Kokeiltua: Shadow of the Tomb Raider ja DXR- & DLSS-ominaisuudet

Viestiketju alueella 'io-tech.fi artikkelit' , aloittaja mehari, 12.04.2019.

  1. mehari

    mehari Mehumies Ylläpidon jäsen Team Stream Team Apex Legends

    Viestejä:
    92
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    [​IMG]


    Syksyllä julkaistuun Shadow of the Tomb Raider -peliin saapui maaliskuussa päivitys, joka toi mukanaan tuen DXR-säteenseurannalle ja DLSS-reunojenpehmennykselle.

    Testasimme GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimilla, miten DXR-säteenseurannan eri asetukset sekä DLSS-reunojenpehmennys vaikuttavat pelin suorituskykyyn ja kuvanlaatuun.

    Lisäksi ajoimme mukaan pikaisen kokeilun GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimella NVIDIAn eilen julkaisemilla 425.31 -ajureilla, jotka mahdollistavat DXR-säteenseurannan ilman rauhtakiihdytystä GeForce GTX -sarjan näytönohaimilla (vähintään GeForce GTX 1060 6 Gt).

    Lue artikkeli: Kokeiltua: Shadow of the Tomb Raider ja DXR- & DLSS-ominaisuudet

    Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

    Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

    Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 12.04.2019
    Vision ja JuhoN tykkäävät tästä.
  2. KVahlman

    KVahlman

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    11.02.2019
    Aika jännästi valikoidut presetit, medium on "melkein kaikki pois" ja high on melkein sama kuin ultra. Liekö ajateltu että 2060 medium, 2070 ja 2080 high ja sitten ti:lle ultra.

    Vertailukuvissa olisi ehkä kannattanut olla skenaario jossa noita spotlightejakin on eikä pelkkää auringonvaloa, nyt mediumin ero muihin jää arvailuksi sen osalta.

    Muuten rautainen artikkeli!
     
    P c L A Y E R tykkää tästä.
  3. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    8
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hyvää settiä jälleen kerran, mutta DLSS käytettäessä kiinnostaisi aina tietää miten se vertautuu ihan old-skool resoluutioskaalaukseen. Monessa tapauksessa ollaan resoluutioskaalauksella ja perinteisellä antialiasoinnilla päästy jopa parempiin tuloksiin kuvanlaadun ja suorituskyvyn osalta kuin DLSS:n kanssa.
     
  4. Rane

    Rane RTX ON

    Viestejä:
    1 263
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Näin DLSS:n pitää toimia kuten pitääkin! Kunpa ominaisuus yleistyisi muihinkin peleihin. :)
     
  5. Umppatipumppa

    Umppatipumppa

    Viestejä:
    21
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Paljon on sanoja oikeinkin. Varmaan Applen kannettavalla kirjoitettu?
     
  6. Shaolin

    Shaolin

    Viestejä:
    269
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noissa kahden kuvan vertailuissa olisi mukava sellainen "slideri" mitä vetämällä vasemmalle tai oikealle vaihtuu toinen kuva. Omasta mielestä helpompi vertailla laatua tuollaisella, mitä jollain sivuilla näkee.
     
    Suolakala, skele ja WanhaPatu tykkäävät tästä.
  7. P c L A Y E R

    P c L A Y E R

    Viestejä:
    1 190
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Juu olisi voinut tosiaan valikoida paikkoja, joissa on myös niitä spotlighteja... Nyt vertailukuvat ainoastaan auringon valossa, jolloin medium preset ei eroa DXR off tilanteesta mitenkään... Ja tosiaan vertailu normaaliin Upscaleen olisi ollut myös toivottavaa.

    Muuten hyvä artikkeli ja suirituskykyvertailut kattavia.
     
    Viimeksi muokattu: 12.04.2019
  8. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 571
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Hyvin tuntuu toimivan Dlss kun vertaa näihin ensimmäisiin toteutuksiin, näinköhän se on että ajan kanssa se vaan paranee.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 15.04.2019
  9. antero

    antero

    Viestejä:
    2 582
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Tuommoiset testit on niin monimutkaisia, että ei edes kerralla jaksa lukea kunnolla.

    Hienoa kun aiheeseen on jaksettu paneutua noinki syvällisesti.

    Tämä olisi hyvä. Itsellä jää kuvat tarkemmin tutkimatta jos se ei ole helppoa.
    How to create a Before/After image comparison with [Compare] Tags

    Varmasti vaikea tehdä kaikkia miellyttävät asetukset.
    Mediumiahan käyttää heikomman kortin omaavat, ja normipelaaja käyttää High ja Ultra.
     
    Viimeksi muokattu: 12.04.2019
  10. Nutti

    Nutti

    Viestejä:
    106
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mun mielestä näyttää paremmalta DXR off eikä ollut ensimmäinen kerta. Esim. Control peli näytti paremmalta DXR off niiden omalla demovideolla.
     
  11. realistic

    realistic

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Suhteessa FPS -hittiin aivan liian pieni muutos, eritoten liikkuvassa kuvassa. Ei jatkoon.
     
  12. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 571
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Dlss 4K.lla ilman RT on tässä pelissä se paras juttu, varjot näyttää ihan hyviltä ilman RT.täkin.

    Toivottavasti vastaisuudessa ei tule pelkkiin varjoihin keskittyviä RT toteutuksia.
     
  13. Campari

    Campari

    Viestejä:
    96
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Hyvä että tällaisia uusia ominaisuuksia testataan ja testeistä tehdään kiinnostavia artikkeleita. Kuten moni muu jo mainitsikin olisi testikuvia voinut valikoida monipuolisemmissa valaistusoloissa, mutta muuten oikein mainio artikkeli.
     
    Juha Kokkonen tykkää tästä.
  14. S@ber

    S@ber

    Viestejä:
    622
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Komean näköinen peli DXR on tai off. Itse tarttee ihan perus XOne grafiikoihin tyytyä.
     
  15. DiamondTear

    DiamondTear

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Tai ainakaan kuvan vaihtamisen välillä ei pitäisi olla mitään valkoista latausruutua (ja asetuksen nimi pitäisi olla kuvassa).
     
    skele tykkää tästä.
  16. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 571
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Tulipa näistä nyt mieleen että eikös Sniper Elite 4 ollut osa varjoista toteutettu jotenkin RT käyttäen?
    ja toteutus oli todella kevyt.

    "Obscurance Fields casts ray-traced soft shadows around the player character and also NPCs. In essence this makes shadows cast by characters more realistic, tapering off the further away they get from the initial light source."
     
  17. Marco Polo

    Marco Polo

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2018
    Taas kerran voi iloita tästä DLSS:n kehityskaaresta mikä menee vain eteenpäin.

    Jos oletetaan että tulevaisuudessa kaikissa isoissa peleissä on DLSS ja laatu on todella hyvä ja DLSS rauta tuki yleistyy Nvidian näyttiksissä, niin miksi kukaan enää haluaisi AMD:n näyttistä ostaa?

    Ei hyvälle näytä AMD:n suhteen tällä hetkellä.
     
  18. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 571
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Sitä en sitten tiedä mitä se valmistajalta vaatii tehdä DLSS kaltainen toteutus.
    Eli voisiko AMD tehdä jotain vastaavaa tekniikkaa.
    Tosin heillä varmaan pää prioriteettina nyt ensin saada uudet näytönohjaimet markkinoille ja sitten myöhemmin voi jotain uusia tekniikoitakin tulla.
    Nvidialla ehkä hieman enemmän aikaa/kapasiteettia/rahaa tehdä vähän "extraa" nopeammalla aikataululla.

    E.
    Se on vaan hieman kehityksen nopeuden kannalta harmillista ettei kunnon kilpailua ole.
    Tästä kertoo hyvin esim.2016 vuonna julkaistu Gtx1070 joka vielä nykyäänkin lukeutuu varsin tehokkaisiin ohjaimiin.
     
  19. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 011
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Ei siihen "kummoistakaan" vaadita ja NVIDIAkin on demonnutkin ihan DirectX:llä toteutettua versiota
     
  20. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 571
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Kyllä sieltä varmaan sitte jotain on tuloillaan, ellei jo Navin myötä niin sitten hieman myöhemmin.
     
  21. Taneli-

    Taneli- ☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣ Premium-jäsen

    Viestejä:
    2 578
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sanotaan näin että kun aikoinaan 2007 lähes parhaita näytönohjaimia 8800Gt sai noin 200-250€ ja ns. paras mitä vain rahalla sai oli noin 650€ hintainen 8800GTX, hieman myöhemmin (2008) kun kilpailu oli vielä kireämpää noin 230€ sai 4870 mikä hävisi ainoastaan noin 500-600€ hintaiselle GeForce GTX 280 (minkä se voitti jos laittoi 2x rinnan).

    Eli minusta ei hyvältä näyttäisi jos kumpi tahansa valmistaja saisi selkeän yliotteen, siitä karkeaa arviota voi antaa esim. 2080TI hinta mikä taisi ilmestyessään olla noin 1500€ ja vastaavat hinnat alkaisivat olla uusi normi jos kilpailua ei olisi.
     
  22. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 571
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Nämä 1500€ hinnat on uutta segmenttiä koska niille löytyy markkinat, sama homma tapahtunut luureissa kun uusia hinta segmenttejä tuodaan markkinoille..köh köh.. +2000e Flop.. eiku Fold siis.

    Ongelma on vain siinä että vaikka se 200-300€ ohjain edelleen riittää varsin hyvin ja 500-600e ohjain on oikein pätevä, niin porukka ei henkisesti kestä/hyväksy sitä ettei "järki"/budjekti riitäkkään enään siihen kalleimman segmentin tuotteeseen.
    On siis vain hyväksyttävä ne kalliimpien tuotteiden olemassaolo ja ostettava omiin tarpeisiin/budjektiin sopivaa.

    Oli pakko alleviivata toi koska tätä näkee lähes päivittäin.

    E.
    Lisätään nyt että kilpailun myötä siellä on silti tämä sama kallis segmentti koska sille löytyy markkinat.
    Amd.lla on jo nyt tarjota vaihtoehto +700€ luokkaan.
    Myös Rtx2080Ti.lle samassa +1000€ segmentissä olis kilpailija jos Amd.lla vaan riittävän nopea ohjain sinne löytyisi.

    Varmaan 2020 saamme päättää ostammeko +1000€ Nvidian vaiko Amd.
     
    Viimeksi muokattu: 20.04.2019
  23. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 011
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Toivottavasti ei yleisty ikinä, kuvanlaadun huonontimia nuo on vaikka miten asiaa taivuttelisi. DLSS 2X:n kaltainen voikin olla ihan hyvä idea mutta ei tuo perusmuotoinen
     
  24. L2K2

    L2K2

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikö samalla logiikalla kaikki muut kuin SSAA ole epätoivottavia. Ihan samalla tavalla ne kaikki ovat huonompia (mutta nopeampia). Kaikki ne yrittävät emuloida tuota riittävää näytteistyistä, ilman, että sitä näytteistystä oikeasti lasketaan. (Etenkin kaikki näkemäni TAA toteutukset repivät enemmän tai vähemmän kuvaa... siis samalla kun on kehitetty parempia ja nopeampia näyttöjä ja muita kikkoja sen raudasta johtuvan repimisen poistoon, on otettu käyttöön kuvaa softalla repivä kikka korkeampiin kuvanpäivitysnopeuksiin.)
     
  25. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 011
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Ei kaikki AA:t sentään noin toimi, mutta esim TAA:lla on myös muita funktioita kuin se pelkkä reunojen pehmennys, DLSS:llä ei.
     
  26. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 571
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    DLSS tuoma hyöty kuvan laadun heikkenemiseen nähden on reippaasti parempi.

    Vähän sama kuin karsii asetuksista ja heikentää kuvaa jotta saa FPS lisää, tässä vaan DLSS käyttäessä erot ei näytä olevan niin suuria kuin asetuksien laskemisesta johtuva kuvan/grafiikan heikkeneminen..

    Sillä saa kuitenkin 4K jo varsin pelikelvolliseks.
     
    Marco Polo tykkää tästä.
  27. Marco Polo

    Marco Polo

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2018
    Se että pystyisikö AMD tekemään jotain vastaavaa on tällä hetkellä teoreettisella tasolla. Ainakin he väittävät pystyvänsä, mutta mitä muutakaan he tälläisessä tilanteessa voivat kommentoida? Missä viipyy vastaava toteutus, jos kyky on? Jos oikein muistan niin heillä pitäisi olla jo jokin ominaisuus jolla toteuttaa tämä, mutta tämän väitteen tueksi ei ole saatu mitään käytännön toteuksia peleihin joita pystyisi testaamaan.

    Sekin on kysymys merkki, että miten iso vaikutus noilla fyysisillä tensor-ytimillä käytännössä on, joita ei ilmeisesti käytetä muutakuin DLSS:n kanssa. AMD:n joutuisi muun piirin suoritus teosta vähentämään reaaliaikaisesti tuota laskentaa, jos he sellaisen saisivat toimimaan, jolloin se hyödyn määräkin laskisi X:n verran.

    Käsittääkseni Nvidia käytti todella paljon rahaa DLSS:n ja tensor-ytimien tekemiseen ja kehittämiseen. Onko AMD:llä tälläisiä resursseja käytettävissä mitä kenties tarvitaan että saadaan kehitettyä käytännössä toimiva ja hyödyllinen ratkaisu?

    On tässä kehitys hidastumisessa sekin hyvä, että ei tarvitse näyttistä päivittää niin tiuhaan kuin joskus menneisyydessä, jos ei halua.

    Myös teknologioiden ja tekniikoiden rajat varmasti lähestyvät, jolloin kehitys luononllisesti hidastuu ellei jotain uutta keksitä, joka tuo nopeutta.





    Juurikin näin. Jos kuvan laatu laskee vain vähäsen ja vastineeksi saa reipasta tehon buustia niin se on varmasti todella monelle mieluinen ja haluttu ominaisuus sekä yritykselle iso uusi kilpailuetu.




    Yksittäisen kuluttajan näkökulmasta asia on tietenkin huono, jos ajattelee niin, että olisipa kaikki vaan mahdollisimman halpaa ja käykin päinvastainen kehitys.

    Mutta vaikka AMD menisi konkurssiin niin ei Nvidia tai Intel silti voisi aivan loputtomasti hintojakaan nostaa, sillä jossain kohtaa tulisi asiakkailla kipupisteet vastaan ja tuotteet jäisivät hyllyyn. Veikkaan itse että tuollaisessa tilanteessa vain parhaiden tuotteiden ja ammattilaiskäyttöön suunnattujen tuotteiden hinnat nousisivat selvemmin.

    Ota myös huomioon, että Nvidia ei ole ainoa hintojen nostaja. Jos AMD pystyisi kehittämään yhtä hyvät tuotteet kuin Nvidia ja Intel niin se nostaisi hintoja myös enemmän. AMD on myös hintoja nostanut huonommillakin tuotteilla.

    Jos AMD ohittaisi nuo kilpailijansa niin on turha toivoa, että hinnat lähtisivät lasku suuntaan ainakaan.

    Nämä nousevat hinnat näyttää olevan tulevaisuuden trendi johon vain kannattaa tottua, koska tuotteille on sellainen kysyntä että ne menevät kaupaksi nousevista hinnoista huolimatta.
     
  28. Taneli-

    Taneli- ☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣ Premium-jäsen

    Viestejä:
    2 578
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Totta, ensimmäinen päälle 1000 maksava kuluttaja(pelaaja) luokan prosessori taisi olla AMD:lta eikä Inteliltä (edit: taisi olla euroaikaa, koska kyllähän esim. jo 90 Pentium maksoi reippaasti päälle 1000mk). En muista oliko silloin markka vai euroaika jo. Kuitenkin, JOS ollaan suunnilleen tasoissa tehojen ja kilpailun suhteen kumpikaan ei pääse "kermankuorinta" vaiheeseen missä on markkinoita dominoiva tuote jonka kaikki haluavat ja itse pääsee määräämään hinnan koska kilpailijoita ei ole tai heidän tuotteensä on huomattavasti jäljessä (esim. AMD:n bulldozer aikoinaan tai Intelin Pentium 4, 2080TI nykyisin jne).

    Ei siis ole koskaan kuluttajalle hyvä asia jos yksi yritys on ainoa joka tarjoaa tuotetta koska lähes aina hinta nousee. Tosin on ihan Suomessakin esimerkkejä siitä mitä tapahtuu jos vaikkapa kaksi "keskenään kilpailevaa" suurempaa ostaa / pakottaa kaikki kilpailijat pois markkinoilta. Kummasti hinnat alkoivat laskea vasta kun Lidl tuli suomeen ja vasta silloin S ja K ryhmä alkoivat aidosti alentaa hintoja ja kilpailla keskenään. Tätä ennen hinnat olivat aika samat (korkeat) ja syitä löytyi useita miksi niitä ei voinut laskea mutta kovasti väittivät että keskenään eivät hinnoista sopineet eivätkä missään nimessä kartellia pitäneet :rofl:
     
  29. Marco Polo

    Marco Polo

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2018
    Toki kannattaa huomioida että näin erikoisilla markkinoilla missä on käytännössä vain 2 kilpailijaa ja iso kysyntä tuotteille niin molemmat pystyvät nostomaan hintoja ja luultavammin niin tekevätkin vaikka olisivat tasoissa, koska molemmat yritykset hyötyvät jos hinnat nousevat eikä kuluttajalla ole vaihtoehtoa protestoidakkaan varsinkaan kun uusia tuotteita on pakko saada tasaisin väliajoin.

    Lidl esimerkki oli hyvä siitä, että hinnat nousivat 2 suuren hallitessa sen sijaan että olisivat laskeneet keskenään kilpailtaessa. Molemmat ovat tajunneet, että voivat nostaa hintoja ja asiakkaiden on pakko ostaa heiltä eli ei synny semmoista isoa hintakilpailua, joka johtaisi hintojen laskuun.

    En tiedä onko se kartelli kun on vain 2 yritystä, mutta molempien johdossa varmasti se tilanne tajutaan, että on järkevää nostaa kokoajan hiljalleen hintoja, jos ei ole muita kilpailijoita.