Kiinalaiset Eber/Webasto/Planar diesel-lämmittimien kopiot (kokemukset, asennukset ym)

Autotavara.com:ista tilasin diesel-lämmittimen 30.11.2022.
Piti tulla tammikuun lopussa, tai helmikuun alussa.
Pari sähköpostia laittelin, ja ei ollut vehje saapunut 15.3 mennessä niin purin kaupan.
Lupasivat hyvittää välittömästi, mutta ei ainakaan vielä ole tullut suoritusta. Voihan tossa pari päivää mennä että näkyy masterin kortilla...
Edit: hyvityskin tuli, eli kaikki ok.
 
Viimeksi muokattu:
Autotavara.com:ista tilasin diesel-lämmittimen 30.11.2023.
Piti tulla tammikuun lopussa, tai helmikuun alussa.
Mulle tuli nyt 3kk sitten tilattu lämmitin. Ilmeisesti tulee laivarahtina, niin toimitusajat on todella pitkiä.
 
Onko kokemusta Hallava/Nordkapp merkkisistä lämppäreistä? Onko samaa tavaraa kuin nämä muutkin vai onko laatu parempaa? Retkipakuun olisi lämppäri tulossa ja mietin planar vai tällänen..
 
Mulla Audissa ollut nyt toista talvea tuo hallava/nordkapp. Hyvin on skulannut.
 
Hommasin Vevorilta 5kW lämmittimen mökille ja pikaisilla testeillä toimii mukavasti. Tarkoitus olisi laittaa ulkopuolelle lämmitettävästä tilasta, johon kotelo lämmittimelle. Aluksi mietin että otan tuon lämmitettävän ilman ulkoa, mutta silloinhan tuo tulee pakokaasujen seasta sekä pitää myös lämmittää, joten tuohon koteloon sisältä tuloilma ja sitten toinen putki puhallukselle sisäänpäin.

Tuohon koteloon hommasin sisäpuolelle tällaista ääni/paloeristeeksi: https://meluton.fi/wp-content/uploads/2022/10/Rouheet_190329_095334.pdf Osaako joku sanoa, onko tuo materiaali miten tehokas palokatko, jos tuon lämmittimen kanssa tulisi ongelmia? Pakoputken läpivientiin pitää varmaan ainakin laittaa jotain palovillaa, mutta mitenköhän tuo muuten riittää?
 
@eakin laita se pakoputki menemään kotelon ulkopuolelle ja korvausilma kotelon sisältä. Pakokaasuhan nousee ylöspäin. Lisäksi noihin pakoputkiin saa myös jatkopaloja.
 
Joo korvausilma kotelon sisältä, mutta jostainhan sitä ilmaa sinnekin on päästävä ja eikös se ole paras ottaa seinän läpi lämmitettävästä sisäilmasta?

Kotelon sisään ajattelin vielä varuiksi kokeilla laittaa palovaroittimen, koska ei ihan 100% luotto näihin Kiinan ihmeisiin ole. Sisätilaan häkävaroitin ja vielä vaahtosammutin oven viereen
 
Hommasin Vevorilta 5kW lämmittimen mökille ja pikaisilla testeillä toimii mukavasti. Tarkoitus olisi laittaa ulkopuolelle lämmitettävästä tilasta, johon kotelo lämmittimelle. Aluksi mietin että otan tuon lämmitettävän ilman ulkoa, mutta silloinhan tuo tulee pakokaasujen seasta sekä pitää myös lämmittää, joten tuohon koteloon sisältä tuloilma ja sitten toinen putki puhallukselle sisäänpäin.

Tuohon koteloon hommasin sisäpuolelle tällaista ääni/paloeristeeksi: https://meluton.fi/wp-content/uploads/2022/10/Rouheet_190329_095334.pdf Osaako joku sanoa, onko tuo materiaali miten tehokas palokatko, jos tuon lämmittimen kanssa tulisi ongelmia? Pakoputken läpivientiin pitää varmaan ainakin laittaa jotain palovillaa, mutta mitenköhän tuo muuten riittää?
Ja pakoputki sitten kokomatkalta alaspäin. Kondenssivettä tulee vähintäänkin riittävästi.
 
Pieni jatko voi olla vielä ok, mutta kannattaa pitää mielessä pakopaine, sitä ei parane liikaa kasvattaa, yllättävän pienestäkin alkaa kaasujen lämpö nousta liikaa.
Ei vuotoriskillisiä jatkoja kannata kun pakoputkea saa halaumana mittanaan. Vastapainetta taas voi kompensoida huoltovalikosta muuttamalla puhalluksen ja polttoaineen syklien suhdetta. Käytännössä kun liika vastapaine kun vähentää puhalluksen määrää.


Itsellä 3m pakoputki tiiliseinässä putkikiinnikkeillä lämmönluovuttajana S-mutkin laskostettuna viettäen kokomatkan alaspäin ennen ulos menemistä. Aika paljon saa enemmän lämpöä talteen.

Aika paljon saa mennä pieleen ennenkuin näistä saa häkää sisälle. Pakoputken liitos ja pakoputken kunnon kanssa kun on huolellinen. Se häkävaroitin on hyvä kuitenkin olla. Palo ja sisätila kun on täysin omansa. Ja näiden kanssa hölmöilyt on enemmän pakoputken kanssa olleita. Nämä paljon turvallisempia kuin ne hallilämmittimet missä ei ole ollenkaan pakoputkea.

Polttoon menevän imuilman suhteen näen että sen paikka riippuu haluaako ilmanvaihtoa. Jos haluaa tehostaa ilmanvaihtoa niin sisältä. Jos taas haluaa ettei imetä sisätilaan kylmää ilmaa niin ulkoa ilma. Palotilaan menevässä ilmassa ei väliä vaikka pakoputki olisi aika lähelläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Polttoon menevän imuilman suhteen näen että sen paikka riippuu haluaako ilmanvaihtoa. Jos haluaa tehostaa ilmanvaihtoa niin sisältä. Jos taas haluaa ettei imetä sisätilaan kylmää ilmaa niin ulkoa ilma. Palotilaan menevässä ilmassa ei väliä vaikka pakoputki olisi aika lähelläkin.
Ihan en tätä ymmärtänyt? Jos imuilman ottaa sisältä, lämmittää ja johtaa takaisin sisään niin miten se tehostaa ilmanvaihtoa? Eikö tuo ole sama kuin autossa kierrättää vaan sisäilmaa? Ja jos ottaa ulkoa, niin dieseliä menee enempi lämmittämiseen mutta tulee raikkaampaa ilmaa sisään?
 
Ihan en tätä ymmärtänyt? Jos imuilman ottaa sisältä, lämmittää ja johtaa takaisin sisään niin miten se tehostaa ilmanvaihtoa? Eikö tuo ole sama kuin autossa kierrättää vaan sisäilmaa? Ja jos ottaa ulkoa, niin dieseliä menee enempi lämmittämiseen mutta tulee raikkaampaa ilmaa sisään?
Laitteessa on kaksi imu-ilmaa kun siinä kaksi eri tilaa erotettuna toisistaan. Ohut putki polttamiseen käytettävä ilma ja toinen imuilma on iso aukko koneen päässä lämmitykseen. Puhuin siitä pakoputken vieressä olevasta ohuesta polttamisen imuilmasta. Jos otat siihen ilman sisätilasta niin korvaava ilma tulee jostain muualta rakunnukseen josta syntyy ylimääräinen ilmanvaihto.

heaters-254.png


Se että puhaltaisit pelkkää lämmintä sisälle hukkaa hitosti energiaa. Järkevää vain jos tarvii kuivata tilaa. Saman verran jo jonkin verran lämmitettyä ilmaa kun pitää poistua/vuotaa tilasta jollei se kierrä lämmittimeen takaisin. Eli oletus oli että lämmityspuolen imu ja lämmön puhallus molemmat olisi rakennuksen/ajoneuvon sisätilaan. Tällöin lämmitetään vaan lisää jo lämmitettyä ilmaa. Ja aikasemmassa viestissä oli kyse "Combustion air intake" et otetaanko ulkoa vai sisältä. Sillä saa jonkin verran ilmaa vaihtumaan sisätilassa jos otetaan sieltä. Mutta pitää huomioida ettei tilan paine saa erota ulkoilmasta ettei tule käyntihäiriöitä. Esim. myrskyisellä kelillä voi tuuli saada paineroja. Luotettavimmin laite toimii kun isot sisälle ja pienet ulos kuten ajateltu. Se onko koteloinut ulkopuolelle tai sisälle itse laitteen ei muuta asiaa.


Webasto ja kiinalaiset niin kopioita toisistaan että osatkin käy ristiin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on laite asennettu ja hienosto toimii. Ainakin nyt parilla 10min koekäytöllä käynnistyessä tulee hieman diesel tai jotain käryä huonetilan puolelle, onkohan tuolla jotain tehdasrasvoja jotka alussa käryää vai mitä kautta tuonne voisi hajua päästä? Ulkona taas missä boksi+pakoputki en havaitse mitään erikoisia tuoksuja. Koittelen nyt polttaa tunnin/pari tuota ja testata taas viikon päästä. Jos tuo jatkuu niin pitänee viritys purkaa ja alkaa selvittämään asiaa...

Häkämittari on sisätilassa ja se ei ole noussut nollasta.
 
Ainakin nyt parilla 10min koekäytöllä käynnistyessä tulee hieman diesel tai jotain käryä huonetilan puolelle, onkohan tuolla jotain tehdasrasvoja jotka alussa käryää vai mitä kautta tuonne voisi hajua päästä
Ainakin nuo autoversiot käryää ensimmäisillä poltoilla ihan hitokseen ennen ku tehdasrasvat käryää pois.
 
Tuli aika paljon netistä katsottua näitä, aika yleistä tuntuu olevan tuo pieni dieselin pölähdys käynnistyessä lämpimän ilman seassa. Tyyppivika ainakin vuodot tulpanhatun tiivisteiden välistä ja tuon bensasyötön reunoilta. Vois varmaan nuo kohdat ainakin jollain silikonilla tiivistää
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 624
Viestejä
4 493 986
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom