Kolarikorjaus

Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314


Olen katsellut tuon työnsankarin tekemiä korjauksia. Ihan hyviä pätkiä ja näkee nykyautojen rakenteita.

Ostasitko Arthurin korjaaman auton...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
225
Ihan siististi korjasi volsun mikä ei varmasti ole helpoin korjattava
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Jep. Itse arvostan Arthurin kädenjälkeä. Koittaa jopa vähän mittailla, että tulis sinnepäin.:)
Omat peltisepän työt ja kokemukset rajoittuu aikanaan Fiestan takalokarin oikaisemiseen lekalla ja moskalla, kun talvella tuli kässärillä leikittyä. Perä nappasi portin pielenä olleeseen kivipaateen. Nopeasti korvat luimussa kotiin ja oikaisemaan.:vihellys:
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
324
Täytyy näin kolarialalla olevan sanoa että kylmäsi muutamassa kohtaa miten tuo sankari tuotakin hommaa teki.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
No ainakaan omasta mielestä kerran rutussa käyneissä, oiotuissa osissa ei ole enää sama lujuus jäljellä. Osa kohdista oli varmasti sellaisia, että on suunniteltu ottamaan vastaan törmäysvoimia.

En ostais.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Kai monet korirakenteet ovat "kertakäyttöisiä", ainakin valmistajan korjausohjeiden mukaan. Niissä maissa missä autot ja osat ovat kalliita, mutta työ ja ihmishenki halpaa, kannattaa tollaista tehdä. Itse en moista ostaisi, mutta kyllähän noita videoita mielellään katselee, ja ihailee miten kaunista jälkeä hän tekee.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
324
Jos rupee tekeen tuollaista oikaisua ilman kunnollista kori mittausta ja ainoastaan rullamitalla katselee sinne päin. Sitten tulppa hitsaa osat kiinni mitkä pitäisi pitsehitsata, on aika iso ero hitsauksen lujuudessa ja kestävyydessä.
En Volvon kori ohjeista tiedä mutta vag puolella tulee koriliima noihin pistehitsaus saumoihin, sentään pilarivaahtoa laittoi muutamaan kohtaan.

Eihän kolarikorjattu auto ole yhtä kestävä kolarissa kuin kolaroimaton mutta jos se tehdään valmistajan ohjeiden mukaan ja kunnolla niin ollaan aika lähellä.

Tuleehan tuota huonommin tehtyjä autoja vastaan täällä suomessa. Osa avk jobbareista tekee autot todella huonosti yrittäen piilottaa kaikki mahdolliset virheet. Kaikki ei niin tee mutta osa tekee. Auto myyntiin ja toivovat ettei kukaan aja uudestaan kolaria sillä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Juuri kortin saaneena oli intoa ostaa avk:lta halvalla ja pajottaa kuntoon, mutta vaikka tuttujen ja kaverien kanssa teki kuinka hyvää työtä tahansa niin aina sieltä jotain ylläreitä löytyi, viimeistään ensimäisellä vesisateella.

Paras oli kun perämällin saannut pösö 206sw tuli vettä sisään koelaudan sisälle A-pilarin juuresta jos auto oli vähänkin keula alamäkeen parkissa. No vaikka vettä kuinka suihkutti keulaan ei vettä sisään tullut, mutta kun toisen puolen kattokaiteen juureen TAAKSE suihkutti niin johan alkoi parin minuutin jälkeen vettä tulemaan ja katossa ei ollut kolarivaurioita nähtävillä, mutta sen verran oli pellin saumat elänyt että pieni halkeama oli koriliimaan tullut ja sieltä se tuli sisään ja valui kattorakenteita pitkin eteen.

Se nyt on ihan sama jos joku lokari tai puskuri on vaihdettu, mutta jos kantavia rakenteita joudutaan oikomaan niin ostamatta jää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 793
Muistaakseni YouTubessa oli video missä verrattiin kolaroimatonta sekä kolaroitua, mutta korjattua autoa törmäystestissä.
Ei se korjattu selvinnyt törmäyksestä sen kolaroimattoman tavoin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Arthuria on tullut katsottua jo pitkään, osa korjauksista on ihan OK, mutta osa on sitten jotain ihan muuta. Siis taitoa toki löytyy, mutta...

Tässä 7-sarjan bemarin korjaus, rälläkällä poikki ja uusi peräosa tilalle:
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
139
Noita Artturin pätkiä on tullut silloin tällöin vastaan ja jokaisen "korjauksen" kohdalla kylmä hiki alkaa virrata. Suurlujuusteräksiä ja ns booriteräksiä oikoo lekalla ja tulpittaa migillä kun oikeasti nämä pitäisi vaihtaa ja liittää liimalla/niiteillä/vastuspistehitsauksella. Lisäksi korin mittaaminen tapahtuu metrimitalla tai tosi alkeellisella mittaharpilla. Päällepäin tekeleet näyttää kyllä hienoilta. Ei jatkoon.

Edellä mainittiinkin Suomessa Avk-jobbareiden tekeleet. Töissä on muutaman kerran tullut sellainen vastaan ja työn jälki on jotain aivan järkyttävää.
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314


Käyttäkää vain alkuperäisiä osia, VW:n riippumaton kolaritesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356


Käyttäkää vain alkuperäisiä osia, VW:n riippumaton kolaritesti.
Asentajaa vain alkuperäisiä törmäyspalkkeja. Testissä jäi näyttämättä miten esimerkiksi muovinen puskuri vaikuttaa mahdollisessa kolarissa, jos se on tarvike vs alkuperäinen. Mahtaako vaikuttaa yhtään mitenkään:btooth:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 604
Käytännössä jo kasarin lopulta ainakin japseihin on valmistajan varaosamyynnissäkin ollut ihan uudet korinosat, joita voi vaihtaa mällätessä. Onhan se ymmärrettävää, että ne maksavat ja sitten tehdään tollasia pommeja. On myös aivan eri asia korjata jotain tollasia suurlujuusteräksisiä osia kuin perus peltiä. Olen opiskellut rakenteiden mekaniikkaa ja työni liittyy myös alaan. Monet noista rakenteista, esim helmakotelot jne toimivat kahdella tavalla.

Aksiaalisessa törmäyksessä esim nokkakolarissa noiden tehtävä on kestää puristusta, tuolloin kyseessä on käytännössä kuorirakenteina ja sauvoina. Nurjahdus pitää kestää, mutta aivan yhtä tärkeää on pinnan muodon paikalliset vaikutukset, eli käytännössä toiminta kuorena. Ottakaapa esimerkiksi vaikkapa tyhjä 0,33l limutölkki. Jos tölkki on virheettömässä kunnossa, voi joku 80 kiloinen henkilö nousta tölkin päälle yhdellä jalalla varovasti seisomaan ja tölkki kestää puristumatta kasaan. Mikäli tölkissä on pienikin lommo, on tuo rakenteellinen kestävyys täysin menetetty.

Vastaavasti sivutörmäyksessä tuollaisen pitää kestää palkin tavoin. Jos rakenteessa on valmiiksi virheitä esim oikaistuja taitekohtia, on selvää, että energiaa ei enää toisella kerralla voida sitoa väsymisen jne takia samalla tavalla.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
424


Sitten löytyy tuollaisiakin sankareita. Tekee kyllä pahaa ajatella sitä että tuollainenkin voisi eksyä vielä liikenteeseen.
Viimeisimpänä temppuna puhallutti ja maalautti tuon rungon rotiskon...

"Jos näytää hyvältä niin senhän täytyy olla hyvä" terveisin youutuubin kommenttiosio
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329


Sitten löytyy tuollaisiakin sankareita. Tekee kyllä pahaa ajatella sitä että tuollainenkin voisi eksyä vielä liikenteeseen.
Viimeisimpänä temppuna puhallutti ja maalautti tuon rungon rotiskon...

"Jos näytää hyvältä niin senhän täytyy olla hyvä" terveisin youutuubin kommenttiosio
Ei helvetti, ei tuollaista voi oikeasti enää korjata. Tuo tulee ruostumaan mitä ihmeellisimmistä paikoista ja kolariturvallisuutta voi vaan arvailla. Auto kun palaa noin totaalisesti, niin rakenteet menettää luujuutensa lämmön takia.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Mitenkäs lauenneet turvatyynyt, verhot... mitä nyt noissa onkaan?
No nehän voi helposti vaihtaa, eivätkä edes käytettynä maksa tuollapäin paljoa. Tuo rakenteiden lujuus itseäni enemmän huolestuttaa. Toki voihan siinä korjauksessa säästää kun laittaa vaan vastuksen sinne bägin tilalle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 827
Samaa seurannut, tuo on ihan älytön projekti ja jonkun pitäisi kyllä takoa tyypille järkeä päähän ja lopettaa tuo homma.

Palaneen korin ympärille sitten kasaa auton "uudestaan" ympärille, halojaa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Paaliin tollaset. Ei järjen hiventäkään noin kypsää raatoa lähteä mitenkään muuten työstämään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Samaa seurannut, tuo on ihan älytön projekti ja jonkun pitäisi kyllä takoa tyypille järkeä päähän ja lopettaa tuo homma.

Palaneen korin ympärille sitten kasaa auton "uudestaan" ympärille, halojaa.
Toisaalta, jos saa paljon hittejä ja tilaajia kanavalle tuollaisella räpeltämisellä, niin voisi leiville lyödä :think:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
776
tuli vastaan 2008 otetut kuvat mun omasta autosta kun mälläsin sen....se kyllä näytti alussa että kalliiks tulee mutta ei sitten tullutkaan....airbag ei lauennu eikä konehuoneen osille käyny mitään ja syylärikin säily ehjänä.
tallissa purin kaiken pois ja vein oikastavaks firmaan jolla oli autorobotti käytössä....noilla oli vielä käytetty konepeltikin tohon niin oikasut + konepelti makso noin 400e
itse sitten laitoin uuden lokasuojan, umpion ja maskin...noi makso noin 200e yhteensä.

eli noin 600e paukku mutta ajoin sitten ainakin 6 vuotta tolla sen jälkeen.

astra1.jpg

astra2.jpg

astrapurku1.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Tuossakin melko hyvänä säilynyt lambo pistetään kuntoon, lähinnä peltiä vain rutussa ja muutama kannatinrauta mutkalla.
Entäs kun samat sankarit ompelee airbagilla varustetun penkin revenneen sauman. Eikös tuossa pitäisi olla aika tarkka millaista lankaa/ommelta käyttää jotta bag avautuu oikein...?
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Juu, mutta onko toimivuus enää sitä mitä suunniteltiin, on aivan eri asia kiitos Erkin Kutomossa tehtyjen ommelten.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
99
Traficom:

"Onnettomuustilanteessa sivuturvatyynyn laukeaminen penkin sisällä ei riitä rikkomaan istuinverhoilun kangasta. Tässä tapauksessa turvatyyny ei suojaa etupenkillä istuvaa henkilöä suunnitellulla tavalla. Etupenkkien selkänojat vaihdetaan uudenmallisiin"

Autoliitto:

"sivuturvatyyny ei istuimen liian lujien ompeleiden vuoksi avaudu kunnollisesti, josta seuraa puutteellinen suojavaikutus."

Ei ne alkuperäisetkään aina oikein toimi. Tuossa vanha Toyota Yariksen takaisinkutsu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Airbagit aukeaa pääsääntöisesti sen verran voimalla että toiminta ei jää mistään ristipiston laadusta kiinni.
Kyllähän ne toimii, mutta aukeaako se bag yhä oikeaan suuntaan vai paiskaako se matkustajan tuulilasiin..?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Se on myös oikeasti melko tarkkaa ajoituksen suhteen, että airbagit toimii oikein. Jos liian luja sauma vähänkin ahdistaa niin airbagin toiminta on jo myöhässä. Se on noiden kanssa millisekunttipeliä ja 50 ms kohdalla kolarista on jo kaikki laukaistut bägit tyhjiä, se on vain sellainen 10-20 ms hetki jolloin se airbag on täynnä ja sen on tarkoitus ottaa matkustaja vastaan.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Aioin tulla oikomaan käsityksiä Erkin Kutomon toiminnasta, mutta herrat ehtivät ensin :tup:

Se miten turvatyyny toimii tuon DIY-tikkauksen jälkeen ei todellakaan ole varmaa. Aika on kriittinen kysymys, 10 ms pieleen laukaisuhetkestä niin tyyny on vielä tulossa naamaa kohti osumahetkellä, tai on jo tyhjentymässä. Take your pick.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Kohta Arthur näyttää mallia miten pahasti kolaroitu Lambo korjataan...
.
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Osa 1, nyt mennään Arthurin mukaan logiikalla ja kokemuksella...

 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Arthurkin ihmettelee häviävän pienen ajan Teslan (Model S) oikean sisälokarin puuttuvia kiinnikkeitä (3:28), mutta prona jatkaa eteenpäin.

 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Tuolta arthurin Latvian pajalta ne autot päätyy sitten huonoimmassa tapauksessa tänne Suomeenkin asti Tallinnan kautta.
Taitaa niitä päätyä monilta muiltakin pajoilta eikä niissä työn laatu taida olla lähelläkään Arthurin tekemää. Tosin eipä noistakaan tiedä mitä sinne peltitöiden jälkeen turvatyynyjen tilalle laitetaan, tyynyt vai vastukset...
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ainakin ratista on suht helppo tarkistaa onko se tyyny vielä siellä. Toki riskinsä siinäkin availussa..
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei helvetti, ei tuollaista voi oikeasti enää korjata. Tuo tulee ruostumaan mitä ihmeellisimmistä paikoista ja kolariturvallisuutta voi vaan arvailla. Auto kun palaa noin totaalisesti, niin rakenteet menettää luujuutensa lämmön takia.
Hyvä siitä tulee...

afgsag.JPG
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Arthurin korjauksista marmorin maalaamoon. Autosta maalattiin takapuskuri ja hieman toista takakylkeä. Tottakai sävy ei ole aivan 100%. Ei paha ero, mutta oma silmä sopivassa valossa erottaa. Selvettelin tuota ja sain ymmärryksen, että vaatisi takakylkeen häivytyksen. Yllättäin vakuutusyhtiö ei ole kovin halukas. Vastaavia kokemuksia?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Arthurin korjauksista marmorin maalaamoon. Autosta maalattiin takapuskuri ja hieman toista takakylkeä. Tottakai sävy ei ole aivan 100%. Ei paha ero, mutta oma silmä sopivassa valossa erottaa. Selvettelin tuota ja sain ymmärryksen, että vaatisi takakylkeen häivytyksen. Yllättäin vakuutusyhtiö ei ole kovin halukas. Vastaavia kokemuksia?
Eikös tuo ole sinun ja korjaamon välinen asia, kerro ettet ole tyytyväinen. Se on heidän moka ja heidän se kuuluu korjata omaa piikkiin ja antaa myös sijaisauto omaan piikkiin. Vakuutusyhtiö ei asiaan liity. Minulla on sävyn kanssa ollut ihmeellinen onni matkassa (vaikka väri on siinä mielessä vaativa), mutta osien asennuksen ja sovituksen suhteen ei...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 173
Tää on nimeltään sopiva triidi joten laitetaas. Eilen yllätti peura tiellä ja jälki senmukaista. Eihän tuossa tietenkään mitään ylimääräisiä vakuutuksia ollut joten kaikki omaan piikkiin. Kyseessä sen verra harvinaisempi ooppeli, ettei tuota mihinkään paaliin laiteta ja ei tuosta tuollasena rahaa saa mistään, joten ajattelin tehdä tuosta ikuisuusprojektin. Yksi tuttu osaa noita räplätä joten tuosta mahdollisesti saisi pelin taas ajokuntoon. Miltä vauriot muille näyttää kuvista päätellen? Tuulilasin joutuu vaihtaa. Käytännössä kaikki muoviosat edestä konepelteineen ja vähä muutakin. Poikkipalkki (vai mikä lie oikealta nimeltään) moottorin edestä menny keskeltä hieman sisäänpäin ja ainakin jäähdytin meni sisäänpäin ja otti itseensä (valutti nesteet ulos). Konepellin alla silmämääräisesti ei olisi muuten vaurioita, mutta ei sitä vielä tiedä. Kyllä harmittaa kun omalle kohdalle osuu näitä..

Niin ja itse olen täysin kunnossa. En muuten surkuttelisi tässä vaiheessa auton kohtaloa.

 
Viimeksi muokattu:

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 357
Hattua nostan, että tuollaista vanhaa ooppelia alat vielä kuntoon laittamaan. Jos on harvinainen, en tunne vanhoja ooppeleita, niin luulisi sitten varaosiakin olevan vaikeasti saatavilla....
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 173
Hattua nostan, että tuollaista vanhaa ooppelia alat vielä kuntoon laittamaan. Jos on harvinainen, en tunne vanhoja ooppeleita, niin luulisi sitten varaosiakin olevan vaikeasti saatavilla....
Siis ihan -85 vuoden Opel Kadett GSI kyseessä. Ei tuo sinänsä harvinainen, mutta ei noita liikenteessä paljoa. Purkuautoista löytyy osaa ja netistä kun poimii. Iso tunnearvo tuolla autolla, ei merkitystä rahalla. Saa nyt nähdä mitä tuolle tekee sen jälkeen kun on vauriot tarkkaan katsottu läpi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 743
Onnea projektiin, kyllähän GSI kannattaa aina kuntoon pistää, ei noita enää katukuvassa näe.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 105
Viestejä
4 191 429
Jäsenet
70 864
Uusin jäsen
Joonas123

Hinta.fi

Ylös Bottom