• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Koulukiusaaminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Aina ajankohtainen aihe ja varsinkin taas Kuopion tapahtumien vuoksi taas julkisuudessa.
Rosa jäi pois koulusta, kun ei kestänyt enää kiusaamista: "Ei ollut mitään syytä, miksi menisin sinne" – 2 rikosilmoituksen jälkeen löytyi apu

Myös Jokelan ja Kauhajoen koulusurmat liittyvät todennäköisesti koulukiusaamiseen.
Näiden tapahtumien kälkeen hetki puhutaan ennalta ehkäisystä mutta siihen se yleensä jää, puheen tasolle.
Luokka:Koulusurmat Suomessa – Wikipedia

Mites täällä, oletteko olleet koulukiusattuja/kiusaajia..? Itse olin kiusattu, olin teininä luokkani pienin, en mennyt porukan mukaan, en vetänyt röökiä, liikuntatunneilla valittiin aina viimeisenä joukkueeseen jne. Selvisin kaikesta koska koin jo silloin että "olen vahvempi" kuin kiusaajat. Kaksi-kolme kiusattua on tehnyt aikuisena itsemurhan. Luokkakokouksessa 25 vuoden jälkeen saimme suurinpiirtein puhuttua haavat umpeen muidenkin osalta.
Poikani kävi läpi saman helvetin. Emme tienneet asiasta kuin vasta viimeisenä peruskoulun vuonna. Tämän jälkeen poikani sairastui vakavaan masennukseen, psykoosiin ja opiskelun keskeyttämiseen. Toipumiseen meni noin kaksi vuotta. Nyt hän voi jo hyvin ja elää suht normaalia nuoren aikuisen elämää. Kaikilla se ei pääty hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Aika harvassa lienevät he, jotka eivät olisi 9 vuotisen peruskoulun aikana joutuneet edes vähäisen kiusaamisen kohteeksi. En tietenkään vähättele kenenkään kokemuksia, mutta koulukiusaaminen on valitettavan yleinen ilmiö.

Lapsetkin kyllä osaavat olla tosi vittumaisia toisiaan kohtaan ja aina löytävät jonkin kiusaamisen aiheen. Ja nykypäivänä somessa tapahtuvaan kiusaamiseen voi olla vanhempienkin ja opettajien vaikeampi puuttua.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 636
Kiusaaminen pitäisi saada rikolliseksi. Esimerkiksi lapsilisät jäihin tjms. jos kakara jää kiinni kiusaamisesta.
Jos tilanne on jo lähtökohtaisesti sellainen, että lapsi on päätynyt nostamaan itseään jalustalle kiusaamalla muita koulussa, niin voidaan melko suurella varmuudella olettaa, ettei tämän omassakaan kotona ole kaikki kunnossa, enkä siten usko että rahallisen tilanteen heikentäminen kotona välttämättä tilannetta korjaisi. Toki vika voi olla porvarivanhemmissa, jotka eivät vain välitä, mutta pointti oli, että ei tuota voi kaikissa tilanteissa ihan noin yksioikoisesti ratkoa.

Se on joka tapauksessa totta, että jotain pitää ehdottomasti tehdä. En usko, että hyväksikäytön lisäksi mikään muu voi jättää ihmiseen niin syviä ja repeytymisherkkiä arpia kuin pitkä-aikainen kiusaaminen muutenkin herkässä teini-iässä.

Aika helvetisti ahdistaa ajatellakin, että edelleen se on se kiusattu, joka joutuu pääsääntöisesti vaihtamaan koulua ja/tai paikkakuntaa päästäkseen tilanteesta eroon. Ja miksi siihen ei puututa kunnolla? Millä logiikalla tämä on missään tilanteessa oikein ja miksi asia ei etene mihinkään, vaikka tästä on puhuttu joka vuosi?

Kiusaaminen voi tappaa – näin neuvovat kiusatut itse: kerro, kuuntele, puutu
Päivi Happonen: Minne katosi lakialoite, joka heittäisi kiusaajan toiseen kouluun? Vanhempi, tee rikosilmoitus näissä 3 tapauksessa
Opetusministeri: "Jos joku vaihtaa koulua, oikeudenmukaista on, että se on kiusaaja eikä kiusattu"
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 636
Aika harvassa lienevät he, jotka eivät olisi 9 vuotisen peruskoulun aikana joutuneet edes vähäisen kiusaamisen kohteeksi. En tietenkään vähättele kenenkään kokemuksia, mutta koulukiusaaminen on valitettavan yleinen ilmiö.

Lapsetkin kyllä osaavat olla tosi vittumaisia toisiaan kohtaan ja aina löytävät jonkin kiusaamisen aiheen. Ja nykypäivänä somessa tapahtuvaan kiusaamiseen voi olla vanhempienkin ja opettajien vaikeampi puuttua.
Kiusaaminen ei tarkoita tässä yhteydessä mitään hetkellistä vittuilua tai kerran kuussa jalkapalloilussa viimeisenä joukkueeseen valituksi tulemista, vaan pitkittynyttä, useimmiten päivittäistä piinaa, joka ilmenee monin eri tavoin. Se ei välttämättä sisällä edes mitään merkittävää fyysistä rajojen rikkomista, vaan pääosin henkistä väkivaltaa. Nykyään tuo henkisen väkivallan puoli saattaa seurata tosiaan siellä somessa ikävästi myös koulun ulkopuolelle, kun aiemmin siitä on päässyt edes hetkeksi eroon kotiin päästyään.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Itekkin kiusaamisen kohteena on and off. Tuloksena keskivaikea/vaikea masennus ja sosiaalistentilanteiden pelko.

Toi kiusaaminen pitää todellakin saada loppumaan, mut epäilen vahvasti, että se ei tuu loppumaan ku muistelen minkälaisia vanhempia niillä kiusaajilla oli... Ei sitä kiusaamista koulussa opita, vaan se on jo opittua käytöstä.

Nykysinhän tilanne on kouluissa sellanen, että kiusatu joutuu vaihtaan koulua ja kiusaaja(t) saa jatkaa elämäänsä normaalisti. Opettajia asia ei tunnu kauheesti kiinnostavan muutenku jonkun lehden/telkku kanavan haastatteluissa.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Aiheeseen haluan todeta että kiusaaminen kuin kiusatuksi tuleminen johtaa hyvin todennäköisesti jonkin asteiseen masennukseen. Niin kiusaajilla kuin kiusatuilla on vuorovaikutuksessa vääränlainen malli, toinen ottaa vaan sen toisen roolin ja toinen toisen. On vaikeampi määritellä kiusattuja, mutta kiusaajat usein paljon hermoilevat siitä kuinka viihdyttäviä ja kiinnostavia ovat ihmisinä, mitä ympäristö saattaa ruokkia kun kiusaajalle annetaan erityisen myönteistä palautetta toiminnastaan. Hauskanpito tapahtuu törkeästi kiusatun kustannuksella. Toisaalta kiusaaja voi myös kaivata huomiota, mikä on vaarassa hävitä kokonaan jos ei tee mitään rajua, kuten kiusaa jota kuta. Useimmiten vähänkään pidetymmät ihmiset, jotka voisivat saada paljon kavereita vaikkapa kohteliaalla käytöksellään koetaan uhaksi, koska he mahdollisesti vievät kaiken huomion. Tämä viimeksi mainittu on aikalailla sitä ihmisen eläimellistä puolta.

Kiusatutkaan harvoin ovat täysin syyttömiä, usein heillä on tietynlaista tahdittomuutta käytöksessään, mitä he eivät itse tajua. He joko tekevät tai ovat joskus laukoneet jotain mikä on saanut uinuvan kiusaajan kovin kiusalliseen tilanteeseen muiden edessä, naurunalaiseksi tai vastaavaa. Tahdittomuus on hyvä termi tässä yhteydessä, sillä en millään jaksa uskoa että ketään kiusataan aivan syyttä suotta jos käytös on kaikkia kohtaan kunnioittavaa, eikä minkäänlaista provoa koskaan tule eteen. Kiusatulla suhde vanhempiinsa (tai vanhempaansa) voi olla mutkikas ja arvaamaton, eikä esimerkiksi nasevan huumorin heittäminen minkä kaikki osapuolet ymmärtävät vielä luonnistu ongelmitta kasvuvaiheessa, mikä voi johtua vaikka jännittämisestä.
Valitettavasti kun pari kertaa laukoo väärässä paikassa väärin tai toimii jotenkin muuten epäjohdonmukaisesti mahdollisen kiusaajan (tai kiusaajien) kanssa, niin alkaa kierre, missä hyökätään ja puollustetaan raivoisasti. Monet kiusatut usein ovat hanakoita puollustamaan itseään kärkkäästi, mikä ei kait sinänsä ole väärin, mutta se ei valitettavasti useinkaan paranna tilannetta ja saa kokonaisuuden näyttämään epäselvemmältä ulkopuolisten silmissä. Kostaminen ei kannata, se on hyvä neuvo kiusatuille. Itseään voi sanoin puollustaa, muttei sillä asenteella että annan samalla mitalla takaisin.

Kiusaajien olisi hyvä ymmärtää että koulun päättyessä ei luottamuspisteitä juuri heru jos on opittu tuntemaan jonkin sortin kiusaajana. Nuortenkin tulee pyrkiä olemaan rennosti tilanteessa kuin tilanteessa, ei tarvitse olla mikään supliikkimies saadakseen kavereita ja pitääkseen heidät piirissään. Hiljainen kuin suulaskin luonne saa kavereita. Pyrkimys hallitsemaan tilanteita on turhaa, jokainen lyötää roolinsa porukoista aivan omalla painollaan. Tytöt kuin pojatkin tykkäävät eniten asiallisista tyypeistä jotka kunnioittavat muita.
 
Liittynyt
22.04.2017
Viestejä
151
^ Juuri tämän takia pitäisi kiusaaja erottaa porukastaan ja vaihtaa koulua. Tuskin se uudessa koulussa enää jatkuu, veikkaan että osat jopa vaihtuu..mikä nyt ei ole sekään erityisen kiva asia. "Kiusaajien olisi hyvä ymmärtää että koulun päättyessä ei luottamuspisteitä juuri heru jos on opittu tuntemaan jonkin sortin kiusaajana." :D ei jumalauta mitä tekstiä, se tuho on jo tehty siinä vaiheessa. Opettajilla on nykyään kädet sidottu ja luokkarauha täysin olematon "kai" joten nämä meidän kultamussukat saavat rellestää vapaasti. Tuskin olen väärässä jos veikkaan että kiusattujen "yksittäistapaus" ylilyönnit tulevat lisääntymään. Tästä puuttus tietysti vielä koulun ulkopuolinen kiusaus ja uutena muotona sosiaalinen media. Itse olen huomannu että jos ei kuulu joukkoon on sen uhri.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 856
Ala-asteella olin kiusaaja, mutta se oli kovin harmitonta vielä, ylä-asteella osin vaihtui osat. Omassa luokassa en joutunut kiusatuksi, mutta yhdelllä valinnaisella aineella kylläkin. Silloin kävikin mielessä joidenkin tyyppien tappaminen. Armeijassa myös yksi kokelas taas otti itseni silmätikuksi, mikä oli varsin vittumaista. Pysyviä traumoja ei ole jäänyt, vaikka parikymppisenä olikin jonkin asteista paniikkihäiriötä luultavasti tuon johdosta. Yksi kiusattu kaverini on itsensä tappanut.

Omassa nuoruudessani ei koulu mitenkään puuttunut kiusaamisiin, ja ylä-asteella joutui todistamaan kun muutamaa rääkättiin siihen malliin, että varmasti tuli elinikäiset psyykkiset vammat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
35
Ketään ei kiusata ilman syytä. Vai haluaako joku kertoa minulle miten se koulun kiusatuin oppilas oli kaikin puolin täydellinen ja ihana ihminen.

Kiusaamisella on tärkeä tehtävä ihmisen sosiaalisessa käyttäytymisessä. Se opettaa muita olemaan käyttäytymättä kuin kiusattu ja pakottaa sopeutumaan joukkoon. Kiusattu aiheuttaa kiusaajassa kiusaamisreaktion ryhmään sopimattomalla käytöksellään. Pienen kiusaamisen jälkeen kiusattu oppii joko ryhmän tavoille tai kiusaaminen jatkuu ryhmän hyväksynnällä.

Ikävä juttu kiusatun kannalta mutta näin se vaan menee.
 
Liittynyt
22.04.2017
Viestejä
151
mitäs jos ei ole uusinta puhelinta tai jotain muuta materiaa mihin ei ole varaa? siinäpä sit sopeudut vaikka muuten olisitkin sopiva. :D
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
35
mitäs jos ei ole uusinta puhelinta tai jotain muuta materiaa mihin ei ole varaa? siinäpä sit sopeudut vaikka muuten olisitkin sopiva. :D
Olisiko uuden ryhmän perustaminen paikallaan?
Etenkin koulu on niin keinotekoinen ryhmä että kiusaamiselta tuskin voidaan välttyä ikinä.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
35
Onhan noita ryhmiä erilaisia mutta ei se kiusaamista silti estä.
Ei se estä kiusaamista koska se on tärkeä osa ryhmän sisäistä toimintaa.

Varallisuudesta johtuvaa kiusaamista olisi todennäköisesti vähemmän jos eri varallisuus luokille olisi omat koulunsa.
 

cl0

Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
364
Mulla kiusaaminen alkoi suunnilleen 6-luokalla ja jatkui koko yläasteen ajan. Kiusaaminen oli lähinnä sitä että jätettiin kaveriporukoiden ulkopuolelle, tönittiin ja jonkun verran matkittiin mun r-vikaa. Ruokalassakin sain tottua syömään yksin kun porukat vaihtoi paikkaa heti jos yritin tulla samaan pöytään. Eräs opettaja ja terveydenhoitaja nyt yrittivät tehdä jotain mutta muuten asia ei kiinnostanut ainakaan vararehtoria. Ja rehtorille en tainnut koskaan kertoakaan.

Yläasteen aikana oli mielessä jo itsemurha-ajatukset ja kouluun meno vitutti joka päivä, mutta mulla oli sen verran tiukat vanhemmat että ei ne kuunnellut jos sanoin että en halua mennä kouluun. Piti mennä joko linkulla tai pyörällä jos myöhästyi linkusta, mutta kotia ei saanut jäädä vanhempien mielestä.

Kyllähän nämä näkyy edelleen mun elämässä, kaverit katosivat yläasteen aikana, masennus ja satunnaiset itsemurha-ajatukset ovat läsnä vielä melkein 30-vuotiaanakin, eikä asiaa auta yhtään vielä tämä ahdistus. Että tässä sitä nyt ollaan, istutaan suurimmaksi osaksi kotona ja kauppaan mennään vain silloin kun on pakko, sos.tilanteiden pelkokin on vielä mukana.

2014 olin kunnalla palkkatukityössä ja kun piti ajaa nurmikkoa yläasteen edestä niin mulla oli aika outo ja pelottava olo, en olisi halunnut olla lähelläkään yläastetta. Ja aina silloin tällöin näen unta jossa olen yläasteen viimeisenä päivänä päättötodistusten jaossa ja huomaan jääneeni luokalle. Tähän kohtaan herään aina ja muistan että yläaste on onneksi jo ohi.

Tässä sitä vieläkin asutaan vanhempien luona kun omilleen ei pysty muuttamaan, ei täällä ole mitään tukiasuntoja joissa joku kävisi päivittäin ettei yksinäisyys haittaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Ketään ei kiusata ilman syytä. Vai haluaako joku kertoa minulle miten se koulun kiusatuin oppilas oli kaikin puolin täydellinen ja ihana ihminen.

Kiusaamisella on tärkeä tehtävä ihmisen sosiaalisessa käyttäytymisessä. Se opettaa muita olemaan käyttäytymättä kuin kiusattu ja pakottaa sopeutumaan joukkoon. Kiusattu aiheuttaa kiusaajassa kiusaamisreaktion ryhmään sopimattomalla käytöksellään. Pienen kiusaamisen jälkeen kiusattu oppii joko ryhmän tavoille tai kiusaaminen jatkuu ryhmän hyväksynnällä.

Ikävä juttu kiusatun kannalta mutta näin se vaan menee.
ahaa. eli kaikki mitä maailmassa tapahtuu on vaan osa evoluutiota. tämän kun sisäistää niin ei kenenkään tarvitse murehtia sodista, köyhyydestä, rasismista, sairauksista, raiskauksista, katastrofeista, jne. Keep calm and carry on.

epäilen kyllä että tuo vastauksesi on aikuisen ihmisen puolustusreaktio millä yrität selittää itsellesi miksi oli ok olla koulussa kusipää muita kohtaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Ketään ei kiusata ilman syytä. Vai haluaako joku kertoa minulle miten se koulun kiusatuin oppilas oli kaikin puolin täydellinen ja ihana ihminen.

Kiusaamisella on tärkeä tehtävä ihmisen sosiaalisessa käyttäytymisessä. Se opettaa muita olemaan käyttäytymättä kuin kiusattu ja pakottaa sopeutumaan joukkoon. Kiusattu aiheuttaa kiusaajassa kiusaamisreaktion ryhmään sopimattomalla käytöksellään. Pienen kiusaamisen jälkeen kiusattu oppii joko ryhmän tavoille tai kiusaaminen jatkuu ryhmän hyväksynnällä.

Ikävä juttu kiusatun kannalta mutta näin se vaan menee.
Ei millään pahalla mutta kuulostat juuri tyypilliseltä koulukiusaajalta. Koulukiusattu on siis itse syyllinen siihen että joutuu kiusatuksi. Luuletko tosiaan että poikaani kiusattiin syystä. Tai itseäni. Kyllä, oma vika kun joudut silmätikuksi. Pitäisikö sille pääkiusaajalle siis maksaa suojelurahaa vai liittymismaksu jotta pääsee "mukaan porukkaan"..?
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
35
ahaa. eli kaikki mitä maailmassa tapahtuu on vaan osa evoluutiota. tämän kun sisäistää niin ei kenenkään tarvitse murehtia sodista, köyhyydestä, rasismista, sairauksista, raiskauksista, katastrofeista, jne. Keep calm and carry on.

epäilen kyllä että tuo vastauksesi on aikuisen ihmisen puolustusreaktio millä yrität selittää itsellesi miksi oli ok olla koulussa kusipää muita kohtaan.
Ei vaan kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen.
Jos haluaa todellista muutosta asioihin täytyy ensin tietää mistä ilmiöt johtuu eikä elää utopiassa jossa on vain hyviä ja pahoja ihmisiä.

Itse olen kiusaamisen suhteen reilusti saamapuolella ja kahtena ajankohtana olen kokenut rajuakin kiusaamista mutta olen myös kiusannut hieman itse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Ei vaan kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen.
Jos haluaa todellista muutosta asioihin täytyy ensin tietää mistä ilmiöt johtuu eikä elää utopiassa jossa on vain hyviä ja pahoja ihmisiä.

Itse olen kiusaamisen suhteen reilusti saamapuolella ja kahtena ajankohtana olen kokenut rajuakin kiusaamista mutta olen myös kiusannut hieman itse.
Tulihan se syy sieltä. Eli sillä koulukiusaajalla on motiivi ja "oikeus" kiusata itseään heikompaa kaveria. Eli eräänlainen ketju. Jos vaikka kotona faija vetää ympäri korvia, haukkuu tai muuten henkisesti kiusaa niin silloin tämä kiusattu jatkaa ketjua siellä koulussa.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
35
Tulihan se syy sieltä. Eli sillä koulukiusaajalla on motiivi ja "oikeus" kiusata itseään heikompaa kaveria. Eli eräänlainen ketju. Jos vaikka kotona faija vetää ympäri korvia, haukkuu tai muuten henkisesti kiusaa niin silloin tämä kiusattu jatkaa ketjua siellä koulussa.
Ymmärrän että tämä voi olla hyvin henkilökohtainen asia mutta siitä huolimatta toivon että pyrkisit katsomaan asioita hieman kauempaa.

Valitettavasti olen sitä mieltä että pojallasi että sinulla oli jokin syy mikä erotti teidät muusta ryhmästä ja aiheutti kiusaamisen.

Ns. kiusaaja tyypillä on yleensä motiivi kiusaamiselleen. ( Usein oma paha olo.) Mutta ei oikeutta kiusata, niin vain tapahtuu. Kiusaaja tyyppi usein kokeilee kiusata useita ryhmän jäseniä mutta kiusaamisen kohteeksi joutuvat tyypit joiden kiusaamiseen muu ryhmä antaa tuen ja usein myös itse osallistuen kiusaamiseen.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
mitäs jos ei ole uusinta puhelinta tai jotain muuta materiaa mihin ei ole varaa? siinäpä sit sopeudut vaikka muuten olisitkin sopiva. :D
Onko tuo oikea ja todellinen merkittävän kiusaamisen syy? Itse muistan omasta nuoruudestani, että oikeat kiusaajat olivat pahimman sortin kalluperheistä ja heitä ei yhdistänyt mitenkään materiaalinen omaisuus. Sitten niitä on/off kiusaajia saattoi olla paremmankin väen keskuudesta mutta myöskään kiusatut eivät olleet mitenkään sen mukaan jaoteltu, että saiko skidi vanhemmiltaan kaiken mitä halusi vai ei juuri mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Ymmärrän että tämä voi olla hyvin henkilökohtainen asia mutta siitä huolimatta toivon että pyrkisit katsomaan asioita hieman kauempaa.

Valitettavasti olen sitä mieltä että pojallasi että sinulla oli jokin syy mikä erotti teidät muusta ryhmästä ja aiheutti kiusaamisen.

Ns. kiusaaja tyypillä on yleensä motiivi kiusaamiselleen. ( Usein oma paha olo.) Mutta ei oikeutta kiusata, niin vain tapahtuu. Kiusaaja tyyppi usein kokeilee kiusata useita ryhmän jäseniä mutta kiusaamisen kohteeksi joutuvat tyypit joiden kiusaamiseen muu ryhmä antaa tuen ja usein myös itse osallistuen kiusaamiseen.
Jep, itselläni syy oli ehkä se että olin alakoulussa aina se luokkani pienikokoisin. Olisi vaan pitänyt yrittää kasvaa pituutta nopeammin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 893
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Kunnianloukkauksiin ja väkivaltaan liittyvä lainsäädäntö voitaisiin poistaa Suomen laeista. Uhrihan on aina jollain tavalla itse syyllinen tapahtuneeseen. Jos saa kioskijonossa läpeensä turpiin, on itse ollut jollain tavalla ärsyttävä ja olisi syytä muuttua ja kehittää itseään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Ei vaan kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen.
Jos haluaa todellista muutosta asioihin täytyy ensin tietää mistä ilmiöt johtuu eikä elää utopiassa jossa on vain hyviä ja pahoja ihmisiä.

Itse olen kiusaamisen suhteen reilusti saamapuolella ja kahtena ajankohtana olen kokenut rajuakin kiusaamista mutta olen myös kiusannut hieman itse.
taidat itse elää siinä utopiassa missä selität maailmaa omien kokemuksiesi kautta. se että jokin asia tapahtui sinulle tietyllä tavalla tai tietystä syystä, ei tee siitä mitään luonnonvakiota tai yleismaailmallista periaatetta.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
35
Kunnianloukkauksiin ja väkivaltaan liittyvä lainsäädäntö voitaisiin poistaa Suomen laeista. Uhrihan on aina jollain tavalla itse syyllinen tapahtuneeseen. Jos saa kioskijonossa läpeensä turpiin, on itse ollut jollain tavalla ärsyttävä ja olisi syytä muuttua ja kehittää itseään.
Se että väkivalta on väärin ja tuomittavaa ei tee uhrista täysin syytöntä tapahtumiin.

Väittäisin että jos kaikki nakkikioski tappelut käytäisiin läpi on uhri hyvin usein myötä vaikuttanut tapahtumien kulkuun.
 
Liittynyt
22.04.2017
Viestejä
151
Olemalla heikomman näköne tietysti ilmeisesti eikö? Syy miksi tämä snagari sankari antaa turpaan on se ettei baarista saanutkaan naista? :D eli on vähän paha mieli
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Uhrin automaattisesti syyttömäksi kokemisen trendi on kyllä vain pahasta. Siitä seuraa, että terävimmät tekijät osaavat viimeistään aikuisiällä itse uhriutua tekemisistään julkisesti ja jättää kriitisen katsaumuksen omista tekemisistään. Politiikassa hyvin suosittua, mutta tämä lienee vain jäävuoren pinnan top-kidepuoli.

Mitä tulee lapsista, luonnonvakio todennäköisyyslaskelmin eri purasta vai vanhempain perintö, aikuiset sukupolvet eivät ole ainakaan tähän asti paljoa jalostuneet peruskouluajalta. Eiköhän se ole aina ollut ja aina tulevaa, että koulukiusauksen ehkäisyllä politiikkaa, myynninedistystä, tuotepakkauksia tai proviikkaa tekevä menestyy.

Pitäisi vain psykologian perusteet yläasteella pakolliset. Jotta tuosta mitään ymmärtäisi ja onnistuisi pääsemään läpi, on vähintään objektisesti kyettävä tuntemaan myötämielisyyttä. Näin vaikkapa sen kiusaajan kiusamaansa kohtaan. Etiketin säännöt taas ovat helpommin sääntöinä unohdettavissa.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
35
Olemalla heikomman näköne tietysti ilmeisesti eikö? Syy miksi tämä snagari sankari antaa turpaan on se ettei baarista saanutkaan naista? :D eli on vähän paha mieli
Luultavasti useimmiten kyseessä on uhrin sosiaalisten tilanteiden heikko lukutaito. Snagari jonossa ollaan helposti tilanteessa jossa yhteiskunnan normit ja lait eivät hetkellisesti päde tai niistä ei välitetä.

Toki myös provosoimattomia tilanteita tapahtuu usein.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
35
Ei tietenkään aina etenkään lyhyt kestoisissa tapahtumissa, maailma on täynnä hulluja.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Kiusaaminen ei tarkoita tässä yhteydessä mitään hetkellistä vittuilua tai kerran kuussa jalkapalloilussa viimeisenä joukkueeseen valituksi tulemista, vaan pitkittynyttä, useimmiten päivittäistä piinaa, joka ilmenee monin eri tavoin. Se ei välttämättä sisällä edes mitään merkittävää fyysistä rajojen rikkomista, vaan pääosin henkistä väkivaltaa. Nykyään tuo henkisen väkivallan puoli saattaa seurata tosiaan siellä somessa ikävästi myös koulun ulkopuolelle, kun aiemmin siitä on päässyt edes hetkeksi eroon kotiin päästyään.
Kiusattuna olemisen kokemus on subjektiivinen ja toiset ovat herkempiä kuin toiset. Mielestäni kiusaamisen ei tarvitse olla pitkään kestänyttä ollakseen kiusaamista. Yhtä lailla ne yksittäiset nimittelyt ovat kiusaamista ja voivat satuttaa. Ne ovat lievempää kiusaamista, mutta sitäkään ei tarvitse hyväksyä. Kyllä minä edelleen muistan omilta kouluajoiltani vielä tänäkin päivänä kuinka ulkonäköäni koulussa ikävästi haukuttiin, vaikka se ei onneksi kovin pitkään jatkunutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Se että väkivalta on väärin ja tuomittavaa ei tee uhrista täysin syytöntä tapahtumiin.

Väittäisin että jos kaikki nakkikioski tappelut käytäisiin läpi on uhri hyvin usein myötä vaikuttanut tapahtumien kulkuun.
Mitä tahansa uhri onkin tehnyt, hän ei ole millään tavalla syyllinen laittomuuksiin ellei itse ole nimenomaan rikkonut lakeja.

Samoin kiusaamisten osalta uhri ei ole lainkaan syyllinen ellei hän itse ole kiusannut myös.

Sääntöjen ja lakien rikkoja on aina täysin vastuussa toiminnastaan.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
35
Mitä tahansa uhri onkin tehnyt, hän ei ole millään tavalla syyllinen laittomuuksiin ellei itse ole nimenomaan rikkonut lakeja.

Samoin kiusaamisten osalta uhri ei ole lainkaan syyllinen ellei hän itse ole kiusannut myös.

Sääntöjen ja lakien rikkoja on aina täysin vastuussa toiminnastaan.
Jos pidän lompakkoa takataskussa povitaskun sijaan ja joudun taskuvarkaan uhriksi niin olen myötävaikuttanut rikoksen syntyyn olematta kuitenkaan itse rikollinen. Rikoksen tekijä on aina vastuussa rikoksestaan mutta se ei poista vastuuta tapahtumista muilta osapuolilta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 636
Ketään ei kiusata ilman syytä. Vai haluaako joku kertoa minulle miten se koulun kiusatuin oppilas oli kaikin puolin täydellinen ja ihana ihminen.

Kiusaamisella on tärkeä tehtävä ihmisen sosiaalisessa käyttäytymisessä. Se opettaa muita olemaan käyttäytymättä kuin kiusattu ja pakottaa sopeutumaan joukkoon. Kiusattu aiheuttaa kiusaajassa kiusaamisreaktion ryhmään sopimattomalla käytöksellään. Pienen kiusaamisen jälkeen kiusattu oppii joko ryhmän tavoille tai kiusaaminen jatkuu ryhmän hyväksynnällä.

Ikävä juttu kiusatun kannalta mutta näin se vaan menee.
Mitä ihmettä minä juuri luin!? Joko olet ihan pihalla, tai sitten meillä on foorumilla uusi trolli. Ei kai kukaan voi edes leikillään syyttää kiusattua siitä, että tämä on itse aiheuttanut tilanteensa?

Aika usein kiusattu päätyy kiusatatuksi, koska tällä on joku puhevika, ulkonäöllinen poikkeavuus, ylipainoa, ei ole kiusaajan/kiusaajien mielestä tarpeeksi cooleja vaatteita, tai tämä on liian hyvä jossakin kouluaineessa tms. Syitä on varmasti yhtä paljon kuin näitä tapauksiakin, mutta se on varmaa, että ei se koskaan sen kiusatun oma vika ole.

Se vasta huonon mallin lapsille antaisikin tulevaisuutta varten, että hyväksytään kiusaajien toiminta, jos ei kiusattu suostu tai kykene muuttamaan itseään "hyväksyttäväksi" kiusaajien silmissä. Vai että "kiusaamisella on tärkeä tehtävä ihmisen sosiaalisessa käyttäytymisessä"!? Ei helvetti sentään, tuossa on ehdottomasti suurin paskakikkare minkä kukaan on tälle foorumille koskaan tuottanut.

Jos pidän lompakkoa takataskussa povitaskun sijaan ja joudun taskuvarkaan uhriksi niin olen myötävaikuttanut rikoksen syntyyn olematta kuitenkaan itse rikollinen. Rikoksen tekijä on aina vastuussa rikoksestaan mutta se ei poista vastuuta tapahtumista muilta osapuolilta.
Ai sinä olet tätä "itsehän akat kerjäävät raiskatuksi tulemista minihameillaan" -porukkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Ala-asteella tuli osumaa nenään ja sitten vielä näitä kampituksia, että takaraivokin jysähti maahan lievällä aivotärähdyksellä. Kerrankin tuli tuttu agitaattori keräämänsä porukan kanssa vastaan ja olin vasta tullut kouluun niin takaraivo jysähti maahan kampituksen takia ja lievä aivotärähdyksellä. Ei se mitään henkilökohtaista ollut, että terroria kohdistui sinne tänne.
Samainen agitaattori jatkoi samalla kuviolla vielä yläasteenkin. Kuitenkin oli jollain tasolla nuorten painissa, että sitten piti kuitenkin korostaa vielä terrorilla. Satuin näkemään tämän agitaattorin isäukon niin näytti sellaiselta baarin vakioasiakkaalta.

Luulisi, että nykykouluissa on kameroita ja saisi sitä kautta pongattua nämä pahimmat terrorin tekijät. Tokihan nykyään ei ole niitä 80-luvun tarkiksia, mutta jotain vastaavaa.
Toki tietysti olisi pitänyt opetella juoksemaan lujaa taktisella pelisilmällä.

Kuitenkin tuo sosialidarwinismi opetti, että väkivallalla nousee väkivaltapyramidissakin korkeammalle tasolle.


Yhteiskunta vaan tuppaa olemaan sellainen, että jos pahasti kiusattu perhe huutaa yhteiskunnalta apua niin ei. Pitäisi itse ratkaista muksunkin ongelma väkivallalla, juoksemalla jne.
Pitäisi vaan saada nyrkki nassahtamaan kiusaajan nenään. Etsii seuraavan kerran heikomman, koska tämähän kiusaajien ongelma olikin. Juoksemaan sen takia, että kun isoja laumoja niin eihän sellaiselle laumalle pärjää kuin bruce lee Nunchakulla. Puukkoa ei saa pitää koulussa.

Pakko sanoa, että vitutti katsella heikompien passiivisuutta. En yllättyisi, jos verkkokaapeliin hirttäytyisivät.


Kouluampumisista sen verran, että eipä nyt tässä Kuopion tapauksessa käynyt sellaista, kun hörhöiltä on viety aseet. Jenkeissä kuitenkin arkipäivää ja pislahipassa taitaa sellaiset noin 10 ruumista tulla kerralla, vaikka lähteekin amok-juoksuun laumat. Keittiöveitsillä ja vastaavilla amok-juoksijoita on hankala tappaa nähtävästi.

Olen ehdottomasti kiusaajia vastaan, jos tulevat ammutuksi niin ihan oma vika. Ei ne kouluampujatkaan kavereitaan ammu, että kunnioitusta on.
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Pienen kiusaamisen jälkeen kiusattu oppii joko ryhmän tavoille tai kiusaaminen jatkuu ryhmän hyväksynnällä.
Tai sitten kiusattu lopettaa kiusaamisen kiusaajien mukana, tämä on paras vaihtoehto ja antaa muillekin kiusaamishaluisille miettimistä.
 
Liittynyt
22.04.2017
Viestejä
151
Tulee varmaan hubaa jos alkaa molemmilla puolilla olemaan morat taskussa..just saying.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Ala- ja yläasteella voi kyllä huoletta käyttää puukkoakin kiusaamisen lopettamiseen koska ei rikosoikeudellista vastuuta.
Se ei tarkoita, että asiaan ei puututa millään tavalla kiinni jäädessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Ai niin väkivallasta vielä sen verran, että kun vedin yhden katutappelun aikana kahta tyyppiä nyrkillä nenään niin joku tyttö soitti, mutta en ollut sillä hetkellä kotona, kun oli vaan lankapuhelin. Veikkaan, että olisin saanut pillua ja suojelijaa haki rinnalleen.:D
Katutappelut jäivät kyllä oikeastaan tuohon tapaukseen, kun metrohousuporukan kanssa diplomatia pelasi niin loppui sotakin.

Jotkut tytöt tykkää Mansoneista, Breivikeistä jne

Paitsi toki varmaankin joku heikko voi olla esim. huippukoodari ja tienata maksimit niin tytöt tykkää.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Melkoiset selitykset sulla on.

pirinarkkari tulee psykoosin kourissa kirveellä läpi sun ovesta ja lyö sua kirveellä päähän koska äänet käski. sinäkin olet syyllinen vai mitä? :confused: :confused:
Jos olet niin pihi, että et investoi teräksiseen ulko-oveen, niin olet omilla toimillasi myötävaikuttanut asiaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Ketään ei kiusata ilman syytä. Vai haluaako joku kertoa minulle miten se koulun kiusatuin oppilas oli kaikin puolin täydellinen ja ihana ihminen.

Kiusaamisella on tärkeä tehtävä ihmisen sosiaalisessa käyttäytymisessä. Se opettaa muita olemaan käyttäytymättä kuin kiusattu ja pakottaa sopeutumaan joukkoon. Kiusattu aiheuttaa kiusaajassa kiusaamisreaktion ryhmään sopimattomalla käytöksellään. Pienen kiusaamisen jälkeen kiusattu oppii joko ryhmän tavoille tai kiusaaminen jatkuu ryhmän hyväksynnällä.

Ikävä juttu kiusatun kannalta mutta näin se vaan menee.
Tämä on oikeasti ehkä absurdeinta mitä olen lukenut vähään aikaan.

Varmasti kiusaamiselle on jokin syy, mutta se ei ole koskaan kiusatun syy. Kiteytät lauseillasi juuri sen asian jota vastaan yhteiskunnassa on yritetty taistella vuosikymmeniä: kiusaaminen erilaisuuden vuoksi. Että ihan oikeasti oppilaat täytyisi laittaa kiusaajien toimesta "ruotuun" jo ala-asteella, jotta kukaan ei vain ole massasta poikkeava, ja käytös on samassa linjassa?

Uskon, että jokainen ihminen on sitä mieltä, että jokaisella on oikeus olla oma itsensä - persoona, joka ei tule hyljeksityksi oman itsensä tai ulkoisten olemusten takia. Puhumattakaan seikoista joihin ihminen ei voi itse vaikuttaa, mutta tulee silti kiusatuksi. Kuinka kiusattu on tällöin itse myötävaikuttanut tilanteeseen? Tämä ei ole mitään muuta kuin vastuun siirtämistä kiusaajalta kiusatuille.

Ainoa ihminen jonka on muututtava tai muutettava käytöstään, on kiusaaja itse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Pikkasen naurettavaa, että viranomaiset puhuu utopiaa väkivallattomuudesta niin kuin sitä ei olisi olemassakaan ja sitten kuitenkin koululaitos voi olla spartalainen sotakoulu alusta asti.

Kyllä kouluissa pitäisi olla kamerat pihalla ja sisällä. Näitä voisi vielä tarkkailla julkisesti, mitä sieltä kultamussukkavyöhykkeellä oikein tapahtuu ja repiä johtopäätökset.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Mitä ihmettä minä juuri luin!? Joko olet ihan pihalla, tai sitten meillä on foorumilla uusi trolli. Ei kai kukaan voi edes leikillään syyttää kiusattua siitä, että tämä on itse aiheuttanut tilanteensa?

Aika usein kiusattu päätyy kiusatatuksi, koska tällä on joku puhevika, ulkonäöllinen poikkeavuus, ylipainoa, ei ole kiusaajan/kiusaajien mielestä tarpeeksi cooleja vaatteita, tai tämä on liian hyvä jossakin kouluaineessa tms. Syitä on varmasti yhtä paljon kuin näitä tapauksiakin, mutta se on varmaa, että ei se koskaan sen kiusatun oma vika ole.

Se vasta huonon mallin lapsille antaisikin tulevaisuutta varten, että hyväksytään kiusaajien toiminta, jos ei kiusattu suostu tai kykene muuttamaan itseään "hyväksyttäväksi" kiusaajien silmissä. Vai että "kiusaamisella on tärkeä tehtävä ihmisen sosiaalisessa käyttäytymisessä"!? Ei helvetti sentään, tuossa on ehdottomasti suurin paskakikkare minkä kukaan on tälle foorumille koskaan tuottanut.


Ai sinä olet tätä "itsehän akat kerjäävät raiskatuksi tulemista minihameillaan" -porukkaa.
Olin kirjoittamassa lähes identtistä vastausta tuolle trollille, mutta tässähän olikin jo kaikki sanottu.

Edit. Nyt ymmärrän, miksi kiusaaminen ilmiönä ei ole ainakaan vähentynyt ja millaisessa asenneilmapiirissä uudet kiusaajasukupolvet syntyvät.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 615
Viestejä
4 186 096
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom