Kotitekoinen kebab

Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 287
Menee heti testiin kunhan tuota löytyy kaupasta. Tein joskus suurleuan kanapekonipötkön ja siitä ainakin tuli hyvää.
Käärisin folioon mutta jättäisin pekonin pois. Uuni 100 asteeseen ja pois kun liha on 80 asteessa. Eli normityyliin voisi toimia koska tuo näytti hyvin tiiviiltä.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 287
Oletteko noita kebaaseja pakastaneet kokonaisina vai jäähtyneestä valmiiksi siivutettuina? Entäpä lämmitys. Uuniin vai pannulle voin kera?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Oletteko noita kebaaseja pakastaneet kokonaisina vai jäähtyneestä valmiiksi siivutettuina? Entäpä lämmitys. Uuniin vai pannulle voin kera?
Valmiiksi siivutettuina minigrip annospusseihin pakattuna, niin on helppo ottaa aina annoksen verran. Uunissa, paistinpannulla, tai ihan vain sellaisenaan ruoan sekaan olen laittanut.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 287
Kävin parit cittarit läpi tuloksetta etsiessäni snellmannin kebabjauhelihapötköä. Eipä tosin näkynyt heidän hampurilaisjauhelihapötköäkään enää valikoimissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 124
Ei ole joo näkynyt Snelmannin kebua. Sittari ja äässi koluttu laihoin tuloksin. Mielenkiintoista olisi kyllä päästä maistelemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 124
Laitoin palautteella pyynnön ottaisivatko tuota Snellun kebua valikoimiin. Vastasivat, että otetaan ja tuotetta löytyy ensi viikon alkupuolella.
Hyvää palvelua tarjoaa Citymarket Koivukylä, Vantaa.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
189
Löytyi vanha kuva mättömestarin (hieman muunneltu) ohjeella tehty kebu. Tärkeintä on jauhelihan vaivaaminen kiinteäksi, että kebab onnistuu eikä tule mureketta. Melkein tarvitsee kunnon yleiskoneen siihen hommaan.
Kebu.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Olikos joku kokeillut täällä sitä esim Prismasta löytyvää raakaa kebabliha"tankoa"? Sellainen tankomakkaran muotoinen paketti? Onko mistään kotoisin? Ostin moisen uteliaisuuttani ja ajattelin että tuleeko siitä niin sanotusti edes "lasta tai paskaa"? :D Ja onko vinkkejä valmistukseen jos eroaa paras ohje eroaakin paketin kyljen ohjeistuksesta.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Jos kerta ostit sen jo itse, niin laita testiin ja raportoi sitten mitä tuli.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Olikos joku kokeillut täällä sitä esim Prismasta löytyvää raakaa kebabliha"tankoa"? Sellainen tankomakkaran muotoinen paketti? Onko mistään kotoisin? Ostin moisen uteliaisuuttani ja ajattelin että tuleeko siitä niin sanotusti edes "lasta tai paskaa"? :D Ja onko vinkkejä valmistukseen jos eroaa paras ohje eroaakin paketin kyljen ohjeistuksesta.
Varmaan siis Snellmannin pötkö?

Edellisellä (ja tällä) sivulla on jo juttua siitä ja jonkun Youtube arvostelu.
Kotitekoinen kebab
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Kiitos, no niinpäs olikin! En tosiaan vielä ole ehtinyt kokeilla kun on viimeisen viikon aikana yöunistakin joutunut tinkimään kun kiirusta pidellyt.. Mutta jos säkä käy niin tänään saa tuupata tuon kikkareen uuniin. Siinä ei häävejä valmistusohjeita ollut mutta ehkä tuollaista 100'C kunnes sisälämpä 80'C voisi kokeilla jos tuo on joku ns. vakkari.

Ps. Ja siis juurikin tuo Snellmannin pötkylä kyseessä
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 342
Vaimokkeen tekemä seitan, siivutettuna ketabin tapaan, on todella hyvää. Voittaa keskiverto kebulan kebut.
Sitä sitten pitan väliin lisukkeiden kera niin avot :drool:
Voitko lykätä ruokakeskusteluun reseptin tosta seitanista?
Laitetaanpa tänne, kun ei taida sen parempaakaan lankaa tälle olla eikä viittis tän takia uutta tehdä.
Toivotaan ettei mene jengillä kebab väärään kurkkuun kun on vege-resepti. :D

¦ neljälle hengelle ¦1 tunti ¦ helppo ¦ vegaaninen, kananmunaton, maidoton ¦

Ainekset:
Seitanmassa:
3 dl gluteenijauhoja
1 dl gram -eli kikhernejauhoja
0,5 dl soijajauhoja (edit. tähän käytetty kikhernejauhoja)
1 tl suolaa
1 tl mustapippuria
1 tl paprikajauhetta
0,5 tl chilijauhetta
1,25 dl vettä
1 rkl öljyä
2 rkl soijakastiketta
2 rkl ketsuppia
Mausteliemi:
2 l vettä
2 rkl balsamicoviinietikkaa
2 rkl soijakastiketta
2 rkl siirappia
2 rkl kasvisliemijauhetta
Marinadi:
1,25 dl maustelientä
1 kpl valkosipulinkynsi
2 rkl ketsuppia
1 tl suolaa
1,5 tl paprikajauhetta
1 tl mustapippuria
0,5 tl chilijauhetta
Valmista näin:
  1. Sekoita seitan-taikinan kuivataineet keskenään. Sekoita toisessa kulhossa vesi, öljy, ketsuppi ja soijakastike. Kaada nestettä jauhojen joukkoon kokoajan samalla sekoittaen.
  2. Vaivaa seitan-massaa vähintään 5 minuutin ajan. Mittaa kattilaan kaikki mausteliemen ainekset ja kuumenna kiehuvaksi. Mausteliemen kuumentuessa muotoile seitanista tanko.
  3. Upota tanko kiehuvaan mausteliemeen ja anna kiehua 15 minuutin ajan. Säästä 1,25 dl maustelientä marinadiin.
  4. Kääri seitan kaksikerroksiseen folioon ja kypsennä uunissa 175 – asteessa 35 minuuttia. Nosta sitten lämpötila 200 – asteeseen.
  5. Kun uuni on 200 – asteessa, paista vielä 5 minuuttia. Anna seitanin jäähtyä.
  6. Valmista marinadi, sekoittamalla kaikki ainekset keskenään. Leikkaa terävällä veitsellä jäähtyneestä seitantangosta siivuja.
  7. Nosta siivut marinadiin ja anna maustua vähintään puoli tuntia, jos mahdollista niin mielellään parisen tuntia.
  8. Kuumenna uuni 225 – asteeseen. Kuumenna uunissa 5 minuutin ajan.
  9. Tarjoa herkullisen vihersalaatin ja valkosipulihummuksen kanssa.
Edit. Me suositaan kotitekoista pitaa (pannulla paistettuna/kypsennettynä).
Ja siivut lämmitetään paistinpannulla bbq-glareeraussoosilla ennen syömistä. Voi myös pakastaa.
Vöner – vegaaninen kebab – kokkaavaisi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 287
Kiitos, no niinpäs olikin! En tosiaan vielä ole ehtinyt kokeilla kun on viimeisen viikon aikana yöunistakin joutunut tinkimään kun kiirusta pidellyt.. Mutta jos säkä käy niin tänään saa tuupata tuon kikkareen uuniin. Siinä ei häävejä valmistusohjeita ollut mutta ehkä tuollaista 100'C kunnes sisälämpä 80'C voisi kokeilla jos tuo on joku ns. vakkari.

Ps. Ja siis juurikin tuo Snellmannin pötkylä kyseessä
No miten kävi?
 
Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
287
Tutkin tuon Snellmanin jauhelihan. Samoja mausteita kuin täälläkin. Normijauheliha toimii kun katsoo että on rasvaa, pitää lihan kiinteänä. Snellmanin lihassa 17% joten samaa löytyy irtotavaranakin. Mausteet maksaa n. 8e jos mitään ei ole hyllyssä ja niistä tekee moneen kertaan tuon kebabin ja muutakin.

Mutta ymmärrän kyllä tuon idean, ei tarvitse muuta kuin laittaa folioon ja uuniin. Ehkä se jollekin sopii kun sitä vaan kaupoista alkaa löytymään.
Parasta tossa on ettei tarvi vatkata jauhelihaa itse. Yhteen väliin innostuin tekeen näitä kebab-pötköjä naudan- ja lampaanjauhelihasta, mutta hommalle tuli stoppi kun kahdesta vatkaimesta lähti toimintasavut.

Suosittelen tosiaan ainoastaan yleiskoneen käyttöä tähän. Mulle tuo ei oikein ollut vaihtoehto kun tarvisin muuten yleiskonetta niin aniharvoin ja säilytystila kortilla, joten pötköä tänne.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 287
Parasta tossa on ettei tarvi vatkata jauhelihaa itse. Yhteen väliin innostuin tekeen näitä kebab-pötköjä naudan- ja lampaanjauhelihasta, mutta hommalle tuli stoppi kun kahdesta vatkaimesta lähti toimintasavut.

Suosittelen tosiaan ainoastaan yleiskoneen käyttöä tähän. Mulle tuo ei oikein ollut vaihtoehto kun tarvisin muuten yleiskonetta niin aniharvoin ja säilytystila kortilla, joten pötköä tänne.
Juurikin näin. Siinä palaa jo heikommat sauvasekottimet kun pitää vaikka sen 20 minsaa surauttaa.

Taas siis yksi hyvä syys kaivaa se paska sieltä kaapin perukoilta pölyyntymästä kun voi kerta viiteen vuoteen tehdä kebabia. Itselläni tosin edellisestä kebabista on se kohta 15 vuotta.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
282
kebab2.jpg kebab3.jpg
Kotitekoinen kanakebab.

Tehty niin että broilerin kokolihaa marinoitiin yön yli, kasattiin niistä varras, esipaistettiin uunissa, siivutettiin ja paistettiin lastut kypsiksi uunipellillä uunin yläosassa. Varrasta paistettu 4 tuntia 110 °C ja lastuja 10 minuuttia 225 °C, jos uunin termostaattiin on yhtään luottamista.

Marinadi 1,2 kilolle broileria

2,5 dl vettä
18 g suolaa
6 g mustapippuria
1 tl juustokuminaa
1 tl kurkumaa
1 tl chilijauhetta
6 g Xtra leivinjauhetta (sisältää fosfaattia joka auttaa pitämään vartaan kasassa)
1,2 g ruokasoodaa
12 g maissitärkkelystä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Kyllä minä tätä ihan hyvällä omalla tunnolla voin kebabiksi kutsua. Toki joitakin ilmakuplia oli jäänyt, koska käsin vaivaamalla on massasta aika hankala saada täysin sileää. Juustohöylällä sai siivutettua ihan hyvin ja pysyy kasassa. Mättömestarin tomaattikastikkeen tein äsken ja pussittelin kebabit annospusseihin ja kastikkeet omiin pikku pusseihin. Helppo ottaa sitten pakkasesta annos kerrallaan. 11 annosta tuli.

20200112_142701.jpg
20200112_142709.jpg
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Mikäs tuossa on muuten se keino oikeasti saada pötkylästästä kiinteä, eikä murekemainen. Vaikka ite vaivaan koneella ja tulee ihan tahnaa, niin usein tuppaa olemaan mureketta. No ei nyt mureketta, mutta höylällä leikatessa murtuu.
Onko ongelma pötkylälle käärimisvaiheessa? Miten se kuuluu oikeaoppisesti tehdä?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Mikäs tuossa on muuten se keino oikeasti saada pötkylästästä kiinteä, eikä murekemainen. Vaikka ite vaivaan koneella ja tulee ihan tahnaa, niin usein tuppaa olemaan mureketta. No ei nyt mureketta, mutta höylällä leikatessa murtuu.
Onko ongelma pötkylälle käärimisvaiheessa? Miten se kuuluu oikeaoppisesti tehdä?
Itse käärin pötkön ensin kelmun avulla tiiviiksi, poistan kelmun ja kääriin vahvaan folioon tiukaksi paketiksi. Riittävän iso folio, että tulee ainakin 5cm yli päistä, niin niitä pyörittämällä (kuten karkkipaperi) paketti tiivistyy.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Itse käärin pötkön ensin kelmun avulla tiiviiksi, poistan kelmun ja kääriin vahvaan folioon tiukaksi paketiksi. Riittävän iso folio, että tulee ainakin 5cm yli päistä, niin niitä pyörittämällä (kuten karkkipaperi) paketti tiivistyy.
Olen käyttänyt juurikin vain foliota ”karkkipaperi” systeemillä. Mutta ei mun mielestä pelkällä sillä saa tarpeeksi. Pitäisi varmaan koittaa kelmulla, tai jos muita hyviä vinkkejä tulee.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Mikäs tuossa on muuten se keino oikeasti saada pötkylästästä kiinteä, eikä murekemainen. Vaikka ite vaivaan koneella ja tulee ihan tahnaa, niin usein tuppaa olemaan mureketta. No ei nyt mureketta, mutta höylällä leikatessa murtuu.
Onko ongelma pötkylälle käärimisvaiheessa? Miten se kuuluu oikeaoppisesti tehdä?
En ole ekspertti, mutta sen ohjeen mukaan jota itse käytin sanottiin että foliorullan pitää olla erittäin tiukka. Sen saa tarpeeksi tiukaksi voimalla käsin pyörittämällä, en muista että siinä vaiheessa olisi ollut ongelmia.

Btw, tuo apek:n kebab ei ole mureketta nähnytkään. Leikkaantuu juustohöylällä ja onnistuneelta kebabilta näyttää muutenkin.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 287
Luulisi saavan tinaskaan muotoon junttaamalla sen lihan vaikka pringlesspurkkiin tai vastaavaan hylsyyn?
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
kunhan se massa on "liisteriä" niin se tiukennus paketille onnistuu ihan foliolla. itse vaivaan koko massan aina taikinakoneella sileäksi tahnaksi.
ostaa vielä sitä tiukempaa foliota (olikohan vahvempi tms.) niin sillä vaan rullaamalla ja pakettia tiukkaamalla pötköksi, lopuksi päät kiinni. ;)
laitoin muuten viikko sitten kebuun 1/3 osaa hirvenpaistia jonka jauhoin lihamyllyllä sekaan. suosittelen kokeilemaan.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
kunhan se massa on "liisteriä" niin se tiukennus paketille onnistuu ihan foliolla. itse vaivaan koko massan aina taikinakoneella sileäksi tahnaksi.
ostaa vielä sitä tiukempaa foliota (olikohan vahvempi tms.) niin sillä vaan rullaamalla ja pakettia tiukkaamalla pötköksi, lopuksi päät kiinni. ;)
laitoin muuten viikko sitten kebuun 1/3 osaa hirvenpaistia jonka jauhoin lihamyllyllä sekaan. suosittelen kokeilemaan.
Useimmissa ohjeissa neuvotaan juuri vaivaamaan sitä melko kauan (30 min) että siitä tulee tahnaa, joka on helpompi saada tuollaiseksi pötköksi jossa ei ole ilmakuplia nimeksikään.
Hyvä vinkki tuo hirvenpaisti, mutta tavan tallaajalle on sen hintaista kampetta että en itse ainakaan lähtisi sitä tuhlaamaan kebappiin. Joka yleensä maustetaan niin vahvasti että itse liha ei oikeastaan maistu.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
kunhan se massa on "liisteriä" niin se tiukennus paketille onnistuu ihan foliolla. itse vaivaan koko massan aina taikinakoneella sileäksi tahnaksi.
ostaa vielä sitä tiukempaa foliota (olikohan vahvempi tms.) niin sillä vaan rullaamalla ja pakettia tiukkaamalla pötköksi, lopuksi päät kiinni. ;)
laitoin muuten viikko sitten kebuun 1/3 osaa hirvenpaistia jonka jauhoin lihamyllyllä sekaan. suosittelen kokeilemaan.
Juu koneella olen itsekin tehnyt ja viimeksikin oli aivan tahnaa, mutta ei siitä niin kiinteää lähellekään tullut kuin halusin. Ei siis todellakaan mitään mureketta, mutta en mä juustohöylällä siitä saanut kuin 1-2 lastua jonka jälkeen lähti murtumaan jostain. Ja kyllä sen syödessäkin huomaa, että liian karkeaksi jää.

Täytyy jatkossa vaan koittaa vaikka tuota aikaisempaa kelmu vinkkiä.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 287
Juu koneella olen itsekin tehnyt ja viimeksikin oli aivan tahnaa, mutta ei siitä niin kiinteää lähellekään tullut kuin halusin. Ei siis todellakaan mitään mureketta, mutta en mä juustohöylällä siitä saanut kuin 1-2 lastua jonka jälkeen lähti murtumaan jostain. Ja kyllä sen syödessäkin huomaa, että liian karkeaksi jää.

Täytyy jatkossa vaan koittaa vaikka tuota aikaisempaa kelmu vinkkiä.
Veistelitkö tuoreeltaan vai vasta vetäydyttyä jääkaapissa seuraavana päivänä?
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Veistelitkö tuoreeltaan vai vasta vetäydyttyä jääkaapissa seuraavana päivänä?
Toista pötköä nälissäni noin tunnin jälkeen, toista vasta seuraavana päivänä. Mutta kyllä siitä rakenteesta jo näki, ettei ollut sileää, vaikka taikina oli aivan tahnaa. Eli paketoinnissa käynyt käpy.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 287
Toista pötköä nälissäni noin tunnin jälkeen, toista vasta seuraavana päivänä. Mutta kyllä siitä rakenteesta jo näki, ettei ollut sileää, vaikka taikina oli aivan tahnaa. Eli paketoinnissa käynyt käpy.
Voisit seuraavalla kerralla kokeilla tuota lihan paaluttamista pringlesspurkkiin tai vastaavaan hylsyyn ja tämän jälkeen halkaiset purkin ja kiedot folioon. Saisi teorialla vahvistusta :)
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Voisit seuraavalla kerralla kokeilla tuota lihan paaluttamista pringlesspurkkiin tai vastaavaan hylsyyn ja tämän jälkeen halkaiset purkin ja kiedot folioon. Saisi teorialla vahvistusta :)
Tää ei kyllä oo yhtään pöllömpi ajatus ja helppo toteuttaakin. Ainakin tulis oikeasti nätti pötkö.
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
@omenanraato ettei olis kuitenkin mennyt liian kuumalla uunilla kypsennyksen piikkiin. rakenne kuulostaa nimittäin tismalleen oikealta kypsennykseen asti.
mulla nykyään paistomittari niin ei tarvitse ihmetellä, ja tuosta hirvesta tosiaan kaveri on metsämies niin ostin "halvalla" köntin.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
@omenanraato ettei olis kuitenkin mennyt liian kuumalla uunilla kypsennyksen piikkiin. rakenne kuulostaa nimittäin tismalleen oikealta kypsennykseen asti.
mulla nykyään paistomittari niin ei tarvitse ihmetellä, ja tuosta hirvesta tosiaan kaveri on metsämies niin ostin "halvalla" köntin.
Voi kyllä sekin olla. Vaikka meidän uuni ei ole edes mitään 90-luvin koneita, vaan vajaa 10v vanha, niin tuo matalan lämmön valmistus on todella hankalaa. Nimittäin käytännössä minimi mihin lämmön voi asettaa on noin 115-120 astetta. Sitä pienemmällä siellä ei oikeastaan ole lämpöä laisinkaan. Nimittäin jos heittää vaikka 100:een nupin, niin siellä ei kypsy mikään edes kahdessa vuorokaudessa.

Nyt kun otit tämän puheeksi, niin tämä kyllä selittäisi tuon oikeasti aikalailla. Nimittäin tein aikanaan suht usein onnistunutta kebabbia, kunnes oli usean vuoden tauko. Ja silloin asuttiin muualla, joten on hellakin ollut eri.

Edit: silloin aikanaan tuli suht usein laitettua peuraa joukkoon, kun sitä sain monasti. Eli en ihmettele jos hirvi sopii myös!
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Noista lämpöasioista tuli mieleen sellainen seikka, että mitähän siitä tulisi, jos yrittäisi tehdä kebab-pötkön sousvidellä? Mahtaisiko onnistua ollenkaan sen takia, että osan rasvasta kai pitäisi tulla ulos?
Vai mitä tuumaatte?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Noista lämpöasioista tuli mieleen sellainen seikka, että mitähän siitä tulisi, jos yrittäisi tehdä kebab-pötkön sousvidellä? Mahtaisiko onnistua ollenkaan sen takia, että osan rasvasta kai pitäisi tulla ulos?
Vai mitä tuumaatte?
Oon tehnyt kahdesti hyvin tuloksin naudan 10% jauhelihasta(n. 3 h @ 63 asteessa)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Okei! Minkäpaksuinen pötkylä on ollut kyseessä? Onko jotain muita erityisiä huomioita, jota on hyvä tietää?
Tein 800g:sta jauhelihaa ehkä vajaan 10 cm paksun pötkön. Ei kait siinä mitään erikoista, samalla tavalla muotoilee/tiivistää foliolla tai kelmulla ennen vakuumia. Sous vide -ketjussa on muistaakseni muutkin tehnyt.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Tein 800g:sta jauhelihaa ehkä vajaan 10 cm paksun pötkön. Ei kait siinä mitään erikoista, samalla tavalla muotoilee/tiivistää foliolla tai kelmulla ennen vakuumia. Sous vide -ketjussa on muistaakseni muutkin tehnyt.
Tein tuollaisesta valmiista pötkylästä Sous videllä. Ihan ok tuli. Olisi varmaan pitänyt nähdä vähän enemmän vaivaa ja yrittää tiivistellä enemmän, mutta änkesin vain valmiin pötkylän vakuumiin ja uimaan. Hieman murenevainen tuli tuolla tavalla, mutta kyllä siitä juustohöylällä sain siivuja höylättyä suht mukavasti. Kyllähän niitä nesteitä tuollakin tavalla tekemällä irtoaa lihasta, kun joku sitä mietti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 294
Viestejä
4 196 977
Jäsenet
70 886
Uusin jäsen
aulaabe

Hinta.fi

Ylös Bottom