Myyty Kirottu MSI RTX 3080 Ti *85€* [Vantaa]

Tuote: MSI RTX 3080 Ti VENTUS 3X 12G
Hinta: 85e?
Tuote ostettu (mistä ja milloin): Täältä viime vuonna
Kuitti löytyy (takuu voimassa): Ei/Ei
Muuta huomioitavaa:
  • TL;DR: Vaatii tod.näk. core reballin.
  • Pitkä versio: Ostettu viime vuonna viallisena täältä projektiksi/omaan käyttöön. Ongelmana oli että yksi MSVDD DrMOS oli oikosulussa, jonka takia edellisen omistajan kone ei luonnollisesti käynnistynyt ollenkaan kun näyttis oli asennettuna. Vaihdoin mosfetin uuteen ja kortti lähti toimimaan. Tarkistin toki vielä korjauksen jälkeen skoopilla, että kyseinen vaihe ja kaikki muutkin olivat varmasti kunnossa. Kasasin näyttiksen ja käyttelin sitä onnellisesti päivittäisessä pelikäytössä, kunnes eräänä päivänä kesken pelisession näytön kuva meni mustaksi mutta Windows ja itse peli pysyivät käynnissä. Boottasin koneen, mutta POST jäi toistuvasti jumiin B2-boottikoodilla. Kun näyttiksen pisti secondaryksi niin sain koneen käyntiin ja GPU-Z tunnisti näyttiksen mutta Windows heitti error code 43:a. Ajoin sitten luonnollisesti MODS-testin ja se näytti ongelmia A1 muistipiirissä, eli juuri siinä joka on lähinnä PCI-E slotia. Tietäjät tietävät että se tarkoittaa yleensä vähintään kyseisen muistipiirin ja coren reballia, mutta tässä vaiheessa en vielä halunnut luovuttaa vaan ajattelin kokeilla onneani ja vaihtaa vain kyseisen muistipiirin. Itse muistipiirissä eikä myöskään piirilevyllä ollut yhtäkään repeytynyttä padia ja siitä jo oikeastaan arvasin että muistipiirin vaihto tuskin auttaisi. Eikä se auttanutkaan.
Käytännössä joko kämmäsin muistipiriin vaihdon *TAI* uusikin muisti on viallinen *TAI* vika on ytimen alla. Sanoisin, että suurella todennäköisyydellä ydin tarvitsee reballin. Minulla ei ole siihen vaadittavaa laitteistoa tahi tarvittavaa kokemusta, joten siksi haluan nyt päästä eroon tästä murheenkryynistä. Mitään typeryyksiä kuten uunittamista tai core reflowta tälle ei ole tehty, eli näyttiksen pitäisi olla vielä korjattavissa osaavissa käsissä. Tiedoksi, että käytin kyllä aina anti-sag tukea mutta voi olla että olin jotenkin onnistunut säätämään sen korkeuden väärin. Piirilevyssä ei näy mitään halkeamia PCI-E slotin kohdalla.

Alkuperäinen pahviloota on tallella ja ulkoisesti näyttis on hyvässä kunnossa ja tuulettimet toimivat ilman sivuääniä. Lisäkuvia kokonaisuudesta ja/tai korjauksesta saa erikseen pyydettäessä.
IMG20241207105641.jpg
IMG20241207105726.jpg
IMG20250204102844.jpg
Paikkakunta (ilmoita myös otsikossa ja tagissa): Vantaa
Toimitustapa: Nouto tai lähetys
Maksutapa: Käteinen tai Mobilepay

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
267 005
Jäsenet
75 969