Klarna, sofort.com ja verkkopankkitunnuksien urkkiminen

Käsittelemme henkilötietojasi esimerkiksi tunnistaaksemme ja analysoidaksemme asiakkuutesi, suorittaaksemme luottoarvioinnin, markkinoidaksemme ja kehittääksemme liiketoimintaamme. Saatamme myös siirtää tietojasi valituille osapuolille (kuten luottotietotoimistoille), jotka sijaitsevat mahdollisesti EU:n/EAA:n ulkopuolella.

Tuli tänään tällainen Klarna-ruutu edelleen vastaan. Joissain Klarna-kaupoissa ei vaadita pääsyä näihin tietoihin, joten oletin että tämä hulluus olisi jo loppunut, kun täällä 2020 vuoden artikkelissakin mainitaan:

"Alkuperäinen lupakysely osoittautui kuitenkin kuluttajapalautteen myötä liian laajaksi. Nyt sitä on rajattu niin, että enää pyydetään lupaa tilinumeroon ja joissakin tapauksissa tilin valuuttaan ja saldoon. Toisaalta joissakin tapauksissa Klarna ei pyydä mitään tietoja. Siihen vaikuttaa kulloisenkin pankin käyttämä tekniikka. Luvan voimassaoloa on lyhennetty yhteen päivään."

Valitettavasti ihan samat laajat valtuudet ja 3kk oli tänäänkin vastassa.

Onhan tuo aivan naurettava asetelma, jos ostaa parin euron nippeliä ja käyttötileillä on saldoa kymmeniä tuhansia ja transaktioita satoja, niin oletusarvo on tarkistaa luottotiedot ja antaa vielä pääsy 3 kuukaudeksi eteenpäin ja luvata vielä myydä tiedot eteenpäin. Riippuu varmaan miten persaukisesta tapauksesta on kyse, mutta kyllä monelle itseään kunnioittavalle kuluttajalle nuo tietojen antamiset ovat moninkerroin ostettavan tuotteen arvoisia. Ja eiköhän Klarnan kumppanit ole samaa mieltä.
 
Tuli tänään tällainen Klarna-ruutu edelleen vastaan. Joissain Klarna-kaupoissa ei vaadita pääsyä näihin tietoihin, joten oletin että tämä hulluus olisi jo loppunut, kun täällä 2020 vuoden artikkelissakin mainitaan:

"Alkuperäinen lupakysely osoittautui kuitenkin kuluttajapalautteen myötä liian laajaksi. Nyt sitä on rajattu niin, että enää pyydetään lupaa tilinumeroon ja joissakin tapauksissa tilin valuuttaan ja saldoon. Toisaalta joissakin tapauksissa Klarna ei pyydä mitään tietoja. Siihen vaikuttaa kulloisenkin pankin käyttämä tekniikka. Luvan voimassaoloa on lyhennetty yhteen päivään."

Valitettavasti ihan samat laajat valtuudet ja 3kk oli tänäänkin vastassa.

Onhan tuo aivan naurettava asetelma, jos ostaa parin euron nippeliä ja käyttötileillä on saldoa kymmeniä tuhansia ja transaktioita satoja, niin oletusarvo on tarkistaa luottotiedot ja antaa vielä pääsy 3 kuukaudeksi eteenpäin ja luvata vielä myydä tiedot eteenpäin. Riippuu varmaan miten persaukisesta tapauksesta on kyse, mutta kyllä monelle itseään kunnioittavalle kuluttajalle nuo tietojen antamiset ovat moninkerroin ostettavan tuotteen arvoisia. Ja eiköhän Klarnan kumppanit ole samaa mieltä.
Laita vaikka Ilta-Sanomille juttuvinkkiä tuosta.
 
Itse kyllä kategorisesti kieltäydyn käyttämästä näitä paskoja jotka vaativat jotain oikeuksia tiliin tai pankkitunnusten syöttämistä jollekin random sivustolle. Yleensä laitan vielä viestiä perään kauppiaalle, että olisi tällaista ollut ostamassa, mutta teille ei näköjään raha kelpaa.

Vee Äm Pee.
 
Ikävä kyllä vaan laajentunut noiden palveluiden käyttö nettikaupoissa, oletettavasti paljon halvempi vaihtoehto, kuin suoraan pankin kanssa soppari.
Epäilen, että ongelma vaan pahenee tulevaisuudessa...
 
Joka kymmenes Klarnan työntekijä saa kenkää. Virallisen selityksen mukaan:
Potkuihin on syynä ihmisten ostohalukkuuden hiipuminen, josta on taas kiittäminen koronakriisiä ja Ukrainan sotaa. Fintechnan mukaan Klarna on ahtaalla myös siksi, että Yhdysvalloissa on käynnistetty tutkimus Klarnan ja sen kaltaisten yhtiöiden tarjoaman maksutavan tavasta kasvattaa nuorten ostajien velkataakkaa ja maksuhäiriömerkintöjä.
 
Eli tässä parina vuonna verkkokauppa on käynyt kuumana, on palkattu kovalla tahdilla lisää, ja nyt vähennetään. Verkkokaupan suhteen yleisesti melkein mikä tahansa vähentäisi sitä noiden parin edellisen vuoden takia.
 
Eli tässä parina vuonna verkkokauppa on käynyt kuumana, on palkattu kovalla tahdilla lisää, ja nyt vähennetään. Verkkokaupan suhteen yleisesti melkein mikä tahansa vähentäisi sitä noiden parin edellisen vuoden takia.
Luottotiedottomien määräkin tais tässä viime vuonna olla huipussaan joten varmasti tuntuu ainakin Suomen markkinoilla kun usein eniten tollasta osamaksupalvelua kaipaavien ja käyttäneiden joukosta monelle ei saa myydä.

Ja taitaa yhä useamman osamaksut olla teleoperaattorien luottosopimuksia.
 
Näköjään Gigantti on verkkokauppa uudistuksen jälkeen siirtynyt käyttämään Trustlyn maksupalvelua jos maksu tehdään pankki-integraatiolla. Visan kautta maksaessa ohjattiin Iframessa OP:n sivuille kuten aikaisemmnin. Melkein jätin ostamatta...
 
Tuli tuossa telottua itseäni vähän ja tuli sen verran ilkeä haava, että kävin julkisen puolen päivystyksessä näyttämässä. Noh, tämä ei sinänsä liity tarinaan muuten, kuin että HUS lähetti laskun OmaPostiin. Tämä oli ensimmäinen lasku siellä ja totesin, että onpas näppärää kun laskun voi maksaa suoraan OmaPostista.

Noh, eipä siinä, pankkitunnukset ineen ja maksuhousuja jalkaan, kunnes lävähti tällainen oikeuksien ruinauspyyntö:

Screenshot_20220804-231217~2.png


On kyllä absoluuttisesti törkein tähän mennessä. Jäi kyllä maksamatta tuota kautta...
 
Kotipizzan verkkomaksu kans halus samanlaisia oikeuksia viimeksi kun verkkopankin kautta koitin maksaa. Jäi sitte maksamatta.
 
Tuli tuossa telottua itseäni vähän ja tuli sen verran ilkeä haava, että kävin julkisen puolen päivystyksessä näyttämässä. Noh, tämä ei sinänsä liity tarinaan muuten, kuin että HUS lähetti laskun OmaPostiin. Tämä oli ensimmäinen lasku siellä ja totesin, että onpas näppärää kun laskun voi maksaa suoraan OmaPostista.

Noh, eipä siinä, pankkitunnukset ineen ja maksuhousuja jalkaan, kunnes lävähti tällainen oikeuksien ruinauspyyntö:

Screenshot_20220804-231217~2.png


On kyllä absoluuttisesti törkein tähän mennessä. Jäi kyllä maksamatta tuota kautta...
Tuo on hävytön. Minäkin maksoin Carunan laskun lopulta jotain toista kautta
 
Juu, erikoinen maailma kun laskua maksettaessa pitää esitellä 12kk taaksepäin tilitapahtumia. Kenenköhän valopään idea tämä on ollut ja ketkä ovat tämän hyväksyneet? Varmaan saanut kivasti voitelurahoja porukka että tällainen pershimmeli taas mennyt heittämällä läpi.
 
Mennyt tälläinen itseltä kokonaan ohi. Kuulostaa kyllä täysin uskomattomalta, että tälläinen voi mitenkään olla Suomessa laillista mutta nähtävästi on. Täysin käsittämätöntä, pitää kyllä jatkossa lukea nuo kaikki tarkkaan sillä ei kiinnosta muutaman kympin ostosta tehdessä jakaa koko pääsyä pankkitililleni seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi.
 
Mennyt tälläinen itseltä kokonaan ohi. Kuulostaa kyllä täysin uskomattomalta, että tälläinen voi mitenkään olla Suomessa laillista mutta nähtävästi on. Täysin käsittämätöntä, pitää kyllä jatkossa lukea nuo kaikki tarkkaan sillä ei kiinnosta muutaman kympin ostosta tehdessä jakaa koko pääsyä pankkitililleni seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi.
PSD2 pakotti pankit avaamaan rajapinnat maksuvälittäjille. Se, että maksuvälittäjä on päätynyt käyttämään PSD2 rajapintaa perinteisen pankkimaksurajapinnan sijasta juuri Nordean kohdalla ei ole mikään yllätys. Nordeahan on perinteisesti sikaillut noiden rajapintamaksujen hinnoittelun kanssa.

Se että maksuvälittäjä haluaa noin laajat oikeudet, on kyllä puhdasta vittuilua. Pelkkä maksun valtuutuskin Nordean PSD2 rajapinnassa olisi mahdollista.

Mielenkiinnolla odotan koska joku Paytraililla keksii, että pankkien perimät provisiot on liian kalliita ja siirty myöskin käyttämään PSD2:ta. Sitten todennäköisesti saakin siirtyä kokonaan paypalilla maksamiseen.
 
Onko muilla ollut ongelmaa ettei Klarnalle tunnu kelpaavan mikään luottokortti? Mielellään ei haluaisi maksaa verkkopankin kautta, vaikka sentään OP:n kanssa valtuutukset ovat pelkästään "Kertamaksun veloitus tililtäsi."
 
Viimeksi muokattu:
PSD2 pakotti pankit avaamaan rajapinnat maksuvälittäjille. Se, että maksuvälittäjä on päätynyt käyttämään PSD2 rajapintaa perinteisen pankkimaksurajapinnan sijasta juuri Nordean kohdalla ei ole mikään yllätys. Nordeahan on perinteisesti sikaillut noiden rajapintamaksujen hinnoittelun kanssa.

Se että maksuvälittäjä haluaa noin laajat oikeudet, on kyllä puhdasta vittuilua. Pelkkä maksun valtuutuskin Nordean PSD2 rajapinnassa olisi mahdollista.

Mielenkiinnolla odotan koska joku Paytraililla keksii, että pankkien perimät provisiot on liian kalliita ja siirty myöskin käyttämään PSD2:ta. Sitten todennäköisesti saakin siirtyä kokonaan paypalilla maksamiseen.

Onhan Paytrailkin pyytänyt oikeuksia, mutta ei muuta kuin tilinumeron ja valuutan selvittämisen sekä oikeuden tehdä maksuja (jotka käyttäjän on vielä varmennettava). Nuo eivät ole kovin ongelmallisia.

Se on sen sijaan törkeää, että direktiivissä on ylipäätään annettu mahdollisuus katsoa tilitapahtumia ja muuta henkilökohtaista tietoa, joka ei ole maksun kannalta välttämätöntä. EU sai aikaan GDPR:n, jolla pyritään suojelemaan ihmisten tietoja, mutta samalla toisesta päästä annetaan lisää mahdollisuuksia tietojen urkkimiseen. Epäasialliset firmat kuten Klarna sitten hyödyntävät kaikki tällaiset mahdollisuudet.

Toinen törkyfirma näyttää olevan tuossa ylempänä mainittu Neonomics.
 
Onhan Paytrailkin pyytänyt oikeuksia, mutta ei muuta kuin tilinumeron ja valuutan selvittämisen sekä oikeuden tehdä maksuja (jotka käyttäjän on vielä varmennettava). Nuo eivät ole kovin ongelmallisia.
Ai, enpä tiennyt, että Paytrailkin on jo ottanut PSD2 maksuja käyttöön. Käytetyllä pankilla lienee jotain osuutta asiaan.

Se on sen sijaan törkeää, että direktiivissä on ylipäätään annettu mahdollisuus katsoa tilitapahtumia ja muuta henkilökohtaista tietoa, joka ei ole maksun kannalta välttämätöntä. Epäasialliset firmat kuten Klarna sitten hyödyntävät kaikki tällaiset mahdollisuudet.
Tässähän oli taustalla kaunis ajatus siitä, että voisi syntyä uusia palveluita, esim jokin 3. osapuolen palvelu, johon voit valtuuttaa eri pankeissa olevat tilit ja näin saat kaiken oman finanssitoiminnan näppärästi yhden palvelun sisään.

Se, että maksuvälittäjät perseilevät ei ole direktiivin vika. Paras aina äänestää jaloillaan ja jättää tälläiset maksuvälittäjät käyttämättä ja muistaa aina mainita kauppiaalle syy miksi kauppa jäi tekemättä.
 
Minkä toimenpiteen seurauksena OmaPosti kyselee tuommoisia oikeuksia?
 
Minkä toimenpiteen seurauksena OmaPosti kyselee tuommoisia oikeuksia?
Tuolla muutama päivä sitten on kokemuksia kirjoiteltu tännekin...

Laskun maksaminen.
 
Vaikea ymmärtää miksi maksunvälittäjälle pitäisi antaa mitään noista tiedoista.
Sinänsä tilitapahtumien antaminen maksunvälittäjälle olisi perusteltua sikäli, että maksunvälittäjä pystyisi tarkistamaan että laskua ei ole jo maksettu ja antamaan käyttäjälle ilmoituksen tyyliin: "Olet jo maksanut tällaisen laskun, oletko varma että haluat maksaa sen uudelleen?"

Yksittäisen laskun maksamiseen ei tosin ole perustetta antaa oikeutta 90 päivää tulevaisuuteen. Toisaalta jos idea on että käyttäjä makselee tuolla tyylillä useinkin laskuja, niin silloinhan on kätevää ettei valtuutusta tarvitse tehdä joka laskun kohdalla erikseen.

Ja hvyä puolihan tässä on, että tuota ei ole mikään pakko käyttä - ne sinne tulevat laskuthan voi maksaa aivan mainiosti verkkopankissa omatoimisesti. Tuollainen palvelu on vain sitä varten että homman saisi hoidettua "nappia painamalla".

Sinänsä jos tuollaisen mahdollisuuden haluaa toteuttaa, niin pääpiirteissäin juuri noin sen toteuttaisi kuka tahansa. Ehkä voisi olla opt-out tilitietojen hakemiselle, tyyliin "en halua että tarkistetaan olenko jo maksanut laskun." Tietylle käyttäjäryhmälle olisi toki hyvä selostaa miksi näitä lupia pyydetään. En sinänsä tiedä käyttääkö Neonomics noita tietoja muihin asioihin kuin edellä kuvaamiini oikeisiin tarpeisiin. Jos käyttää, niin sittenhän se tietenkin on huono juttu.
 
PSD2 totetutettiin kummallisesti. Jos maksan jonkin ostoksen, saattaisin antaa laskuttajalle oikeuden 15 sekunnin ajaksi suorittaa laskun tililtä. Mitään muita oikeuksia en halua antaa, enkä etenkään kuukausiksi tai vuosiksi.

Mielestäni laskuttajat toimivat lainvastaisesti, enkä itse koskaan osta mitään missä tällaisia ylenmääräisiä oikeuksia pankkitilille täytyy luovuttaa.

Tilin saldo ja tilitapahtumat ovat yksityistä tietoa, joita ei muiden tarvitse tietää kuin minun ja pankin.
 
Niin tuossahan olisi tyylikästä antaa käyttäjälle vapaus valita. Esim: Haluatko antaa valtuutuksen jokaiseen laskuun erikseen vai valmiiksi 90 päiväksi tuleviakin laskuja varten?

Toisaalta iso määrä kysymyksiä ja valintoja ei välttämättä ole linjassa helppokäyttöisen palvelun kanssa.
 
Sinänsä tilitapahtumien antaminen maksunvälittäjälle olisi perusteltua sikäli, että maksunvälittäjä pystyisi tarkistamaan että laskua ei ole jo maksettu ja antamaan käyttäjälle ilmoituksen tyyliin: "Olet jo maksanut tällaisen laskun, oletko varma että haluat maksaa sen uudelleen?"

Maksunvälittäjä ei tarvitse pääsyä tilitietoihin tietääkseen, onko välittänyt ko. maksun. Maksunsaaja lisäksi tietää kyllä, milloin on maksunsa saanut ja vetää laskun/whatever pois listoilta, jolloin maksua ei edes voi yrittää maksaa kahdesti. Jos mietitään jotain once in a million tapausta, jossa lasku on maksettu jotain muuta kautta... no, siltikin tällainen himmeli olisi aivan poskettoman epäluotettava, kun ihmisillä voi olla asiakkuuksia eri pankeissa ja useita tilejä samoissakin pankeissa. Tällainen feature olisi niin käsittämättömän hyödytön (kuka on ikinä ever maksanut kahdesti sähköisen laskun? en ole 20 vuoteen itse siinä onnistunut, paperisia kyllä joskus tuli maksettua kahdesti), ettei se ole missään suhteessa siihen, miten massiiviseen profilointiin pääsyllä kyetään.

Ehkä voisi olla opt-out tilitietojen hakemiselle, tyyliin "en halua että tarkistetaan olenko jo maksanut laskun."

Yleensä käyttäjän yksityisyyteen kajoavat jutut on tapana olla opt-in, ei opt-out. Poliittiseen, etnisyyteen, seksuaalisuuteen jne. liittyvä datan keruu on tapana olla lisäksi pääsääntöisesti isosti no-no, kielletty useallakin lainsäädännön tasolla ilman erittäin hyvää syytä. Nyt tämä psd2 ja whatnot pankkihimmelit on jotenkin onnistuttu survoimaan takaoven kautta sisään - todnäk. lainsäätäjät eivät ole lainkaan ymmärtäneet, miten massiivista datan keruuta kolmannen osapuolen tilille pääsy mahdollistaa.
 
Maksunvälittäjä ei tarvitse pääsyä tilitietoihin tietääkseen, onko välittänyt ko. maksun.
Enhän minä niin sanonutkaan. Tarkoitin että jos halutaan tarkistaa ettei käyttäjä itse ole maksanut laskua jo esim suoraan verkkopankissa. Olet oikeassa että tämä ei hyödytä jos onkin maksanut laskun eri pankista ja kaiken kaikkiaan muutenkin melko turha toiminto.

Ja olet oikeassa myös siinä että varmaan jos valintamahdollisuus olisi, niin opt-in olisi parempi kuin opt-out.
 
Hyvä että keskeytetään, mutta ei oikein vakuuta Postinkaan toiminta tässä. Ensin vakuuttelevat, ettei mitään ylimääräisiä tietoja kerätä, ja sitten yhtäkkiä homma sais ja "aletaan selvittämään"
 
Hyvä että keskeytetään, mutta ei oikein vakuuta Postinkaan toiminta tässä. Ensin vakuuttelevat, ettei mitään ylimääräisiä tietoja kerätä, ja sitten yhtäkkiä homma sais ja "aletaan selvittämään"

Ei vakuuta ei, mutta eiköhän tässä ole taas kyseessä vanha kunnon "en ymmärrä mitä olen ostamassa mutta myyjä sanoi että hyvä on" ja lopputulos on tämä. Postin aspa sanoo twitterissä asiakkaille ei Neonaomikälie käsittele kuin vain maksun suorittamiseen tarvittavia tietoja, mutta kuitenkin firma haluaa täyden pääsyn asiakkaan tilille 90 päivän ajaksi ja oikeuden lukea maksuhistoria viimeisen 12kk ajalta ja sitten vielä kertoo omissa ehdoissaan analysoivansa tätä dataa ja tekevänsä profiileja asiakkaista tietojen pohjalta :facepalm:
 
Hyvä että keskeytetään, mutta ei oikein vakuuta Postinkaan toiminta tässä. Ensin vakuuttelevat, ettei mitään ylimääräisiä tietoja kerätä, ja sitten yhtäkkiä homma sais ja "aletaan selvittämään"

En tiedä olenko kyyninen vai ihan vaan realisti, mutta eikös nykymaailma toimi siten että tällaiset Postin kaltaiset paskafirmat ostaa sitä mitä halvimmalla saa, ja halvimmalla saa jonkun paskafirman joka myy kaiken henkilödatan Kiinaan ja muualle ja siitä se sitten lähtee kiertoon.
 
Sinänsä mun yleinen kokemus Postin kyvykkyydestä tehdä asioita on sillä tasolla, että pidän jopa todennäköisenä että posti on lähtenyt tuohon diiliin mukaan ymmärtämättömyyttään. Se ei toki ole puolustus mutta lokeroi Postin vaan entistä vahvemmin mielessäni tähän "entiset valtion monopolit jotka ryssii perintönsä" kategoriaan.
 
Onko jotain yleistä helppoa tapaa perua/kieltää tällaiset esim. Klarnan suhteen jos tällaisen urkinnan on joskus mennyt typeryyttään hyväksymään? Ajatellen, että näistä oppineena haluaisi vetää suostumukset sileäksi. Olettaisin, että ainakin jotkut palvelut noita haluavat piilotellakin sivujensa syövereihin tai homma onnistuu vaan aspan kautta.

Nimimerkillä: Voi paska, pitääpä tarkistaa esim. Klarna...
 
Onko jotain yleistä helppoa tapaa perua/kieltää tällaiset esim. Klarnan suhteen jos tällaisen urkinnan on joskus mennyt typeryyttään hyväksymään? Ajatellen, että näistä oppineena haluaisi vetää suostumukset sileäksi. Olettaisin, että ainakin jotkut palvelut noita haluavat piilotellakin sivujensa syövereihin tai homma onnistuu vaan aspan kautta.

Nimimerkillä: Voi paska, pitääpä tarkistaa esim. Klarna...

GDPR-tietopyynnöllä pyydät tietosi nähtäväksi ja sitten poistettavaksi. Tai suoraan poistettavaksi, jos ei kiinnosta, mitä tietoja on tarkalleen kerätty.

Klarnalla on ohjeet tähän sivuillaan ja muillakin palveluilla pitäisi olla. Jos tulee hankaluuksia, tietosuojavaltuutettu lienee oikea taho hoitamaan asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Yritin maksaa Postipaketin lähetystä ja sama juttu on edelleen. En maksanut ja postitin Matkahuonon kautta.

GDPR-tietopyynnöllä pyydät tietosi nähtäväksi ja sitten poistettavaksi. Tai suoraan poistettavaksi, jos ei kiinnosta, mitä tietoja on tarkalleen kerätty.

Klarnalla on ohjeet tähän sivuillaan ja muillakin palveluilla pitäisi olla. Jos tulee hankaluuksia, tietosuojavaltuutettu lienee oikea taho hoitamaan asiaa.
Näillä ei ole mitään virkaa. Laitoin tietopyynnön S-Pankille ja vastasivat että eipä anneta mitään. Monet muutkin tietopyynnöt päätyneet siihen että antavat vain perustietoja kuten nimi ja osoite. Mitään asiakasluokituksia yms mitä kirjaavat asiakkaistaan on ihan turha kuvitella että saisit käsiisi. Ihan vitsi koko systeemi.
 
Onko jotain yleistä helppoa tapaa perua/kieltää tällaiset esim. Klarnan suhteen jos tällaisen urkinnan on joskus mennyt typeryyttään hyväksymään? Ajatellen, että näistä oppineena haluaisi vetää suostumukset sileäksi. Olettaisin, että ainakin jotkut palvelut noita haluavat piilotellakin sivujensa syövereihin tai homma onnistuu vaan aspan kautta.

Nimimerkillä: Voi paska, pitääpä tarkistaa esim. Klarna...
Tuossa on ainakin Klarnan sivu pyytää poistamaan tiedot...

Mutta pahoin pelkään että loputon suo tulee olemaan, koska moni verkkokauppa on vain lisännyt näiden käyttöä, lienee tarjoavat paljon halvemmalla maksu systeemit kuin pankit suoraan. Tekevät sitten tiliä asiakastiedoilla siinä sivussa...
 
Ei ne Klarnan kilpailijat ole merkittävästi kalliimpia mutta Klarna nimenomaan markkinoi sillä että tarjoaisivat parhaan ostokokemuksen. :rofl:
 
Ei ne Klarnan kilpailijat ole merkittävästi kalliimpia mutta Klarna nimenomaan markkinoi sillä että tarjoaisivat parhaan ostokokemuksen. :rofl:

Näistä varmaan kannattaa avautua suoraan noille firmoille jotka käyttävät Klarnaa, jos tulee paljon palautetta että se ostokokemus ei ollutkaan parhautta niin saattavat vaihtaa toimittajaa. Varsinkin jos mainitsee että tilaus meni kilpailijalle tämän takia.
 
Näistä varmaan kannattaa avautua suoraan noille firmoille jotka käyttävät Klarnaa.
Kaksi palautetta olen lähettänyt tässä parin viikon sisään verkkokaupoille asiasta (toinen kotimainen ja toinen ulkomainen). Kumpikaan ei ole vastannut palautteeseen.
 
Voi v… tuli maksettua Giganttiin Trustlyn kautta. Ihmettelinkin kun oli niin erikoinen systeemi. Nyt varmaan tuli annettua lupa urkkia tilitietoja ties kuinka pitkäksi aikaa. Tosin en nähnyt kyllä mitään listausta, että mitä tietoja se nyt urkkii ja miten kauan. Luultavasti jossain oli pienellä präntillä tai piilotettuna johonkin avattavaan listaelementtiin. S-pankkia käytin ja kirjauduin QR-koodilla S-mobiilissa. Eli ei sentään tullut mitään salasanoja annettua. Ärsyttää silti.

Ainoa millä voi lohduttautua on se, etten antanut tallentaa tilitietoja tai puhelinnumeroa tulevaisuutta varten. Evästeeseen se olisi ne tallentanut, mitenköhän helvetissä se olisi edes etäisesti voitu turvallisesti toteuttaa. Siis lähinnä tuo tilitietojen tallennus.
 
Voi v… tuli maksettua Giganttiin Trustlyn kautta. Ihmettelinkin kun oli niin erikoinen systeemi. Nyt varmaan tuli annettua lupa urkkia tilitietoja ties kuinka pitkäksi aikaa. Tosin en nähnyt kyllä mitään listausta, että mitä tietoja se nyt urkkii ja miten kauan. Luultavasti jossain oli pienellä präntillä tai piilotettuna johonkin avattavaan listaelementtiin. S-pankkia käytin ja kirjauduin QR-koodilla S-mobiilissa. Eli ei sentään tullut mitään salasanoja annettua. Ärsyttää silti.

Ainoa millä voi lohduttautua on se, etten antanut tallentaa tilitietoja tai puhelinnumeroa tulevaisuutta varten. Evästeeseen se olisi ne tallentanut, mitenköhän helvetissä se olisi edes etäisesti voitu turvallisesti toteuttaa. Siis lähinnä tuo tilitietojen tallennus.

Minä ainakin taannoin peruutin koko ostoprosessin Gigantissa, kun näin tuollaisen rävellyksen. Ei herättänyt luottamusta tippaakaan.
 
Erikoista kuinka asiat ovat muuttuneet vuosien varrella. Ennen oli hyvin iso hyi, hyi jos jaoit tilitietojasi netissä mihinkään muualle kuin pankin omille sivuille. Nyt se on iso hyi, hyi jos et anna tietojasi jokaiselle firmalle joka niitä myy sitten eteenpäin jonnekin kehitysmaihin. Ja valtio sekä pankit tukee tätä toimintamallia. Ihmeelliseksi on mennyt.
 
Melko härskillä tavalla nämä Trustlyt ja Klarnat kaappaavat markkinoita. Nyt on Valostoressakin pelkkä Klarna vaihtoehtona. Melko erikoista myös että MobilePaylla ja luottokortilla maksettaessakin pitää tuo lupa antaa.

Jäi ostamatta lamput...
 
Klarnan jälkeenpäin maksettavista laskuista minulla ei kyllä ole pahaa sanaa, vaan sen tarjoaminen on suorastaan mukavaa ja valitsen sen mielellään. Sehän tuo ripauksen lisäturvaa, että maksetaan vasta tavaran saatuaan ja koko maksun voi suorittaa oman verkkopankkinsa sisältä ilman mitään kikkareita nettisivulla.

Sen sijaan kortilla tai pankkisiirtona maksaminen Klarnan kikkareella tuntuisi oudolta, enkä olekaan sitä koskaan kokeillut tai edes harkinnut.
 
Jätän kyllä ostamatta sellaisista verkkokaupoista, joissa ei onnistu maksu mobilepay:llä tai PayPalilla, tosin luotettavissa kotimaisissa verkkokaupoissa voin maksaa myös verkkopankin kautta, kunhan välissä ei ole mitään kolmannen osapuolen kikkaretta.

Joitain vaikeammin saatavia varaosia maksan silloin tällöin tilisiirrolla suoraan myyjän tilille, mutta sekin on ihan ok, vaikka ottaakin yleensä päivän tai kaksi ylimääräistä.
 
Ikävä kyllä suurin osa isoista verkkokaupoista on siirtynyt noiden käyttöön, joten niiden välttäminen vaikeutuu jatkuvasti. Persiistä kyllä tuollainen toiminta...
 
Tuli tästä PSD2:sta mieleen. Että mitkä pankit toteuttaa tuon OAuth2 tokenien hallinnan kunnolla? Katsoin muutaman pankin läpi ja yhdessäkään ei ole perusominaisuuksia:
1) Mitkä tokenit on voimassa
2) Mihin käyttöön ne on myönnetty
3) Tokenin mitätöinti

Pistin menemään muutamaan pankkiin tikettiä asiasta. Mutta todnäk ne vastaa jotain päätöntä. Noi nyt on ihan perusasioita hoitaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 695
Viestejä
4 544 235
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom