Konepaketti peliartistille 3D-käyttöön (n. 2500 €)

Hei!

Olen kasaamassa pöytäkonetta suhteellisen vaativaan 3D-käyttöön, niin että koneen pitäisi kestää pitkään ilman päivityksiä. Budjetti pyörii noin 2500 euron ympärillä, pientä liikkumavaraa toki löytyy tarvittaessa. Käyttötarkoitus on 3D-peliartistin hommat aina mallinnuksesta peliympäristöjen tekemiseen Unreal Engine 5:ssa, sekä satunnainen pelaaminen. Komponentit olisi tarkoitus optimoida 3D-työskentelyyn.

Prosessori: olen miettinyt Intelin i9-14900K tai i7-14700KF. AMD ilmeisesti tarjoaisi vakaampaa menoa, mutta toisaalta intelin yksittäisen ytimen suorituskyky sopisi ehkä paremmin omaan työnkulkuun. Vähän tosin luotaantyöntävää intelin prossuissa olevat mahdolliset ongelmat. Jos on ajatuksia mikä AMD-prosessori voisi olla minun käyttöön järkevä tai intelin kanssa samanveroinen, kuuntelen mielelläni! Jonkun verran benchmarkkeja noista olen yrittänyt katsoa mutta vaikea hahmottaa selkeästi mikä sopisi omaan tilanteeseen.

Näytönohjain: NVIDIA:n kortti on ehdoton, koska suurin osa käyttämistäni ohjelmista hyötyy siitä huomattavasti. Monissa käyttämissäni ohjelmissa tuo 16GB+ VRAM (erityisesti substance painter, UE5) olisi erittäin tärkeä työtä ja luovuutta huomattavasti hidastavien jumitusten ja kaatumisten välttämiseksi, joten se on näytönohjaimen osalta välttämätön tulevaisuutta ajatellen.

Ajatuksena on odottaa NVIDIA:n 5000-sarjaa ja ostaa kortti sieltä, mutta mietin, että olisiko järkeä ostaa jo nyt koneen muut osat ja käyttää vanhaa 1060-korttia niiden kanssa, kunnes saan 5000-sarjan kortin maaliskuussa paikkeilla (?). Vai meneeköhän nuo 5000-sarjan 16GB kortit yli budjetin? Saisin ainakin vähän lisää vääntöä uudesta prosessorista ja DDR5:stä odotellessa, suuri kiire näytönohjaimen suhteen ei kuitenkaan ole, tähän asti on jotenkin pärjätty niin vielä kolmisen kuukautta menee. Vaihtoehtona on mahdollisesti myös katsoa tammikuussa 5000- sarjan hintatasoa ja jos 16gb kortit menee liian kalliiksi hankkia 4000- sarjan 16gb-malli.

RAM: 64 GB riittää varmasti tulevaisuuteen, käytössä isoimmat bottleneckit ovat selkeästi olleet näytönohjain ja prosessori. Tällä hetkellä 4 x 8 GB erittäin vanhaa RAM-muistia on riittänyt, joten uusi 1 x 32 GB DDR5-muistikampa riittää alkuun, jos budjettia tarvii esim. näytönohjaimeen. Tarvittaessa voi ostaa toisen kamman myöhemmin.

Tallennustila: SSD 2 TB olisi hyvä olla alkuun, 3d-tiedostot kuitenkin tilaa vieviä. Lisää voinee hankkia myöhemmin. Toki 4 TB-hdd löytyy myös entuudestaan varastotilaksi.

Koppa alustavasti olen miettinyt Fractal Northia, ulkonäöllä ei niin väliä kun tulee pöydän alle piiloon. Kaikki koot käy, jos tarvii siirtää budjettia kopasta muualle niin halvemmankin kelpuutan.

Emolevy voi olla ilman suurempia hifistelyä, kunhan olisi NVMe paikkoja ainakin 2 ja pysyy komponenttien perässä. Wi-fi ei ole pakollinen. Äänikortteja ym. muita optisia liitäntöjä en tarvitse.

Kasauksesta voin kyllä maksaa ajan ja vaivan säästämiseksi, mutta jos paljon halvemmaksi tulee ostamalla osia eri paikoista eikä kaikkia datatronicista niin voin itsekin koota.

Ohjelmat käytössä:
Unreal Engine 5, Marmoset Toolbag 4, Adobe Substance Painter & Substance Designer, ZBrush, Blender ja 3ds Max (vain mallinnukseen, ei renderöintiä tms.), Marvelous Designer sekä Photoshop. Eli suurin osa ohjelmista hyötyy selkeästi NVIDIA:n kortista.

Kiitos, jos jollain olisi ideoita tai suosituksia!

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 653
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom