Hei!
Mielenkiintoinen threadi. Kiinnostaa erityisesti Celetron Pulse. Toivottavasti Team_Slow tai joku pystyy vastaamaan sitä koskeviin kysymyksiin. Pahoitteluni jo etukäteen mahdollisesti tyhmistä kysymyksistä:
- Jos ei ole erillistä näppäimistöä käytössä (josta voi näpytellä koodin tai näyttää RFID-lätkiä), niin keskusyksiköstä laitetaan hälyt päälle kännykän sovelluksella?
Juurikin noin. Tuohon on olemassa myös widget, mutta ainakaan androidilla se ei osaa kertoa mikä tila on päällä joten itse olen aina ohjelman kautta laittanut.
- Syökö kännykän sovellus kuinka paljon virtaa päivän mittaan? Huomaako selvästi että sovellus käytössä eli akku hupenee normaalia nopeammin?
Minulla on laitettu androidista sovellus siihen tilaan ettei puhelin salli sen olla taustalla päällä. Muistaakseni ilman sitä oli 5-10% syönyt akusta.
- Pitääkö Pulsen keskusyksikkö ruuvata "seinään" kuten yleensä keskusyksiköt? Eli onko keskusyksikössä tampperi tätä varten?
Ei ole pakko ruuvata, mutta muistaakseni sen pystyy kyllä ruuvaamaan jos haluaa.
- Voiko kännykkäsovelluksen myös sulkea niin ettei se syö virtaa? Eli jos tulisi hälytys niin keskusyksikkö lähettäisi tekstiviestin? Voiko hälytysten lähetystapaa muokata siis kuinka tarkasti? (Jostain ymmärtänyt että lähettää tekstarin vain jos nettiyhteys katkeaa (esim. sabotaasi?)) Harva varmasti kaipaa jatkuvaa kännykkäsovelluksen tuijotusta. Laittteistonhan pitää olla sen verran varma, että talosta poistumisen jälkeen sen saa unohtaa.
Voi sammuttaa ja juurikin noin on itselläni tehty. Muutenkin helpompi kun olen laittanut tuon numeron viestit niin, että tulee äänellisenä vaikka olisi äänettömällä.
- Saako ovianturit laitettua myös ruuveilla kiinni oven karmeihin ja oviin, entä esim. liikeanturin jalan ja kosteusanturit? Tarrakiinnitys kuulostaa hieman epäammattimaiselta.
Muistaakseni ovi antureissa ei ollut mahdollisuutta laittaa kiinni, mutta liikkeentunnistimissa oli samoin kuin kosteusanturissa. Tarra kiinnityksellä nuo on nyt kuitenkin pysynyt moitteettomasti. Sen verran kevyitähän nuo on.
- Paloilmoittimethan reagoivat ja alkavat soida katossa kai heti kun havaitsevat savua?Lähettävätkö ne hälytyksen myös kännykkään heti? (Kotihälytin.fi palohälyttimissä 4 min viive ennen kuin palohälytys lähtee, mikä mielestäni hieman pitkähkö. Kotihälyttimen ohjeissa sanotaan myös ettei niillä saa korvata varsinaisia palohälyttimiä. Mielestäni tämä aika ihmeellistä, kuka oikeasti alkaa asentamaan useampia palovaroittimia joka paikkaan.)
Käsittääkseni nämä alkaa soimaan heti ja lähettävät hälytyksen. Minulla on keittiössä sellainen palovaroitin mikä reagoi lämmön nousuun eikä savuun niin ei tule virhehälytyksiä. Tuosta samasta syystä pudotin kotihälytin paketin pois laskuista heti.
- Lähettäväthän palohälyttimet ja esim. kosteusanturit käyttäjälle hälytyksen myös tilanteessa ettei laitetta varsinaisesti ole kytketty hälytystilaan.
Lähettää. Niitä ei pysty ottamaan pois tai säätämään vaan ovat aina päällä.
- Pystyykö jostain ostamaan Celetron paketin niin että sen voi ottaa käyttöön ja palauttaa tarvittaessa, jos ei saa sitä esim. toimimaan jostain syystä?
Kannattaa tuolta Joenvalvonnasta kysyä. Silloin kun itse tilasin oli ylivoimaisesti halvin paikka ja vastauksia sai nopeasti. Palautin kameran ja näppäimistön sekä lätkät ongelmitta.
- Tuosta esittelyvideosta joka löytyy Celetronin sivuilta näkee kuinka laitteisto otetaan käyttöön. Kenelläkään ollut vaikeuksia saada keskusyksikköön yhteyttä kännykällä? Ilmeisesti kännykällä siis saa yhteyden ja näkee laitteiston tilan niin kauan kuin:
- Team_Slow mainitsi häiritseväksi piippaukset kun järjestelmän laittaa päälle ja pois (piippaa keskusyksikkö, piippaa erillinen näppäimistö, piippaa kännykkä (jos ei sovelluksesta valittu äänikuittausta pois). Mutta eikös lähes kaikissa järjestelmissä ole äänimerkkejä, joten sikäli järjestelmän ei tältä osin pitäisi olla erityisen äänekäs? Eivätkös lähes kaikki sisältä päälle laitettavat laitteet ala antamaan esim. tihentyvää äänimerkkiä kun poistumisviive tai sisääntuloviive juoksee.(Koska itse en tietoliikenteestä paljoa ymmärrä, tuntuu edelleen ihmeelliseltä että kännykällä pystyy olemaan yhteydessä kotona olevaan keskusyksikköön, kunhan kodin langaton verkko ja internet-yhteys toimivat. Eli esim. normaali Elisan kaapelimodeemiyhteys kotikäyttäjille, jossa kaapelimodeemissa WLAN, riittää Celetronille, jotta se ja käyttäjän mobiiliappi pystyvät keskustelemaan molempiin suuntiin?)
- Keskusyksikössä virtaa (verkko tai akku).
- Langaton nettiyhteys kotona pystyssä ulkomaailmaan päin ja sisälle päin.
- Itse käyttäjän kännykkä mobiililaajakaistan kuuluvuusalueella?
Juurikin noin. Jos nettiyhteys ei toimi ei kännykällä saa yhteyttä keskusyksikköön. Tietysti tuossa tilanteessa tekstiviestitse tulee hälytykset normaalisti. Jos on pelkkä kännykkä jolla tuota säädetään ei hälytyksiä saa sammutettua. Tuossa tosin tulee mukana kaukosäädin.
Tosiaan onhan noissa melkein kaikissa vastaavat, mutta esim. verisurella se oli todella hiljainen ääni. Tässä kun laittaa hälyt päälle ja seison ulkona niin pystyn kuulemaan ikkunan läpi äänet. Tosin ei ole mitkään uudet ikkuna asunnossa. Ei myöskään olisi mitään ongelmaa kävellä kämppään sisään ja äkkiä juosta keskusyksikölle ja vetäistä siitä virrat pois kun piippauksista saa helposti selville missä se sijaitsee. Minulla tosin on liikkeentunnistin hälyttämässä jos noin koittasi tehdä samoin kuin eri järjestelmän kamera. Lähinnä yhden käyttäjän asunnossa tuo on ihan turha ominaisuus mikä pitäisi voida säätää pois. Verisurella ja muissa mitkä olen nähnyt ääni myöskin tulee näppäimistöstä eikä keskusyksiköstä kuten tässä.
- Piippaako keskusyksikkö ja näppäimistö myös jos laittaa kuorivalvontatilan päälle, eli esim. illalla kun käy nukkumaan?
Piippaa ja sitä ei saa säädettyä pois. 3 piippausta kun järjestelmän kytkee päälle tai pois ja 1 kun laittaa kuorivalvonnan.
- Kuumeneeko keskusyksikkö käytössä, vai voiko sen sijoittaa helposti piiloon esim. komeroon vaatteiden taakse?
Ei mielestäni ole kovinkaan lämmin kun joskus olen sitä kokeillut.
- Pro-malliston mainittiin olevan kaksisuuntainen. Nykyinen Pulse mallisto vain yhdensuuntainen vai koskiko vain jotain antureita? Mitä tämä siis käytännössä tarkoittaa?
Jos kytket hälyttimet päälle ja ovi on auki niin ettei magneetit kosketa toisiaan ei tule hälytystä. Järjestelmä ei siis tunnista onko ovi auki vai kiinni vaan ainoastaan reagoi siihen kun ovi aukaistaan. Tällaisessa tapauksessa ovi pitää siis sulkea ja avata niin sitten vasta tulee hälytys.
- Mitään tietoa mitä komponentteja Team_Slown mainitsema Pro-mallisto koskee? Keskusyksikkö ja osa antureistako parempia?
Minulla ei ole mitään tarkempaa tietoa, mutta tuskin keskusyksikköön lähtevät tekemään muutoksia. Ohjelmaan on tullut ledeille ohjaus ja ilmeisesti ainakin ovi puhelin on tulossa. Sanoivat myös noista kaksisuuntaisista antureista joten luultavasti paremmat ovi tunnistimet on tulossa.
Kiitos jo etukäteen vastauksista edes osaan kysymyksiä.
Vastasin tuonne viestin sekaan niin meni helpoiten.