Kiinalainen HKC julkaisi ensimmäisen RGB Mini-LED -näytön

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 509
Kiinalainen näyttövalmistaja KHC on julkaissut M10 Ultran, maailman ensimmäisen RGB Mini-LED -taustavalaistun näytön.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/realVictor_M/status/1999399785309307211


32-tuumainen M10 Ultra on varustettu 4K-paneelilla, joka yltää 165 hertsin virkistystaajuuteen natiiviresoluutiollaan ja 330 hertsiin 1080p-resoluutiolle tiputettuna. RGB Mini-LED -taustavalaistus on jaettu 4788 erikseen säätyvään alueeseen ja sen luvataan poistavan Mini LED -taustavaloille tyypillisen halo-efektin. Näyttö kykenee toistamaan täydet 100 % BT.2020, DCI-P3-, sRGB- ja Adobe RGB -väriavaruuksista. Kuva viedään näytölle DisplayPort 2.1 -liittimen läpi ja siitä löytyy myös USB-C 98 watin USB-PD-tuella. Valmistaja ei ole kertonut, onko käytössä IPS- vai VA-tyyppinen paneeli.

Lähteet: HKC Unveils M10 Ultra: The World's First RGB Mini-LED Monitor, https://videocardz.com/newz/hkc-m10-ultra-announced-as-first-rgb-mini-led-4k-gaming-monitor
 
Telkkaripuolelle ilmeisesti ainakin Sony on tuomassa samaa ainakin lippulaivoihinsa? On ns. game changer! Joopa joo saapa nähdä.
MiniLED on LCD paneeli edelleen, vähän pienemmät zonet mutta siltikin tuhansia pikseleitä per zone. Ja vaikka miten lätkäisee vielä taikakirjaimet "RGB" siihen eteen, niin asia ei muutu miksikään.

Huvittavaa tämä hypetys asian ympärillä. Vain aito microLED pystyy samaan kuin OLED ja ne ei ole tavan pulliaisen ostettavissa vielä vuosikausiin.
 
MiniLED on LCD paneeli edelleen, vähän pienemmät zonet mutta siltikin tuhansia pikseleitä per zone. Ja vaikka miten lätkäisee vielä taikakirjaimet "RGB" siihen eteen, niin asia ei muutu miksikään.

Huvittavaa tämä hypetys asian ympärillä. Vain aito microLED pystyy samaan kuin OLED ja ne ei ole tavan pulliaisen ostettavissa vielä vuosikausiin.
Juu kyllä minä tiedän mikä on LCD. Kyllä hyviä LCD paneeleitakin on paljon jotka on parempia kuin OLED monessa asiassa. Hyvä että kumpikin soiro kehittyy. Ei pelkkä mustan toisto ole monitorin tae hyvyydestä.

Olen itse team-oled mutta onhan tuo surkeaa että vielään ei oledilla päästä lähellekkään samaa liiketerävyyttä mitä kunnon LCD strobolla. Eikä kirkkaudessakaan ole hurraamista HDR kuvalla OLEDilla.
 
Juu kyllä minä tiedän mikä on LCD. Kyllä hyviä LCD paneeleitakin on paljon jotka on parempia kuin OLED monessa asiassa. Hyvä että kumpikin soiro kehittyy. Ei pelkkä mustan toisto ole monitorin tae hyvyydestä.

Olen itse team-oled mutta onhan tuo surkeaa että vielään ei oledilla päästä lähellekkään samaa liiketerävyyttä mitä kunnon LCD strobolla. Eikä kirkkaudessakaan ole hurraamista HDR kuvalla OLEDilla.
En kyllä tuota kirkkaus-argumenttia ymmärrä kun tämä oma MSI 341CQPX on jo niin kirkas että silmiin sattuu jos läväyttää HDR:llä maksimikirkkauden. SDR-tilassa rajottanu 64% joka on muistaakseni 200nits. Silti jos läväyttää valkoisen nettisivun auki edes puolelle ruutua niin on aivan liian kirkas normaalivalaistussa huoneessa.
 
Saako merkin näyttöjä ostettua mitenkään järkevästi Euroopasta? Merkillä on nettikauppa, mutta siellä näyttää olevan lähinnä outlet tavaraa. Ehkä tulee uusien mallien myötä helpommin saataville.

Pääasiassa työpöydän näyttämiseen ostaisin edelleen LCDn, taasen ensisijaisesti pelaamiseen OLEDin.
 
SDR-tilassa rajottanu 64% joka on muistaakseni 200nits. Silti jos läväyttää valkoisen nettisivun auki edes puolelle ruutua niin on aivan liian kirkas normaalivalaistussa huoneessa.
SDR kannattaa laittaa 100 nitiin jos on tarkoitus katsoa jotain kontenttia siten kuin se on masteroitu. Videot pimennetyssä tilassa ja muu sisältö pääsääntöisesti siten että painopaperi on huoneen valaistuksessa yhtä kirkas kuin näyttöpääte.

64% on antanee vielä hyvin säätövaraa alas päin, niin ei tarvitse kärsiä kuvailemastasi aivan liian kirkkaasta kuvasta. Rohkeasti vain valikkoon ja kirkkautta alas miellyttävälle tasolle.
 
SDR kannattaa laittaa 100 nitiin jos on tarkoitus katsoa jotain kontenttia siten kuin se on masteroitu. Videot pimennetyssä tilassa ja muu sisältö pääsääntöisesti siten että painopaperi on huoneen valaistuksessa yhtä kirkas kuin näyttöpääte.

64% on antanee vielä hyvin säätövaraa alas päin, niin ei tarvitse kärsiä kuvailemastasi aivan liian kirkkaasta kuvasta. Rohkeasti vain valikkoon ja kirkkautta alas miellyttävälle tasolle.
Sitten ei nää tummemmasta sisällöstä kunnolla mitään. Tuota paperin kanssa vertailua en oo koskaan osannu.
 
Sitten ei nää tummemmasta sisällöstä kunnolla mitään.
Gammaa säätämällä sitten nostetaan tummia sävyjä tarvittaessa ylös. Ei pitäisi olla SDR sisällöllä ikinä ongelmia erottaa kaikkia kahdeksanbittisiä sävyjä toisistaan 100 nitin maksimikirkkaudella, 2.2 gammalla, oikein valaistussa tilassa. Joillain näytöillä voi olla kalibroinnissa puutteita hyvin tummissa sävyissä ja sit black crush ym. pilaa erottelun. Moisia näyttöjä kannattaa välttää.

edit: testasin duunissa kalibroimattomalla perus toimistonäytöllä joka on säädetty tohon 100 nitin tuntumaan perus toimistovalaistuksessa ja kaikki sävyt jotka on kirkkaudeltaan vähintään 2,2,2 erottuu kyllä toisistaan. Eli tummimmat 23 sävyä 16 miljoonan sävyn väriavaruudesta ei toistu nätisti vaan näyttää kaikki mustalta, mut loput kaikki erottaa toisistaan. Keskitason kuvankäsittelynäytöllä kotona erottuu ihan kaikki kuten pitääkin.

Tällä uutisen näytön RGB miniled taustavalaisulla pitäisi olla hyvät edellytykset loistavaan tummien sävyjen toistoon. Hienoa että tekniikka nyt kymmenien vuosien jälkeen palaa perusnäyttöihin.
Tuota paperin kanssa vertailua en oo koskaan osannu.
Laittaa valoa läpäisemättömän painopaperin näytön päälle puoliksi ja himmentää huoneen valaistusta kunnes 100 nitin valkoista kuvaa näyttävä näyttö on valoisuudeltaan silmämääräisesti sama kuin se paperi. Ei ole mikään amerikantemppu.

Kummasti HDR sisällöllä ns. paper white on 200 nit, mutta samalla on suunniteltu katsottavaksi vain 5 nit huonevalaistuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Gammaa säätämällä sitten nostetaan tummia sävyjä tarvittaessa ylös. Ei pitäisi olla SDR sisällöllä ikinä ongelmia erottaa kaikkia kahdeksanbittisiä sävyjä toisistaan 100 nitin maksimikirkkaudella, 2.2 gammalla, oikein valaistussa tilassa. Joillain näytöillä voi olla kalibroinnissa puutteita hyvin tummissa sävyissä ja sit black crush ym. pilaa erottelun. Moisia näyttöjä kannattaa välttää.

Tällä uutisen näytön RGB miniled taustavalaisulla pitäisi olla hyvät edellytykset loistavaan tummien sävyjen toistoon. Hienoa että tekniikka nyt kymmenien vuosien jälkeen palaa perusnäyttöihin.

Laittaa valoa läpäisemättömän painopaperin näytön päälle puoliksi ja himmentää huoneen valaistusta kunnes 100 nitin valkoista kuvaa näyttävä näyttö on valoisuudeltaan silmämääräisesti sama kuin se paperi. Ei ole mikään amerikantemppu.

Kummasti HDR sisällöllä ns. paper white on 200 nit, mutta samalla on suunniteltu katsottavaksi vain 5 nit huonevalaistuksessa.
Ei näissä OLED-näytöissä ole mitään gamma-säätöjä niinkuin LDC-näytöissä oli. Mistä löydät valoa läpäisemättömän paperin? Vielä en ole sellaista ihmettä tässä maailmassa nähnyt.
 
Ei näissä OLED-näytöissä ole mitään gamma-säätöjä niinkuin LDC-näytöissä oli.
On niissäkin, tai ainakin ne tekevät gamma muunnoksen paneelia ajaessaan. Niissä mitä olen päässyt itse ihmettelemään on kaikissa ollut säädöt. Gammaa voi myös säätää lähteestä käsin, jos vaan paneelin bittisyvyys on riittävän korkea.
Mistä löydät valoa läpäisemättömän paperin? Vielä en ole sellaista ihmettä tässä maailmassa nähnyt.
Onhan noita. Alumiinikalvo sinne sisälle riittää jotta asialla ei ole enää merkitystä missään käytännön järjestelyssä.

Tuon valkoisen tason määrittämisen kannalta olennaista on vain että et silmämääräisesti voi enää havaita sen läpi valoa. Tuolle kriteeri on aika matala. Laita vaikka nippu perus tulostinpaperia siihen taakse.
 
On niissäkin, tai ainakin ne tekevät gamma muunnoksen paneelia ajaessaan. Niissä mitä olen päässyt itse ihmettelemään on kaikissa ollut säädöt. Gammaa voi myös säätää lähteestä käsin, jos vaan paneelin bittisyvyys on riittävän korkea.

Onhan noita. Alumiinikalvo sinne sisälle riittää jotta asialla ei ole enää merkitystä missään käytännön järjestelyssä.

Tuon valkoisen tason määrittämisen kannalta olennaista on vain että et silmämääräisesti voi enää havaita sen läpi valoa. Tuolle kriteeri on aika matala. Laita vaikka nippu perus tulostinpaperia siihen taakse.
Tuolla tavalla kyllä olisi valkoinen varsin harmaata.
 
Tuolla tavalla kyllä olisi valkoinen varsin harmaata.
Valkoinen paperikin on sinusta harmaata? Kaipa se on kiinni siitä että mitä pitää valkoisena missäkin ympäristössä.

Yleensä noissa SDR kalibroinneissa on taustalla ajatus että voidaan sillä näyttöpäätteellä tarvittaessa masteroida printtimedian tuotteita. Nekin lienevät kaikki sitten tummia tai harmaita?

Ambienttia kirkkaammat pinnat on aika ärsyttäviä silmille, kuten itsekkin jo totesit. En ihan ymmärrä miksi niitä vapaaehtoisesti ympärilleen kylvää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 298
Viestejä
5 045 242
Jäsenet
80 863
Uusin jäsen
Kakelberg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom