoja hyödynnä.
Eikös konsultoinnissa nimenomaan tarvita sitä vahvaa teoriaosaamista? Vai tarkoititko johtamiseen liittyvää konsultointia?
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
288
Ku kokeilin lukiota toisen kerran,niin äidinkielen tehtävät oli TODELLA VAIKEITA!!
Muistan kuinka joidenkin tehtävien kohdalla luovutin muutaman tunnin jälkeen ja kirjoitin vastauksiksi omasta mielestäni hataraa diipadaapaa, kun tehtävien punainen lanka oli edelleen täysin hakusessa. Täystyrmäyksen sijasta tulikin kiitettävä arvosana :rofl:
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Muistan kuinka joidenkin tehtävien kohdalla luovutin muutaman tunnin jälkeen ja kirjoitin vastauksiksi omasta mielestäni hataraa diipadaapaa, kun tehtävien punainen lanka oli edelleen täysin hakusessa. Täystyrmäyksen sijasta tulikin kiitettävä arvosana :rofl:
100 kertaa vaikeempaa kuin peruskoulussa..
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 428
Muistan ylioppilaskirjoituksissa kun opettaja oli arvioinut äidinkielen kokeeni M-arvosana, se tuli takaisin B:nä. Silloin ei toki kiinnostanut että miksi näin kävi, muut asiat olivat tärkeämpiä. Mulla meni muutenkin ylioppilaskirjoitukset päin persettä suhteessa muuhun lukiomenestykseen. Vielä valmistavat kokeet menivät erittäin hyvin (olisi lähtenyt Mnä). Mutta oikeat ylioppilaskokeet menivät täysin alakanttiin (B:tä ja C:tä, ei ainuttakaan M:ää edes). Näin jälkikäteen, tolla ei ollut mitään merkitystä tulevaisuuden kannalta.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Eka luokalle mennessä on aivan pihalla systeemistä. Ei se vättämättä parane myöheminkään. Minulla selkiytyminen tapahtui lukion viimeisellä. Yleisarvosana M.

Tuli mieleen "peli", joka voisi valottaa koulukäynnin urapolkuja. Siinä pitäisi ensin valita oma ikäryhmä ja sen jäleen oma urapolku. Näin voisi itselleen havainnoillistaa omien valintojen vaikutusta elämään. Esimerkkejä urapoluista: sosiaalipummi, keskinkertaisesti ansaitseva, miljönääri alle neljäkymppisena, hyvin ansaitseva koodari yms. keksi itse lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
437
Kun koulu sujuu hyvin ilman erikoista panostamista(7-9) (kirjoitukset m/e), päätyy helposti sellaiseen tilanteeseen, ettei opiskelurytmiä/rutiinia pääse kehittymään. Tästä on sitten haittaa myöhemmin, kun tehtävien vaikeustaso nousee sellaiselle tasolle, ettei niistä selviä ilman perusteellista opiskelua.

Tämän huomasin ensimmäisen kerran yliopiston pääsykokeisiin lukiessa. Kaverit lukivat 8h päiviä kirjastossa ja itselle parikin tuntia tuntui mahdottomuudelta. Ensimmäinen hakukerta meni ihan perus lukurytmin harjoitteluun, ja sen saavuttaminen oli todella suuren työn takana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
603
Ja keskiarvo silti yli neljä, maksimin ollessa viisi. Ruotsiin vaikutti siis pelkästään tämän oppismishäiriö ja keskimääräistä huonompi muisti :kahvi:
Kaikissa aineissa pärjäsin mikkä oli enempi kiinni loogisesta ajattelusta kuin asioiden muiatamisesta.. Mikä on insnööriallilla enemmistö..

Kielet ylipäätänsä vitu hankalia.. Enkun saa ok kuntoon lähinnä kattomalla leffoja enkku subeilla ja ny tietty asunu muutama vuode filippiineillä ja ollu ollu filippino muijan kaa +6 vuotta kimpassa mikä pakottanu myös opettelee puhuun.. Oon koittanu filipinoakin jonki verra opetella.. Mut ei siitä vaan tuu yhtään mitään, sama ongelma oli ruottin kanssa.. Nyt oon jo tosin luovuttanu ton filippiinon suhteen..
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Eikös konsultoinnissa nimenomaan tarvita sitä vahvaa teoriaosaamista? Vai tarkoititko johtamiseen liittyvää konsultointia?
Titteli käsittää kieltämättä kaikenlaista mutta moni tuntemani konsultti työskentelee esimerkiksi oman firmansa myymän softan parissa asiakasyrityksissä ja oppi on saatu työnantajalta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 388
Ala- ja yläaste menivät aika lailla yrittämättä, läksyt tuli tehtyä alkuun kiltisti, mutta myöhemmin alkoi mennä semmoiseksi että mukavista aineista (matematiikka yms. ei-pänttäysaineet) yritin jo tunnin aikana arvata mitkä tehtävät tulisivat läksyiksi ja tein niitä opettajan käskemien tehtävien sijasta. Numerot silloin olivat 8-10 välillä aineista jotka merkkasivat jotain, liikunta, musiikki ja kotitaloudet sun muut seiskaa tai kasia nollapanostuksella. Sama tyyli jatkui lukioon jossa läksyjen ennakointi tarttui kavereihinkin. Pänttäysaineissa (historia, yhteiskuntaoppi jne.) en ikinä jaksanut mitään kotona alkaa tekemään enkä juuri lukenut kokeisiinkaan, menivät sillä mitä tunneilla oli jäänyt mieleen. Kirjoitin kyllä kohtuu tunnollisesti ylös tunneilla mitä opettaja kalvoille kirjoitteli, joten oliskohan siitä jäänyt jotain mieleen? Kielissä taas en ole ikinä kummemmin pärjännyt muuta kuin englannissa, vaikka saksaa roikotinkin mukana monta vuotta. Ruotsi ja saksa taisivat olla seiskaa enimmäkseen, ja sekin varmaan pärstäkertoimella koska opettajat tykkäsi.

Lukiossa keskityin itselle mukaviin aineisiin eli pitkään matematiikkaan, fysiikkaan ja kemiaan. Näistä numerot olivat 9-10, jokunen 8 seassa. Pakolliset muut menivät nolla/kevyellä panostuksella 7-8 välillä. Kirjoituksista sain aika hyvän kattauksen arvosanakirjosta, sain yhden kutakin A, B, C, M, E ja L. Pitkän matematiikan L:llä sitten pääsikin sukkana sisään ilman pääsykoetta yliopistoon tietotekniikkaa lukemaan, jossa todellisuus vihdoin iski naamaan eikä enää pärjännyt vanhaan tyyliin autopilotilla. Siinä pari vuotta tein hidasta kuolemaa opintojen suhteen kunnes päädyin aloittamaan alusta AMK:n puolella. AMK tuntuikin paljon helpommalta siinä vaiheessa ja meni aikalailla lukiotyyliin kevyellä panostuksella, mutta ehkä sitä jotain selkärankaa tarttui yliopistoajoilta kuitenkin. AMK:n jälkeen vaihdoin takaisin yliopistoon tietojenkäsittelytieteiden maisteriohjelmaan, jonka suoritinkin ongelmitta loppuun. Siitä työllistyin sitten omalle alalle lyhyen työttömyyden jälkeen mutta kuitenkin heti ensimmäisestä haastattelusta.

Kyllä ne selvästi laittavat yliopistolla heti alkuun kandivaiheeseen ne "luulot pois" -kurssit, selvästi tarkoitettu poksauttamaan mm. mun kaltaisten sluibien kuplat :lol:
Aika vahva samaistus tähän! Yliopisto todella herätti tuohon että jotakin töitä täytyy tehdä, poikkeuksena se että itse edes jotenkin ryhdistäydyin ja tsemppasin toisena opiskeluvuotenani ja aloin päästä kursseja suhteellisen normitahtiin läpi, arvosanat pyörivät kolmosen ympärillä yleensä.

Lukio oli juurikin tuota, että tunnin lopuksi skippaat pari käskettyä tehtävää ja teet kotiläksyt etukäteen, jos et ehdi kaikkia tehdä niin välitunnilla ennen seuraavaa tuntia välttävät vastaukset ettei "jää kiinni unohduksesta" :btooth: Taktiikka toimi, aikaa jäi illalla WoWiin ja satunnaisesti seurusteluun (11v yhdessä, tosin juuri eronnut). Yliopistoa ajatellen tuo on mahdollisimman huono taktiikka, tavallaan ongelma on se että keskityn tunnilla todella hyvin ja asiat jää päähän helposti, tämä sitten laiskistuttaa ja se yliopiston tarvitsema työnteko ei onnistu alkuunsa. Lukion pitkä matikka 9-10 arvosanoja kursseista, yliopiston eka perusmatikka = hylätty. GG.

Yliopistossa vielä kandivaiheessa motivaatio oli vähän hakusessa kun opinnot yleensä perustieteitä, fysiikka, matikka, lujuusoppi yms. Vasta vikana kandivuotena ja dippavuosina pääsi lukemaan kiinnostavia aineita ja sai vähän opiskeluiloa takaisin. Dippatyöstä lopulta 4/5, mihin itse tyytyväinen, ja lopputodistuksen keskiarvoja ei taidettu juuri edes katsoa (taisi olla 3.2, ok sekin). Nyt todella siistissä duunissa ja tyytyväinen elämään vaikka eukko läks, Tinderi pyörii ja rahaa on hassata uusiin Ryyzeneihin <3
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Ala-asteella suoritin eri aineita hyvillä tai kiitettävillä arvosanoilla, mutta parissa aineessa tuli myös heikompia suorituksia. Kokeisiin ei ehkä erityisen paljon tullut luettua. Yläasteella erityisesti vieraat kielet tuottivat ongelmia. Matemaattiset aineet sujuivat edelleen hyvin ja niiden opiskeluun olikin paras motivaatio. Keskiarvo taisi olla jotain päälle 8 luokkaa eli ei mikään erityisen korkea kuitenkaan.

Lukioon valitsin luonnollisesti pitkän matikan ja fysiikan. Molemmissa kävin kaikki mahdolliset kurssit. Matikan kurssien välillä tuli jo tässä vaiheessa selviä eroja ja yhdestä kurssista sain vitosen, keskiarvon ollessa 7 paikkeilla. Fysiikka sujui edelleen aika tasaisen hyvin. Muissa aineissa oli vaihtelua, mutta reaaliaineet menivät oikeastaan entiseen malliin. Kielissä ehkä hieman enemmän motivaatiota kuin yläasteella, mutta tulokset ei kursseissa olleet kummosia (6 ja 7 arvosanoja). Kirjoituksissa tuli lopulta: B,C,C,M,M. Äidinkieli ja fysiikka meni parhaiten; vastaavasti englanti taas heikoiten. Lukiossa piti jo oikeasti lukea kokeisiin ja varsinkin kirjoituksiin. Ehkä opiskelumetodit eivät vielä olleet parhaasta päästä, mutta lukematta ei olisi edes näihin tuloksiin ollut mitään mahdollisuuksia.

Pääsykokeiden kautta pääsin kuitenkin LUT:iin opiskelemaan ja välissä kävin hoitamassa armeijan pois alta. Pääsykokeissa erilainen fysiikan osuus olisi voinut ratkaista pelin ja olisin jäänyt ulkopuolelle. Nyt oli muutama sopiva tehtävä ja sain lopulta pisteitä selvästi yli vaaditun minimin. Matikan osuudesta sain vain muutaman hajapisteen.

Yliopistossa ensimmäinen vuosi on ehkä kaikkein merkityksellisin loppua ajatellen. Onneksi motivaatio oli oikeasti kunnossa ja pääsin hyvin vauhtiin mukaan. Matematiikan kurssit meinasivat tuottaa ongelmia ensimmäisenä vuonna, mutta lopulta niistä selviyidin yhden uusinnan (4 uusinnasta 0-5 arvostelulla) jälkeen kunnialla läpi. Jotkut paljon työtä vaativat kurssit ( esimerkiksi ohjelmoinnin perusteet) tuntuivat jopa itselle helpoilta kun oli tottunut jo aiemmin tekemään töitä opiskelun eteen. Tuon kurssiin tenttiin ei paljon tarvinnut lukea ja "helppo" 5 tuli. Toisena vuonna sain suoritettua jopa ruotsin kurssin ensimmäisellä yrittämällä läpi. Tuohon joutui oikeasti panostamaan, mutta ajattelin kerralla panostamisen olevan helpompi tie eteenpäin. Kandiopinnot menivät suhkot ajallaan eteenpäin ja kandityön sain pakettiin neljännen vuoden keskivaiheilla. Keskiarvo pyöri 3 - 3,5 välillä. Kandityöstä sain arvosanaksi 4. Dippavaiheen kurssit menivät oikeastaan samalla tavalla kuin kandivaiheen ja opinnot etenivät aikalailla tavoiteaikataulussa. Osa kursseista oli laajoja ja haastavia, mutta niissä myös motivaatio oli parhaimmillaan. Asiat olivat myös semmoisia, joista olen päässyt hyötymään huomattavasti nykyisessä työssä. Viimeisenä vuonna tuli hieman taktikoitua ja valikoitua "ylimääräisiksi" kursseiksi riittävän kevyitä kursseja, että ei ainakaan viivästy valmistuminen jonkun yhden ongelmakurssin takia. Taktiikka onnistui ja en tiedä olisinko jostain haastavista kursseista jälkikäteen huomattavasti hyötynyt myöhemmin.

Otin jo heti alussa tavoitteeksi, että dippatyötä en halua tehdä yliopistolle. Usean kuukauden etsimisen jälkeen pääsin lopulta tekemään dippatyötä yritykseen, missä olin ollut vuotta aimmin ihan duunarin hommissa kesätöissä. Monillahan dippatyö meinaa venähtää pitkäksi ja sitä ei meinaa saada valmiiksi töiden aloittamisen takia. Yliopistollakin tuntuivat tästä varoittelevan ja pitivät itsestään selvyytenä dippatyön valmistuvan aina vasta lopun kiireessä. Itselläni tilanne oli lopulta aika päinvastainen. Olin jo kuitenkin tottunut tekemään töitä opiskelujen eteen lukiosta asti, mikä varsinkin tässä vaiheessa auttoi paljon. Sain suhkot laajan (yli 100 sivua) dippatyön pakettiin noin viidessä kuukaudessa arvosanalla 5 (0 - 5 arvostelu). Missään vaiheessa ei tarvinnut kiirehtiä vaan tein työtä tasaisesti eteenpäin noin 35 - 40 h työviikoissa ja pidin viikonloput vapaata. Valmistuin viiden vuoden ja kolmen kuukauden opiskelujen jälkeen lähes 3,5 keskiarvolla.

En olisi opintojen lopputulokseen uskonut varsinkaan yläasteella tai luokiossa, mutta ehkä yliopiston loppupuolella alkoi jo luottamaan, että kyllä nämä opinnot tulee saamaan kunnialla pakettiin. Loppua kohden homma alkoi luistamaan paremmin, vaikka asenneongelmaa opiskelua ja koulunkäyntiä kohtaan ei erityisemmin ollut edes yläasteella. Ilmapiiri vain oli aivan erilainen kuin yliopistossa, missä oikeasti pystyi useimmiten viihtymään.

Lopulta eivät halunneet minua palkata dippatyön jälkeen töihin yrityikseen johon työn tein, mutta pääsin toiseen vastaavaan firmaan töihin käytännössä heti valmistumisen jälkeen. Työ on hyvin pitkälti sitä mitä halusinkin ja vahvasti niihin asioihin liittyvää, mihinkä opiskelussa panostin, eikä dippatyön osaaminenkaan mennyt hukkaan. Nousi ihan tunteet pintaan kun työpaikka varmistui, eikä pitkät opinnot olleet menneet hukkaan.

Tällainen tarina omalta osalta ja näköjään se työnteko joskus tuottaa tulosta pitkällä tähtäimellä, vaikkei ei mikään superlahjakkuus olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Koko peruskoulu alle seiskan keskiarvolla. Ilmoittaudun jo myllypuron kympille, mutta vallilan amiksesta vapautuikin peruutuspaikka elektroniikkalinjalle. Sattumalta kiinnostuin alasta ja yhtäkkiä olinkin selvästi parhaiten pärjäävä oppilas sillä amislinjalla. Jatkoin AMK:n elektroniikalle ja sielläkin kolmen parhaiten pärjäävän joukossa ja ensimmäinen moneen vuoteen, joka edes valmistunut määräajassa. Sellainen tuhkimotarina se.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Peruskoulu alle seiskan arvosanoilla on kyllä jotain, mitä en ymmärrä. Elinkö kuplassa? Siinä tarvitsee ilmeisesti jo aktiivisesti häiriköidä, ottaa miinusta poissaoloilla ja ulos tunnilta heittämisillä jne.?
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Jaano sithän mä olin amikses tarkkiksellla kerta nimitys on erityisluokka!

Oli menokin aika villiä välillä.. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
No eipä ollut tarkkiksiakaan kuin siellä täällä 80-luvulla.

Mutta sun viestihän oli jotain agendan ujuttamista kuulopuheeseen vedoten:
SO? nyt niitä on aktiivisesti vähennetty, sillä kuulemma idiootit pitää pitää ryhmässä mukana ja piti tuoda resurssit niihin luokkiin handlata se tilanne. Tottakai se resurssi jäi saamatta ja vain kustaan kaikien muroihin, myös sen erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kun niiden muidenkin joita se häirikkö häiriköi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
SO? nyt niitä on aktiivisesti vähennetty, sillä kuulemma idiootit pitää pitää ryhmässä mukana ja piti tuoda resurssit niihin luokkiin handlata se tilanne. Tottakai se resurssi jäi saamatta ja vain kustaan kaikien muroihin, myös sen erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kun niiden muidenkin joita se häirikkö häiriköi.
Tästä voidaankin sitten olla samaa mieltä. Mutta maalitolpat siirtyi jo hyvän matkaa joten antaa olla?
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Faijan keskiarvo oli joskus 60-luvulla peruskoulun jälkeen 7.8..Mutsilla sitä huonompi..

Sitten faijalla kävi huipputsägä ja pääs Kauppakorkeakouluun..
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 451
Faijan keskiarvo oli joskus 60-luvulla peruskoulun jälkeen 7.8..Mutsilla sitä huonompi..

Sitten faijalla kävi huipputsägä ja pääs Kauppakorkeakouluun..
Ei pitäisi odottaa kannustusta siltä joka ei itsekään ole ahkeroinut koulussa. Faija edes kannusti?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 153
Yläasteen ja lukion aikana koulumenestys laski kun lukuinto väheni ja meni liikaa aikaa videopeleihin :( lisäksi lukiossa sain ensimmäiset 4:t kokeista ikinä. Harmittaa tietysti näin jälkikäteen. Lukion lopussa keskiarvo oli jotain 6-7 välillä, lähempänä 7:aa kuitenkin.

Lukiosta menin AMK:hon IT-tradenomin koulutukseen mikä meni mielestäni hyvin. Pari vuotta sitten valmistuin ja nykyään olen töissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Millasia on muuten nykyään tarkkisluokat???
Tarkkista ei ole. Kunnasta riippuu toki, mutta vanhan tarkkiksen korvaaja nykyään monessa paikkaa on JOPO tai JOPE. Joustava perusopetus siis. Molempia noita lyhenteitä näkee samasta asiasta. Lyhyesti sanottuna pieryhmä erityisopettajan ja ohjaajien johdolla, jossa monesti osa koulutyöstä korvataan työssäoppimisella. Esim Turussa monessa koulussa jopo on vain kaaosta, mistä ei ole hyötyä kenellekään, mutta muutamista ympäryskunnista olen kuullut ja nähnyt erittäinkin positiivisia vaikutuksia. Paljon tehokkaampaa integrointia kunnon kansalaiseksi kuin oman kouluaikani apinaluolat.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
75
Lukio muistin avulla, koskaan en läksyjä tehny. lyhyt matikka, approbatur siitä, kokonaisarvosana cum laude. Sairaanhoitajakoulussa sama homma, lonnien läpi. Sitten pari vuotta sairaanhoitajana ja sitte lukemaan töiden ohella lääkiksen. Oli muuten vaikea ite opetella pitkä matikka ja fysiikka. Perselihaksia se vaati. Nyt oon ollu jo kymmenen vuotta lääkärinä. Lääkiksessä vasta innostuin opiskelusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Ei niitä kuulemma ole.

Katsoa inkluusio ja muuta vasemmistosontaa.
Inkluusiosta ja integraatiosta vielä, että taas kun omaan kouluaikaani vertaan, niin normaaliopetuksessa oli aivan helvetisti niitä sankareita, joita nykyään kutsuttaisiin integroiduiksi. Nykyään tästä puhutaan enemmän ja siitä tullut käsitys, että tämä olisi jotenkin suurempi ongelma kuin ennen. Todellisuus on kuitenkin, että kunnollista erityisopetusta on huomattavasti paremmin saatavilla kuin silloin 80-, 90- ja jopa 00-luvuilla, mihin suurin osa täällä varmastikin vertaa.

Tarkkiskama on edelleenkin nykypäivän vastaavassa eikä normien seassa integroituna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Inkluusiosta ja integraatiosta vielä, että taas kun omaan kouluaikaani vertaan, niin normaaliopetuksessa oli aivan helvetisti niitä sankareita, joita nykyään kutsuttaisiin integroiduiksi. Nykyään tästä puhutaan enemmän ja siitä tullut käsitys, että tämä olisi jotenkin suurempi ongelma kuin ennen. Todellisuus on kuitenkin, että kunnollista erityisopetusta on huomattavasti paremmin saatavilla kuin silloin 80-, 90- ja jopa 00-luvuilla, mihin suurin osa täällä varmastikin vertaa.

Tarkkiskama on edelleenkin nykypäivän vastaavassa eikä normien seassa integroituna.
Kyllä meillä 90-luvulla ainakin ne oikeasti koko luokkaa häirinneet siivottiin tarkkikselle ja se oli hyvä juttu. Toinen hyvä juttu oli matikan tasoryhmät, ei tarvinnut idioottien takia hidastella opetusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Kyllä meillä 90-luvulla ainakin ne oikeasti koko luokkaa häirinneet siivottiin tarkkikselle ja se oli hyvä juttu. Toinen hyvä juttu oli matikan tasoryhmät, ei tarvinnut idioottien takia hidastella opetusta.
Meillä oli molemmat tarkkikset täynnä ja silti häiriköitä riitti normiluokille. Koulukohtaista toki tuokin ja niin myös tänäpäivänä. Väittäisin, että omassa työpaikassani ei ole ollut juurikaan epäonnistuneita integrointeja, mutta olen toki kuullut kauhutarinoita monesta muusta koulusta.
 

Rockbear

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
284
Kyllä meillä 90-luvulla ainakin ne oikeasti koko luokkaa häirinneet siivottiin tarkkikselle ja se oli hyvä juttu. Toinen hyvä juttu oli matikan tasoryhmät, ei tarvinnut idioottien takia hidastella opetusta.
Isäni oli fiksu siinä suhteessa, että olin koko lapsuuteni ja nuoruuteni tieteen parissa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Isäni oli fiksu siinä suhteessa, että olin koko lapsuuteni ja nuoruuteni tieteen parissa.
Mitä tääkin nyt sitten tarkoittaa? Että virikkeitä oli tarjolla aiheen parista vai että sellaiset "turhuudet" kuin kavereiden kanssa leikkiminen, nuoruus ja se ns. omien siipien kokeilu jäi välistä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 359
Viestejä
4 215 455
Jäsenet
71 040
Uusin jäsen
leetnewb

Hinta.fi

Ylös Bottom