- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 1 016
32A 7,2kW lataus taitaa kans olla lisävaruste.
Viimeksi muokattu:
Se on 32A yhdestä vaiheesta.Käytössä BMW i3 2014, ei CSS-pikalausta, joka näissä on ollut valinnainen lisäominaisuus. Mitenköhän tuon saisi type2 -laturista lataamaan enemmän kuin 16A virralla? Luulin, että kyse on kaapelista, joka oli 16A, joten hankin uuden 22kW tukevan kaapelin, mutta testissä sekään ei ladannut kuin 16A. Tolpassa luki 22kw, ja auton pitäisi tukea 32A. Mikähän tässä kinnaa?
mutta jos tolpassa lukee 22kw, niin eikö yhdestä vaiheesta pitäisi tulla 7,3 kw, eli 32A?Se on 32A yhdestä vaiheesta.
Eli et tule saa kovin monessa paikassa ku tuon 3x16 > 11kw
Mistähän sen näkee, mitä saksalainen on aikoinaan autoon tilannut? Pikalatauksen puuttumisen nyt näkee liittimestä, mutta mistähän muut tiedot?32A 7,2kW lataus taitaa kans olla lisävaruste.
Yhdestä vaiheesta saa 230V x 32A = 7,36 kWYhdestä vaiheesta tulee (tai on käytettävissä) 230V ja kahdesta tai kolmesta vaiheesta 400V (kahden vaiheen välinen jännite-ero) ja siitä johtuu että yhdestä vaiheesta et saa 1/3 kolmivaihetehosta.
bimmer.work : VIN Decoder for BMW Tuolta näytttäis jotain varustelistaa tulevan alustanumerolla.Mistähän sen näkee, mitä saksalainen on aikoinaan autoon tilannut? Pikalatauksen puuttumisen nyt näkee liittimestä, mutta mistähän muut tiedot?
Aivan höpöhöpöä.Yhdestä vaiheesta tulee (tai on käytettävissä) 230V ja kahdesta tai kolmesta vaiheesta 400V (kahden vaiheen välinen jännite-ero) ja siitä johtuu että yhdestä vaiheesta et saa 1/3 kolmivaihetehosta.
bimmer.work : VIN Decoder for BMW Tuolta näytttäis jotain varustelistaa tulevan alustanumerolla.
"570 Stronger Electricity Supply" Taitaa olla 7,2kW latauksen varuste.
Kyllä kahden 230 V (vaihejännite) vaiheen välinen jännite, eli pääjännite todellakin on 400 V ja kolmivaiheisten laitteiden tehojen laskeminen on periaatteessa vähän monimutkaisempaa, mutta sinänsä irrelevanttia, kun ei sitä tehoa enempää lähde kuin noinkaan laskettuna. Mutta sikäli taas relevanttia, että jos autossa on yksivaiheinen 32 A lataus, mutta sulakkeet ei anna myöten ottaa 32 A yhdestä vaiheesta, niin on olemassa latureita, jotka käyttävät kolmivaihejärjestelmän pääjännitettä ja saavat siis ulos tehoa vaikkapa 16 A virralla 400 V * 16 A = 6,4 kW. Jännite puolestaan alennetaan muuntajalla 230 V:ksi, joka kelpaa autolle, lisäksi häviöt pois niin ollaan 6 kW:ssa.Aivan höpöhöpöä.
Yhdestä vaiheesta saa 16A * 230V = 3.7 kW tai 32A * 230V = 7.3 kW.
Kolmesta vaiheesta saa 3 * 16A * 230V = 11 kW tai 3 * 32A * 230V = 22 kW.
Mimmosella ajolla sillä pääsee vain 300 km? Ajoin juuri motaria Heinolasta Stadiin koko matka 130 km/h, keskikulutus 181 Wh/km. Tollakin kulutuksella pääsisi reilut 400 km. Ja maantiellä kulutus tippuu 120:n kieppeille, jolloin 500 km ylittyy helposti.Range 300km kyllä pettymys??
Saattaisi olla mun seuraava auto, jos nyt jossain vaiheessa saavat N Performance -mallin julkaistua. Siitä on jo tuubi täynnä videoita, vaikka mitään virallista ei ole kerrottu.Mitä mieltä raati on Huihain tulevasta Ioniq 5:stä?
Onko näin? Molemmissa wltp 480km mutta Model Yssä 75kwh akku, I5ssa 72.6kwh. Huom. I5n wltp on takavetoiselle mutta MYssä awd versiolle.Akku on hitusen pieni, tai kulutus liian iso. Model Y LR menee saman kokoisella akulla selvästi pidemmälle
Koeajoit autoa nilkka oikoisena ja ihmettelet kun kulutus oli 30% enemmän kuin spekseissä. Tätä ei varmaan ole koskaan millään muulla autolla tapahtunut?Kävin koeajamassa Model 3 Perfonmance. Olipa hyvä auto. Tulen varmaankin ostamaan teslan joskus.
…
Teho todella riittävä, ja jopa mahasta otti. Tehoon tottuu aina, varmaan kyl pärjäisi vähemmälläkin. Range 300km kyllä pettymys??
Täähän se ois.Koeajoit autoa nilkka oikoisena ja ihmettelet kun kulutus oli 30% enemmän kuin spekseissä. Tätä ei varmaan ole koskaan millään muulla autolla tapahtunut?
Tästä jää nyt mielestäni jotain oleellista puuttumaan eli millä akun varaustilalla on lähdetty liikenteeseen ja mitähän tossa kohtaa on ollut patterin varaus? Kuvan rajauksen vuoksi akun varaustila ei selviä...Täähän se ois.
Jos olettaa että akussa on ainakin se 68kWh käytettävissä olevaa energiaa, tuolla kulutuksella range olisi jotain 450km luokkaa. Tämä ajettu lämpimällä kelillä, rajoitukset +5km/h mittarin mukaan ja rekat ohi kun tulee vastaan. Ja ehkä muutama huvin vuoksi ohitus, koska se on hauskaa Ei mitään koeajorellestystä siis, mutta ei mitään hissutteluakaan.
Vieläkään en ole akkua ladannut kertaakaan 100% asti. Tuollainen 300km pätkä on jo ajallisestikin niin pitkä että pitää pysätä.
E: Tämä siis normaaleilla maanteillä 80-100km/h, ei motarilla
Miten niin? Kulutus 310,7 km matkalta on keskim. 151 Wh/km ja siitä voi laskea 68 kWh / 0,151 kWh / km ~= 450 km. Patterin varaustila ei vaikuta kulutukseen (tainno, ehkä joku turtle-mode sitten vaikuttaa, jos ajetaan ihan viimeisillä prosenteilla).Tästä jää nyt mielestäni jotain oleellista puuttumaan eli millä akun varaustilalla on lähdetty liikenteeseen ja mitähän tossa kohtaa on ollut patterin varaus? Kuvan rajauksen vuoksi akun varaustila ei selviä...
En enää muista tismalleen paljon oli perillä, varmaan joku 18%. Sentry ei aktivoidu jos on alle 20%. 90% oli lähtiessä. Matkalla oli pysähdyksiä myös, ja siinä meni ilmastointiin sähköä jota tuo ei taida laskea tuohon matkantekokulutukseen.Tästä jää nyt mielestäni jotain oleellista puuttumaan eli millä akun varaustilalla on lähdetty liikenteeseen ja mitähän tossa kohtaa on ollut patterin varaus? Kuvan rajauksen vuoksi akun varaustila ei selviä...
Tesloista ei ole kokemusta, mutta Nissan Primerasta paljonkin, siinähän on mittaristo keskellä ja tottumisaika nolla sekkaa. Täysin luonteva paikka.Keskinäyttö oli hyvä ja tehokas. Yllätyin että nopeusmittari vaikutti olevan hyvällä paikkaa siinäkin.
Primerassa se on enemmän kohden kuin Teslassa.Tesloista ei ole kokemusta, mutta Nissan Primerasta paljonkin, siinähän on mittaristo keskellä ja tottumisaika nolla sekkaa. Täysin luonteva paikka.
Ei se kyllä Teslassakaan varsinaisesti pielessä ollut, vaikka muuta arvelin ennen koeajoa.Primerassa se on enemmän kohden kuin Teslassa.
Erittäin, saat tehtyä omasta pihasta julkisen paikan. Siinä menisi varmaan samalla kotipihan lainsuoja (oishan se ihanaa kun keskellä yötä joku töräyttäisi siihen ikkunan alle latailemaan autoa), mutta luultavasti ensin tulisi esteeksi kaava sun muut, joissa alueella ei saa tehdä liiketoimintaa ilman erillistä muutosta.Minusta aika nerokas.
Lakiteknisesti en tiedä, mutta noin muuten minusta hyvä idea. Jos voisi vaikka kännykkäsoftalla laittaa että laturiani saa käyttää tiettyinä päivinä tiettyyn kellonaikaan ja tämä sitten näkyisi muille softan käyttäjille että tuolla olisi vapaa laturi nyt.Erittäin, saat tehtyä omasta pihasta julkisen paikan. Siinä menisi varmaan samalla kotipihan lainsuoja (oishan se ihanaa kun keskellä yötä joku töräyttäisi siihen ikkunan alle latailemaan autoa), mutta luultavasti ensin tulisi esteeksi kaava sun muut, joissa alueella ei saa tehdä liiketoimintaa ilman erillistä muutosta.
Toki saman voisi tehdä monillakin latureilla, sitten voi myydä muillekin muin Teslalle. En jotenkin näe tätä kyllä yleistyvänä..
Täytyy kysyä - onko sinulla oma piha? Itse en kyllä voisi sietää että joku on omalla pihallani (vaikka useammalle autolle tilaa on), senhän takia nimenomaan muutin pois paikasta jossa omaa rauhaa ei olisi.Tietysti riippuu paljon pihasta ja pihan muodosta jne että toimiiko ollenkaan. Joku siinä pihallasi latailee kun tulet itse kotiin ja onkin pihan ainoa autopaikla tms. Mutta monilla on toki isoja pihoja useilla autopaikoilla.
Sama havainto hybridillä. Lämmin ilma vastustaa vähemmän ja toki auto yleensäkin toimii sulavammin lämpimässä.Minulla on kolme kuukautta ollut Seat Mii electric. Ajelen melko samoja reittejä samalla tyylillä eli jos suinkin tarkenee niin ei lämmitystä, ei ilmastointia, ecomode+ päällä, ei ohitteluja ym. Siistiä ajoa siis.
Ihmettelen vaan että mitä kuumempi keli niin sitä pienempi kulutus. Tuntuu siltä että auto toimii paremmin helteissä ja niitähän on todellakin riittänyt.
Toimiiko akut jotenkin paremmin lähempänä +30 C lämpötiloja?
Tais olla että myyjä laskee sen suoraan pois auton hinnasta.Heinäkuun alussa tilattu model 3 on sitten luovutuksessa n. 3-4 viikon päästä.
10.7. tilasin ja arvio oli marraskuu, siitä se tuli viimeviikolla 23.8.-6.9. arvioon ja nyt alkuviikosta tarkentui 17.-31.8.
Valmistenumeronkin sai jo tietoon kun soitti ja kysyi. Valmistenumerosta kävi myös ilmi että kyseessä on MIC malli joka on minulle vain positiivinen asia.
Miten tuo hankintatuki käytännössä Teslaa hankkiessa toimii? Hoitaako myyjä luovutuksen yhteydessä siihen liittyvät muodollisuudet ja hinnasta putoaa se 2000€ vai vaatiiko tämä tässä vaiheessa jotain toimenpiteitä jotta asia hoituu sujuvasti?
Se 2k€ vähennetään ensimmäisestä erästä (oli se sitten koko hinta tai osarin ensimmäinen erä). Eli Teslan kanssa sovittu vaikka 20k€ ensimmäiseksi eräksi, niin saat 18k€ laskun jonka maksat Teslalle. Niin ja jouduit jonkun paperilapun (sähköisen) allekirjoittamaan jossa annat Teslan hakea se tuki sinun puolestasi.Miten tuo hankintatuki käytännössä Teslaa hankkiessa toimii? Hoitaako myyjä luovutuksen yhteydessä siihen liittyvät muodollisuudet ja hinnasta putoaa se 2000€ vai vaatiiko tämä tässä vaiheessa jotain toimenpiteitä jotta asia hoituu sujuvasti?
Juu sainkin tähän hetki sitten vastauksen kun yllättäen sain vetokujalta jonkun kiinni. Sain valtakirjapohjan jonka palauttelin. Hakevat hankintatuen ja se vähennetään käsirahasta kuten kuvasit.Se 2k€ vähennetään ensimmäisestä erästä (oli se sitten koko hinta tai osarin ensimmäinen erä). Eli Teslan kanssa sovittu vaikka 20k€ ensimmäiseksi eräksi, niin saat 18k€ laskun jonka maksat Teslalle. Niin ja jouduit jonkun paperilapun (sähköisen) allekirjoittamaan jossa annat Teslan hakea se tuki sinun puolestasi.
Performance tulee USAsta. Nyt tulee SR+ ja LR Kiinasta. LR pienempi akku mutta hintakin jonkin verran alempi.Toimitetaanko niitä USA malleja edes enää Suomeen?
Näitä laivoja voi seurailla vaikka täältä tai täältä Zeebruggeen asti mihin brittejä lukuun ottamatta suurin osa euroopan autoja tulee. Sieltä sitten pääsääntöisesti tulee autot Ruotsin kautta kuten laitoitkin, mutta näiden seuraamiseen en sen enempää keinoja tiedä.Onkos tietoa noista miten ne rahdataan? Tuleeko johonkin päin eurooppaa ja sieltä tänne peräpoohjolaan kumipyörien päällä? En tiedä muistanko lukeneeni jonkun jutun että tulisivat Tukholmaan ja sitä kautta sitten Suomeen jotain reittiä, saattoi kyllä liittyä johonkin muuhun valmistajaan.+
Koska Berliinin kanssa tuli ongelmia, niin nyt saat Kiinasta. Model Y tuodaan nyt erä LR malleja Eurooppaan Kiinasta. Todennäköisesti seuraavakin eräkin tulee jos Berliinin tilanne näyttää vielä huonolta.Missäs se Model Y tuotanto nyt sitten aloitettiin? Epäilen että oma autoni on ollut jo laivassa tännepäin ennenkuin tein tilauksen.
Hiukan pisti huvittamaan kun tää Ville Teslalta vastas tiedusteluun mahdollisesta tarkemmasta päivästä sanoin "On varmaan 24.8. Lempäälässä tällä tietoa mutta kun tästä logistiikasta ei voi olla aina varma jos sinne sattuu joku laiva jäämään kanavaan tms."
Onkos tietoa noista miten ne rahdataan? Tuleeko johonkin päin eurooppaa ja sieltä tänne peräpoohjolaan kumipyörien päällä? En tiedä muistanko lukeneeni jonkun jutun että tulisivat Tukholmaan ja sitä kautta sitten Suomeen jotain reittiä, saattoi kyllä liittyä johonkin muuhun valmistajaan.+
Kiitoksia näistä, arvailuahan se on noidenkin kanssa mutta katsellaan, ei oo enää pitkä aika. Paitsi odottavan aika on taas niin julmetun pitkä ettei kukaan usko.
Ei nyt sentään ihan. 5 m/s = 18 km/h, joten tuollaiseen vastatuuleen ajo 85 km/h vastaa samaa kuin tyynellä säällä ajo 103 km/h.Teslan kans todennu näin 74 tuhanne kilsan jälkeen että paras lämpötila 22-25 kieppeillä, tuon alle tai yli niin kulutus kasvaa.
Toki tuuli on iso vaikuttaja. Kova vastatuuli on helposti 20km/h nopeuden lisäystä vastaava kulutuksen kasvu.
Esim maltillinen 5m/s vastatuuli on sama ku 85km/h köröttelystä nostaisi nopeuden 120km/h
Kiitos kun jaoit kokemuksia! Ei kai tuo kuitenkaan ihan noin hyvin lataa vaikka uudemmissa latauskäyrä kai on parempi kuin ev-databasesta löytyvä?Myös latailut hoidettiin mahdollisimman nopeasti ja hintoja katselematta, ja olikin tähän mennessä kalleimmat lataukset reissun osalta, eli 31,91€. Mutta eipä tuosta silti erityisen kallista/100km saa silti tekemälläkään. Tuli siis ladattua perus k-latauksen 50kW pikalaturista sekä Virran 150kW ja C&D 225kW laturista, joista pösö osaa ottaa siis maksimissaan 100kW/h. Aika hyvin se siellä yli 92-96kW vauhtia lataili aina tuonne 70% jonka jälkeen alkoi sitten hidastumaan. Joten max 80% ehdottomasti paras ainakin noissa minuuttiveloitteisissa pikalatureissa tällä autolla.
Ihan koko latausaikaa en seurannut tiiviisti miten eteni mutta kyllä se mielestäni 40% -> 70% yli 90kW teholla meni, sitten alkoi nopeasti tippumaan nopeus. En tiedä miten paljon noissa pömpeleissä eroja sitten on, koska McDonaldsin C&D ei antanut läheskään samoja lukemia. Tuo nopeampi oli siis se Virran 150kW laturi, ei tullut sitä tuossa täsmennettyä. Siinä olin pömpelissä yksin, tuossa C&D 225kW pömpelissä oli samaan aikaan e-tron latauksessa. Mutta tiedä sitten, siinä se aloitti myös ensin todella hyvin ~96kW tehoilla 35% varauksella mutta tippui sitten jo 60% kohdilla jopa ~55kW paikkeille. Nuo 50kW laturit menee lähes täydellä teholla sinne 80% hujakoille järjestään myös jonka jälkeen sitten alkaa hidastumaan hiljalleen. Itse en ole latauskäyriä edes tutkinut, mitä ne virallisesti pitäisi olla. Seurannut itse latauspömpeleistä/autosta/apista.Kiitos kun jaoit kokemuksia! Ei kai tuo kuitenkaan ihan noin hyvin lataa vaikka uudemmissa latauskäyrä kai on parempi kuin ev-databasesta löytyvä?
En ainakaan tuollaista allekirjoittaisi itse, mutta täytynee seurailla tarkemmin kun käyttää seuraavan kerran yli 100kW latureita reissussa. Harmillista että noista latauksista ei jää mitään dataa talteen, josta voisi jälkikäteen katsoa miten on ladannut.^Ainakin vastaavalla sitikalla latausteho putoaa 100kW->80kW vähän 30%:n jälkeen ja siitä n. 65kW:n tasolle 60%:n kohdalla.