Konepaketti 2000-2500 €

Mikkisofta ilmoitti että 9 vuotta vanha paketti ei enää kelpaa wintöötin uudelle alustalle joten aika päivittää koko toosa. Raskain käyttö lienee DCS lentosimun pyörittäminen (ehkä joskus uusin ms flight sim), muuten lightroom, photari, kevyttä Fusion mallinnusta ja mahdollista paikkatietoanalyysiä. Näyttöinä kaksi 31.5" UHD 4K acer predatoria jotka luonnollisesti jää käyttöön. Mm. lentosimuilun kilkkeiden takia usb portteja käytössä reilusti ja tarvetta niille on. Olen aika ulalla näitten kanssa, mutta mitä on palstaa selanneena tullut tavoitteeksi on seuraavat speksit:

Näyttis joko 5070 Ti tai 5080, onko jälkimmäiselle bäng for bucks perusteita?
Muistia 64 GB vai onko overkill, riittäisikö 32 jonka myöhemmin tarvittaessa laajentaisi tuplaksi (näin tein nykyisen toosan kanssa)
Kovalevy heti alkuun 4 GB, länttään varmaan vanhan koneen 2 gigasen perään aikanaan.
AMD ilmeisesti rokkaa prossapuolella, mutta ei mitään hajua mikä sen pitäisi olla
Emolevy - ei hajua, mielellään kuten edellä mainittu USB paikkoja riittävästi, myös tulevaisuuden laajennettavuus (näyttis + muistit) suotavaa, WLAN kyllä kiitos.
Kotelo: hiljaisuutta arvostetaan, blingbling RGB valot yms ei kiitos missään nimessä. Pöydän alle tuo päätyy hurisemaan.
Virtalähde setuppiin riittävä ja laadukas.

Laadukasta kilkettä, ajatuksena että taas mentäisiin sen vajaa 10 v., ainakin peruskokoonpanon. Pari edellistä setuppia olen kasannut itse, mutta nyt ei oikein jaksa enää eli kasauspalvelu mielellään. Kaikki mielellään samasta paikasta, en jaksaisi metsästellä useammasta mestasta osia.

Budjetti mielellään otsakkeen haarukkaan, mutta on joustava. 3000 € on kipukynnys.

Mikkisofta ilmoitti että 9 vuotta vanha paketti ei enää kelpaa wintöötin uudelle alustalle joten aika päivittää koko toosa. Raskain käyttö lienee DCS lentosimun pyörittäminen (ehkä joskus uusin ms flight sim), muuten lightroom, photari, kevyttä Fusion mallinnusta ja mahdollista paikkatietoanalyysiä. Näyttöinä kaksi 31.5" UHD 4K acer predatoria jotka luonnollisesti jää käyttöön. Mm. lentosimuilun kilkkeiden takia usb portteja käytössä reilusti ja tarvetta niille on. Olen aika ulalla näitten kanssa, mutta mitä on palstaa selanneena tullut tavoitteeksi on seuraavat speksit:

Muistia 64 GB vai onko overkill, riittäisikö 32 jonka myöhemmin tarvittaessa laajentaisi tuplaksi (näin tein nykyisen toosan kanssa)
Kovalevy heti alkuun 4 GB, länttään varmaan vanhan koneen 2 gigasen perään aikanaan.
AMD ilmeisesti rokkaa prossapuolella, mutta ei mitään hajua mikä sen pitäisi olla
Emolevy - ei hajua, mielellään kuten edellä mainittu USB paikkoja riittävästi, myös tulevaisuuden laajennettavuus (näyttis + muistit) suotavaa, WLAN kyllä kiitos.
Kotelo: hiljaisuutta arvostetaan, blingbling RGB valot yms ei kiitos missään nimessä. Pöydän alle tuo päätyy hurisemaan.

Laadukasta kilkettä, ajatuksena että taas mentäisiin sen vajaa 10 v., ainakin peruskokoonpanon. Pari edellistä setuppia olen kasannut itse, mutta nyt ei oikein jaksa enää eli kasauspalvelu mielellään. Kaikki mielellään samasta paikasta, en jaksaisi metsästellä useammasta mestasta osia.

Budjetti mielellään otsakkeen haarukkaan, mutta on joustava. 3000 € on kipukynnys.
RTX 5070 Ti on bang for buck pohjalta parempi valinta, vaikka NVIDIA laskikin 5080 MSRP tuossa hetki sitten. Käytännössä hintaero jotain 25% luokkaa, tehoa taitaapi tulla n. 10-15% lisää.

RTX 5080 toki parempi 4K pelaamisessa, pitäisi mennä tuohon 3000€ ihan hyvin.

Muun kommentoinnin jätän editointi yms. -käytöstä enemmän tietäville :D

No, hinta suhteessa suorituskykyyn on 5070 Ti:llä parempi, mutta kun 4K näytöllä pelataan niin lisäsuorituskyky ei tosiaan mene hukkaan. Hyötykäytössä ei mitään väliä kumpi näistä.
Hyötykäyttöön 2x32GB parempi tällä budjetilla. Nykyisten AMD prossujen kanssa laajennettavuus lisäämällä toisen kitin on vähän nihkeää, korkeat taajuudet on hyvin vaikea saada vakaaksi neljällä kammalla.
Juu, siis 4TB SSD-asema.
9700X tai 9800X3D, ero näiden välillä tuo X3D prossun välimuisti joka tuo peleissä lisähyötyä, muuten hyvin samanlaiset. 4K resolla kuitenkin X3D:n hyöty on lähes olematon.

AMD Ryzen 7 9700X suoritin 3,8 GHz 40 MB L2 & L3 Laatikko339,00 €

Thermalright Peerless Assassin 120 SE Black39,90 €
GIGABYTE B850 AORUS ELITE WIFI7 AMD B850 Pistoke AM5 ATX234,90 €
G.Skill Ripjaws F5-6000J3040G32GX2-RS5K muistimoduuli 64 GB 2 x 32 GB DDR5 6000 MHz257,90 €
Lexar NM790 4 TB PCI Express 4.0 NVMe256,90 €
be quiet! Pure Power 13 M | 850W virtalähdeyksikkö 20+4 pin ATX ATX musta143,90 €
Fractal Design North Musta149,90 €
ENDORFY Stratus 120 PWM11,90 €
= 1434€ kasattuna

+ näytönohjain itse asennettuna
- PNY 5070 Ti 3-slot 3-fan 830€ PNY GeForce RTX 5070 Ti OC 829,9e | Hinta.fi
- Asus Prime 5070 Ti ASUS PRIME-RTX5070TI-O16G 896,9e | Hinta.fi ehkä kuitenkaan ei lisähinnan väärti vs PNY jonka jäähy on kooltaan isompi
- Asus Prime 5080 ASUS PRIME-RTX5080-O16G 1115e | Hinta.fi ~15% nopeampi kuin 5070 Ti

---

Vaihtoehtoinen koppa https://datatronic.fi/komponentit/k...nt-compact-musta-fractal-design-fd-c-tor1c-04
Virtalähde menee tuossa kattoon niin se ottaa kotelon sisäilmaa, osaltaan auttaa kuuman ilman poistossa eikä kerää pölyjä lattialta.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 072
Jäsenet
78 913
Uusin jäsen
krikey

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom