- Liittynyt
- 13.02.2017
- Viestejä
- 545
Onnettomuustietokeskus:
Vuoden 2017 tilastoissa kitkarenkailla ajettiin 53 eli 10 % kuolonkolareista. Kitkarenkaita oli käytössä n. 14 % autokannasta, pääkaupunkiseudulla 20 %. Mistä ero johtuu, vaikka moni autoilija vieroksuu kitkoja?
”Jos ovat nastarenkaat kehittyneet, niin ovat kitkarenkaatkin. Jopa hämmästyttävän paljon. Pelkän kumin ja kulutuspinnan avulla parhaat tuotteet pystyvät kehittämään jääpidon, joka maalaisjärjellä ajatellen tuntuu jo mahdottomalta. Huonolla nastarenkaalla ei ole oikein mitään jakoa huippuluokan kitkarengasta vastaan, ei edes liukkaalla jäällä. Hyvällä kitkarenkaalla pärjää Suomen talvessa erinomaisesti”, TM:n rengasvertailussa todettiin."
Jouko Lahti sanoo Ylellä, että kehityskulun syitä ei tunneta.
”Ensimmäisenä tulee mieleen, että ajonvakauden yleistyminen on auttanut nimenomaan kitkarengasautoilijoita. Viime kädessä kyse lienee myös ajotavasta eli, kuinka otetaan huomioon olosuhteet ja renkaiden suorituskyky.”
"Kitkarenkaiden osuus (onnettomuuksista) on myös laskenut viime vuosina. Tarkastelujaksolla 2015–2017 kaikista onnettomuuksista vain 3,6 prosenttia ajettiin kitkarenkailla"
Näin Tekniikan Maailmasta lainattua.
Mutu tietoahan voi heittää ennen tarkempien tutkimusten tuloksia; Kitkarengaskuskit siis ottavat jo paremmin ennakkoon huomioon kelin, auton ja renkaiden ominaisuudet ja ennenkaikkea, vain parhaimmat kuskit ottavat käyttöön kitkarenkaat
Vuoden 2017 tilastoissa kitkarenkailla ajettiin 53 eli 10 % kuolonkolareista. Kitkarenkaita oli käytössä n. 14 % autokannasta, pääkaupunkiseudulla 20 %. Mistä ero johtuu, vaikka moni autoilija vieroksuu kitkoja?
”Jos ovat nastarenkaat kehittyneet, niin ovat kitkarenkaatkin. Jopa hämmästyttävän paljon. Pelkän kumin ja kulutuspinnan avulla parhaat tuotteet pystyvät kehittämään jääpidon, joka maalaisjärjellä ajatellen tuntuu jo mahdottomalta. Huonolla nastarenkaalla ei ole oikein mitään jakoa huippuluokan kitkarengasta vastaan, ei edes liukkaalla jäällä. Hyvällä kitkarenkaalla pärjää Suomen talvessa erinomaisesti”, TM:n rengasvertailussa todettiin."
Jouko Lahti sanoo Ylellä, että kehityskulun syitä ei tunneta.
”Ensimmäisenä tulee mieleen, että ajonvakauden yleistyminen on auttanut nimenomaan kitkarengasautoilijoita. Viime kädessä kyse lienee myös ajotavasta eli, kuinka otetaan huomioon olosuhteet ja renkaiden suorituskyky.”
"Kitkarenkaiden osuus (onnettomuuksista) on myös laskenut viime vuosina. Tarkastelujaksolla 2015–2017 kaikista onnettomuuksista vain 3,6 prosenttia ajettiin kitkarenkailla"
Näin Tekniikan Maailmasta lainattua.
Mutu tietoahan voi heittää ennen tarkempien tutkimusten tuloksia; Kitkarengaskuskit siis ottavat jo paremmin ennakkoon huomioon kelin, auton ja renkaiden ominaisuudet ja ennenkaikkea, vain parhaimmat kuskit ottavat käyttöön kitkarenkaat
Viimeksi muokattu: