Koska sen romun omistaja ei välttämättä osaa kuntoa puolueettomasti arvioida, voi pitää jopa perheenjäsenenä. Voi kuvitella, että eläkepäivillä tms. laittaa kuntoon mutta haaveeksi jää.
Ei ongelma ole yksittäisromut vaan helposti toiminta menee yli ja romuja löytyykin kymmeniä-satoja. Sanktiot mitä luvattomista autovarikoista huonolla säkällä voi saada, eivät pelota, maksimissaan pari tonnia sakkoa, esim.
Luvattomasta autopurkamosta sakkoja - mies myi purettujen autojen osia netissä
Käytännössä tuon sakon saa maksettua ja enemmänkin, kun laskee romumetallin arvon.
Käytetty auto on jonkun omaisuutta, ja omistajalla on oikeus nauttia siitä ja määrätä sen käytöstä. Jos joku haaveilee laittavansa auton joskus kuntoon, niin mitä se muille edes kuuluu? Asetus velvoittaisi hävittämään auton vaikka sitä säilyttäisi näreikön sijasta jalustalla takkahuoneessa.
Ydinongelma on siinä, että käytetyn auton ympäristöhaittaa liioitellaan suhteettomasti ja siitä on tehty tekosyy erilaiselle käytettyjä autoja koskevalle sääntelylle. Joku pohjavesialue/järvenranta ja suuri määrä sillensä jätettyjä autoja voi ehkä muodostuakin vaaraksi mutta tämäkin riski pienentyy olennaisesti laskemalla moottoriöljyt pois. Jäähdytys- ja jarrunesteet on glykolipohjaisia eli hajoavat luonnossa.
Itsekin toteat, että yksittäisistä autoista ei oikein mitenkään saa merkittävää ympäristöuhkaa. Hitonko takia tällaista sääntelyä sitten esitetään - ja leimataan eduskunnassa hyväksytyksi?
Kaukana niistä. Enkä ole kateellinen tai "vihreän" puolustaja. Tuskin kukaan lähtee yksittäisiä autoja jatkossa etsimään, että sikäli voi olla rauhassa.
Eihän tämä edes ole asetuksen pääongelma. Ongelma on siinä, että auto voidaan leimata romuksi kevein perustein mm. autokaupan yhteydessä, ehkä myös katsastuksessa. Olisi nimenomaisesti kiellettyä myydä romuksi luokiteltua autoa toiselle esim. varaosa-autoksi. Vanhan auton kunnostaminen tulee mahdottomaksi, jos osia ei saa mistään.
Varmasti olisi saanut luvat, jos on asianmukaisesti hoidettu alue. Vaatii maanrakennustöitä ja ympäristöluvan, mutta ei mahdotonta.
Paljonko tälle on kustannusarvio? Oletetaan, että käytettävissä olisi hiekkakenttä, jolle olisi tarkoitus toteuttaa DIY-autohajottamo (ts. asiakas itse etsii ja irrottaa tarvitsemansa osan ja lähtee kassan kautta).
Tietty purkuosien hinta luvanvaraisessa toiminnassa voi kallistua, koska verotus tulee mukaan, mutta ei tarvitse sitten myydä salassa.
Olet oikeassa siinä, että yrittelijäisyys voi kärsiä, nimittäin harmaa sellainen.
Hienosti leimattu purkaamot veronkiertäjiksi!
EU-asetuksen myötä osien hinta varmasti nousee:
32 artikla
Käytettyjen, uudelleenvalmistettujen tai kunnostettujen osien ja komponenttien kauppa
Kaikkien henkilöiden, jotka käyvät [julkaisutoimisto: lisätään päivämäärä, joka on seuraavan kuukauden ensimmäinen päivä sen jälkeen, kun tämän asetuksen voimaantulosta on kulunut 36 kuukautta] alkaen kauppaa käytetyillä, uudelleenvalmistetuilla tai kunnostetuilla varaosilla ja -komponenteilla, on niiden myyntipaikassa
a) varmistettava, että osat ja komponentit on merkitty liitteessä VII olevan D osan 2 kohdan mukaisesti;
b) annettava takuu käytetyille, uudelleenvalmistetuille tai kunnostetuille osille ja komponenteille.
31 artikla taas sisältää hivenen muuta byrokratiavelvoitetta.
VIII liitteen osassa E on sitten listaus osista, joiden kierrätys
kielletään:
E OSA
KOMPONENTIT JA OSAT, JOITA EI KÄYTETÄ UUDELLEEN
1.Kaikki turvatyynyt, mukaan luettuina tyynyt, pyrotekniset toimilaitteet, elektroniset ohjausyksiköt ja anturit.
2.Pakokaasujen käsittelyjärjestelmät (esim. katalysaattorit, hiukkassuodattimet).
3.Äänenvaimentimet.
4.Automaattiset tai muut turvavyöasennelmat, mukaan luettuina vyönauhat, lukot, kelauslaitteet, pyrotekniset toimilaitteet.
5.Istuimet, jos turvavöiden kiinnityspisteet ja/tai turvatyynyt on sijoitettu niihin.
6.Ohjauslukot, jotka vaikuttavat ohjauspyörän akseliin.
7.Ajonestolaitteet sekä anturit ja elektroniset ohjausyksiköt.
Nämä on suurelta osin harvoin tarvittavia osia, joita ei saa kuin marmorilta tai purkuautoista. Kun autolla on ikää niin paljon, että osia ei enää saa marmorilta, niitä ei saa enää mistään, jos osien kierrättäminen kielletään.