Kiinalaiset Eber/Webasto/Planar diesel-lämmittimien kopiot (kokemukset, asennukset ym)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
588
Autotavara.com:ista tilasin diesel-lämmittimen 30.11.2022.
Piti tulla tammikuun lopussa, tai helmikuun alussa.
Pari sähköpostia laittelin, ja ei ollut vehje saapunut 15.3 mennessä niin purin kaupan.
Lupasivat hyvittää välittömästi, mutta ei ainakaan vielä ole tullut suoritusta. Voihan tossa pari päivää mennä että näkyy masterin kortilla...
Edit: hyvityskin tuli, eli kaikki ok.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 281
Autotavara.com:ista tilasin diesel-lämmittimen 30.11.2023.
Piti tulla tammikuun lopussa, tai helmikuun alussa.
Mulle tuli nyt 3kk sitten tilattu lämmitin. Ilmeisesti tulee laivarahtina, niin toimitusajat on todella pitkiä.
 
Liittynyt
22.11.2021
Viestejä
2
Onko kokemusta Hallava/Nordkapp merkkisistä lämppäreistä? Onko samaa tavaraa kuin nämä muutkin vai onko laatu parempaa? Retkipakuun olisi lämppäri tulossa ja mietin planar vai tällänen..
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 281
Mulla Audissa ollut nyt toista talvea tuo hallava/nordkapp. Hyvin on skulannut.
 
Liittynyt
04.05.2021
Viestejä
45
Hommasin Vevorilta 5kW lämmittimen mökille ja pikaisilla testeillä toimii mukavasti. Tarkoitus olisi laittaa ulkopuolelle lämmitettävästä tilasta, johon kotelo lämmittimelle. Aluksi mietin että otan tuon lämmitettävän ilman ulkoa, mutta silloinhan tuo tulee pakokaasujen seasta sekä pitää myös lämmittää, joten tuohon koteloon sisältä tuloilma ja sitten toinen putki puhallukselle sisäänpäin.

Tuohon koteloon hommasin sisäpuolelle tällaista ääni/paloeristeeksi: https://meluton.fi/wp-content/uploads/2022/10/Rouheet_190329_095334.pdf Osaako joku sanoa, onko tuo materiaali miten tehokas palokatko, jos tuon lämmittimen kanssa tulisi ongelmia? Pakoputken läpivientiin pitää varmaan ainakin laittaa jotain palovillaa, mutta mitenköhän tuo muuten riittää?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 281
@eakin laita se pakoputki menemään kotelon ulkopuolelle ja korvausilma kotelon sisältä. Pakokaasuhan nousee ylöspäin. Lisäksi noihin pakoputkiin saa myös jatkopaloja.
 
Liittynyt
04.05.2021
Viestejä
45
Joo korvausilma kotelon sisältä, mutta jostainhan sitä ilmaa sinnekin on päästävä ja eikös se ole paras ottaa seinän läpi lämmitettävästä sisäilmasta?

Kotelon sisään ajattelin vielä varuiksi kokeilla laittaa palovaroittimen, koska ei ihan 100% luotto näihin Kiinan ihmeisiin ole. Sisätilaan häkävaroitin ja vielä vaahtosammutin oven viereen
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
106
Hommasin Vevorilta 5kW lämmittimen mökille ja pikaisilla testeillä toimii mukavasti. Tarkoitus olisi laittaa ulkopuolelle lämmitettävästä tilasta, johon kotelo lämmittimelle. Aluksi mietin että otan tuon lämmitettävän ilman ulkoa, mutta silloinhan tuo tulee pakokaasujen seasta sekä pitää myös lämmittää, joten tuohon koteloon sisältä tuloilma ja sitten toinen putki puhallukselle sisäänpäin.

Tuohon koteloon hommasin sisäpuolelle tällaista ääni/paloeristeeksi: https://meluton.fi/wp-content/uploads/2022/10/Rouheet_190329_095334.pdf Osaako joku sanoa, onko tuo materiaali miten tehokas palokatko, jos tuon lämmittimen kanssa tulisi ongelmia? Pakoputken läpivientiin pitää varmaan ainakin laittaa jotain palovillaa, mutta mitenköhän tuo muuten riittää?
Ja pakoputki sitten kokomatkalta alaspäin. Kondenssivettä tulee vähintäänkin riittävästi.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
661
Pieni jatko voi olla vielä ok, mutta kannattaa pitää mielessä pakopaine, sitä ei parane liikaa kasvattaa, yllättävän pienestäkin alkaa kaasujen lämpö nousta liikaa.
Ei vuotoriskillisiä jatkoja kannata kun pakoputkea saa halaumana mittanaan. Vastapainetta taas voi kompensoida huoltovalikosta muuttamalla puhalluksen ja polttoaineen syklien suhdetta. Käytännössä kun liika vastapaine kun vähentää puhalluksen määrää.


Itsellä 3m pakoputki tiiliseinässä putkikiinnikkeillä lämmönluovuttajana S-mutkin laskostettuna viettäen kokomatkan alaspäin ennen ulos menemistä. Aika paljon saa enemmän lämpöä talteen.

Aika paljon saa mennä pieleen ennenkuin näistä saa häkää sisälle. Pakoputken liitos ja pakoputken kunnon kanssa kun on huolellinen. Se häkävaroitin on hyvä kuitenkin olla. Palo ja sisätila kun on täysin omansa. Ja näiden kanssa hölmöilyt on enemmän pakoputken kanssa olleita. Nämä paljon turvallisempia kuin ne hallilämmittimet missä ei ole ollenkaan pakoputkea.

Polttoon menevän imuilman suhteen näen että sen paikka riippuu haluaako ilmanvaihtoa. Jos haluaa tehostaa ilmanvaihtoa niin sisältä. Jos taas haluaa ettei imetä sisätilaan kylmää ilmaa niin ulkoa ilma. Palotilaan menevässä ilmassa ei väliä vaikka pakoputki olisi aika lähelläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.05.2021
Viestejä
45
Polttoon menevän imuilman suhteen näen että sen paikka riippuu haluaako ilmanvaihtoa. Jos haluaa tehostaa ilmanvaihtoa niin sisältä. Jos taas haluaa ettei imetä sisätilaan kylmää ilmaa niin ulkoa ilma. Palotilaan menevässä ilmassa ei väliä vaikka pakoputki olisi aika lähelläkin.
Ihan en tätä ymmärtänyt? Jos imuilman ottaa sisältä, lämmittää ja johtaa takaisin sisään niin miten se tehostaa ilmanvaihtoa? Eikö tuo ole sama kuin autossa kierrättää vaan sisäilmaa? Ja jos ottaa ulkoa, niin dieseliä menee enempi lämmittämiseen mutta tulee raikkaampaa ilmaa sisään?
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
661
Ihan en tätä ymmärtänyt? Jos imuilman ottaa sisältä, lämmittää ja johtaa takaisin sisään niin miten se tehostaa ilmanvaihtoa? Eikö tuo ole sama kuin autossa kierrättää vaan sisäilmaa? Ja jos ottaa ulkoa, niin dieseliä menee enempi lämmittämiseen mutta tulee raikkaampaa ilmaa sisään?
Laitteessa on kaksi imu-ilmaa kun siinä kaksi eri tilaa erotettuna toisistaan. Ohut putki polttamiseen käytettävä ilma ja toinen imuilma on iso aukko koneen päässä lämmitykseen. Puhuin siitä pakoputken vieressä olevasta ohuesta polttamisen imuilmasta. Jos otat siihen ilman sisätilasta niin korvaava ilma tulee jostain muualta rakunnukseen josta syntyy ylimääräinen ilmanvaihto.



Se että puhaltaisit pelkkää lämmintä sisälle hukkaa hitosti energiaa. Järkevää vain jos tarvii kuivata tilaa. Saman verran jo jonkin verran lämmitettyä ilmaa kun pitää poistua/vuotaa tilasta jollei se kierrä lämmittimeen takaisin. Eli oletus oli että lämmityspuolen imu ja lämmön puhallus molemmat olisi rakennuksen/ajoneuvon sisätilaan. Tällöin lämmitetään vaan lisää jo lämmitettyä ilmaa. Ja aikasemmassa viestissä oli kyse "Combustion air intake" et otetaanko ulkoa vai sisältä. Sillä saa jonkin verran ilmaa vaihtumaan sisätilassa jos otetaan sieltä. Mutta pitää huomioida ettei tilan paine saa erota ulkoilmasta ettei tule käyntihäiriöitä. Esim. myrskyisellä kelillä voi tuuli saada paineroja. Luotettavimmin laite toimii kun isot sisälle ja pienet ulos kuten ajateltu. Se onko koteloinut ulkopuolelle tai sisälle itse laitteen ei muuta asiaa.


Webasto ja kiinalaiset niin kopioita toisistaan että osatkin käy ristiin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 804
Viestejä
4 352 244
Jäsenet
72 499
Uusin jäsen
Juhis97

Hinta.fi

Ylös Bottom