Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu
varmasti ovat "susikennoja" tms.
toki kotikäytössä tms voivat toimia hyvin kymmeniä vuosia mutta vain sen takia näin halpoja akkuja on olemassa kun akkujen tosiasiallisella tilaajalla on tiukat laatuvaatimukset ja jos litium ei olekkaan puhdasta tai akkujen tekoprosessissa on epäpuhtauksia niin tietenkin tiukka laadunvalvonta hylkää kaikki vähänkin epäilyttävät..
kiinalainen firma tietenkin haluaa tehdä voittoa joten se myy sitten b-luokan akut eteenpäin sellaisille joilla ei ole niin tiukat laatuvaatimukset jne ja tuo seuraavakin liike voi myydä sille saapuvasta c-luokan erästä ne heikoimmat taas eteenpäin seuraavalle d-luokan laatuiset kunnes kaikki on myyty skeidaa myöten.
täten ei tullut yhtään hävikkiä ja kaikki meni myyntiin :D
Näin. Ja vielä se, että b-luokan kennot ovat hyvinkin kotiakkuun toimivia. Purkuvirrat ova kovin pieniä verrattuna esimerkiksi sähköautokäyttöön verrattuna.
 
Miten tuollaista Victronin laturi/invertteri-comboa olisi helpoin ohjata, jos haluaisi pörssisähkön hintavaihteluja tasata? HA? Modbus tcp:n päällä?
Osaako Victron kuormittaa/tasata tehon liityntäpisteessä maksimiin? (Tällöin toki vaatii tehon/virran mittauksen liityntäpisteessä), vai pitääkö tuo "tehdä" HA:ssa?

Hinnan puolesta alkaisi olemaan mahdollinen hankinta n15KWh akusto ja siihen laturi/invertteri-combo. Ja vaikka jälkimmäisen hinta moninkertaistuu, niin ehkä kuitenkin kolmivaiheisena?
 
Onko kukaan selvittänyt miten vakuutusyhtiöt suhtautuu näihin kotiakkuihin?

Itseäni ainakin hirvittäisi talon sisälle asentaa jotain yli 10kWh akkupakettia kun tietää että jos tuollainen sattuu syttymään, niin sitä ei sitten sammuta millään.

Ulos ne onneksi suurin osa taitaa tulla.
 
Miten tuollaista Victronin laturi/invertteri-comboa olisi helpoin ohjata, jos haluaisi pörssisähkön hintavaihteluja tasata? HA? Modbus tcp:n päällä?
Osaako Victron kuormittaa/tasata tehon liityntäpisteessä maksimiin? (Tällöin toki vaatii tehon/virran mittauksen liityntäpisteessä), vai pitääkö tuo "tehdä" HA:ssa?

Hinnan puolesta alkaisi olemaan mahdollinen hankinta n15KWh akusto ja siihen laturi/invertteri-combo. Ja vaikka jälkimmäisen hinta moninkertaistuu, niin ehkä kuitenkin kolmivaiheisena?
Victron osaa itse hakea nordpool hinnat ja toimia sen mukaan. Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta googlaamalla "victron nordpool" pääsee asiassa eteenpäin.
Taitaa aikalailla kaikki invertterit ymmärtää virtamittarinpäälle, kun osaavat nollata oston.
 
Onko kukaan selvittänyt miten vakuutusyhtiöt suhtautuu näihin kotiakkuihin?
Itseäni ainakin hirvittäisi talon sisälle asentaa jotain yli 10kWh akkupakettia kun tietää että jos tuollainen sattuu syttymään, niin sitä ei sitten sammuta millään.
Ulos ne onneksi suurin osa taitaa tulla.
itse olen mukana paloviranomaistarkastuksissa joten sanoisin siltä mututuntumalta heti että kaikki itse tehty lioniakku jutut ovat sellaisia minkä avulla vakuutusyhtiö kieltäytyy heti maksamasta mitään korvauksia jos esim kämppä palaa alta veke.
itsekkin mieluummin laittaisin lioni akustot edes erilliseen autotalliin tms jos se on irti talosta ja vieläkin mieluummin jonnekkin kauas pois kaikesta (8m on minimi paloetäisyyksissä ainakin)

"paloturvallisin" säilö olisi iso parimetrinen kaivonrengas jossa sisällä vermikuliitti raetta johon akusto on haudattuna.
vermikuliitti on ainoa lioni paloon hyväksytty aine (tässä sammuttimessa se on nesteytetyssä muodossa)
huomatkaa että kokonainen "12kg" isompi sammutin riittää vain noin kännykän akun sammuttamiseen... yli 100ah akustoihin siis pitää oikeasti olla jo paloposti ulkona jne että pystyy edes hillitsemään sitä paloa tms (kaivonrenkaat ovat siitä juuri käteviä että siitä saa tehtyä vesialtaan missä sitten se akku on veden alla... vaikka litiumakku tuottaakin oman hapen palaessaan eli se ei sammu vedestä mutta vesi ainakin sitoo lämpöä ja palosta tulevia myrkkykaasuja.

 
Viimeksi muokattu:
Eikös noissa konteissa ollut kovempi kuukausimaksu? Ei taida olla järkeä verrattuna 100kwh akustoon?
Sinänsä luulisi, että jos isompi akusto höydyttää lähinnä Teravoimaa (Teravoiman kannalta edullinen asennuspaikka ja siksi isompi akku olisi heille parempi) niin voisivat "antaa" isomman akun pienemmän hinnalla.
 
Sinänsä luulisi, että jos isompi akusto höydyttää lähinnä Teravoimaa (Teravoiman kannalta edullinen asennuspaikka ja siksi isompi akku olisi heille parempi) niin voisivat "antaa" isomman akun pienemmän hinnalla.
Muistelen lukeneeni, että pienempää akkua asennetaan kerrostaloon, ja isompaa omakotitaloon. Asiakkaalle sähkön hinta on molemmissa sama oli kumpi tahansa. Aurinkosähköäkin saa ladata rajattomasti varastoon, siinäkään ei akun koko ole rajana.
 
Muistelen lukeneeni, että pienempää akkua asennetaan kerrostaloon, ja isompaa omakotitaloon. Asiakkaalle sähkön hinta on molemmissa sama oli kumpi tahansa. Aurinkosähköäkin saa ladata rajattomasti varastoon, siinäkään ei akun koko ole rajana.
Niin kuukausimaksustahan tässä puhuttiin ja keskustelu lähti viestistä, jossa ymmärsin että Teravoiman kartoittajan kanssa olisi pohdittu, olisiko normaalisti omakotitaloon asennettavaa akkua järeämpi kontti hyvä vaihtoehto. Saattaa toki olla että ymmärsin viestin väärin.
 
itse olen mukana paloviranomaistarkastuksissa joten sanoisin siltä mututuntumalta heti että kaikki itse tehty lioniakku jutut ovat sellaisia minkä avulla vakuutusyhtiö kieltäytyy heti maksamasta mitään korvauksia jos esim kämppä palaa alta veke.
itsekkin mieluummin laittaisin lioni akustot edes erilliseen autotalliin tms jos se on irti talosta ja vieläkin mieluummin jonnekkin kauas pois kaikesta (8m on minimi paloetäisyyksissä ainakin)

"paloturvallisin" säilö olisi iso parimetrinen kaivonrengas jossa sisällä vermikuliitti raetta johon akusto on haudattuna.
vermikuliitti on ainoa lioni paloon hyväksytty aine (tässä sammuttimessa se on nesteytetyssä muodossa)
huomatkaa että kokonainen "12kg" isompi sammutin riittää vain noin kännykän akun sammuttamiseen... yli 100ah akustoihin siis pitää oikeasti olla jo paloposti ulkona jne että pystyy edes hillitsemään sitä paloa tms (kaivonrenkaat ovat siitä juuri käteviä että siitä saa tehtyä vesialtaan missä sitten se akku on veden alla... vaikka litiumakku tuottaakin oman hapen palaessaan eli se ei sammu vedestä mutta vesi ainakin sitoo lämpöä ja palosta tulevia myrkkykaasuja.


Hyvä huomio.
Mitenköhän paloturvallisuus (sammutus/jäähdytys) on kaupallisissa ratkaisuissa huomioitu?
Varmaan DIY-ratkaisuissa kannattanee keskittyä kennojen väliseen "palokatkoon"? Riittäisikö useampi kipsilevy hommaan? Kipsilevyt ainakin kestäisivät helposti kennojen turpoamispaineen...
 
Hyvä huomio.
Mitenköhän paloturvallisuus (sammutus/jäähdytys) on kaupallisissa ratkaisuissa huomioitu?
yllättävää kyllä niin ei oikein mitenkään muutenkuin siten että akustojen latauspaikkojen viereen on asennettu vermikuliitti paloposteja ja ko paikoissa on sprinkleri järjestelmä (pelkkää vettä) ja katossa savunpoistoluukut.
(ja siis selvennyksenä puhun omista havainnostani. varsinaisia akkuvoimaloita en ole nähnyt vaan ainoastaan sellaisia pisteitä missä on esim trukkien lifepo4 akkuja 500-700ah edestä latauksessa kerrallaan)

Varmaan DIY-ratkaisuissa kannattanee keskittyä kennojen väliseen "palokatkoon"? Riittäisikö useampi kipsilevy hommaan? Kipsilevyt ainakin kestäisivät helposti kennojen turpoamispaineen...
jos minä saisin päättää niin yksittäinen 100ah akusto aina yhteen betonirengas "koteloon" ja niiden välille vaan perus sähköjohdotus sulakkeilla.
ei lioni paloa kipsilevy hidasta ollenkaan vain vermikuliitti toimii.
käytännössä lienee helpompi laittaa tuollaiseen betonirengas monttuun vaan ne kaikki akut samaan läjään ja vermikuliittia alle ja päälle ja jokapuolelle.
samalla vermikuliitti hautaus akulle toimii sopivasti loistavana lämpöeristeenä (kunhan pysyy kuivana) niin eipä se akusto pääse myöskään jäätymään siellä vermikuliitti haudassaan :D
 
Viimeksi muokattu:
yllättävää kyllä niin ei oikein mitenkään muutenkuin siten että akustojen latauspaikkojen viereen on asennettu vermikuliitti paloposteja ja ko paikoissa on sprinkleri järjestelmä (pelkkää vettä) ja katossa savunpoistoluukut.
(ja siis selvennyksenä puhun omista havainnostani. varsinaisia akkuvoimaloita en ole nähnyt vaan ainoastaan sellaisia pisteitä missä on esim trukkien lifepo4 akkuja 500-700ah edestä latauksessa kerrallaan)


jos minä saisin päättää niin yksittäinen 100ah akusto aina yhteen betonirengas "koteloon" ja niiden välille vaan perus sähköjohdotus sulakkeilla.
ei lioni paloa kipsilevy hidasta ollenkaan vain vermikuliitti toimii.
käytännössä lienee helpompi laittaa tuollaiseen betonirengas monttuun vaan ne kaikki akut samaan läjään ja vermikuliittia alle ja päälle ja jokapuolelle.
samalla vermikuliitti hautaus akulle toimii sopivasti loistavana lämpöeristeenä (kunhan pysyy kuivana) niin eipä se akusto pääse myöskään jäätymään siellä vermikuliitti haudassaan :D

Nykyään lähes poikkeuksetta puhutaan LiFePO4 akuista joiden paloturvallisuus on ihan eri luokkaa, jotta ei tarvitse enää sen aiheen osalta olla niin huolissaan tai ampua yli suojauksien suhteen.



Tossa vielä lioni vertailun vuoksi:

 
Off grid garage youtubessa esittelee erilaisia akkukoteloita. Gobelilla ja EELillä on ainakin hyvät nettisivut joilta ostaa kennoja sekä tee-se-itse koteloita joissa tulee kaikki tarvittavat mukana. Lähettävät EU varastoilta. Yixiang boksi on kaikkein eniten valmiiksi kasattu mutta en tiedä saako EUsta. Kennot ehkä ostaisin (ja ostankin) silti nkonilta, tuleepahan varmasti laatua.

Akkuboksin ulkopuolelle (tai sisään) kannattaa asentaa erillinen kunnon sulake, Class T luokituksella.

Tähän päälle Huawei R4850G2 virtalähde/laturi ESP32 kautta väyläohjattuna, Hoymilesin mikro ja HA automaatio niin saadaan reilun parintonnin vajaa 16kWh AC coupled akkusetuppi jonka saa tekemään vaikka mitä. Vaihtoehto on toki hybridi-invertteri jos sellainen sattuu löytymään.

Nyt on sormi aika lailla liipaisimella. Näiden tyypillinen kapasiteetti on vähän reilu 300Ah. Laturin jo ostinkin, systeemin paikka on päätetty ja tänään vedin MMJtä katkokytkimelle.
Olisikohan tamä järkevä / toimiva hybridi-invertteri?
12KW Three Phase Inverter with Dual MPPT – PowMr
 
Sinänsä luulisi, että jos isompi akusto höydyttää lähinnä Teravoimaa (Teravoiman kannalta edullinen asennuspaikka ja siksi isompi akku olisi heille parempi) niin voisivat "antaa" isomman akun pienemmän hinnalla.
Missasin nämä kysymykset. Tosiaan itse 200kWh olisi riittänyt mutta TV ehdotti isompaa. Selviää asia vasta myöhemmin mutta käsitin kans että jos heidän intressi tähän kulutuspisteeseen asentaa isompi järjestelmä niin minulle siitä ei koidu kuluja vaan päinvastoin voi olla edullisempi tai saada esim paneeliston hyvitykseksi tms. Aika paljon avoimia asioita siis.
 
Miten tuollaista Victronin laturi/invertteri-comboa olisi helpoin ohjata, jos haluaisi pörssisähkön hintavaihteluja tasata? HA? Modbus tcp:n päällä?
Osaako Victron kuormittaa/tasata tehon liityntäpisteessä maksimiin? (Tällöin toki vaatii tehon/virran mittauksen liityntäpisteessä), vai pitääkö tuo "tehdä" HA:ssa?

Hinnan puolesta alkaisi olemaan mahdollinen hankinta n15KWh akusto ja siihen laturi/invertteri-combo. Ja vaikka jälkimmäisen hinta moninkertaistuu, niin ehkä kuitenkin kolmivaiheisena?
Varitz jo tuosta DESS ominaisuudesta mainitsi eli osaa hakea hinnat itse mutta sopii vasta vain tiettyihin käyttötapauksiin ja itsellä ei toimi riittävän hyvin. Simppelein on aktivoida Venus OS Large asennus jolloin NodeRED asentuu itsestään ja valmiina kommunikointi victronin kanssa. Tähän NR löytyy sit norpool lisäosia sekä voi kopsata valmiita ohjelmia tai kehittää oma toimintalogiikka. Tämä on oman kokemuksen perusteella markkinoilla olevista ylivoimaisesti joustavin ratkaisu mutta ei tokikaan ihan helpoin.

Suosittelen että ajaa NR tuolla GX laitteella, joka on aina varmasti päällä koska ottaa sähkönsä akustosta. Tämä lisää käyttövarmuutta eli vaikka kaikki talon sähkö ja datajärjestelmät olisi pois pelistä niin victronin järjestelmä muistaa edelliset hinnat ja kykenee toimimaan katkoksen ajan. Jopa vaihtosuuntaajien vikaannuttua pystyy lukemaan akuston, mittauksien sekä toki vikatiedot väylästä.

Ylätason järjestelmäohjauksen voi toki hoitaa millä vain muullakin kuten Home Assistantilla mistä pääsee suoraan victroniin modbus ethernetin tai MQTT:n avulla. Itsellä hybridimalli eli ajan NR vaihtosuuntaajien ohjaukset ja ne toimivat itsenäisesti esim kun salama rikkoi netin ja kytkimen yms. Sitten HA käytän käyttöliittymänä ja muutan NR parametrejä sekä toki kerään statistiikkaa jos vaikka victronin VRM-portaali ei olisi käytössä.

Ja kysymykseen liittymäpisteen tehonsäädöstä niin nämä ovat ihan vakio ESS toimintoja. Eli voit kulloinkin asettaa liityntäpisteen tehopisteen. Esim itsellä säädetty -30W kun kalliit tunnit oletuksena ja lataustunteina vaihdan toimintatilaksi ajastetun latauksen jolloin lataa asetetulla teholla. Esim huomenna kun hinta 50snt paikkeilla taas ylittyy asettamani myyntiraja ja puskee teholla X (nyt 12kW) energiaa verkkoon.

Kaikissa tilanteissa kunnioittaa asetettuja verkon tehorajoja eli nämä turva-asetukset pätevät vaikka mitä hölmöilisi mikä tekee sulakkeiden polttamisen mahdottomaksi. Jos haluat hifistellä niin valitse mittaus missä riittävän nopea mittaustaajuus/intervalli. Jos hidas mittaus niin toki lyö hetken yli mutta PID säätö huolehtii että keskiarvo pysyy asetetussa tehopisteessä. Sulakkeet ei pala hitaimmillakaan mittareilla jos arvot asetettu järkevästi. NR on helppo antaa signaaleja muille toimilaitteille jos taloudessa muita isoja kuluttajia mitä invertterisi teho ei riitä kumoamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan laskeskellut mitä nykyään maksaa joku 10kWh valmisakku vs jos itse rakentaa? Esim. Even 280-320Ah kennothan ovat yllättävän halpoja.
 
Tuota nois, täällä joku jossain (onpa epätarkkaa minulta) kertoi että olisko SunGrow hybridi inverttereistä. Samalla kehuttiin, että kyseiset mallit vaihtavat nopeammin katkenneelta verkkovirralta akuston varavirralle, kuin Fronius hybridit. Joistain 10 ja 12 kW malleista oli kyse. Osaisko joku näppärä opastaa oikeaan suuntaan että se keskustelu löytyis. Siinä oli samalla mainittu että olisi Teslan akusto käytössä.

Miksi tämä kiinnostaa; koska olis tarpeen modbus RS485 ohjata tuota omaa IVLP:tä, ja muistelen, että autojen akkujen ohjaus tartteis juurikin väyläohjauksia - can tai muuta tapaa. Kyseisen IVLP:n modbus manuaali löytyikin jo Internetistä. Olis fiksua minulta perehtyä näihin ja katsoa mitä kaikkea tässä vaatisi (raudan puolesta), jos itse akuttaisi mökkinsä.

Se mikä on motiivina, olisi jotta laskisi hintaa Carunan verkosta irtoamiselle genuineen päivineen. Siinä on syytä olla pari akkua käytössä ja genuja pari tai yks per vaihe.. vikasietoosuuden tulokulmasta ajateltuna. Vuosittain menee noin 1600€ Carunalle. Toki osa on sähköveroa.. Tuo tekee siis 5 vuodessa 8000€ ja vaikea nähdä, että se tulisi alaspäin se summa. Caruna korottelee tämän tästä hintojaan. Vaikka itse saisi kulutusta alaspäin lisäeristämällä, näkisin, että siltikin tässä olis syytä arvioida kokonaisuutta uudelleen.

Olen kuusi aihepiiriin sopivaa keskustelua kolunnut läpi, eikä tartu etsivän silmään tämä juttu jota muistelen. Googlella hakenut myös tätä site:bbs.io-tech.fi tarkenteella, mutta ei tärppää. Siksi tässä pyydän jeesiä. Toki jos tiedossa muita soveltuvia laitteita, niistäkin tietoa mielelläni luen.

edit: löysin sen keskustelun. Sehän olikin aivan muualla kuin täällä :D


- Froniuksen — kestää 30sek heittää varavirralle.
- maksimi purkuvirta akusta on 22A.
— Esim. sungrow sh10rt 10ms vaihto varavirralle
- 10kw purku myös 350v akusta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli tänne Teravoiman lisätietojen kysely sähköposti. Sormet ristissä odotellaan. Ilmoittelin, että vielä olis katolla tilaa paneeleillekkin kun hinta niin halpa 0,35c/kWp asennettuna :drool:

No ei parane nuolasta ennenkuin tipahtaa.


Noin muuten aihetta liipaten porukoilla kävi näiden: Älykkäät energiaratkaisut omakotitaloihin sekä yrityksiin myynti hessu. Lupaili vähän kuuta taivalita tuottojen suhteen. Hinta aivan jäätävä tyyliin 15k€ vähennysten jälkeen 15kWp akustosta. Sanoin, että pyytäkää nyt edes joku toinen ennenkuin otatte ja Älykäs akkujärjestelmä kotiin – tienaa passiivista tuloa - Kärki Kumppanit Oy ☀️ tuolta tuli toinen tarjous. Olisko ollut vähän alle 9k€ 15kWp akusta. Pidän silti kalliina, koska Suomestakin saa 15kWp akun 4k€:llä niin siinä saa reservimarkkinoilla olosta aika paljon tienata, että saa edes tuon cäpin kiinni...
 
Nyt tuli tänne Teravoiman lisätietojen kysely sähköposti. Sormet ristissä odotellaan. Ilmoittelin, että vielä olis katolla tilaa paneeleillekkin kun hinta niin halpa 0,35c/kWp asennettuna :drool:
Avaatko vähän? Siis muutamalla sentillä katto täyteen paneeleja?
 
Avaatko vähän? Siis muutamalla sentillä katto täyteen paneeleja?

Taisi elmolla vähän livetä noi mittayksiköt. Itsekin piti laskea, että 10 kWp paneelisetti, mitä se maksaisi, kun hinta on 35snt / Wp.
Jos oikein siirtelin pilkkuja, se olis 3500€.

Näemmä melko monella oli eilen tuo eka yhteydenotto. Joskus 2023 puolella ilmoittauduin itse tähän jonoon ja eilen tuli sama yhteydenotto.
 
Moro

Meillä kävi Seron nimisestä firmasta kauppiaita,kun ei sovi enempää paneeleita järkevästi niin kauppasivat jo olemassaolevaan Huawein 10 kWh:nnin akkusysteemiin 5 kWh:n lisäpatteria vaatimattomaan yli 7000 €:n hintaan asennettuna,siis asennukesessa ei tarvita mitään lisätarvikkeita kun kaikki tulee akun mukana joka irrallaan ostettuna maksaa n. 2500 € ja heidän hinta on kalliimpi kuin minun koko 10 kWh:n akkusysteemi johon kuuluu kaksi akkumodulia,säädinyksikkö ja smart meter sekä asennukset,kalliita ovat nämä ovelta ovelle kauppiaat,ovat kai Suomen suurin alan firma,voisivat vielä mainostaa että hinnat ovat sellaiset että tuntuu kummankin pussissa,hinnat pätevät kaikkiin ovelta ovelle firmoihin kauppaavat he sitten paneeleita,maalauksia tai putkiremontteja.
 
Joo siinä maksetaan 3000 euroa ostettavasta palvelusta + 40 euroa siitä että myyjä käy sinun ovella + 3960 euroa siitä että myyjä käy 99 sellaisella ovella, josta ei tule kauppoja.
 
Liityin Teravoiman listalle joskus loppukeväästä kun täältä panelien asennuksen jälkeen ketjun bongasin. Nyt kun lueskellut näistä yhteydenotoista ja kartoituksista niin harmitti etten aiemmin tuota huomannut. Toisaalta ehkä hyvä olla myöhemmässä aallossa niin on hiukan jengillä jo kokemuksia tästä kuviosta.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 865
Viestejä
4 412 037
Jäsenet
73 262
Uusin jäsen
Timo.P

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom