Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu

Tämä emo siis kyseessä :)
D_LED1/D_LED2 (Addressable LED Strip Headers)
The headers can be used to connect a standard 5050 addressable LED strip, with maximum power rating
of 5A (5V) and maximum number of 1000 LEDs

Eli 12 tommosta p12 argb tuuletinta voi laittaa yhteen liittimeen.
 
6 kpl Arcticin P14 PST tuulettimia ketjussa. Yksi niistä ei pyöri tasaisesti vaan välillä kiihdyttelee ja sitten taas hidastaa. Onkohan tuo yksilö vaan huono?
 
6 kpl Arcticin P14 PST tuulettimia ketjussa. Yksi niistä ei pyöri tasaisesti vaan välillä kiihdyttelee ja sitten taas hidastaa. Onkohan tuo yksilö vaan huono?

Maallikon arvaus: voisko olla sähkön puutetta? Jos siis virtaa otetaan yhdestä emon tuuletinpaikasta niin ehkä ampeerit nousee liian korkealle?

Jos on helppo irrottaa, niin voisi testata yksinään ja pareittain muiden kanssa. Sillä selvinnee onko viallinen yksilö.
 
6 kpl Arcticin P14 PST tuulettimia ketjussa. Yksi niistä ei pyöri tasaisesti vaan välillä kiihdyttelee ja sitten taas hidastaa. Onkohan tuo yksilö vaan huono?
Kannattaa tarkistaa että tuulettimessa ja PST liittimessä on pinnit kunnolla paikallaa. Jos vaikka kontakti päsee työntymään taaksepäin liitintä yhdistäessä niin silloinhan se saattaa katkoa virtoja tai jos pwm katkeile aiheuttaa sekin kierrosten nousua ja laskua.
 
Onko standardi 4pin 5V PWM-tietokoneuulettimen PWM-ohjaussignaali sama, kuin 12V-versioissa? Ajattelin voisiko 12V PWM-tuuletinta käyttää täysin normaalisti ottamalla emon 5V PWM tuuletinliittimestä pelkän PWM-signaalin (ja kytkeä myös RPM-johdon) ja +-12V DC:n muualta ja pitäisikö lähtökoht. toimia täysin mukisematta?
 
Onko standardi 4pin 5V PWM-tietokoneuulettimen PWM-ohjaussignaali sama, kuin 12V-versioissa? Ajattelin voisiko 12V PWM-tuuletinta käyttää täysin normaalisti ottamalla emon 5V PWM tuuletinliittimestä pelkän PWM-signaalin (ja kytkeä myös RPM-johdon) ja +-12V DC:n muualta ja pitäisikö lähtökoht. toimia täysin mukisematta?
Noctua kertoo tekniikkapaperissaan (linkki paperiin tällä sivulla), että (heidän) 5V, 12V ja 24V tuulettimet käyttävät samaa 5 voltin PWM-ohjausta. En osaa suositella, miten tuulettimet kannattaa kytkeä.
 
Noctua kertoo tekniikkapaperissaan (linkki paperiin tällä sivulla), että (heidän) 5V, 12V ja 24V tuulettimet käyttävät samaa 5 voltin PWM-ohjausta. En osaa suositella, miten tuulettimet kannattaa kytkeä.

Jumalaut. Tämä oli mahtava uutinen. Nimittäin projektin alla on vaihtaa tästä alkuperäistuuletin:

Tuossa on sisällä 2 tuuletinta. Niistä käy lähinnä ainoastaan varsinainen G-Sync-moduulin tuuletin, joka on perinteinen 4pin 5V PWM aksiaalituuletin. Toinen sivummalla on samanlaisella 4pin-liittimellä oleva 12 VDC ei-PWM radiaalituuletin. Ongelmana on se, että koteloon mahtuu maks. ~18mm paksu tuuletin ja ohuet, alle 20mm paksut 5V PWM tuulettimet ovat vähän halvatun harvinaisia. Jos tuolla 5 V tuulettimen PWM-signaalilla voisi ohjata 12V Noctuaa, niin siinä tapauksessa voisin lähteä yrittämään Noctuan *ainoalla* slim-mallilla, eli NF-A12x15 PWM:llä, vaikka se onkin tarkoitukseen turhan leveä. Joku voisi heittää mikset vain vedä 12V-piuhaa monitorin sisään ja käytä ulkoisella on/off-kytkimellä tai anna tuulettimen pyöriä koko ajan, mutta kun nimen omaan haluan, että monitori ohjaa sen päällä oloa ja nopeutta tarpeen mukaan, eli automaattitoimisen asenna&unohda-ratkaisun.

Eli alustava ajatus: 5V PWM ohjaussignaali ja ehkä myös RPM-pinni monitorin emon tuuletinliittimestä ja aina päällä oleva 12 V linja vaikka ulkoisesta verkkovirtamuuntajasta muiden johtojen mukana monitorin takapaneelin kautta kotelon sisään. Sanokaa jos havaittavissa selkeitä esteitä?

edit: Jos kerran kaikki Noksut toimivat 5V PWM-ohjaussignaalilla, niin se varmaan autom.tarkoittaa, että kaikki muutkin standardit tietokonetuulettimet toimivan myös, huolimatta siitä onko käyttöjännite 5 vai 12V?
 
Viimeksi muokattu:
Jumalaut. Tämä oli mahtava uutinen. Nimittäin projektin alla on vaihtaa tästä alkuperäistuuletin:

Tuossa on sisällä 2 tuuletinta. Niistä käy lähinnä ainoastaan varsinainen G-Sync-moduulin tuuletin, joka on perinteinen 4pin 5V PWM aksiaalituuletin. Toinen sivummalla on samanlaisella 4pin-liittimellä oleva 12 VDC ei-PWM radiaalituuletin. Ongelmana on se, että koteloon mahtuu maks. ~18mm paksu tuuletin ja ohuet, alle 20mm paksut 5V PWM tuulettimet ovat vähän halvatun harvinaisia. Jos tuolla 5 V tuulettimen PWM-signaalilla voisi ohjata 12V Noctuaa, niin siinä tapauksessa voisin lähteä yrittämään Noctuan *ainoalla* slim-mallilla, eli NF-A12x15 PWM:llä, vaikka se onkin tarkoitukseen turhan leveä. Joku voisi heittää mikset vain vedä 12V-piuhaa monitorin sisään ja käytä ulkoisella on/off-kytkimellä tai anna tuulettimen pyöriä koko ajan, mutta kun nimen omaan haluan, että monitori ohjaa sen päällä oloa ja nopeutta tarpeen mukaan, eli automaattitoimisen asenna&unohda-ratkaisun.

Eli alustava ajatus: 5V PWM ohjaussignaali ja ehkä myös RPM-pinni monitorin emon tuuletinliittimestä ja aina päällä oleva 12 V linja vaikka ulkoisesta verkkovirtamuuntajasta muiden johtojen mukana monitorin takapaneelin kautta kotelon sisään. Sanokaa jos havaittavissa selkeitä esteitä?

edit: Jos kerran kaikki Noksut toimivat 5V PWM-ohjaussignaalilla, niin se varmaan autom.tarkoittaa, että kaikki muutkin standardit tietokonetuulettimet toimivan myös, huolimatta siitä onko käyttöjännite 5 vai 12V?
Jostain jäänyt muistikuva että pwm ohjauspuoli olisi vain alasveto ja ylösveto puhaltimessa jolloin pitäisi toimia.
Jos löytyy se standardi niin siellä pitäisi olla varmuus
 
Jumalaut. Tämä oli mahtava uutinen. Nimittäin projektin alla on vaihtaa tästä alkuperäistuuletin:

Tuossa on sisällä 2 tuuletinta. Niistä käy lähinnä ainoastaan varsinainen G-Sync-moduulin tuuletin, joka on perinteinen 4pin 5V PWM aksiaalituuletin. Toinen sivummalla on samanlaisella 4pin-liittimellä oleva 12 VDC ei-PWM radiaalituuletin. Ongelmana on se, että koteloon mahtuu maks. ~18mm paksu tuuletin ja ohuet, alle 20mm paksut 5V PWM tuulettimet ovat vähän halvatun harvinaisia. Jos tuolla 5 V tuulettimen PWM-signaalilla voisi ohjata 12V Noctuaa, niin siinä tapauksessa voisin lähteä yrittämään Noctuan *ainoalla* slim-mallilla, eli NF-A12x15 PWM:llä, vaikka se onkin tarkoitukseen turhan leveä. Joku voisi heittää mikset vain vedä 12V-piuhaa monitorin sisään ja käytä ulkoisella on/off-kytkimellä tai anna tuulettimen pyöriä koko ajan, mutta kun nimen omaan haluan, että monitori ohjaa sen päällä oloa ja nopeutta tarpeen mukaan, eli automaattitoimisen asenna&unohda-ratkaisun.

Eli alustava ajatus: 5V PWM ohjaussignaali ja ehkä myös RPM-pinni monitorin emon tuuletinliittimestä ja aina päällä oleva 12 V linja vaikka ulkoisesta verkkovirtamuuntajasta muiden johtojen mukana monitorin takapaneelin kautta kotelon sisään. Sanokaa jos havaittavissa selkeitä esteitä?

edit: Jos kerran kaikki Noksut toimivat 5V PWM-ohjaussignaalilla, niin se varmaan autom.tarkoittaa, että kaikki muutkin standardit tietokonetuulettimet toimivan myös, huolimatta siitä onko käyttöjännite 5 vai 12V?

En tajua miten missasin tämän, mutta NF-A12x15 ei todellakaan ole Noctuan ainoa slim-malli. Happens all the time.
 
Jostain jäänyt muistikuva että pwm ohjauspuoli olisi vain alasveto ja ylösveto puhaltimessa jolloin pitäisi toimia.
Jos löytyy se standardi niin siellä pitäisi olla varmuus

Mitä tuo alasveto ja ylösveto tarkoittaa? Lukiotasolla sähköteoria/-asiat hyvin hallussa, mutta tuo ei ihan aukea.
 
Mitä tuo alasveto ja ylösveto tarkoittaa? Lukiotasolla sähköteoria/-asiat hyvin hallussa, mutta tuo ei ihan aukea.

Ylösveto tarkoittaa tässä vain vastusta signaalin ja käyttöjännitteen välillä -> jos signaalijohdinta ei ole kytketty ollenkaan, siitä mitattuna näkyy laittee käyttöjännite.

Ohjaimen alasveto on pelkkä transistori/fet joka kytkee signaalijohdon alas, siis miinukseen.

Kun nämä yhdistää niin ohjain vetää kytkimellä linjan alas ja kun ohjaus loppuu niin vastus vetää ylös. Monissa tämän kaltaisissa kytkennöissä hyvänä puolena on se että voidaan ohjata mitä vain niin kauan kuin ohjaavan transistorin jännite riittää.

1685298885389.png

1685298925445.png


=> Tämän mukaan ainakin noctuan puhaltimille riittää ohjaukseksi alasveto.

Ylempi kytkentä on aktiivinen, siinä fet (voisi olla transistori) vetää sekä ylös että alas.
Alempi on tuo minimi eli ohjaus vetää alas ja vastus ylös.
1685299027477.png


Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Jos 5V ja 12V noctuassa on sama sisäinen käyttöjännite niin silloin pwm- signaalit voi kytkeä suoraan yhteen. Voi kysyä Noctualta jos kertoisivat onko ok kytkeä samaan ohjaukseen.
Jos ei niin pitäisi toimia myös kytkemällä ohjaimesta pwm- signaali oman diodin kautta kumpaankin puhaltimeen (diodin anodi puhaltimelle) jolloin puhallin näkee vain diodin kautta alasvedon mutta ei toisen puhaltimen isompaa jännitettä.
 
Ylösveto tarkoittaa tässä vain vastusta signaalin ja käyttöjännitteen välillä -> jos signaalijohdinta ei ole kytketty ollenkaan, siitä mitattuna näkyy laittee käyttöjännite.

Ohjaimen alasveto on pelkkä transistori/fet joka kytkee signaalijohdon alas, siis miinukseen.

Kun nämä yhdistää niin ohjain vetää kytkimellä linjan alas ja kun ohjaus loppuu niin vastus vetää ylös. Monissa tämän kaltaisissa kytkennöissä hyvänä puolena on se että voidaan ohjata mitä vain niin kauan kuin ohjaavan transistorin jännite riittää.

1685298885389.png

1685298925445.png


=> Tämän mukaan ainakin noctuan puhaltimille riittää ohjaukseksi alasveto.

Ylempi kytkentä on aktiivinen, siinä fet (voisi olla transistori) vetää sekä ylös että alas.
Alempi on tuo minimi eli ohjaus vetää alas ja vastus ylös.
1685299027477.png


Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Jos 5V ja 12V noctuassa on sama sisäinen käyttöjännite niin silloin pwm- signaalit voi kytkeä suoraan yhteen. Voi kysyä Noctualta jos kertoisivat onko ok kytkeä samaan ohjaukseen.
Jos ei niin pitäisi toimia myös kytkemällä ohjaimesta pwm- signaali oman diodin kautta kumpaankin puhaltimeen (diodin anodi puhaltimelle) jolloin puhallin näkee vain diodin kautta alasvedon mutta ei toisen puhaltimen isompaa jännitettä.

Ehdin jo laittaa Noctualle viestin. Kysyin myös yhdeltä elektroniikka-aiheiselta foorumilta. Jos ei tule punaista valoa, niin lähden kokeilemaan käytännössä.
 
Maallikon arvaus: voisko olla sähkön puutetta? Jos siis virtaa otetaan yhdestä emon tuuletinpaikasta niin ehkä ampeerit nousee liian korkealle?

Jos on helppo irrottaa, niin voisi testata yksinään ja pareittain muiden kanssa. Sillä selvinnee onko viallinen yksilö.
Kannattaa tarkistaa että tuulettimessa ja PST liittimessä on pinnit kunnolla paikallaa. Jos vaikka kontakti päsee työntymään taaksepäin liitintä yhdistäessä niin silloinhan se saattaa katkoa virtoja tai jos pwm katkeile aiheuttaa sekin kierrosten nousua ja laskua.
Kuusi on vähän liikaa. Oikea luku olisi max. 4.
Kiitoksia, kesti hetken että pääsin kokeilemaan. Eli tuulettimet ovat tuollaisessa tuuletinohjaimessa kiinni joka veden lämmön mukaan säätää nopeutta. Muistaakseni sille luvataa 3 väkevää kiinalaista amppeeria, eli ei pitäisi tulla virta vastaan ellei sitten liittimien rajat rajoita. Tosin kaikki muut 5 pyörii ihan hienosti ja tuo yksi vaihtelee nopeutta riippumatta siitä missä kohtaa tuossa ketjussa se on. Nyt kuitenkin tuntuu että auttoi kun laittoi sen tuulettimen yksinään toiseen liittimeen ja loput sitten siihen toiseen.
 
Moikka. Pistin uuden koneen tänään kasaan ja nyt pitäisi päättää vielä viimeistely eli tuulettimet. Caseksi tuli MSI:n Quietude 100S mikä yllätti positiivisesti paitsi mukana tuleva tuuletin on skeidaa. Tarkoitus ois saada hiljainen buildi musahommiin mut ajattelin myös OC profiileja käyttää peleissä.

Tuohon caseen mahtuu paljon tuulettimia mutta en aio ottaa yläpaneelia pois joten konfiguraatio hyvin tod. olisi 3x140 eteen ja 1x 120 taakse. Ilmeisesti Arcticin P12 Max olisi hyvä kandidaatti tuohon takatuulettimeen.

Nyt coolerina on peerless Assassin 13700kn kanssa. En ole ehtinyt enempää vielä lämpötestejä tehdä tai mitään, mutta haen apua koska näitä tuulettimia on aivan järkyttävän määrä ja jotku maksaa todella paljon.
otetaan neuvoja vastaan. Ehkä se takatuuletin ois kiva olla RGB mut ei sillä mitään prioriteettia ole.
 
Millä kierrosluvuilla Arctic P12 -tuulettimet pitävät häiritsevää ääntä? Näillähän on ilmeisesti sen kaltainen ominaisuus, että jotain ylimääräistä värähtelyä ilmenee tietyillä kierroksilla.

Onko tuulettimen Max-versiossa ongelma onnistuneesti korjattu?

Kuinka pienillä kierroksilla olette onnistuneet ajamaan näitä P12 PWM-tuulettimia? Alkaen 200rpm onnistuu mainosten mukaan, mutta onko myös todellisuudessa noin?

edit. Max-mallissa kuulemma laakerit pitävät ääntä jonkin verran; onkohan tämä kotelossa kuultavissa kaikilla kierroksilla vai ainoastaan tietyn nopeuden yläpuolella?
 
Millä kierrosluvuilla Arctic P12 -tuulettimet pitävät häiritsevää ääntä? Näillähän on ilmeisesti sen kaltainen ominaisuus, että jotain ylimääräistä värähtelyä ilmenee tietyillä kierroksilla.

Onko tuulettimen Max-versiossa ongelma onnistuneesti korjattu?

Kuinka pienillä kierroksilla olette onnistuneet ajamaan näitä P12 PWM-tuulettimia? Alkaen 200rpm onnistuu mainosten mukaan, mutta onko myös todellisuudessa noin?
3/3 täysin uutta P12 Maxia kaikki pitivät rahisevaa ääntä pienillä kierroksilla, joka kierrosten noustessa yli 1000 alkaa vaimentua 'tuulen suhinan' alle. Monet myös netissä raportoineet samaa, osa palautuksen kautta saaneet hiljaisia yksilöitä..

Normaalit P12 -tuularit hummasi itsellä siinä 1000rpm tuntumassa, mikä oli todella ärsyttävää.

Ja lisäys: ilmeisesti P12/14 ARGB-versiot eivät humise eikä hummaa. Maksavat toki muutaman euron enemmän, mutta sen mielellään maksaa täydestä hiljaisuudesta. :)
 
3/3 täysin uutta P12 Maxia kaikki pitivät rahisevaa ääntä pienillä kierroksilla, joka kierrosten noustessa yli 1000 alkaa vaimentua 'tuulen suhinan' alle. Monet myös netissä raportoineet samaa, osa palautuksen kautta saaneet hiljaisia yksilöitä..

Normaalit P12 -tuularit hummasi itsellä siinä 1000rpm tuntumassa, mikä oli todella ärsyttävää.

Ja lisäys: ilmeisesti P12/14 ARGB-versiot eivät humise eikä hummaa. Maksavat toki muutaman euron enemmän, mutta sen mielellään maksaa täydestä hiljaisuudesta. :)

Oliko noissa "normaaleissa" P12:ssa havaittavia sivuääniä alle 1000 rpm nopeuksilla?

...tuo RGB-juttu on hyvä tietää vaikka ledejä yritänkin välttää. Eihän niihin ole kai pakko syöttää virtaa.
 
Saattoi niissäkin pientä rohinaa olla, en muista niin tarkkaan. Ne lähti sen hummauksen takia niin äkkiä pois, ja tilalle tuli Noctuan A12x25 jotka täysin äänettömät 600rpm ja alle. :tup: N.1000rpm kuuluu sitten pieni tuulenvire, mutta ei muita sivuääniä. :smile:
 
Itsellä kaikissa Arcticin P12 Maxeissa laakeri piti kuulalaakerille tyypillistä kihinää. Yksikään ei kuitenkaan sirkuttanut samaan tapaan kuin monilla videoilla. Lisäksi nuo eivät ujella aiempien P-sarjalaisten tapaan. Omista tuulettimista yksi tosin jostain syystä hidastui ja kiihtyi välillä itsekseen.

Muutenhan nuo P12 Maxit ovat ylivoimaisia hintalaatusuhteeltaan. Todella tehokkaita missä vain tilanteessa ja laakeriääniä lukuunottamatta hyvin hiljaisia. Ihan äänetöntä konetta pelkästään noilla ei kuitenkaan saa. Aiemmassa kotelossa oli noita kuusi ja kone kihisi selvästi. Nykyisessä kotelossa on vain kaksi P12 Maxia pohjassa puhaltamassa viileää näyttikselle ja kihinää ei erota muiden kotelotuulettimien alta ollenkaan.
 
Kuinkas Phanteks T30 laakerit - näissähän on maglev-laakerointi. Kun tuota tekniikkaa alettiin käyttää PC-tuulettimissa, niin ne olivat tosi herkkiä vaurioille pienestäkin tärähdyksestä esim. rahdin aikana (Corsair). Onko Phanteksilla samaa ongelmaa?
 
Ja lisäys: ilmeisesti P12/14 ARGB-versiot eivät humise eikä hummaa. Maksavat toki muutaman euron enemmän, mutta sen mielellään maksaa täydestä hiljaisuudesta. :)

ARGB-Arcticeissa siis ei ole ulisevia kierrosalueita? Mulla on kotelon etupaneelissa Arcticin 280:ssa radissa neljä perus-Arctic 140 -millistä, ja joku tuppaa aina välillä löytämään ulinakohdan. Voisi kokeilla vaihtaa, valmistajan mukaan ainakin kävisi hyvin tarkoitukseen.
 
ARGB-Arcticeissa siis ei ole ulisevia kierrosalueita? Mulla on kotelon etupaneelissa Arcticin 280:ssa radissa neljä perus-Arctic 140 -millistä, ja joku tuppaa aina välillä löytämään ulinakohdan. Voisi kokeilla vaihtaa, valmistajan mukaan ainakin kävisi hyvin tarkoitukseen.

En ole vielä löytänyt 140 mm tuuletinta, joka ei havaittavaa ujellusta joillakin kierrosluvuilla pitäisi. Kokeiltu on Arctic P14 ja P14 RGB, Noctua A14, Be Quiet Silent Wings 4 ja Scythe Kaze Flex. Arcticin RGB-version ujellus muistutti minulla aika paljon Noctua A14 -tuuletinta ja esiintyi jokseenkin samoilla kierrosluvuilla (1140 rpm, 860 rpm, 1000 rpm). Poistotuulettimeksi itselläni jäi noista Silent Wings 4, koska se vaikutti hiljaisimmalta ja ongelmallisia kierroslukuja oli muita tuulettimia harvemmassa.

Kotelon pohjassa nuo Arcticin RGB-versiot toimivat minulla aika hyvin sivuäänienkin osalta. Tarvitsivat kyllä etäisyyttä kotelon rakenteisiin, koska imupuolella olevat esteet tuntuvat vaikuttavan noiden ääneen enemmän kuin perus-P14-malliin.
 
Noin 4kk ollut 8kpl ARCTIC P12 Max käytössä, tosin vaihdoin viikko sitten 5 kpl Noctuaan.
Yllättävän suuri ero äänessä Noctuaan, kun Max versiosta katsoin arvosteluja missä kommentoitiin, että miksi ostaa kallista noctuaa, kun näitä saa monta samaan hintaan.

P12 Max tuntuu jokainen tuuletin pitävän melkein erilaista ääntä ja osasta mietin menisikö takuuseen.
Osa sirisee, osa kolisee ja rämisee. Mitään tällaisia ääniä ei ole noctuan kanssa samalla kierrosnopeudella.
Arctic osalta kierrosnopeus ei merkittävästi vaikuta sirinöihin ja muihin ellei laske pyörimisnopeutta naurettavan alas.
Noctuat: NF-P12-PWM 3kpl ja NF-P12 redux-1700 PWM.

Vaihdan kohta loputkin Arcticit pois, kun sirinää ei jaksa kuunnella.
Jos haluaa tasaisen ääniprofiilin tuulettimelta on niistä näköjään maksettava kunnolla.
 
Noin 4kk ollut 8kpl ARCTIC P12 Max käytössä, tosin vaihdoin viikko sitten 5 kpl Noctuaan.
Yllättävän suuri ero äänessä Noctuaan, kun Max versiosta katsoin arvosteluja missä kommentoitiin, että miksi ostaa kallista noctuaa, kun näitä saa monta samaan hintaan.

P12 Max tuntuu jokainen tuuletin pitävän melkein erilaista ääntä ja osasta mietin menisikö takuuseen.
Osa sirisee, osa kolisee ja rämisee. Mitään tällaisia ääniä ei ole noctuan kanssa samalla kierrosnopeudella.
Arctic osalta kierrosnopeus ei merkittävästi vaikuta sirinöihin ja muihin ellei laske pyörimisnopeutta naurettavan alas.
Noctuat: NF-P12-PWM 3kpl ja NF-P12 redux-1700 PWM.

Vaihdan kohta loputkin Arcticit pois, kun sirinää ei jaksa kuunnella.
Jos haluaa tasaisen ääniprofiilin tuulettimelta on niistä näköjään maksettava kunnolla.

Tämä, on ollut tiedossa jo vuosia!

Ei välillä oikein pysty käsittämään "Arctic-pakotusta", kun jo P12 -ja P14 -perushalvoista tuulareista lähtien on ollut tiedossa tuulettimien räminät ja ryminät. Tietenkin, jos on umpikotelo niin ei se Arcticin moottorin n.800rpm-1000rpm hummaus niin helposti varmaan kuulu, vaikka kotelo olisi pöydälläkin.

Sama näiden MAXien kanssa, halvalla ei edelleenkään saa hyvää(=Noctuaa). :)
 
Tämä, on ollut tiedossa jo vuosia!

Ei välillä oikein pysty käsittämään "Arctic-pakotusta", kun jo P12 -ja P14 -perushalvoista tuulareista lähtien on ollut tiedossa tuulettimien räminät ja ryminät. Tietenkin, jos on umpikotelo niin ei se Arcticin moottorin n.800rpm-1000rpm hummaus niin helposti varmaan kuulu, vaikka kotelo olisi pöydälläkin.

Sama näiden MAXien kanssa, halvalla ei edelleenkään saa hyvää(=Noctuaa). :)

Näin ymmärsin normi P12 osalta, mutta arvostelijat väitti pahimpien ongelmien korjaantuneen MAX versiossa, mutta ei tainnut kuitenkaan riittää vielä.
 
Noi halvat Noctuat pitää ihan järkyttävää matalataajuista pörinää. Käyttökelvottomia vs 5,5€ Arctic jäähykäytössä.
 
P12 Max tuntuu jokainen tuuletin pitävän melkein erilaista ääntä ja osasta mietin menisikö takuuseen.
Osa sirisee, osa kolisee ja rämisee. Mitään tällaisia ääniä ei ole noctuan kanssa samalla kierrosnopeudella.
Arctic osalta kierrosnopeus ei merkittävästi vaikuta sirinöihin ja muihin ellei laske pyörimisnopeutta naurettavan alas.
Noctuat: NF-P12-PWM 3kpl ja NF-P12 redux-1700 PWM.

Millä kierrosluvuilla häiritseviä ääniä vielä oli?
 
Millä kierrosluvuilla häiritseviä ääniä vielä oli?
Pahimmat kolinat ja räminät alkoi kuulumaan muistaakseni 600-800 rpm jälkeen.
Nyt vain muutama P12 MAX enää kiinni kotelossa ja sirinän kuulee hyvin selvästi jo 300 rpm:ssä. Aika korkeataajuuksinen sirinä, että tuskin kaikkia häiritsee.
 
Kuulalakerin ominaisuus. Itsellä on yhteensä kuusi noita P12 Maxeja ja kaikki pitävät vaimeaa kohinaa. Aiemmassa kotelossa oli kaikki kuusi käytössä ja ääni oli melkoinen, mutta ei vielä häirinnyt hirveästi. Nykyisessä kotelossa tarvitsi laittaa vain kaksi tuollaista lisätuulettimiksi pohjaan ja kahinaa ei erota.

Muutenhan nuo ovat melun, tehon ja hinnan suhteen ylivoimaisia. Itse tuuletinmelu on todella pientä kovemmilla kierroksillakin ja ilmaa liikkuu, oli esteenä mitä tahansa. Ja nuo eivät ujella, kuten vanhat P-sarjalaiset. Laakerin hiljainen kahina on mielestäni paljon vähemmän ärsyttävä ääni.
 
Onkohan hyötyä vaihtaa 3x ML120 RGB & 3x ML140 RGB johonkin toiseen malliin? 360 ja 280 radien kanssa käytössä, mutta nesteen lämpötila tahtoo nousta vähän turhan korkeaksi (~40c) 800-900rpm:llä.
 
Mitä käytännön eroa on tuulettimilla joissa on eri maksimi RPM? Tulee mieleen että ainakin 2000 RPM tuulettimessa olisi 3000 RPM tuuletinta tarkempi säätöväli alla kahden tuhannen. Jos ei sitä enempää vauhtia tarvitse niin ei taida olla syytä ostaa nopeampaa?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä käytännön eroa on tuulettimilla joissa on eri maksimi RPM? Jos ei aio kuitenkaan käyttää maksimissa niin varmaan 2000 RPM tuulettimessa olisi 3000 RPM tuuletinta tarkempi säätöväli?
Ainakin väliä äänen kannalta jos käyttää suoraan virtalähteestä tulevalla virralla ilman säätöä.
 
Mitä käytännön eroa on tuulettimilla joissa on eri maksimi RPM? Tulee mieleen että ainakin 2000 RPM tuulettimessa olisi 3000 RPM tuuletinta tarkempi säätöväli alla kahden tuhannen. Jos ei sitä enempää vauhtia tarvitse niin ei taida olla syytä ostaa nopeampaa?
Isommilla tuulettimilla minimikierrokset ovat suuremmat. Kun tuuletin jaksaa alkaa pyörimään, niin se pyörii lujempaa. Se, että onko minimikierrokset 300, 400 vai 500 voi olla käyttäjälle merkityksetöntä.

Säätövälillä ei mielestäni ole merkitystä. Teoriassa 2000 ja 3000rpm tuulettimilla 1% muutos pwm-signaalissa tarkoittaa 20 ja 30rpm muutosta ja ei käytännön merkitystä.

Usein tuulettimien miniminopeus ilmoitetaan spekseissä väärin ja pyörivät kyllä hitaamminkin tarvittaessa.
 
Onkohan hyötyä vaihtaa 3x ML120 RGB & 3x ML140 RGB johonkin toiseen malliin? 360 ja 280 radien kanssa käytössä, mutta nesteen lämpötila tahtoo nousta vähän turhan korkeaksi (~40c) 800-900rpm:llä.
Alphacoolin uusi Apex Stealth Metal 120 vakuuttaa ainakin arvosteluissa. Vie noita vanhempia 20-30€ kärkimalleja selvällä erolla. Oikeastaan niin suuri ero, että sääliksi käy muita valmistajia, jos Alphacool saa vastattua kysyntään.
 
Alphacoolin uusi Apex Stealth Metal 120 vakuuttaa ainakin arvosteluissa. Vie noita vanhempia 20-30€ kärkimalleja selvällä erolla. Oikeastaan niin suuri ero, että sääliksi käy muita valmistajia, jos Alphacool saa vastattua kysyntään.
Ite venaillu noita tuulettimia ja ois tarkoitus ostaa. Tarvis vaan parempia testejä koska nuo Igorin tulokset on erittäin kyseenalaisia :D

25mm paksun radin läpi 38.6 CFM
60mm paksun radin läpi 44.4 CFM
 
Huonoja harvemmin on hehkutettu. Väärän firman, niin toki turha :)

Igorslab ollut kehityksessä mukana ja netin mukaan heidän arvostelunsa olet epäjohdonmuksisia. Eli odottaisin toisia arvosteluja vielä kun tulokset näyttää liian hyviltä. Hienoa toki jos saatu kehitysaskeleita.
 
Moi! Petyin kotelon kattoon asentamani 12V tuulettimen meluun.
Riittävän jäähdytystehon vuoksi katossa on kuitenkin syytä olla tuuletin.
(Jos tuuletinpaikka olisi avoin, lämpö kyllä pääsee pois mutta silloin kertyy taas pölyä.)
Liitin on 3-pinninen eli ei säätömahdollisuutta lämmön mukaan.
Vaikka säätö olisikin, pölyongelman takia ei ole hyvä että tuuletin on lämpöjen mukaan välillä pois päältä.
Tuulettimen speksien mukaan se käynnistyy 9 voltissa.
Paras ratkaisu siis olisi varmaan (?) jännitteenalennin eli vastus johtoon? Jos ei lasketa manuaalista säädintä.
Minkälaisen osan tarvitsen jos haluan pudottaa tämän 12V 0.13A tuulettimen jännitteen 9 volttiin? Kiitos!
 
Moi! Petyin kotelon kattoon asentamani 12V tuulettimen meluun.
Riittävän jäähdytystehon vuoksi katossa on kuitenkin syytä olla tuuletin.
(Jos tuuletinpaikka olisi avoin, lämpö kyllä pääsee pois mutta silloin kertyy taas pölyä.)
Liitin on 3-pinninen eli ei säätömahdollisuutta lämmön mukaan.
Vaikka säätö olisikin, pölyongelman takia ei ole hyvä että tuuletin on lämpöjen mukaan välillä pois päältä.
Tuulettimen speksien mukaan se käynnistyy 9 voltissa.
Paras ratkaisu siis olisi varmaan (?) jännitteenalennin eli vastus johtoon? Jos ei lasketa manuaalista säädintä.
Minkälaisen osan tarvitsen jos haluan pudottaa tämän 12V 0.13A tuulettimen jännitteen 9 volttiin? Kiitos!
Millä emolla ei saa jännitteellä säädettyä tuuletinta?
 
Oho, kiitos nopsasta vastauksesta!
Olen ymmärtänyt että 3-pinnisessä liittimessä se kolmas on tachometer joka kertoo emolle pyörimisnopeuden, ja 4-pinnisessä se neljäs säätää?
Emo on Asus P6T Deluxe V2.
 
Oho, kiitos nopsasta vastauksesta!
Olen ymmärtänyt että 3-pinnisessä liittimessä se kolmas on tachometer joka kertoo emolle pyörimisnopeuden, ja 4-pinnisessä se neljäs säätää?
Emo on Asus P6T Deluxe V2.
Neljäs on pwm-säätö. Jännitesäätö toimii yleensä kaikilla tuulettimilla - magleveilla toki ei suositeltavaa.

Vastuksilla saa kyllä pelastettua pakettikoneen missä säädöt poistettu käytöstä emolta.
 
Ongelma ratkaistu! Kiitos teille.
Asensin ASUSin Fan Xpertin ja kävi ilmeisesti hyvä tuuri - vaikka lämpötila/nopeus -käppyrään ei voi itse vaikuttaa niin kaikissa esivalinnoissa (Silent, Standard, Turbo) on 60% miniminä.
Tämä jaksaa juuri ja juuri pitää tuulettimen käynnissä, nyt pyörii noin 777 rpm.
 
Moi mestarit - mulle olis tulossa 7800x3d, AIO 360 deepcool 720LT sille kaveriksi ja Fractalin Design North koteloon. Näyttis 300mm rtx4070 proart. Aiossa on 3x120mm Deepcool FK120 tuuletinta max 32,9db ja 85,85 CFM. Toiveena hiljaisuus ja järkevä viileys komponenteille.

Mitenhän mun kannattaa tuo tuuletin kokoonpano järjestää kotelossa ja aion suhteen? Kotelon keulaan menee 3x120mm/2x140mm, keulan sisäpuolelle AIO:on 3x120mm, kattoon 2x120mm/2x140mm ja taakse 1x120mm tuuletinta.

Kuvittelen, että on järkevintä laittaa kaikkialle identtiset 120mm tuulettimet. Oiskohan tämä DC:n FK120 hyvä valinta vai suositteletteko jotain parempaa? Laittaisitteko myös 3+3 tuuletinta eteen vai riittäisköhän sisäpuolen 3x120mm aioon kiinni. Varmaan joka tapauksessa kattoon ja taakse kannattaa ne yhteensä 3x120mm tuuletinta laittaa? Kiitos

Lukujen perusteella FK-120 tuuletin on erikseen ostettuna eri spekseillä mitä nuo AIO:n tuulettimet. What to do...
 
Viimeksi muokattu:
Moi mestarit - mulle olis tulossa 7800x3d, AIO 360 deepcool 720LT sille kaveriksi ja Fractalin Design North koteloon. Näyttis 300mm rtx4070 proart. Aiossa on 3x120mm Deepcool FK120 tuuletinta max 32,9db ja 85,85 CFM. Toiveena hiljaisuus ja järkevä viileys komponenteille.

Mitenhän mun kannattaa tuo tuuletin kokoonpano järjestää kotelossa ja aion suhteen? Kotelon keulaan menee 3x120mm/2x140mm, keulan sisäpuolelle AIO:on 3x120mm, kattoon 2x120mm/2x140mm ja taakse 1x120mm tuuletinta.

Kuvittelen, että on järkevintä laittaa kaikkialle identtiset 120mm tuulettimet. Oiskohan tämä DC:n FK120 hyvä valinta vai suositteletteko jotain parempaa? Laittaisitteko myös 3+3 tuuletinta eteen vai riittäisköhän sisäpuolen 3x120mm aioon kiinni. Varmaan joka tapauksessa kattoon ja taakse kannattaa ne yhteensä 3x120mm tuuletinta laittaa? Kiitos

Lukujen perusteella FK-120 tuuletin on erikseen ostettuna eri spekseillä mitä nuo AIO:n tuulettimet. What to do...
Osta Phantom Spirit tai Peerless Assassin. Ei 7800x3d vaadi mitään älytöntä jäähyä.
 
Onko jollain muulla jo kokemuksia APNX C1 -kotelosta ja sen vakiotuulettimista? 140mm etutuulettimet tikittää jokainen ärsyttävästi ainakin omassa yksilössä. Pyörimisnopeus ei vaikuta mitään.
 
Onko jollain muulla jo kokemuksia APNX C1 -kotelosta ja sen vakiotuulettimista? 140mm etutuulettimet tikittää jokainen ärsyttävästi ainakin omassa yksilössä. Pyörimisnopeus ei vaikuta mitään.
Koppien tuulettimet harvoin pärjää ns. oikeasti hyville tuulettimille, on juurikin jotain pieniä sivuääniä jotka eivät valtaosaa ihmisistä haittaa lainkaan. Usein halvempaa ostaa joku halpa koppa ja siihen hyvät tuulettimet. Esim. G300A yhdellä tuulettimella 65€ ja kylkeen Arctic P12 ARGB 4kpl n.55€:lla. Tai ilman rgb:tä p12 max 5-pack 35€, Phanteks t30 3kpl 85€ jne. Laakerityyppikin vaikuttaa eli p12max rohisee aina karvan enemmän kuin muut premiummallit - vähän samaan tapaan kuin Gentle Typhoonkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 445
Viestejä
4 512 520
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom