Se jauheliha kastike itsessään:
400g jauhelihaa
1 sipuli
4 rkl vehnäjauhoja
~3dl vettä (tätä määrää vaihtelee sen mukaan haluaako jotain kiinteämpää vai keittoa)
3-4dl tomaatti sosetta (itse aluksi käytin tämän tilalla ihan vaan ketsuppia vaikka se ei vissiin nyt ehkä paras vaihtoehto ole).
Mausteita miten haluat. Itse laitan pippuria ja chili maustetta. Voi pistää vaikka yhden liheliemi kuution.
Pilkon sen sipulin pieniksi palasiksi ja laitan sen ja jauhelihan pannulle. Pohjalle vähän rasvaa ja ruskistan sitä siinä kunnes jauhelihat on ruskeita ja punaista ei näy missään.
Sitten laitan siihen ne 4rkl jauhoja ja sekoittelen sen siihen ja jatkan sen paistelua hetken aikaa. Sitten lisään veden ja sekoittelen.
Tässä kohtaa on päätöksen kohta. Jos tekee kiinteämpää kannattaa ehkä sekoittaa se tomaatti sose siinä pannulla. Tässä kohtaa ja lisätä mausteet ja lihaliemi kuutio. Jos haluat vetisempää tehdä kannattaa ehkä siirtää tavara pannulta kattilaan.
Jos jatkoit ihan vain kastikkeena anna tässä kohtaa hautua itsekseen vähän aikaa. Itse en tiedä täsmälleen mitä hautumisella tarkoitetaan, mutta itse ajattelin, että pannulle kansi päälle ja pois hellalta ja annoin olla vain ~10min. Kastike on valmis tässä kohtaa.
Jos sitten haluaa tuunata tätä "gourmet-kokkailun" suuntaan, niin voi tutustua käsitteeseen Mirepoix Mirepoix (cuisine) - Wikipedia ...eli lähinnä pieneksi kuutioitua sipulia, porkkanaa ja selleriä, eikä suinkaan pakastealtaasta vaan juureslaareista. Tämä on yleiskäyttöinen makupohja melkein mihin tahansa. Lisää siis sipulin oheen porkkanaa ja selleriä, esim. 5 mm kuutioina - niin pieninä, että ne ~liukenevat valmiiseen kastikkeeseen.
Lihana ei välttämättä kannata käyttää kallista jauhelihaa, vaan ostaa halvempia lihapaloja kokolihana, jonka sitten pilkkoo maun mukaan esim. nopan kokoisiksi kuutioiksi, lastuiksi tai suikaleiksi. Lihana voi käyttää esim. broilerin reisipaloja, possun kassleria, etuselkää tai lapaa tai jotain naudan patalihoja. Nauta vaatii haudutusta parisen tuntia, possu puolesta tunnista tuntiin ja broileri valmistuu puolessa tunnissa. Pienet palat kypsyvät nopeammin, suuremmat ottavat enemmän aikaa. Kun teet kastikkeen kerrankin broilerin reisipaloista, et enää ikinä osta kuivia rintalihoja.
Juurekset voi laittaa pataan pehmentymään miedolla lämmöllä pieneen määrään oliiviöljyä/voita samalla kun alkaa kuumalla pannulla ruskistamaan lihoja pienissä erissä. Lihat sitten lisäillään juuresten päälle. Seuraavaksi lisätään nestettä, ja tässä vesi kannattaa korvata viinillä. Broiskulle valkkari on parempaa, possulle toimii sekä valkkari että punkku ja naudalle käyttäisin punkkua. Viini lisätään pienissä erissä pannulle ja kun se kiehahtaa, kaadetaan pataan. Pannulta kannattaa irrottaa kaikki ruskistusjäännös mukaan. Mausteeksi voi lisätä suolaa ja rouhittua mustapippuria. Lopuksi lisätään (paseerattu) tomaatti, ja annetaan hautua kannen alla miedolla lämmöllä kunnes liha on mureaa. Haudutuksen aikana keitellään riisit/pastat/perunat.