Kotiverkon rakentaminen?

Viestiketju alueella 'Internet, tietoliikenne ja tietoturva' , aloittaja kampasiili, 27.11.2018.

1. kampasiili

kampasiili

Rekisteröitynyt:
    27.11.2018
    Hei, vähän kyllä typerä kysymys - mutta miten teidän mielestä pertti peruskäyttäjän kannattaisi rakentaa kotiverkko. Lähinnä verkkopelit pää-asiallisena käyttötarkoituksena.

Muutan uuteen asuntoon, johon kuuluu vuokraan DNA:n 10 megan internet yhteys - halutessaan yhteyden voi itse korottaa 100 tai 200 megaiseksi. Pohdin että varmaan tuon 100 megaisen voisin ottaa kun on melko halpa (10€/ kk).

Verkkoon yhdistän pöytäkoneen (jolla pääasiassa pelailen), myös ps4 pelikonsoli, älytv (jolla lähinnä netflix pyörii) mahdollisesti satunnaisesti läppäri (jolla työasioita pyörittelen), sekä varmaan oma puhelin -wifillä.

Miten kannattaa tällä käytöllä verkko rakentaa? Tietokone ja ps4 olisi tarkoitus yhdistää piuhalla, jotta mahdollisimman nopean ja toimintavarman yhteyden saa pelaamista varten.
    Kun neuvotte, voitteko myös linkata esim. verkkokauppa.comista tuotteita - jolla itse hoitaisitte minun tapauksessa kotiverkon rakentamisen.

Kiitos jo etukäteen. :confused:

2. keskiverto

keskiverto

Rekisteröitynyt:
    21.01.2017
    "mielestä" ja "itse" ...

Piuhat laitteista kytkimeen.
    Reititin reunalle.
    AP keskelle kattoon.

3. Grazer

Grazer

Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Onko uusi vai vanha talo?
    Onko erillistä ristikytkentäkaappia (uusissa asunnoissa on) vai tuleeko netti puhelinlinjaa tai antenniverkkoa pitkin?

4. Pertti Kosunen

Pertti Kosunen Basic Input/Output System

Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kristallipallo arpoo, että taloyhtiöön tulee kuitu, mutta jakamosta asuntoon puhelinjaa pitkin *DSL tekniikalla.

5. Samppa221

Samppa221

Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Onko tuo 200M vaihtoehto sitten mahdollinen? Vai onko DNA:lla yli 100M pääsevä VDSL viritys?

6. jessenic

jessenic

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    DNA:n tuntien kyseessä on mitä todennäköisimmin kuitenkin ihan kaapelimodeemiyhteys.

7. kampasiili

kampasiili

Rekisteröitynyt:
    27.11.2018
    Eli tarkennuksia, kyseessä uudiskohde jonka avainten luovutus joulukuun puoli välin tietämillä.

Olin tuossa DNA:n asiakaspalveluun yhteydessä ja verkon toteutustapa on valokuituyhteys ja asunnossa rj-45 pistoke, josta tulee ethernet. Koitti kaupitella seuraavaa modeemia: | DNA

Onko tuosta mihinkään vai voiko heittää vesilintua ja kannattaa hankkia omat vehkeet? En vielä ottanut tuota, tein toistaiseksi sopimuksen pelkästä 100 megan yhteydestä 9.90€/kk.

8. keskiverto

keskiverto

Rekisteröitynyt:
    21.01.2017
    "modeemia" #£!&% Aivan kuin rj-45:n täytyisi "muuntaa" rj-45:ksi.
    "valokuituyhteys" on myöskin yhdentekevä detalji, jos asuntoon kerran tulee kupari-ethernet.
    /rant

Uudiskohde. Onko asunnossa sisäkaapelointi?
    Eli asuntoon tulevan rj-45:n lähellä huoneisiin lähtevät rj45-pistokkeet (ja huoneissa toiset päät)?

Jotain tuollaista:
    Kodin yleiskaapelointi ja RJ45 läpi talon - keskustelua ja vinkkejä

9. Pertti Kosunen

Pertti Kosunen Basic Input/Output System

Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    200M maksimi olisi viitannut DSL:en, mutta onhan siellä sitten gigainenkin saatavilla, kun ethernetillä menee. Hinnat harppaa kyllä älyttömästi satasesta ylöspäin mentäessä.

10. kampasiili

kampasiili

Rekisteröitynyt:
    27.11.2018
    IMG_20181223_132151356.jpg

11. kampasiili

kampasiili

Rekisteröitynyt:
    27.11.2018
    No niinpä tietenkin viestini ei tullut vaan pelkkä kuva jonka liitin sen oheen...

Eli nyt on muutettu, sähkökaappi näyttää tuolta jossa on tuo valokuitunousu -mötikkä ja sen vieressä räkkihyllyssä rj-45/ cat6 pistokepaikat 1-2, 3-4 ja 5-6 joista tulee huoneistoon vastaavat paikat.

Nuo ylimmät 1 ja 2 paikat on vähän mysteeri itselleni (jossa tuo cat6) kaapeli oli jo valmiina kiinni.

Eli mitenköhän saan nyt tuolta sen ethernet yhteyden vedettyä noihin huoneisiin tuleviin pistokkeisiin? Tuleekohan noihin 1 ja 2 paikkoihin valokuidusta netti jo? Vai puuttuuko tuosta valokuitunousu -mötikästä jokin välipalikka välipalikka josta olisi määrä vetää piuhat noihin huoneisiin tuleviin 1-2, 3-4 ja 5-6 paikkoihin?

Aikaisemmat nettini ovat tulleet vanhalla kuparikaapelilla puhelinpistokkeeseen ja siitä operaattorin toimittamalla modeemilla plug n play -periaatteella. Joten nyt on vähän sormi suussa että mitä tuolla kaapissa pitäisi olla/ tehdä.

12. Samppa221

Samppa221

Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Nuo ylimmät 1 ja 2 saattavat olla ethernet nousuja. Kokeile iskeä kone suoraan kiinni tuohon porttiin, missä on piuha ja katso löytääkö se sieltä verkkoa.

13. kampasiili

kampasiili

Rekisteröitynyt:
    27.11.2018
    Kiitos viestistäsi.

Kokeilin liittää läppäri suoraan tuohon ja hyvin kukkui ja pelitti. Speestest antoi 101/11.

Eli seuraavaksi lähdettävä varmaan verkkolaite ostoksille.

Saisikohan tuolla laitteella rakennettua hyvin kotiverkon?

Verkkokauppa.com

14. Samppa221

Samppa221

Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Tuohon kannattaa kysyä apua täältä: Mikä reititin minulle?

Yksi vinkki kuitenkin on se, että älä sijoita wifi-reititintä tuonne kaappiin, kun ne tuuppaa vaimentamaan signaalia aika kovasti. Oma suositus olisi ottaa Ubiquitin Edgerouter ja pikku kytkin kaappiin, sekä jokin wifi-reititin keskeiseen paikkaan asunnossa yhden seinässä olevan portin kautta.

15. sammy73

sammy73

Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Dustinilla R7800 hintaan 129€

Desgorr tykkää tästä.
  16. KLF

KLF

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olen tämän johonkin toiseen threadiin pistänyt aikaisemmin: Dropbox - Photo 24-10-2018, 20.41.35.jpg

Mulla on sen verran ahdas toi sähkökaappi ettei sinne mahdu edes virtalähdettä tuolle kytkimelle, joten sen sähkö tulee POEn avulla toisesta huoneesta. Noi yläreunan töpselit on ihan turhia, niihin kun pistää jotain niin ovi ei mene kiinni :D Onneksi ovessa on pienet magneetit joiden avulla se pysyy kiinni normaalisti.

Kuidulta tuleva netti menee yhteen töpseliin ja huoneeseen, jossa on reititin. Reitittimestä se tulee toista verkkopiuhaa takaisin päin sähkökaappiin jossa tuo kytkin jakaa verkon kaikkiin muihin huoneisiin asunnossa. Hetken kun tuota mietit, niin ihan päivänselvä juttu se on ;)

17. jormas

jormas

Rekisteröitynyt:
    20.04.2017
    KLF kuvasikin juuri tämän tilanteen :)

Itse kytkisin näin:
    Kaapissa johto 1 pistokkeesta siihen huoneeseen, johon reitittimen laitat (esimerkiksi 1-2). Huoneen seinäpistokkeesta (1) johto wlan-reitittimen sisääntuloon. Reitittimestä toinen johto seinäpistokkeeseen (2). Kytkinkaapista 2 pistokkeesta johto kytkimeen ja kytkimestä voi laittaa johdot noihin vapaiksi jääviin pistokkeisiin jos haluaa.

Reititin jakaa sitten wlania, mutta halutessaan voi käyttää noita pistokkeita.

upload_2018-12-23_19-25-55.png

18. Vauhtimursu

Vauhtimursu

Rekisteröitynyt:
    30.07.2017
    Edgerouter er-x on hyvä, hinta on noussut näköjään 10-20e riippuen paikasta (jimms 75e, tai verkkokauppa 65e). Tuota minulle suositeltiin täällä foorumilla, ja olen ollu erittäin tyytyväinen. Tosin se ei ollu ihan helppo ottaa käyttöön, vaati hieman parempaa tutustumista ja ajankäyttöä että sai viriteltyä sen jonkinlaiseen iskuun. Tuolla saa vaikka pari erillistä verkkoa kotiin sitten (muksuille oma vaikka jne). Todella hyvä vehje.

Kytkimeksi riittää hallitsematon (ihansamamikämelkeen) niitä saa ihan muutamalla kympillä (ei ole siis reititin eikä näin ole sitä wlan yhteyttäkään kytkimissä).

Wlan reitittimeksi kannattaa ehkä ostaa nyt joku halpa vain ja sitten kun tulee näitä uusia wpa3 salaustekniikalla olevia niin ostaa sitten paremman ja kalliimman kotia sitten. (Tai näin itse olen tekemässä ainakin).

Edgerouter er-x
    Verkkokauppa.com

Kytkin (osaat itse katsella hallitsemattomia kytkimiä varmasti)
    Näin minulle täälä kerrottiin että kytkin on vain laatikko joka jakaa netin eteenpäin useammalle laitteelle , joten siksi tällä ei ole niin hirveästi väliä ole minkälaisen ostaa (eli joku perus halpa)

Reititin (Se missä on wlan) Osaat näitäkin katsella itse , jos suomesta haluat tilata niin gigantti verkkokauppa poweri ja jimms on hyviä vaihtoehtoja.

Itse kattelen tavarat pääasiassa power / verkkokauppa / jimms

En tiedä miten perehtyny näihin olet, mutta aikalailla täällä näiden pätevien herrasmiesten ansiosta jopa minä opin hieman "konffimaan" esimerkiksi juuri edgerouterin omaan käyttöön joten eiköhän tuo onnistune myös sulta.

Tässä linkkaan sulle vielä tuon oman aiheeni edgerouter projektin käyttöönotosta niin helpottaa ehkä ostopäätöstä.
    1 internet liittymä , joka sisältää 2 eri verkkoa kotona

Hyvää ja rauhallista joulua ! Toivottavasti oli jotain apua

Edit: Niinjoo, edgerouter on myös reititin , mutta siinä ei ole silti sitä wlan ominaisuutta. Voi olla puhun ihan höpöjäkin koska itsekkin vasta opettelen hieman samoja juttuja.

19. keskiverto

keskiverto

Rekisteröitynyt:
    21.01.2017
    Reititin reitittää kahden (tai useamman) verkon välissä. ER-X on reititin.

Langallinen ja langaton kotiverkko on järkevämpää pitää yhtenä verkkona. Niiden välillä ei siis reititetä.

Langattoman liikenteen muuttamisesta langalliseksi (ja takaisin) vastaa tukiasema, AP, WAP, WLAN, jne. ("Rakkaalla lapsella" on tarpeettomasti nimiä.)

Halvoissa "kaikki p***a samassa" -laitteissa on yleensä reititin, tukiasema ja kytkin yksien kuorien sisällä. ER-X on pelkkä reititin, mutta hyvä sellainen.

Useimmat yhdistelmälaitteet voi konfiguroida toimimaan pelkkänä tukiasema-kytkimenä, ilman reititystä.

Tarkoitukseen tehtyjä tukiasemia on myös, esim. Ubiquitin Unifi-sarja. Ne saa siististi kattoon, kuin palovaroittimen. (Tai saisi, jos vanhaan teräsbetoniin saisi reiät propuille.) Virta sellainseen johdetaan Ethernet-kaapelin kautta (PoE, Power-over-Ethernet).

Jormaksen
    suunnitelmassa oletetaan, että 1-2, 3-4, 5-6 tarkoittaa kolmea paria eli kolmesta huoneesta löytyy kustakin kaksi liitintä. ER-X:ssä on viisi porttia. Yksi tarvitaan ulospäin, kuvan siniseen kaapeliin. Jää siis neljä. Vähintään yksi per huone? Sähkökeskukseen ei ehkä siis tarvitse kytkintä. Voi niitä laittaa huoneisiinkin.

Tukiasemana käytetty tyypillinen "WLAN-reititin" tarjoaa sijoitushuoneessa langattoman verkon ja kolme porttia langallisille laitteille.

20. Pseudo

Pseudo

Rekisteröitynyt:
    16.01.2019
    Mulla on kämpän sähkökaapissa tällä hetkellä tälläinen viritelmä:
    Netin ulostulo -> reititin -> reitittimen ulostuloista johto sähkökaapin pistokkeisiin A, B, C -> huoneissa pistokkeista A, B, C kaapeli pleikkariin, läppäriin yms.

Tämähän tietenkin johtaa siihen että reititin pitää olla sähkökaapin sisällä ja wifin kantama on todella huono.

Pystynkö vain lykkäämään sähkökaappiin kytkimen reitittimen tilalle ja reititin A, B tai C pistokkeeseen huoneessa?

21. Stanley H. Tweedle

Stanley H. Tweedle

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei ihan.

Netin ulostulo pitää olla reitittimen wan-portissa ennen kytkintä, jos haluat laitteiden olevan samassa lähiverkossa. Jos portteja riittää sähkökaapissa (2 kpl siinä huoneessa jossa reititin), voit kierrättää netin reitittimen kautta takaisin kytkimelle ja siitä muihin huoneisiin.

22. Pseudo

Pseudo

Rekisteröitynyt:
    16.01.2019
    Portteja on vain yksi per huone eli toi edestakas ei onnistu.

Mitä muita vaihtoehtoja olisi? Olisi kiva saada reititin muutenkin paremmin läheisyyteen esim olkkariin jotta voisi välillä kytkeä läppärin sielläkin johdon päähän kiinni eikä pelkästään nyt seinästä pleikkariin.

Edit. Jos laitan kytkimen sähkökaappiin ja siitä jaan yhteyden eri huoneisiin niin saanko silti toimivan yhteyden? Menetänkö vain mahdollisuuden pitää laitteet samassa lähiverkossa?

Viimeksi muokattu: 21.01.2019
  23. E1m088

E1m088

Rekisteröitynyt:
    20.06.2017

Viisaammat vastatkaa, mutta ei taida kytkin osata reitittää nettiin (ISP:ltä "tulee" vain yksi IP, jota kytkin ei osaa jakaa muille laitteille).
    Oma systeemi saman kaltaisessa tilassa on seuraava:
    - USG (reititin) ja kytkin (switch) sähkökaapissa
    - AP (wlan-tukiasema) sitten keskeisessä huoneessa

Edit. Yliviivasin hölmöilyni.

Viimeksi muokattu: 21.01.2019
  24. Stanley H. Tweedle

Stanley H. Tweedle

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kuluttajaliittymissä on yleensä 5 kpl julkisia IP-osoitteita, joten yhtä moni laite pääsee nettiin pelkän kytkimen takaa. Eli op:n kysymykseen vastaten onnistuu kyllä niinkin. Kaikkia laitteita ei kannata kytkeä julkisella osoitteella nettiin.

Toki tuo kuvailemasi systeemi on optimi.

25. keskiverto

keskiverto

Rekisteröitynyt:
    21.01.2017
    Ei. "Olisi kiva saada tukiasema ..." Reititin kuuluu kaappiin. Eikös olekin "kätevää", kun tukiasema ja reititin ovat samassa laitteessa? :grumpy:

Hanki tukiasema, jonka laitat kivaan paikkaan.

Onhan toki "vaihtoehto":
    Otetaan hallinoitava kytkin kaappiin.
    Luodaan siihen kaksi VLAN-verkkoa: ulkopuoli ja sisäverkko.
    Yhteen huoneeseen molemmat VLAN:it samaa piuhaa tägättyinä.
    Piuhan toiseen päähän reititin, joka tukee VLAN:ja.

Ulkoa tuleva liikenne saa siis kytkimeltä "ulko"-tägin ja jatkaa kytkimeen.
    Reititin reitittää ja lähettää kotiverkkoliikenteen samaa piuhaa "koti"-tägillä
    takaisin kytkimeen, jonka muista porteista kotiliikenne jatkaa muihin huoneisiin.

Sanomattakin lienee selvää, että nykyinen reititin ei tähän kelpaa.

Osta siis tukiasema
    tai
    siirrä nykyinen "reititin" tukiasemaksi ja osta uusi reititin.

26. Pseudo

Pseudo

Rekisteröitynyt:
    16.01.2019
    Jaa, mä en edes tiennyt että reititin ja tukiasema on eri asia.:shy: Kaupasta aikoinaan ostettu reititin ja sen kun löi johtoon kiinni niin sai wifin taivaalle.

Onko ehdotuksia halvasta reitittimestä jonka pistäisin kaappiin ja siirtäisin tukiasemani muualle.