Kotiverkon rakentaminen?

Liittynyt
27.11.2018
Viestejä
19
Hei, vähän kyllä typerä kysymys - mutta miten teidän mielestä pertti peruskäyttäjän kannattaisi rakentaa kotiverkko. Lähinnä verkkopelit pää-asiallisena käyttötarkoituksena.

Muutan uuteen asuntoon, johon kuuluu vuokraan DNA:n 10 megan internet yhteys - halutessaan yhteyden voi itse korottaa 100 tai 200 megaiseksi. Pohdin että varmaan tuon 100 megaisen voisin ottaa kun on melko halpa (10€/ kk).

Verkkoon yhdistän pöytäkoneen (jolla pääasiassa pelailen), myös ps4 pelikonsoli, älytv (jolla lähinnä netflix pyörii) mahdollisesti satunnaisesti läppäri (jolla työasioita pyörittelen), sekä varmaan oma puhelin -wifillä.

Miten kannattaa tällä käytöllä verkko rakentaa? Tietokone ja ps4 olisi tarkoitus yhdistää piuhalla, jotta mahdollisimman nopean ja toimintavarman yhteyden saa pelaamista varten.
Kun neuvotte, voitteko myös linkata esim. verkkokauppa.comista tuotteita - jolla itse hoitaisitte minun tapauksessa kotiverkon rakentamisen.

Kiitos jo etukäteen. :confused:
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
227
"mielestä" ja "itse" ...

Piuhat laitteista kytkimeen.
Reititin reunalle.
AP keskelle kattoon.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Onko uusi vai vanha talo?
Onko erillistä ristikytkentäkaappia (uusissa asunnoissa on) vai tuleeko netti puhelinlinjaa tai antenniverkkoa pitkin?
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Onko uusi vai vanha talo?
Onko erillistä ristikytkentäkaappia (uusissa asunnoissa on) vai tuleeko netti puhelinlinjaa tai antenniverkkoa pitkin?
Kristallipallo arpoo, että taloyhtiöön tulee kuitu, mutta jakamosta asuntoon puhelinjaa pitkin *DSL tekniikalla.
 
Liittynyt
27.11.2018
Viestejä
19
Eli tarkennuksia, kyseessä uudiskohde jonka avainten luovutus joulukuun puoli välin tietämillä.

Olin tuossa DNA:n asiakaspalveluun yhteydessä ja verkon toteutustapa on valokuituyhteys ja asunnossa rj-45 pistoke, josta tulee ethernet. Koitti kaupitella seuraavaa modeemia: | DNA

Onko tuosta mihinkään vai voiko heittää vesilintua ja kannattaa hankkia omat vehkeet? En vielä ottanut tuota, tein toistaiseksi sopimuksen pelkästä 100 megan yhteydestä 9.90€/kk.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
DNA:n tuntien kyseessä on mitä todennäköisimmin kuitenkin ihan kaapelimodeemiyhteys.
200M maksimi olisi viitannut DSL:en, mutta onhan siellä sitten gigainenkin saatavilla, kun ethernetillä menee. Hinnat harppaa kyllä älyttömästi satasesta ylöspäin mentäessä.
 
Liittynyt
27.11.2018
Viestejä
19
No niinpä tietenkin viestini ei tullut vaan pelkkä kuva jonka liitin sen oheen...

Eli nyt on muutettu, sähkökaappi näyttää tuolta jossa on tuo valokuitunousu -mötikkä ja sen vieressä räkkihyllyssä rj-45/ cat6 pistokepaikat 1-2, 3-4 ja 5-6 joista tulee huoneistoon vastaavat paikat.

Nuo ylimmät 1 ja 2 paikat on vähän mysteeri itselleni (jossa tuo cat6) kaapeli oli jo valmiina kiinni.

Eli mitenköhän saan nyt tuolta sen ethernet yhteyden vedettyä noihin huoneisiin tuleviin pistokkeisiin? Tuleekohan noihin 1 ja 2 paikkoihin valokuidusta netti jo? Vai puuttuuko tuosta valokuitunousu -mötikästä jokin välipalikka välipalikka josta olisi määrä vetää piuhat noihin huoneisiin tuleviin 1-2, 3-4 ja 5-6 paikkoihin?

Aikaisemmat nettini ovat tulleet vanhalla kuparikaapelilla puhelinpistokkeeseen ja siitä operaattorin toimittamalla modeemilla plug n play -periaatteella. Joten nyt on vähän sormi suussa että mitä tuolla kaapissa pitäisi olla/ tehdä.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
365
No niinpä tietenkin viestini ei tullut vaan pelkkä kuva jonka liitin sen oheen...

Eli nyt on muutettu, sähkökaappi näyttää tuolta jossa on tuo valokuitunousu -mötikkä ja sen vieressä räkkihyllyssä rj-45/ cat6 pistokepaikat 1-2, 3-4 ja 5-6 joista tulee huoneistoon vastaavat paikat.

Nuo ylimmät 1 ja 2 paikat on vähän mysteeri itselleni (jossa tuo cat6) kaapeli oli jo valmiina kiinni.

Eli mitenköhän saan nyt tuolta sen ethernet yhteyden vedettyä noihin huoneisiin tuleviin pistokkeisiin? Tuleekohan noihin 1 ja 2 paikkoihin valokuidusta netti jo? Vai puuttuuko tuosta valokuitunousu -mötikästä jokin välipalikka välipalikka josta olisi määrä vetää piuhat noihin huoneisiin tuleviin 1-2, 3-4 ja 5-6 paikkoihin?

Aikaisemmat nettini ovat tulleet vanhalla kuparikaapelilla puhelinpistokkeeseen ja siitä operaattorin toimittamalla modeemilla plug n play -periaatteella. Joten nyt on vähän sormi suussa että mitä tuolla kaapissa pitäisi olla/ tehdä.
Nuo ylimmät 1 ja 2 saattavat olla ethernet nousuja. Kokeile iskeä kone suoraan kiinni tuohon porttiin, missä on piuha ja katso löytääkö se sieltä verkkoa.
 
Liittynyt
27.11.2018
Viestejä
19
Kiitos viestistäsi.

Kokeilin liittää läppäri suoraan tuohon ja hyvin kukkui ja pelitti. Speestest antoi 101/11.

Eli seuraavaksi lähdettävä varmaan verkkolaite ostoksille.

Saisikohan tuolla laitteella rakennettua hyvin kotiverkon?

Verkkokauppa.com
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
365
Kiitos viestistäsi.

Kokeilin liittää läppäri suoraan tuohon ja hyvin kukkui ja pelitti. Speestest antoi 101/11.

Eli seuraavaksi lähdettävä varmaan verkkolaite ostoksille.

Saisikohan tuolla laitteella rakennettua hyvin kotiverkon?

Verkkokauppa.com
Tuohon kannattaa kysyä apua täältä: Mikä reititin minulle?

Yksi vinkki kuitenkin on se, että älä sijoita wifi-reititintä tuonne kaappiin, kun ne tuuppaa vaimentamaan signaalia aika kovasti. Oma suositus olisi ottaa Ubiquitin Edgerouter ja pikku kytkin kaappiin, sekä jokin wifi-reititin keskeiseen paikkaan asunnossa yhden seinässä olevan portin kautta.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Eli mitenköhän saan nyt tuolta sen ethernet yhteyden vedettyä noihin huoneisiin tuleviin pistokkeisiin? Tuleekohan noihin 1 ja 2 paikkoihin valokuidusta netti jo? Vai puuttuuko tuosta valokuitunousu -mötikästä jokin välipalikka välipalikka josta olisi määrä vetää piuhat noihin huoneisiin tuleviin 1-2, 3-4 ja 5-6 paikkoihin?

Aikaisemmat nettini ovat tulleet vanhalla kuparikaapelilla puhelinpistokkeeseen ja siitä operaattorin toimittamalla modeemilla plug n play -periaatteella. Joten nyt on vähän sormi suussa että mitä tuolla kaapissa pitäisi olla/ tehdä.
Olen tämän johonkin toiseen threadiin pistänyt aikaisemmin: Dropbox - Photo 24-10-2018, 20.41.35.jpg

Mulla on sen verran ahdas toi sähkökaappi ettei sinne mahdu edes virtalähdettä tuolle kytkimelle, joten sen sähkö tulee POEn avulla toisesta huoneesta. Noi yläreunan töpselit on ihan turhia, niihin kun pistää jotain niin ovi ei mene kiinni :D Onneksi ovessa on pienet magneetit joiden avulla se pysyy kiinni normaalisti.

Kuidulta tuleva netti menee yhteen töpseliin ja huoneeseen, jossa on reititin. Reitittimestä se tulee toista verkkopiuhaa takaisin päin sähkökaappiin jossa tuo kytkin jakaa verkon kaikkiin muihin huoneisiin asunnossa. Hetken kun tuota mietit, niin ihan päivänselvä juttu se on ;)
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
36
KLF kuvasikin juuri tämän tilanteen :)

Itse kytkisin näin:
Kaapissa johto 1 pistokkeesta siihen huoneeseen, johon reitittimen laitat (esimerkiksi 1-2). Huoneen seinäpistokkeesta (1) johto wlan-reitittimen sisääntuloon. Reitittimestä toinen johto seinäpistokkeeseen (2). Kytkinkaapista 2 pistokkeesta johto kytkimeen ja kytkimestä voi laittaa johdot noihin vapaiksi jääviin pistokkeisiin jos haluaa.

Reititin jakaa sitten wlania, mutta halutessaan voi käyttää noita pistokkeita.

upload_2018-12-23_19-25-55.png
 
V

Vauhtimursu

Vieras (tunnus poistettu)
Edgerouter er-x on hyvä, hinta on noussut näköjään 10-20e riippuen paikasta (jimms 75e, tai verkkokauppa 65e). Tuota minulle suositeltiin täällä foorumilla, ja olen ollu erittäin tyytyväinen. Tosin se ei ollu ihan helppo ottaa käyttöön, vaati hieman parempaa tutustumista ja ajankäyttöä että sai viriteltyä sen jonkinlaiseen iskuun. Tuolla saa vaikka pari erillistä verkkoa kotiin sitten (muksuille oma vaikka jne). Todella hyvä vehje.

Kytkimeksi riittää hallitsematon (ihansamamikämelkeen) niitä saa ihan muutamalla kympillä (ei ole siis reititin eikä näin ole sitä wlan yhteyttäkään kytkimissä).

Wlan reitittimeksi kannattaa ehkä ostaa nyt joku halpa vain ja sitten kun tulee näitä uusia wpa3 salaustekniikalla olevia niin ostaa sitten paremman ja kalliimman kotia sitten. (Tai näin itse olen tekemässä ainakin).

Edgerouter er-x
Verkkokauppa.com

Kytkin (osaat itse katsella hallitsemattomia kytkimiä varmasti)
Näin minulle täälä kerrottiin että kytkin on vain laatikko joka jakaa netin eteenpäin useammalle laitteelle , joten siksi tällä ei ole niin hirveästi väliä ole minkälaisen ostaa (eli joku perus halpa)

Reititin (Se missä on wlan) Osaat näitäkin katsella itse , jos suomesta haluat tilata niin gigantti verkkokauppa poweri ja jimms on hyviä vaihtoehtoja.

Itse kattelen tavarat pääasiassa power / verkkokauppa / jimms

En tiedä miten perehtyny näihin olet, mutta aikalailla täällä näiden pätevien herrasmiesten ansiosta jopa minä opin hieman "konffimaan" esimerkiksi juuri edgerouterin omaan käyttöön joten eiköhän tuo onnistune myös sulta.

Tässä linkkaan sulle vielä tuon oman aiheeni edgerouter projektin käyttöönotosta niin helpottaa ehkä ostopäätöstä.
1 internet liittymä , joka sisältää 2 eri verkkoa kotona

Hyvää ja rauhallista joulua ! Toivottavasti oli jotain apua

Edit: Niinjoo, edgerouter on myös reititin , mutta siinä ei ole silti sitä wlan ominaisuutta. Voi olla puhun ihan höpöjäkin koska itsekkin vasta opettelen hieman samoja juttuja.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
227
Reititin reitittää kahden (tai useamman) verkon välissä. ER-X on reititin.

Langallinen ja langaton kotiverkko on järkevämpää pitää yhtenä verkkona. Niiden välillä ei siis reititetä.

Langattoman liikenteen muuttamisesta langalliseksi (ja takaisin) vastaa tukiasema, AP, WAP, WLAN, jne. ("Rakkaalla lapsella" on tarpeettomasti nimiä.)

Halvoissa "kaikki p***a samassa" -laitteissa on yleensä reititin, tukiasema ja kytkin yksien kuorien sisällä. ER-X on pelkkä reititin, mutta hyvä sellainen.

Useimmat yhdistelmälaitteet voi konfiguroida toimimaan pelkkänä tukiasema-kytkimenä, ilman reititystä.

Tarkoitukseen tehtyjä tukiasemia on myös, esim. Ubiquitin Unifi-sarja. Ne saa siististi kattoon, kuin palovaroittimen. (Tai saisi, jos vanhaan teräsbetoniin saisi reiät propuille.) Virta sellainseen johdetaan Ethernet-kaapelin kautta (PoE, Power-over-Ethernet).


Jormaksen
suunnitelmassa oletetaan, että 1-2, 3-4, 5-6 tarkoittaa kolmea paria eli kolmesta huoneesta löytyy kustakin kaksi liitintä. ER-X:ssä on viisi porttia. Yksi tarvitaan ulospäin, kuvan siniseen kaapeliin. Jää siis neljä. Vähintään yksi per huone? Sähkökeskukseen ei ehkä siis tarvitse kytkintä. Voi niitä laittaa huoneisiinkin.

Tukiasemana käytetty tyypillinen "WLAN-reititin" tarjoaa sijoitushuoneessa langattoman verkon ja kolme porttia langallisille laitteille.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Mulla on kämpän sähkökaapissa tällä hetkellä tälläinen viritelmä:
Netin ulostulo -> reititin -> reitittimen ulostuloista johto sähkökaapin pistokkeisiin A, B, C -> huoneissa pistokkeista A, B, C kaapeli pleikkariin, läppäriin yms.

Tämähän tietenkin johtaa siihen että reititin pitää olla sähkökaapin sisällä ja wifin kantama on todella huono.

Pystynkö vain lykkäämään sähkökaappiin kytkimen reitittimen tilalle ja reititin A, B tai C pistokkeeseen huoneessa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Mulla on kämpän sähkökaapissa tällä hetkellä tälläinen viritelmä:
Netin ulostulo -> reititin -> reitittimen ulostuloista johto sähkökaapin pistokkeisiin A, B, C -> huoneissa pistokkeista A, B, C kaapeli pleikkariin, läppäriin yms.

Tämähän tietenkin johtaa siihen että reititin pitää olla sähkökaapin sisällä ja wifin kantama on todella huono.

Pystynkö vain lykkäämään sähkökaappiin kytkimen reitittimen tilalle ja reititin A, B tai C pistokkeeseen huoneessa?
Ei ihan.

Netin ulostulo pitää olla reitittimen wan-portissa ennen kytkintä, jos haluat laitteiden olevan samassa lähiverkossa. Jos portteja riittää sähkökaapissa (2 kpl siinä huoneessa jossa reititin), voit kierrättää netin reitittimen kautta takaisin kytkimelle ja siitä muihin huoneisiin.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Ei ihan.

Netin ulostulo pitää olla reitittimen wan-portissa ennen kytkintä, jos haluat laitteiden olevan samassa lähiverkossa. Jos portteja riittää sähkökaapissa (2 kpl siinä huoneessa jossa reititin), voit kierrättää netin reitittimen kautta takaisin kytkimelle ja siitä muihin huoneisiin.
Portteja on vain yksi per huone eli toi edestakas ei onnistu.

Mitä muita vaihtoehtoja olisi? Olisi kiva saada reititin muutenkin paremmin läheisyyteen esim olkkariin jotta voisi välillä kytkeä läppärin sielläkin johdon päähän kiinni eikä pelkästään nyt seinästä pleikkariin.

Edit. Jos laitan kytkimen sähkökaappiin ja siitä jaan yhteyden eri huoneisiin niin saanko silti toimivan yhteyden? Menetänkö vain mahdollisuuden pitää laitteet samassa lähiverkossa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
173
Portteja on vain yksi per huone eli toi edestakas ei onnistu.

Mitä muita vaihtoehtoja olisi? Olisi kiva saada reititin muutenkin paremmin läheisyyteen esim olkkariin jotta voisi välillä kytkeä läppärin sielläkin johdon päähän kiinni eikä pelkästään nyt seinästä pleikkariin.

Edit. Jos laitan kytkimen sähkökaappiin ja siitä jaan yhteyden eri huoneisiin niin saanko silti toimivan yhteyden? Menetänkö vain mahdollisuuden pitää laitteet samassa lähiverkossa?

Viisaammat vastatkaa, mutta ei taida kytkin osata reitittää nettiin (ISP:ltä "tulee" vain yksi IP, jota kytkin ei osaa jakaa muille laitteille).
Oma systeemi saman kaltaisessa tilassa on seuraava:
- USG (reititin) ja kytkin (switch) sähkökaapissa
- AP (wlan-tukiasema) sitten keskeisessä huoneessa

Edit. Yliviivasin hölmöilyni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Viisaammat vastatkaa, mutta ei taida kytkin osata reitittää nettiin (ISP:ltä "tulee" vain yksi IP, jota kytkin ei osaa jakaa muille laitteille). Oma systeemi saman kaltaisessa tilassa on seuraava:
- USG (reititin) ja kytkin (switch) sähkökaapissa
- AP (wlan-tukiasema) sitten keskeisessä huoneessa
Kuluttajaliittymissä on yleensä 5 kpl julkisia IP-osoitteita, joten yhtä moni laite pääsee nettiin pelkän kytkimen takaa. Eli op:n kysymykseen vastaten onnistuu kyllä niinkin. Kaikkia laitteita ei kannata kytkeä julkisella osoitteella nettiin.

Toki tuo kuvailemasi systeemi on optimi.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
227
Portteja on vain yksi per huone eli toi edestakas ei onnistu.

Mitä muita vaihtoehtoja olisi? Olisi kiva saada reititin ...
Ei. "Olisi kiva saada tukiasema ..." Reititin kuuluu kaappiin. Eikös olekin "kätevää", kun tukiasema ja reititin ovat samassa laitteessa? :grumpy:

Hanki tukiasema, jonka laitat kivaan paikkaan.


Onhan toki "vaihtoehto":
Otetaan hallinoitava kytkin kaappiin.
Luodaan siihen kaksi VLAN-verkkoa: ulkopuoli ja sisäverkko.
Yhteen huoneeseen molemmat VLAN:it samaa piuhaa tägättyinä.
Piuhan toiseen päähän reititin, joka tukee VLAN:ja.

Ulkoa tuleva liikenne saa siis kytkimeltä "ulko"-tägin ja jatkaa kytkimeen.
Reititin reitittää ja lähettää kotiverkkoliikenteen samaa piuhaa "koti"-tägillä
takaisin kytkimeen, jonka muista porteista kotiliikenne jatkaa muihin huoneisiin.

Sanomattakin lienee selvää, että nykyinen reititin ei tähän kelpaa.


Osta siis tukiasema
tai
siirrä nykyinen "reititin" tukiasemaksi ja osta uusi reititin.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Ei. "Olisi kiva saada tukiasema ..." Reititin kuuluu kaappiin. Eikös olekin "kätevää", kun tukiasema ja reititin ovat samassa laitteessa? :grumpy:

Hanki tukiasema, jonka laitat kivaan paikkaan.


Onhan toki "vaihtoehto":
Otetaan hallinoitava kytkin kaappiin.
Luodaan siihen kaksi VLAN-verkkoa: ulkopuoli ja sisäverkko.
Yhteen huoneeseen molemmat VLAN:it samaa piuhaa tägättyinä.
Piuhan toiseen päähän reititin, joka tukee VLAN:ja.

Ulkoa tuleva liikenne saa siis kytkimeltä "ulko"-tägin ja jatkaa kytkimeen.
Reititin reitittää ja lähettää kotiverkkoliikenteen samaa piuhaa "koti"-tägillä
takaisin kytkimeen, jonka muista porteista kotiliikenne jatkaa muihin huoneisiin.

Sanomattakin lienee selvää, että nykyinen reititin ei tähän kelpaa.


Osta siis tukiasema
tai
siirrä nykyinen "reititin" tukiasemaksi ja osta uusi reititin.
Jaa, mä en edes tiennyt että reititin ja tukiasema on eri asia.:shy: Kaupasta aikoinaan ostettu reititin ja sen kun löi johtoon kiinni niin sai wifin taivaalle.

Onko ehdotuksia halvasta reitittimestä jonka pistäisin kaappiin ja siirtäisin tukiasemani muualle.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
20
Kotiverkkojen suhteen suht aloittelija kaipaisi täällä vinkkejä. Muutto edessä viikon päästä. Ensimmäistä kertaa itselleni kämpässä on taloyhtiölaajakaista (suora WAN kytkentä ilman modeemeja tms.) sähkökaappiin ja nyt mietityttää että miten toteutan verkon asunnon sisällä? Valmiina löytyy jo Netgear R7800 wifi reititin. Ajattelin ostaa sähkökaappiin Ubiquiti er-x reitittimen ja sen perään mahdollisesti kytkimen, koska er-x:ssä näyttäisi olevan vain 4 LAN-liitintä ja asunnosta niitä löytyy 8. Toisaalta en todennäköisesti tarvitse ihan kaikkia noista liitännöistä. Yhteen yläkerran (työ)huoneeseen ajattelin sitten liittää tuon R7800:n AP-moodissa langattoman verkon lähteeksi ja samalla kytkimeksi kyseisen huoneen langallisia liitäntöjä varten. Menikö oikein tähän asti? Jotain huomioitavaa?

Entä miten jos ostan tuon kytkimen er-x:n ja kotiverkon väliin sinne sähkökaappiin, miten konffaukset pitäisi hoitaa vai toimiiko kytkimen väliin laitto ihan plug'n'play tyylillä? Suosituksia kytkimen merkistä/mallista? Ja jos haluan laittaa alakertaankin langattoman AP:n, jotain huomioitavaa sen suhteen?

Sorry näistä kaikista kysymyksistä mutta olen vähän kuutamolla asian kanssa.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Kurkkaas tuo mun viesti #16 ja sen perään 17# tässä ketjussa.

Haluat sinne sähkökaappiin kytkimen jossa on niin paljon portteja että kaikki on kytketty, tässä tapauksessa siis 8-porttisen.

Jos sinne nyt pistät 4-porttisen ja puolentoista vuoden kuluttua haluat johonkin huoneeseen sen viidennen portin käyttöön.... voi olla että tulee pari ärräpäätä. Kuten kuvasta näkyy, ainakin mun asuntoon laitettiin remontin yhteydessä niin pieni sähkökaappi ettei sinne mahtunut kuin tuo HP:n 8-porttinen hallittava kytkin. Edes sen virtalähteelle ei ollut tilaa ja erikseen piti ostaa nuo 20cm verkkokaapelit kun aikaisemmin hankitut 50cm meni niin isolle rullalle ettei ovi mahtunut kiinni. Onneksi kytkin tuki POE:ta joten se saa virtansa verkkokaapelia pitkin.

Jos sulla on sähkökaapissa tilaa ER-X:lle ja kytkimelle niin mikäs sen mukavampaa :)
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
20
Kiitos, oli lukenut tuon jo aiemmin mutten ollut täysin sisäistänyt sitä. Mutta nyt ymmärsin. Kokeillaan tuota konfiguraatiota, saahan sen erillisen reitittimen aina myöhemmin ostettua sinne kaappiin jos jokin ei miellyttäisi tässä. Vielä yksi kysymys - onko suosituksia tuollaisesta 8-porttisesta kytkimestä?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
20
Pienestä koosta olisi kyllä hyötyä kun tuo tulee sähkökaappiin. Hallittava ei tarvitse olla mielestäni, ellei siitä ole jotain etua. POElle en näe välitöntä tarvetta.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Pienestä koosta olisi kyllä hyötyä kun tuo tulee sähkökaappiin. Hallittava ei tarvitse olla mielestäni, ellei siitä ole jotain etua. POElle en näe välitöntä tarvetta.
Siinä tapauksessa mikä tahansa 8-porttinen 1000Mbps kytkin käy. Jopa halvimmat kytkimet. Nopeudessa ei ole eroja eri hintaluokkien välillä, mitä tulee 8-porttisiin.

[edit] Linkki poistettu kun sisälsi 100Mbps kytkimiä.

[edit] Itsellä on tuollainen: TP-LINK TL-SG108 V3.0 -8-porttinen kytkin 29,90 €
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
20
Kiitos, hankin tuollaisen TP-Linkin kytkimen ja rakensin verkon ylläolevan mukaan. Kaikki tuntuisi pelittävän hyvin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
170
Mulla olis verkkoaiheinen kyssäri, mikä koskee tarjouksessa olevaa 16-port kytkintä "D-Link DGS-1016D"

Pitäs omakotitaloon tehdä järkevä lähiverkko. Joka huoneeseen menee 4-karvainen puhelinpiuha, vaikka raksakuvissa lukee CAT5E.. Niiden tilalle mulla on CAT7-piuhaa kela ja tarvittavat työkalut.. mutta sitten muu laitteisto.

Haluaisin kaikkien huoneiden ethernet-pistokkeet menemään lähiverkkoon. Lisäksi alakertaan ja yläkertaan omat WLAN-purkit. Nämä WLAN-purkit saa kaiketi toimimaan fiksusti kun laittaa saman verkon nimen ja salasanan. Eli WLANit ja piuhayhteydet samaan lähiverkkoon.

Teenkö tuolla kytkimellä mitään (siinähän ei ole reititintä)
Jos toi kytkin ei auta tässä, niin mitä tommosella kytkimellä ylipäätään tekee?
Melkein hävettää olla näin tyhmä verkkoasioissa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 298
Mulla olis verkkoaiheinen kyssäri, mikä koskee tarjouksessa olevaa 16-port kytkintä "D-Link DGS-1016D"

Pitäs omakotitaloon tehdä järkevä lähiverkko. Joka huoneeseen menee 4-karvainen puhelinpiuha, vaikka raksakuvissa lukee CAT5E.. Niiden tilalle mulla on CAT7-piuhaa kela ja tarvittavat työkalut.. mutta sitten muu laitteisto.

Haluaisin kaikkien huoneiden ethernet-pistokkeet menemään lähiverkkoon. Lisäksi alakertaan ja yläkertaan omat WLAN-purkit. Nämä WLAN-purkit saa kaiketi toimimaan fiksusti kun laittaa saman verkon nimen ja salasanan. Eli WLANit ja piuhayhteydet samaan lähiverkkoon.

Teenkö tuolla kytkimellä mitään (siinähän ei ole reititintä)
Jos toi kytkin ei auta tässä, niin mitä tommosella kytkimellä ylipäätään tekee?
Melkein hävettää olla näin tyhmä verkkoasioissa.
Laittaisin toisen WLAN reitittimen sinne mihin sulla netti(WAN) tulee (ylä tai alakerta). Tuolta WLAN-reitittimelta sitten johto tuolle kytkimelle ja kaikki talon piuhayhteydet siihen kiinni. Sitten toisen kerroksen WLAN-reititin AP-moodiin ja kiinni johonkin noista ton toisen kerroksen seinärasioista. Tälläin oliisi WLAN ylä ja alakerrassa ja kaikki laitteet samassa lähiverkossa.

Ja ettei menisi offtopic, niin kysytään olisko vastaavaa, mutta PoE ominaisuudella missään halvalla tyrkyllä?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
495
Mulla olis verkkoaiheinen kyssäri, mikä koskee tarjouksessa olevaa 16-port kytkintä "D-Link DGS-1016D"

Pitäs omakotitaloon tehdä järkevä lähiverkko. Joka huoneeseen menee 4-karvainen puhelinpiuha, vaikka raksakuvissa lukee CAT5E.. Niiden tilalle mulla on CAT7-piuhaa kela ja tarvittavat työkalut.. mutta sitten muu laitteisto.

Haluaisin kaikkien huoneiden ethernet-pistokkeet menemään lähiverkkoon. Lisäksi alakertaan ja yläkertaan omat WLAN-purkit. Nämä WLAN-purkit saa kaiketi toimimaan fiksusti kun laittaa saman verkon nimen ja salasanan. Eli WLANit ja piuhayhteydet samaan lähiverkkoon.

Teenkö tuolla kytkimellä mitään (siinähän ei ole reititintä)
Jos toi kytkin ei auta tässä, niin mitä tommosella kytkimellä ylipäätään tekee?
Melkein hävettää olla näin tyhmä verkkoasioissa.
Tuota 16-porttista kytkintä tarvitaan (yleensä) siellä sähkökaapin lähistöllä, johon kaikkien huoneiden piuhat tulevat ja ne kytketään kaikki tuohon. Sitten yksi piuhoista menee modeemille ja sen kautta ulkoverkkoon.

Edit: 100-megaisen lähiverkon saa toimimaan neljälläkin karvalla mutta vaihda ihmeessä paremmat piuhat sinne. Se liitosten teko on sitten tarkkaa puuhaa, piuhaa ei saa avata liian pitkältä matkalta jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Mulla olis verkkoaiheinen kyssäri, mikä koskee tarjouksessa olevaa 16-port kytkintä "D-Link DGS-1016D"

Pitäs omakotitaloon tehdä järkevä lähiverkko. Joka huoneeseen menee 4-karvainen puhelinpiuha, vaikka raksakuvissa lukee CAT5E.. Niiden tilalle mulla on CAT7-piuhaa kela ja tarvittavat työkalut.. mutta sitten muu laitteisto.
10/100 tarvitsee vain 2 paria, eli jos joku "fiksu" on ajatellut tuohon ns "economy patch wiren" ja "ei ne 1000:stä tarte"... :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Ja ettei menisi offtopic, niin kysytään olisko vastaavaa, mutta PoE ominaisuudella missään halvalla tyrkyllä?
Aika hiljaista on löytää 16-porttista PoE, varsinkaan halvalla... Eikä se kuitenkaan jaksa työntää täyttä wattimäärää edes puoleenkaan porteista. Järkevämpää voi olla kun laittaa irralliset poe konvertteripurkit vain niiden kaapeleiden väliin jossa sitä oikeasti tarvitaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Aika hiljaista on löytää 16-porttista PoE, varsinkaan halvalla... Eikä se kuitenkaan jaksa työntää täyttä wattimäärää edes puoleenkaan porteista. Järkevämpää voi olla kun laittaa irralliset poe konvertteripurkit vain niiden kaapeleiden väliin jossa sitä oikeasti tarvitaan.
Puhutko nyt PoE injektoreista? Kyllähän niilläkin tulee nopeasti hintaa jos tarvitsee monelle laitteelle virtaa syöttää. Jos on vaikka 4 IP-kameraa joille syöttää virtaa niin halvempi on hankkia se 4/5-porttinen PoE-kytkin kuin neljä injektoria ja pienempi virittelykin siinä on.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
170
Tuota 16-porttista kytkintä tarvitaan (yleensä) siellä sähkökaapin lähistöllä, johon kaikkien huoneiden piuhat tulevat ja ne kytketään kaikki tuohon. Sitten yksi piuhoista menee modeemille ja sen kautta ulkoverkkoon.

Edit: 100-megaisen lähiverkon saa toimimaan neljälläkin karvalla mutta vaihda ihmeessä paremmat piuhat sinne. Se liitosten teko on sitten tarkkaa puuhaa, piuhaa ei saa avata liian pitkältä matkalta jne.
Sinne sähkökaapin lähistölle noi piuhat minullakin tulee. Mutta jos tuohon 16-porttiseen kytkimeen laitan nuo kaikkien erihuoneiden tietokoneet ym, ja yksi ethernetpiuha modeemille, niin onko kaikki koneet samassa lähiverkossa?
Jos on, niin onko ne lähiverkossa toisiinsa modeemin natin kautta? Jos siirrän tiedostoja tietokoneelta toiselle, niin meneekö ne sitä yhtä piuhaa pitkin modeemin reitittimelle ja sieltä sitten reititettynä takaisin? Tuossahan se modeemin ja kytkimen välinen piuha muodostuu "pullonkaulaksi". Ei se mulle ongelma oo, mutta ideaalinenhan tuo ei ole, jos se on näin.

Mites sitten noi erilliset WLAN purkit. Voiko niitäkin kytkeä tohon kytkimeen, tai suoraan modeemiin? Siitä WLAN purkista pitää varmaan tehdä "bridged" tjsp
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
495
Sinne sähkökaapin lähistölle noi piuhat minullakin tulee. Mutta jos tuohon 16-porttiseen kytkimeen laitan nuo kaikkien erihuoneiden tietokoneet ym, ja yksi ethernetpiuha modeemille, niin onko kaikki koneet samassa lähiverkossa?
Jos on, niin onko ne lähiverkossa toisiinsa modeemin natin kautta? Jos siirrän tiedostoja tietokoneelta toiselle, niin meneekö ne sitä yhtä piuhaa pitkin modeemin reitittimelle ja sieltä sitten reititettynä takaisin? Tuossahan se modeemin ja kytkimen välinen piuha muodostuu "pullonkaulaksi". Ei se mulle ongelma oo, mutta ideaalinenhan tuo ei ole, jos se on näin.

Mites sitten noi erilliset WLAN purkit. Voiko niitäkin kytkeä tohon kytkimeen, tai suoraan modeemiin? Siitä WLAN purkista pitää varmaan tehdä "bridged" tjsp
Ei ole natissa toisiinsa nähden vaan samassa sisäverkossa. Reitittimen asetukset ymmv mutta jatketaan siellä toisella alueella.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
495
Kyllä saa. Langattomista tukiasemista DHCP server pois päältä jotta varsinainen modeemi ainoastaan jakaa IP-osoitteita.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
585
Mutta jos tuohon 16-porttiseen kytkimeen laitan nuo kaikkien erihuoneiden tietokoneet ym, ja yksi ethernetpiuha modeemille, niin onko kaikki koneet samassa lähiverkossa?
Jos on, niin onko ne lähiverkossa toisiinsa modeemin natin kautta? Jos siirrän tiedostoja tietokoneelta toiselle, niin meneekö ne sitä yhtä piuhaa pitkin modeemin reitittimelle ja sieltä sitten reititettynä takaisin? Tuossahan se modeemin ja kytkimen välinen piuha muodostuu "pullonkaulaksi".
Kun laitteet on samassa kytkimessä ja samassa verkkoalueessa niin ei se liikenne sieltä kytkimestä edes poistu, kun ei ole tarvetta reitittää mitään. Kytkimen ja reitittimen välinen linkki ei siis muodostu pullonkaulaksi siirrettäessä dataa koneelta toiselle.

Samassa lähiverkossa laitteet ovat jos/kun dhcp palvelin (reititin tapauksessasi) on kytkettynä samaan kytkimeen ja laitteet siltä ip-osoitteensa saavat/ovat muuten konfiguroitu samaan verkkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
193
Vanha kotiverkkoratkaisu: tyhmä ADSL-modeemi siltaavana (telewellin joku ikivanha) -> ethernet -> Asus RT-N56U, jossa DHCP server, LANiin kytketyt tietokoneet ja printteri + WLAN. Tämä systeemi toiminut hienosti. Modeemista kytketty osa porteista reitittäväksi, osa siltaaviksi joten tarvittaessa pääsi läppärillä käsiksi modeemin dashboardiin niiden reitittävien porttien kautta.

Nyt tulossa VDSL ja hankin "liian hienon" modeemin, Zyxel VMG3625-T20A. VDSL ei ole vielä kytketty vaan yhä adsl2+ käytössä.

Heitin uuden modeemin paikalleen, se oli defaulttina reittittävänä. RT-N56U hokasi IP konfliktin (oli 192.168.1.1, sama kuin uuden modeemin) ja otti 192.168.2.1. Nyt hämää se, että jos modeemi on reitittävänä, se ei saa WAN IPtä. Dashboardissa näkyy että ADSL verkko on up ja asuksen WAN ip näkyy olevan modeemin arpoma 192.168.1.95. Sotkeeko asuksen reititys tuota jotenkin? Heti kun heitän DHCP:n pois modeemilta, asus löytää toimivan WAN-yhteyden (ulkoverkon IP) ja verkko toimii. Vaikka modeemi on siltaavana, jos sen WLAN on päällä niin sen kauttakin pääsee internettiin, oletan että jakaa tuossa suoraan WAN IP:n kytkettäville laitteille? En kuitenkaan pääse käsiksi enää modeemin asetuksiin tässä tilassa.

Ongelmana on nyt se, että onko tekniikka kehittynyt siinä määrin että siirtäisin reitityksen tuolle uudelle modeemille? Miten kannattaisi konfiguroida jos a) haluan päästä käsiksi modeemin asetuksiin mutta b) haluan että reititin hoitaa reittittämisen? Vai laittaako niin että kaikki reititys siirretään modeemille ja asus toimisi lähinnä switchinä? En halua vetää uusia piuhoja modeemille jotta asuksesta pääsisi kokonaan eroon.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Heitän tähän kysymyksen, kun ei viitsi uutta tehdä tämän takia. Eli jos minulla olisi vaikka 2 kytkintä ja NAS purkki ja halutaan link aggregation käytöön, niin, että nopeus "tuplaantuu". 2 kytkintä on luonollisesti ketjutettu niin että kytkin 1 on muurin perässä ja kytkin 2 on kytkimen 1 perässä. NAS purkki on taas kytkimen 2 perässä. Jos halutaan nopeutta, niin täytyykö kytkimien 1 ja 2 välissä mennä myös yhteys kahdella narulla (link aggregation) ? Zyxelin GS1900 sarjan Gigaset kytkimety käytössä.

NAS liikenne menee pelkästään kytmimen 2 kautta ja muu talon verko menee kytkimen 1 kautta. Saakohan tästä kysymyksestä selkoa, mutta tarkennetaa mikäli ei aukea. :)

Ja jos joku osaa vielä valaista, että mitä tuo käytännössä tarkoittaa, jos esim. 24 porttisessa kytkimessä kytkemiskapasiteetti on 48 Gbit/s.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
170
No kerta sinä, niin minäkin jätän kyssärin tänne.

Mulla on siis DNA kaapelimodeemi, 10-porttinen switch ja 2 kpl Asus wifi-reitittimiä: RT-AC66U ja RT-1200.

Teknisestä tilasta lähtee RJ45 piuhat kaikkiin huoneisiin. Wifi reitittimet haluan olohuoneeseen erikseen ja alakerran saunan ympäristöön toisen.
Kannattaako nää nyt kytkeä sillee, että tuo kaapelimodeemi toimii reitittimenä? Siitä tolle kytkimelle. Nuo wifi-reitittimet sitte kytkettäs kytkimeen taikka suoraan kaapelimodeemin portteihin. Kytkimeltä myös RJ45 piuhoilla kaikkiin muihin huoneisiin.

Nuo wifi-reitittimet pitäisi ja varmaan saakin "bridged" tilaan. Eli wifi-reitittimen RJ45 porttien ja wifin kautta pääsee samaan lähiverkkoon.
Oliks noitten wifi ssid ym kanssa sillee, et molemmat wifi-reitittimet kantsii konffata täysin samoille SSID:lle ja salasanalle?

Mitä tässä pitäs ottaa huomioon, vai onko koko suunnitelma ihan paska?
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Itse tekisin juurikin noin, että reititin kytkimelle (kaapelimodeemi ellei ole ihan susi) ja kytkimeltä jako muille laitteille. Sen kummemmin en osaa konfiguraatioon ottaa kantaa, kun en tunne laitteita.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
585
Heitän tähän kysymyksen, kun ei viitsi uutta tehdä tämän takia. Eli jos minulla olisi vaikka 2 kytkintä ja NAS purkki ja halutaan link aggregation käytöön, niin, että nopeus "tuplaantuu". 2 kytkintä on luonollisesti ketjutettu niin että kytkin 1 on muurin perässä ja kytkin 2 on kytkimen 1 perässä. NAS purkki on taas kytkimen 2 perässä. Jos halutaan nopeutta, niin täytyykö kytkimien 1 ja 2 välissä mennä myös yhteys kahdella narulla (link aggregation) ? Zyxelin GS1900 sarjan Gigaset kytkimety käytössä.

NAS liikenne menee pelkästään kytmimen 2 kautta ja muu talon verko menee kytkimen 1 kautta. Saakohan tästä kysymyksestä selkoa, mutta tarkennetaa mikäli ei aukea. :)

Ja jos joku osaa vielä valaista, että mitä tuo käytännössä tarkoittaa, jos esim. 24 porttisessa kytkimessä kytkemiskapasiteetti on 48 Gbit/s.
Luonnollisesti kytkimien välinen linkki ilman link aggregationia on 1gbit/s, koska se on yksittäisen portin maksiminopeus. Mitään nopeusetua ei siis kytkimen 1 takana olevat laitteet saa NAS:lle vaikka sillä olisikin link aggregation kytkimeen 2.

Kytkimien väliin siis myös link aggregation, jos jotain nopeushyötyä haluat. Toki tällöinkään yksittäinen kytkimen 1 takana oleva laite ei saa 1gbit/s nopeampaa yhteyttä ellei silläkin ole link aggregation kytkimeen 1. Etuna vain se, että kaksi laitetta voi samanaikaisesti jutella NAS:lle 1gbit/s (tai useampi jaettuna sillä 2gbit/s maksimilla) linkkiä pitkin ilman, että yhteys verkon puolesta tukkeutuu.

48gbit/s kytkentäkapasiteetti tarkoittaa 24 porttisessa kytkimessä, että jokainen portti liikuttaa optimitilanteessa samanaikaisesti full duplexina (ulos ja sisään) 1gbit/s
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Asus wifi-reitittimiä: RT-AC66U ja RT-1200.

Nuo wifi-reitittimet pitäisi ja varmaan saakin "bridged" tilaan. Eli wifi-reitittimen RJ45 porttien ja wifin kautta pääsee samaan lähiverkkoon.
Oliks noitten wifi ssid ym kanssa sillee, et molemmat wifi-reitittimet kantsii konffata täysin samoille SSID:lle ja salasanalle?
Selvitä tukeeko nuo laitteet ja olisiko tässä tapauksessa iloa käyttää sitä Asus AI Mesh verkkoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 029
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom