Sitä en sitten tiedä mitä se valmistajalta vaatii tehdä DLSS kaltainen toteutus.
Eli voisiko AMD tehdä jotain vastaavaa tekniikkaa.
Tosin heillä varmaan pää prioriteettina nyt ensin saada uudet näytönohjaimet markkinoille ja sitten myöhemmin voi jotain uusia tekniikoitakin tulla.
Nvidialla ehkä hieman enemmän aikaa/kapasiteettia/rahaa tehdä vähän "extraa" nopeammalla aikataululla.
E.
Se on vaan hieman kehityksen nopeuden kannalta harmillista ettei kunnon kilpailua ole.
Tästä kertoo hyvin esim.2016 vuonna julkaistu Gtx1070 joka vielä nykyäänkin lukeutuu varsin tehokkaisiin ohjaimiin.
Se että pystyisikö AMD tekemään jotain vastaavaa on tällä hetkellä teoreettisella tasolla. Ainakin he väittävät pystyvänsä, mutta mitä muutakaan he tälläisessä tilanteessa voivat kommentoida? Missä viipyy vastaava toteutus, jos kyky on? Jos oikein muistan niin heillä pitäisi olla jo jokin ominaisuus jolla toteuttaa tämä, mutta tämän väitteen tueksi ei ole saatu mitään käytännön toteuksia peleihin joita pystyisi testaamaan.
Sekin on kysymys merkki, että miten iso vaikutus noilla fyysisillä tensor-ytimillä käytännössä on, joita ei ilmeisesti käytetä muutakuin DLSS:n kanssa. AMD:n joutuisi muun piirin suoritus teosta vähentämään reaaliaikaisesti tuota laskentaa, jos he sellaisen saisivat toimimaan, jolloin se hyödyn määräkin laskisi X:n verran.
Käsittääkseni Nvidia käytti todella paljon rahaa DLSS:n ja tensor-ytimien tekemiseen ja kehittämiseen. Onko AMD:llä tälläisiä resursseja käytettävissä mitä kenties tarvitaan että saadaan kehitettyä käytännössä toimiva ja hyödyllinen ratkaisu?
On tässä kehitys hidastumisessa sekin hyvä, että ei tarvitse näyttistä päivittää niin tiuhaan kuin joskus menneisyydessä, jos ei halua.
Myös teknologioiden ja tekniikoiden rajat varmasti lähestyvät, jolloin kehitys luononllisesti hidastuu ellei jotain uutta keksitä, joka tuo nopeutta.
DLSS tuoma hyöty kuvan laadun heikkenemiseen nähden on reippaasti parempi.
Vähän sama kuin karsii asetuksista ja heikentää kuvaa jotta saa FPS lisää, tässä vaan DLSS käyttäessä erot ei näytä olevan niin suuria kuin asetuksien laskemisesta johtuva kuvan/grafiikan heikkeneminen..
Sillä saa kuitenkin 4K jo varsin pelikelvolliseks.
Juurikin näin. Jos kuvan laatu laskee vain vähäsen ja vastineeksi saa reipasta tehon buustia niin se on varmasti todella monelle mieluinen ja haluttu ominaisuus sekä yritykselle iso uusi kilpailuetu.
Sanotaan näin että kun aikoinaan 2007 lähes parhaita näytönohjaimia 8800Gt sai noin 200-250€ ja ns. paras mitä vain rahalla sai oli noin 650€ hintainen 8800GTX, hieman myöhemmin (2008) kun kilpailu oli vielä kireämpää noin 230€ sai 4870 mikä hävisi ainoastaan noin 500-600€ hintaiselle GeForce GTX 280 (minkä se voitti jos laittoi 2x rinnan).
Eli minusta ei hyvältä näyttäisi jos kumpi tahansa valmistaja saisi selkeän yliotteen, siitä karkeaa arviota voi antaa esim. 2080TI hinta mikä taisi ilmestyessään olla noin 1500€ ja vastaavat hinnat alkaisivat olla uusi normi jos kilpailua ei olisi.
Yksittäisen kuluttajan näkökulmasta asia on tietenkin huono, jos ajattelee niin, että olisipa kaikki vaan mahdollisimman halpaa ja käykin päinvastainen kehitys.
Mutta vaikka AMD menisi konkurssiin niin ei Nvidia tai Intel silti voisi aivan loputtomasti hintojakaan nostaa, sillä jossain kohtaa tulisi asiakkailla kipupisteet vastaan ja tuotteet jäisivät hyllyyn. Veikkaan itse että tuollaisessa tilanteessa vain parhaiden tuotteiden ja ammattilaiskäyttöön suunnattujen tuotteiden hinnat nousisivat selvemmin.
Ota myös huomioon, että Nvidia ei ole ainoa hintojen nostaja. Jos AMD pystyisi kehittämään yhtä hyvät tuotteet kuin Nvidia ja Intel niin se nostaisi hintoja myös enemmän. AMD on myös hintoja nostanut huonommillakin tuotteilla.
Jos AMD ohittaisi nuo kilpailijansa niin on turha toivoa, että hinnat lähtisivät lasku suuntaan ainakaan.
Nämä nousevat hinnat näyttää olevan tulevaisuuden trendi johon vain kannattaa tottua, koska tuotteille on sellainen kysyntä että ne menevät kaupaksi nousevista hinnoista huolimatta.